🖌 نسبت دادن حدیث جعلی به امیرالمؤمنین (علیه السلام) توسط اهل تسنن
✍️ عماد الدین طبری (ره): [اهل سنت] روایت کرده اند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر سر منبر فرمودند:
«خير هذه الامة بعد نبيها ابوبكر و عمر»،
«بهترینِ امت بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله)، ابوبکر و عمر هستند»
📖(تاریخ الخلفاء، سیوطی، ص ۶۹).
اگر این حدیث راست بود، پیامبر (صلی الله علیه واله) عمرو عاص را بر ابوبکر و عمر، فرمانده و امیر قرار نمی دادند در جنگ خیبر و جنگ ذات السلاسل و اسامة بن زید را نیز بر آن دو امیر قرار نمی دادند
و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را نیز بر ایشان والی نمی گذاشتند در جنگ های بسیار
و اگر آن دو برتر بودند، خداوند وظیفه ابلاغ سوره برائت را از ابوبکر بازنمیستاند و به امیرالمؤمنین (علیه السلام) واگذار نمی فرمود،
👈بنابراین معلوم شد که [حدیث مذکور] دروغی است که به امیرالمؤمنین (علیه السلام) منسوب کرده اند
و همچنین کسی که سجده لات و عزی (نام دو بت) کرده باشد، چگونه او را برترینِ امت خوانند [منظور ابوبکر و عمر هستند که قبل از اسلام، مشرک و بت پرست بودند]
📚 کامل بهایی، عماد الدین طبری، صفحه ۱۳۳.
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش اول
حضرت شهربانو سلام الله علیها، مادر ایرانی امام سجاد علیه السلام.
استاد بندانی نیشابوری
#اهل_بیت #سخنرانی #تاریخ #امام_سجاد_علیه_السلام #ماه_شعبان #کربلا #بندانی_نیشابوری #کلیپ_مذهبی #میلاد
کانال رسمی استاد #بندانی نیشابوری
@moshabeer
آیا می دانید چرا به امام سجاد علیه السلام زین العابدین می گویند ؟
زهرى يكى از تابعان و فقيهان عصر امام سجاد(علیه السلام) و از محدثان بزرگ مدينه بود و علم و دانش فقهاى هفتگانه جهان تسنن در آن زمان را فرا گرفته حضور ده نفر از صحابه را درك كرده بود، به طورى كه گروهى از بزرگان فقه و حديث، از او روايت كرده اند و علمای سنی برای زهری جایگاهی بس بلند مرتبه در روایت و نقل احادیث ترسیم کردهاند
🔸زهرى هر گاه از على بن الحسين عليهما السّلام حديثى نقل مىكرد مىگفت:زين العابدين برايم حديث فرمود.
🔹سفيان بن عيينه به او گفت:براى چه به على بن الحسين عليهما السّلام زين العابدين مىگويى؟
🔸گفت:براى اين كه از سعيد بن مسيّب شنيدم كه از ابن عبّاس نقل نمود:رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند:
هر گاه قيامت بپا شود منادى ندا مىكند:كجا است زين العابدين؟
پس گويا من به فرزندم على بن الحسين بن على بن ابى طالب مىنگرم و مىبينم كه از بين صفوف گام بر مىدارد و جلو حاضر مىشود.
كَانَ اَلزُّهْرِيُّ إِذَا حَدَّثَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ
🔹فقَالَ لَهُ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ وَ لِمَ تَقُولُ لَهُ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ
♦️قالَ لِأَنِّي سَمِعْتُ سَعِيدَ بْنَ اَلْمُسَيَّبِ يُحَدِّثُ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ
💎أنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ
إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يُنَادِي مُنَادٍ أَيْنَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى وَلَدِي عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَخْطُو بَيْنَ اَلصُّفُوفِ .
