eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
زن در اسلام ✍🏽 پروفسور کارل ارنست اینچنین می‌نویسد: «... هرچند اروپاییان و آمریکاییان امروزی خیال می‌کنند که زنان مسلمان همواره مورد ستم قرار گرفته اند، به هیچ وجه مسلم نیست که زنان مسلمان همیشه نسبت به زنان مسیحی و غیر آنها وضعیت بدتری داشته‌اند. این فرض از همان مواردی است که پیشرفتهای بسیار اخیر اروپا و آمریکا در آن مورد به گونه ای جزء لاینفک فرهنگ غرب پنداشته می‌شود. زنان انگلیسی تا تصویب قانون حق مالکیت زنان متأهل در سالهای ۱۸۷۰ و ۱۸۸۲، از حق مالکیت کامل برخوردار نبودند؛ اما از قرن هفتم میلادی (صدر اسلام)، حق ارث و حق مالکیت زنان مسلمان طبق شریعت اسلام محفوظ بوده است. در سال ۱۷۱۶، هنگامی که بانو مری ورتلی مونتاگ ، همسر سفیر انگلیس شوهرش به قسطنطنیه سفر کرد، زنان انگلیسی هنوز جزء اموال منقول همسر و پدرشان محسوب می‌شدند. وی هنگامی که مشاهده کرد زنان اشراف زاده عثمانی دارای اموال زیادی هستند و خودشان بدون دخالت اشخاص مذکر املاکشان را اداره می کنند، شگفت زده شد. بانو مری حتی حجاب را وسیله رهایی بخش یافت که زنان را از چشم چرانی مردان نجات می‌داد. ‌ مسلماً زن ستیزی و عدم مساوات حقوق زن و مرد از ویژگیهایی است که به وفور در جوامع آفریقای شمالی، خاورمیانه و بیشتر جوامع آسیایی مشاهده می‌شود. ولی آیا انصاف می‌توان گفت که آمریکا و اروپا از این مسئله مبرا هستند؟ وقتی هنوز در فرهنگ خودمان بی عدالتی وجود دارد، متهم کردن جوامع دیگر به بدرفتاری و ظلم، ساده انگاری و تزویر است ...» 📔 اقتدا به محمد نگرشی نو به اسلام در جهان معاصر، ترجمه قاسم کاکایی، ص ۴٣ ـ ۴۴ @Sibtayn
🔻 به تاخیر نینداختنِ تقسیم ثروت عمومی در بین مردم در حکومت عدل علوی ✍️ ابوصالح سمّان میگوید: على عليه السلام را ديدم كه وارد بيت المال شد و در آن اموالى ديد. سپس فرمود: «اينها اين جاست و مردم محتاج و نيازمندند؟!» پس دستور داد آن را ميان مردم تقسيم كردند. و دستور داد مکان بيت المال، جاروب و آبپاشى شد و در آن نماز گزارد. : أَخْبَرَنِي أَبُوصَالِحٍ السَّمَّانُ قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيًّا دَخَلَ بَيْتَ الْمَالِ فَرَأَى فِيهِ مَالا فَقَالَ: هذا ههنا وَالنَّاسُ يَحْتَاجُونَ؟ فَأَمَرَ بِهِ فَقُسِّمَ بَيْنَ النَّاسِ، فَأَمَرَ بِالْبَيْتِ فَكُنِسَ فَنُضِحَ وَ صَلَّى فِيهِ. 📓کتاب أنساب الأشراف جلد ۲ صفحه ۱۳۳ @Sibtayn
💎امام باقر عليه ‏السلام فرمودند: اِنَّ مُوسى سَأَلَ رَبَّهُ فَقالَ: یارَبِّ أَقَریبٌ أَنْتَ مِنّى فَأُناجیکَ أَمْ بَعیدٌ فَأُنادیکَ؟ فَأَوْحَى اللّه‏ُ عَزَّوجَلَّ اِلَیْهِ: یا مُوسى! اَنَا جَلیسُ مَنْ ذَکَرَنى. فَقالَ مُوسى: فَمَنْ فى سِتْرِکَ یَوْمَ لاسِتْرَ اِلاّ سِتْرُکَ؟ فَقالَ: اَلَّذینَ یَذْکُرُونَنى فَاَذْکُرُهُمْ وَ یَتَحابُّونَ فِىَّ فَأُحِبُّهُمْ، فَاُولئِکَ الَّذینَ اِذا أَرَدْتُ أَنْ أُصیبَ أَهْلَ الأَرْضِ بِسُوءٍ ذَکَرْتُهُم فَدَفَعْتُ عَنْهُمْ بِهِمْ. موسى علیه‏ السلام از پروردگارش سؤال کرد: خدایا! تو نزدیکى، تا با تو نجوا کنم، یا دورى که صدایت بزنم؟ خداوند به او چنین وحى کرد: اى موسى! من همنشین کسى هستم که مرا یاد کند. موسى گفت: چه کسى در پوشش و پرده توست، آن روز که جز پوشش تو، پوششى نیست؟ خداوند فرمود: آنان که مرا یاد مى کنند، من هم آنان را یاد مى ‏کنم، در راه من با یکدیگر دوستى مى کنند، من هم آنان را دوست مى دارم. اینان کسانى‏ اند که هرگاه بخواهم بر اهل زمین ، بدى و عذابى برسانم، آنان را یاد مى کنم و به خاطر آنان ، عذاب را از زمینیان دور مى ‏سازم. 📖اصول کافى، ج۲، ص۴۹۶ @Sibtayn
اسلام حقیقی اینست... ←←فرق وافر میان سبک حکومت علوی و حکومت اهل سقیفه 🔸در اخبار نقل شده است حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه‌السلام) به عمال خود می‌فرمود: هنگامی که به طائفة یا قبیله‌ای رسیدید به آنان بگویید: «ما را امیرالمومنین علیه‌السلام فرستاده تا حق الله را از شما بگیریم پس آیا در اموال شما حقی برای خدا هست تا به ولی اش بپردازید؟» پس اگر یکی از آنان «نه» گفت دوباره به سویش مراجعه نکنید. 🔻سید نعمة الله جزائری بعد از نقل این روایت می‌نویسد: به این تباین و تفاوت بنگرید که در آن عبرت و دلیل است برای عبرت گیرنده و متفکر؛ امیرالمؤمنین و سیدالمسلمین و وصی رسول رب العالمین در اخذ چنین اوامری دارد بدون اکراه و اجبار و قسم گرفتن، حرف صاحب مال را قبول می‌کند اما ابوبکر کسی که به او زکات نداد را به قتل رساند، زنش را اسیر کرد و مانع زکات را مرتد نامید!! 📚الانوار النعمانیة،تألیف سید نعمة الله جزائری،جلد ۴،صفحه ۷۲،چاپ مؤسسة الاعلمی @Sibtayn
اعلامیه مراسم تشییع صبیه مرحوم حضرت ایت الله سید محمد موسوی اصفهانی
▫️عنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَصَبَ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَماً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ ▫️فمَنْ عَرَفَهُ كَانَ مُؤْمِناً ▫️و مَنْ أَنْكَرَهُ كَانَ كَافِراً ▫️و مَنْ جَهِلَهُ كَانَ ضَالاًّ ▫️و مَنْ نَصَبَ مَعَهُ شَيْئاً كَانَ مُشْرِكاً ▫️و مَنْ جَاءَ بِوَلاَيَتِهِ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ وَ مَنْ جَاءَ بِعَدَاوَتِهِ دَخَلَ اَلنَّارَ . امام باقر عليه السّلام،فرمود: خداى عز و جل على عليه السّلام را ميان خود و خلقش براى رهبرى برپا داشته، ▪️هركس او را بشناسد مؤمن است ▪️و هركس او را انكار كند كافر است ▪️و هر كس او را نشناسد گمراه است ▪️و هركس با او امام ديگرى را برپا كند مشرك است ▪️و هركس با ولايت و دولت او همراه باشد به بهشت مى‌رود ▪️و هركس با دشمن او همراه باشد به دوزخ خواهد رفت 📖الکافي ج۲ ص۳۸۸ @Sibtayn
امام جعفر صادق علیه‌السّلام فرمودند : "ایمان خود را قبل از ظهور تکمیل کنید، چون در لحظات ظهور ایمان‌ها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند." 📕اصول‌کافی، ج۶، ص۳۶۰، ح۱. @Sibtayn
