فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسبت هذیان به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با عصمت ایشان منافات دارد
@Sibtayn
روایت حدیث قرطاس از زبان عمر بن خطاب
حافظ طبرانی از بزرگان اهل سنت می نویسد:
اسلم از عمر بن خطاب نقل می کند که عمر می گوید :
هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و اله مریض شد فرمود : برای من قلم و کاغذی بیاورید بنویسم چیزی را که هرگز بعد از آن دیگر گمراه نشوید
👈 عمربن الخطاب می گوید: ما از این نامه نوشتن به شدت بدمان آمد. «فَكَرِهْنَا ذَلِكَ أَشَدَّ الْكَرَاهَةِ».
دوباره پیغمبر فرمود: کاغذ و قلمی بیاورید یک چیزی بنویسم که بعد از آن تا ابد گمراه نشوید،
زن هایی که پشت پرده بودند گفتند، « أَلَا تَسْمَعُونَ مَا يَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ »، آیا نمی شنوید پیغمبر چه می گوید ؟
عمر می گوید من گفتم انکن صواحبات یوسف شما مثل همان همراهان و دلباخته های حضرت یوسف هستید!.[این تعبیر عمر بسیار زشت و دور از ادب است، آیا کسی راضی می شود به زن او این طور دیگران نسبت بدهند؟!، چطور این نسبت را در حق پیامبر روا می دارند!].
پیغمبر فرمودند: زنها را رها کنید، فانهن خیر منکم، این ها از شما بهتر هستند.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي خَيْثَمَةَ قَالَ: نَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ الْعَطَّارُ قَالَ: نَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: نَا هِشَامُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ:
لَمَّا مَرِضَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «ادْعُوا لِي بِصَحِيفَةٍ وَدَوَاةٍ، أَكْتُبُ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا» ،
فَكَرِهْنَا ذَلِكَ أَشَدَّ الْكَرَاهَةِ،
ثُمَّ قَالَ: «ادْعُوا لِي بِصَحِيفَةٍ أَكْتُبُ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا» ،
فَقَالَ النِّسْوَةُ مِنْ وَرَاءِ السِّتْرِ: أَلَا تَسْمَعُونَ مَا يَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟
فَقُلْتُ: إِنَّكُنَّ صَوَاحِبَاتُ يُوسُفَ، إِذَا مَرِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَصَرْتُنَّ أَعْيُنَكُنَّ، وَإِذَا صَحَّ رَكَبْتُنَّ عُنُقَهُ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «دَعُوهُنَّ؟ فَإِنَّهُنَّ خَيْرٌ مِنْكُمْ»
الكتاب: المعجم الأوسط،ج۵-ص۲۸۷، المؤلف: سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبو القاسم الطبراني (المتوفى: ۳۶۰هـ)،المحقق: طارق بن عوض الله بن محمد , عبد المحسن بن إبراهيم الحسيني،الناشر: دار الحرمين – القاهرة،عدد الأجزاء: ۱۰
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراف عالم اهل تسنن به اهانت عمر بن خطاب به پیامبر صلی الله علیه و اله
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث قرطاس در صحیح بخاری
استاد حسینی قزوینی
@Sibtayn
قرآن کریم می فرماید:
«وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍۢ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَن يَعْصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَٰلًۭا مُّبِينًۭا». سوره احزاب آیه ۳۶.
هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!»
@Sibtayn
☘️حجیت کلام پیامبر در قرآن کریم
قرآن کریم در شأن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)مى گويد: «(وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى); او هرگز از روى هواى نفس سخن نمى گويد»( نجم، آيه ۳ .)
و نيز قرآن مى گويد: «(وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا);
آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد)، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد»( حشر، آيه ۷ .)
و نيز مى فرمايد: «(فَلْيَحْذَرْ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ);
آنان كه فرمان او را مخالفت مى كنند، بايد بترسند از اينكه فتنه اى دامنشان را بگيرد، يا عذابى دردناك به آنها برسد!».( نور، آيه ۶۳.