📗علل الشرایع ج۱ ص۲۲۹
@Sibtayn
دانشمند سرشناس اهل تسنن اینگونه امام سجاد علیه السلام را توصیف می کند
🔸یعقوبی مورخ نامی در تاریخ خود چنين مینویسد:
«او برترين مردم زمانش بود و شدیدترین آنان در عبادت بود و او زین العابدين نامگذاری شده بود و همچنین به ایشان ذا الثفنات گفته میشد چرا که در صورت ایشان اثر سجده بود
و ایشان در شبانه روز هزار رکعت نماز میخواندند
و هنگامی ایشان را غسل میدادند، بر روی دوش ایشان اثر جراحت مانند زخم شتران بود؛ به خانواده ایشان گفته شد: اینها آثار چیست؟ پاسخ دادند: اثر حمل غذا در شب است که بر منزل فقرا میبردند. سعید بن مسیب گفت: برتر از علی بن حسین نديدم.»
📚 تاریخ الیعقوبی، جلد ۲، صفحه ۲۲۸-۲۲۹، چاپ شرکة الاعلمی للمطبوعات
@Sibtayn
امام سجاد عليه السلام:
بينوا آدمى! هر روز، سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختى ها و كار دنيا بر او آسان مى شد:
1️⃣مصيبت نخست، روزى است كه از عمر او كم مى شود، در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم شود، غمگين مى شود، حالْ آن كه مال، جايگزين دارد؛ اما عمرِ از دست رفته جبران نمى شود.
2️⃣مصيبت دوم، آن است كه روزى اش را به طور كامل مى طلبد كه اگر از راه حلال باشد، بايد حساب پس بدهد و اگر از راه حرام باشد، كيفر مى بيند.
3️⃣مصيبت سوم، از همه اينها بزرگ تر است. هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر آن كه يك منزل به آخرت، نزديك شده است؛ امّا نمى داند به سوى بهشت مى رود يا به سوى آتش.
الامام السجاد عليه السلام :
مِسْـكينٌ ابْنُ آدَمَ! لَهُ فى كُلِّ يَومٍ ثَلاثُ مَصائِبَ لا يَعْتَبِرُ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ، وَ لَوِ اِعْتَبَرَ لَهانَت عَلَيهِ الْمَصائِبُ وَ اَمْرُ الدُّنْيا،
1️⃣فَاَمَّا الْمُصيبَةُ الاُْولى: فَالْـيَوْمُ الَّذى يَنْقُصُ مِن عُمُرِهِ وَ اِنْ نالَهُ نُقْصانٌ فى مالِهِ اغْتَمَّ بِهِ، وَ الدِّرْهَمُ يَخْلُفُ عَنْهُ وَ الْعُمُرُ لايَرُدُّهُ شَىْ ءٌ.
2️⃣ وَ الثّانيةُ اَنَّهُ يَسْتَوفى رِزْقَهُ فَاِنْ كانَ حَلالاً حوسِبَ عَلَيْهِ وَ اِنْ كانَ حَراما عوقِبَ عَلَيهِ.
3️⃣ وَ الثّالِثَةُ اَعْظَمُ مِنْ ذالِكَ ـ
قيلَ: وَ ما هىَ؟
قالَ: ـ ما مِنْ يَوْمٍ يُمْسى اِلاّ وَ قَددَنا مِنَ الاْخِرَةِ مَرْحَلَةً لايَدرى عَلَى الْجَنَّةِ اَمْ عَلَى النّارِ!
📚[بحار الأنوار، ج 78، ص 160، ح 20.]
@sibtayn
📌پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه وآله میفرمایند:
هر جمعه غسل كن، حتّى اگر لازم شود براى تهيّهٔ آب آن، خوراک روزانهات را بفروشى، و گرسنه بمانى؛ زيرا هيچ امر مستحبّى بالاتر از غسل جمعه نيست.
📚بحارالأنوار، ج ۸۱، ص ۱۲۹
👌وقت غسل جمعه از اذان صبح تا ظهر روز جمعه است، و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود؛ اگر تا ظهر انجام ندهد، بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا غروب جمعه به جا آورد؛ اگر در روز جمعه غسل نکند، مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را به آورد؛ و کسی که میترسد در روز جمعه آب پیدا نکند، میتواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد، بلکه اگر در شب جمعه غسل را به امید آن که مطلوب خداوند عالم است به جا آورد، صحیح است، و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید:
«اَشهَدُ اَن لاٰ اِلهَ اِلَّا اللّهُ وَحدَهُ لاٰ شَریٖکَ لَهُ، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمّدً عَبدُهُ وَ رَسوُلهُ، اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلنٖی مِنَ التَّوّاٰبیٖنَ، وَاجْعَلنٖی مِنَ المُتَطَهِّریٖنَ»
🌺 امام سجاد (علیه السلام)
✅ سفیان بن عیینه از زهری نقل می کند که:
شب سردی امام زین العابدین (علیه السلام) را در کوچه های مدینه دیدم که مقداری آرد و هیزم بر پشت گرفته و حمل می کند.