حفظ اعتقاد مهمتر از حفظ جان 👈🏼 شخصی از امام حسین علیه‌السلام پرسید: نجات شیعه‌ای که در حال کشته شدن است واجب‌تر می‌باشد یا شخصی از ضعفای شیعه که به دست ناصبی در حال از دست دادن عقیده‌اش است؟! امام پاسخ دادند: نجات دادن شیعه ای که به دست ناصبی در حال از دست دادن عقیده‌اش است واجب‌تر است. 📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه‌السلام ص314 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ردی بر خزعبلات رائفی پور متخصص در تمامی علوم و دانش ها حجت الاسلام تبریزی @Sibtayn
👤 محمود بن لبید می گوید پرسیدم: بانوی من! پس چرا علی (علیه السلام) سکوت کرد و حق خود را نگرفت❓ 🥀حضرت زهرا (علیها السلام) پاسخ داد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «مَثَلُ الإمَامِ مَثَلُ الکَعبَةِ إِذ تُؤتَی وَ لا تَأتِی؛ مَثل امام، مانند کعبه است که نزد او می آیند (و طواف می کنند) و او نزد کسی نمی رود (کعبه دور مردم طواف نمی کند).» 🔹سپس ادامه داد: «أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ تَرَکوا الْحَقَّ عَلَی أَهْلِهِ، وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِیِّهِ، لَمَا اخْتَلَفَ فِی اللَّهِ اثْنَانِ، وَ لَوَرِثهَا سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَ خَلَفٌ بَعْدَ خَلَفٍ، حَتَّی یَقُومَ قَائِمُنَا، التَّاسِعُ منْ وُلْدِ الْحسَیْنِ؛ 🔸اگر می گذاشتند که حق بر محور خود بچرخد و آن را برای اهلش باقی می گذاشتند و از خاندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پیروی می کردند، هیچ گاه دو نفر درباره خدا با یکدیگر مخالفت نمی کردند.آیندگان از گذشتگان آن را به ارث می بردند وگذشتگان برای آیندگان خود می گذاشتند تا اینکه قائم ما که نهمین فرزند حسین (علیه السلام) است، قیام کند. 📚بحار الانوار، ج 36، ص 353 @Sibtayn
30.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معنی امر به معروف و نهی از منکر که حضرت سید الشهدا برای ان قیام کردند چیست حجت الاسلام بندانی
این بار کلام عمرو عاص پلید از دهان رائفی پور خارج شد 🔺جواب مولانا امیرالمومنین علیه السلام به عمرو عاص : -آن حضرت در پاسخ به مطلبى كه عمرو عاص در باره‌اش گفته بود فرمود: شگفتا بر پسر آن زن بدنام، كه در ميان مردم شام نشر مى‌دهد كه من اهل مزاح هستم، مردى شوخ طبع كه مردم را سرگرم شوخى مى‌كند، حرفى باطل گفته و سخنى به گناه انتشار داده است! آگاه باشيد كه بدترين گفتار؛ دروغ است، او سخن مى‌گويد و دروغ مى‌گويد، وعده مى‌دهد و تخلّف مى‌نمايد، اگر از او چيزى درخواست شود بخل مى‌كند، امّا خود سؤال مى‌كند و اصرار مى‌ورزد، به پيمان خيانت مى‌كند، و پيوند خويشاوندى را قطع مى‌كند، به هنگام نبرد سر و صدا راه مى‌اندازد و تهييج و تحريص مى‌نمايد ⚔️(امّا