eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
3.1هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
ليلة المبيت در شب پنجشنبه اول ماه ربيع (سال 14 بعثت ) رسول خدا صلى الله عليه و آله از مكه بيرون رفت و در همان شب على عليه السلام در بستر رسول خدا بيتوته كرد (1) و درباره فداكارى اميرمؤ منان عليه السلام آيه 207 سوره بقره نازل گشت . ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ وَاللهُ رَءُوفُ بِالْعِبَاد﴾ در همين شب بود كه رسول خدا، على را به كعبه برد و على پا بر شانه رسول خدا نهاد و بتها را واژگون ساخت .(2) - پی نوشتها - 1 -    مصباح المتهجد، ص 553. 2 -   دلائل الصدق ، ج 2/294، از مستدرك حاكم ، ج 3/5. (با تصريح به اين كه شب هجرت بوده است ). @Sibtayn
📆 1 ربيع الاول ١ ـ جریان لیله المبیت ٢ ـ رحلت «زینب بنت خزیمه» همسر پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) در مدینه ٣ ـ دفن بدن مطهر پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) ٤ ـ شهادت امام حسن عسكری (علیه السلام) ـ هجرت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از مكه به مدینه(مبدأ تاریخ اسلام) پس از آنكه كفار قریش از جریان بیعت دوم عقبه آگاه شدند، در صدد كشتن پیامبراكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) برآمدند؛ كه برای انجام دادن این توطئه، پیشنهاد ابوجهل مورد موافقت همه سران قریش واقع شد؛ لذا از هر طایفة‌ قریشی، جوان دلیری برگزیده شد تا آنها شبانه به خانه پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) حمله ور شوند و به صورت دست جمعی آن حضرت را به قتل برسانند. خداوند به وسیله جبرئیل، پیامبرخود را از این توطئه باخبر نمود و به او دستور داد تا شبانه مكه را به مقصد مدینه ترك كند . این واقعه در اول ربیع الاول سال سیزدهم بعثت اتفاق افتاد و بعدها به پیشنهاد امیرمؤمنان امام علی(علیه السلام) رویداد هجرت پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) از مكه به مدینه را مبدأ تاریخ اسلام قرار دادند. 📚مصباح کفعمی: ج 2، ص 596 ـ جریان لیله المبیت رسول خدا‌(صلی الله علیه و آله و سلم) در شـب اول ربیع الاول سـال سـیزده بعثت، به دسـتور پروردگار برای نجات از توطئة كفار قریش به جانب مدینه هجرت كرد. برای گمراه كردن كفار، امیرمؤمنان علی‌(علیه السلام) در بستر پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خوابیدند و بعد از آنكه جوانان قریش به منظور كشتن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به داخل خانة آن حضرت آمدند، در كمال شگفتی با حضرت علی‌(علیه السلام) مواجه شدند و شكست خورده، ناكام از خانه پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خارج شدند . پس از این رویداد، این آیه شریفه در شأن امیر مؤمنان(علیه السلام) نازل شد: موَمِنَ النّاسِ مَن يَشری نَفسَهُ ابتِغآءَ مَرضاتِ اللهِ و اللهُ رَؤُفٌ بِالعِبادِ ؛ از مردم كسی هست كه جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد و خدا بر بندگان، مهربان است». ▫️سوره بقره: آیه 207. در روایتی چنین آمده است: در آن شبی كه امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در بستر پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خوابید از جانب حضرت حق به جبرئیل و میكائیل خطاب رسید كه من بین شما دو نفر، برادری تعیین کردم و عمر یكی از شما را بیش از دیگری قرار دادم. كدامیك از شما ایثار می‌كنید تا عمر طولانی از آن دیگری باشد؟ پس هر دو عمر طولانی را اختیار كردند. آن گاه خطاب آمد: «به زمین من نگاه كنید و ببینید كه چگونه علی ‌بن ‌ابیطالب‌(علیه السلام) حیات خویش را در راه برادرش ، رسول گرامی اسلام ‌(صلی الله علیه و آله و سلم)، ایثار نموده و به جای او خوابیده و جان خویش را فدای او می‌نماید؛ پس به زمین بروید و او را از دشمنان حفظ كنید». آنها آمدند و جبرئیل بالای سر امیرمؤمنان‌(علیه السلام) و میكائیل سمت پاهای آن حضرت نشستند و ندا كردند: ‌«مرحبا! چه كسی مثل تو است ای پسر ابی طالب! خداوند بر جمیع ملائكه، به تو مباهات فرمود»؛ در اینجا آیه شریفه « ومِنَ النّاسِ من یشری ....» نازل شد . 📚الاحتجاج: ج 1، ص 160 بحارالانوار: ج 19، ص 39. @Sibtayn
ثواب یک نفس از نفس های امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت 📜 امام حسن عسکری علیه السلام : در قیامت، کسانی که در راه ولایت امیر المومنین علیه السلام به شهادت رسیده‌اند، در عوض ظلم‌هایی که در دنیا به علت تمسک به ولایت امیر المومنین از طرف مخالفین به آن‌ها شده، به نزد حضرت شاه ولایت امیر المومنین علیه السلام آورده می‌شوند و آن حضرت به آن‌ها می‌گوید: «آنچه از ثواب و پاداش در برابر ستمی که به شما شده را از من بخواهید تا عطا کنم.» آن‌ها نیز به حضرت امیر المومنین علیه السلام می‌گویند: «ای برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله، فقط ثواب یک نفس‌کشیدن تو را در آن شبی که در جایگاه پیامبر خوابیدی تا جان او را حفظ کنی را از تو درخواست می‌کنیم.» امیر المومنین علیه السلام هم می‌پذیرد و ثواب یک نفس‌کشیدن در آن شب را به آن‌ها می‌بخشد. در ادامه روایت هم آمده که خداوند در عوض چنان نعمات و قصرها و جایگاهی به آن‌ها می‌دهد که آن‌ها گمان می‌کنند کل بهشت به آن‌ها عطا شده است و خداوند تاکید می‌کند که اینها در عوض فقط یک نفس امیر المومنین در آن شب است. 📚التفسير العسکری علیه السلام ج۱ ص۱۲۷ @Sibtayn
دعای حضرت مولانا امیرالمومنین علیه السلام در بستر رسول خدا صلی الله علیه و اله دُعَاء اميرالمؤمنين علي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اَلصَّبَاحِ وَ اَلْمَسَاءِ وَ هُوَ دُعَاءُ لَيْلَةِ اَلْمَبِيتِ عَلَى فِرَاشِ اَلنَّبِيِّ (صلى الله عليه و اله) أَمْسَيْتُ اَللَّهُمَّ مُعْتَصِماً بِذِمَامِكَ اَلْمَنِيعِ اَلَّذِي لاَ يُحَاوَلُ وَ لاَ يُطَاوَلُ مِنْ شَرِّ كُلِّ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَا خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ اَلصَّامِتِ وَ اَلنَّاطِقِ فِي جُنَّةٍ مِنْ كُلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ بِوَلاَءِ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ مُحْتَجِباً مِنْ كُلِّ قَاصِدٍ لِى بِأَذِيَّةٍ بِجِدَارٍ حَصِينٍ اَلْإِخْلاَصِ فِي اَلاِعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ اَلتَّمَسُّكِ بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً بِأَنَّ اَلْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِيهِمْ وَ بِهِمْ وَ مِنْهُمْ وَ إِلَيْهِمْ أُوَالِي مَنْ وَالَوْا وَ أُعَادِي مَنْ عَادَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِذْنِي اَللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَا أَتَّقِيهِ يَا عَظِيمُ حَجَزْتُ اَلْأَعَادِيَ عَنِّي بِبَدِيعِ اَلسَّمَوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ جَعَلْنٰا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنٰاهُمْ فَهُمْ لاٰ يُبْصِرُونَ 📖الصحیفة العلویّة ج ۱، ص ۲۸۶ @sibtayn
