eitaa logo
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
612 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
40 ویدیو
68 فایل
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶 📢📢 با کلیک بر روی لینک‌های زیر براحتی می‌توانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️ 🔵 🔷 🔹 #سروش: 🆔 sapp.ir/sijl.ir 🔵 🔷 🔹 #ایتا: 🆔 eitaa.com/sijlir 🔵 🔷 🔹 #تلگرام: 🆔 telegram.me/
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و احترام به استحضار می‌رساند شماره دوم مجله مطالعات اسلامی حقوق وابسته به جامعه المصطفی، آماده پذیرش مقالات پژوهشگران ارجمند با پرداخت حق‌الزحمه است. بعد از چاپ این شماره نسبت به اخذ رتبه علمی از وزارت عتف و احتساب دو پیش شماره به عنوان مجله علمی اقدام خواهد شد. منتظر مقاله جنابعالی هستیم. http://meh.journals.miu.ac.ir با احترام، ملک افضلی (سردبیر)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ▫️تیزر همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز 🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر(ره) ❎ به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می شود: 🎙 با سخنرانی: 📚 همراه با ارائه مقالات برگزیده و رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش ⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه، ساعت ۱۸ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان(ره)
اعضای محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه با سلام و تقدیم احترام به استحضار می رساند؛ پیرو انعقاد تفاهم نامه انجمن فقه و حقوق اسلامی با دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه علمیه، پیرامون مشارکت در تدوین طرحهای پژوهشی (کتاب و ...) مرتبط در عرصه های؛ بنیادی، نظری، کاربردی و راهبردی، انجمن آمادگی دارد در قالب قرارداد مالی از ظرفیت علمی اساتید معظم بهره مند باشد. خواهشمند است در صورت امکان آمادگی خود را برای مشارکت در طرح های ذیل الذکر، اعلام نمایید. ۰۹۳۵۹۸۳۹۲۲۸ شبانی
🔸کرسی فقه با انگاره قبول نظامات شرعی و لزوم استنباط آنها و انگاره انکار 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظام‌ساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر)" 🎙 با حضور و ارائه: ⏰ سه شنبه 24 آبانماه، ساعت 10 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔸 همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز 🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر(ره) ❎ به مناسبت روز جهانی فلسفه توسط پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با همکاری برخی نهادهای علمی و فرهنگی کشوربرگزار می شود: 🎙 با سخنرانی: آیت الله آیت الله آیت الله حجت الاسلام و المسلمین 📚 همراه با ارائه مقالات برگزیده و رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش ⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه، ساعت ۱۸ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان(ره) 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam
🔔 موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با همکاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار می کند: 🌀کرسی ترویجی: ابعاد حقوقی نظام برنامه ریزی جمهوری اسلامی ایران 👥 باحضور: 🗓 سه شنبه 24 آبان ماه ⏰ ساعت 9 صبح 📺 : 🔻تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
⬅️نشست علمی تحلیل سیاست جنایی ج.ا.ا در قبال اقدامات خشونت آمیز علیه نظام 👤 ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین دکتر قدرت الله خسروشاهی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ⏰ زمان: شنبه ۱۴۰۱/۸/۲۸ساعت ۱۰ الی ۱۲ 💠مکان: اصفهان ، چهارراه شکرشکن، خ حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره دو ، طبقه دوم، سالن جلسات حوزه ریاست پژوهشکده الهیات و خانواده ⬅️لینک ورود به جلسه: 🌐Dte.bz/1001 📒مجری :پژوهشکده الهیات و خانواده ⬅️همکاران:مرکزهمکاری های علمی و بین الملل ،موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی «ره» و موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین «ره»
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 کرسی فقه با انگاره قبول نظامات شرعی و لزوم استنباط آنها و انگاره انکار 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظام‌ساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر)" 🎙 با حضور 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
📚 علمی ترویجی 💬 تاثیر زمان و مکان بر جریان قاعده غرر 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری 👤 ناقد اول: حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد سید شبیری 👤 ناقد دوم: حجت الاسلام والمسلمین علی ذرئی 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین رضا صادقی 📆 پنجشنبه ١۴٠١/٠٨/٢۶ ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان). 🌐لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
FeghNezamSaz.mp3
30.17M
💯🔊 🔸 صوت کامل همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز 🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر(ره) 🎙 با سخنرانی: ⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam
هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، آبان 1402 در ایران و در محورهای کلی ذیل برگزار می‌گردد: محورهای میان‌رشته‌ای: فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی مدیریت تحول علوم انسانی تمدن نوین اسلامی قرآن و علوم انسانی محورهای رشته‌ای: اقتصاد اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی روانشناسی اسلامی علوم سیاسی اسلامی فقه و حقوق اسلامی مدیریت اسلامی معماری و شهرسازی اسلامی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔔 نشست علمی تحلیل سیاست جنایی ج.ا.ا در قبال اقدامات خشونت آمیز علیه نظام 👤 ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین دکتر قدرت الله خسروشاهی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان زمان: 🗓 شنبه ۱۴۰۱/۸/۲۸ ⏰ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 مکان: اصفهان ، چهارراه شکرشکن، خ حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره دو ، طبقه دوم، سالن جلسات حوزه ریاست پژوهشکده الهیات و خانواده ⬅️لینک ورود به جلسه: 🌐Dte.bz/1001 📒مجری :پژوهشکده الهیات و خانواده ⬅️همکاران:مرکزهمکاری های علمی و بین الملل ،موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی «ره» و موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین «ره»
✅آیت الله علیدوست: نباید باری را بردوش فقه گذاشت که رسالت آن نیست/ «اخیرا شاخه‌هایی که برای فقه در حوزه مشخص شده را به فال نیک نمی‌گیرم» 🔹️شفقنا- آیت الله ابوالقاسم علیدوست با تاکید بر تبیین دقیق مراد از «فقه نظام ساز» گفت نباید باری را بر دوش فقه گذاشت که رسالت آن نیست. به گزارش خبرنگار شفقنا این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در همایش فلسفه فقه نظام‌ساز گفت: «نظام‌ساز» وصف فقه است و نه وصف فلسفه؛ این فقه نظام‌ساز، یک فلسفه مضاف دارد. منظور از فقه نیز احکام و شریعت نیست، بلکه دانش کاشف شریعت است. این عنوانها ابهام ندارد. اما باید روی «نظام ساز» حساس بود ادامه👇👇👇 https://fa.shafaqna.com/?p=1478714
🖼 | فقه اسلامی و نظام 👤 آیت‌الله 🔹 در مورد وجود نظام، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه ما غیر از احکام و قواعد، در شریعت مطهر سیستم و نظامی داریم مانند آنچه شهید صدر بیان کرده و نظریه دوم این است که ما آنقدر که در فقه کار کرده‌ایم چیزی به نام نظام ندیده‌ایم؛ قائلان به این نظر بین شریعت و فقه تمایزی ایجاد نکرده‌اند و از منظر این افراد، اسلام در هر زمینه‌ای احکام جزئی و قواعد دارد ولی چیزی به عنوان نظام ندارد. 🔹 بنده معتقدم اسلام نظام دارد و فقیه هم باید دنبال استنباط باشد ولی هر کاری قرار است بکند باید در استنباط اول انجام دهد. مثلا در احتکار ابتدا ادله را ببیند و احکام را هم ببیند و بعد قواعد استخراج و فتوا نتیجه‌گیری شود. بنابراین کسی منکر توجه فقیه به مقاصد شریعت نیست ولی نمی‌توان منکر شد که افرادی هم در این مسئله گرفتار خطا شده‌اند.
