💠 آیا میدانید چرا به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) امی می گویند ؟
◆ از امام جواد (علیه السلام) سوال کردم؛ یا بن رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)، چرا به پيامبر اسلام «اُمّی» میگویند؟
حضرت پرسیدند؛ مردم (عامّه و اهل سنت) چه می گویند؟
عرض کردم آنها میگویند، چون پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نمی توانست بنویسد و سواد نداشت!!!
◆ امام جواد (علیه السلام) فرمودند؛ دروغ میگویند و لعنت خداوند بر آنان. چطور سواد نداشتند در حالیكه خداوند در قرآن میفرماید؛ ۞ او خدایی است كه رسولش را در ميان بیسوادان برانگيخت تا برای آنان آيات خداوند را بخواند و آنها را پاكيزه ساخته و كتاب و حكمت به آنان بياموزد ۞.
◆ سپس فرمودند؛ چطور كسی كه سواد ندارد، میتواند كتاب را به ديگران بياموزد؟
والله که رسول الله (صلی الله عليه و آله و سلم) به ۷۲ زبان میخواندند و مینوشتند. اما پیامبر را «اُمّی» گفتند، چون اهل مكه بود و مكه «اُمُّ القریٰ» محسوب میشد. چراکه خداوند در قرآن میفرماید؛
۞ ما تو را فرستاديم تا اهالی اُمُّ القریٰ و كسانی كه در اطراف آن زندگی میکنند را انذار کنی ۞.
راوی گوید؛
ُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَ النَّبِيُّ الْأُمِّيَّ؟ قَالَ مَا يَقُولُ النَّاسُ؟ قُلْتُ يَقُولُونَ؛ إِنَّمَا سُمِّيَ الْأُمِّيَّ لِأَنَّهُ لَمْ يَكْتُبْ. فَقَالَ كَذَبُوا عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ. أَنَّى يَكُونُ ذَلِكَ وَ اللَّهُ تَعَالَى يَقُولُ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ؛ ۞ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيٰاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتٰابَ وَ الْحِكْمَةَ ۞ جمعة / ۲. فَكَيْفَ يُعَلِّمُهُمْ مَا لَمْ يُحْسِنْ؟ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقْرَأُ وَ يَكْتُبُ بِاثْنَيْنِ وَ سَبْعِينَ لِسَاناً وَ إِنَّمَا سُمِّيَ الْأُمِّيَّ لِأَنَّهُ كَانَ مِنْ مَكَّةَ وَ مَكَّةُ مِنْ أُمَّهَاتِ الْقُرَى وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ فِي كِتَابِهِ؛ ۞ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرىٰ وَ مَنْ حَوْلَهٰا ۞ انعام / ۹۲.
📚√ منابع روایت؛
المناهل، ص ۷۰۱.
سیف الامة، ص ۲۱۵.
الاختصاص، ص ۲٦٣.
مناهج الاحکام، ص ۱۹۱.
حق الیقین، ج ۱، ص ۱۷۹.
بصائر الدرجات، ص ۲۲٦.
کشف اللثام، ج ۱۰، ص ۲۰.
الدر النضید، ج ۱، ص ٤٧٠.
علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۲۵.
بحار الانوار، ج ۱٦، ص ١٣٢.
منهاج البراعة، ج ۹، ص ۲۱۵.
الجوهر الثمین، ج ٦، ص ٢١٤.
عقائد الامامیة، ج ۲، ص ۱۷۵.
تفسیر لاهیجی، ج ٤، ص ٤٧٠.
تفسیر البرهان، ج ۵، ص ۳۷٤.
ریاض المسائل، ج ۲، ص ۳۸٦.
الفصول المهمة، ج ۱، ص ٤١٢.
الانوار الساطعة، ج ۳، ص ۲۵۲.
المعجم فی فقه، ج ۳، ص ۳٦٦.
المحجة البیضاء، ج ٤، ص ١٦٣.
تفسیر نور الثقلین، ج ۵، ص ۳۲۲.
المناقب ابن آشوب، ج ۱، ص ۲۳۲.