اين سر و صدا) تا هنگامى است كه دست به شمشيرها نرفته، در اين هنگام براى رهايى جانش بهترين نقشۀ او بالا زدن جامه و آشكار ساختن عورتش مى‌باشد. آگاه باشيد كه به خدا سوگند ياد مرگ مرا از شوخى و سرگرمى باز مى‌دارد ولى او را فراموشى آخرت از گفتن سخن حقّ‌ بازداشته است، او حاضر نشد با معاويه بيعت كند جز اينكه از او مزدى به دست آورد، و در برابر از دست دادن دينش بهاى اندكى بگيرد. وقال عليه السلام - في عمرو جوابا عما قال فيه -: عجبا لابن النابغة يزعم لأهل الشام أن في دعابة وأني امرء تلعابة أعانس وأمارس لقد قال باطلا ونطق آثما، أما وشر القول الكذب، إنه يقول فيكذب ويعد فيخلف ويسأل فيحلف، ويسأل فينجل ويخون العهد، ويقطع الإل فإذا كان عند الحرب فأي زاجر وآمر هو ما لم تأخذ السيوف ما أخذها، فإذا كان ذلك كان أكبر مكيدته أن يمنح القوم أسته أما والله إني ليمنعني من اللعب ذكر الموت وإنه ليمنعه من قول الحق نسيان الآخرة، وإنه لم يبايع معاوية حتى شرط له أن يؤتيه على البيعة آية ويرضخ له على ترك الدين رضيخة 📖الاحتجاج ج۱ ص۱۸۲ جناب اقای رائفی پور مراقب باش عورتت اشکار نشود @Sibtayn
حضرت مولانا علی علیه السلام در بیانی نورانی، درباره پرگویی و لغزش های حاصل از آن، چنین هشدار می دهد: مَن کثُرَ کلامُهُ، کثُرَ خَطاؤُهُ وَمَن کثُرَ خُطاؤُهُ، قَلَّ حَیاؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَیاؤُهُ، قَلَّ وَرَعُهُ. وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ، ماتَ قَلبُهُ و مَن ماتَ قَلبُهُ دَخَلَ النّارَ. آن که کلامش زیاد باشد، لغزشش زیاد خواهد بود و آن که لغزشش بسیار باشد، حیایش کم می شود. هر که حیایش کم شود، پارسایی اش اندک می شود و هر کس که پارسایی اش اندک شود، قلبش خواهد مُرد و آن کس که قلبش بمیرد، گرفتار دوزخ خواهد شد. 📖تحف العقول ج۱ ص۹۲ 📖بحار الأنوار ج۷۴ ص۲۸۰ @Sibtayn
📔 تقویم شیعه 🗓 بیست و نهم جمادی الثانی 💠 وفات (شهادت) حضرت ام کلثوم علیها السلام 🔹 جناب ام کلثوم علیها السلام، چهار ماه پس از بازگشت از کربلا به مدینه از دنیا رفتند. پدرشان مولی الموحدین امیر المؤمنین علیه السلام و مادرشان حضرت زهرای مرضیه علیها السلام است. صاحب ریاحین الشریعة به نقل از اعیان الشیعة می‌فرماید: امیر المومنین علیه السلام آن مخدره را به عون بن جعفر طیار تزویج نمودند. آنچه در مورد ازدواج ام کلثوم علیها السلام با غیر عون بن جعفر نقل شده از بافته‌های مخالفین است. آن حضرت در واقعه جانسوز کربلا حضور داشتند و بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحابشان در کنار خواهرشان حضر زینب علیها السلام از بانوان و یتیمان محافظت می‌نمود، و اشعار آن حضرت در فراق برادر در کربلا مشهور و جانسوز است. پس از عاشورا که بانوان به اسارت کوفه و شام رفتند. خطبه‌ی آن حضرت در شهر کوفه و مجلس ابن زیاد، اشعار آن حضرت در قادسیه و قنسرین، اثر دعای آن حضرت در سیبور و بعلبک، کلمات آن جناب با شمر هنگام ورود به دروازه شام، مرثیه های حضرت در اربعین و مراجعت به مدینه، دلالت بر عظمت و شجاعت و صبر آن مخدره دارد. سرانجام بعد از چهار ماه از ورود به مدینه با دلی پر از غم و اندوه در مصائب کربلا بالأخص شهادت سید الشهداء علیه السلام رحلت نمود و در مدینه منوره دفن شد. به قولی رحلت آن حضرت در ۲۱ ماه جمادی الثانی بوده است. 