eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
«به خدا سوگند! هرگز همسری بهتر از خدیجه نداشتم. او زمانی به من ایمان آورد که مردم کافر بودند و زمانی اموالش را در اختیار من گذاشت که مردم همه از من بریده بودند» 📕محدث اربلی، کشف الغمة، ج 1، ص 512. @Sibtayn
🔹سید بن طاووس رضی الله عنه می گوید: ☘️امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: رسول خدا به من امر کرد که به میان مردم بروم و بانگ برآورم و اعلام کنم: ▫️ آگاه باشید هرکس در حق اجیر خود ظلم کند و هرکس از غیر مولی و سرپرست خود تبعیت کند لعنت خدا بر او باد. ▫️آگاه باشید هرکس به پدر و مادرش نفرین نماید او ملعون است. ☘️علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود: رفتم و آنچه پیامبر مرا به آن امر کرده بود در میان مردم اعلام کردم. 🔥عمر بن خطاب به من گفت: تفسیر این جملات چیست؟ ☘️گفتم: خدا و رسول خدا بهتر می‌دانند. عمر و گروهی از صحابه پیامبر بر پیامبر وارد شدند. 🔥عمر گفت: ای رسول خدا! آیا جملاتی که علی اعلام کرد تفسیر و شرحی دارند؟ 🔥پیامبر فرمود: بله ➖به او امر کردم که ندا دهد: «هرکس به اجیر خود ظلم کند ملعون است» ▫️خداوند در قرآن می‌فرماید: «لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» {بگو: «به ازای آن [رسالت] پاداشی از شما خواستار نیستم مگر دوستی درباره خویشاوندان. } ▫️بنابراین هر کس به ما ظلم کند ملعون است. ➖به او امر کردم که ندا دهد: «هرکس از غیر مولی و سرپرست خود تبعیت کند ملعون است. » خداوند در قرآن می‌فرماید: «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» {پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزدیک تر] است. } ▫️بنابراین هر کس من مولا و سرپرست او هستم علی بن ابی طالب نیز مولا و سرپرست اوست. هر کس از غیر علی تبعیت کند لعنت خدا بر او باد. ➖و به او امر کردم که ندا دهد: «هرکس پدر و مادرش را نفرین کند ملعون است. » من خدا و شما را شاهد می‌گیرم که من و علی پدر و مادر این امت هستیم. ▫️هرکس به من یا علی ناسزا بگوید لعنت خدا بر او باد. 🔸چون بیرون رفتند عمر گفت: ای صحابه پیامبر! رسول خدا در مورد ولایت علی نه در غدیر خم و نه در جای دیگر به این اندازه تأکید نکرده بود. 🔹خبّاب بن أرتّ می‌گوید: این قضیه نوزده روز قبل از وفات پیامبر اتفاق افتاد. 📖[۱]سوره الشوری،آیه۲۳ 📖[۲]سوره الأحزاب،آیه ۶ 📖[۳]الطرف،ص ۳۷ و ۳۸ 📖بحارالانوار، ج۲۲،ص۴۹۰،ح۳۵ @Sibtayn
بسم الله الرحمن الرحیم رُوِیَ عَنْ رَسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قال: «إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ لَمْ تَزَلْ قَدَمَا عَبْدٍ حَتَّى یُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ: 1️⃣عنْ عُمُرِهِ فِیمَ أَفْنَاهُ 2️⃣و عَنْ شَبَابِهِ فِیمَ أَبْلَاهُ 3️⃣و عَمَّا اکْتَسَبَهُ مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَهُ وَ فِیمَ أَنْفَقَهُ 4️⃣ و عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ». روایت از پیغمبر اکرم منقول است که حضرت فرمودند: هرگاه روز قیامت بیاید، بنده قدم از قدم بر ندارد، مگر اینکه از او درباره چهار چیز پرسیده مى‏شود: 1️⃣ از عمرش که در چه راه نابود کرده است؛ 2️⃣از جوانیش که در چه راه فرسوده است؛ 3️⃣ از کسبش که از کجا بدست آورده و در چه راهى مصرف کرده است؛ 4️⃣ و از دوستى ما اهل بیت. 📚بحارالانوار، جلد74، صفحه 162 @Sibtayn