ابن كثير مى نويسد:
«ضمير «امره» به رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بر مى گردد»
و در ادامه كه قرآن فرمود: (أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ) نيز مى نويسد: «اى فى قلوبهم من كفر او نفاق او بدعة; (مخالفت با رسول خدا(صلى الله عليه وآله) سبب فتنه مى شود)
يعنى چنين افرادى در قلبشان به كفر، يا نفاق، و يا به بدعت دچار مى شوند».
📚 (تفسير ابن كثير، ج ۵، ص ۱۳۱)).
@Sibtayn
امام بدر الدین عینی از شارحان بخاری می نویسد:
وَقَالَ عِيَاض معنى هجر أفحش وَيُقَال هجر الرجل إِذا هذى وأهجر إِذا أفحش قلت نِسْبَة مثل هَذَا إِلَى النَّبِي – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم َ – لَا يجوز لِأَن وُقُوع مثل هَذَا الْفِعْل عَنهُ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم َ – مُسْتَحِيل لِأَنَّهُ مَعْصُوم فِي كل حَالَة فِي صِحَّته ومرضه لقَوْله تَعَالَى {وَمَا ينْطق عَن الْهوى} وَلقَوْله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم َ – ” إِنِّي لَا أَقُول فِي الْغَضَب وَالرِّضَا إِلَّا حَقًا ” وَقد تكلمُوا فِي هَذَا الْموضع كثيرا وَأَكْثَره لَا يجدي.
📚الكتاب: عمدة القاري شرح صحيح البخاري،ج۱۸- ص۶۲/ المؤلف: أبو محمد محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن حسين الغيتابى الحنفى بدر الدين العينى (المتوفى: ۸۵۵هـ)،الناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت
آقای عیاض گفته است معنی «هجر»،فحش و حرف زشت است که [در حدیث قرطاس از زبان عمربن خطاب گفته شده است]
و زمانی که گفته می شود هجر الرجل به معنی اینست که آن شخص هذیان می گوید.
من بدر الدین عینی می گویم: نسبت دادن این حرفها [که در آن جلسه به پیامبر زده شد] به نبی مکرم جایز نیست!،
چون هذیان گفتن برای ایشان اتفاق نمی افتد، در تمام حالات زندگی ایشان چه در حال سلامتی، چه در حال بیماری محال است که ایشان هذیان بگوید چون دلیل آن کلام خداست که می فرماید«پیامبر از روی هوی و هوس حرف نمی زند»، و از رسول خدا روایت شده است که بارها فرمودند من در تمام حالاتم مثل غضب و ناراحتی و در حال خوشحالی بجز حق چیز دیگری نمی گویم.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژگی های شیعیان در کلام امام رضا علیه السلام
حجت الاسلام بندانی
@Sibtayn
🏴 صلوات امام رضا(علیه السلام) از امام حسن عسکری(علیه السلام)
▪️تنها صلوات رسیده از جانب معصومین (علیهم السلام) در زیارت امام رضا(علیه السلام)
🆔 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمع كاشانه رضا
کربلایی حميدرضا علیمی
@Sibtayn
مناظره کوتاه امام رضا علیه السلام با ابن رامین در اثبات تعیین جانشین توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله
امام رضا علیه السلام به ابن رامین (فقیه مخالفین) فرمودند: «آن وقت که پیامبر صلی الله علیه و آله از مدینه خارج شد، کسی را جای خود نگذاشت؟»
ابن رامین گفت: «چرا، علی (علیه السلام) را جای خود گذاشت.»
امام رضا علیه السلام فرمودند: «پس چرا به اهل مدینه نفرمود خودتان کسی را انتخاب کنید، چون انتخاب شما خطا نمیشود؟»
ابن رامین گفت: «چون پیامبر (صلی الله علیه و آله) نگران بود اختلاف و درگیری در میان مردم بیفتد.»
امام رضا علیه السلام فرمودند: «خوب چه عیبی داشت، اگر هم اختلافی رخ میداد، هنگامی که از مسافرت به مدینه بر میگشت آن را اصلاح مینمود.»