◽️ بدون دست بردن در اصول فقه نمی توان فقه نظام ساز پدید آورد 🔸 آیت الله در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز عنوان کرد: ◾️ برای بحث بر روی فلسفه فقه نظام ساز باید بر روی اصول فقه متمرکز شویم زیرا می تواند فقه نظام مند را شکل دهد و باید ساختار اصول فقه قدری تغییر کند؛ باید به واقعیت تن داد و باید مسائل زیادی در اصول فقه آورده شود و بدون دست بردن در اصول فقه نمی توان فقه نظام ساز پدید آورد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam5
💢«همه‌دان‌ها» بار سنگین بر دوش فقه نگذارند! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹گاهی به اینجا می‌رسد که فقه طراحی نظامات اجتماعی و اجرایی می‌کند؛ راحت صحبت کنم، ما چند نفر در کشور داریم که در تمام فنون و مهارت‌ها و علوم و مدیریت‌ها تخصص دارند و رسانه هم در حد وسیع در اختیار آنان است و وقتی بحث رسالت فقه می‌شود طوری سخن می‌گویند که گویی قرار است فقه جزئیات برنامه‌ها و اجراها را هم مشخص کند و مثلا می‌گویند اگر دنیا خلق پول و چک دارد حوزه چه کرده است؟ 🔸شاخه‌هایی که امروز برای فقه در حوزه درست شده است و بعضا برای آن مقاله و کتاب نوشته‌اند را بنده به فال نیک نمی‌گیریم. ما به نام فقه نظام‌ساز و حکمرانی نباید باری بر دوش فقه بگذاریم که رسالت آن نیست؛ ما باید بحث علمی توسط متخصصان، نه همه‌دان‌ها که زیاد داریم و در همه چیز اظهارنظر می‌کنند و رسانه هم دارند، داشته باشیم و اگر قرار است با عنوان فقه نوپیدا و معاصر انقساماتی صورت بگیرد باید حساب‌شده باشد و دقیقا بفهمیم چه انتظاراتی از فقه وجود دارد. 🔹شاید شوخی تلقی کنید ولی شاهد برخی تقسیم‌بندی‌ها مانند فقه اموی و فقه حسینی و ... هستیم و باید ببینیم چه مقدار این حرفها رسالت فقه است؛ ما باید تکلیف خودمان را با عناوین فقه تمدنی، فقه حکمرانی و ... دقیقا روشن کنیم و متکفلان حوزه و اندیشمندان در قم و تهران باید روی واژه‌هایی که به کار می‌برند دقت کرده و متوجه حساسیت‌ها باشند و باری روی فقه نگذاریم که اگر فردا فلان چیز گران شد بگویند خب فقه است و فقه هم ناتوان است. 👈 http://ijtihadnet.ir/?p=68631
📣 کانون علمی فقه و حقوق برگزار می‌کند: 🔷 سلسه گعده‌های علمی: ✅: 📋 موضوع گفتگو: «شیوه‌ها و تفاوت‌های خوانش «قانون» و «حقوق» برای قاضی و حقوق‌دان» 🎤 استاد مدعو: استاد گرانقدر جناب آقای دکتر برهان مجرد «زید عزه» (مدرس دانشگاه، وکیل دادگستری) 🎤 استاد مدعو و دبیر جلسه: استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین حیدری زاده «زید عزه» (فارغ التحصیل مدرسه عالی قضاوت، بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب) ⏰ زمان برگزاری: پنجشنبه مورخ 3 آذر ماه از ساعت 16 الی 17:20 🔷 نحوه برگزاری: صرفا به صورت حضوری 🔸 آدرس: قم، خیابان امام خمینی {رحمه الله علیه}، کوچه 54، مدرسه علمیه علویه (شرکت حضوری ویژه برادران است) 🕗 مهلت ثبت نام: تا ساعت 14 روز چهارشنبه مورخ 2 آذر ماه ✅ نحوه ثبت نام: ⬅️ در صورت تمایل به شرکت حضوری و قطعی در این برنامه، عدد 1 را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تماس، به آیدی کانون در پیام رسان ایتا به نشانی @kanunelmi_feqh_hoghoogh ارسال فرمایید. ♨️ تذکر: این برنامه صرفا به صورت حضوری برگزار می‌گردد.
🖼 | فقه دانش کاشف شریعت است 👤 آیت‌الله ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز: 🔹 منظور از فقه فقط شریعت نیست بلکه دانش کاشف شریعت است. فقه نظام‌ساز گاهی به معنای تعیین کننده قواعد اجتماعی دیده می‌شود، یعنی فقهی که ناظر به رفتارهای اجتماعی جامعه است که قواعدی را بر اساس آن کشف می‌کند؛ گاهی این فقه به جایی می‌رسد که طراحی نظام‌های اجتماعی و اجرایی می‌کند. 🔹 اخیرا شاخه‌هایی برای فقه در حوزه‌های علمیه درست شده است که بگویم به فال نیک نمی‌گیرم. وقتی بیاییم به نام فقه نظام‌ساز یا فقه حکمرانی باری را بر دوش فقه بگذاریم که رسالت فقه نیست، سبب مشخص نبودن انتظارات می‌شود. در اینجا باید دقیقا بحثی برای رسالت فقه صورت بگیرد و انقسامات فقه معاصر باید حساب شده صورت بگیرد و دقیقا بفهمیم چه انتظاری از فقه داریم.