مکاتیب الرسول ص، ج ۱، ص ۹٤.
تفسیر کنز الدقائق، ج ۱۳، ص ۲٤۵.
تفسیر البیان الصافی، ج ۵، ص ۲۷۸.
تفسیر عقود المرجان، ج ۵، ص ١٢٦.
مستدرک سفینة البحار، ج ۷، ص ۳۳٤.
#آیا_میدانید
➖➖🔆🔆 ❇️ 🔆🔆➖➖
🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
🆔 @Sibtayn
┗━🍃🌺━━━┛
37.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت امام محمد جواد علیه السلام با نوای عبدالحی آل قمبر
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت نامه امام محمد جواد علیه السلام با نوای محسن فرهمند
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات امکان مقام امامت برای طفل از قران
حجت الاسلام شیخ حسین یوسفی
@Sibtayn
⚫️ * بهمناسبت شهادت حضرت امام محمدتقی علیهالسلام *
خواهر نداشتم که پرستاری ام کند
مادر نداشتم که مرا یاری ام کند
این بی کسی خلاصه به بی مادری نشد
بابا نبود رفع گرفتاری ام کند
تنها جفای همسر من قاتلم نشد
اصلاً کسی نبود که دلداری ام کند
جود مرا به زهر جفایش جواب داد
نیّت نداشت اینکه وفاداری ام کند
همراه دست و پا زدنم هلهله کنان
با پای کوبی اَش طلبِ خاری ام کند
در خانه ام محاصره دشمنان شدم
یک یار نیست تا که علمداری ام کند
دیگر کسی به داد دل من نمی رسد
باید اَجل بیاید و غمخواری ام کند
سوز عطش مرا به دل قتلگاه برد
هادی کجاست چاره بیماری ام کند
جان دادم و کسی به روی سینه ام نبود
یاد حسین وقت بلا یاری ام کند
رأسم جدا نشد که میان اسیرها
بالای نیزه شاهد بازاری ام کند
با سُّم اسب ، پیکر من آشنا نشد
خونم نریخت تا همه جا جاری ام کند
نعش مرا به مکر و اهانت به بام بُرد
یک لحظه هم نخواست نگهداری ام کند
طاغوت از مبارزه من امان نداشت
عمری ز کینه خواست دل آزاری ام کند
مهدی بیا که تازه شده داغ فاطمه
با قامت خمیده عزاداری ام کند
✅ محمود ژولیده
#امام_جواد
🌸💫💫☀️💫💫🌸
🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
╔═.🍃.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بخشی از مظلومیت حضرت جوادالائمه علیه السلام
🎤 حجت الاسلام بندانی نیشابوری
@Sibtayn
44.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«میخوای دلت صاف بشه؟»
استاد محمد حسین یوسفی
3️⃣ خصلت مؤمن در کلام امام جواد علیه السلام
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬میرسونه دلو امشب به مرادش
🎙حاج سید مجید بنی فاطمه
🔺شهادت امام جواد علیه السلام
📌ریحانة الحسین (ع) ١۴٠٠
#حاج_سید_مجید_بنی_فاطمه
#شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
#مداحی
#زمینه
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از راه های نصرت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه
دکتر هزار
@Sibtayn
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای اولین برخورد مامون ملعون با امام جواد علیه السلام
حجت الاسلام شیخ حسین یوسفی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با عرض تسلیت شهادت امام جواد علیهالسلام
نهمین غروب
کاری از گروه تامین محتوای پنجره
با هم آوایی گروه الغدیر طهران
الامام الجواد عليه السلام،
مؤلف: سيد محمد علي الحلو،
ناشر: مؤسسه جهانی سبطین (علیهماالسلام)،
http://www.sibtayn.com/ar/index.php?option=com_content&view=category&id=561&Itemid=1035
نماز دهه اول ذیالحجه
در ده شب اول این ماه بین نماز مغرب و عشاء خوانده میشود.