امیرالمومنین علی علیه السلام جریان لیلة المبيت را اینگونه تعریف می کند قريش در انديشه كشتن پيامبر صلی الله علیه و اله بودند و نقشه‌ها مى‌كشيدند،تا اينكه آخرين بار در يوم الدار و در محلى به نام دار الندوة اجتماع كردند و شيطان ملعون نيز به شكل مرد يك چشم از قبيله ثقيف(مغيرة بن شعبه)حاضر بود، آنها در اين كار مشورت كردند و به طور جمعى به اين نتيجه رسيدند كه از طايفه‌اى از قريش مردى انتخاب شود و هر كدام از آنها شمشير خود را بردارد و به سوى پيامبر در حالى كه در رختخواب خود خوابيده است بروند و با شمشيرهاى خود او را بزنند به طورى كه گويا يك نفر شمشير زده است و او را بكشند و چون او را كشتند قريش اين اشخاص را منع مى‌كند و تحويل نمى‌دهد و خون او به هدر مى‌رود، پس جبرئيل به پيامبر نازل و اين جريان را به او خبر داد و شبى را كه بنا بود اين كار انجام شود و لحظه‌اى را كه به سوى بستر او خواهند آمد خبر داد و به او دستور داد كه در آن ساعت از خانه خارج شود و به سوى غار برود، پيامبر مرا از اين موضوع باخبر ساخت و به من دستور داد كه در رختخواب او بخوابم و جانم را سپر بلاى او كنم و من با شتاب و شادمانى به اين كار اقدام كردم تا به جاى او كشته شوم، او رفت و من در رختخواب او خوابيدم و مردان قريش روى آوردند و يقين داشتند كه پيامبر كشته مى‌شود و چون در آن خانه من و آنها روبروى هم قرار گرفتيم،من با شمشير خودم بلند شدم و آنها را از خودم دور كردم به‌گونه‌اى كه خدا و مردم مى‌دانند 📚الخصال: الشيخ الصدوق ج : 2 ص : 366 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مباهات خداوند متعال به امیرالمؤمنين عليه السلام ماجرای شنیدنی لیلة المبيت در کلام عالم سرشناس اهل تسنن استاد حسینی قزوینی @Sibtayn
شان نزول ایه {وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ} در تفاسیر اهل تسنن ثعلبی مفسر سرشناس اهل تسنن در کتاب خود می نویسد : در بعضی از کتاب ها دیدم که هنگامی که رسول الله صلی الله علیه واله قصد هجرت به مدینه فرمود ، علی بن ابی طالب را برای ادای دیون و بازگرداندن امانتی هایی که نزدشان بود ، جانشین خود کرد و در ان شبی که به سمت غار از مکه خارج شد و مشرکین خانه اش را احاطه کرده بودند ؛ به وی دستور داد که در بسترش بخوابد و به او فرمود : خود را در برد حضرمی من بپوشان ، به اراده پروردگارهیچ اسیبی به تو وارد نمی شود . علی علیه السلام دستور پیامبر صلی الله علیه و اله را انجام داد . پس از این بود که خداوند به جبرئیل و میکائیل وحی فرمود که من میان شما دو ملک برادری قرار دادم و عمر یکی را بیشتر از دیگری قرار دادم . کدام یک از شما حاضر است که عمر بیشتر به برادرش برسد ؟ جبرئیل و میکائیل هر کدام عمر طولانی را برای خود انتخاب کردند. پس خداوند و به ایشان وحی فرمود : هیچکدام مانند علی علیه السلام نبودید میان او و پیامبرم محمد برادری قرار دادم و علی در بستر برادرش خوابید تا جان خود را فدای او کند و زندگی طولانی تر را برای او خواست . به زمین فرو روید و او را از دشمنانش حفظ کنید پس دو ملک به زمین فرود امدند و جبرئیل بالای سر علی علیه السلام و میکائیل نزد پایش قرار گرفتند . جبرئیل ندا داد : به به چه کسی شبیه توست ای پسر ابی طالب که خدا به او مباهات به ملائکه کند . پس خداوند این ایه را بر پیامبرش صلی الله علیه و اله که در راه مدینه بود در شان علی علیه السلام نازل فرمود : {وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ} سوره بقره ایه 207 و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏ فروشد و خدا نسبت به [اين] بندگان مهربان است 📚تفسير الثعلبي (الكشف والبيان) نویسنده : الثعلبي جلد : 2 صفحه : 126 اسد الغابه - ط العلميه نویسنده : ابن الأثير، عزالدین جلد : 4 صفحه : 87 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید حمید رضا برقعی محمد صلی الله علیه و آله خود او بود نفهمید کسی لیلة المبیت @Sibtayn
