eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
➖ تیر نگذاشت که یک جمله به آخر برسد هیچ کس حدس نمی‌زد که چنین سر برسد ➖ پدرش چیز زیادی که نمی‌خواست فرات یک دو قطره ضرری داشت به اصغر برسد؟ @Sibtayn
💠 می‌فرماید: إيّاكَ و ما تَعتَذِرُ مِنهُ ؛ فإنَّ المُؤمِنَ لا يُسيءُ و لا يَعتَذِرُ ، و المُنافِقَ كُلَّ يَومٍ يُسيءُ و يَعتَذِرُ از آنچه موجب عذر خواهی می‌شود بپرهیز که مؤمن نه بد نمی‌کند و نه عذر می‌خواهد و منافق هر روز بد می‌کند و عذر می‌آورد 📚 تحف العقول‌ ج ۱ ص ۲۴۸ @Sibtayn
📃 رشادت حضرت سيدالشهداء علیه السلام در صفين و خبر حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام از نحوه شهادت ايشان 👈 عبدالله بن قیس گوید: در جنگ صفین با حضرت علی (ع) بودم که ابو ایوب اعور (از سران سپاه معاویه و دشمنان حضرت علی (علیه السلام) که حضرت در قنوت نماز او را نفرین می کرد) آب را تسخیر کرد و لشکر حضرت را از آب منع نمود. سپاهیان حضرت از تشنگی شکایت کردند، امیرالمومنین (علیه السلام) عده ای را فرستاد تا آب را آزاد کنند، اما نتوانستند، حضرت ناراحت شد. 🌷 ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) عرض کرد: پدراجازه می دهید من بروم و آب را آزاد کنم؟ 👈 حضرت فرمود: برو پسرم. امام حسین (علیه السلام) بر آن سپاه حمله برد و آب را آزاد کرد و پیروزمندانه نزد پدر بازگشت و خبر پیروزی را آورد. 👈 اما مردم دیدند که حضرت گریه کرد. گفتند: یا أمیرالمؤمنین (علیه السلام)! چه چیزی شما را می گریاند؟ با اینکه پیروزی از برکت حسین (ع) است؟ 👈 حضرت فرمود: یاد آوردم که او در سرزمین کربلا با حال تشنگی کشته می شود و اسب او همهمه کنان می گریزد و می گوید: الظلیمة الظلیمة لأمة قتلت ابن بنت نبیها ، یعنی : (امان،امان، از ظلم امّتی که پسر دختر پیامبرشان را می کشند.) عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ مَنْ غَزَا مَعَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي صِفِّينَ وَ قَدْ أَخَذَ أَبُو أَيُّوبَ اَلْأَعْوَرُ اَلسُّلَمِيُّ اَلْمَاءَ وَ حَرَزَهُ عَنِ اَلنَّاسِ فَشَكَا اَلْمُسْلِمُونَ اَلْعَطَشَ فَأَرْسَلَ فَوَارِسَ عَلَى كَشْفِهِ فَانْحَرَفُوا خَائِبِينَ فَضَاقَ صَدْرُهُ فَقَالَ لَهُ وَلَدُهُ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَمْضِي إِلَيْهِ يَا أَبَتَاهْ فَقَالَ اِمْضِ يَا وَلَدِي فَمَضَى مَعَ فَوَارِسَ فَهَزَمَ أَبَا أَيُّوبَ عَنِ اَلْمَاءِ وَ بَنَى خَيْمَتَهُ وَ حَطَّ فَوَارِسَهُ وَ أَتَى إِلَى أَبِيهِ وَ أَخْبَرَهُ فَبَكَى عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقِيلَ لَهُ مَا يُبْكِيكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ هَذَا أَوَّلُ فَتْحٍ بِبَرَكَةِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ ذَكَرْتُ أَنَّهُ سَيُقْتَلُ عَطْشَاناً بِطَفِّ كَرْبَلاَءَ حَتَّى يَنْفِرَ فَرَسُهُ وَ يُحَمْحِمَ وَ يَقُولَ اَلظَّلِيمَةَ اَلظَّلِيمَةَ لِأُمَّةٍ قَتَلَتِ اِبْنَ بِنْتِ نَبِيِّهَا . 📚بحار الأنوار ج۴۴ ص۲۶۶ @sibtayn