عرض کردم:
ای پسر رسول خدا (صلوات الله علیه)! چه بر دوش دارید؟
🔷 امام سجاد (علیه السلام) با صدای ضعیفی فرمودند:
« أُرِيدُ سَفَراً أُعِدُّ لَهُ زَاداً أَحْمِلُهُ إِلَى مَوْضِعٍ حَرِيزٍ»؛
سفری در پیش دارم و توشه آن را آماده کرده ام
و می خواهم در جای امنی قرار دهم.
🍃 عرض کردم:
آیا اجازه می دهید خدمتکار من، شما را در حمل این آذوقه و بار کمک کند؟
حضرت فرمودند:
خیر.
عرض کردم:
اجازه بفرمایید خودم شخصا حمل می کنم و کمکتان می نمایم.
♦️ امام بار دیگر فرمودند:
« لَكِنِّي لَا أَرْفَعُ نَفْسِي عَمَّا يُنْجِينِي فِي سَفَرِي
وَ يُحْسِنُ وُرُودِي عَلَى مَا أَرِدُ عَلَيْه
أَسْأَلُكَ بِحَقِّ اللَّهِ لَمَّا مَضَيْتَ لِحَاجَتِكَ وَ تَرَكْتَنِي»؛
خیر، چیزی را که در سفر به کار من می آید چرا خودم آن را متحمل نشوم.
تو را به خدا سوگند مرا تنها بگذار!
▫️ زهری می گوید:
آن شب گذشت چندی بعد خدمت امام رسیدم و عرض کردم:
یابن رسول الله!
گویا به آن مسافرتی که در نظر داشتید نرفته اید؟
✨ امام سجاد (علیه السلام) فرمودند:
« لَيْسَ مَا ظَنَنْتَهُ
وَ لَكِنَّهُ الْمَوْتُ
وَ لَهُ كُنْتُ أَسْتَعِدُّ
إِنَّمَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ تَجَنُّبُ الْحَرَامِ وَ بَذْلُ النَّدَى وَ الْخَيْر»؛
آن سفر از آن نوع سفرها که تو پنداشتی نبود.
منظور من سفر آخرت بود
و من برای آن جهان خود را آماده می کنم.
آمادگی برای مرگ آن هم با دوری از حرام و بذل و بخشش وکثرت انجام کارهای نیک.
📚 بحارالانوار، ج۴۶، ص۶۶؛
علل الشرائع، ج۱، ص۲۳۱؛
وسائل الشیعه، ج۹، ص۴۰۱.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خصائص و فضائل امام سجاد علیه السلام
حجت الاسلام بندانی نیشابوری
@Sibtayn
🔸مالک بن انس می گوید:
علی بن حسین در شبانه روز هزار رکعت نماز میخواند تا این که از دنیا رحلت کرد. لذا به ایشان «زین العابدین» میگویند.
📗 العِبَر، ج 1، ص 83.
🔹ابن عبد ربّه می نویسد:
هنگامی که علی بن حسین آماده نماز می شد، لرزه عجیبی وجودش را فرا میگرفت.
از ایشان در این باره سؤال شد،
فرمود: «وای بر شما! آیا میدانید که من در برابر چه کسی میخواهم بایستم و در برابر چه کسی میخواهم مناجات کنم؟!»
📚عقدالفرید، ج 3، ص 169؛
تاریخ دمشق، ج 44، ص 162؛
سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص 392
@Sibtayn
ابن کثیر دمشقی مورخ و عالم بزرگ اهل تسنن نقل مینویسد:
وقال محمد بن إسحاق: كان ناس بالمدينة يعيشون لا يدرون من أين يعيشون ومن يعطيهم، فلما مات علي بن الحسين فقدوا ذلك فعرفوا أنه هو الذي كان يأتيهم في الليل بما يأتيهم به. ولما مات وجدوا في ظهره وأكتافه أثر حمل الجراب إلى بيوت الارامل والمساكين في الليل. وقيل إنه كان يعول مائة أهل بيت بالمدينة ولا يدرون بذلك حتى مات.