⬅️سلسله نشست های هسته حکمرانی اسلامی 📒مدرسه پاییزه حکمرانی 🔳عنوان نشست چهاردهم:نقش دانش حقوق و تعامل آن با سایر دانش ها در حکمرانی 👤ارائه دهنده: دکتر اسماعیل آقا بابائی هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📒دبیر علمی: دکتر حسین پرکان ◾️نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. ✅برای شرکت کنندگانی که ثبت نام کنند گواهی معتبر صادر می شود. 🌐 https://vdars.com/hokmrani ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 dte.bz/danaee ⏰زمان: چهار شنبه 1401/9/2 ساعت08 الی 10 🔳مکان:قم-پردیسان-انتهای بلوار دانشگاه-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-طبقه دوم ،تالار سردار سلیمانی ⬅️مجری: هسته علمی حکمرانی اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
✅ گزارشی از نشست تخصصی جنسیت و فقه 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان مطرح کرد؛ 🔹 فقه جنسیت، ناظر به مسئله مستحدثه تغییر جنسیت نیست. جنسیت، به‌مثابه یک اصطلاح جدید در علوم اجتماعی به تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی میان زن و مرد اطلاق می‌شود. 🔹 نقطه مقابل جنسیت، اصطلاح جنس قرار دارد و مراد از آن، تفاوت‌هایی است که به‌طور فیزیکی و طبیعی میان زن و مرد وجود دارد. اما تفاوت‌هایی که علی‌رغم ریشه‌های زیستی، بیشتر بار اجتماعی داشته و در اجتماع بروز پیدا می‌کند، تفاوت جنسیتی می‌نامند. 🔹 هدف فقه جنسیت این است که تفاوت‌هایی را که به لحاظ اجتماعی میان زن و مرد وجود دارد، بررسی فقهی کند تا صحت و سقم این تفاوت مشخص شده و اعتبار شرعی آن تعیین گردد. هرچند برخی از مباحث، ناظر به جنسیت در ابواب مختلف فقهی آمده و احکام آن بیان شده است، در عین حال جمع کردن این مباحث از ابواب مختلف، ذیل عنوان «فقه جنسیت» دارای فوایدی از جمله انسجام مباحث، افزوده علمی، طرح احکام ثانوی، است. 🔹 در بحث جنسیت، یکی از روش‌های دسته‌بندی مباحث در علوم اجتماعی، تقسیم‌بندی براساس نهادهای اجتماعی است که از این دست می‌توان به نهاد خانواده، نهاد اقتصاد، نهاد آموزش و پرورش، نهاد سیاست یا حکومت، نهاد دین و نهاد قانون اشاره کرد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30457 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
📚 💬 تفاوت مسئولیت اجتماعی و مسئولیت مدنی با نگاه دینی (در چیستی و کارکرد) 👤 آیت الله حاج شیخ احمد مبلغی 📆 پنجشنبه ١۴٠١/٠٩/٠٣ ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام( خیراتخان) 🌐لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💠 📘 مسئولیت مدنی در فقه امامیه(مبانی و ساختار) 🔹چاپ سوم کتاب «مسئولیت مدنی در فقه امامیه(مبانی و ساختار)»، اثر محمود حکمت‌نیاست که به‌همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به‌همت نشر این پژوهشگاه در ۳۸۳ صفحه منتشر شد. 🔹مبحث مسئولیت مدنی در فقه را می‌توان در دو حوزه مطالعاتی سامان داد: ۱. مباحث فلسفه فقهی مسئولیت مدنی، از جمله اینکه مسئولیت مدنی در کدام حوزه قرار دارد، روش‌شناسی دستیابی به حکم مسئولیت مدنی و توجیه‌پذیری تفکیک میان دو مسئولیت مدنی و کیفری. ۲. مباحث فقهی مسئولیت مدنی که در آن با دو مسئله مهم روبه-رو هستیم: ادله مسئولیت مدنی و دامنه مسئولیت مدنی از دیدگاه فقه. 👈 معرفی کامل کتاب 🔗 ofoghhawzah.ir/Newspaper/item/89425