فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبرک به پشکل شتر عایشه در جنگ جمل
حجت الاسلام روستایی
@Sibtayn
32.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در جنگ جمل مقصر کیست ؟
امیرالمؤمنین علی علیه السلام یا عایشه
حجت الاسلام ابوالقاسمی
@Sibtayn
طبق روایتی که اهل تسنن از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند عایشه دیگر همسر پیامبر نیست !!!
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکل گیری جنگ جمل
حجت الاسلام بندانی
@Sibtayn
آیا می دانید جمل عائشه از شیاطین جن بود؟
مرحوم شیخ کشی (رضوان الله علیه) روایت میکند:
🔹کان سلمان اذا رأى الجمل الذي يقال له عسكر يضربه،فيقال له يا أبا عبد اللّه ما تريد من هذه البهيمة؟
🔸فيقول: ما هذا بهيمة و لكن هذا عسكر بن كنعان الجني، يا أعرابي لا ينفق جملك هاهنا و لكن اذهب به الى الحوأب فانك تعطى به ما تريد.
جناب سلمان «قبل از وقوع جنگ جمل» هر زمان شتری که عائشه در جمل سوار بر آن بود را میدید، میزد.
🔹به ایشان اعتراض کردند:از این حیوان چه میخواهی؟
🔸پس جواب میداد: این چهارپا و حیوان معمولی نیست بلکه شیطانی از شیاطین جنی به اسم عسکر بن کنعان جنی است؛ ای اعرابی این شتر را در اینجا نفروش بلکه به حوأب برو که در آنجا به آنچه میخواهی (فروشش) میرسی.
📕اختیار معرفة الرجال، تألیف شیخ طوسی، جلد ۱، صفحه ۵۸، چاپ مؤسسه آل البیت علیهم السلام
@Sibtayn
💢لعن اهل جمل توسط امیرالمؤمنین علیه السلام
✍️ شیخ مفید (رضوان الله تعالی علیه) روایت کرده است:
٤٨- عن يوسف بن كليب المسعودي قال: حدثنا أبو مالك عن عبد الله بن عطاء عن أبي جعفر محمد بن علي - عليه السلام - قال: قال علي - صلوات اله عليه -: لعن أهل اجمل. فقال رجل: يا أمير المؤمنين إلا من كان منهم مؤمنا. فقال - عليه السلام - : ويلك ما كان فيهم مؤمن...
◽️حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: لعنت بر اهل جمل باد.
مردی گفت: یا امیرالمؤمنین (علیه السلام) البته لعنت به جز بر مؤمنین آنها.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: وای بر تو، در بین آنها هیچ مؤمنی نیست.
📚 الکافئة فی ابطال توبة الخاطئة، تالیف شیخ مفید، صفحه ۴۱-۴۲، حدیث ۴۸، چاپ الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید
#امیرالمؤمنین
💕🌴🌴🌿🌴🌴💕
🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
╔═.💚.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.💚.═╝
📗 بلاذری در انساب الأشراف داستان آغاز جنگ جمل در بصره را اين گونه تعريف مى كند:
🔸 وأتي بعائشة علي جملها في هودجها فقالت: صه صه، فخطبت بلسان ذلق وصوت جهوري، فأسكت لها الناس فقالت: إن عثمان خليفتكم قتل مظلوماً بعد أن تاب إلي ربه وخرج من ذنبه، والله ما بلغ من فعله ما يستحل به دمه، فينبغي في الحق أن يؤخذ قتلته فيقتلوا به ويجعل الأمر شوري.
فقال قائلون: صدقت. وقال آخرون: كذبت حتي تضاربوا بالنعال وتمايزوا فصاروا فرقتين: فرقة مع عائشة وأصحابها، وفرقة مع ابن حنيف،
🔹 #عایشه داخل هودجی كه بر روى شتر گذاشته شده بود، آمد و گفت: ساكت باشيد ساكت باشيد. پس خطبه ای خواند با زبان تيز و صداى بلند؛ پس مردم به خاطر او ساكت شدند، عائشه گفت: خليفه شما عثمان، پس از آن كه توبه كرد و از گناهش خارج شد، مظلومانه كشته شد، به خدا سوگند او كارش به جايي نرسيده بود كه خونش حلال باشد؛ پس حقيقتا شايسته است كه قاتلان او دستگير شده و كشته شوند و حكومت به شورا واگذار شود.