🔸محمد بن اسحاق گقت:
عدهای از مردم مدینه زندگی میکردند و نمیدانستند که زندگیشان از کجا تامین میشود و چون علی بن الحسین (علیهما السلام) از دنیا رفت، آنچه شبانگاهان به ایشان میرسید قطع شد و فهمیدند که او بود کسی که شبها آن چیزها را برایشان میآورد.
😭😭😭😭😭
موقع غسل بر کمر حضرت آثار کبودی دیده شد، پرسیدند: این چیست؟
گفتند: اثر کيسههای آرد است که حضرت شبها بر پشت حمل کرده و خود برای فقرای مدينه میبردند.
منبع : البدایة و النهایة، تألیف ابن کثیر دمشقی، جلد ۹، صفحه ۲۸۲
@Sibtayn
امام کاظم علیه السلام:
اَلْمُؤْمِنُ قَلیلُ الْکَلامِ کَثیرُ الْعَمَلِ، وَ الْمُنافِقُ کَثیرُ الْکَلامِ قَلیلُ الْعَمَلِ
مؤمن کم حرف و پر کار است و منافق پر حرف و کم کار
تحف العقول صفحه۳۹۷
@Sibtayn
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
مَا مِنْ أَحَدٍ يَتِيهُ إِلاَّ مِنْ ذِلَّةٍ يَجِدُهَا فِي نَفْسِهِ
امام صادق عليه السّلام فرمود: هيچ كس لاف بزرگى نزند جز بسبب ذلتى كه در خود ميبيند،
وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ
مَا مِنْ رَجُلٍ تَكَبَّرَ أَوْ تَجَبَّرَ إِلاَّ لِذِلَّةٍ وَجَدَهَا فِي نَفْسِهِ.
هيچ مردى نيست كه تكبّر ورزد و به جبر و زور دست زند جز براى زبونى و خوارى كه در خود درك كند.
📚الکافي ج۲ ص۳۱۲
@Sibtayn
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رد مظالم چیست و به چه کسی می توان پرداخت ؟
حجت الاسلام حسینی قمی
@Sibtayn
امام صادق عليه السلام:
إنّ خَيْرَ ما وَرَّثَ الآباءُ لأبنائهِمُ الأدبُ لا المالُ فإنّ المالَ يَذهبُ و الأدبَ يَبقى
بهترين ميراثى كه پدران براى فرزندان مى گذارند ادب است، نه ثروت؛ زيرا كه ثروت مى رود و ادب مى ماندالكافی ج8 ص150 @sibtayn
🔵 نحوه عطای مال توسّط امام رضا عليه السّلام به یک نیازمند
➖ يسع بن حمزه گويد: در حضور امام رضا عليه السّلام بودم و با حضرتش گفتوگو مىكردم و اطراف امام، جمعيّت زيادى از مردم بودند كه از حلال و حرام سؤال مىكردند.
ناگاه شخص گندمگون قد بلندى خدمت امام شرفياب شد و گفت: درود بر تو اى فرزند رسول خدا! مردی هستم از محبین شما اهل بیت علیهم السّلام، كه از حجّ برمىگردم و دارايى خودم را گم كردهام، چيزى ندارم كه مرا به وطنم برسانم. اگر خواستيد به من كمك كنيد كه به وطنم برگردم. زندگى من خوب است، وقتى كه آنجا رسيدم مال شما را صدقه مىدهم، زيراكه من مستحق صدقه نيستم.
حضرتش فرمودند: بنشين! خداوند تو را رحمت كند. آنگاه حضرت توجّه به مردم كرده و با آنان سخن میفرمودند، تا اينكه همۀ مردم رفتند.
من با سليمان جعفرى و خيثمه مانديم. امام عليه السّلام داخل حجره شد و ساعتى در حجره بود و بعد خارج شد و درب را بست.
