eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسحاق کندی فیلسوف عراقی با یک جمله امام حسن عسکری علیه السلام کتابی را که در تناقضات قران نوشته بود از بین برد حجت الاسلام ابوالقاسمی @Sibtayn
دردی شدیدتر و سخت تر از یتیمی ... عَن أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ (صلوات الله علیه) قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ (صلوات الله علیهم) عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‏ حضرت آقا امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) می فرماید پدرم از پدرانش (صلوات الله علیهم) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت کردند که او فرمود: سخت تر از یتیم جدا شده از مادرش و پدرش، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی رسیدن به او را ندارد و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمی داند. آگاه باشید! هر شیعه ای که عالم به علوم ما باشد و این جاهل به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن او (عالم شیعه) جای دارد. آگاه باشید! هرکس او (نا آگاه) را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد؛ در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏105، ص: 171 كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏1، ص: 256 الإحتجاج (طبرسي)، ج‏1، ص: 16 مستدرك الوسائل، ج‏17، ص: 317 سفينة البحار، ج‏8، ص: 742 @Sibtayn
🔸نصير خادم می گوید: بارها از حضرت امام حسن عسكرى صلوات الله علیه شنيدم كه با غلامان خود به زبان آنها سخن می‌فرمودند و در ميان ايشان ترك و رومى و صقالبى بود من در شگفت شدم و با خود گفتم: ایشان در مدينه بدنيا آمده و تا (پدرش) امام هادى صلوات الله علیه به شهادت رسیدند خود را بكسى نشان نداد و كسى او را نديد! اين چگونه است‌؟! 🔹حضرت امام حسن عسکری صلوات الله علیه رو بمن كرده فرمودند: همانا خداوند جلّ ذکره حجت خود را از ميان ساير خلقش آشكار و ممتاز کرده است، و معرفت و شناخت همه چيز را به او عطاء کرده است و او لغتها و نسبها و پيش آمدها را می‌ شناسد و می‌‌داند، و اگر چنين نباشد ميان حجت و امام با رعيت و ساير مردم فرقى نخواهد بود. 📖الإرشاد، ج۲، ص۳۳۰ @Sibtayn
30.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوالی بی جواب از اهل تسنن شما اهل سنت چه کسی هستید ؟ @Sibtayn
فایده ی لعن گفتن در کلام مولایمان امام عسکری علیه السلام  امام عسکری فرمود : روایت کرد برایم پدرم از جدم رسول خدا که فرمودند: هر کس که از یاری ما اهل بیت ناتوان باشد و در تنهایی خود لعنت بفرستد بر دشمنان ما خداوند صدای او را به جميع ملائکه می رساند، بدین گونه که هر گاه یکی از شما دشمنان ما را لعنت میکند ملائکه آن لعن را بالا می برند و لعنت می کنند بر کسیکه دشمنان ما اهل بیت را لعن نکند، پس هرگاه صدای لعن یکی از شما به ملائکه رسید آنان برای او استغفار میکنند و برای او ثنا می فرستند و می گویند: خدایا بر روح این بنده ای که به اندازه توانش اولیاء خود را یاری کرده درود فرست که اگر بر بیش از این کار توان داشت حتما انجام می داد. در این هنگام ندا از جانب خداوند می آید که :ای ملائکه ی من! دعای شما را در مورد این بنده ام اجابت کردم و ندای شما را شنیدم و بر روح او درود فرستادم به همراه أرواح نیکان و او را جزء برگزیدگان و خوبان قرار دادم 》 📚بحارالأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد50 صفحه316 📚البراهين القاطعة (الأسترآبادي) جلد4 صفحه 116 @Sibtayn