⚫️ معجزه حضرت اباالفضل العباس سلام‌الله‌علیه در منابع اهل تسنن ::: 👤 سبط بن جوزی پیرامون ماجرای ورود سرها به كوفه چنین می نگارد :: ✍️...قسم بن اصبغ می گوید : زمانی كه سرها [ی شهدای كربلا] را به كوفه آوردند، سواری دیدم كه بسیار زیبا بود و سر جوانی را كه همچون ماه شب چهارده زیبا بود، به گردن اسبش آویزان كرده بود ، اسب می تاخت و زمانی كه قدم بر می داشت ، سر به زمین می‌رسید، به آن سوار گفتم :: ◾️این سر متعلق به كیست؟ گفت : عباس بن علی گفتم تو كه هستی؟ گفت : حرملة بن كاهل اسدی. چند روزی در كوفه ماندم ، ناگهان حرمله را دیدم كه صورتش از قیر سیاه‌تر شده بود! به او گفتم روزی كه سر را حمل می‌كردی در عرب زیباتر از تو نبود و آنچه من امروز می بینم، صورتی زشت‌تر و سیاه‌تر از تو در عرب نیست! ◾️حرمله گریه كرد و گفت : به خدا قسم از آن روزی كه سر را حمل كردم تا به امروز شبی بر من نگذشته جز اینكه دو نفر [در خواب] می‌آیند و پاهای مرا می‌گیرند و به سمت آتشی می‌برند كه زبانه می‌كشد و مرا در آن آتش می اندازند و من روی بر می‌گردانم و یاری می‌طلبم و این گونه شده‌ام كه می بینی. قسم بن اصبغ می‌گوید: حرمله به بدترین حال به درك واصل شد. 📚تذكرة الخواص؛ابن‌جوزی‌ص253 @sibtayn
چه داستان آشنایی ، اگر من نبرم کس دیگری می برد گریه می‌کرد و خلخالم را می‌ربود... حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ زِيَادِ بْنِ الْمُنْذِرِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الحسين [اَلْحَسَنِ] عَنْ أُمِّهِ فَاطِمَةَ بِنْتِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَتِ الْغَانِمَةُ [الْعَامَّةُ] عَلَيْنَا الْفُسْطَاطَ وَ أَنَا جَارِيَةٌ صَغِيرَةٌ وَ فِي رِجْلِي خَلْخَالاَنِ مِنْ ذَهَبٍ فَجَعَلَ رَجُلٌ يَفُضُّ الْخَلْخَالَيْنِ مِنْ رِجْلِي وَ هُوَ يَبْكِي فَقُلْتُ مَا يُبْكِيكَ يَا عَدُوَّ اللَّهِ فَقَالَ كَيْفَ لاَ أَبْكِي وَ أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ لاَ تَسْلُبْنِي قَالَ أَخَافُ أَنْ يَجِيءَ غَيْرِي فَيَأْخُذَهُ قَالَتْ وَ انْتَهَبُوا مَا فِي الْأَبْنِيَةِ... از فاطمه دختر امام حسين علیهم السلام، روایت است که فرموده: غارتگران بر خيمه ما هجوم كردند و من دختر خردسالى بودم و خلخال طلا بپايم بود. مردى آنها را مى‌ربود و مى‌گريست، گفتم دشمن خدا چرا گريه ميكنى‌ ؟ گفت: چرا گريه نكنم كه دختر رسول خدا را غارت ميكنم! گفتم مرا واگذار، گفت: ميترسم ديگرى آن را برُبايد!!!!! سپس فرمود: هرچه در خيمه‌هاى ما بود غارت كردند... الأمالی (للصدوق) ج۱ ص۱۶۴ @Sibtayn
✅✅ خداشناسی چگونه محقق خواهد شد؟ 💎عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ: خَرَجَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ صلوات الله علیهما عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ. از حضرت آقا امام صادق صلوات الله علیه روایت شده است که حسين بن على صلوات الله علیهما بر ياران خود خارج شد و فرمود: اى مردم! خداى جلّ ذکره، بندگان را جز براى اينكه او را بشناسند نيافريد؛ پس چون او را بشناسند پرستش او مى كنند، و چون او را بپرستند با پرستش او از پرستش جز او بي نياز مى شوند پس مردى به او عرض کرد: اى پسر پيامبر خدا، پدر و مادرم فداى تو باد! معرفت و شناخت خدا چيست؟ حضرت فرمودند: اينكه اهل هر زمان، امام خودشان را كه اطاعت او بر آنها واجب است؛ بشناسند 📚علل الشرائع، ج‏۱، ص: ۹ @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬شور | "حســــین ولاغــــیر" 🎙حـــاج سـيد مـهدی ميردامــاد 🔺‌محرم الحرام ۱۴۴۵ 📌هـیئت‌رزمنـــــدگان‌اسـلام قـم ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