«و ثُمَّ خَرَجَ وَ رَدَّ اَلْبَابَ وَ أَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ أَعْلَى اَلْبَابِ وَ قَالَ أَيْنَ اَلْخُرَاسَانِيُّ فَقَالَ هَا أَنَا ذَا فَقَالَ خُذْ هَذِهِ اَلْمِائَتَيْ دِينَارٍ وَ اِسْتَعِنْ بِهَا فِي مَئُونَتِكَ وَ نَفَقَتِكَ وَ تَبَرَّكْ بِهَا وَ لاَ تَصَدَّقْ بِهَا عَنِّي وَ اُخْرُجْ فَلاَ أَرَاكَ وَ لاَ تَرَانِي»
سپس دست مبارک خود را از بالاى درب بيرون كرده و فرمودند: خراسانى كجاست؟
آن مرد عرض كرد: من اينجا هستم.
فرمودند: اين دويست دينار را بگير برای هزينه و زندگى خود خرج كن و تبرّك بجوى، و از جانب من صدقه نده، و برو كه من تو را نبينم و تو مرا نبينى. آن مرد رفت.
سليمان عرض كرد: جانم به قربان شما! بخشش كردید به آن مرد و او را مورد رحمت قرار دادید، چرا صورت خود را از او پوشاندید؟
امام فرمودند: برای اينكه خجالتِ درخواست کردن را در صورتش نبينم. آيا حديث پيامبر اکرم صلّى اللّه عليه و آله را نشنيدهاى كه فرمودند:
انجام كار نیک در پنهان، ثواب هفتاد حجّ را دارد، و كسى كه گناه را آشكار كند، پيش خداوند متعال ذليل است، و كسى كه گناه را آشکار نکند مورد مغفرت خداوند قرار مىگيرد.
آيا قول پيشينيان را نشنيدهاى كه گفته:
مَتَى آتِهِ يَوْماً لِأَطْلُبَ حَاجَةً
رَجَعْتُ إِلَى أَهْلِي وَ وَجْهِي بِمَائِهِ.
چون روزى براى طلب حاجت نزد او آيم، پيش خانوادهام باز مىگردم در حالى كه آبرويم را حفظ كردهام.
📚 الکافی، ج ۴ ص ٢٣
@sibtayn
آیا می دانید درخت ممنوعه چه میوه ای داشت ؟
🔸هروی می گوید: به امام رضا علیه السّلام عرض کردم: یا ابن رسول اللَّه! بفرمایید آن درختی که آدم و حوا از آن خوردند، مردم در این مورد اختلاف دارند. بعضی روایت میکنند که گندم بوده و بعضی انگور و بعضی میگویند که درخت حسد است.
🔹فرمود: همه اینها درست است.
🔸عرض کردم: پس این وجوه با اختلافی که دارند به چه نحو توجیه میشود؟
🔹فرمود: ابا صلت! درخت بهشت دارای انواع میوهها است؛ در درخت گندم، انگور نیز هست، مانند درختهای دنیا نیست.
وقتی خداوند آدم را به واسطه سجده کردن ملائکه گرامی داشت و او را داخل بهشت نمود، در دلش خطور کرد که آیا خدا خلقی بهتر از من آفریده است؟
▫️خداوند از حدیث نفس او مطلع گردید و به او وحی کرد که: ای آدم! سر بلند کن و ساق عرش را نگاه کن!
آدم سر بلند نمود و به ساق عرش نگاه کرد. دید نوشته شده:
«لا اله الا اللَّه، محمّد رسول اللَّه. علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین و زوجته فاطمة سیدة نساء العالمین. الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة»
{نیست خدایی جز خدای یگانه، محمد فرستاده اوست، علی بن ابی طالب امیر مؤمنان است و همسرش فاطمه سرور زنان جهان است. حسن و حسین سرور جوانان بهشتی هستند}
➖آدم عرض کرد: خدایا! اینها کیانند؟
▫️فرمود: از فرزندان تو هستند. آنها از تو و از تمام مردم بهترند. اگر آنها نبودند، نه تو را خلق میکردم و نه بهشت و جهنم و نه آسمان و زمین را.
مبادا به آنها با دیده حسد نگاه کنی که از جوار خود خارجت میکنم!