برخی گفتند كه راست گفتی و تعداد ديگر گفتند كه دروغ مى گویی؛
تا جایی كه همديگر را با كفش زدند و در برابر همديگر موضع گرفتند و دو فرقه شدند: گروهی طرفدار عائشه و يارانش و گروهی با پسر حنيف...
📚 أنساب الأشراف، ج3، ص951-952
@Sibtayn
♦️آیا میدانید معنی فاحشه چیست ؟ ♦️
از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه سئوال شد (ای زنان پیامبر اگر هریک از شما مرتکب فاحشه آشکاری شود عذاب او مضاعف خواهد بود)
حضرت فرمودند : منظور از فاحشه خروج با شمشیر است.
🔹متن عربی :
عن حریض قال ﺳﺄﻟﺖ ﺃﺑﺎﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻋﻦ ﻗﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ:
ﻳﺎ ﻧِﺴﺎﺀَ ﺍﻟﻨﱠﱠﺒِﻲﱢﱢ ﻣَﻦْ ﻳَﺄْﺕِ ﻣِﻨْﻜُﻦﱠﱠ ﺑِﻔﺎﺣِﺸَﺔٍ ﻣُﺒَﻴﱢﱢﻨَﺔٍ ﻳُﻀﺎﻋَﻒْ ﻟَﻬَﺎ ﺍﻟْﻌَﺬﺍﺏُ ﺿِﻌْﻔَﻴْﻦِ،
ﻗﺎﻝ: «ﺍﻟﻔﺎﺣﺸﺔ: ﺍﻟﺨﺮﻭﺝ ﺑﺎﻟﺴﻴﻒ »
📗تفسير القمی ج۲ ص۱۹۳
📙بحار الأنوار ج۲۲ ص۱۹۹
امام صادق علیه السلام به محمد بن مسلم فرمودند : آیا معنای فاحشه مبینه را میدانی؟
گفت : نه
حضرت فرمود: جنگ با امیرالمؤمنین علیه السلام یعنی اهل جمل(فرمانده جنگ جمل عایشه بود)
🔹متن عربی :
ﻋﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻠﻢ، ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ)، ﻗﺎﻝ: ﻗﺎﻝ ﻟﻲ: «ﺃ ﺗﺪﺭﻱ ﻣﺎ ﺍﻟﻔﺎﺣﺸﺔ ﺍﻟﻤﺒﻴﻨﺔ؟ »
ﻗﻠﺖ: ﻟﺎ.
ﻗﺎﻝ: «ﻗﺘﺎﻝ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) » ﻳﻌﻨﻲ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﺠﻤﻞ.
📗تأويل الآيات ج۱ ص۴۴۶
📙البرهان فی تفسیر القرآن ذیل ایه 30 سوره احزاب
📚بحار الأنوار ج۳۱ ص۶۴۰
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدئویی که چند وقت قبل از یک توریست استرالیایی وایرال شده بود واکنش یک ژاپنی را به دنبال داشت
🔺این مرد ژاپنی در جواب توریست می گوید :
بنا بر مصالح اجتماعی، ژاپن واگن مخصوص زنان ایجاد کرده و تو چقدر گستاخانه درباره آن اظهار نظر می کنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از اعمال مهم شب جمعه
حجت الاسلام فرحزاد
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت حضرت صدیقه طاهره به روایت مرحوم کلینی رحمة الله علیه
@Sibtayn
خطبه امام حسن مجتبی علیه السلام پس از جنگ جمل
محمد بن سيرين از تعدادى از بزرگان بصره روايت مىكند كه مىگفتند:
هنگامى كه امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السّلام از جنگ جمل فراغت يافت بيمار گشت و روز جمعه فرا رسيد پس به فرزندش حسن عليه السّلام فرمود:فرزندم حركت كن و با مردم نماز جمعه بهپا دار.
