eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید غدیر سه روز است عید غدیر روز بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حجت الاسلام فرحزاد @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام علوم انبيا نزد حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام است حضرت ایت الله وحید خراسانی حفظه الله @sibtayn
يا ما دروغگو هستیم و یا سلمان و اباذر مجنون نستجیربالله عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَرَامٍ الْأَنْصَارِیَّ یَقُولُ 👈لوْ نَشَرَ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ رَحِمَهُمَا اللَّهُ لِهَؤُلَاءِ الَّذِینَ یَنْتَحِلُونَ مَوَدَّتَکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ لَقَالُوا هَؤُلَاءِ کَذَّابُونَ وَ لَوْ رَأَی هَؤُلَاءِ أُولَئِکَ لَقَالُوا مَجَانِینُ 💎حضرت باقر علیه السلام فرمود: «از جابر بن عبداللَّه انصاری شنیدم که می گفت 👈 اگر سلمان و ابوذر زنده شوند و این افرادی را که امروز ادعای تشیع و پیروی و دوستی شما را دارند ببینند، خواهند گفت اینها دروغ می گویند و اگر این مدعیان تشیع امروزی سلمان و ابوذر را ببینند،می گویند آنها دیوانه هستند.» 📚الأمالي (للمفید) ج۱ ص۲۱۴ بحارالانوار ج۲۲ ص۳۴۱ @Sibtayn
🟢🍀پس از غدیر، بهانه‌ای پذیرفته نیست ◼️🔹 بعد از این‌كه حضرت زهرا علیهاالسلام آن خطبۀ غرّا را در مسجد پیامبر «صلی‌الله علیه وآله» بیان فرمود و غاصبان حق امیرالمؤمنین علیه‌السلام را رسوا نمود، در هنگام بازگشت از مسجد، رافع بن رفاعه به دنبال حضرت آمد و خطاب به ایشان عرضه داشت: ◼️🔹« يَا سَيِّدَةَ النِّسَاءِ! لَوْ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ تَكَلَّمَ فِي هَذَا الْأَمْرِ وَ ذَكَرَ لِلنَّاسِ قَبْلَ أَنْ يَجْرِي هَذَا الْعَقْدُ، مَا عَدَلْنَا بِهِ أَحَداً»؛ 🟢🔸اى سرور زنان! اگر ابوالحسن علی علیه‏ السلام قبل از این كه مردم با ابوبكر بیعت كنند، با آنان سخن مى‌گفت و روشنگرى مى‌نمود، ما از او روی‌گردان نمی‌‏شدیم، و با فرد دیگرى بیعت نمى‌‏كردیم!» 🔳🔸حضرت فرمودند: «إِلَيْكَ عَنِّي، فَمَا جَعَلَ‏ اللَّهُ‏ لِأَحَدٍ بَعْدَ غَدِيرِ خُمٍّ مِنْ حُجَّةٍ وَ لَا عُذْر»؛ «مرا به حال خود واگذار، كه خداوند بعد از جریان غدیر خم براى هیچ كس عذر و بهانه‌‏اى قرار نداده است.» 📕 (دلائل الإمامة؛ ص۱۱۲) @Sibtayn
حسّان جمّال گويد: امام صادق عليه السّلام را از مدينه به مكّه بردم، چون به مسجد غدير رسيديم به سمت چپ مسجد نگاه كرد و فرمود: آن‌جا جاى پاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله است، موقعى كه فرمود: «هركه را من مولايم پس على مولاى اوست». سپس به سمت ديگر مسجد نگاه كرد و فرمود: آن‌جا جاى چادر ابا فلان و فلان (ابابكر و عمر)، سالم مولى ابى حذيفه و ابى عبيده جرّاح است. هنگامى ديدند پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله دستانش را بلند كرده به يكديگر گفتند: به چشمانش نگاه كنيد! كه همانند ديوانگان مى‌چرخد(!!) در اين هنگام جبرئيل عليه السّلام با اين آيه فرود آمد كه «وَ إِنْ يَكٰادُ اَلَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصٰارِهِمْ لَمّٰا سَمِعُوا اَلذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ `وَ مٰا هُوَ إِلاّٰ ذِكْرٌ لِلْعٰالَمِينَ » . «نزديك است كافران هنگامى كه آيات قرآن را مى‌شنوند با چشم زخم تو را از بين ببرند و مى‌گويند: او ديوانه است. در حالى‌كه اين (قرآن) جز مايۀ بيدارى براى جهانيان نيست». 📚الکافي ج۴ ص۵۶۶ من لا یحضره الفقیه ج۲ ص۵۵۹ نور الثقلين ج۵ ص۳۹۹ كنز الدقائق ج۱۳ ص۳۹۶ بحار الأنوار ج۳۷ ص۱۷۲ @Sibtayn