ابن رامین گفت: «البته عمل آن حضرت که خود جانشین تعیین فرمود، با محکمکاری مناسبتر و منطقیتر بود.»
امام رضا علیه السلام فرمودند: «بنابراین برای پس از مرگ خود نیز حتما کسی را جای خود قرار داده است.» ابن رامین گفت:: «نه!»
امام رضا علیه السلام فرمودند: «آیا مرگ پیامبر صلی الله علیه و آله از مسافرتش مهمتر نبود؟ سفر دنیا کوتاه است و سفر مرگ طولانی و ابدی؛ پس چگونه شد که هنگام مرگ از اختلاف امت خاطرجمع بود - جانشین تعیین نکرد - اما در مسافرت چند روزه دنیا خاطر جمع نبود - جانشین تعیین کرد - با این که خود آن حضرت زنده بود و میتوانست اختلافات را اصلاح نماید؟»
ابن رامین در مقابل سخنان منطقی امام رضا علیه السلام نتوانست حرفی بگوید و ساکت شد.
📗مناقب آل ابی طالب، تالیف ابن شهر آشوب، جلد ۱، صفحه ۳۱۸، چاپ دار الاضواء
@Sibtayn
علم غیب امام رضا علیه السلام
مردی از واقفیها مسائل مشکلى را جمعآوری کرده و در طومارى نوشت و با خودش گفت: اگر [حضرت] رضا (علیه السلام) پاسخ این مسائل را بداند، او امام و ولی امر است.
وقتی کنار درب امام رضا علیه السلام رسید، منتظر شد تا مجلس کمی خلوت شود، در این حال خادم حضرت بیرون آمد در دستش نامهای بود که در آن پاسخ همه سوالات او به خط مبارک امام رضا علیه السلام نوشته شده بود.
خادم به او گفت: آن طوماری كه نوشتی کجاست؟
او طومار را بیرون آورد.
خادم به آن مرد گفت: ولی خدا به تو میفرماید: در این نامه، پاسخ مسائلی است كه در طومار نوشتهای.
آن مرد نامه را گرفت و رفت.
📗مشارق انوار الیقین، تالیف حافظ رجب برسی، صفحه ۹۶، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات
@Sibtayn
زیارت امام رضا علیه السلام توسط علمای بزرگ اهل تسنن
ابن حجر عسقلانی از علمای بزرگ اهل تسنن می نویسد :
محمد بن مومل می گفت : همراه ابن خزیمه ، پیشوای اهل حدیث و جمع زیادی از اساتید و بزرگان به زیارت قبر علی بن موسی الرضا علیهماالسلام رفتیم . از تعظیم و تواضع ابن خزیمه نسبت به بارگاه او (امام رضا علیه السلام ) حیرت زده شدیم .
سمعت أبا بكر محمد بن المؤمل بن الحسن بن عيسى يقول خرجنا مع إمام أهل الحديث أبي بكر بن خزيمة وعديله أبي علي الثقفي مع جماعة من مشائخنا وهم إذ ذاك متوافرون إلى زيارة قبر علي بن موسى الرضي بطوس قال فرأيت من تعظيمه يعني بن خزيمة لتلك البقعة وتواضعه لها وتضرعه عندها ما تحيرنا
📗تهذیب التهذیب : ج 7 ص 388
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای جان و جانانم
محمد حسین پویانفر
@Sibtayn
🔹تا پانصد سال پیش در رواق اصلی حرم امام رضا(علیه السلام) دو صندوقچه چوبی وجود داشت ، صندوقچه اول متعلق به قبر هارون الرشید(لعنت الله علیه) بود و صندوقچه دوم متعلق به امام رضا(علیهم صلوات الله)
علت تنگی رواق از سمت بالاسر و اینکه ضریح در وسط رواق قرار نگرفته اینه که وسط رواق قبر و صندوق هارون بوده.
🔸ابن بطوطه جهانگرد که حدود هفتصد سال پیش بقعه را زیارت کرده و نقل میکنه که شیعیان موقع زیارت لگدی به صندوق اول میزدند و صندوق دوم را زیارت میکردند.
