eitaa logo
سین سیاست ll مهدی رشید
415 دنبال‌کننده
255 عکس
165 ویدیو
13 فایل
# دانش آموخته حوزه علمیه قم # دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی 🖇️ پژوهشگر مسائل اجتماعی ✍️ اسلام پژوهی و سیاست ورزی راهبردی 🌍 پیچیدگی های دنیای سیاست
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است. @Farsna - Link
🟢 تحلیل جامعه شناختی امر اجتماعی و فرهنگی در ایران ✍️ سلسله یادداشت ها (1) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از خدا که پنهان نیست، از شما چه پنهان؛ هنوز سردرگم ازدحام مومنانه لیله القدر حرم کریمه اهل بیت هستم که چطور آن ، آن پیوند دوشادوش، آن محبت و دستگیری های ماه مهمانی خدا به اختلاف و گسست و برائت و درگیری بدل می شود؟ چطور آن همدلی و همرنگی از بین می رود؟ باید قدری کلان تر، عمیق تر و عینی تر، مسئله را در قامت امر اجتماعی و فرهنگی در ایران بنگریم؛ امری که اثری از حکمرانی اجتماعی یکپارچه و نقشه جامع مهندسی فرهنگی در آن دیده نمی شود و همچون موج های سرگردان و شناور هر از گاهی به دل جامعه کوبیده، دردهایی ایجاد می کند و اندکی بعد فروکش می کند و دوباره و دوباره ... بویژه اکنون که مجددا طرح حجاب و عفاف آغاز شده است، به رویکردهای متفاوتی که در قبال آن وجود دارد می پردازیم؛ 🔶➕وضعیت شناسی 1️⃣ رویکرد اهمال؛ سکولارها با استدلال آزادی و برخی رویکردهای امنیتی با استدلال دفع گسل های اجتماعی و بحران های امنیتی، در مقابل هنجارشکنی عقب نشینی کرده و در تحقق ارزش های جامعه، دچار اهمال می شوند؛ 2️⃣ رویکرد اجبار؛ بخشی از نیروهای مذهبی و حتی متولیان امر اجتماعی_فرهنگی، مسئولیتشان را در مطالبه الزام سازی تقنینی و محدود سازی ساختاری منحصر کرده و با متهم کردن حاکمیت در دادگاه افکار عمومی، خودشان را تبرئه می کنند تمام و در عمل نهایتا در حد بیانیه یا تحصن متوقف می شوند و معتقدند که باید با فشار و اجبار، فرهنگ عمومی را سامان داد. 3️⃣ رویکرد بازار؛ برخی نهادهای حاکمیتی و فرهنگی بر بازاری سازی امر اجتماعی و فرهنگی تمرکز دارند و معتقدند باید با عواقب مالی و محدویت خدمات اجتماعی، هزینه هنجارشکنی را بالا ببریم یا مثلا برای جهاد تبیین، نهایتا بودجه تصویب کنیم (مصوبه مجلس و تذکر رهبری) 4️⃣ رویکرد ارشاد و اصلاح؛ تعدادی از مصلحان اجتماعی معتقدند که رویکردهای قبلی با ماهیت و جنس امر فرهنگی و اجتماعی، سازگار نیست و ابتذال یا انسداد برخی ارزش ها، نتیجه افراط و تفریط در اجبار و بازاری کردن و بسیط انگاری امر فرهنگی است؛ البته به معنای نفی تقنین و تنبیه قانون شکنان نیست بلکه برعکس بر اجرای این قوانین و ارزشها و نهادینه سازی آنها باید ایستاد اما با ضمانت اجرای نرم افزاری و باور و قلوب جامعه به عنوان اساس کار، نه زور یا پول. 🔸➕ ارزیابی 🚫 راهبرد دشمن، استحاله فرهنگی و مدنی است و از رویکرد اهمال، اجبار و بازار هم سوء استفاده می کند؛ 🚫 اهمال مطرود است؛ 🚫بازاری کردن امر فرهنگی هم نتیجه رویکردهای نئولیبرالیسی است؛ قطعا باید بهترین هزینه ها را برای ساماندهی فرهنگ و نهادینه کردن آن انجام داد اما مواجهه بازاری با امر اجتماعی و فرهنگی، اولین خودزنی در این عرصه است که آن را نابود می سازد. 