ولايت بدون برائت پذیرفته نیست 💎پيامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله فرمودند: یاعَليُّ وَ الَّذي بَعَثَني بِالنَّبُوَّةِ وَ اصطَفاني عَلیٰ جَميعِ البَريَّةِ لَو أنَّ عَبداً عَبِدَ اللهَ أَلفَ عامٍ ما قَبِلَ اللهُ ذلِكَ مِنهُ إِلّا بِوِلایَتِكَ وَ وِلايَةِ الأَئِمَّةِ مِن وُلدِكَ 👈و إِنَّ وِلایَتَكَ لاتُقبَلُ إِلّا بِالبَرائَةِ مِن أَعدائِكَ وَ أَعداءِ الأَئِمَّةِ مِن وُلدِكَ. بِذَلِكَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَمَنْ شٰاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شٰاءَ فَلْيَكْفُرْ ياعلی! سوگند به کسی که مرا به نبوت برانگیخت و بر تمام خلق برگزید، اگر بنده‌ای هزار سال خداوند را بپرستد، خداوند بدون ولایت تو و امامانِ از فرزندان تو از او قبول نمی‌کند؛ 👈و به یقین ولایت تو بدون بیزاری جستن از دشمنانت و دشمنانِ امامانِ از فرزندانت پذیرفته نمی‌شود. اين خبر را جبرئيل برايم آورد هر كه مايل است ايمان آورد و هر كه ميخواهد كافر شود. 📚کنز الفوائد ج۲ ص۱۲ مائة منقبة ج۱ ص۲۸ بحار الأنوار ج۲۷ ص۶۳ @Sibtayn
💎محمد بن ابی بکر می گوید: لحظات آخر زندگی پدرم با او تنها ماندم به او گفتم:ای پدر،بگو"لاإله إلاالله" گفت : هرگز نمی گویم و نمی توانم بگویم تا وارد آتش شوم و داخل تابوت گردم. وقتی نام تابوت را آورد گمان کردم هذیان می گوید گفتم: کدام تابوت؟ گفت: تابوتی از آتش که با قفلی از آتش بسته شده است. در آن دوازده نفرند از جمله من و این رفیقم. گفتم عمر؟ گفت:آری، پس مقصودم کیست؟ و نیز ده نفر دیگر که در چاهی در جهنم (همان چاه فلق) هستیم. بر در آن چاه صخره ای است که هرگاه خداوند بخواهد جهنم را شعله ور کند، آن صخره را بلند میکند. گفتم هذیانی میگویی؟ گفت: نه به خدا قسم هذیان نمی گویم خدا پسر صهاک [عمر] را لعنت کند. او بود که مرا از یاد خدا بازداشت بعد از آنکه برایم آمده بود، و او [عمر] بد رفیقی بود. 📖اسرار آل محمد(عليهم السلام)،ح ۳۷، ص ۳۲۹ 📖ارشاد القلوب دیلمی، ج ۲، ص۲۸۱ @Sibtayn
حضرت مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام: فكر تو گنجايش هر چيز را ندارد، پس آن را براى آنچه «مهم» است، فارغ گردان اِنَّ رَأيَكَ لا يَتَّسِعُ لِكُلِّ شَئٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمَّ 📕غررالحكم حدیث 3638 @Sibtayn
قاطی کردن شراب با آب در مکتب سقیفه (از منابع عامه) 17015 - عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ: أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي إِسْمَاعِيلُ، " أَنَّ §رَجُلًا عَبَّ فِي شَرَابٍ نُبِذَ لِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ بِطَرِيقِ الْمَدِينَةِ فَسَكِرَ فَتَرَكَهُ عُمَرُ حَتَّى أَفَاقَ فَحَدَّهُ، ثُمَّ أَوْجَعَهُ عُمَرُ بِالْمَاءِ فَشَرِبَ مِنْهُ ♦️اسماعیل می گوید: مردی از نبیذی که برای عمر آماده شده بود در راه مدینه نوشید و مست شد. سپس وقتی آن مرد به خود آمد عمر او را حد زد و با آن آب مخلوط کرد و خود از آن نوشید. 📚مصنف عبدالرزاق، ج 9، ص 224 كنز العمال 3 ص 310 وعن أبي رافع: إن عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: إذا خشيتم من نبيذ شدته فاكسروه بالماء. أخرجه النسائي في سننه 8 ص 326 وعده مما احتج به من أباح شرب المسكر. ابی رافع می گوید : عمر بن خطاب گفت : هر گاه از تند بودن نبیذ ترسیدید پس با اب تندی انرا کم کنید نسائی در سنن خود ج 8 ص 326 این کلام عمر را اورده است و برای اباحه نوشیدن مسکرات به ان احتجاج کرده است . @Sibtayn
