eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.6هزار دنبال‌کننده
181 عکس
163 ویدیو
19 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹معنای تاسوعا و عاشورا ❓جایی خواندم که عاشورا نه بمعنایِ 10 که بمعنایِ معاشرت با امام و تاسوعا نه بمعنایِ 9 که بمعنایِ افزایش وسع و ظرفیت است. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 این یک برداشتِ ذوقی است و مبنایِ لغوی و حدیثی ندارد. نمی‌گویم معاشرت با امام در عاشورا و افزایشِ ظرفیت در تاسوعا غلط و نادرست است. سخن آن‌جا است که برداشتِ نویسنده از دو کلمه‌ی مزبور، مبنایِ لغوی و حدیثی ندارد. 👈 لغوی: از لحاظِ لغوی، عاشورا از ماده "عشر" بمعنایِ 10 و تاسوعا از ماده "تسع" بمعنایِ 9 است. لغویون به این نکته هم تصریح می‌کنند که وزنِ "فاعولا" در زبانِ عربی غیر از این دو مورد و یا موارد محدود دیگر به کار نرفته. منبع: تاج العروس/ج7/ص222 👈 حدیثی: دو واژه تاسوعا و عاشورا در بیاناتِ امام صادق به چشم می‌خورد. اما معنایِ ذوقیِ فوق ولو اشارتاً در متونِ حدیثی نیامده است. ✅ تاسوعا روزی است که امام، محاصره شدند و عمر سعد، رسماً اعلامِ جنگ کرد. عاشورا نیز روزِ وقوعِ جنگ و شهادتِ سید الشهداء بود. 🆔 @SinJimDin
🔹 سقّا ❓چرا از ظرفیتِ حضرت عباس در میدان جنگ بخوبی استفاده نشد و امام بجای اذنِ جهاد، ایشان را مأمور به آوردن آب کردند؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ معنای جنگ: کسانی که می‌گویند حضرت عباس نجنگید، جنگ را چه معنا می‌کنند؟! حتما باید کسی وسطِ گودیِ قتلگاه شهید شود تا نامِ جنگجو بر او بنهیم؟ روزِ عاشورا درست زمانی که بنی هاشم شهید شده بودند امام تصمیم گرفتند برای اهلِ حرم آب بیاوردند. حضرت عباس از راستِ لشکر و امام حسین از سمتِ چپ به دل لشکر زدند تا سپاهِ دشمن را متفرق کنند. ➕ قرار بود امام، لشکر دشمن را مشغول کند و حضرت عباس در حالی که دلاورانه می جنگید خودش را به شط فرات رساند و مشک را پر کرد. پس حضرت عباس، هم جنگید و هم بدنبالِ آب رفت؛ آن هم زمانی که بنی هاشم و جمع زیادی از اصحاب شهید شده بودند. ❌ پس نگوئیم امام حسین دست و بالِ حضرت عباس را بسته بود تا صبر ایشان آزموده شود! نگوییم امام از ظرفیتِ عباس بن علی استفاده نکرد. اگر عباس نمی رفت، چه کسی باید آب می آورد؟ 2️⃣ کثرت دشمن: باید از مبالغه‌های دروغین و افسانه سرائی‌ها پرهیز کرد و با نگاهِ واقع گرایانه گفت چه حضرت عباس می‌جنگید و چه نمی‌جنگید، پیروزیِ ظاهری به نفعِ امام حسین محقق نمیشد. 👌چون تعدادِ یاران امام حسین، 72 نفر بود و عددِ لشکریانِ جبهه مقابل 30 هزار نفر! تعدادِ کشته هایِ لشکر دشمن هم فقط 88 یا نهایتا 225 نفر بود. اگر واقعا حضرت عباس حریفِ یک لشکر می‌شدند، پس چرا با وجودِ همراه داشتنِ 20 سوار و 30 پیاده (طبق نقل شیخ صدوق) حریفِ نگهبانانِ آب نشدند؟ ➕ پس نگوئیم این نقشه و سیاست امام حسین بود که نگذارند حضرت عباس بجنگند و در نتیجه پیروزی حاصل نشود تا امام بتواند خود را مظلوم جا بزند و با این مظلوم نمایی برای خودش محبوبیت کسب کند العیاذ بالله! نشان به آن نشان که حضرت عباس جنگید و با این وجود مظلومیتِ امام حسین به جهان ثابت شد. 3️⃣ ولایت مداری: ماجرایِ آب آوردنِ حضرت عباس، تبلورِ اطاعت از ولایت بود. عباس در بحبوحه جنگ و در بینِ چکاچکِ شمشیرها دستور امام مبنی بر آوردنِ آب را می‌شنود. اینجا ایشان جنگ را ترک نمی‌کند بلکه با شجاعت از سپر دفاعی دشمن عبور می‌کند و پیروزمندانه خود را به فرات می‌رساند. اما در راه بازگشت به کمینِ دشمن در نخلسان بر می‌خورد و ناغافل به شهادت می‌رسد. ➕ هدفِ امام از جنگ، پیروزی نبود. خودِ امام می‌دانست این جنگ از لحاظِ ظاهری به نفعِ یزید است. این جنگ، تقابل بینِ دو آرمان بود. ولایتِ الله و ولایتِ شیطان. امام در این جنگ، هدفشان احیای جایگاه "ولایت" بود. پس مظاهرِ ولایت مداری این جنگ باید برجسته می‌شد که یک نمونه‌اش اطاعتِ حضرت عباس از امام بود. ✅ باید عباس بعنوانِ بزرگترین نمادِ ولایتمداری و قهرمان به جامعه معرفی شود و نه بعنوانِ بزرگترین پهلوان و وزنه بردار! که متاسفانه امروز عباس بن علی در نگاهِ عوام تنزل پیدا کرده به یک کشتی گیر و پهلوانِ زورخانه! لذا مردم عزادارِ عباس هستند اما پیروی از ولایت چون ندارند، ولیِّ خدا امام زمان همچنان در پسِ پرده غیبت به سر می برد! 🆔 @SinJimDin
🔹 جوش عَلَم ❓شما تُرکی بلدین دیگه؟ بعضی از آذربایجانی‌ها معتقدن روز عاشورا عَلَم به جوش و خروش می‌افته؛ به زبونِ خودشون می‌گن: "عَلَم جوشه گَلیپ"!! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ جوش آمدنِ عَلم نه مبنایِ علمی دارد و نه مبنایِ شرعی. فقط قشرِ تحصیل کرده و دگر اندیشِ ما را نسبت به دین، کم اعتقاد می‌کند و این تصور را پیش می‌آورد که دین، خرافات است. ❌ دمِ خروسِ مُدعیانِ جوشِ عَلَم وقتی بیرون می‌زند که بدانید آن عَلَم خاص خیلی اوقات دستِ کسی به جوش می‌آید که خیلی اهلِ دین و نماز نیس گاهی!!! ➕ من در یک روستا چندین سال قبل منبر داشتم؛ یک پیرِ مرد که مشخص بود ادا در می‌آورد عَلم را تکان داد و رفت به طرفِ درّه!! من خنده‌ام گرفت، رفتم پُشت تریبون و گفتم چه خوشتان بیاید و چه بدتون بیاد این کار، خرافات و بدعت است؛ جمع کنید بساطَش را؛ همه‌ی ما باید مقابله کنیم در برابر بدعت‌های عاشورا. 2️⃣ مردم از چیزهای عجیب خوششان می‌آید؛ اگر با حرکاتِ عجیب و غریب، تعدادِ عزاداران را بیشتر کنیم حضورِ مردم نه بخاطر امام حسین که بخاطرِ دیدنِ چیزِ عجیب است! مردم را باید به سمتِ اهداف و آرمان‌های امام حسین بکشانیم نه سمتِ جفتک‌اندازی با عَلم و کُتل!! ➕ ممکن است فردی بگوید ما دیده‌ایم با این عَلَم‌ها حاجت گرفتند بعضی‌ها!! خُب شما حتی به یک سنگ هم اگر اعتقاد داشته باشید ممکن است حاجت‌روا شوید! شیطان، عملِ خرافی را جذاب می‌کند و حتی گاهی کمک می‌کند نذر دهنده‌ها به حاجتشان برسند تا با این روال، اعتقاد پیدا کنند به آن خرافات. این افراد اگر نذرشان را بجای عَلَم، به خودِ امام حسین می‌کردند، قطعا حاجتشان را خیلی بهتر و بیشتر می‌گرفتند. 3️⃣ بعضی‌ها می‌گویند ما با این گونه برنامه‌ها برای مسجد و هیأتمان کمک‌های مردمی جمع می‌کنیم و نیّت‌مان خیر است. سوال من این است که آیا شما به هر قیمتی می‌توانید کمک جمع کنید برای مسجد؟! و لو با روشِ غلط؟ هدف، وسیله رو موجّه نمی‌کند. باید با راهِ درست و حلال، برای مسجد و امام‌زاده پول جمع کرد! مسجدی که با کلک و راهِ حرام ساخته شود، مسجدی بی‌برکت خواهد بود. 4️⃣ یکی می‌گفت فلان پلیس با جوش آمدنِ عَلَم مخالفت کرد و ماشینَش چپ کرد!! این دروغ‌ها را کاسبانِ خرافات، ساخته‌اند تا مخالفانشان را ساکت کنند. آیا مردم آن مأموری که با جفتک‌زنیِ عَلم مخالفت کرد را دیده‌اند؟! بنده چندین سال قبل موضع‌گیریِ شدیدی داشتم در یک روستا بر علیهِ جوشِ عَلم!! هنوز هم زنده‌ام و هییییچ بلا و عذابی بر من نازل نشده! 🙂 ✅ پس به این شایعات دامن نزنیم و هیچ حرفی را بدونِ علت و دلیل و حجّت نپذیریم. دین بازیچه‌ی عوام نیست. حتّی اگر هم مثلا ماشینِ فلان پلیس چپ کرده باشد، از کجا معلوم دلیلش این بوده باشد؟ این همه آدم در دنیا همان ساعت تصادف کردند به هزااار دلیلِ دیگر!! اتفاقات را بهم نچسبانیم. 5️⃣ حالا با آن عَلَمِ کذائی چکار کنیم؟ علَم، قداست دارد و بماند... ؛ اما آن حرکاتِ ناشایستِ حاشیه‌ای را حذف کنید... . اگر واقعا وجود این عَلم باعث می‌شود مردم سال بسال به آن معتقد تر شوند، این‌جا فرمانِ آتش به اختیار رهبری به مذهبی‌های بُت‌شکن، اجازه می‌دهد مخفیانه عَلمِ مزبور را ببرند در بیابان با حفظِ احترام دفن و محو کنند تا ریشه‌ی خرافات برچیده شود. یا به حوزه‌ی علمیه، سازمان تبلیغات، امام جمعه و سازمان اوقاف اطلاع دهند تا اقداماتِ قانونیِ لازم انجام شود. 🆔 @SinJimDin
