19.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ علت حملهی مخالفان به زیارت جامعه کبیره، یادگار امام علیالنقیعلیهالسلام*
🔘 آیتالله شیخحسین غیبغلامی
@Sibtayn
✅برای شکر کدام نعمت آمدهای؟!
💠وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيِّ أَنَّهُ قَالَ :
أَصَابَتْنِي ضِيقَةٌ شَدِيدَةٌ فَصِرْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَاسْتَأْذَنْتُ عَلَيْهِ فَأَذِنَ لِي
فَلَمَّا جَلَسْتُ قَالَ
«يَا أَبَا هَاشِمٍ أَيُّ نِعَمِ اَللَّهِ عَلَيْكَ تُرِيدُ أَنْ تُؤَدِّيَ شُكْرَهَا»
قَالَ أَبُو هَاشِمٍ فَوَجَمْتُ فَلَمْ أَدْرِ مَا أَقُولُ لَهُ
فَابْتَدَأَنِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ
«إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَزَقَكَ اَلْإِيمَانَ فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَكَ عَلَى اَلنَّارِ
وَ رَزَقَكَ اَلْعَافِيَةَ فَأَعَانَكَ عَلَى اَلطَّاعَةِ
وَ رَزَقَكَ اَلْقُنُوعَ فَصَانَكَ عَنِ اَلتَّبَذُّلِ
يَا أَبَا هَاشِمٍ إِنَّمَا اِبْتَدَأْتُكَ بِهَذَا لِأَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تَشْكُوَ لِي مَنْ فَعَلَ بِكَ هَذَا قَدْ أَمَرْتُ لَكَ بِمِائَةِ دِينَارٍ فَخُذْهَا» .
🔹از أبو هاشم جعفرى روايت شده است كه گفت:
تنگدستى سختى بر من عارض شد، از اين رو بسوى امام ابو الحسن علىّ بن محمّد(امام هادی) عليهما السّلام رفتم، و اذن ورود بمحضر آن امام را طلب كردم، و آن حضرت مرا اذن داد،
پس چون بنشستم فرمود: اى أبا هاشم ميخواهى كدام نعمت از نعمتهایى را كه خدا به تو بخشيده است شكر گوئى؟
در اين حال من سر بزير افكندم و خاموش ماندم، زيرا نميدانستم كه در جواب آن امام چه بگويم،
پس او خود سخن آغاز كرد، و فرمود:
خداوند عزّ و جلّ ايمان را نصيب تو ساخت، از اين رو بدنت را بر دوزخ حرام ساخت،
و سلامت را روزيت كرد، از اين رو تو را در طاعت خود يارى فرمود
و قناعت را بهرۀ تو فرمود و از اين رو تو را از بىآبروئى مصون داشت،
اى أبا هاشم، من از اين رو بر اين گونه با تو آغاز سخن كردم كه گمان بردم كه تو ميخواهى از كسى كه اين چنين با تو رفتار كرده است نزد من شكايت كنى، اكنون امر كردهام كه صد دينار در اختيار تو قرار دهند، پس آن را دریافت کن.
📚من لا یحضره الفقیه،جلد۴،صفحه۴۰۱
@Sibtayn
16.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همنشینان شیطان در بیان امام هادی علیه السلام
حجت الاسلام بندانی
@Sibtayn
خلف بن حماد می گوید مساله ای شرعی پیش امده بود که علمای عامه نظری داده بودند و من می خواستم نظر امام موسی بن جعفر علیهماالسلام را بدانم . نزد حضرت رفتم و مساله را مطرح کردم .
حضرت امام کاظم علیه السلام پیش از انکه جواب مساله را بفرمایند ، از ترس اينكه كسى سخن او را بشنود.در خيمه به راست و چپ نگاه كرد ؛ آنگاه روى به من كرد و فرمود:
يَا خَلَفُ سِرَّ اَللَّهِ سِرَّ اَللَّهِ فَلاَ تُذِيعُوهُ وَ لاَ تُعَلِّمُوا هَذَا اَلْخَلْقَ أُصُولَ دِينِ اَللَّهِ بَلِ اِرْضَوْا لَهُمْ مَا رَضِيَ اَللَّهُ لَهُمْ مِنْ ضَلاَلٍ
اى خلف! اين سرّ خداست! سرّ خداست! آن را فاش مكنيد و اصول دين خدا را به اين مردم (مخالفان) نياموزيد، بلكه به همين اندازه كه خداوند، گمراهى را بر آنان خواسته، شما نيز به همان خوشنود باشيد.