تاريخ ولادت امام كاظم عليه السلام درباره تاريخ ولادت امام موسي كاظم(ع) دو تاريخ 20 ذي الحجه و هفتم صفر ذكر شده است. درباره ولادت امام موسي كاظم(ع) تنها سال و منطقه ولادت در روايات ذكر شده است، احمد بن خالد برقي در كتاب المحاسن، مرحوم شيخ كليني در اصول كافي، محمد بن حسن صفار در بصائر الدرجات و ابن جرير طبري شيعي از امام صادق(ع) نقل كرده اند كه ولادت امام موسي كاظم(ع) پس از ايام حج و در منزلي به نام ابواء روي داده است. امام موسي كاظم(ع) در بازگشت امام صادق(ع) از حج در منطقه ابواء متولد شدند؛ براساس نقلي از محمد بن جرير طبري از امام حسن عسكري(ع)، امام كاظم(ع) در ابواء بين مكه و مدينه در ماه ذي الحجه متولد شدند، در حالي كه برخي منابع هفتم صفر را سالروز ولادت امام موسي كاظم(ع) مي دانند. شهيد اول و شيخ محمد حسن نجفي معتقد هستند، ولادت حضرت در هفتم صفر بعيد است. آنچه واضح است امام موسي كاظم(ع) در منطقه ابواء متولد شدند، اما هيچ تاريخي براي آن ذكر نشده و در برخي از گزارش ها هفتم صفر معين شده كه با شواهد تطابق ندارد. براساس مستندات و تخمين ها مي توان بيان كرد، امام موسي كاظم(ع) در 20 ذي الحجه متولد شده اند، بنابراين شايسته است اين روز براي تبيين فضائل و مناقب در نظر گرفته شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬بیعت با نور 🎤حاج محمد علی قاسمی 🔹یوم الله عید غدیرخم 📌ماتمکده حضرت رباب علیها السلام ╔═.❤️.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.❤️.═╝
🗓22ذی الحجه 22 ذی حجة الحرام، سالروز شهادت مظلومانه سردار شهید اسلام، مدافع حریم ولایت و امامت، عاشقی ولایتمدار، یار باوفای امیرمؤمنان، سردار سربدار، جناب میثم تمّار است؛ او که در مقابل بیدادگری ظالمان زمانه خود، پرچم بیدارگری برداشت و با زبان گویای خود، ظلم و فتنه و فساد را افشا کرد و در دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت، جان بر کف نهاد و تا پای چوبه دار رفت و با لبهای خون آلود خود، بوسه بر چوبه دار زد و جان عاریت خود را، تقدیم مولا و مقتدای خود نمود. بعضی از محققان، میثم را ایرانی دانسته‌اندکه چون برده زنی از بنی‌اسد بوده، به این قبیله منسوب شده است.حضرت علی (علیه السلام) میثم را از آن زن خرید و آزاد کرد. چون نامش را پرسید، گفت سالم نام دارم. حضرت به او گفت پیامبر اکرم مرا آگاه کرده که والدین عجمی‌ات، تو را میثم نامیده‌اند. میثم سخن امیرالمومنین (علیه السلام) را تصدیق کرد امام به او فرمود همان نامی که پیامبر به من خبر داده برای خویش برگزین. میثم پذیرفت و نامش را به میثم تغییر داد و کنیه‌اش ابوسالم شد. کنیه دیگر او ابوصالح بود 📗کشی، رجال، ۱۳۴۸ش، ص۸۲؛ 📙مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۳۲۳؛ @Sibtayn
ابن حجر عسقلانی و شیخ مفید(ره) و عده‌ای دیگر از مورّخان نوشته‌اند: امیرالمومنین (علیه السلام) روزی به میثم فرمود: تو بعد از من دستگیر می‌شوی و به دار آویخته خواهی شد. روز سوم از بینی تو خون خواهد آمد و محاسنت از آن خون خضاب خواهد شد. تو بر در خانه عمرو بن حریث، جزء آن ده نفری خواهی بود که به دار آویخته می‌شوند. چوبه دار تو از همه آنها کوتاه‌تر است. سپس حضرت آن نخله‌ را به وی نشان داد و فرمود: تو را بر آن به دار آویخته خواهی شد. میثم همواره کنار آن نخل می‌آمد و نماز می‌خواند و با آن نخل سخن می‌گفت. و به عمرو بن حریث می‌گفت: من همسایه تو می‌شوم، برای من همسایه خوبی باش. عمرو به او می‌گفت: آیا می‌خواهی خانه ابن مسعود یا خانه ابن حکیم را بخری و نمی دانست که منظور میثم چیست. 