🔹نوازندگان حسینی ❓نظر شما در موردِ دسته‌هایی که با ساز و دهل به عزاداری می‌پردازند چیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ "قَفَنْدَر" را می‌شناسید آیا؟ همان شیطانی که با موسیقی، غیرت را می‌رباید؛ تا آن‌جا که شخص، ناموس خود را عرضه می‌کند و کـکش هم نمی‌گـزد! کتاب اصول کافی / ج5 / ص537 🎵"موسیــقی" کاردستی شیطان است و ابلیس آن‌را از روی شماتت به آدم علیه السلام اختراع کرد؛ آن‌گاه که ابوالبشر از جنّة، بیرون شد. مستدرک‏ الوسائل / ج13 /ص2183 البته هر اختراعی ـ حتی اختراعات شیطان ـ ممکن است موارد مصرف مفید و حلالی هم داشته باشد. 👌نویسنده‌ی نوشتار حاضر در صدد نفی ضروری‌پنداری موسیقی است و نه نفی مطلق موسیقی؛ چرا که موسیقی، مصدایق مشروع و حلالِ روشنی نیز دارد که حکمش در بیانات فقها آمده و ما در این لینک شرحَش دادیم. ❌ عمده دلیل روی آوری به موسیقی، آرام‌بخش بودن آن است. اما باید دانست که امروز ماهیت دروغینِ افسانه‌یِ موسیقی‌درمانی و آرام‌بخش بودن آنْ بر اهل انصاف، پوشیده نیست. چرا که خاصیتِ موسیقی صرفا تخدیر و تسکین دردهای روحی است و نه درمان. ✅ بنابراین انس با موسیقی هر چند از نوع حلالش لغو و بیهوده است و مؤمن، از لغویات روی بر می‌گرداند. مگر آن‌که غرضی عقلائی برای موسیقی تصور شود. ❗️یکی از آسیب‌های نوظهور، ورود موسیقی ـ هر چند حلال ـ به عزاداری‌ها، جشن‌های دینی و نیز محافل متدینین است. این پدیده، نه توصیه‌ی اسلام است و نه سیره‌ی عملی بزرگان دین. بمَثَل در ایام محرم حضور نوازندگان در طلیعه‌ی دسته‌های عزا چه مبنای شرعی و عقلی‌ای می‌تواند داشته باشد؟ 1️⃣ اولا: نوازندگی در ملأ عام، موجبات ترویج موسیقی و نیز زمینه‌سازی برای قبح شکنی حضور کارناوال‌های نوازندگی در فضای عمومی و عادی‌سازی اجرای کنسرت‌های گوناگون در کشور می‌شود 2️⃣ ثانیا: اساسا یک نوازنده، در دستگاه امام حسین به چه کار می‌آید؟ 3️⃣ ثالثا: قدیم الأیام نواختن گاه به گاه شیپور از باب إخبار و اعلان بود که امروز دیگر فایده‌ی مزبور، وجود ندارد. 4️⃣ رابعا: ایجاد آلودگی صوتی از هر نوع آن باعث آزار سالخوردگان، بیماران، زنان آبستن یا کودکان است. 5️⃣ خامسا: گروهی از شهروندان محترم، مخالف عقیده‌ی ما هستند. آیا آن‌ها حق ندارند بگویند تحمل ده‌روزه‌ی این حجم صداها برایشان مقدور نیست؟ حتی این نواهای گوش‌خراش، اعتراض بسیاری از متدینین را نیز برانگیخته است. 6️⃣ سادسا: نوازندگان، مزاحم و مانع استماع مدائح، مراثی و مواعظ می‌شود و درس‌های عاشورا لابلای نُت‌های موسیقی گم می‌شود. حتی یزیدیان نیز در کربلا با هلهله مانع شنیده شدن مواعظ سید الشهداء شدند. ❗️هر‌گاه کلام علما مهجور باشد و دین، ملعبه‌ی دست عوام گردد، دشمنان ساز و دُهُلشان به راه می‌افتد؛ البته همواره ساده‌لوحانی از طبقه‌ی عوام و خواص، چنین حرکت‌هائی را مفید می‌پندارند. 🆔 @SinJimDin
🔹شاخسی ❓حکم شرکت در مراسم شاخسی چیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 👌👌 عشق و علاقه‌ی آذری زبانان به خاندان عصمت و طهارت، قدمتی به بلندای تاریخ دارد. یکی از جلوه‌های این عشق پاک و نورانی، حضور پر شور مردمان این خطه در مراسم "شاخسی" (شاه حسین) است. قدیم ‌الأیام این سنت کهن، بلافاصله بعد از عید قربان آغاز می‌شد؛ یعنی یک ماه قبل از شروع محرم. ☝️ریش‌سفیدان هر محل مشعلی بزرگ فراهم می‌کردند و آن را در مکانی مناسب در بلندی نصب می‌کردند. قبل از غروب آفتاب مشعل‌ها روشن می‌شد. با غروب خورشید مردم به گرد مشعل جمع می‌شدند و با چوب‌دستی‌هایی که نماد شمشیر بود به صف می‌ایستادند. ➕عزاداران، طی صف‌هایی منظم و فشرده چوب را به دست راست گرفته و با دست چپ، کمر کنار دستی خود را می‌گرفتند. رئیس دسته (دسته باشی) شروع به خواندن اشعار حماسی می‌کرد و مردم ذکر "شاخسی" سر می‌دادند. 