🚫 اجبار حداکثری هم در تجربه زیسته ج.ا.ا و قبل آن، نه تنها مسئله را حل نکرده است، بلکه اتصالات شبکه ولاء عرضی و طولی که در نظام ولایت، زیرساخت و زیربنای تمام روبناهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... است، را به شدت آسیب زده. است؛ تقنین و ساختار کاملا ضروری است اما منحصر کردن امر در اجبار، به فرمایش امیر مومنان (فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ(مهاجرت) وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف (خشونت اجتماعی) می شود. حکمت 476)؛ سبب ایجاد نفرت، خشونت و نابودی سرمایه اجتماعی نظام دینی می شود؛ چنانکه اهمال هم سبب زوال ارزش ها و انحطاط اجتماع می شود. در اندیشه توحیدی، قدرت را برای قدرت و ثروت نمی خواهیم بلکه برای اقامه دین و اقامه دین برای رشد جامعه و شکوفا شدن استعداد انسان در مسیر قرب الهی است؛ تاکید میکنم اجبار و الزام لازم است در جای خودش، ولی اگر تمام مسئله شود، تلفات زیادی می دهد و حرکت کاروانی جامعه را مختل می سازد. لذا امام صادق ع به دو منطق حکمرانی اموی و علوی اشاره می فرمایند؛ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ إِمَارَةَ بَنِي أُمَيَّةَ كَانَتْ‌ بِالسَّيْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أَنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ َ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِيَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِي دِينِكُمْ وَ فِيمَا أَنْتُمْ فِيهِ.(وسائل الشیعه، 11، 430) ⁉️ حال باید چه کرد؟ الگوی ایجابی مطلوب چیست؟ 📣 تفصیل و پاسخ؛ یادداشت بعدی در 👇👇👇 ┄┄┅••=✧؛🇮🇷؛✧=••┅┄┄ ✍️ مهدی رشید eitaa.com/sin_syasat_Rashid
🟢 تحلیل جامعه شناختی امر اجتماعی و فرهنگی در ایران ✍️ سلسله یادداشت ها (۲) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ با وضعیت شناسی و ارزیابی ۴ رویکرد «اهمال، اجبار، بازار و ارشاد» نسبت به امر اجتماعی و فرهنگی در ایران، باید بیشتر اطراف قضیه را باز کنیم تا در مطلوب نگاری به الگوی جامع مهندسی اجتماعی و قواعد عملی برسیم؛ ✅ راهبرد مطلوب، همان راهبرد اصل انقلاب و گام اول یعنی خلق اراده ملی و همگانی (بیانیه گام دوم) است که با معروف سازی ارزش ها و فرش کردن آنها در جامعه (هنجارسازی) به تعبیر امیرمومنان ع (فَرَشْتُكُمُ الْمَعْرُوفَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي؛ خطبه 87) تمام جامعه را عامل و آمر به معروف سازد؛ ➕ در واقع مشکل اصلی ما در امر فرهنگی و اجتماعی همان مشکل امر اقتصادی و سیاسی است که آن را در دوگانه (بروکراتیزه کردن فرهنگ) و (محصور در نهاد دین و حوزه) به ابتذال کشاندیم؛ درحالیکه مدل حکمرانی اجتماعی و فرهنگی امامین انقلاب، و به تعبیر رهبری، بسیج مردمی، است. (01/01/1403) ➕ فناوری اجتماعی خلق اراده عمومی، ساخت عمل صالح از ایمان مردم است. به تعبیر رهبری «از سرمایه‌ی ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید. مردم، مؤمنند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان میتواند عمل صالح تولید کند. امام، استاد بی‌نظیر استفاده‌ از ایمان مردم برای تولید عمل صالح بود. 14 خرداد 1401» ➕ منطق عملی این الگو، پل زدن از جذبه های دینی و علقه های ایمانی به اصلاح جلوه های غیر دینی است؛ لذا رسول اکرم ص در جواب اصحاب که گفتند فلانی نماز می خواند و خلاف هم می کند، فرمودند؛ نمازش او را نجات خواهد داد(بحارالانوار، 79، 198)؛ به جای طرد گنهکار و قطع بند ایمان، از حداقل ایمانش یعنی نماز، عمل صالح ساختند. (الگوی مهندسی فرهنگی) اما متاسفانه این نقطه اتصال را به نقطه انقطاع تبدیل می کنیم و با داعیه دینداری و صیانت از دین، آن را گروگان گرفته و کسی که مظهر غیردینی در او هست، را از دایره دین و دینداری خارج می کنیم. 🔸 تکلیف اجیرشدگان هنجارشکنی و ارزش زدایی که «به تعبیر رهبری، مسئله حجاب را به صورت چالش بر جامعه ما تحمیل کردند» معلوم است؛ اما چالش بزرگتر در دل این چالش، ایجاد گسست، تنفر، تقابل بین طیفهای اجتماع و قطبی سازی جامعه مومنان، آنهم با اسم دین است که شب قدر دوشادوش هم «یا رب یا رب یا رب» بگویند و فردایش سر ربّشان دعوا کنند. پ.ن؛ حاکمیت باید به مسئولیت خویش عمل کند؛ اما کاش متولیان فرهنگ و مصلحان اجتماع، ارزش ها و معروف ها را تبدیل به امر عمومی (فرش) کنند و به جای انحصار مسئولیت در مطالبه اجبار و الزام امر فرهنگی و کنش عملی در حد بیانیه و تحصن، از مبانی سرشار دینی، الگوسازی کرده و آنها را تبدیل به قواعد عملی برای مهندسی اجتماعی و فرهنگی جامعه کنند. کاش به جای طرد ضعیف الایمان از دین با انواع برچسب ها، از همین نقطه، پلی به اصلاح ضعفهایش بزنیم. کاش بدانیم دشمن جای دیگری است و ناخواسته از جبهه خودی می زنیم و در زمین دشمن بازی می کنیم ... کاش حجتی در مقابل خداوند داشته باشیم. ┄┄┅••=✧؛🇮🇷؛✧=••┅┄┄ ✍️ مهدی رشید eitaa.com/sin_syasat_Rashid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عج 🔻وضعیت مبتذل ویترین‌ها و بازار لباس بانوان❗️ (ازین طرف میگیم حجاب، ازون طرف تو ویترین‌ها بدحجابی رو تبلیغ میکنیم!) ⬅️ حکومت وظیفه داره در این باب... 🔻اندیشه پژوهان استاد 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رژه نظامی فوق العاده نیروهای دانشگاه افسری ارتش در حضور رهبر انقلاب سال ۹۶ واقعا لذت بخشه🌹 @BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ناگفته‌هایی از شب حمله ایران به اسرائیل اسکات ریتر افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. لایه های دفاعی 😁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیرامون حمله نظامی ایران به اسرائیل 🔰 حمله ایران طبق اصل دفاع مشروع شورای امنیت بود 🔰 اقداماتی كه از لحظه اول تجاوز به سفارتخانه ما انجام شد 🔰 پیام‌ها و درخواست‌ها و پیشنهادهایی كه دیگر كشورها به ما دادند 🔰 تصمیماتی كه ایران در این درباره گرفت 🔰 نكات مهمی كه در این عملیات وجود داشت 🔰 چرا تاخیر در پاسخ نظامی ایران بود 🔰 اقدامات و ظرفیت‌هایی كه آمریكا و اروپا و دیگر كشورها برای مقابله با حمله ایران فعال كردند 🔰 موفقیت‌هایی كه این حمله برای ایران در بخش نظامی و دیپلماسی در پی داشت 🎙 حجت الاسلام دكتر محمود نبویان 🗓 1403-01-29 🕌 نمازخانه موسسه ┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese 🆔 @TolidatFarhangi 🆔 @SofreFarhangiReyhane @Adminfarhangimoasese