اهل جهنم نباشیم!! 🔷 عن هارون بن خارجة، عن أبي عبد الله عليه السلام ، قال: سألته عمن ترك زيارة قبر الحسين بن علي من غير علة، قال: هذا رجل من أهل النار 🔷 هارون میگوید از امام صادق علیه السلام در مورد کسی که زیارت سیدالشهداء علیه السلام را بدون علت ترک میکند، سوال کردم؟ حضرت پاسخ دادند: او مردی از اهل جهنم است.!! 🔸كامل الزيارات صـ ٣٥٦ ، حديث ٥ @Sibtayn
🔍عاقبت کسی که احادیث را مسخره کند... 🌿 روزی علی بن الحسین علیهما السلام فرمود: مرگ ناگهانی سبک باری مؤمن و باعث تاسف کافر است. مؤمن غسل دهنده و حامل جنازه خود را می‌شناسد؛ اگر در نزد خدا امید ثوابی داشته باشد، به کسانی که جنازه اش را می‌برند قسم می‌دهد عجله کنند. در غیر این صورت قسم می‌دهد او را آرام تر ببرند. 🔥مردی بنام ضمرة بن سمره گفت: اگر آنچه شما می‌گویید صحیح باشد، از تابوت بیرون می‌آید و خندید و دیگران را خنداند، 🔹امام علیه السلام فرمود: خدایا ضمرة بن سمره به حدیث پیامبر خندید و خنداند، او را مؤاخذه تأسف باری فرما. ▫️پس از رفتن او، چیزی نگذشت که غلامش آمد و خبر فوت ضمره را به زین العابدین علیه السلام رساند و گفت: ناگهان ضمره مرد!! خدا در مورد او به شما اجر دهد؛ غلام می‌گفت من صدای او را در زندگی و پس از مرگ کاملا می‌شناختم. پس از مرگ می‌گفت: وای بر ضمرة! هر دست آویزی از دستم رفت! وارد جهنم شدم؛ باید همان جا منزل گیرم و ساکن باشم، 🔹زین العابدین علیه السلام فرمود: الله اکبر، این است کیفر کسی که حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله را ریشخند و مسخره کند. 🔹إنَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیهما السلام قَالَ یَوْماً مَوْتُ الْفُجَاءَةِ تَخْفِیفُ الْمُؤْمِنِ وَ أَسَفٌ عَلَی الْکَافِرِ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَعْرِفُ غَاسِلَهُ وَ حَامِلَهُ فَإِنْ کَانَ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ خَیْرٌ نَاشَدَ حَمَلَتَهُ أَنْ یُعَجِّلُوا بِهِ وَ إِنْ کَانَ غَیْرَ ذَلِکَ نَاشَدَهُمْ أَنْ یُقَصِّرُوا بِهِ 🔸فقَالَ ضَمْرَةُ بْنُ سَمُرَةَ إِنْ کَانَ کَمَا تَقُولُ قَفَزَ مِنَ السَّرِیرِ وَ ضَحِکَ وَ أَضْحَکَ 🔹فقَالَ علیه السلام اللَّهُمَّ إِنَّ ضَمْرَةَ بْنَ سَمُرَةَ ضَحِکَ وَ أَضْحَکَ لِحَدِیثِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَخُذْهُ أَخْذَةَ أَسَفٍ ▫️فمَاتَ فُجَاءَةً فَأَتَی بَعْدَ ذَلِکَ مَوْلًی لِضَمْرَةَ زَیْنَ الْعَابِدِینَ فَقَالَ آجَرَکَ اللَّهُ فِی ضَمْرَةَ مَاتَ فُجَاءَةً إِنِّی لَأُقْسِمُ لَکَ بِاللَّهِ أَنِّی سَمِعْتُ صَوْتَهُ وَ أَنَا أَعْرِفُهُ کَمَا کُنْتُ أَعْرِفُ صَوْتَهُ فِی حَیَاتِهِ فِی الدُّنْیَا وَ هُوَ یَقُولُ الْوَیْلُ لِضَمْرَةَ بْنِ سَمُرَةَ خَلَا مِنِّی کُلُّ حَمِیمٍ وَ حَلَلْتُ بِدَارِ الْجَحِیمِ وَ بِهَا مَبِیتِی وَ الْمَقِیلُ 🔹فقَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ اللَّهُ أَکْبَرُ هَذَا أَجْرُ مَنْ ضَحِکَ وَ أَضْحَکَ مِنْ حَدِیثِ رَسُولِ اللَّهِ . 📚بحارالانوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۷ @Sibtayn