💠 ۲- وفات حضرت سید محمد فرزند امام هادی علیهما السلام 🔹 حضرت سید محمد فرزند امام هادی علیه السلام در سال ۲۵۲ هجری قمری در سامراء از دنیا رفت. آن حضرت را ابو جعفر و ابو عیل و سید محمد بعاج نیز می‌گفتند. جلالت قدر و منزلت او به حدی بود که عده‌ای از شیعیان گمان می‌کردند بعد از امام هادی علیه السلام آن بزرگوار امام خواهد بود، ولی با رحلت ایشان در زمان پدر بزرگوارش بر همه معلوم شد که امام حسن عسکری علیه السلام امام پس از ایشان است. امام عسکری علیه السلام به جناب سید محمد علیه السلام علاقه وافری داشت، به حدی که هنگام رحلت او گریبان چاک کرد. بعد از رحلت، آن حضرت را در آبادی به نام بلد، در شش فرسخی سامراء دفن نمودند، که هم اکنون قبر او در آنجا معروف است. کرامات زیادی از آن حضرت مشاهده شده، و هم اکنون دارای گنبد و صحن و غرفه های متعدد است، و دوستان اهل بیت علیهم السلام به زیارت آن بزرگوار مشرف می شوند. نسب سادات آل بعاج در عراق و خوزستان به علی و احمد فرزندان سید محمد بعاج منتهی می‌شود. 📚 تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۱۷۷-۱۷۹ @Sibtayn
حضرت ام کلثوم علیهاسلام ، بندانی.mp3
1.85M
پاسخی کوتاه به شبهه ازدواج حضرت ام‌ کلثوم (علیهاالسلام) با عُمَر حجت الاسلام بندانی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه سالروز وفات حضرت ام کلثوم تاملی کوتاه بر زندگی حضرت ام کلثوم عليهاالسلام @Sibtayn
آیا می دانید ام کلثومی که عمر بن خطاب با او ازدواج کرد دختر ابوبکر بود ؟ أبو زکریا یحیی بن شرف النووی (۶۳۱ قمری - ۶۷۶ قمری) مشهور به امام النووی عالم، مجتهد و محدث برجستهٔ شافعی در مورد ازدواج ام کلثوم با عمربن الخطاب در کتاب تهذیب الاسماء و اللغات می نویسد : دو خواهر عایشه ، همان دو نفری که مقصود ابوبکر صدیق از سخنانش به عایشه بودند ، که به او گفت : دو برادرت و دو خواهرت از من ارث می برند . عایشه گفت : این دو نفر برادران من هستند اما دو خواهر من چه کسانی هستند ؟ در پاسخ گفت : آن کسی که در شکم دختر خارجه است ، من گمان دارم که او نیز دختر است . این ماجرا را در باب هبه کتاب مهذب اورده است و سخن درباره آن دو در اسماء الرجال در باب چهارم در خواهران گذشت . این دو خواهر ، اسماء دختر ابوبکر و ام کلثوم دختر ابوبکر هستند و او است که در شکم مادرش بود و در آنجا توضیح ماجرا گذشت و همین ام کلثوم است که عمر با او ازدواج کرده است .