🔔طبق برخی نقل‌ها، مراسم شاخسی سنبل حلقه زدن اصحاب در شب عاشورا به دور امام حسین علیه السلام است که نشان از تجدید بیعت داشت. ظاهرا محرک و مسبب اصلی تشکیل این حلقه حبیب بن مظاهر بود: 👈 شاخسینی اول حبیب ابن مظاهیر باشلادی / بو سببدن بیر بئله شور و عزا شاه حسینده دیر 🏴 در شب عاشورا عده‌ای با استفاده از تاریکی شب، فرار کردند و تنها 72 تن به حسین علیه السلام وفادار ماندند. زینب کبرا سلام الله علیها مضطرب نزد برادر بزرگوار آمدند و عرضه داشتند: "نکند اینان نیز فردا ما را ترک کنند". 🗣 امام، نگرانی خواهر را با پیر قافله حبیب بن مظاهر در میان گذاشتند . وقتی اصحاب از نگرانی زینب مطلع شدند، مشعل به دست گرد خیمه‌ی زینب طواف کردند و با رجزهای حماسی، وفاداری خود را اعلام نمودند. 🔔 مردم آذری زبان هر سال با فرا رسیدن محرم با به راه انداختن دسته‌های شاخسی از مقابل مساجد شهر حرکت می‌کنند به سمتِ مرکز شهر و با ندای "برشمر پلید لعنت" شاخسی را به پایان می‌رسانند. این مراسم نمادی است از تجدید بیعت با حسین. پاسخی است به ندای هل من ناصر حسین که به پهنای تاریخ ادامه دارد. ❗️امّا در سال‌های اخیر این سنّت پسندیده با انحرافات و آسیب‌های عمیقی همراه شده است. بعنوانِ مثال برخی از دسته‌ها تا نزدیکِ سَحَر در خیابان‌های شهر با طبل و شیپور تردد می‌کنند؛ که این موجباتِ اذیت مردم و مخصوصاً بیماران را فراهم کرده است. ❌ یا برخی از این تجمعاتِ شبانه، مبدّل شده است به فضایی برای مراوده‌ی دختران و پسرانِ جوان و صحنه‌های بسیار سخیفی را پدید آورده که دلِ مومنان و امام زمان را به درد می‌آورد. 🆔 @SinJimDin
🔹سگِ حسین ❓اگه سگِ حسین بودن بَده، چه کنیم با این بیت شعر از آیت الله وحید خراسانی: وحیدم من اگر در جُرم و تقصیر / سگى بودم شدم در كوى تو پیر؟!! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✅ سگ در ادبیاتِ عرفیِ ما نمادِ "وفاداری" است. در واقع استفاده از این تعبیرِ کنائی در اشعار و مراثیِ اهلبیت با هدفِ رساندنِ مفهومِ وفاداری به حضرت سید الشهداء کاربرد داشته است از قدیم الأیام. 🔔 اما در گذرِ زمان ممکن است یک تعبیرِ درست، معنایَش عوض شود یا مثلا سوء برداشت هائی از آن تعبیر شود. به عنوان مثال، کلمه‌ی "زخرف" که نامِ یکی از سوره‌های قرآن است به معنایِ شیء گرانبها بود اما امروز تعبیرِ "مزخرف" نوعی توهین محسوب می‌شود. ➕ در موردِ کلمه‌ی سگ در سال‌های اخیر، اتفاقاتِ سخیفی در برخی هیأت‌های افراطی افتاد. مثلا بجای توجه به وفای سگ، یک مدّاحِ نامدار وسطِ سینه زنی و پشتِ تریبون، "عو عو" کرد!! یا عده‌ای از هیأتی‌ها بشکلِ سگ، راه می‌رفتند هنگامِ ورود به حرم!! ❗️از این قبیل رفتارها اولاً در سیره‌ی اهلبیت سابقه ندارد و ثانیا امروز موجباتِ سوء استفاده‌ی دشمان را فراهم کرده است. 📣 با توجه به اینکه تعبیرِ "سگِ حسین" در روایات ما نیامده و یک تعبیرِ عرفی هست، نباید روی آن تعصب داشته باشیم. بهتر است اقتضائات عُرفی هر زمان را مدنظر داشته باشیم و با تاکیدِ بی جا روی عرفیاتِ درد سر ساز، زبانِ دشمنان را بر علیه شیعه دراز نکنیم. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