📗ابن حجر عسقلانی، الاصابه فی تمییز الصحابه، ج۶، ص ۲۵۱-۲۵۰؛ 📙 الارشاد، ج۱، ص۳۲۴-۳۲۵ در روایت دیگری آمده است: «یوسف بن عمران نقل می‌کند؛ از میثم شنیدم می‌گفت: امام علی (علیه السلام) مرا نزد خود خوانده و فرمود: ای میثم! هنگامی که عبیدالله بن زیاد تو را طلب کند و از تو بخواهد که از من برائت حاصل کنی چه خواهی کرد. گفتم: یا امیرالمؤمنین من هرگز از تو برائت نخواهم جست. امام فرمود: بنابراین تو را خواهند کشت و به دارت خواند آویخت. عرض کردم: من صبر خواهم کرد. حضرت فرمود: در این صورت در مقام من با من خواهی بود». 📙ابراهیم بن محمّد ثقفی، الغارات، ۵۷۲. @Sibtayn
روایت مظلومیت امیرالمومنین(علیه السلام) از جناب میثم تمار رضوان الله علیه شیخ شهید محمد بن مكى روایت كرده از جناب میثم تمار كه گفت: « شبى از شبها امیرمؤمنان(علیه السلام) مرا با خود از كوفه بیرون برد تا به مسجد جعفى رسیدیم. در آنجا امام رو به قبله كرد و چهار ركعت نماز خواند. چون سلام داد و تسبیح گفت، مشغول خواندن دعا شد و سپس به سجده رفت وصورت بر خاك گذاشت و صد مرتبه العفو گفت. سپس برخاست و از مسجد بیرون رفتیم. من همچنان همراه آن حضرت بودم تا به صحرا رسیدیم. امام خطى براى من كشید و فرمود: "از این خط تجاوز مكن" و مرا گذاشت و رفت. آن شب، شب بسیار تاریكى بود. با خود گفتم كه مولاى خودت را در این صحرا تنها گذاشتى، حال آنكه آن حضرت دشمنان بسیار زیادى دارد. تو چه عذرى نزد خدا و رسول او خواهى داشت؟ به خدا قسم كه در عقب آن حضرت خواهم رفت تا از احوال ایشان با خبر شوم اگر چه امرشان را مخالفت كرده باشم. از این رو به جست‌وجوى امیرمؤمنان (علیه السلام) رفتم تا او را یافتم در حالیكه سر خود را تا نصف بدن در چاهى كرده و با چاه گفت وگو مى كرد، همین كه حضور مرا احساس كرد، گفت: "كیستی؟ " گفتم: "میثم". فرمود: "آیا تو را امر نكردم كه از آن خط تجاوز نكنی؟ "عرض كردم: "اى مولاى من! بر جان شما از دشمنان ترسیدم پس دلم طاقت نیاورد". حضرت فرمود: "آیا شنیدى چیزى از آن چه مى گفتم؟ "گفتم: "نه مولاى من!" فرمود: وَ فی الصّدر لبانات *** إذا ضاق لها صدری نَکتُّ الأرض بالکفّ *** و أبدیتُ لَها سرّی فمهما تنبت الأرض *** فذاک النَّبتُ من بذری "اى میثم! در سینه من دردهایى است كه وقتى بر دلم سنگینى مى كند و سینه ام را مى فشارد، زمین را با دستهاى خود مى كنم و رازها و دردهاى خود را در آن آشكار مى كنم. پس هر وقت كه آن زمین گیاهى برویاند، آن گیاه از تخمى است كه من در آن زمین كاشته ام"!!» . 📗المزار (للشهید الأوّل) ج۱ ص۲۷۰ 📙بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث : العلامة المجلسي ج: 40 ص : 199 @Sibtayn
خداوند متعال بعد از هر نمازی که می خوانند انها را لعن می کند عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ اَلْبَلْخِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِي وَقْتِ كُلِّ صَلاَةٍ يُصَلِّيهَا هَذَا اَلْخَلْقُ لَعْنَةً قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ لِمَ ذَاكَ قَالَ لِجُحُودِهِمْ حَقَّنَا وَ تَكْذِيبِهِمْ إِيَّانَا . 🔸راوی گوید، از علیه السلام شنیدم که فرمودند: خداوند متعال در هر يك از اوقات نماز كه اين خلق نماز مى‌خوانند لعنتشان مى‌كند. راوى مى‌گويد:عرض كردم:فدايت شوم براى چه‌؟ حضرت فرمودند:چون حق ما را انكار كرده و خودمان را تكذيب نموده‌اند. 📚علل الشرایع، ج ۲، ص ۶۰۲ @Sibtayn