پس امام حسن عليه السّلام به سوى مسجد آمد و هنگامى كه بر فراز منبر قرار گرفت ستايش خدا را گفت و سپاس او را بهجاى آورد
و بر وحدانيت خدا گواهى داد و بر فرستاده خدا درود فرستاد پس فرمود:
اى مردم!به درستى كه خداوند از ما براى پيامبرى خود اختيار نمود و ما را بر آفريدگان و مخلوقاتش برگزيد و كتاب و وصيش را بر ما فرو فرستاد و به خدا سوگند هيچ كس حقى از حقوق ما را نمىكاهد مگر آنكه خداوند در دنيا و آخرت از[بهره]او خواهد كاست و هيچ غلبه و تسلطى بر ما نيست مگر آنكه سرانجام از آن ماست«و هرآينه خبر آن را به زودى خواهيد دانست»
📖[ص، :آيۀ 88]
پس با مردم نماز جمعه گزارد و سخنش به پدرش رسيد پس هنگامى كه به سوى پدرش بازگشت على عليه السّلام به او نگريست و نتوانست كه اشك خود را نگه دارد تا بر گونهاش روان نگردد سپس حسن عليه السّلام را به خود نزديك كرد ميان دو چشمش را بوسيد و فرمود:پدر و مادرم به فدايت
«دودمانى كه بعضى از بعضى ديگر هستند و خداوند شنوا و داناست.»
📖[آل عمران :آيۀ 34]
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِيرِينَ ، قَالَ: سَمِعْتُ غَيْرَ وَاحِدٍ مِنْ مَشِيخَةِ أَهْلِ اَلْبَصْرَةِ يَقُولُ:
لَمَّا فَرَغَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) مِنْ حَرْبِ أَصْحَابِ اَلْجَمَلِ لَحِقَهُ مَرَضٌ وَ حَضَرَتِ اَلْجُمُعَةُ، فَقَالَ لاِبْنِهِ اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : اِنْطَلِقْ يَا بُنَيَّ فَجَمِّعْ بِالنَّاسِ.
فَأَقْبَلَ اَلْحَسَنُ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) إِلَى اَلْمَسْجِدِ،
فَلَمَّا اِسْتَقَلَّ عَلَى اَلْمِنْبَرِ حَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ تَشَهَّدَ وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) ، ثُمَّ قَالَ:
أَيُّهَا اَلنَّاسُ، إِنَّ اَللَّهَ اِخْتَارَنَا لِنُبُوَّتِهِ، وَ اِصْطَفَانَا عَلَى خَلْقِهِ وَ بَرِيَّتِهِ، وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا كِتَابَهُ وَ وَحْيَهُ، وَ اَيْمُ اَللَّهِ لاَ يَنْتَقِصُنَا أَحَدٌ مِنْ حَقِّنَا شَيْئاً إِلاَّ اِنْتَقَصَهُ اَللَّهُ فِي عَاجِلِ دُنْيَاهُ وَ آجِلِ آخِرَتِهِ، وَ لاَ يَكُونُ عَلَيْنَا دَوْلَةٌ إِلاَّ كَانَتْ لَنَا اَلْعَاقِبَةُ «وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ»
.
ثُمَّ جَمَّعَ بِالنَّاسِ، وَ بَلَغَ أَبَاهُ كَلاَمُهُ، فَلَمَّا اِنْصَرَفَ إِلَى أَبِيهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) نَظَرَ إِلَيْهِ فَمَا مَلَكَ عَبْرَتَهُ أَنْ سَالَتْ عَلَى خَدَّيْهِ، ثُمَّ اِسْتَدْنَاهُ فَقَبَّلَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ، وَ قَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي «ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» .
📖الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۱۰۳
@sibtayn
فرمانروایی که برای خریدن لباس شمشیرش را فروخت
🔸ابو رجاء خاطرهای را از امیرالمؤمنین علیهالسلام اینچنین نقل میکند که روزی حضرت شمشیری را به بازار آوردند و فرمودند:
چه کسی این شمشیر را از من میخرد؟ قسم به آن که جانم در دست اوست، اگر بهای خرید یک لنگ (از جیب خودم، نه بیت المال) را داشتم آن را نمیفروختم.»