💎 امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر شریف خود روایت کرده است که: 👌 در قیامت، کسانی که در راه به شهادت رسیده‌اند، در عوض ظلم‌هایی که در دنیا به علت تمسک به ولایت امیر المومنین از طرف مخالفین به آن‌ها شده، به نزد حضرت شاه ولایت امیر المومنین علیه السلام آورده می‌شوند و آن حضرت به آن‌ها می‌گوید: 👌 «آنچه از ثواب و پاداش در برابر ستمی که به شما شده را از من بخواهید تا عطا کنم.» آن‌ها نیز به حضرت امیر المومنین علیه السلام می‌گویند: 👈«ای صلی الله علیه و آله، فقط ثواب یک نفس‌کشیدن تو را در آن شبی که در جایگاه پیامبر خوابیدی تا جان او را حفظ کنی را از تو درخواست می‌کنیم.» امیر المومنین علیه السلام هم می‌پذیرد و ثواب یک نفس‌کشیدن در آن شب را به آن‌ها می‌بخشد. در ادامه روایت هم آمده که خداوند در عوض چنان نعمات و قصرها و جایگاهی به آن‌ها می‌دهد که آن‌ها گمان می‌کنند کل بهشت به آن‌ها عطا شده است و خداوند تاکید می‌کند که اینها در عوض فقط یک نفس امیر المومنین در آن شب است. 📗تفسیر امام حسن عسکری ع ص۱۳۲. @Sibtayn
کاروان اموال از قم و امام عصر (عج‌الله فرجه) امامت و جانشینی پیامبر گرام یاسلام(صلی‌الله علیه و آله) مقامی است که فقط درخور معصومین از هر گناه است. خداوند امامت را عهد خود دانسته و نشستن ظالمان در این مقام ممنوع کرده است. به همین دلیل است که امامان معصوم (علیهم‌السلام) باید بتوانند با ارائه کرامت و معجزه خود را برای مردم بشناسانند. در نوشته زیر به داستانی اشاره شده است که امام عصر (عج‌الله فرجه) با اعمال معجزه آسا خود را به کسانی که در شناخت امام زمان خود شان متحیر شده بودند، معرفی نمودند. علی بن سنان موصلی از پدرش نقل کرده که گفته است: کاروانی از قم و جبال بر اساس رسم و عادتی که داشتند، اموالی را با خود به سامرا بردند تا به امام حسن عسکری (علیه‌السلام) بدهند؛ اما وقتی به سامرا رسیدند، از شهادت امام عسکری (علیه‌السلام) آگاه شدند. پرسیدند: «وارث امام کیست؟» گفتند: «برادرش جعفر بن علی». آنان نزد او رفتند و او را از مقصود خود آگاه کردند. جعفر از آنان خواست تا اموال را به او تحویل دهند. آنان گفتند: «ما هرگاه نزد امام عسکری (علیه‌السلام) می‌رسیدیم، او نام صاحبان اموال و مقدار مال آنان را به طور مشخص بیان می‌کرد و حتی نقش مهری را که بر کیسه‌ها زده بودند، می‌گفت. اگر تو جانشین او هستی، باید مانند او عمل کنی تا اموال را به تو بسپاریم». جعفر، سخن آنان را تکذیب کرد و گفت: این کار، آگاهی از غیب است و علم غیب، مخصوص خداوند است. سپس نزد خلیفه وقت رفت و از آنان بدگویی کرد. خلیفه، آنان را احضار کرد و از آن‌ها خواست که اموال را به جعفر بدهند. آنان گفتند: ما وکیل و اجیر مردم هستیم و باید اموال را به کسی بدهیم که مانند امام حسن عسکری (علیه‌السلام) عمل کند و حق خیانت در امانت مردم را نداریم. خلیفه، سخن آنان را تصدیق کرد. آن‌ها از خلیفه خواستند که مأموری بفرستد تا آنان را تا بیرون شهر، بدرقه کند و آنان اموال را به صاحبانشان باز گردانند. خلیفه پذیرفت و آنان از شهر سامرا بیرون رفتند. هنگامی که به بیرون شهر رسیدند، ناگاه جوانی را دیدند که آنان را به نام صدا می‌زد و می‌گفت: «مولای خود را اجابت کنید». گفتند: «آیا تو مولای ما هستی؟» گفت: «پناه به خدا! من خدمت‌گزار مولای شمایم. با من بیایید تا مولایتان را به شما نشان دهم». به دنبال او رفتیم تا داخل خانه امام حسن عسکری (علیه‌السلام) شدیم. در آن جا فرزندش قائم (علیه‌السلام) را دیدیم که مانند پاره‌ ماه بر تختی نشسته بود و لباس سبزی بر تن داشت. به او سلام کردیم؛ جواب سلام ما را داد. سپس اموالی را که با خود داشتیم به صورت مفصل و دقیق، معرفی کرد. حتی خصوصیات توشه‌ای که همراه داشتیم و مرکب هایمان را نیز بیان نمود. ما به این دلیل که خداوند، مولایمان را به ما شناسانده بود، سجده شکر به جا آوردیم. سؤالاتی که داشتیم، از او پرسیدیم و او به آن‌ها پاسخ داد. پس اموال را به او سپردیم. حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ما دستور داد که از آن پس مالی را به سامرا نیاوریم؛ زیرا او مردی را در بغداد منصوب خواهد کرد و نامه‌های امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آن جا صادر خواهد شد. ما از نزد امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به دیار خود باز گشتیم. آن حضرت به محمد بن جعفر قمی حمیری مقداری حنوط و کفن داد و فرمود: «خدا به تو درباره مرگ خودت اجر بدهد. به همدان که رسیدیم، او درگذشت.[۱] پی نوشت: [۱] . صدوق، کمال الدین، ۱۴۱۶: ج۲، ص۴۷۶-۴۷۸٫ برگرفته از مقاله علی ربانی گلپایگانی @Sibtayn
جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها در کلام معصومان علیهم السلام 🔅امام صادق علیه السلام: 💠إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ؛ ❇️ ما را حرمی است و آن "قم" است و به زودی بانويی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد. هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب شود. 📚 بحار الأنوار، ج۵۷، ص۲۱۶ 🔅امام صادق علیه السلام: 💠و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم؛ ❇️ همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه ‏عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد. 📚 بحار الأنوار، ج۵۷، ص۲۲۸ 🔅امام رضا علیه السلام: 💠من زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ؛ ❇️ هر كس او را با شناخت زيارت كند، بهشت پاداش او خواهد بود. 📚 بحار الأنوار، ج۹۹، ص۲۶۶ 🔅امام جواد علیه السلام: 💠من زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ، فَلَهُ الجَنَّة؛ ❇️ هر كس قبر عمّه‏ام (حضرت معصومه ‏عليها السلام) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است. 📚 كامل الزيارات، ص ۵۳۶ @Sibtayn
💎ابی مخنف رضوان الله علیه عالم و مورخ نامی شیعه در قرن دوم هجری می‌نویسد: امام زادگان بیست و سه نفر بودند که با حضرت فاطمه [معصومه] علیها السلام از بغداد روی به قم نهادند و چون به شهر قم رسیدند، ملحدان ساوه خبر یافتند و روی به شهر قم نهادند و با امام زادگان در آمدند (جنگیدند) و بسیار محاربه کردند و آخر الامر حضرت فاطمه خاتون را در شهر قم شهید کردند و آن بیست و سه نفر امام زادگان را نیز در شهر قم شهید کردند... 📖 بحر الانساب، نسخه خطی، تالیف ابی مخنف، با ترجمه فارسی سید مرتضی رازی عالم بزرگ شیعه در قرن پنجم، صفحه ۹۲ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافیک آشنایی با زندگی حضرت معصومه سلام اللّه علیها.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬عصمت کبریا 🎙غلامرضا سازگار 🎙سید امیر میرعظیمی 🔺رحلت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬اینقده کرم داره سایه رو سرم داره 🎙کربلایی حسین ستوده 🔺شهادت حضرت معصومه علیها السلام 1401 📌هیئت مکتب الزهرا قم ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬تعظیم و تکریم 🎙حجت الاسلام بندانی نیشابوری 🔺شهادت حضرت معصومه علیها السلام 1401 📌هیئت ام ابیها قم ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬آسمون حرمت پر از یاکریمه 🎙کربلایی رضا شیخی 🔺شهادت حضرت معصومه علیها السلام 1400 📌محفل دیوانگان حضرت اباالفضل(ع) مشهد ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
امشب ششم ابان ماه 1402 پس از آنکه ماه کمی از افق بالا آمد، شاهد یک ماه گرفتگی جزیٔی خواهیم بود. در این پدیده سایه زمین روی ماه می‌افتد و می‌توان آن را برای حدود ۷۸ دقیقه در آسمان شهر تماشا کرد. طبق محاسبات انجام‌شده، خسوف در حدود ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران آغاز می‌شود. این ماه گرفتگی به‌طور کلی ۲۸۵ دقیقه طول می‌کشد که پیش‌بینی می‌شود برای مدت ۷۸ دقیقه بتوان ماه را با چشم غیرمسلح در سایه زمین مشاهده کرد. پس انتظار می‌رود کمی پس از نیمه شب هفتم آبان‌ماه این خسوف به پایان برسد.
