🔺اثبات بنده بودن اميه ( اصل و ریشه بنی امیه ) از گزارش های تاریخی
▫️ابن عساكر در کتاب تاریخ دمشق گزارش تاریخی جالبی از دیدار شریک بن اعور شاعر سرشناس اهل بصره که از یاوران امیرالمومنین عليه السلام در جنگ صفین بود با معاویه بن ابی سفیان نقل می کند که خواندن ان خالی از لطف نیست .
➖روزی معاویه در قصر خود نشسته بود در حالی که دو دسته و صف در مقابل او نشسته بودند و اشراف و بزرگان عرب نزد او می امدند و با او دیدار می کردند.
شریک ابن اعور در ضمن گروهی به عنوان میهمان بر معاویه وارد شد .
شریک بزرگ قوم خود بود ولی چهره ای نازیبا داشت .
🔸نگاه معاویه که به شریک افتاد ، انگار که سوژه اش را پیدا کرده باشد از او پرسید : نامت چیست ؟
🔹شریک : شریک بن اعور
🔸معاویه با تمسخر گفت :
➖نام تو شريك است و براي خدا شريكي نيست
➖تو پسر اعوري و سالم از اعور ( یک چشم ) بهتر است
➖صورت زشتی داري و خوشگل بهتر از بدگل است
➖چرا قبيلهات تو را با همه نقص و زشتي، به سيادت و آقايي خود برگزيدهاند؟»
🔹شریک گفت : به خدا قسم غیرتم را به جوش اوردی پس باید جوابت را بدهم .
➖به خدا قسم تو معاويه هستي و معاويه، سگي است كه عوعو ميكند.( اشاره به معنای لغوی اسم معاویه ) تو عوعو كردي، پس نامت را معاويه گذاردهاند.
➖تو فرزند «حربي» و صلح از حرب بهتر است.
➖تو فرزند «صخري» و زمين هموار، از سنگلاخ بهتر است.
➖تو پسر امیه هستی و امیه کوچک شده( مصغر) امه ( کنیز) است که کوچک شمرده شده است ( یعنی حتی از کنیز هم کوچک تر و پست تر است )
🔺شریک با این کلمات کنایه امیز به شکل ظریف و دقیق به نسب امیه جد معاویه اشاره می کند که او از قریش نیست و بنده عبد شمس بود و چون عبد شمس او را به فرزند خواندگی پذیرفت ، از قریش خوانده شد .
➖با این همه چگونه سید قومت (بنی امیه ) شدی ؟
▫️معاویه که خشمگین شده بود به غلامش دستور داد او را از جای بلند کند .
🔹شریک که از جایش بلند شده بود این ابیات را سرود :
آیا معاویة بن حرب مرا بد می گوید
در حالی که شمشیر برانم همراه من است و زبان گویایم
و از قبیله ام شیر مردانی گرداگرد منند
که از سر شیفتگی به نبرد و هجوم در غرشند؟!
از بیخردی مرا بخاطر زشتروئی ام سرزنش می کند
و نمی داند که زیبا رویان بدکاره اند!
📖تاريخ دمشق نویسنده : ابن عساكر، أبو القاسم جلد : 73 صفحه : 166
👈 ظاهرا این مطلب که امیه بنده ی عبد شمس بود و نسبش از قریش نبوده از مسلمات تاریخی است و همه از ان مطلع بودند و به ان استشهاد می کرده اند .
@Sibtayn
نبش قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای احد توسط معاویه
محمد بن سعد در الطبقات الكبري مي نويسد:
أَخْبَرَنَا شِهَابُ بْنُ عَبَّادٍ الْعَبْدِيُّ، قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ وَرْدٍ، عَنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ:
" لَمَّا أَرَادَ مُعَاوِيَةُ أَنْ يُجْرِيَ عَيْنَهُ الَّتِي بِأُحُدٍ كَتَبُوا إِلَيْهِ: إِنَّا لا نَسْتَطِيعُ أَنْ نُجْرِيَهَا إِلا عَلَي قُبُورِ الشُّهَدَاءِ "، قَالَ: " فَكَتَبَ: انْبُشُوهُمْ "،
قَالَ: " فَرَأَيْتُهُمْ يُحْمَلُونَ عَلَي أَعْنَاقِ الرِّجَالِ كَأَنَّهُمْ قَوْمٌ نِيَامٌ، وَأَصَابَتِ الْمِسْحَاةُ طَرَفَ رِجْلِ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَانْبَعَثَتْ دَمًا "
جابر بن عبد الله گويد: هنگامي كه معاويه قصد كرد تا نهر خود را كه در احد قرار داشت، جاري كند، عاملانش به او نامه نوشتند:
اين كار ممكن نيست؛ مگر اين كه آن را از روي قبور شهدا جاري كنيم.