امام حسن عسکری علیه ‌السلام: لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد ميزان الحكمه جلد4 صفحه430 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم عقل این است که شایسته ترین کسی است که در تمام فضایل از دیگران برتری داشته باشد حجت الاسلام کاشانی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا نقل روایت قهر کردن حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها با ابوبکر توهین به حضرت زهراست ؟ حجت الاسلام یزدانی @Sibtayn
آیا می دانید بدترین دوست و همنیشین کدام است ؟ 🔴 امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)فـرمـودنـد: ✍️وقتى از ایشان پرسيده شد: بدترين همنشين كدام است؟ فرمودند: آن كه معصيت خدا را در نظرت زيبا جلوه دهد. . 📚معاني الأخبار | ۴ | ۱۹۸ @Sibtayn
🌹تولی و تبری در یک روایت 🔺عنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ : قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَسْأَلُكَ عَنْ شَيْءٍ أَنْفِي عَنِّي بِهِ مَا قَدْ خَامَرَ نَفْسِي ☘️قالَ ذَلِكَ لَكَ 🔺قلْتُ أَسْأَلُكَ عَنِ اَلْأَوَّلِ وَ اَلثَّانِي ☘️ فقَالَ عَلَيْهِمَا لَعَائِنُ اَللَّهِ كِلَيْهِمَا مَضَيَا وَ اَللَّهِ كَافِرَيْنِ مُشْرِكَيْنِ بِاللَّهِ اَلْعَظِيمِ 🔺قلْتُ فَالْأَئِمَّةُ مِنْكُمْ يُحْيُونَ اَلْمَوْتَى وَ يُبْرِءُونَ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ وَ يَمْشُونَ عَلَى اَلْمَاءِ ☘️فقَالَ مَا أَعْطَى اَللَّهُ نَبِيّاً شَيْئاً إِلاَّ وَ قَدْ أَعْطَى مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَعْطَاهُ مَا لَمْ يُعْطِهِمْ وَ لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُمْ وَ كُلَّمَا كَانَ عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَدْ أَعْطَاهُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ثُمَّ اَلْحَسَنَ ثُمَّ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ إِمَاماً بَعْدَ إِمَامٍ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ ابو حمزۀ ثمالى مى‌گويد: به امام سجّاد-عليه السّلام-گفتم: از تو در بارۀ چيزى مى‌پرسم تا آنچه را كه مرا مريض كرده زايل كند. فرمود: بپرس. گفتم: از اولى و دومى مى‌پرسم. فرمود: بر آن دو لعنت باد! به خدا سوگند! آن دو كافر بودند و به خداى بزرگ، شرك ورزيدند. گفتم: امامان از شما، مرده را زنده مى‌كنند و جذام و پيسى را خوب مى‌نمايند و روى آب، راه مى‌روند. فرمود: خدا آنچه به پيامبران داده به محمّد-صلّى اللّٰه عليه و آله-هم داده است. ولى بعضى از فضائل او را ديگران ندارند. و آنچه رسول خدا-صلّى اللّٰه عليه و آله- داشت به امير مؤمنان-عليه السّلام-بخشيد و بعد از او به امام حسن و بعد از او هم به امام حسين-عليه السّلام-و به تمام امامان تا روز قيامت 📚الخرائج و الجرائح ج۲ ص۵۸۳ بحار الأنوار ج۱۸ ص۷ @Sibtayn