من به ایشان عرض کردم که یک لنگ را نسیه به شما میفروشم؛ و بهای آن را زمانی که سهم خود از بیت المال را دریافت کردید، میگیرم.
ابورجا لباسی برای امیرالمومنین خرید!
زمانی که ایشان سهم خود را(مثل بقیه مردم) از بیت المال برداشتند، بهای پیراهن را بازگرداندند.
روى مجمع عن أبي رجاء قال أخرج علي علیه السلام سيفا إلى السوق فقال من يشتري مني هذا فو الذي نفس علي بيده لو كان عندي ثمن إزار ما بعته
فقلت له أنا أبيعك إزارا و أنسئك ثمنه إلى عطائك فدفعت إليه إزارا إلى عطائه فلما قبض عطاءه دفع إلي ثمن الإزار .
📚شرح نهج البلاغة : ابن ابي الحديد ج: 2ص : 200
@sibtayn
◼️ سیّد حمیری متوفای ۱۷۳ هجری قمری، از شُعَرای بزرگ شیعه و معاصر امام صادق عليه السّلام، در مصيبت حضرت زهرا سلام الله علیها، سروده:
ضُرِبَتْ وَ اهْتُضِمَتْ مِنْ حَقِّهَا
وَ أُذِيقَتْ بَعْدَهُ طَعْمَ السّلعِ
قَطَعَ اللهُ يَدَيْ ضَارِبِهَا
وَ يَدَ الرَّاضِي بِذَاكَ المتبعِ
لا عَفَى اللهُ لَهُ وَ لَا
كَفَّ عَنْهُ هَوْلَ يَوْمِ المُطَّلَعِ.
#ترجمه : زهرا را زدند و حقّش را ربودند و پس از آن، طعم جراحت و زخم را به او چشاندند. بريده باد دست ضاربِ او و كسى كه راضى و پيرو او باشد ، خدای از او نگذرد و او را از هول روز قيامت باز ندارد.
📙 مأساة الزهرا، ج ٢ ص ١۶
@sibtayn
قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
يَا دَاوُدُ إِنَّ اَلْحَرَامَ لاَ يَنْمِي وَ إِنْ نَمَى لاَ يُبَارَكُ لَهُ فِيهِ وَ مَا أَنْفَقَهُ لَمْ يُؤْجَرْ عَلَيْهِ وَ مَا خَلَّفَهُ كَانَ زَادَهُ إِلَى اَلنَّارِ .
داوود صرمى گويد: امام ابو الحسن عليه السّلام فرمود:
اى داوود! به راستى كه حرام رشد نمىكند و اگر هم رشد كند خداوند بدان بركت نمىدهد، و هرچيز حرامى را كه كسى انفاق كند اجر و پاداشى در برابرش نمىگيرد و هر چه باقى بگذارد نيز توشه او براى رفتن به آتش دوزخ است.
📚الکافي ج۵ ص۱۲۵
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
☑️ وصیّتهای صدّیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها به حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام
⚫️تبلور شدّت تنفّر و انزجار #حضرت_زهرا علیهاالسلام از آن دو ملعون ازل و ابد در وصیّت آن حضرت به #امیرالمؤمنین علیهالسلام
🌐 حجةالاسلام والمسلمین استاد_معاونیان
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬تو هم تا نفس داشتی سوختی
🎙مجید تال
🔺سوگواره شعر فاطمی 1401
📌قم ، غمخانه بی بی شهربانو (سلام الله علیها)
#مجید_تال
#شهادت_حضرت_فاطمه_زهرا_علیها_السلام
#فاطمیه
#شعر_فاطمی
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
💎سئِلَ الإمَامُ الصَّادِقُ عَلَيهِالسَّلامُ عَن مَعنَى حَيَّ عَلَى خَيرِ العَمَلِ فَقَالَ: خَيرُ العَمَلِ بِرُّ فَاطِمَةَ وَ وُلدِهَا.
از حضرت امام صادق عليهالسلام در مورد
معنای «حیّعلیخیرالعمل» سوال شد،
ایشان فرمودند: خیر العمل نیکی به حضرت فاطمه سلاماللهعلیها و فرزندان ایشان است.