معاويه در جواب نوشت: قبور را نبش كنيد (بشكافيد).
راوي گويد: ديدم مردم از سر و كول هم ديگر بالا مي رفتند (تا براي نبش قبر سبقت بگيرند) انگار كه مردم در خواب بودند.
در هنگام نبش قبر ، كلنگي به پاي حضرت حمزه سلام الله عليه اصابت كرد و خون از آن جاري شد.
📚الطبقات الكبري ، ج 3، ص 10
@Sibtayn
♨️لعن معاویه و پدر و برادرش توسط رسول الله صلی الله علیه و آله
✍️بلاذری عالم عُمَری می نویسد :
🔸حدَّثَنَا خَلَفٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ بن سعید عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُمْهَانَ عَنْ سَفِینَةَ مَوْلَى أُمِّ سَلَمَةَ
أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ جَالِسًا فَمَرَّ أَبُو سُفْیَانَ عَلَى بَعِیرٍ وَمَعَهُ مُعَاوِیَةُ وَأَخٌ لَهُ ، أَحَدُهُمَا یَقُودُ الْبَعِیرَ وَالآخَرُ یَسُوقُهُ،
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: لَعَنَ اللَّهُ الْحَامِلُ وَالْمَحْمُولُ وَالْقَائدُ وَالسَّائِقُ.
🔹از ام سلمه منقول است که پیامبر خدا(ص)، جایی نشته بود که ابو سفیان رد شد و سوار بر چهار پایی بود، و معاویه و برادرش همراه او بودند که یکی حیوان را می راند و دیگری از پشت پی می کرد،
پس رسول الله (ص) فرمودند :
خدا لعنت کند حمل کننده و حمل شونده و راه برنده و دنبال کننده را.
📚أنساب الأشراف، تألیف بلاذری، جلد ۵، صفحه ١٣۶
@Sibtayn
⁉️❔ آیا #بنی_امیه نسبتی با بنی هاشم و قریش داشتند؟!
🔹 سید مرتضی رازی (یا جمال الدین مرتضی رازی) رضوان الله علیه مینویسد:
«اما امیه: ابو عبیده و جمله اصحاب انساب متفقند که
عبد الشمس او را بخرید و خواست با او لواطه کند؛ رام نمیشد،
عبد شمس او را گفت: تو را به فرزندی قبول کردم، چون من بمیرم مال من جمله تو را باشد.
امیه مطیع شد.
بعد از آن او را امية ابن عبد شمس خواندند.
و در عرب قاعده چنان بود که اگر کسی به فرزندی قبول کرده بودی اگر فرزند دیگر بودی شریک بودندی، چون چنین بود نسبت بنی امیه حقيقتا نه از قریش بود. (یعنی نسبتی با قریش نداشت)»
📚 تبصرة العوام ، تالیف سید مرتضی رازی، باب ۲۴، صفحه ۳۱۵، چاپ دفتر انتشارات اسلامی
➖برخلاف تبلیغات و شبهات دروغین نواصب در فضای مجازی ، امیه فرزندخوانده عبد الشمس بود نه فرزندش و نسل منحوسش نسبتی با بنی هاشم و خصوصا اهل بیت علیهم السلام و حتی قریش نداشتهاند. در کتب دیگر نیز آمده که امیه اصالتاً رومی بوده!
@Sibtayn
39.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬دل غمینم
🎙کربلایی محمد فصولی
📜شاعر :مرتضی کربلایی
🔺حضرت ام البنین علیها السلام
📌حسینیه انصار الحسین علیه السلام
#کربلایی_محمد_فصولی
#حضرت_ام_البنین_علیها_السلام
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
✍️امام صادق عليه السلام :
💠چون امير مؤمنان بر منبر بالا مى رفت ، مى فرمود : «شايسته مسلمان ، آن است كه از برادرى با سه تن بپرهيزد :
❶ بدكارِ بى شرم ، ❷ احمق ❸ دروغگو .
💢 امّا بدكارِ بى شرم ،
رفتار خود را برايت مى آرايد و دوست دارد كه تو نيز چون او باشى ، در كار دين و قيامتت به تو كمك نمى كند و نزديك شدن به او ، مايه جفا و سخت دلى است و رفت و آمدش ننگى است براى تو .
💢 امّا احمق ،
تو را به خيرى راهنمايى نمى كند ، و گرچه خود را رنجه و خسته كند ، انتظار آن كه بدى را از تو دور كند ، از او نمى رود و چه بسا بخواهد به تو سودى برساند ، امّا به تو ضرر بزند ؛ پس مرگش بهتر از زندگى اش و خاموشى اش بهتر از سخن گفتنش و دورى اش بهتر از نزديكى اش است .