اعتراف عالم سنی به شهرت روایات سقط حضرت محسن بوسیله زدن لگد به شکم فاطمه زهرا سلام الله علیهما و کوبیده شدن بین در و دیوار در نسخه قرن هفتم ✍🏽در کتاب النعیم المقیم لعترة النبأ العظیم، نوشتۀ شرف الدین ابو محمد عمر بن شجاع الدین محمد بن الشیخ نجیب الدین عبد الواحد موصلی شافعی قرن ۷، از علمای بزرگ و متقدم عامه در ذکر فرزندان امیر المؤمنین صلوات الله علیه آمده است: 🔸ذكر أولاده (عليهم السلام)‌ فمن فاطمة (عليها السلام) الحسن و الحسين و محسن درج صغيرا لرفسة، و قيل: لردّ باب على صدرها، و ذلك مشهور، و بعض الناس ينكر وقوعه‌! 🔹فرزندان او از فاطمه صلوات الله علیها، عبارتند از حسن و حسین و👈 محسن که به خاطر لگدکوب شدن، از بین رفت. گفته شده است که سقط او، به خاطر زدن در به سینۀ زهرا صلوات الله علیها اتفاق افتاد👉.👈🏾این داستان مشهور است👉🏾 و عده ای از مردم(عوام)، وقوع آن را انکار می‌کنند! 📚مشخصات نسخه:النعیم المقیم لعترة النبأ العظيم، برگ 50،مؤلف: عمر بن محمّد بن عبدالواحد، کاتب عثمان بن محمّد بدلیسی، تاریخ کتابت دهه اول ذیحجه 676 هجری.لندن ـ انگلستان (۱۲۷) (۳۸) حضرت زهرا (۳۰۲) @borrhan @Sibtayn
فرمانروایی که برای خریدن لباس شمشیرش را فروخت 🔸ابو رجاء خاطره‌ای را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام اینچنین نقل می‌کند که روزی حضرت شمشیری را به بازار آوردند و فرمودند: چه کسی این شمشیر را از من می‌خرد؟ قسم به آن که جانم در دست اوست، اگر بهای خرید یک لنگ (از جیب خودم، نه بیت المال) را داشتم آن را نمی‌فروختم.» من به ایشان عرض کردم که یک لنگ را نسیه به شما می‌فروشم؛ و بهای آن را زمانی که سهم خود از بیت المال را دریافت کردید، می‌گیرم. ابورجا لباسی برای امیرالمومنین خرید! زمانی که ایشان سهم خود را(مثل بقیه مردم) از بیت المال برداشتند، بهای پیراهن را بازگرداندند. روى مجمع عن أبي رجاء قال أخرج علي علیه السلام سيفا إلى السوق فقال من يشتري مني هذا فو الذي نفس علي بيده لو كان عندي ثمن إزار ما بعته فقلت له أنا أبيعك إزارا و أنسئك ثمنه إلى عطائك فدفعت إليه إزارا إلى عطائه فلما قبض عطاءه دفع إلي ثمن الإزار . 📚شرح نهج البلاغة : ابن ابي الحديد ج: 2ص : 200 @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ 🔘 حجت‌الاسلام تالله ما كربلا لو لا سقيفتهم ومثل ذا الفرع ذاك الأصل ينتجه به خدا قسم اگر سقیفه نبود کربلا هم شکل نمی گرفت مثل این اصل [سقیفه] است که چنین ثمره ای [کربلا] می دهد وفي الطّفوف سقوط السّبط منجدلا من سقط محسن خلف الباب منهجه وبالخيام ضرام النّار من حطبٍ بباب دار ابنة الهادي تأجِّجه @Sibtayn
📌سخت ترین روز برای اهل بیت علیهم السلام قالَ الصّادق سلام الله علیه: وَ لَا كَيَوْمِ مِحْنَتِنَا بِكَرْبَلَا وَ إِنْ كَانَ كَيَوْمِ السَّقِيفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّن بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ لِأَنَّهُ أَصْلُ يَوْمِ الْفِرَاشِ. 📌امام صادق علیه‌السلام فرمودند: روزی به سختی واقعه کربلا نیست مگر روز سقیفه و ایام آتش زدن درب خانه امیرالمومنین علی و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه (صلوات الله علیهم) و شهادت حضرت محسن صلوات الله علیه با لگد که برای ما بزرگتر و تلخ تر است زیرا آن روز اصل پهن شدن این بساط است. 📚الهدایه الکبری ،ص۴۱۷ 📚عوالم العلوم،ج۲، ص۵۹۷،ح۱۸ 📚مأساة الزهراء عليها السلام،ج۲، ص۶۲ 📚نوائب الدهور، للسيد الميرجهاني، ص۱۹۴ 📚فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى ج۲، ص۵۳۲ 📚الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء، ج۵، ص۴۱۵ @Sibtayn