اما او با چشم حسد به آنها نگاه کرد و شان و مرتبه آنها را تمنا کرد. پس شیطان بر او چیره شد، تا اینکه از درختی که از آن نهی شده بود خورد. و شیطان بر حوا چیره گشت به خاطر اینکه حوا با چشم حسد به فاطمه سلام الله علیها نگریست، تا اینکه همچنان که آدم از آن درخت خورد، حوا نیز خورد و خدا آن دو را از بهشت اخراج کرد و از جوار خود خارج کرد و به زمین آورد.
📖عیون اخبارالرضا علیه السلام، ص۱۷۰
📖بحارالانوار، ج۲۶،ص۲۷۳،ح۱۵
@Sibtayn
آیا می دانید نار القری به چه معناست و لقب کدامیک از بنی هاشم است ؟
در بین فرزندان بنی هاشم تنها به حضرت علی اکبر(علیه السلام) لقب (صاحب نَارِ القُرَی) داده اند. و این لقب به کسی گفته می شد که بر بام خانه خود، شعله آتشی را بر می افروخت تا اگر مستمندی یا بیچاره ای و یا مهمانی که پناه ندارد، به سمت شعله های کرامت بیاید و پای سفره اطعام و مهمان نوازی اش بنشیند. و این شخص، به قدری هیزم میهمان نوازی اش را زیاد می کرد که هر فقیر و درمانده ای از دورترین نقطه آن را می دید و نظرش را جلب می کرد.
📗( مجمع البحرین یازجی، ج۱، ص۳۵)
نقل است که؛ وَ لَم تُذکر هَذِهِ المُکرَّمَةُ مِن نَارِ القُرَی لِوَاحِدِِ مِن أَبنَاءِ الأَئِمَّةِ إِلَّا لِشَبِیهِ رَسَوُلِ اللهِ(صلی الله علیه و اله) عَلِی الأَکبَرِ(علیه السلام)
این لقب با کرامت نار القری به هیچ یک از فرزندان ائمه اطهار(ع) نسبت داده نشده است، مگر به حضرت علی اکبر(علیه السلام) که شبیه حضرت رسول اکرم(ص) بود.
📗( فرسان الهیجاء محلاتی، ج۱، ص۴۱۶)
حضرت علی اکبر(علیه السلام) در بالای پشت بام منزل خود، آتشی می افروختند که در میان عرب، آن آتش به معنای این است که؛ در آن محل میهمانی است و هر فقیر و مسکین و غریبی در آن، راه دارد. واین نشان از سخاوت زیاد حضرت علی اکبر(ع) دارد.
آن حضرت(علیه السلام) در دامان عمویش حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، کریم اهل بیت(علیهم السلام) پرورش یافته بود، و حضرت(علیه السلام) مربی و معلم حضرت علی اکبر(علیه السلام) بوده است. تا جایی که در زیارت نامه علی اکبر(علیه السلام) می خوانیم؛
السَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ(علیهماالسلام)
سلام بر تو ای پسر حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام)!
📗( کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۲۰۰)
@Sibtayn
شباهت امام زمان عجل الله تعالی فرجه با حضرت یوسف علیه السلام
✍🏻سدير صيرفى گويد:
از امام صادق عليه السلام شنيدم كه میفرمود:
در قائم علیه السلام شباهتى از يوسف وجود دارد....
پس چگونه اين امت انكار میكنند كه خداى تعالى با حجتش همان كند كه با يوسف كرد، او در بازارهايشان راه میرود و بر بساط آنها پا مینهد اما آنها او را نمیشناسند! تا آنكه خداى تعالى إذن فرمايد كه خود را به آنان معرفى نمايد همچنان كه به يوسف إذن داد و به آنها گفت:
«آيا میدانيد كه در نادانى با يوسف و برادرش چه كرديد؟ گفتند: آيا تو يوسفى؟ گفت: آرى من يوسفم و اين هم برادر من است». یوسف/۹۰
📗كمال الدين ، ج۱، ص ۱۴۴، باب في غيبة يوسف، ح۱۱
📔الإمامة و التبصرة من الحيرة، ص۱۲۱، ح۱۱۷
📙علل الشرائع، ج۱، ص۲۴۴، ح۳
📕بحار، ج۱۲، ص۲۸۳، ح۶۱
📘الغيبة للنعماني، ب۱۰، ف۳، ص۱۶۳، ح۴
امیرالمومنین علیهالسلام:
...او سخنان مردم را میشنود و بر جماعت آنها سلام میکند، مردم را میبیند، ولی کسی او را نمیبیند؛
📗کتاب الغیبه (طوسی)، ص۲۲۱
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه سلام کنیم
@Sibtayn
🌿 هر کس فقط یک مرتبه ...| #فضیلت_عجیب_صلوات_کبیره
👈🏼 ابن بابویه از ابوحمزه روایت کرده است که از امام جعفر صادق (سلام الله علیه) پرسیدم که چگونه صلوات فرستم بر (محمد و آل محمد)؟
♻️ فرمود: که میگویید:
صَلَواتُ اللهِ وَصَلَواتُ مَلائِکَتِهِ وَأنْبِیائِهِ وَرُسُلِهِ وَجَمیعِ خَلْقِهِ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَالسَّلامِ عَلَیْهِ وَعَلَیهِم وَرَحَمهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ.