🔹طشت گذاری ❓ماجرای طشت گذاری که بیشتر توی شهرهای آذری زبان رائج هست، چیه؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📣 بسیاری از آداب و رسومِ متداول در بینِ مردم از عرفیات است و نه شرعیات. البته پایبندی به عرفیات تا وقتی که با شرعیات منافات نداشته باشند بشرطِ این‌که آن‌را جزء دین ندانیم هیچ اشکالی ندارد ➕ مراسم طشت گذاری آذری زبان‌ها از سنت‌های پسندیده‌ی عرفی است که از زمان صفویه باب شده ظاهرا. طشت‌های آب، رمزی از فرات است که در مساجد و حسینه‌ها آورده می‌شد؛ طشت گذاری یاد آورِ جوانمردی امام در مقابل سپاهِ حر بن یزید است. 👌بنابر نقل‌های تاریخی، روز 27 ذی‌حجه، امام دستور دادند آبِ مشک‌ها را در طشت‌ها بریزند تا حتی سپاهِ حرّ هم بتوانند اسب‌هایشان را سیراب کنند. 🆔 @SinJimDin
⭕️ دهه‌ی محرّم ❓آیا در سیره‌ی اهلبیت برگزاریِ مجلسِ عزاداری دهه اول و دوم وجود داشته؟ آن هم ده روز؟! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🗣 در زیارتِ ناحیه مقدسه از قولِ امام زمان می‌خوانیم: "لأبکینّ علیکَ صباحاً و مساءاً" یعنی امام زمان هر روز صبح و شب بر امام حسین گریه می‌کنند. ➕اما این سیره، اختصاص به حضرت و نهایتاً مومنانِ خاص دارد و قابلیتِ توصیه به عُمومِ مردم را ندارد. نباید دین را طوری به عوامِ مردم معرفی کرد که دین‌داری را مساوی با عزا و سیاهی بدانند! به این دو حدیث و جمع‌بندیِ آن دقت کنید: 1️⃣ حدیثِ اول از امام رضا مبنی بر عزایِ دهه اول: "چون ماه محرم فرا می‌رسید، کسی پدرم را خندان نمی‌دید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می‌شد تا روز عاشورا". منتهی الآمال/ج1/ص504 2️⃣ حدیث دوم از امام صادق مبنی بر تبعیتِ شیعه از امامان: "شیعیانِ ما از زیادیِ گِلِ ما آفریده شده اند و در اندوهِ ما اندوهناکند و در شادیِ ما شادند". خصال/ص635 ➕ جمعِ این‌دو حدیث می‌شود اقامه‌ی عزا بر ائمه‌ی طاهرین و اقامه‌ی دهه‌ی اول بر سیدالشداء. شیعه‌ی واقعی کسی است که مانند امام رضا، یک دهه محزون باشد بر امام حسین. آن‌چه در روایاتِ ما آمده، همین مقدار است. 👌چه خوب است که هیأتی‌ها جلساتشان را طبقِ این معیار و قالب ترتیب بدهند. هیاتِ عوام باید مطابق با ذائقه و ظرفیتِ عوام باشد. بازتابِ هیأتِ خواص نیز نباید این‌گونه باشد که دین را در انظار عوام، سیاه و تیره جلوه کند. ➕دهه‌های عزا حتی اگر هم به مذاق من خوش می‌آید، ظرفیتِ عموم را هم باید مدنظر داشته باشیم. پس این‌که عزداری‌ها در دهه‌ی دوم و سومِّ محرم، کم‌شور تر و اختصاصی‌تر می‌شود، کاملا منطقی و درست است؛ و نباید تصور کنیم شعائرِ الهی کم‌رنگ شده است. 🆔 @SinJimDin
🔹عزاداری شیطانی ❓چه چیزهایی جزء انحرافات عزاداری محسوب می‌شود؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 👈 به اسمِ حسینِ غریب... 👈 به رسم یزیدِ پلید... 👈 به کامِ دشمنِ خبیث... ⚠️ حکایتِ این روزهای برخی از دسته ها و هیئآتِ عزاداری! اگر هیأتِ شما یکی از مولفه‌های زیر را دارد، حتماّ برای اصلاحِ آن فکری بکنید: 👈 علَم های صلیبی 👈 نوازندگی 👈 ریتم‌های سَبُک 👈 بلندی صدای تجمعاتِ شبانه 👈 سدّ معبر 👈 ماشین نوشته‌های سخیف 👈 روضه‌های نامعتبر 👈 خودزنی 👈 حرکاتِ موزون 👈 برهنگی سینه‌زنان 👈 تفرقه‌ افکنی بینِ مسلمین 👈 رسوم خرافی مثلِ جوش عَلم 👈 خودنمائی و جلوه‌گری 👈 اختلاط جنسیتی 👈 ریا و تظاهر 👈 ترویجِ اسلامِ تبشیری 👈 بدخُلقی با عزاداران 👈 هیأتِ سکولار 👈 بی‌توجهی به اهدافِ عاشورا 👈 حماسه و شورِ بی‌شعور 👈 عدمِ برائت از دشمنان اسلام 👈 بی توجهی به ولیّ فقیه و نظام 👈 راه دادنِ مکشفه‌ها به هیأت 👈 اخراج کودکان از هیأت ❌ دسته‌های عزاداری بعضاً آن‌چنان بی محتوا و عوامانه شده‌اند که جا دارد متدینین در این خصوص اعلام موضع کنند. برای بعضی‌ها محرّم نه یک سنّت دینیِ پویا و دارای روح، که صرفاً یک آداب و رسومِ سنّتیِ روتین است مثلِ نوروز یا یلدا!! ✅ عزاداریِ بیوتِ مراجع و نیز بیتِ رهبری عزیز بهترین مدلِ عزاداری است. تلاش کنیم به سمتِ این الگو سوق بدهیم بچه‌های هیأت‌مان را. قدیم‌ها هیئات و دسته‌های عزاداری از بیوتِ مراجع حرکت می‌کرد؛ بالایِ سرِ هر هیأت، یک روحانیِ دین‌شناس بود که از انحرافات، جلوگیری می‌کرد. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