محل دفن حضرت محسن (صلوات الله عليه) امير المومنين (صلوات الله عليه) بعد از شهادت محسن (صلوات الله عليه) به فضه فرمود : فواريه بقعر البيت فإنه لاحق بجدِّه (صلي الله عليه و آله)[1] او را در انتهاي خانه دفن كن ، او به جدش(صلي الله عليه و آله) پيوست. به خلاصه ي ترجمه كلام حاج ملا اسماعيل سبزواري توجه كنيد:‌ ثم جاء‌فضه بعد ساعه و هي تحمل لفافه فقال(صلوات الله عليه) لها:‌ما معك يا فضه ؟ قالت: يا سيدي ولدك المحسن الذي اُسقط! قال : ‌واريه في فناء‌البيت.[2] ... بعد از ساعتي فضه آمد ، در حالي كه چيزي را درون پارچه اي پيچيده و در دست گرفته بود ؛‌حضرت فرمود :‌چه همراه داري ؟ عرض كرد :‌آقاي من ! فرزندتان محسن (صلوات الله عليه) است كه شهيد شده ! فرمود :‌در آخر (يا آستانه) خانه ،‌او را به خاك بسپار. -------------------------- [1] : الهدايه الكبري 408 . [2] : جامع النورين 206 . @Sibtayn
نامگذاری فرزندان پیش از به دنیا امدن امير المومنين(صلوات الله عليه) فرمود : ‌براي فرزندان خود نام انتخاب كنيد و اگر نمي دانيد كه پسر است يا دختر ، آنها را به نامهايي كه بين پسر و دختر مشترك است ، بناميد . همانا فرزنداني كه از شما سقط مي شوند ، اگر در دنيا براي آنها نامي انتخاب نكرده باشيد ، وقتي روز قيامت شما را ملاقات مي كنند ، به پدر مي گويند :‌چرا براي ما نامي قرار نداديد،در حالي كه پيغمبر(صلي الله عليه و آله) براي محسن،پيش از اين که به دنيا بيايد، نامي قرار داد . 📚علل الشرايع 2 : 464 @Sibtayn
محاكمه ى او بر همه تقدّم دارد و سزاى قاتلينش سخت ترين درجه ى عذاب است. فأوّل من يُحكم فيه محسن بن علي عليه السلام و في قاتله، ثم في قنفذ. فيؤتيان هو و صاحبه و يُضربان بسياط من نار لو وقع سوط منها على البحار لَغَلَت من مشرقها إلى مغربها، و لو وضع على جبال الدنيا لذابت حتى يصير رماداً، فيضربان بها. 📚تأويل الآيات: ص 840 اول كسى كه درباره اش حكم مى شود محسن بن على عليه السلام است. سپس قاتل او و سپس قنفذ را مى آورند و با شلاق هايى از آتش مى زنند بطورى كه اگر يك ضربه ى آن بر درياها زده شود از شرق تا غرب آن بجوش مى آيد، و اگر بر كوه هاى دنيا گذارده شود ذوب مى شود بطورى كه خاكستر شود. با چنين تازيانه اى آن دو را مى زنند. @Sibtayn
آیا می دانید اولین کسی که با ابوبکر بن ابی قحافه بیعت کرد که بود ؟ ثقه الاسلام کلینی قدس الله روحه الشریف روایت کرده است: سلیم بن قیس هلالی گفت که از سلمان فارسی رضوان الله علیه شنیدم که می‌گفت: هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دیده از جهان فرو بست، مردم کردند آنچه کردند و ابوبکر و عمر و ابوعبیدة بن جراح با انصار ستیزه کردند و آن‌ها را به دلیل خویشى خود، که دلیل علی علیه السلام بود محکوم نمودند. گفتند: ای گروه انصار! قریش به امر امامت از شما سزاوارترند؛ زیرا رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله از قریش بود و مهاجران نیز از قریش بودند و خدا در قرآن، خود با آن‌ها آغاز نموده و آن‌ها را برتری بخشیده است، و پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: امامان از قریش باشند. 