♥️ده خصلت در نماز ♥️ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌واله فرمود:👇 🔸نماز ستون دین است و در آن ده خصلت است: 💎۱- زینت صورت و آبروی نمازگزار است؛ 💎۲- نور و روشنی دل است؛ 💎۳- باعث و سبب راحتی بدن است؛ 💎۴- سبب نزول رحمت است؛ 💎۵- چراغ آسمان است. جایی که نماز خوانده می شود برای آسمان ها مانند ستاره ای می درخشد. 💎۶- سبب سنگینی عمل در ترازوی اعمال است؛ 💎۷- سبب خشنودی پروردگار است؛ 💎۸- بهای بهشت است؛ 💎۹- اُنس در قبر است؛ 💎۱۰- حجاب و پرده ای از آتش جهنم است. و کسی که نماز را به پا داشت دین را بپا داشت. و کسی که نماز را ترک کند دین را نابود کرد. 📚مواعظ العددیّه،صفحه ۲۲۴
⚜️ قم شهر اهل برائت ✍🏻 [ ابو الحسین محمد الملطی الشافعی م۳۷۷ ] در کتاب "التنبیه و الردّ علی اهل الاهواء و البدع" مینویسد: 📌چهاردهمین فرقه از شیعیان امامیه، اهالی قم هستند. (ملطی بعضا تعریفات و تحلیلات نادرستی نسبت به مکاتب دارد که موافق با شواهد علمیه نیست) آنان به سلف طعن و ناسزاگویی فراوان می‌کنند (مراد صحابه نا عادل و خلفای غیر راشد جائر است) تا کار به جایی می‌رسد که یک نفر از آنان یک چیزی یا نمادی (مانند عروسک) را می‌گیرد و درون آن را از کاه یا پشم پر می‌کند و نامش را ابوبکر و عمر و عثمان می‌گذارد و آنقدر با عصا به آن می‌زند تا آن را پاره کند و با این کار، قلبش را بخاطر بغضی که نسبت به غیر مؤمنین و منافقین از خلفاء دارد آرام می‌سازد 📖 التنبیه والرد علی أهل الأهواء والبدع ص ۳۲_۳۳ @Sibtayn
آیا می دانید چرا امیرالمومنین علیه السلام برای احقاق حقش قیام نکرد ؟ بهتر است بپرسیم ایا امیرمومنان علی علیه السلام در مقابل غصب خلافت سکوت کرد و از حقش کوتاه امد ؟ با مراجعه به کتب حدیث و سیره به این نتیجه خواهیم رسید که حضرت امیر علیه السلام بارها و بارها در مورد حق غصب شده اش احتجاج فرموده و هرگز سکوت نکردند . پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و حوادثی که در سقیفه رخ داد که در نهایت به غصب خلافت از امیرمومنان علیه السلام انجامید ، حضرت به منبر مسجد مدینه رفتند و خطبه ای سراسر عتاب امیز مسلمانان را خطاب قرار دادند که این خطبه به نام خطبه طالوتیه معروف شده است . حضرت امیر علیه السلام پس از حمد خداوند در قسمتی از خطبه چنین فرمودند : هان! كه (بخدا سوگند) اگر باندازۀ اصحاب طالوت (1) يا به شمارۀ اهل بدر ياور داشتم كه آنها همطراز و مانند شما بودند هر آينه شما را با شمشير مي زدم تا بسوى حق باز گرديد و براستى گرائيد، و اين كار براى بستن شكاف (كه در دين نمودار شده) بهتر و با رفق و نرمش موافق‌تر بود. خدايا تو ميان ما بحق حكم فرما كه بهترين داوران هستى. راوى گويد: سپس آن حضرت از مسجد بيرون رفت و به يك چهار ديوارى رسيد كه در آن حدود سى رأس گوسفند بود، فرمود: بخدا سوگند اگر براى من مردانى بعدد اين گوسفندان بودند كه براى خدا و رسولش خيرخواهى كنند هر آينه پسر زن مگس خوار را از فرمانروائى و رياستش برمي داشتم. چون شام شد سيصد و شصت نفر با او بيعت به مرگ كردند (كه تا پاى جان استقامت ورزند) امير مؤمنان عليه السّلام به آنها فرمود: فردا صبح همگى سر تراشيده در كنار «احجار الزيت»(نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ابو ذر و مقداد و حذيفه بن يمان و عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعده‌گاه حاضر نشد. على عليه السّلام (كه چنان ديد) دست بسوى آسمان بلند كرد و فرمود: خدايا اين مردم مرا خوار شمردند هم چنان كه بنى اسرائيل هارون را خوار شمردند، خدايا تو بخوبى ميدانى آنچه را ما پنهان كنيم و آنچه را آشكار كنيم، و چيزى در آسمان و زمين بر تو پوشيده نيست، مرا مسلمان بميران و بشايستگان ملحقم فرما. هان! كه سوگند بخانۀ كعبه و آنكه بسوى كعبه رود (يا دست بخانۀ كعبه سايد)- و در نسخه ايست كه فرمود: و بمزدلفة و شتابندگان براى رمى جمره - اگر سفارشى كه پيامبر امى به من كرده است در كار نبود هر آينه مخالفين را به درياى مرگ مي ريختم و باران برق دار مرگ را بر سرشان مي ريختم و بزودى خواهند دانست.