✨و عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله ‏ إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا يُكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَوْمٌ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا يُكَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِي طَلَبِ‏ الْمَعِيشَة. ✴️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا گناهانی وجود دارند که کفاره آن ها نه نماز است و نه روزه، گفته شد ای رسول خدا پس کفاره آن ها چیست؟ حضرت فرمودند: سختی در کسب و کار. الدعوات (للراوندي) 56 @Sibtayn
تهمت تفرقه اندازی و بر هم زدن وحدت به امیرالمومنین علیه السلام ⛔️⛔️⛔️⛔️ 🔻قال الامام الصادق علیه السلام: أَ لَمْ یَنْسُبُوا سَیِّدَ الْأَوْصِیَاءِ (علیهم السلام) إِلَی أَنَّهُ کَانَ یَطْلُبُ الدُّنْیَا وَ الْمُلْکَ وَ أَنَّهُ کَانَ یُؤْثِرُ الْفِتْنَةَ عَلَی السُّکُونِ وَ أَنَّهُ یَسْفِکُ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ بِغَیْرِ حِلِّهَا وَ أَنَّهُ لَوْ کَانَ فِیهِ خَیْرٌ مَا أُمِرَ خَالِدُ بْنُ الْوَلِیدِ بِضَرْبِ عُنُقِهِ ♦️امام صادق علیه السلام: آیا به سید اوصیا (یعنی امیرالمومنین علی علیه السلام) نسبت ندادند که او طالب دنیا و در پی فرمانروایی (خلافت و سلطنت) است و اینکه او همیشه در صدد فتنه و آشوب است و سکون و آرامش اجتماع را دوست ندارد؟ و اینکه او خون مسلمانان را در مسیر غیر شرعی می ریزد و اینکه اگر در او خیری بود، خالد بن ولید را مأمور به گردن زدن او نمی کردند؟ 📚الأمالی (للصدوق) ج۱ ص۱۰۲ بحارالانوار/ج67/ص3 @Sibtayn
30.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعتراف عمر بن الخطاب به مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام در کتب معتبر اهل تسنن حجت الاسلام ابوالقاسمی أخبرنا أبو القاسم هبة الله بن أحمد بن عمر أنا أبو إسحاق إبراهيم بن عمر الرملي أنا أبو عمر بن حيوية نا أبو القاسم علي بن موسى الأنباري الكاتب نا أبو زيد عمر بن شبة بن عبيدة حدثني عمر بن الحسن الراسبي حدثني ديلم بن غزوان عن وهب بن أبي ذبي الهنائي عن أبي حرب بن أبي الأسود الديلي 🔹عن ابن عباس قال بينا أنا مع عمر بن الخطاب في بعض طرق المدينة يده في يدي إذ قال لي 🔸يا ابن عباس ما أحسب صاحبك إلا مظلوما 🔹فقلت فرد إليه ظلامته يا أمير المؤمنين 🔸قال فانتزع يده من يدي و نفر مني يهمهم ثم وقف حتى لحقته فقال لي يا ابن عباس ما أحسب القوم إلا استصغروا صاحبك 🔹قال قلت والله ما استصغره رسول الله (صلى الله عليه وسلم) حين أرسله وأمره أن يأخذ براءة من أبي بكر فيقرأها على الناس فسكت 📚تاريخ دمشق : ابن عساكر ج: 42 ص : 349 @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دایه دلسوزتر از مادر ⚠️ اعتراف عمر بن خطاب به اعلام جانشینی امیرمومنان توسط پیامبر اکرم صلی الله علیهما و الهما و سلم حجت الاسلام حسینی قمی @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابو هریره از معاویه پول می‌گرفت و به پیامبر نسبت دورغ می داد و راوایانی در صحیح بخاری ومسلم دارد که به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله دروغ بسته مع ذلک اهل سنت دین خود را از او می‌گیرند حجت الاسلام یزدانی @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابو هریره از بس به پیامبر نسبت دروغ داده بود اعتماد خود را در میان مردم از دست داده بود و راوایانی در صحیح بخاری ومسلم دارد که به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله دروغ بسته مع ذلک اهل سنت دین خود را از او می‌گیرند حجت الاسلام یزدانی @sibtayn