✳️ به بهانه ماه گرفتگی امشب، چگونگی خواندن نماز آیات 💡نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد ، که به دو روش خوانده می شود . گفتنی است، قرائت نماز آیات در هنگام خسوف واجب شرعی است؛ آنچه در زیر می خوانید طریقه قرائت نماز آیات است: نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد ، که به دو روش خوانده می شود . صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. اکنون به عنوان نمونه، نماز آیات را به شکل کوتاه آن با تقسیم سوره "قدر" بیان می کنیم: پس از نیت ، با گفتن "الله اکبر" نماز را شروع می کنیم. سوره حمد را بخوانید و حالا پس از بسم الله الرحمن الرحیم ، آیه اول سوره قدر را بخوانید به رکوع بروید برخیزید و آیه دوم سوره قدر را بخوانید (بسم الله الرحمن الرحیم نمی خواهد فقط آیه بعدی سوره قدر) به رکوع بروید برخیزید و آیه سوم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید برخیزید و آیه چهارم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید برخیزید و آیه پنجم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید به سجده بروید( دو بار سجده مثل نماز عادی ) رکعت دوم را مانند رکعت اول بخوانید ، فقط در رکعت دوم می توانید قنوت را هم بخوانید سپس رکوع پنجم را بعد از قنوت بجا آورده، سر از رکوع برداشته و به سجده می روید . با تشهد و سلام ، نماز را به اتمام می رسانید . ضمناً این نماز را می توان به جماعت خواند ، چرا که جز نمازهای واجب می باشد . ✅احکام نماز آیات 1️⃣ از وقتى که خورشید یا ماه شروع به گرفتن مى‏کند انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب باید به قدرى تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. 2️⃣ اگر خواندن نماز آیات را به قدرى تاخیر بیندازد ، که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند ، باید نیت ادا و قضا نکند ولى اگر بعد از باز شدن تمام آن،نماز بخواند ، باید نیت قضا نماید. 3️⃣ اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه بیشتر از خواندن یک رکعت‏ باشد ولى انسان نماز را نخواند، تا به اندازه خواندن یک رکعت ‏به آخر وقت آن مانده باشد باید نیت ادا کند بلکه اگر مدت گرفتن آنها به اندازه خواندن یک رکعت هم باشد بنابر احتیاط واجب باید نماز آیات را بخواند و ادا است. 4️⃣ موقعى که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق مى افتد، انسان باید فورا نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت‏ بخواند ادا است. @sibtayn
🌞مستحبات نماز آیات برخی از مستحبات نماز آیات عبارت‌اند از: ▪️خواندن قنوت پیش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم. ▫️اعمالی که در نمازهای یومیه مستحب است، در نماز آیات هم مستحب است؛ البته در نماز آیات مستحب است به جای اذان و اقامه، سه بار «الصلاة» گفته شود. ▪️گفتن تکبیر پس از هر رکوع، به جز رکوع پنجم در هر رکعت. ▫️خواندن نماز به جماعت،بلند خواندن آن و خواندن سوره‌های طولانی از دیگر مستحبات نماز آيات است. @Sibtayn
غسل کُسوف به گفته علامه حلی، شماری از فقیهان شیعه، مانند سید مرتضی، سلار دیلمی و ابوصلاح حلبی، فتوا داده‌اند اگر کسی نماز آیات خورشیدگرفتی یا ماه‌گرفتگی را در وقتش به جا نیاورد، واجب است علاوه بر قضای آن، غسل هم بکند؛ اما خود او و جمعی دیگر، مانند شیخ مفید، ابن براج و ابن‌ادریس حلی، این غسل را مستحب دانسته‌اند. البته واجب‌بودن یا مستحب‌بودن این غسل مخصوص زمانی است که ماه‌گرفتگی یا خورشیدگرفتگی به‌صورت کامل اتفاق افتاده باشد و همچنین فرد عمداً نماز آیات را در وقت آن نخوانده باشد. 📖علامه حلی، مختلف الشیعه، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۳۱۷. در روایات از این غسل با نام غسل کُسوف یاد شده است برای نمونه نگاه کنید به:‌ 📚طوسی، تهذیب الاحکام، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۱۱۵ @Sibtayn
شاید برای خیلی‌ها سؤال باشد که آیا در خورشیدگرفتگی‌های جزئی خواندن نماز همچنان واجب است؟ به اتفاق نظر تمام فقها، در وجوب نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه‌گرفتگی فرقی بین جزئی و کلی ندارد هرچند در صورت عدم علم در زمان ماه گرفتگی قضای نماز آیات واجب نیست. @Sibtayn
امشب زمان خواندن نماز آیات در تهران به جهت ماه گرفتگی در شامگاه شنبه است!