این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از سوره حمد و سوره اخلاص، آیه
«وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ؛
بر پایه روایتی که در کتاب اقبال الاعمال نقل شده، امام باقر(علیه السلام) به فرزندش امام صادق(علیه السلام) سفارش کرده که این نماز را در دهه اول ذیالحجه ترک نکند، چرا که اگر آن را در این دهه بخواند در ثواب حاجیان شریک خواهد بود، هرچند که به حج نرفته باشد.
📚إقبال الأعمال ج۱ ص۳۱۷
@Sibtayn
دعای بعد از نماز صبح و قبل از نماز مغرب در دهۀ اول ذی الحجه
سید بن طاووس در اقبال از ابوحمزه ثمالی نقل میکند که امام صادق علیهالسلام از صبح روز اول ذیالحجة تا شام روز عرفه بعد از نماز صبح و قبل از نماز مغرب، این دعا را میخواندند:
َللَّهُمَّ هَذِهِ اَلْأَيَّامُ اَلَّتِي فَضَّلْتَهَا عَلَى غَيْرِهَا مِنَ اَلْأَيَّامِ وَ شَرَّفْتَهَا وَ قَدْ بَلَّغْتَنِيهَا بِمَنِّكَ وَ رَحْمَتِكَ
فَأَنْزِلْ عَلَيْنَا مِنْ بَرَكَاتِكَ وَ أَسْبِغْ عَلَيْنَا فِيهَا مِنْ نَعْمَائِكَ
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فِيهَا وَ أَنْ تَهْدِيَنَا فِيهَا سَبِيلَ اَلْهُدَى وَ تَرْزُقَنَا فِيهَا اَلتَّقْوَى وَ اَلْعَفَافَ [وَ اَلْعَفَافَةَ] وَ اَلْغِنَى وَ اَلْعَمَلَ فِيهَا بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى وَ يَا سَامِعَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا شَاهِدَ كُلِّ مَلاَءٍ وَ يَا عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَكْشِفَ عَنَّا فِيهَا اَلْبَلاَءَ وَ اِسْتَجِبْ [وَ تَسْتَجِيبَ] لَنَا فِيهَا اَلدُّعَاءَ وَ تُقَوِّيَنَا فِيهَا وَ تُغْنِيَنَا [وَ تُعِينَنَا] وَ تُوَفِّقَنَا فِيهَا رَبَّنَا لِمَا تُحِبُّ [لِمَا تُحِبُّ رَبَّنَا] وَ تَرْضَى وَ عَلَى مَا اِفْتَرَضْتَ عَلَيْنَا مِنْ طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ رَسُولِكَ وَ أَهْلِ وَلاَيَتِكَ
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهَبَ لَنَا فِيهَا اَلرِّضَا إِنَّكَ سَمِيعُ اَلدُّعٰاءِ وَ لاَ تَحْرِمْنَا خَيْرَ مَا نَزَلَ فِيهَا مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ طَهِّرْنَا مِنَ اَلذُّنُوبِ يَا عَلاَّمَ اَلْغُيُوبِ وَ أَوْجِبْ لَنَا فِيهَا دَارَ اَلْخُلُودِ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لاَ تَتْرُكْ لَنَا فِيهَا ذَنْباً إِلاَّ غَفَرْتَهُ وَ لاَ هَمّاً إِلاَّ فَرَّجْتَهُ وَ لاَ دَيْناً إِلاَّ قَضَيْتَهُ وَ لاَ غَائِباً إِلاَّ أَدَّيْتَهُ وَ لاَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ إِلاَّ سَهَّلْتَهَا وَ يَسَّرْتَهَا إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
اَللَّهُمَّ يَا عَالِمَ اَلْخَفِيَّاتِ يَا رَاحِمَ اَلْعَبَرَاتِ يَا مُقِيلَ اَلْعَثَرَاتِ يَا مُجِيبَ اَلدَّعَوَاتِ يَا رَبَّ اَلْأَرَضِينَ وَ اَلسَّمَاوَاتِ يَا مَنْ لاَ تَتَشَابَهُ عَلَيْهِ اَلْأَصْوَاتُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اِجْعَلْنَا فِيهَا مِنْ عُتَقَائِكَ وَ طُلَقَائِكَ مِنَ اَلنَّارِ وَ اَلْفَائِزِينَ بِجَنَّتِكَ [بِمَحَبَّتِكَ] اَلنَّاجِينَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً .
📚إقبال الأعمال ج۱ ص۳۲۲
@Sibtayn
تهلیلات مولانا امیرالمومنین (علیه السلام) در دهه اول ذی الحجه
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَللَّيَالِي وَ اَلدُّهُورِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ اَلْبُحُورِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِمّٰا يَجْمَعُونَ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَلشَّوْكِ وَ اَلشَّجَرِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَلشَّعْرِ وَ اَلْوَبَرِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَلْحَجَرِ وَ اَلْمَدَرِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ لَمْحِ اَلْعُيُونِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ فِي اَللَّيْلِ إِذٰا عَسْعَسَ `وَ اَلصُّبْحِ إِذٰا تَنَفَّسَ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَلرِّيَاحِ وَ اَلْبَرَارِي وَ اَلصُّخُورِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ مِنَ اَلْيَوْمِ إِلَى يَوْمِ يُنْفَخُ فِي اَلصُّورِ
📚إقبال الأعمال ج۱ ص۳۲۴
@Sibtayn
tahlilat_emam_ali_dar_dahe_avval_mah_zel_hajjeh.mp3
3.08M
تهلیلات مولانا امیرالمومنین (علیه السلام) در دهه اول ذی الحجه
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَللَّيَالِي وَ اَلدُّهُورِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ اَلْبُحُورِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِمّٰا يَجْمَعُونَ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَلشَّوْكِ وَ اَلشَّجَرِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَلشَّعْرِ وَ اَلْوَبَرِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَلْحَجَرِ وَ اَلْمَدَرِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ لَمْحِ اَلْعُيُونِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ فِي اَللَّيْلِ إِذٰا عَسْعَسَ `وَ اَلصُّبْحِ إِذٰا تَنَفَّسَ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عَدَدَ اَلرِّيَاحِ وَ اَلْبَرَارِي وَ اَلصُّخُورِ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ مِنَ اَلْيَوْمِ إِلَى يَوْمِ يُنْفَخُ فِي اَلصُّورِ
📚إقبال الأعمال ج۱ ص۳۲۴
@Sibtayn
امام باقر علیه السلام :
ای جابر در آیه «و الفجر و لیال عشر» مراد از
«و الفجر» پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله
و مراد از «لیال عشر» امامان دهگانه (از امام حسن مجتبی تا امام حسن عسکری) علیهم السلام
و مراد از «الشفع» امیرالمؤمنین علیه السلام است
و «الوتر» نیز اسم قائم (امام زمان) عجل الله تعالی فرجه است.
جَابِرٌ اَلْجُعْفِيُّ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ وَ اَلْفَجْرِ `وَ لَيٰالٍ عَشْرٍ
يَا جَابِرُ وَ اَلْفَجْرِ جَدِّي
وَ لَيٰالٍ عَشْرٍ عَشْرَةُ أَئِمَّةٍ
وَ اَلشَّفْعِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ
وَ اَلْوَتْرِ اِسْمُ اَلْقَائِمِ .
📖المناقب ج۱ ص۲۸۱
@Sibtayn
✅ تفسیر زیبای حضرت جواد الائمه علیهالسلام در مورد واقعه غدیر
ابن ابیعُمَیر گوید: حضرت #امام_جواد صلواتاللهعلیه در تفسیر آیه شریفه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوفُوا بِالعُقُودِ» (ای مؤمنان! به عهدهای خود وفادار باشید؛ سوره مائده، آیه ۱) فرمودند:
🌿 «رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله در ده مکان مختلف برای خلافت حضرت علی علیهالسلام از مردم پیمان گرفت و به دنبال آن، خداوند (برای تثبیت و تأکید خلافت امیرالمؤمنین علیهالسلام) فرمود:
"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوفُوا بِالعُقُودِ الَّتِي عُقِدَت عَلَيكُم لِأَمِيرِالمُؤمِنِينَ علیهالسلام"؛
یعنی ای مؤمنان! به عقد و پیمانهایی که دربارۀ ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام با شما بسته شده، وفادار باشید!»