دردی شدیدتر و سخت تر از یتیمی ... عَن أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ (صلوات الله علیه) قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ (صلوات الله علیهم) عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‏ حضرت آقا امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) می فرماید پدرم از پدرانش (صلوات الله علیهم) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت کردند که او فرمود: سخت تر از یتیم جدا شده از مادرش و پدرش، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی رسیدن به او را ندارد و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمی داند. آگاه باشید! هر شیعه ای که عالم به علوم ما باشد و این جاهل به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن او (عالم شیعه) جای دارد. آگاه باشید! هرکس او (نا آگاه) را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد؛ در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏105، ص: 171 كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏1، ص: 256 الإحتجاج (طبرسي)، ج‏1، ص: 16 مستدرك الوسائل، ج‏17، ص: 317 سفينة البحار، ج‏8، ص: 742 @Sibtayn
👈🏼 مرحوم لسان‌الملك‌ در ناسخ التواریخ می‌نویسد: ➖ گوید: رَأَيتُ زينبَ حينَ إحراقِ الْخيامِ قد دَخَلَتْ في وَسَطِ النَّارِ وخَرَجَتْ وهِيَ تَسحَبُ إنساناً مِن وَسَطِ لَهيبِ النَّارِ 📝 زینب [علیهاالسلام] را دیدم که در زمان آتش کشیدن خیام، وارد شعله‌های آتش شد و درحالی‌که فردی را حمل می‌کرد از آتش‌ها خارج شد؛ ➖ من گمان کردم که او جنازه‌ای را برداشته و حمل میکند که سوخته است. فَاِقتَرَبْتُ لِأَنظُرَ إلَيْهِ، فَإذاً هو زينُ الْعابدينَ عليُ بنُ الْحسينِ (سلامُ اللّهِ عَلَیْهِ) 📝 پس نزدیک رفتم تا آن‌را ببینم و دیدم که آن فرد امام زین العابدین علیه‌السلام است. 📚 الطراز المذهب في أحوال سيدتنا زينب علیهاالسلام (ناسخ التواریخ، ج۱و۲، مربوط به‌حضرت زینب کبری علیهاالسلام)، لسان‌الملك‌ميرزامحمدتقي سپهر؛ [به‌تصحيح وحواشی محمدباقر بهبودی] ص۲۵۳ @Sibtayn
🔴 کشف حجاب زنان در آخرالزّمان! أصبغ بن نباتة گوید: از حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمودند: 👈🏿 در آخرالزّمان و نزدیک شدن به ساعت ظهور که بدترینِ دوران‌هاست، زنانی ظاهر می‌شوند که کشف کنندۀ حجاب و برهنه هستند و با آرایش و خودنمایی، از خانه‌ها بیرون می‌آیند؛ آنان از دین خارج شده و در فتنه‌ها داخل گشته‌اند به شهوات و مسائل جنسى تمایل داشته و به سوی لذّات و خوشگذرانى‌ها می‌شتابند و حرام‌های خدا را حلال می‌‌شمارند؛ اینان در جهنّم جاویدان خواهند بود. 👈🏿 يظهر في آخر الزمان واقتراب الساعة وهو شر الأزمنة نسوة كاشفات عاريات متبرجات من الدين خارجات في الفتن داخلات مائلات إلى الشهوات مسرعات إلى اللذات مستحلات المحرمات في جهنم خالدات. 📚 منبع : من لایحضره الفقیه جلد ۳ صفحه ۳۹۰ @Sibtayn
شیعه واقعی از زبان حضرت فاطمه (سلام الله عليها) مردى به همسرش گفت: به حضور حضرت زهرا (سلام الله عليها) برو و از قول من به آن حضرت بگو: من از شيعيان شما هستم ، آيا شما قبول داريد كه من از شيعيان شما هستم ؟! همسر او به حضور فاطمه (سلام الله عليها) آمد و پيام شوهرش را ابلاغ كرد. فاطمه زهرا (سلام الله عليها) به او فرمود: به شوهرت بگو: ان كنت تعمل بما امرناك و تنتهى عما زجرناك فانت من شيعتنا و الا فلا؛ اگر تو آنچه را كه ما كرده ايم انجام مى دهى و از آنچه نهى نموده ايم به جاى نمى آورى ، پس از شيعيان ما هستى ، و گرنه از شيعيان ما نيستى. همسر نزد شوهر آمد و گفتار حضرت زهرا (سلام