💠 غدیر در کلام ابو ریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی 🔹 ابو ریحان بیرونی در کتاب معروف خود در مورد غدیر می‌نویسد: ✍️ و روز هیجدهم عید غدیر خم است و آن نام منزلی بود که پیغمبر (صلوات الله علیه و آله) پس از حجة الوداع در آنجا فرود آمد و جهاز شتران را جمع کرد و بازوی علی بن ابی طالب (علیهما السلام) را گرفت و از آن جهازها بالا رفت و فرمود: «ای مردم، آیا من از خود شما به شما اولی نیستم؟» گفتند: آری. فرمود: «بر هر کس که من مولی باشم علی مولای اوست. خداوندا، دوستدار علی را دوست بدار و با دشمنانش دشمنی کن و آنان که علی را یاری می‌کنند، آن‌ها را یاری نما و آنان که می‌خواهند او را خوار و زبون کنند، تو آن‌ها را خوار و ذلیل کن و از هر راهی که علی می‌رود، حق و حقیقت را با او بگردان». روایت کرده‌‏اند که پس از این گفتار، سر مبارک خود را به سوى آسمان بلند کرد و سه مرتبه گفت: «خداوندا، آیا ماموریت خود را رسانیدم؟» 📚 آثار الباقیه، تالیف ابو ریحان بیرونی، ترجمه فارسی از اکبر دانا سرشت، صفحه ۵۳۷، چاپ انتشارات امیر کبیر @sibtayn
🌺🌺🌺 در غروب جمعه، 7 بار این دعا را بخوانید و تا هفته بعد از بلایا محفوظ بمانید. ان شاءالله مرحوم آیةالله میرزا محمدتقی موسوی اصفهانی، صاحب کتاب شریف «مکیال المکارم» در کتاب دیگر خود با نام «أبواب الجنّات فی آداب الجمعات» می نویسد: مرحوم آخوند ملامحمدباقر فشارکی رحمةالله علیه در یکی از کتاب های خود نقل نموده است: کسی که وقت غروب روز جمعه این دعا را 7 مرتبه بخواند، از بلیات تا هفته بعد محفوظ می ماند ان شاء الله: «اللَّهُمَ‏ صَلِّ‏ عَلَى سَیِّدِنَا‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ‏ مُحَمَّد؛ وَ ادْفَعْ‏ عَنَّا الْبَلاءَ الْمُبْرَمَ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأرْضِ، إنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» (ابواب الجنّات في آداب الجمعات، ص264) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» @sibtayn
🔸جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه چون رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) در روز غدير خم دست على عليه السّلام را بدست گرفت (و آن حضرت را براى جانشينى خويش منصوب فرمود) شيطان در ميان لشكريانش فرياد زد، و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا بجاى نماند جز آنكه بدنبال فرياد او بنزدش دويدند، و گفتند: اى آقا و سرور ما چه بر سرت آمده كه ما تاكنون از تو فريادى وحشتناكتر از اين نشنيده بوديم‌؟ بدانها گفت: اين پيغمبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار سرانجامى بگيرد هرگز كسى خداى را معصيت و نافرمانى نكند! در پاسخ گفتند: اى آقاى ما تو همانى كه با آدم ابو البشر چنان كردى! و چون منافقان (كه در آن انجمن در غديرخم حاضر بودند) گفتند: اين مرد (يعنى رسول خدا) از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد، و يكى از آن دو نفر برفيقش گفت: مگر نمى‌بينى كه چشمانش چگونه در كاسۀ سرش ميچرخد؟ گويا ديوانه شده - و مقصودشان رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) بود - در اين موقع شيطان فريادى از روى خوشحالى زد، و دوستانش دوباره گردش را گرفتند، بدانها گفت: آيا دانسته‌ايد كه من پيش از اين با آدم ابو البشر چه كردم‌؟ گفتند: آرى، گفت: آدم پيمان خود را شكست ولى بخدا كافر نشد، و اينان هم پيمان شكستند و هم برسول خدا كافر شدند. و هنگامى كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) از اين جهان رحلت فرمود و مردم بجاى على عليه السّلام ديگرى را بخلافت نصب كردند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى گذارد و روى بالش نشست، و پيادگان و سوارگان خود را جمع كرد و بدانها گفت: شادى كنيد تا روز ظهور امام (آن طور كه بايد) خداى فرمانبردارى نشود. امام باقر عليه السّلام اين آيه را خواند: «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ » «و براستى شيطان گمان خويش را در بارۀ آنها صادق و پابرجا ديد، و بجز گروهى از مؤمنان (همگى) پيروى او را كردند» (سورۀ سبأ آيۀ 20) امام باقر عليه السّلام فرمود: تأويل اين آيه هنگامى بود كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) از اين جهان رفت، و گمان ابليس همان وقتى بود كه در بارۀ رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) گفتند: او از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد، و شيطان در اين موقع گمانى در بارۀ ايشان برد و آنها گمان شيطان را ثابت و درست كردند. 📚الکافي ج۸ ص۳۴۴ @sibtayn
🗓24 ذی الحجه ▫️روز مباهله روز بیست و چهارم ذیحجه سال دهم هـ .ق. روز مباهله اهل بیت(علیهم السلام) با نصاراى نجران است و از سوى دیگر نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت(علیهم السلام) در این روز بوده است .هنگامى كه این آیه نازل شد، پیامبر(صلی الله علیه و آله) على، فاطمه، حسن و حسین(علیهم السلام) را فراخواند و فرمود: «اللهم هؤلاء اهلی؛ بار الها! اینان اهل من هستند». ▫️روز خاتم بخشى امیرمؤمنان (علیه السلام) در حال ركوع در این روز امیرمؤمنان (علیه السلام) در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و اله) انگشتر خود را در حال ركوع به سایل بخشید و آیه مباركه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ يُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» در شأن حضرت نازل شد. ▫️نزول سوره انسان و آیه «هل اتی» در شأن اهل بیت(علیهم السلام) در ایـن روز سـوره انسان و آیـه «هل اتی» در شأن امیـرمؤمنان و حضرت فاطمه وامام حسن و امام حسین (علیهم السلام) نازل شده است . این امر بعد از سه روز روزه، آنان و اعطاى افطارشان به مسكین و یتیم و اسیر بود كه آن طعام بهشتى نازل شد. بنا بر نقلى روز 25 ذی‌حجه سوره مباركه نازل شد. 📖روز شمار تاریخ اسلام @sibtayn
روايتي را فخرالدين رازي در تفسير خود نقل مي كند كه ابن مردويه در كتاب مناقبش از ابن عباس نقل مي كند كه: ما در اطراف چاه زمزم نشسته بوديم، كه ابن عباس از رسول خدا صلّي الله عليه و آله روايت نقل مي كرد تا اين كه مردي عمامه به سر آمد و هرچه را كه ابن عباس نقل مي كرد را تائيد مي كرد و مي گفت: آري رسول الله اين را گفت؛ ابن عباس گفت: شما را به خدا، كيستي؟ پوشش صورتش را برداشت و گفت: اي مردم مرا بشناسيد، من ابوذر غفاري هستم و از رسول الله با اين دو گوشم شنيدم و اگر دروغ بگويم، هر دو گوشم كر شود و با اين دو چشمم ديدم و اگر دروغ بگويم، هر دو چشمم كور شود؛ رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمود كه: علي عليه السلام پيشواي بشر و كشنده كفار است؛ هر كه او را ياري كند، پيروز است و هر كس او را خوار كند، خوار مي شود. يكي از روزها با پيامبر (صلي الله عليه و سلم) نماز ظهر را خوانديم. سائلي آمد و از مردم تقاضاي كمك كرد، ولي كسي از مردم به او كمك نكرد، علي (عليه السلام) در حال