🍃 عرض کردم چه خواهد بود ثواب آن؟
فرمودند:
به خدا قسم از گناهان بیرون میآیی، مانند روزی که از مادر متولد شدهای.
📚 معانی الأخبار، شیخ صدوق، ص۱۲۳
@Sibtayn
هدایت شده از معارف و مقاتل آلُ الله
#حضرت_علی_اکبر_علیه_السلام
🔰 قلبی ربودهای تو ز بابای خود که با / یک گردش نگاهِ تو اعجاز میکند ...
در نقلها آمده است:
📋 وكانُ الحُسینُ عَلَيْهِالسَّلَام يُحِبُّهُ حُبّاً شَديداً بِحيثُ إذَا رَآهُ فَرِحَ بِهِ وَ سَرَّ سُروراً عَظيماً.
🔻امام حسین علیهالسلام، بسیار بسیار حضرت علیاکبر علیهالسلام را دوست داشت، به گونه ای که هرگاه او را میدید، خوشحالی و شور و شعف زیادی به امام علیهالسلام دست میداد.
📋 وَ إذَا سَألَهُ حاجَةً لَا يَرُدُّهُ أبَداً وَ لَو عَلَى سَبيلِ الإِعجازِ
🔻 و هرگاه حضرت علیاکبر علیهالسلام، نیازی داشت، امام علیهالسلام هرگز آن را رد نمیکرد و به هر نحو -ولو با معجزه- آن را برآورده مینمود. (۱)
➖ در نقلهای متقدّم نیز آمده است:
روزی حضرت علی اکبر علیهالسلام در غیر فصل مناسب، از پدر بزرگوارش امام حسین علیهالسلام انگور خواست.
📋 فَضَربَ بِيدِه سارِيةَ المَسجِد، فَأَخرَجَ لَه عِنَباً و مَوزاً، فأَطعَمَه فقال:
🔻ناگهان امام حسین علیهالسلام با دستان مبارکشان به کناره دیوار مسجد زد که انگور و موزی از آن خارج شد؛ پس به فرزندشان دادند و فرمود:
📋 ما عِندَ اللَّهِ لِأولِيائهِ أكثَرُ
🔻از آنچه نزد خدای متعال است به اولیائش بیشتر میرسد.(۲)
📚(۱)معالي السّبطين، ج ۱ ص۴۰۸ ؛ وسيلة الدّارين،ص۲۸۸
📚(۲)دلائل الإمامة،ص۷۵ ؛ نوادر المعجزات،ص ۱۰۹
✍ حضرت آینه در خانه پیمبر دارد
خوش به حال پدری که علی اکبر دارد
دست این طایفه از عرش فراتر رفته
پسر ارشد این خانه به حیدر رفته
چقَدَر نسل اسد شیر دلاور دارد
کعبه شک کرده و میخواست ترک بردارد
پسر حضرت خورشیدی و چون ماهی تو
گاه پیغمبری و گاه یداللهی تو
ساحل امنی و دریا به شما رو بزند
کوه جا دارد اگر پیش تو زانو بزند
آنقدر نور پیمبر به تو واصل شده است
فکر کردیم که قرآن به تو نازل شده است
در ازل دور تو گشتیم که حج ساخته شد
ذوالفقار از خم ابروی تو کج ساخته شد
قامتت در دل عباس قیامت کرده
آسمان را به تماشای تو دعوت کرده
تا که هستی دو قدم پیش پدر راه برو
بیشتر در نظرش باش پسر! راه برو
پدرت بی تو یقیناً کمری خم دارد
به خودش آمده و دید تو را کم دارد
باید از نیزه و شمشیر تو را جمع کند
کار سختیست تو را بین عبا جمع کند
@maghaatel
🌸 استحباب صدقه در ماه شعبان
1️⃣ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلَالٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام يَقُولُ:
مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَعْبَانَ بِصَدَقَةٍ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ.