الله عليها) را به او ابلاغ كرد، شوهر او از اين پاسخ ، محزون گرديد و آه و ناله اش بلند شد و مى گفت : واى بر من ! كيست كه به گناه آلوده نباشد، بنابراين اگر من از گناه پاك نگردم ، شيعه نيستم و وقتى كه شيعه نبودم ، جاودانه در دوزخ خواهم بود، واى بر من چه خاكى بر سرم كنم ؟... همسرش وقتى او را آن گونه آشفته و نگران ديد، به حضور حضرت زهرا (سلام الله عليها) آمده و جريان را به عرض او رسانيد. حضرت زهرا (سلام الله عليها) به آن بانو فرمود: به شوهرت بگو: چنين نيست كه تو تصور مى كنى ، شيعيان ما از افراد نيك اهل بهشت هستند، ولى اگر گناهكار باشند، بر اثر بلاها و گرفتاريها كه به سوى آنها رو مى آورد، و صدماتى كه در صحراى محشر، در روز قيامت و يا در طبقه اعلاى دوزخ مى بينند، گناهانشان ريخته مى شود و آنها از گناهان پاك مى گردند، و سپس آنها را نجات مى دهيم و به سوى بهشت مى بريم 📖سفينة البحار، ج 1 ص 231. @Sibtayn
▪️امام سجاد علیه السلام فرمود: (بعد از شهادت سید الشهداء علیه السلام) مردی من را پنهان کرد و مرا اکرام داشت و پناه داد، و در هر رفت و آمدی پیوسته گریه می کرد؛ تا جایی که با خود گفتم: اگر قرار باشد احدی از مردم وفادار باشد همینست! تا اینکه منادی ابن زیاد ندا داد: «هر کس علی بن حسین (علیهما السلام) را پیدا کرده بیاورد، که برای او سیصد درهم جایزه قرار دادیم». پس همان مرد بر من وارد شد و همانطور که گریه می کرد دستم را به گردنم بست! و می گفت: «می ترسم»! و مرا دست بسته تحویلشان داد و در حالی که نگاه می کردم سيصد درهم را گرفت! قال علي بن حسين. فغيبني رجل منهم و أكرم نزلي و احتضنني‌ و جعل يبكي كلما خرج و دخل. حتى كنت أقول: إن يكن عند أحد من النار وفاء فعند هذا. إلى أن نادى مناد ابن زياد: ألا من وجد علي بن حسين. فليأت به فقد جعلنا فيه ثلاثمائة درهم قال: فدخل- و الله- علي و هو يبكي. و جعل يربط يدي إلى عنقي و هو يقول: أخاف. فأخرجني- و الله- إليهم مربوطا حتى دفعني إليهم و أخذ ثلاثمائة درهم و أنا أنظر إليها 📚الطبقات الكبرى - ط العلميه : ابن سعد كاتب الواقدي ج : 10ص: 480 @Sibtayn
دانشمند سرشناس اهل تسنن اینگونه امام سجاد علیه السلام را توصیف می کند 🔸یعقوبی مورخ نامی در تاریخ خود چنين می‌نویسد: «او برترين مردم زمانش بود و شدیدترین آنان در عبادت بود و او زین العابدين نامگذاری شده بود و همچنین به ایشان ذا الثفنات گفته می‌شد چرا که در صورت ایشان اثر سجده بود و ایشان در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند و هنگامی ایشان را غسل می‌دادند، بر روی دوش ایشان اثر جراحت مانند زخم شتران بود؛ به خانواده ایشان گفته شد: این‌ها آثار چیست؟ پاسخ دادند: اثر حمل غذا در شب است که بر منزل فقرا می‌بردند. سعید بن مسیب گفت: برتر از علی بن حسین نديدم.» 📚 تاریخ الیعقوبی، جلد ۲، صفحه ۲۲۸-۲۲۹، چاپ شرکة الاعلمی للمطبوعات @Sibtayn
آیا می دانید چرا لقب حضرت امام علی بن الحسین علیهماالسلام ذو الثفنات است ؟ عن محمد بن علي الباقر عليه السلام قال: كان لأبي عليه السلام في موضع سجوده آثاره ناتئة وكان يقطعها في السنة مرتين، في كل مرة خمس ثفنات، فسمي ذا الثفنات لذلك حضرت باقر(عليه السلام) فرمود برآمدگيهائى در محلهاى سجده پدرم بوجود مى‌آمد كه در هر سال دو مرتبه آن را قطع ميكرد در هر بار پنج پينه قطع مي نمود به همين جهت ايشان را(ذو الثفنات) مي گفتند. 