(1) 🔹آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی رحمه الله در این باره می فرمایند: «امّ کلثوم که با عمر ازدواج کرد، ربیبه علی علیه السلام و دختر اسماء بنت عمیس از ابوبکر بود. او کودک بود و با ازدواج اسماء با علی علیه السلام پس از مرگ ابوبکر به خانه علی علیه السلام آمد و بزرگ شد و با عمر ازدواج کرد. او را همه جا امّ کلثوم بنت علی علیه السلام می گفتند. او با پسرش زید بن عمر در زمان امام مجتبی علیه السلام فوت کردند. امام علیه السلام بر او و پسرش یک نماز میّت خواند و همین دلیل بر جواز نماز بر دو میّت در یک نماز شد.(2) 📚1-أبو زكريا يحيى بن شرف الحزامي النووي الشافعي (631هـ-1233م / 676هـ-1277م) المشهور باسم "النووي" هو مُحدّث وفقيه ولغوي ، وأحد أبرز فُقهاء الشافعية يكتب في كتابه : أختا عائشة: اللتان أرادهما أبو بكر الصديق، رضى الله عنه، بقوله لعائشة: إنما هما أخواك وأختاك، قالت: هذان أخواى، فمن أختاى؟ فقال: ذو بطن بنت خارجة، فإنى أظنها جارية. ذكر هذه القصة فى باب الهبة من المهذب، وقد تقدم بيانهما فى أسماء الرجال فى النوع الرابع فى الأخوة، وهاتان الأختان هما أسماء بنت أبى بكر، وأم كلثوم، وهى التى كانت حملاً، وقد تقدم هناك إيضاح القصة، وأم كلثوم هذه تزوجها عمر بن الخطاب، رضى الله عنه. تهذيب الاسماء واللغات نویسنده : النووي، أبو زكريا جلد : 2 صفحه : 369 2-احقاق الحق، ج 2، ص 490 @Sibtayn
📆 1رجب ولادت امام باقر علیه السلام روز جمعه اول رجب سال ۵۷ هـ .ق.، پنجمین خورشید تابناک امامت و ولایت حضرت امام باقر(علیه السلام) از افق مدینه طلوع کرد . نام مبارک آن حضرت، محمد، کنیه ایشان، ابوجعفر و القابشان: باقرالعلوم، الشاکر لله، هادی، امین‌ و شبیه است. لقب اخیر به علت شباهت آن حضرت به پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) بود . پدر بزرگوار ایشان حضرت زین العابدین علی بن الحسین(علیه السلام) و مادر آن حضرت ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی(علیه السلام) بود که امام صادق(علیه السلام) درباره‌ ایشان می فرمایند: «او از زنهای با ایمان و پرهیزکار و نیکوکار بود». در نقلی دیگر می‌فرمایند: «در میان فرزندان امام حسن(علیه السلام) مثل او نبود» . از امام باقر(علیه السلام) چنین روایت شده است که فرمودند: « مادرم کنار دیواری نشسته بود که ناگاه دیوار شکاف خورد و صدای آن به گوش رسید. مادرم با دست خود به دیوار اشاره کرد و فرمود: "به حق مصطفی، خداوند به تو اجازه فرود آمدن ندهد". آن گاه دیوار به همان حالت باقی ماند تا مادرم از آن‌جا گذشت» . ابن حجر یکی از علمای اهل تسنن، در مورد شخصیت آن حضرت چنین می‌گوید: « او را از این جهت باقر گویند که همچنان که زمین را می‌شکافند تا گنج‌ها و معادن و منابع و جواهر ارزشمند را کشف و استخراج کنند، او نیز علم را شکافت و دقایق و حقایق احکام را آشکار ساخت. از این رو او را باقر علم و جامع و ناشر علم و اعتلا دهنده آن گفتند و این نکته‌ای است واضح که جز بر کوردلان مخفی نماند»