(2) 1-امام باقر علیه السلام در روایتی تعداد اصحاب طالوت را 313 نفر اعلام فرموده اند . 📗الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 316 2-الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 31 @Sibtayn
💭امام رضا(علیه السلام ) فرمودند: فتنه ی بعضی از کسانی که ادعای محبت ما را دارند بر شیعیان ما از فتنه ی دجال سخت تر است❗️ 💭 راوی پرسید: چرا❓ 💭 فرمودند: چون با دشمنان ما دوستی و با دوستان ما دشمنی می کنند ، این کار آن ها باعث خلط حق و باطل شده و امر را بر مردم مشتبه می سازد تا جایی که مؤمن از.منافق تشخیص داده نمی شود. 〰️〰️〰️〰️ ♦️عنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْخَزَّازِ قَالَ سَمِعْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: 🔹إنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ ، مَنْ هُوَ أَشَدُّ فِتْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ اَلدَّجَّالِ ، 🔸فقُلْتُ بِمَا ذَا ؟ 🔹قالَ بِمُوَالاَةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اِخْتَلَطَ اَلْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اِشْتَبَهَ اَلْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ . 📚وسائل الشیعة ج۱۶ ص۱۷۹ @Sibtayn
خلیفه نژادپرست ابوبکر عبدالله بن محمد بن ابراهیم بن عثمان عیسی کوفی ملقب به ابن ابی شیبه (۱۵۹–۲۳۵ هـ. ق) از دانشمندان اهل تسنن می باشد . یکی از اقسام کتابهای حدیثی اهل سنت، مصنف نام دارد. مصنف به کتبی گفته می‌شود که بر اساس شیوه باب بندی احادیث تدوین شده باشد. از مشهورترین کتب مصنف نگاری شده نزد اهل سنت، کتاب المصنف فی الاحادیث و الآثار تألیف ابن ابی شیبه است. ابن ابی شیبه در المصنف روایتی از عمر بن الخطاب خلیفه دوم اهل تسنن در مورد یادگیری زبان فارسی می اورد : عن عمر رضي الله عنه قال: «ما تعلَّم الرجل الفارسية إلا خَبُثَ ، ولا خبث إلا نقصت مروءته» هرکس زبان فارسی را بیاموزد ناپاک می‌گردد وهرکس ناپاک گردد از مردانگی‌اش کاسته می‌شود! 📗مصنف ابن أبي شيبة نویسنده : ابن أبي شيبة، أبو بكر جلد : 5 صفحه : 299 سؤال ما از اهل تسنن ایرانی است که به زبان فارسی صحبت می کنند : آیا مردانگی اهل تسنن عرب زبان و ... از شما بیشتر است ؟ @Sibtayn
امیرالمؤمنین علیه السلام انتقام هرمزان ايرانی را گرفت هرمزان ایرانی، سردار ایرانی و حاکم اهواز بود که در جنگ شوشتر (سال ۱۷ ق/ ۶۳۸ م) تسلیم شد. او را به‌خواست خودش و به منظور تصمیم‌گیری نهایی توسط عمر درباره وی، به مدینه فرستادند. عمر تصمیم به قتل او گرفت، ولی او اسلام آورد و اسلامش پذیرفته شد.. پس از قتل عمر، عبیدالله فرزند او که گمان می کرد، قتل عمر نتیجه ی توطئه ای بوده که هرمزان در آن دست داشته، هرمزان رابه قتل رسانید. وی به بهانه ی نشان دادن اسب های خود به هرمزان او را به خانه خود آورد و در بین راه