📖علل الشرايع ج ١ ص ٢٢٢ 👈قال الجوهري الثفنة واحدة ثفنات البعير، وهي ما يقع من أعضائه على الأرض إذا استناخ وغلظ كالركبتين وغيرهما. (تاج العروس من جواهر القاموس , ج18 , ص95) جوهری در تعریف ثفنه می گوید : ثفنه مفرد ثفنات شتر است و ثفنات به محل تلاقی اعضای شتر با زمین است که به دلیل تماس زیاد با زمین پوست ان ضخیم می شود مانند دو سر زانوی شتر 🔹قال يوسف بن عبد الرحمن أبو محمد القضاعي الكلبي المزّي (ت742هـ): " ذو الثفنات: علي بْن الحسين بْن علي بْن أَبي طالب زين العابدين سمي بذلك؛ لأنه كان يصلى كل يوم ألف ركعة، فصار في ركبتيه مثل ثفنات البعير" . مزی در تهذیب الکمال می نویسد : علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب به ذو الثفنات نامیده شد زیرا هر روز هزار رکعت نماز می خواند تا جایی که در دو زانویش مانند پینه های شتر ایجاد شد . 📖تهذيب الكمال في أسماء الرجال نویسنده ج : 35 ص : 42 @Sibtayn
آیا می دانید چرا به امام سجاد علیه السلام زین العابدین می گویند ؟ زهرى يكى از تابعان و فقيهان عصر امام سجاد(علیه السلام) و از محدثان بزرگ مدينه بود و علم و دانش فقهاى هفتگانه جهان تسنن در آن زمان را فرا گرفته حضور ده نفر از صحابه را درك كرده بود، به طورى كه گروهى از بزرگان فقه و حديث، از او روايت كرده اند و علمای سنی برای زهری جایگاهی بس بلند مرتبه در روایت و نقل احادیث ترسیم کرده‌اند 🔸زهرى هر گاه از على بن الحسين عليهما السّلام حديثى نقل مى‌كرد مى‌گفت:زين العابدين برايم حديث فرمود. 🔹سفيان بن عيينه به او گفت:براى چه به على بن الحسين عليهما السّلام زين العابدين مى‌گويى‌؟ 🔸گفت:براى اين كه از سعيد بن مسيّب شنيدم كه از ابن عبّاس نقل نمود:رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند: هر گاه قيامت بپا شود منادى ندا مى‌كند:كجا است زين العابدين‌؟ پس گويا من به فرزندم على بن الحسين بن على بن ابى طالب مى‌نگرم و مى‌بينم كه از بين صفوف گام بر مى‌دارد و جلو حاضر مى‌شود. كَانَ اَلزُّهْرِيُّ إِذَا حَدَّثَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ 🔹فقَالَ لَهُ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ وَ لِمَ تَقُولُ لَهُ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ ♦️قالَ لِأَنِّي سَمِعْتُ سَعِيدَ بْنَ اَلْمُسَيَّبِ يُحَدِّثُ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ 💎أنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يُنَادِي مُنَادٍ أَيْنَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى وَلَدِي عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَخْطُو بَيْنَ اَلصُّفُوفِ . 📗علل الشرایع ج۱ ص۲۲۹ @Sibtayn
امام سجاد عليه السلام: بينوا آدمى! هر روز، سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختى ها و كار دنيا بر او آسان مى شد: 1️⃣مصيبت نخست، روزى است كه از عمر او كم مى شود، در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم شود، غمگين مى شود، حالْ آن كه مال، جايگزين دارد؛ اما عمرِ از دست رفته جبران نمى شود. 2️⃣مصيبت دوم، آن است كه روزى اش را به طور كامل مى طلبد كه اگر از راه حلال باشد، بايد حساب پس بدهد و اگر از راه حرام باشد، كيفر مى بيند. 3️⃣مصيبت سوم، از همه اينها بزرگ تر است. هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر آن كه يك منزل به آخرت، نزديك شده است؛ امّا نمى