🔹سلمان گفت: من به نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام که مشغول غسل دادن رسول ‌خدا صلى الله علیه و آله بود رفتم و او را از جریان آگاه کردم و گفتم: اینک ابوبکر بر منبر پیامبر صلی الله علیه و آله جای گرفته است و به‌ خدا سوگند، خشنود نیست که مردم با یک دست او، بیعت کنند و مردم با هر دو دست چپ و راست، با او بیعت می‌کنند. ☘️علی علیه‌ السلام فرمود: ای سلمان! هیچ می‌دانى نخستین کسی که بر منبر پیامبر صلی الله علیه و آله با او بیعت کرد چه کسى بود؟ 🔹 عرض کردم: نمی‌دانم، جز اینکه دیدم که در زیر سایه ‏‌بان بنی ‌ساعده هنگام مجادله انصار،‌ نخستین کسى که با او بیعت کرد بشیر بن سعد و ابوعبیدة بن جراح بود و سپس عمر و بعد از او سالم. ☘️امام علیه السلام فرمود: من درباره این‌ها از تو نپرسیدم، [پرسیدم که آیا] می‌دانى نخستین کسى که هنگام نشستن ابوبکر بر منبر پیامبر با او بیعت کرد چه کسی بود؟ 🔹عرض کردم: نه، ولى پیری کهنسال را دیدم که بر عصای خویش تکیه زده بود و میان دو دیده‏‌اش اثر سجده زیادی بود، و او نخستین کسی بود که از پله منبر بالا رفت؛ در حالی که می‌گریست و می‌گفت: ستایش خدایی را که مرا از دنیا نبرد تا تو را در این جایگاه ببینم، دستت را باز کن. ▫️ابوبکر دستش را باز کرد و پیرمرد با او بیعت نمود و سپس از منبر پایین آمد و از مسجد بیرون رفت. ☘️امیرالمومنین علیه السلام فرمود: دانستی او چه کسی بود؟ 🔹گفتم: نه، ولی از کلامش بدم آمد؛ زیرا گویی از مرگ پیامبر خوشحالی می‌کرد. ☘️امام علیه السلام فرمود: او شیطان لعنه الله بود. رسول ‌خدا صلی الله علیه و آله به من خبر داد که شیطان و سران اصحابش از این که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در روز غدیر خم مرا به امر خداوند عزوجل، به امامت و خلافت بر مردم و براى مردم نصب کرد و به آن‌ها خبر داد که من نسبت به آن‌ها از خود آن‌ها سزاوارترم و به آن‌ها فرمود تا حاضران به غائبان برسانند نگران شدند و همه سران و شیطان‌های ابلیس گرد او آمدند و گفتند: همانا این امت، مرحومه و معصومه است و نه تو و نه ما را بر آن‌ها راهی نیست. همانا پیشوا و پناهگاه خود را پس از پیغمبرشان دانستند. در این هنگام بود که شیطان لعنه الله افسرده و غمگین از آن محضر دور شد و رسول ‌خدا صلی الله علیه و آله به من خبر داد که هر گاه از این جهان رخت بربندد، مردم پس از مخاصمه با یکدیگر در سقیفه بنی ‌ساعده با ابوبکر بیعت کنند، و از آن جا به مسجد روند و نخستین کسی که بالای منبر من با ابوبکر بیعت کند شیطان است که به چهره پیرمردى عبادت ‌کوش بدان‌جا بیاید و چنین و چنان بگوید، سپس از آن جا بیرون رود و شیاطین و پیروان خود را گرد آورد و باد در بینى کند و به جست و خیز پردازد و به آن‌ها گوید: هرگز، شما گمان بردید که مرا بر ایشان راهی نیست، اکنون دیدید من با آن‌ها چه کردم تا سرانجام دستور و فرمانبری خدای عز و جل و اوامر پیامبر را وانهادند 📚الكافي : ج 8 ص 344 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جنایتی به نام سقیفه 🔈 حجت الاسلام حسینی قمی 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاطمیه خط مقدم سقیفه مهمتر از دفن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حجت الاسلام بندانی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینو باید همه دنیا بدونه ... یا فاطمة الزهرا لعن الله قاتلیک 🤲اللهم عجل لولیک الفرج 🤲 @Sibtayn
27.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏شستشوی حرم وضریح وصحن امام حسین ع. پس از دو ماه حزن واندوه... @Sibtayn