✅ حضرت رضا سلام الله علیه فرمود:
🔸 هرکس در شعبان صدقه ای دهد، هرچند به اندازه نصف یک خرما، خداوند آتش را بر بدنش حرام می سازد.
📚(بحارالأنوار، ج97، ص72 به نقل از عیون اخبارالرضا علیه السلام)
2️⃣ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا أَفْضَلُ مَا يُفْعَلُ فِيهِ؟ قَالَ: الصَّدَقَةُ وَ الِاسْتِغْفَارُ، وَ مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي شَعْبَانَ، رَبَّاهَا اللَّهُ تَعَالَى كَمَا يُرَبِّي أَحَدُكُمْ فَصِيلَهُ حَتَّى يُوَافِيَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ قَدْ صَارَتْ مِثْلَ أُحُدٍ.
✅ داوود رقّی می گوید:
به حضرت صادق سلام الله علیه عرض کردم:
برترین عمل در ماه شعبان چیست؟
فرمود: صدقه و استغفار. هرکس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند متعال آن را پرورش می دهد، همانگونه که شما بچه شتر را پرورش می دهید، تا آنکه روز قیامت آن را به او باز می گرداند درحالی که به اندازه کوه احد شده است.
📚(وسائل الشيعة، ج10، ص511 به نقل از اقبال الاعمال)
@Sibtayn
💠امام صادق علیهالسّلام:
إِنَّ الدُّنْيَا تُمَثَّلُ لِلْإِمَامِ فِی فِلْقَةِ الْجَوْزِ فَمَا تَعَرَّضَ لِشَیءٍ مِنْهَا وَ إِنَّهُ لَيَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا كَمَا يَتَنَاوَلُ أَحَدُكُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا يَشَاءُ فَلَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَیءٌ
دنیا برای امام مانند نیمی از گردو تصوّر میشود، هیچ چیزی از آن از نظر امام پنهان نیست، و همانا او بر همهٔ اطراف آن احاطه دارد و هر گونه بخواهد میتواند در آن تصرّف کند، همانطور که یکی از شما آن چه میخواهد از بالای سفره برمیدارد، و بر آن احاطه دارد و هیچ چیزی از آن از نظر او پنهان نمیماند.
📚منابع:
بحارالانوار ج۲۵ ص۳۶۷
الاختصاص ص۲۱۷
بصائرالدّرجات ص۴۰۸
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
@Sibtayn
✅به تأخیر نینداختنِ تقسیم ثروت عمومی در بین مردم در حکومت عدل علوی (علیه السّلام)
✍️بلاذری از عُلمای اهل سنت عُمَری می نویسد :
👈ابو صالح سّمان می گوید: علی علیه السّلام را دیدم که وارد بیت المال شد و در آن اموالی دید. سپس فرمود: «اینها اینجاست و مردم محتاج و نیازمندند؟!» پس دستور داد آن را میان مردم تقسیم کردند. و دستور داد مکان بیت المال، جارو و آبپاشی شد و در آن نماز گزارند.
👈 متن عربی :أَخْبَرَنِي أَبُوصَالِحٍ السَّمَّانُ قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيًّا دَخَلَ بَيْتَ الْمَالِ فَرَأَى فِيهِ مَالا فَقَالَ: هذا ههنا وَالنَّاسُ يَحْتَاجُونَ؟ فَأَمَرَ بِهِ فَقُسِّمَ بَيْنَ النَّاسِ، فَأَمَرَ بِالْبَيْتِ فَكُنِسَ فَنُضِحَ وَ صَلَّى فِيهِ.
📚أنساب الأشراف، تألیف بلاذری، جلد ٢،صفحه ٣٧١
@Sibtayn