داند به سوى بهشت مى رود يا به سوى آتش. الامام السجاد عليه السلام : مِسْـكينٌ ابْنُ آدَمَ! لَهُ فى كُلِّ يَومٍ ثَلاثُ مَصائِبَ لا يَعْتَبِرُ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ، وَ لَوِ اِعْتَبَرَ لَهانَت عَلَيهِ الْمَصائِبُ وَ اَمْرُ الدُّنْيا، 1️⃣فَاَمَّا الْمُصيبَةُ الاُْولى: فَالْـيَوْمُ الَّذى يَنْقُصُ مِن عُمُرِهِ وَ اِنْ نالَهُ نُقْصانٌ فى مالِهِ اغْتَمَّ بِهِ، وَ الدِّرْهَمُ يَخْلُفُ عَنْهُ وَ الْعُمُرُ لايَرُدُّهُ شَىْ ءٌ. 2️⃣ وَ الثّانيةُ اَنَّهُ يَسْتَوفى رِزْقَهُ فَاِنْ كانَ حَلالاً حوسِبَ عَلَيْهِ وَ اِنْ كانَ حَراما عوقِبَ عَلَيهِ. 3️⃣ وَ الثّالِثَةُ اَعْظَمُ مِنْ ذالِكَ ـ قيلَ: وَ ما هىَ؟ قالَ: ـ ما مِنْ يَوْمٍ يُمْسى اِلاّ وَ قَددَنا مِنَ الاْخِرَةِ مَرْحَلَةً لايَدرى عَلَى الْجَنَّةِ اَمْ عَلَى النّارِ! 📚[بحار الأنوار، ج 78، ص 160، ح 20.] @sibtayn
به شوق او و مادرش... ❇️ امام صادق عليه السلام فرمودند: وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَيُبَاهِي بِزَائِرِ الْحُسَيْنِ وَ الْوَافِدُ يَفِدُهُ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَيَقُولُ لَهُمْ أَ مَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ. ♦️ به خداوند قسم، پروردگار به زوار سیدالشهداء عليه السلام مباهات کرده و به ملایکه اش میگوید آیا نمی‌بینید زوار قبر حسین عليه السلام را که به شوق او و فاطمه دختر رسول الله به زیارتش شتافته اند؟ 📚 کامل الزیارات، باب: 56، حدیث:5 @sibtayn
🏴از ذريح محاربى، وى مى‌گويد: محضر مبارك حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام عرض كردم: از خويشاوندان و فرزندانم كسى را ملاقات نكردم مگر وقتى به آنها خبر دادم به اجر و ثوابى كه در زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام هست من را تكذيب نموده و گفتند: تو بر حضرت جعفر بن محمّد عليهما السّلام دروغ بسته و اين خبر را از پيش خودت مى‌گوئى! ▫️حضرت فرمودند: اى ذريح مردم را رها كن هر كجا كه مى‌خواهند بروند، بخدا قسم حق تعالى به زائرين امام حسين عليه السّلام مباهات كرده و افتخار مى‌نمايد و مسافر و زائر را فرشتگان مقرّب خدا و حاملين عرش رهبرى مى‌كنند حتى حق تعالى به فرشتگان مى‌فرمايد: آيا زوّار حسين بن على عليهما السّلام را مى‌بينيد كه از روى شوق و محبّت به آن حضرت و علاقه به حضرت فاطمه عليها السّلام دخت رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم به زيارت آمده‌اند؟ به عزّت و جلال و عظمت خود قسم كرامت خويش را بر ايشان واجب كرده‌ام و ايشان را حتما به بهشتى كه براى دوستانم و براى انبياء و رسل و فرستادگانم آماده كرده‌ام داخل مى‌كنم. اى فرشتگان من! ايشان زوّار قبر حسين حبيب محمّد رسول من بوده و محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم حبيب من است و كسى كه من را دوست داشته باشد حبيب من را نيز دوست مى‌دارد و كسى كه حبيب من را دوست داشته باشد دوست‌دار حبيبم را نيز دوست دارد و كسى كه نسبت به حبيب من بغض دارد به من نيز بغض مى‌ورزد و كسى كه به من بغض مى‌ورزد بر من واجب است كه به اشد عذاب، عذابش نموده و به آتش دوزخ او را بسوزانم و جهنم را مسكن و مكانش قرار داده و وى را چنان عذابى كنم كه احدى از اهل عالم را آن طور عذاب نكرده باشم. 