هدایت شده از خبرگزاری فارس
امیرعبداللهیان: ۲۰ کشور تلاش کردند تا موشک‌ها و پهپادهای ما به هدف نرسد، اما موشک‌ها و پهپادهای ما به اهداف اصابت کرد 🔹وزیر خارجه در مصاحبه با سی‌ان‌ان: حملهٔ ما غافلگیرانه نبود و طرف‌های مقابل ما، اگرچه از ساعت و زمان حمله اطلاع نداشتند، اما می‌دانستند که به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد. ما عملیاتی موفق، پاسخی صریح و پیامی روشن به رژیم صهیونیستی دادیم. 🔹در موضوع هسته‌ای، موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام شده؛ ما در این رابطه فتوای شرعی و دینی رهبری بزرگ ایران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را داریم. بارها هم اعلام کرده‌ایم که برنامهٔ جمهوری اسلامی ایران در حوزهٔ هسته‌ای تماما صلح‌آمیز است. ما بر این نگاه و تعهد خود تمرکز ویژه‌ای داریم. 🔹اما در مقابل شاهد بوده‌ایم در ماه‌های گذشته، بارها برخی مقامات رژیم اسرائیل اعلام کرده‌اند که برای پیروزی در غزه باید از بمب هسته‌ای استفاده کرد. @Farsna - Link
🟢 تحلیل جامعه شناختی امر اجتماعی و فرهنگی در ایران ✍️ سلسله یادداشت ها (3)؛ الگوی ایجابی جامعه پردازی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این روزها که طرح عفاف و حجاب در حال اجراست؛ پرسش اساسی این است که الگوی ایجابی نهادینه سازی ارزش ها در جامعه چیست؟ در پاسخ باید به مدل های جامعه پردازی توجه کنیم تا الگویی برای نهادینه سازی همه ارزش ها به دست بیاوریم نه فقط حجاب یا چند ارزش دیگر ... ✧ دو الگوی جامعه پردازی ✧ 🚫الگوی جهالت؛ تحمیق، تحمیل، کنترل تحمیق و تحمیل که فناوری دستگاه تزویر است به کنترل (توتالیتاریسم و تمامیت خواهی) ختم می شود. اینجا اولیاء شیطان با تمرکز بر (زُخْرُفَ الْقَوْل) در صدد گسترش وهم (به جای فهم) و ساخت نظام اجتماعی مبتنی بر ولاء منفی هستند. (يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا / برخی با برخی دیگر برای اغفال مؤمنان، سخنان آراسته ظاهر فریب اظهار کنند.) انعام/ 112 ✅ الگوی رسالت؛ تبیین، تفاهم، تعاهد و تعالی 4 مرحله پروژه جامعه پردازی انبیا؛ 1️⃣ تبیین و تبلیغ؛ که فناوری دستگاه تدبیر است به تفاهم، تعاهد و تعالی می انجامد؛ رهبری ذیل آیه «اُبَلِّغُکُم رِسَالتِ رَبّی وَ اَنصَحُ لَکُم- اعراف/62»؛ تبلیغ یعنی رساندن؛ منتها به شرطی که صادقانه، صمیمانه، امانت‌دارانه و مسئولانه باشد. (۱۳۹۶/۱۰/۰۶) وسوسه‌ای را که روی جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند؛ تبیین میتواند. (۱۴۰۱/۱۰/۱۹) 2️⃣ تفاهم؛ برخلاف دستگاه تزویر، منطق تدبیر به دنبال رشد فهم و عقل است که به طور مبنایی و اصولی با پروپاگاندای غربی متفاوت است؛ پروپاگاندا برای کنترل افکار عمومی مردم است، در جهت دست یافتن به قدرت، منفعت و پول. اما تبلیغ اسلامی عبارت است