📖 بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۴۴
@Sibtayn
❁﷽❁
ضربه بسیار شدید به پهلو
1️⃣ «ابوبکر بن ابی دارم» امام، حافظ و محدثی فاضل در نزد اهل سنت است. او در آخر عمرش، بارها روایت زیر را، برای شاگردانش درس میداده است:
♦️«...أَنَّ عُمر رفَسَ فَاطِمَة حَتَّى أَسقطتْ محسّناً...»
📚سير أعلام النبلاء، ذهبی، ج30، ص: 78
2️⃣ تمام سخن در معنی «رفس» است. «خلیل بن احمد فراهیدی» امام اعظم در علم لغت، این واژه را اینگونه معنی میکند:
🔸«... الصَّدْمَةُ بالرِّجْلِ في الصَّدْر»
🔹«صدمه با لگد زدن به پهلوی کسی را «رفس» می گویند»
📚كتاب العين، ج7، ص: 246
3️⃣ با این حساب امام بزرگ اهل سنت، ابوبکر ابن ابی دارم اعتراف کرده است:
🔸 همانا عمر بن خطاب آنچنان لگدی به پهلوی فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد کرد که از شدت آن، #حضرت_محسن علیه السلام سقط شد.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه آرزوی ابوبکر هنگام مرگ
حجت الاسلام ابوالقاسمی
@Sibtayn
🗓13 جمادی الاول
شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
بنا بر نقل پارهای از روایات، شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) 75 روز پس از شهادت جانگداز پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) یعنی در سیزدهم جمادیالاول سال 11 هـ .ق. واقع شد.
مرحوم کلینی در کافی شریف از امام صادق علیه السلام نقل می کند :
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا وَ كَانَ يَأْتِيهَا جَبْرَئِيلُ فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِهِ وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا وَ كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَكْتُبُ ذَلِكَ .
امام صادق عليه السّلام فرمود:به راستى فاطمه عليها السّلام پس از پدرش هفتاد و پنج روز زنده ماند،بخاطر اندوه شديدى كه پس از مرگ پدر برايش پيش آمد،
جبرئيل نزد او مىآمد و نسبت به پدرش،به او سرسلامتى مىداد و او را دلگرم مىكرد و از حال پدرش و جاى او،به او گزارش مىداد و آنچه كه در آينده براى نسل او پيش مىآيد او را باخبر مىكرد و على عليه السّلام آنها را مىنوشت.
📚الکافي ج۱ ص۴۵۸
@Sibtayn
🔥دستور هجوم به خانه وحی
« أبوالفداء » مورخ شهیر اهل سنت در قرن هفتم و هشتم در کتاب «المختصر فی اخبار البشر» در موضوع برخورد خلفا با کسانی که بیعت نکردند، مینویسد:
ابوبکر، عمر را به سوی علی و همراهانش فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه سلام الله علیها بیرون کند و به او گفت: اگر بیعت نکردند، با آن ها بجنگ؛ سپس عمر با مشعلی از آتش، به سمت خانه رفت تا آن جا را بسوزاند. وقتی فاطمه سلام الله علیها او را دید، به او فرمود: ای پسـر خطـاب کجا می آیی؟! آیا می خواهی خانه ما را آتش بزنی؟
عمر گفت: آری (یا آتش می زنم) یا این که باید داخل شوید در آنچه امت در آن داخل شدند (بیعت کنید).
« ثمّ انّ ابابكر بعث عمر بن خطاب الي عليٍ ومن معه ليخرجهم من بيت فاطمة (رضي اللَّه عنها) وقال:
ان ابي عليك فقاتلهم،
فاقبل عمر بشي ء من نار علي ان يضرم الدار، فلقيته فاطمة (رضي اللَّه عنها) وقالت:
الي اين يابن الخطّاب؟ ! أجئت لتحرق دارنا؟ !
قال: نعم، او يدخلوا فيمادخل فيه الامّة. »
📚ابوالفداء، تاريخ ابي الفداء ج 1 ص 156. دار المعرفة، بيروت.
@Sibtayn