📗المحاسن ج۲ ص۳۰۷
📕الکافي ج۳ ص۹۲
@Sibtayn
#فرازی_از_تاریخ
🗓 پنجم #رجب ؛ سالروز شهادت جناب ابن سکیت رحمة الله عليه ، به دستور #متوکل عباسی
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
🔹 یعقوب بن اسحاق معروف به ابن سکیت از بزرگان امامیه در شب دوشنبه ۵ رجب سال ۲۴۴ هجری قمری به دستور متوکل عباسی به خاطر تشیع به شهادت رسید و در سامرا دفن شد در حالی که از سن او ۵۸ سال میگذشت.
🔸 ابن سکیت خوزستانی از آبادیهای دورق از اطراف اهواز بود. گفته شده چون زیاد ساکت بوده به او ابن سکیت میگفتند.
نجاشی میگوید: یعقوب بن اسحاق السکیت، ابو یوسف، از نزدیکان امام جواد و امام هادی علیهما السلام بود و از امام جواد علیه السلام روایات و مسائل را نقل کرده است. او از بزرگان علم عربیت و لغت و ثقهای راستگو بود و دارای کتابهایی است.
◾️ #علت_شهادت :
🔸 متوکل عباسی ابن سکیت را ملزم نموده بود که تأدیب دو فرزندش معتز و مؤید را عهدهدار شود. یک روز به او گفت: آیا دو فرزند من نزد تو محبوبترند یا امام حسن و امام حسین (علیهما السلام)؟ ابن سکیت گفت: به خدا قسم #قنبر خادم حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام بهتر است از تو و از دو فرزندت. متوکل دستور داد زبان او را از پشت سر خارج نمایند، و با این جنایت او به شهادت رسید. بعضی گفتهاند ضرباتی به شکم آن بزرگوار وارد کردند تا شهید شد.
📚 تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۱۸۸-۱۸۹
----------------
🔹 سیوطی از علمای اهل تسنن در این باره مینویسد:
✍️ وفي سنة أربع وأربعين قتل المتوكل يعقوب بن السِّكِّيت الإمام في العربية فإنه ندبه إلى تعليم أولاده، فنظر المتوكل يومًا إلى ولديه المعتز والمؤيد فقال لابن السكيت: من أحب إليك هما أو الحسن والحسين؟ فقال: قنبر -يعني: مولى عليّ- خير منهما، فأمر الأتراك فداسوا بطنه حتى مات، وقيل: أمر بسلّ لسانه فمات وأرسل إلى ابنه بديته، وكان يعقوب رافضيًّا.
🔸 در سال ۴۴ متوکل عباسی، یعقوب بن سکیت پیشوا در علم زبان عربی را به قتل رساند. متوکل عباسی ابن سکیت را ملزم نموده بود که تأدیب دو فرزندش معتز و مؤید را عهدهدار شود. یک روز به او گفت: آیا دو فرزند من نزد تو محبوبترند یا حسن و حسین (علیهما السلام)؟ ابن سکیت گفت: به خدا قسم قنبر خادم حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) از دو فرزندت بهتر است. متوکل به غلامان ترک دستور داد بر شکمش بکوبند تا فوت شد (به شهادت رسید) و همچنین گفته شده زبان او را از پشت سر خارج کردند، و با این جنایت او به قتل رسید. سپس دیه او را برای پسرش فرستادند. یعقوب #رافضی (شیعه) بود.
📚 تاریخ الخلفاء، تالیف سیوطی، صفحه ۲۷۶، چاپ دار ابن حزم
📃 اسکن کتاب:
http://bit.ly/2HBgFaL
📃 پوستر:
http://bit.ly/2Hwsa3b
📝 پ.ن : اهل تسنن با اینکه اعتراف کردهاند که متوکل ملعون ناصبی و خونریز و دشمن اهل بیت علیهم السلام بوده، در کمال تعجب او را ناصر السنة مینامند و حتی ابن عربی صوفی قبح الله وجهه او را از اولیاء خدا میداند!!! البته اهل تسنن بسیاری از حکام خونریز و ناصبی دیگر را نیز ناصر السنة نامیدهاند !