از پشت به او حمله کرد و او را از پای درآورد. (1) هیچ یک از مهاجران و انصار و یاران پیغمبرصلی الله علیه وآله عمل عبیدالله را صحه نگذاشتند، و آن را مانند قتل بدون دلیل مسلمانی محکوم ساختند، عثمان نیز در بدو خلافت در جلسه ی مشاوره ای برای نظر در کار عبیدالله که محبوس (2) بود، عمل او را موجب اخلال در اسلام دانست، ولی در پایان، پرداخت مال دیه از اموال خود را بهترین راه برای جلوگیری از بی نظمی در امور دانست و شایسته ندید که در فردای قتل خلیفه، فرزند او نیز کشته شود.(3) اما بزرگانی مانند امیرالمومنین علی علیه السلام اقدام عبیدالله را محکوم و او را مستوجب قصاص می دانستند. نوشته اند که در اولین مجلسی که عثمان پس از به قدرت رسیدن به منبر رفت ، گفت : از امور مقدّر الهى اين است كه عبيد اللّه بن عمر ، هرمزان را كشته است . هرمزان از مسلمانان بوده است و وارثى جز عموم مسلمانان ندارد . من امام شما هستم و او را عفو مى كنم . آيا شما [ نيز ]عفو مى كنيد؟ گفتند : آرى . حضرت علی علیه السلام خطاب به خلیفه فرمود: «این فاسق - اشاره به عبیدالله - را به خون خواهی هرمزان بکش که با کشتن مسلمانی بی گناه، مرتکب خطایی عظیم شده» و ادامه می دهد که ای فاسق! اگر روزی بر تو دست یافتم تو را به خون خواهی هرمزان خواهند کشت(4) وقتی که خلافت ظاهری به امیرالمؤمنین (علیه السلام) رسید عبیدالله ابن عمر به شام فرار کرد و از همراهان معاویه گردید و در جنگ صفّین همراه معاویه شد و در صحنه جنگ به درک واصل شد 1- طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۴، ص۸۷. ابن خلدون، عبدالرحمن، تاریخ ابن خلدون، ج۳، ص۱۱۲. 2- عبیدالله پس از به قتل رساندن هرمزان، جفینه و دختر ابولؤلؤ، توسط سعد بن ابی وقاص زندانی شد تا زمانی که عثمان در وضع او جلسه ای تشکیل داد. طبری،ج3، ص 302. 3- ابن سعد، ج5، ص 356. 4- محمد محمدی، مقاله ی سرگذشت هرمزان، ص 27 @Sibtayn
در قرب الاسناد به نقل از امام صادق‌(علیه السلام) و ایشان از پدرانشان(علیهم السلام) از امیرالمومنین علی(علیه السلام) آمده است که آن‌حضرت در مورد فارس‌ها فرمود: بخاطر نزول قرآن با آنها جنگ کردید؛ اما دنیا به پایان نمی‌‌سد تا این که آنها به خاطر تأویل(تفسیر و باطن) آن با شما خواهند جنگید». عن علی (علیه السلام) قال فی فارس ضربتموهم علی تنزیله و لا تنقضی الدنیا حتی یضربوکم علی تأویله». 📗حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 110 @Sibtayn
عداوت عمر با عجمان و آزادی اسرای ایرانی به برکت امیر المومنین علیه السلام از جمله عداوت‌های عمر با عجمان این بود که هنگام ورود اسرای ایرانی به مدینه تصمیم گرفت زنان را بفروشد و مردان را بندگان عرب قرار دهد و تصمیم گرفت عجمان را کنار کعبه بگذارد تا ضعفاء و پیرمردان را بر کول سوار کنند پس امیر المومنین (علیه السلام) فرمود: بزرگ هر قومی را اکرام کنید و این فارس‌ها قوم حکیم و کریمی هستند، با ما صلح کرده و به اسلام آوردن ترغیب شدند پس آنچه سهم من و بنی هاشم هست را آزاد نمودم پس سائر مسلمین نیز گفتند: ما هم حقمان را مانند شما آزاد می‌کنیم ای برادر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پس عمر گفت: پسر أبی طالب (علیهما السلام) رأی من در مورد عجمان را نقض کرد برخیزید و بروید!! 📗نفس الرحمن فی فضائل سلمان، تألیف محدث نوری، صفحه ۵۷۰، چاپ مؤسسة الآفاق @Sibtayn