📚 تفسیر القمی (علیبنابراهیم)، ج۱، ص۱۶۰
@Sibtayn
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه در فصل في ذكر المنحرفين عن علي می نویسد :
ذكر جماعة من شيوخنا البغداديين أن عدة من الصحابة و التابعين و المحدثين كانوا منحرفين عن علي ع قائلين فيه السوء و منهم من كتم مناقبه و أعان أعداءه ميلا مع الدنيا و إيثارا للعاجلة فمنهم أنس بن مالك
ناشد علي ع الناس في رحبة القصر أو قال رحبة الجامع بالكوفة أيكم سمع رسول الله ص يقول من كنت مولاه فعلي مولاه
فقام اثنا عشر رجلا فشهدوا بها و أنس بن مالك في القوم لم يقم
فقال له يا أنس ما يمنعك أن تقوم فتشهد و لقد حضرتها
فقال يا أمير المؤمنين كبرت و نسيت
فقال اللهم إن كان كاذبا فارمه بها بيضاء لا تواريها العمامة
قال طلحة بن عمير فو الله لقد رأيت الوضح به بعد ذلك أبيض بين عينيه .
و روى عثمان بن مطرف أن رجلا سأل أنس بن مالك في آخر عمره عن 1علي بن أبي طالب فقال إني آليت ألا أكتم حديثا سئلت عنه في علي بعد ذاك
📚شرح نهج البلاغة نویسنده : ابن ابي الحديد جلد : 4 صفحه : 74
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به اعتراف بزرگان اهل تسنن بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله تمام سنت های رسول خدا را تغییر دادند حتی نماز
استاد قزوینی
با این حساب این اقایان اهل سنت خلفا هستند نه سنت رسول خدا صلی الله علیه و اله
@Sibtayn
صحابه کتمان کننده غدیر، دچار نفرین حضرت امیر شدند
کتابهای متعددی این کتمان صحابه را نقل کرده اند از جمله «احمد بن حنبل» است که در کتاب مسند خود از عبدالرحمن بن لیلی نقل می کند که گفت:
«قَالَ: أَنْشُدُ اللهَ رَجُلًا سَمِعَ رَسُولَ اللهِ وَشَهِدَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ إِلا قَامَ، وَلا يَقُومُ إِلا مَنْ قَدْ رَآهُ، فَقَامَ اثْنَا عَشَرَ رَجُلًا، ... فَقَامَ إِلا ثَلاثَةٌ لَمْ يَقُومُوا، فَدَعَا عَلَيْهِمْ، فَأَصَابَتْهُمْ دَعْوَتُهُ»
امیرالمؤمنین گفت: شما را سوگند می دهم هر کسی شاهد بود و شنید کلام پیغمبر را در غدیرخم، قیام کند. هر کسی که دیده قیام کند. پس دوازده نفر قیام کردند... همه قیام کردند مگر سه نفر که بلند نشدند و کتمان کردند، و حضرت امیر آنها را نفرین کرد و نفرین حضرت دامن آنها را گرفت.
📖مسند احمد بن حنبل، ج1، ص 119
این داستان را «مقدسی» نیز در کتاب «الأحادیث المختاره» ج 2، ص 274؛ که از کتاب های معتبر اهل سنت است و معتقدند که تمام روایات این کتاب صحیح است، نقل کرده است.