آیا می دانید سید الشهداء علیه السلام چه زمانی کشته شد ؟ 🔸ابو بصیر از حضرت صادق علیه السّلام در باره آیه‏ ما یَكُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنى‏ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ ما كانُوا ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ‏ « هر سه نفر كه با هم نجوى كنند خداوند چهارمى آنها است و اگر پنج نفر باشند خداوند ششمى آنها چه كمتر و چه بیشتر باشند خدا با آنها است هر كجا باشند سپس به آنها خبر خواهد داد از كارهایشان در روز قیامت خداوند به هر چیز دانا است. سوره مجادله آیه 8 » 🔹فرمودند : این آیه در باره فلان(اولی) و فلان(دومی ) و ابو عبیده جراح و عبد الرحمن بن عوف و سالم مولى ابی حذیفه و مغیرة بن شعبه نازل شده چون اینها پیمانى نوشتند و قرار گذاشتند كه وقتى محمّد از دنیا رفت نباید خلافت و نبوت هر دو در بنى هاشم باشد. خداوند این آیه را در باره آنها نازل نمود..... 🔸پرسیدم این آیه چه می شود كه : ‏ أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ أَمْ یَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ بَلى‏ وَ رُسُلُنا لَدَیْهِمْ یَكْتُبُونَ‏. « یا در كارى پافشاری كردند؟ ما [نیز] پافشاری خواهیم نمود. آیا مى‏پندارند كه ما راز آنها و نجوایشان را نمى‏شنویم؟ چرا، و فرشتگان ما پیش آنان [حاضرند و] ثبت مى‏كنند . الزخرف: 79 و 80.» 🔹 فرمودند : این دو آیه در همین روز (نوشتن صحیفه ملعونه) نازل شد آیا تو روزی را شبیه این روز می دانى جز روز شهادت حضرت حسین علیه السّلام در علم خدا نیز همین طور بوده كه به پیامبر اطلاع داده هنگامی كه آن صحیفه ملعونه نوشته شد امام حسین علیه السلام به شهادت رسید. و این قرارداد ننگین موجب از بین رفتن خلافت از بنى هاشم شد و همه این اتفاقات در آن روز افتاد. 📚تأويل الآيات ج۱ ص۶۴۶ الکافي ج۸ ص۱۷۹ @Sibtayn
صَحیفه مَلعونه یا صحیفه مشئومه پیمان‌نامه تعدادی از صحابه پیامبر(صلی الله علیه و اله) با هدف غصب خلافت از امام علی(علیه السلام) اندکی پیش از رحلت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله). بنابر منابع شیعی، گروهی از صحابه پیش از واقعه غدیر با هم پیمان بستند که نگذارند خلافت به خاندان پیامبر(صلی الله علیه و اله) برسد. آنان می‌خواستند رسول خدا را در گردنه کوه هَرشا به قتل برسانند. پس از واقعه غدیر نیز در مدینه جمع شدند و بر پیمان خود تأکید کردند و این جمع، صحیفه ملعونه دوم خوانده شده است. پیامبر(ص) در خطبه غدیر اصحاب صحیفه را اهل آتش دانسته و از آنان بیزاری جست. بخشی از مفاد آن که در ماه محرم سال دهم از هجرت تنظیم شده عبارت است از: این متن مورد توافق تمام مهاجرین و انصار است. انگیزه نوشتن این صحیفه، گمراه نشدن مسلمانان، و اقتدای مسلمانان آینده به آن است. حضرت محمد(صلی الله علیه و اله) از پیامبران الهی بوده و خداوند دستور ابلاغ دین اسلام را به او داده است. وی پس از مرگ خود جانشینی برای خود انتخاب نکرد و انتخاب جانشین خود را به مردم واگذار کرد. اگر شخصی ادعا کند رسول الله شخص معینی را به عنوان جانشین خود معرفی و اسم و نسب او را بیان کرده، دروغ‌ گفته است. پیامبر(صلی الله علیه و اله) فرمود: اصحاب من مانند ستارگانند. به هر کدام از آنان اقتدا کنید، هدایت می‌­شوید. شخصی که ادعا کند بر دیگران برتری داشته و امام است، حرف باطلی گفته است. طبق حدیث «ما انبیاء از خود ارث نمی­‌گذاریم و آنچه از ما باقی می­‌ماند صدقه است»، اهل بیت رسول خدا خلیفه نیستند؛ زیرا نزدیکی خویشاوندی با پیامبر، دلیل بر خلافت نمی‌شود. کسی که به کتاب خدا و سنت پیامبر تمسک کند گمراه نمی‌شود. اگر شخصی این عقیده را نداشت، دشمن است و باید او را کشت. 📚 بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۲۸، ص۱۰۴. @Sibtayn