🏴عَنْ ذَرِيحٍ اَلْمُحَارِبِيِّ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا أَلْقَى مِنْ قَوْمِي وَ مِنْ بَنِيَّ إِذَا أَنَا أَخْبَرْتُهُمْ بِمَا فِي إِتْيَانِ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْخَيْرِ إِنَّهُمْ يُكَذِّبُونِّي وَ يَقُولُونَ إِنَّكَ تَكْذِبُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ 🚩 قَالَ يَا ذَرِيحُ دَعِ اَلنَّاسَ يَذْهَبُونَ حَيْثُ شَاءُوا وَ اَللَّهِ إِنَّ اَللَّهَ لَيُبَاهِي بِزَائِرِ اَلْحُسَيْنِ وَ اَلْوَافِدُ يَفِدُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ اَلْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَيَقُولُ لَهُمْ - أَ مَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اَللَّهِ أَمَا وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي وَ عَظَمَتِي لَأُوجِبَنَّ لَهُمْ كَرَامَتِي وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتِيَ اَلَّتِي أَعْدَدْتُهَا لِأَوْلِيَائِي وَ لِأَنْبِيَائِي وَ رُسُلِي يَا مَلاَئِكَتِي هَؤُلاَءِ زُوَّارُ اَلْحُسَيْنِ حَبِيبِ مُحَمَّدٍ رَسُولِي وَ مُحَمَّدٌ حَبِيبِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي أَحَبَّ حَبِيبِي وَ مَنْ أَحَبَّ حَبِيبِي أَحَبَّ مَنْ يُحِبُّهُ وَ مَنْ أَبْغَضَ حَبِيبِي أَبْغَضَنِي وَ مَنْ أَبْغَضَنِي كَانَ حَقّاً عَلَيَّ أَنْ أُعَذِّبَهُ بِأَشَدِّ عَذَابِي وَ أُحْرِقَهُ بِحَرِّ نَارِي وَ أَجْعَلَ جَهَنَّمَ مَسْكَنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ أُعَذِّبُهُ عَذٰاباً لاٰ أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ اَلْعٰالَمِينَ . 📚كامل الزيارات ج۱ ص۱۴۳ @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقابل مسیحیان و لشکر ابن زیاد برای نجات اسرای آل الله.. استاد بندانی نیشابوری @sibtayn
تفاوت بهتان و غیبت 💎ابوذر مى گويد به رسول خدا صلي الله عليه و آله گفتم: غيبت چيست؟ حضرت فرمودند: 🔹ذِكرُكَ أَخاكَ بِما يُكِره. برادرت را به آنچه دوست ندارد ياد كنى. 🔸قُلتُ يا رَسُولَ اللّه فَإنْ كانَ فيهِ الّذى يُذكَرُ بِهِ، گفتم: اى رسول خدا اگر آنچه كه ياد مى شود در او باشد چه؟ 🔹قالَ: إعلَمْ أنّكَ إذا ذَكَرتَهُ بِما هُوَ فيهِ فَقَد أغتَبتَهُ وَ إذا ذَكَرتَهُ بِما لَيسَ فيهِ فَقَد بَهَتَّهُ. حضرت فرمودند: بدان، اگر آنچه را دراو هست ياد كنى غيبت او را كردى، و اگر آنچه را كه در او نباشد ياد كنى پس به او بهتان زدى. 📖 وسائل الشيعه،ج۸،ص۵۹۹ ،ح۹ @sibtayn
💎الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لِعلاءِ بنِ زيادٍ، لمّا رَأىَ سَعَةَ دارِهِ ـ : ما كنتَ تَصنَعُ بسَعَةِ هذه الدارِ في الدنيا و أنتَ إلَيها في الآخرةِ كُنتَ أحوَجَ؟! و بلى إن شِئتَ بَلَغتَ بها الآخِرَةَ ; تَقرِي فيها الضَّيفَ، و تَصِلُ فيها الرَّحِمَ، و تُطلِعُ مِنها الحُقوقَ مَطالِعَها ، فإذا أنتَ قد بَلَغتَ بِها الآخِرَةَ . امیرالمومنین عليه السلام ـ به علاء بن زياد وقتى خانه وسيع او را ديد ـ فرمود : اين خانه وسيع در دنيا به چه كار تو مى آيد ، حال آنكه در آخرت به آن محتاج ترى؟ آرى، اگر بخواهى مى توانى به وسيله چنين خانه اى به آخرت دست يابى، به شرط آن كه در اين خانه از ميهمان پذيرايى كنى ، به خويشاوندانت رسيدگى كنى و حقوق آن را بگزارى ؛ در اين صورت است كه به وسيله اين خانه به آخرت دست يافته اى . 📖نهج البلاغة،خطبة۲۰۹ @sibtayn