🔹سند زیارت عاشورا ❓آیا زیارت عاشورا حدیث است؟ این‌که می‌گن توی بعضی نقل‌های زیارت عاشورا، اصلا "لعن" وجود نداره درسته؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ سلسله سند: 📣 زیارت عاشورا از 3 سلسله سند به ما رسیده که بنابر یک نقل، حدیث قدسی می‌باشد. حدیثِ قدسی به حدیثی گفته می‌شود که مستقیما از جانب خدا صادر شده اما در قرآن نیامده. دقت کنید به این سه سند که در ادامه می‌آید: 👈 سند اول: عقبة ابن خالد از امام باقر؛ طبق این نقل، حدیثِ قدسی نیست. 👈 سند دوم: علقمه بن محمد حضرمی از امام باقر. طبق این نقل نیز، حدیثِ قدسی نیست. 👈 سند سوم: صفوان بن مهران از امام صادق از امامان قبلی سپس از پیامبر، جبرئیل و سرانجام از خدا؛ طبق این نقل، زیارت عاشورا حدیث قدسی است؛ چون از خدا صادر شده. ✅ هر سه سندِ فوق، معتبر است و موردِ تایید علمای رجال. دو سند اول، سلسله‌ی اسناد را تا امام باقر بیان کردند و سندِ سوم، ادامه‌ی سند را تا خدا آورده. 2️⃣ منبع و کتاب: 🔔 زیارت عاشورا با سه سندی که عرض شد در دو کتابِ "کامل الزیارات" اثر ابن قولویه و "مصباح المتهجد" اثر شیخ طوسی نقل شده. هر دو کتابِ فوق جزء کتبِ طراز اول شیعه هستند و معتبر. ☝️فرقِ متنِ نقل شده از دو کتاب مزبور این است که در کامل الزیارة کلماتِ "ثانی"، "ثالث" نیامده و فقط به "اول" اکتفا شده. متن عبارت کامل الزیارة: «الّلهم خُصّ أنتَ "أوّلَ ظالمٍ" ظلم آل نبيك... ". ✅ لعن هایِ مشترکِ نقلِ کامل الزیاره و مصباح المتهجد نیز عبارتند از: 👈 لعنِ آل زیاد و مروان 👈 لعنِ همه بنی امیة 👈 لعنِ ابن مرجانة 👈 لعن عمر سعد 👈 لعن شمر و عبیدالله بن زیاد 👈 لعنِ ابوسفیان و معاویه و یزید 👈 لعن أولین ظالم و همه دشمنان آل محمد 👌 نتیجه: اگر زیارت عاشورا را قبول داریم، طبقِ نقل هر دو کتاب، اصلِ مقوله‌ی لعنت به دشمنانِ اهلبیت، یک اقدامِ صحیح و مورد توصیه‌ی اهلبیت است؛ فقط با توجه به نقلِ کامل‌الزیارَة، "ثانی" و "ثالث" نیامده و فقط به لعنِ "اول" و آل زیاد و مروان و امیه و... اکتفا شده. بر خلافِ مصباح المتهجد که علاوه بر لعن‌های کتابِ کامل‌الزیارة، لعن بر "ثانی" و "ثالث" را اضافه کرده. معمولا در اختلاف نسخه‌های دعاها ـ از بابِ احتیاط ـ هر دو فقره‌ی مورد اختلاف را قرائت می‌کنند. 🆔 @SinJimDin
🔹چله زیارت عاشورا 🗣 مرحومِ حق‌شناس این چله را از آیت الله بروجردی آموخته بود و می‌گفت هر کس چله را با آداب و شرایطش انجام دهد استجابتِ دعایش رد خور ندارد. البته اگر مواظبت بر ترکِ گناه نباشد، هیچ تضمینی برای اثرگذاریِ چله وجود ندارد. ➕ حتی اگر حاجت، به خیر و صلاحمان نباشد به شکلی ما را متوجه خواهند کرد و با این وجود اگر اصرار بر حاجت داشته باشیم، حاجتمان را خواهند داد اما امکان دارد عوارضِ ماورائی به همراه داشته باشد. 📢 روشِ چله 1️⃣ الله اکبر (صد بار) 2️⃣ قرائتِ لعن + سلام‌ پایانیِ زیارت عاشورا (یک بار) 3️⃣ قرائت زیارت عاشورا تا ابتدای دو فقره بالا 4️⃣ دو رکعت نماز هدیه به امام حسین (ع) 5️⃣ الله اکبر (صد بار) 6️⃣ خواندن زیارت عاشورا همراه با صد لعن و سلام 7️⃣ دو رکعت نماز زیارت عاشورا 8️⃣ صدقه برایِ سلامتی امام زمان 📢 چند توصیه 1️⃣ تلاش بر انجامِ واجبات و ترکِ محرمات، مخصوصا گناهِ زبان 2️⃣ چهل روزِ متوالی (خانم ها در ایامِ خاص، نائب بگیرند) 3️⃣ تمامِ زیارت، اذکار و اعمال بدونِ فاصله خوانده شود 4️⃣ ادایِ درست و صحیحِ کلمات و عبارات 5️⃣ پرهیز از تکلم (جز هنگامِ ضرورت مثلِ جواب سلام) 6️⃣ اولین روزِ چله، چهارشنبه باشد 7️⃣ خواندن در حدِ فاصلِ طلوعِ آفتاب تا عصر 8️⃣ جز اعضای خانه کسی از چله مطلع نباشد. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین جان! تو کیستی که در غم از دست دادنَت مردانِ ما شبیه زنان گریه می‌کنند؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