ركوع بود و با انگشت كوچك دست راستش در حالي كه در انگشتش انگشتر بود، به آن سائل اشاره كرده، و سائل، انگشتر را از دست علي (عليه السلام) برداشت اين اتفاق در محضر رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) اتفاق افتاد و آن حضرت هم مشغول نماز خواندن بود، وقتي كه نبي مكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از نماز فارغ شد، سر مبارك را به سوي آسمان كرد و گفت: خدايا برادرم موسي (عليه السلام) از تو درخواست كرد كه: «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يفْقَهُوا قَوْلِي وَ اجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي هَارُونَ أَخِي اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي وَ أَشْرِكهُ فِي أَمْرِي» خدايا... و هارون (عليه السلام) برادرم را وزير من قرار بده و با او مشكلاتم را برطرف كن و...، 📖[طه: 25 ـ 32] و به او قرآن ناطق فرستادي و گفتي: «قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَك بِأَخِيك وَ نَجْعَلُ لَكمَا سُلْطَانًا فَلَا يصِلُونَ إِلَيكمَا بِآَياتِنَا أَنْتُمَا وَ مَنِ اتَّبَعَكمَا الْغَالِبُونَ» كه اي موسي ما به تو كمك مي كنيم و برادرت را وزيرت قرار مي دهيم و...، خدايا من هم محمد، نبي و صفي تو هستم، پس به من هم سعه صدر عطا كن و... علي را از اهل من، و وزير من قرار بده و او را كمكي براي من قرار بده. 📖[ القصص: 35] ابوذر گفت: سخن رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هنوز تمام نشده بود كه جبرئيل (عليه السلام) از طرف خداوند نازل شد و گفت: اي محمد! بخوان: «إِنَّمَا وَلِيكمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ رَاكعُونَ». 📖[المائدة: 55] 📙الكشف والبيان (تفسير الثعلبي )، ج 4، ص 80، اسم المؤلف: أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي النيسابوري 📗تفسير رازي، ج 12، ص 26 📕شواهد التنزيل حسكاني، ج 1، ص 229 📘مطالب السؤول ابن طلحه شافعي، ص 170 📒فصول المهمة ابن صباغ مالكي، ج 1، ص 579. ✅نکته مهم و قابل توجه این است که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم همان تقاضايي را مي كند كه حضرت موسي عليه السلام از خدا كرد، يعني مسئله وزارت و وصايت و ولايت و ایه ای که نازل شد ولایت که همان اولی به تصرف بودن است را مخصوص خداوند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و امیرمومنان علیه السلام می داند @sibtayn
🔸روزى مأمون به حضرت رضا عليه‏ السلام گفت: بزرگ ترين فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام كه قرآن بر آن دلالت دارد، چيست؟ 🔹حضرت رضا عليه ‏السلام به او فرمود: «فضیلتی که در مباهله است.زیرا خداوند عزّوجلّ می فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ». پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله، حسن و حسين عليهما‏السلام را فرا خواند. پس اين دو، پسران او حساب شدند، و فاطمه عليهاالسلام را نيز فرا خواند. که آن حضرت مصداق زنان مذکورِ او در آیه حساب شد. سپس امیرالمؤمنین عليه ‏السلام را فرا خواند. پس به حكم خدا، امیرالمؤمنین عليه ‏السلام، نفسِ پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله است. از طرفى مى ‏دانيم كه هيچ يك از مخلوقات خداوند سبحان، بزرگوارتر و برتر از پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نيست. پس لازم است كه به حكم خدا هيچ كس برتر از نفس پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نباشد». 📚بحار الانوار : ج 35 ص 257 @sibtayn