گویا شرط اصلی ناصر السنة بودن از نظر آنان دشمنی با اهل بیت علیهم السلام و کشتار شیعیان است!!!
➕ابن عربی در فتوحات میگوید:
❌ «قطب که او را {غوث} گویند،محل نظر حق تعالی است و آن در هر زمان یک شخص است و هو من المقربین و هو سید الجماعة فی زمانه و منهم من یکون ظاهر الحکم و یحوز الخلافة الظاهرة کما حاز الخلافة الباطنیة من جهة المقام کأبی بکر و عمر و عثمان و علی و الحسن و معاویة بن یزید و عمربن عبد العزیز و المتوکل ومنهم من له الخلافة الباطنة خاصة و لا حکم له فی الظاهر کأحمد بن هارون الرشید السبتی و کأبی یزید البسطامی و أکثر الأقطاب لا حکم لهم فی الظاهر…»
📒فتوحات،ج2،ص6
#ترجمه : و او از مقربین است و سرور جماعت زمان خود می باشد از آنها کسی است هم خلافت ظاهری دارد و هم خلافت باطنی مانند ابوبکر، عمر،عثمان،علی،حسن، #معاویه بن یزید و عمربن عبد العزیز و متوکل عباسی و بعضی تنها حائز مقام خلافت باطنی هستند مانند : احمد بن هارون رشید سبتی و ابو یزید بسطامی و اکثر قطبها این چنین هستند.»
@Sibtayn
معلم خوب
منتصر روزی از پدرش متوکل شنید که او به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) دشنام میداد.
این موضوع را با دانشمندی در میان نهاد، او به منتصر گفت: اگر این طور باشد، کشتن پدرت واجب است، ولى کسى که پدرش را بکشد، عمری طولانى نخواهد کرد.
منتصر گفت: اگر این عمل(کشتن پدر) در راه اطاعت از دستور خدا باشد، من ترسى ندارم که جوانمرگ شوم! و سپس پدرش را کشت و خود او نیز بعد از کشتن پدر، بیش از هفت ماه زنده نبود.
📗الأمالي - ط دار الثقافة : الشيخ الطوسي ج : 1 ص : 328
در این قضیه نقش ابن سکیت رضوان الله علیه در تربیت صحیح فرزندان دشمن سفاک اهل بیت علیهم السلام به زیبایی نمایانگر است ؛ تا جایی که فرزند این ظالم طغیانگر ، توهین به حضرت زهرا و امیرالمومنین علیهماالسلام را بر نمی تابد و دست به قتل پدر می زند .
@Sibtayn
کسی که توانایی روزه گرفتن در ماه رجب را ندارد چگونه به ثواب آن برسد ؟
🔸گفتند اى پيامبر!خدا هركس بهخاطر ناتوانى يا بيمارى نتواند تمام سى روز را روزه باشد يا زنى كه در حيض و نفاس باشد،چه كنند؟
💎فرمود: آنان روزانه يك گرده نان به بينوايان صدقه دهند.
قسم به كسىكه جان من در دست اوست،هركس روزانه اين صدقه را بدهد،به آنچه وصف كردم و حتى بيشتر از آنها خواهد رسيد.
و اگر همه آفريدهشدگان از ساكنان آسمانها و زمين گرد هم مىآيند كه پاداش او را اندازهگيرى كنند،نخواهند توانست به يكدهم آن پاداشها در بهشت به لحاظ فضيلت و منزلت نزديك شوند.
🔸گفتند:اى پيامبر خدا!اگر كسى نتواند اين صدقه را بپردازند،چهكارى انجام دهند كه همان پاداش را بهدست آورد؟
💎فرمود:در هرروز رجب تا پايان آن صد بار اين تسبيح را بر زبان آورد:
سُبْحَانَ اَلْإِلَهِ اَلْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنْبَغِي اَلتَّسْبِيحُ إِلاَّ لَهُ سُبْحَانَ اَلْأَعَزِّ اَلْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ اَلْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .
📗ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱ ص۵۴
📙الأمالی (للصدوق) ج۱ ص۵۳۴
@Sibtayn
بیماری که امیدی به درمان او نیست
▫️امام صادق عليه السّلام فرمودهاند كه عيسى مىفرمود:
من توانستم به اذن خداوند مردگان را زنده كنم و پيسى و كورى را شفا بخشم ولى نتوانستم حماقت و نادانى انسانها را درمان كنم.
🔸شخصى نيز از امام صادق عليه السّلام پرسيد: احمق به چهكسى گويند؟
🔹آن حضرت فرمود: كسى كه به خود مغرور است و همۀ فضيلتها و خوبىها را براى خود و پيشبرد منافع خود مىخواهد و همه حق را براى خود قائل است و ديگران را صاحب حقى نمىداند. چنين كسى هيچ دارويى ندارد.
▫️ الصَّدُوقُ عَنِ اِبْنِ اَلْمُتَوَكِّلِ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلْبَزَنْطِيِّ عَنْ عَبْدِ اَلْكَرِيمِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِي اَلرَّبِيعِ اَلشَّامِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
إِنَّ عِيسَى اِبْنَ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ
دَاوَيْتُ اَلْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ
وَ أَبْرَأْتُ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ
وَ عَالَجْتُ اَلْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ
وَ عَالَجْتُ اَلْأَحْمَقَ فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِهِ
🔸فقِيلَ يَا رُوحَ اَللَّهِ وَ مَا اَلْأَحْمَقُ
🔹قالَ اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ نَفْسِهِ اَلَّذِي يَرَى اَلْفَضْلَ كُلَّهُ لَهُ لاَ عَلَيْهِ وَ يُوجِبُ اَلْحَقَّ كُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يُوجِبُ عَلَيْهَا حَقّاً فَذَلِكَ اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِي لاَ حِيلَةَ فِي مُدَاوَاتِهِ .
📗الإختصاص ج۱ ص۲۲۱
📚بحار الأنوار ج۱۴ ص۳۲۳
@sibtayn
دستور العملی برای جمعه های ماه رجب
مرحوم ابن طاووس در اقبال می نویسد :
هر کس در روز جمعه ای از ماه رجب ، سوره "قل هو الله احد" را یکصد مرتبه بخواند ، نورى براى او در روز قيامت خواهد بود كه او را به سوى بهشت رهنمون مىگردد
عَلِيُّ بْنُ مُوسَى بْنِ طَاوُسٍ فِي اَلْإِقْبَالِ قَالَ رَأَيْتُ فِي حَدِيثٍ بِإِسْنَادِهِ:
أَنَّ مَنْ قَرَأَ فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ مِنْ رَجَبٍ قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ مِائَةَ مَرَّةٍ كَانَ لَهُ نُوراً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ يَسْعَى بِهِ إِلَى اَلْجَنَّةِ .
📗إقبال الأعمال ج۲ ص۶۳۷
@sibtayn
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود:
دنيا دست بدست ميگردد ،
منفعتى كه نصيب توست اگر ضعيف هم باشى به تو مىرسد
و ضررى را كه نصيب توست دفع آن را با تمام قدرت هم نتوانى كرد.
هر كس اميد خود را از آنچه بر باد داده ببرد به آرامش دست مىيابد
و هر كس به آنچه خدايش قسمت كرده خشنود باشد چشمش روشن مىگردد.
☘️ عنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ) ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) :
اَلدُّنْيَا دُوَلٌ،
فَمَا كَانَ لَكَ مِنْهَا أَتَاكَ عَلَى ضَعْفِكَ،
وَ مَا كَانَ عَلَيْكَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِكَ،
وَ مَنِ اِنْقَطَعَ رَجَاؤُهُ مِمَّا فَاتَ اِسْتَرَاحَ بَدَنُهُ،
وَ مَنْ رَضِيَ بِمَا رَزَقَهُ اَللَّهُ قَرَّتْ عَيْنُهُ.
📒تحف العقول ج۱ ص۴۰
📙 الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۲۲۵
@sibtayn