▪️روضه مکتوب (10) 👈 روضه‌ی امام حسین 🗣 امام صادق میفرماید: "آسمان و زمین و خورشید، چهل روز برحسین گریستند". ملائکه شب و روزِ عاشورا گریه می‌کنن، انبیاء اشک می‌ریزن، امیر المومنین ناله می‌کنه، صدیقه‌ی کبری ضجّه می‌زنه، امام مجتبی مویه می‌کنه. 🔔 بیاید ما هم دل‌هامون رو روانه کنیم سمتِ کربلا.... . ألسّلامُ على المُرَمَّلِ بِالدِّمآءِ ألسّلامُ عَلى غَريبِ الغُرَبآءِ ألسّلامُ عَلى شَهيدِ الشّهدآءِ السّلامُ عَلى الاَجسادِ العارِياتِ ألسَّلامُ عَلى الاعْضآءِ المُقَطَّعاتِ ألسّلامُ عَلى الْمَدفونينَ بِلا أَكفان ألسَّلامُ عَلى الرُّؤوسِ المُفَرَّقَةِ عَنِ الابدانِ ألسَّلامُ عَلى مَن هُتِكَتْ حُرْمَتُهُ ألسّلامُ عَلى الشَّيبِ الْخَضيبِ ألسَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّريبِ أَلسَّلامُ عَلَى الرَّأْسِ الْمَرْفُوعِ ❓آماده‌ای بریم کربلا؟ بریم کنارِ گودال... وارد میدان شد، داره جانانه می‌جنگه؛ کسی جرأت جنگیدن با حسین رو نداره. هر بار حمله می‌کرد ضرباتی به دشمن می‌زد، بر می‌گشت با صدای بلند فریاد می‌زد: "لاحول و لاقوة الا بالله". ✅ تا زینب صدای حسین رو می‌شنید می‌گفت "الحمد لله". یکی ازشاهدانِ صحنه میگه: "بخدا قسم هرگز کسیو مثل حسین ندیدم با این همه داغ و مصیبت. دست‌های قلم‌شده برادر / بدن قطعه قطعه جوان / تیر سه شعبه گلوی علیِ اصغر / بدن پاره پاره‌ی یاران / محاصره‌ی دشمن 👊 اما داره شجاعانه می‌جنگه... لحظاتی میانه‌ی میدان ایستاد استراحتی کنه. این‌جا بود که یک ملعون سنگی طرف آقا پرتاب کرد؛ سنگ به پیشانی مبارکش خورد. خون بر صورت جاری شد. پیراهن عربی رو بلند کرد تا خون از صورت کنار بزنه، ➕این‌جا بود که تیر سه شعبه زهر آگین امان نداد. بر قلب نازنینِ آقا نشست صدا زد: بسم الله و بالله و علی ملّة رسول الله ❓آماده‌ای بریم گودال قتلگاه؟ اون‌جا همه خیره خیره دارن نگاه می‌کنن به پسرِ فاطمه. بگم دارن چه می‌کنند با پسر فاطمه؟ یکی با شمشیر بر فرق مبارکِ آقا؛ دیگری با نیزه چنان به پهلوی نازنین عزیز زهرا زد؛ چه اتفاقی افتاد؟ این رو بگذار از مقتل بگم؛ ✍️ اینطور نوشتن: "فسَقَطَ الحسینُ عن فرسهِ الی الارض، علَی خَدِّ الاَیمَن". بگم معنیِ این جمله‌ رو؟ یعنی: هوا ز جور مخالف چو قیر گون گردید / عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید نه ذو الجناح دگر تاب استقامت داشت / نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت 🔔 هر کجا نشسته‌ای با دلِ سوخته سه مرتبه صدا بزن یا حسین... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⚫️ اعمال روز عاشورا 1️⃣ پرهیز از خوردن و آشامیدن تا عصرگاه، بدونِ قصد روزه. تناول طعامِ ساده و در خورِ اهل مصیبت هنگام عصر. 2️⃣ مقتل خوانی، روضه، گریه، اشک و اقامه ماتم به همان شکلی که برای عزیزترین ها برگزار میشود. 3️⃣ پرهیز از اشتغال به دنیا و کسب معاش. 4️⃣ قرائت زیارت عاشورا 5️⃣ پوشیدن جامه پاکیزه؛ شایسته است که مردان بندها را بگشایند و مثلِ صاحبان مصیبت، آستینشان را بالا بزنند. 6️⃣ دوری جستن از کارهایی که موجب لذت و خوشی است؛ مثلِ آرایش، خوردن، نوشیدن، لباس‌ زیبا، تفریح، شادی و... . 