از تفاهم با مردم؛ بحثِ کنترل نیست، ذهنها را به سمت یک هدف عالی و والایی متوجّه کردن و ذهنها را به هم نزدیک کردن. (ولاء عرضی و طولی و فرش کردن معروف در جامعه) (۱۳۹۶/۱۰/۰۶) 3️⃣ تعاهد؛ وقتی تفاهم عقلانی حول ارزش ها با (معروف سازی و هنجارسازی ارزش ها)، شکل گرفت، یک تعاهد اجتماعی برای تحقق آن در جامعه ایجاد می شود؛ به تعبیر رهبری «اثر تفاهم این است که مردم در جهت کارهای اساسی و خیر، خودشان مسئولانه وارد میشوند.» (۱۳۹۶/۱۰/۰۶) مکانیسم بیعت های تاکیدی معصومین (ممتحنه/12 - نور/ 53) برای تعاهد اجتماعی و شریک کردن مردم در فرش کردن ارزشها در جامعه (مردم سالاری دینی) و ساخت جامعه تراز به دست خودشان است؛ همان به تعبیر رهبری که «عبارت است از مردم و ارزشهای الهی. این دو تا باید با هم توأم بشوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند. ارزشهای معنوی و ارزشهای الهی، همراه با اراده‌ی مردم؛ نه تحمیل بر مردم.»(07/10/1390) ▪️اینجا تعاهد اجتماعی، ضمانت اجرای ارزش ها می شود و اگر کسی هنجارشکنی کند، درد تمام جامعه را فرامی گیرد و یکپارچه در صدد درمان برمی آیند نه فقط قوه قضائیه و انتظامی. این ثمره (فرش کردن معروف در جامعه؛ خطبه 87) است؛ اما متاسفانه امروز برعکس عمل می کنیم. ▪️اینجا تمام جامعه عامل و آمر به معروف می شود () و حدود الهی چنان معقول و مقبول میگردد که درحالیکه امیرمومنان (ع) دست دزد را قطع می کند، دزد چنان زبان به مدح علی می گشاید که کم نظیر است و می گوید حکم خدا و حق را اجرا کرده است. (بحارالانوار، ج٣٤ص٢٦٧) ▪️اینجا دیگر افکار عمومی و سرمایه اجتماعی، دستمایه هشتگ های (نه به اعدام) برای جانی که با اتوبوس مردم را زیر گرفته نمی شود، برای جاسوس و ... ▪️اینجا دیگر اعتماد عمومی و ... 4️⃣ تعالی؛ ثمره تبیین، تفاهم و تعاهد، تعالی جامعه و هدایت کاروانی جامعه است که تصویرش، جامعه ظهور است. (مولفه های عصر ظهور) این مدل جامعه پردازی، به تعبیر رهبری، همان نظام اجتماعی مدینه النبی (شبکه ولاء) رسول اکرم است که هر کسی درون آن قرار می گرفت، تربیت می شد.(طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 204) پ.ن؛ بیاییم به جای قطبی سازی، نفرت پراکنی و گسست پیوندهای ایمانی، برای ایجاد آن نظام اجتماعی نبوی (شبکه ولاء) و تولید عمل صالح از ایمان مردم، تلاش کنیم. عقلانی ترین الگوهای حکمرانی در اسلام عزیز وجود دارد؛ فقط باید این گوهرها را صید کرد... ┄┄┅••=✧؛🇮🇷؛✧=••┅┄┄ ✍️ مهدی رشید eitaa.com/sin_syasat_Rashid
هدایت شده از خبرگزاری فارس
سناتور آمریکایی: مقامات لاهه اگر ضد اسرائیل رأی دهند تحریم می‌شوند 🔹کاتن، سناتور آمریکایی نوشت: من به مقامات دادگاه بین‌المللی کیفری هشدار می‌دهم؛ اگر در کنار ایران و حماس(متحدان پوتین) بایستید و وارد نبرد سیاسی در مقابل اسرائیل شوید، تحریم خواهید شد. همین حالا دلارهای خود را از آمریکا خارج و با سفر مجدد به آمریکا خداحافظی کنید. 🔸از آغاز جنگ غزه چند کشور علیه رژیم صهیونیستی به‌جرم نسل‌کشی در غزه، در دادگاه لاهه شکایت کرده یا شهادت داده‌اند. @Farsna - Link
انحطاط نظم ظالمانه آمریکایی