@Sibtayn
⭐️امام صادق علیه السلام در مورد کلام خداوند که می فرماید :
وَ إِذْ أَسَرَّ اَلنَّبِيُّ إِلىٰ بَعْضِ أَزْوٰاجِهِ حَدِيثاً ...
♻️و چون پيامبر با يكى از همسرانش سخنى نهانى گفت
، و همين كه وى آن را [به زن ديگر] گزارش داد و خدا [پيامبر] را بر آن مطلع گردانيد [پيامبر] بخشى از آن را اظهار كرد و از بخشى [ديگر] اعراض نمود. پس چون [مطلب] را به آن [زن] خبر داد، وى گفت: «چه كسى اين را به تو خبر داده؟» گفت: «مرا آن داناى آگاه خبر داده است.»
منظور حفصه است که کافر شد ...🔥🔥🔥
📝روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند :
▪️زمانی که حفصه از سرّ پیامبر صلی الله علیه وآله مطلع شد که بعد از آقا رسول الله صلی الله علیه وآله خلافت - با غصب - به ابوبکر و عمر خواهد رسید، بلافاصله این سِرّ غیبی را به عایشه افشاء کرد و او هم با پدرش ابوبکر موضوع را درمیان گذاشت و هر سه عمر را از این امر غیبی باخبر ساختند. سپس در جهت تسریع در غصب حکومت، با هم همعهد و همدست شدند که آقا رسول الله صلی الله علیه وآله را با سم به قتل برسانند.
💎عنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: وَ إِذْ أَسَرَّ اَلنَّبِيُّ إِلىٰ بَعْضِ أَزْوٰاجِهِ حَدِيثاً هِيَ حَفْصَةُ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَفَرَتْ ...
وَ فِي رِوَايَةٍ أَنَّهُ أَعْلَمَ حَفْصَةَ أَنَّ أَبَاهَا وَ أَبَا بَكْرٍ يَلِيَانِ اَلْأَمْرَ فَأَفْشَتْ إِلَى عَائِشَةَ فَأَفْشَتْ إِلَى أَبِيهَا فَأَفْشَى إِلَى صَاحِبِهِ فَاجْتَمَعَا عَلَى أَنْ يَسْتَعْجِلاَ ذَلِكَ عَلَى أَنْ يَسْقِيَاهُ سَمّاً
📚بحار الأنوار ج۲۲ ص۲۴۶
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اولین فیلم رنگی از حرم امام رضا (سال ۱۳۱۸)
@Sibtayn
🏴 صلوات امام رضا(علیه السلام) از امام حسن عسکری(علیه السلام)
▪️تنها صلوات رسیده از جانب معصومین (علیهم السلام) در زیارت امام رضا(علیه السلام)
🆔 @Sibtayn
اکسیر کن مرا به عیار نگاه خود
چون طاق صحن کهنه، مطلا شود دلم
◼️شهادت امام رضا (علیه السلام) تسلیت باد
🆔 @Sibtayn
✍️ حاکم نیشابوری از بزرگان اهل تسنن، در کتاب «تاریخ نیشابور» از قول امام رضا سلام الله علیه چنین مینویسد:
هر كس مرا با وجود دورى خانهام زيارت كند، روز قيامت در سه جا نزد او مىآيم تا اينكه او را از وحشت نجات دهم:
1️⃣هنگامى كه نامه اعمال از دست راست و چپ پراكنده شود؛
2️⃣ و نزد پل صراط؛
3️⃣ و نزد ميزان ترازو براى سنجش اعمال.
قال الرضا رضي الله عنه:
من زارني على بعد داري أتيته يوم القيامة في ثلاث مواطن حتى أخلصه من أهوالها
1️⃣إذا تطايرت الكتب يمينا وشمالا
2️⃣وعند الصراط
3️⃣ وعند الميزان.
📚تاريخ نيسابور نویسنده : الحاكم، أبو عبد الله ج : 1 ص : 26
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای شنیدنی از عنایت امام رضا علیه السلام به مهمانش در مشهد
با روایت گری صابر خراسانی
@Sibtayn