«ابن اثیر» در «اسدالغابه» با ذکر این واقعه، اسم دو نفر از صحابه کتمان کننده را هم نام می برد که به نفرین حضرت، دچار آفت شدند:
«فقام نفر شهدوا أنهم سمعوا ذَلِكَ من رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وكتم قوم، فما خرجوا من الدنيا حتَّى عموا، وأصابتهم آفة، منهم: يزيد بْن وديعة، وعبد الرَّحْمَن بْن مدلج»
عده ای بلند شدند و شهادت دادند که جانشینی حضرت امیر را از پیامبر شنیدند، ولی عده ای کتمان کردند و هنوز زنده بودند که نابینا شدند و دچار آفت و بیماری شدند. مثل یزید بن ودیعه و عبدالرحمن بن مدلج
📖اسدالغابه ج3، ص 321
@Sibtayn
نفرین سه صحابه کتمان کننده، توسط أميرالمؤمنين صلوات الله علیه از بالای منبر
«بلاذری» هم داستان سوگند دادن حضرت امیر را اینگونه نقل می کند:
«قَالَ عَلِيٌّ عَلَى الْمِنْبَرِ: نَشَدْتُ اللَّهَ رَجُلا سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ: اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ. إِلا قَامَ فشهد. و تحتالْمِنْبَرِ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ وَ الْبَرَاءُ بْنُ عَازِبٍ، وَ جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ فَأَعَادَهَا فَلَمْ يُجِبْهُ أحد (منهم) فَقَالَ: اللَّهُمَّ مَنْ كَتَمَ هَذِهِ الشَّهَادَةَ وَ هُوَ يَعْرِفُهَا فَلا تُخْرِجْهُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى تَجْعَلَ به آية يعرف بها. قال أبو وائل: فبرص أنس، و عمي البراء، و رجع جرير أعرابيا بعد هجرته»
علی بر روی منبر گفت: سوگند می دهم هر کسی که این سخن پیامبر را در غدیر شنید که فرمود خدایا دوست دار علی را دوست بدار و دشمن علی را دشمن بدار، بلند شود و شهادت دهد.
پایین منبر، انس بن مالک و براء بن عازب و جریر بن عبدالله نشسته بودند، ولی هیچ یک جواب علی را ندادند،
پس علی گفت: خدایا هر کس این شهادت را عالما و عامداً کتمان بکند، تا زنده است بیماری به او بده که مردم او را با آن بیماری بشناسند.
ابووائل می گوید: بعد از نفرین علی، انس دچار بیماری برص شد، براء بن عازب نابینا شد و جریر هم عقلش را از دست داد.
📚انساب الأشراف بلاذری، ج2، ص 386
نکته بسیار مهم :
اگر کلمه مولا به معنی دوست داشتن بود و پیامبر صلی الله علیه و اله سفارش به محبت امیرالمومنین کرده بودند و مساله جانشینی و خلافت و اولی بامر در کار نبود ، صحابه چه داعی برای مخفی کردن ان داشتند و اصلا چرا امیرالمومنین علیه السلام اینقدر بر ان تاکید داشته و از صحابه اعتراف می گرفتند ؟
قضاوت با شما
@Sibtayn
زید بن ارقم حدیث غدیر را کتمان کرد و کور شد
هیثمی در مجمع الزوائد این گونه نقل کرده است:
«وَعَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ: نَشَدَ عَلِيٌّ النَّاسَ: أَنْشُدُ اللَّهَ رَجُلًا سَمِعَ النَّبِيَّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - يَقُولُ:
مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ؟
فَقَامَ اثْنَا عَشَرَ بَدْرِيًّا، فَشَهِدُوا بِذَلِكَ، وَكُنْتُ فِيمَنْ كَتَمَ فَذَهَبَ بَصَرِي»
زید بن ارقم گفت: علی روزی مردم را سوگند داد و گفت:سوگند می دهم چه کسی این سخن پیامبر را در غدیر شنید که فرمود:
هر کس من مولای او هستم، علی مولای اوست خدایا دوستان علی را دوست بدار و دشمن علی را دشمن بدار؟
پس دوازده نفر از بدریون بلند شدند و به ادعای علی شهادت دادند. و من جزو کسانی بودم که این مسئله را کتمان کردم پس نابینا شدم.
📖مجمع الزوائد هیثمی، ج9، ص 106
@Sibtayn