💢 امّا دروغگو ،
با او زندگى برايت گوارا نخواهد بود . سخنت را پيش ديگران مى برد و سخن ديگران را نزد تو مى آورد . هرگاه دروغى ببافد و آن را به سر رساند ، آن را با دروغ ديگرى همچون آن ، درمى پيوندد ، تا آن جا كه گاه ، سخنِ راست مى گويد ؛ امّا تصديقش نمى كنند . ميان مردم ، با دشمنى جدايى مى اندازد و در دل ها تخم كينه مى كارد .
پس ، از خداى عز و جل بترسيد و خود را بپاييد» .
📚 الكافي : 2 / 639
@Sibtayn
📌چرا هنگام برخاستن #یا_علی می گوییم؟
ابو نعیم اصفهانی و ابن عساکر روایت کرده اند:
كَانَ لَا يَقُومُ أَحَدٌ مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ إِلَّا سَبَّ عَلِيًّا؛
هرگاه فردی از #بنیامیه از جای خویش بر میخاست، #علی(علیه السلام) را لعن میکرد.
📚ابونعیم الاصبهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الاصفیاء، ج5، ص322.
📚ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۵۰، ص ۹۶.
📣 #شیعیان در مبارزه با این فرهنگ دشمنان، هنگام برخاستن «یا علی» میگویند.
#برتریخانهحضرتزهراعلیهاالسلام
🔻آلوسی از مفسرین و علمای بزرگ اهل تسنن روایت کرده است که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آیه ۳۶ نور:
✅ فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ؛
در خانه هایی که خداوند اجازه فرمود که بلند مرتبه و رفیع گردیده شوند، و در آنها اسم خداوند برده شود.
👈 را تلاوت فرمود.
⁉️ شخصی پرسید: این کدام خانه ها است؟
💠 آن حضرت فرمود: خانه های پیامبران.
⁉️ابی بکر پرسید: آیا خانه علی و فاطمه علیهماالسلام هم از همان خانه ها است؟
آن حضرت فرمود: بلی، از برترین آن است.
📚 روح المعاني في تفسیر القرآن العظیم و السبع المثاني، ج۱۸، ص۱۷۴.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 شیعه غیوری که رفته در مسجد اموی یزید در دمشق لعنت میکند ظالمین در حق اهلبیت علیهم السلام را.
و میگوید قطعا مهدی ما خواهد آمد و ندا خواهد داد که در اینجا [مسجد یزید] عمه ما زینب کبری سلام الله علیها را به اسارت اوردند...
و انتقام شدیدی خواهد کشید از مجرمون.
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴سوال یک جوان سنی
استاد بخاری اعتراف کرد!
🔹معنای عبادت بودن نگاه به امیرالمومنین علیهالسلام از نظر مخالفین
ابن اثیر جزری از علمای عامه مینویسد:
معنای حدیث پیامبر صلیاللهعلیهوآله [النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ] این میباشد:
زمانی که علی علیهالسلام ظاهر میشدند مردم از روی تعجب میگفتند: لا اله الا الله چقدر این جوان با شرافت است؛ لا اله الا الله چقدر این جوان عالِم است؛ لا اله الا الله چقدر این جوان کریم و متقی است؛ لا اله الا الله چقدر این جوان شجاع است پس رؤیت امیرالمومنین علیهالسلام آنان را به کلمه توحید وادار میساخت.
قال الجرزي: و في حديث عمران بن حصين قال: قال رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله:
(النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ) قيل: معناه انّ عليّا كان اذا برز قال الناس: لا اله الا اللّه ما اشرف هذا الفتى، لا اله الا اللّه ما اكرم هذا الفتى، لا اله الا اللّه ما اعلم هذا الفتى، لا اله الا اللّه ما اشجع هذا الفتى، فكانت رؤيته تحملهم على كلمة التوحيد.
النهایة فی غریب الحدیث و الاثر؛ ج۵؛ ص۷۷
علامه مجلسی مینویسد:
این ناصبی خواسته است که منقبتی را از ایشان نفی کند لیکن چند برابر آن منقبت را برای آن حضرت اثبات کرده است! چه چیزی باعث شده است که وی دست به این کار بزند؟ و به چه دلیل عبادت بودن نظر کردن در رخسار آن حضرت صلوات الله علیه امری بعید است؟!
🔹قال العلامة المجلسي جوابا له:
«أراد هذا الناصب أن ينفي عنه منقبة فأثبت له اضعافها! و ما الباعث على ذلك؟ و ايّ استبعاد في ان يكون محض النظر اليه صلواتاللّهعليه عبادة؟»
بحار الانوار؛ ج۳۸؛ ص۱۹۵
@Sibtayn