7️⃣ خواندن دو رکعت نماز قبل از ظهر البته بعد از سلام و نفرین بر قاتلان آن حضرت. 8️⃣ صلوات بر محمد و آل محمد 9️⃣ تعزیت به محبین اهلبیت با این جمله: "اَعظمَ اللهُ اُجورَنا وَ جَعَلَنا اللّهُ و ایّاکم مِن الطّالبین بِثاره مَعَ وَلِیّهِ الاِمام المَهدی مِن آلِ محمد علیهم‌السلام". ➕ با انتشار این پیام، سهیم باشیم در ثوابِ دوستانمان🌹 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️روضه مکتوب (11) 👈 شام غریبان 🗣 امام صادق فرمود: چهار هزار فرشته روز عاشورا از محضر خداوند متعال در خواست کمک به اباعبدالله کردند اما به آن‌ها اجازه داده نشد. دوباره تقاضا کردند بار دوم اجازه صادر شد، آماده شدند، آمدند کربلا. اما وقتی پا به کربلا گذاشتند صحنه‌ی عجیبی دیدند!! 🔔 ببینند بدن قطعه قطعه‌ی عزیز زهرا روی زمین افتاده، خیمه‌ها آتش گرفته... . عرضه داشتند ما دیگه به عالم بالا بر نمی‌گردیم. اینجا حضرت صادق فرمود: "تا روز قیامت درکربلا می‌مانند و گریه می‌کنند". ما هم بریم در کنار ملائکه‌ی الهی اشک بریزیم و ناله بزنیم. یک نگاه کن به گودال قتلگاه، یک نگاه هم به خیمه‌ها، ببین چه خبرشده؟ عصر عاشورا که گُل‌ها چیده شد / اشک‌ها جاری ز جام دیده شد کوفیان از کین، شرار افروختند / خیمه‌ها را بهر غارت سوختند کودکان در کوه و صحرا در به در / ناله‌شان هم ساغرِ خونِ جگر خالی از مهر پدر آغوش‌ها / غرق در خون و دریده گوش‌ها رویشان از راه کین نیلی شده / نیل‌گون از ضربت سیلی شده 🏹 وقتی جنگ می‌شه، همه جای دنیا سال‌خورده‌ها، بیماران، زن‌ها، بچه‌ها در امانن. اما یک نگاه بکن کربلا ببین با فررزندان و بانوانِ اردوگاهِ حسین چه کردند... . 🔔 وحشیانه به خیمه‌ها حمله کردند. خیمه‌ها رو آتش زدند... . یه عده زن‌های داغدیده و فرزند و همسر از دست داده، یک عده دختران یتیم و بی‌پدر چه کنند؟ ✍️ مقتل می نویسه: "فَفَررنَ بناتُ الزهرا حَواسِرَ مُسَلَّبَاتٍ حافیاتٍ باکِیاتٍ". با پای برهنه، روپوش برداشته، با چشم گریان، ناله‌کنان از خیمه‌ها بیرون دویدند. هر بچه ای به یک طرف از دستِ دشمن می دوید. نه به زن‌ها رحم کردند، نه به بچه‌ها؛ النگو می‌دیدن می‌کِشیدند، خلخال از پایِ دختران می‌ربودند، با تازیانه به دنبال دخترانِ یتیم.... . 🔥آتش به آشیانه‌ی مرغی نمی‌زنند / گیرم که خیمه خیمه‌ی آل عبا نبود 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
هدایت شده از تدبر در قرآن خلخال
استاد صدری - زیارت عاشورا ۱.mp3
41.2M
🔹 تدبر در (1) 1️⃣ قدم اوّل: سلام ✍️ از عبارت "ألسّلامُ عليكَ يا أبا عَبدِ اللَّه" تا عبارت "مَا بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ". 👈استاد صدری 👈 25 / شهریور / 1402 ــ شهرستان خلخال فرمت Mp3 🆔 @Tqkhalkhal
هدایت شده از تدبر در قرآن خلخال
استاد صدری - زیارت عاشورا ۲.mp3
19.73M
🔹 تدبر در (2) 2️⃣ قدم دوّم: برائت (1. توجه به مصیبت) ✍️ از عبارت "یا أباعبد الله لقد عظُمت الرزیّة" تا عبارت "مِن أشیاعِهم و أتباعِهِم". 👈استاد صدری 👈 26 / شهریور / 1402 ــ شهرستان خلخال فرمت Mp3 🆔 @Tqkhalkhal
هدایت شده از تدبر در قرآن خلخال
استاد صدری - زیارت عاشورا ۳.mp3
38.44M
🔹 تدبر در (3) 2️⃣ قدم دوّم: برائت (2. اظهار تسلیم به اهلبیت) ✍️ از عبارت "یا أباعبد الله إنّی سِلمٌ لِمَن..." تا عبارت "تنقبّت لِقِتالِکَ" 3️⃣ قدم سوّم: درخواست توفیقِ انتقام ✍️ از عبارت "بأبی أنتَ وَ اُمّی" تا عبارت "وجیهاً بالحسین فی الدّنیا و الآخرة" 4️⃣ قدم چهارم: موالات و برائت، عامل تقرّب ✍️ از عبارت "یا أبا عبدالله إنّی أتقرّبُ" تا عبارت "مِن أشیاعِهِم و أتباعِهِم". 👈استاد صدری 👈 27 / شهریور / 1402 ــ شهرستان خلخال فرمت Mp3 🆔 @Tqkhalkhal
هدایت شده از تدبر در قرآن خلخال
استاد صدری - زیارت عاشورا ۴.mp3
39.3M
🔹 تدبر در (4) 5️⃣ قدم پنجم: طلب حاجتِ زائر از خدا ✍️ از عبارت "إنّی سِلمٌ لِمَن..." تا عبارت "ممات محمد و آلِ محمد" 6️⃣ قدم ششم: شِکوِه از بنی امیّه ✍️ از عبارت "اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ" تا عبارت "آل نبیک علیه و علیهم السّلام" 7️⃣ قدم هفتم: برائت و سلام جامع ✍️ از عبارت "اللَّهُمَّ العن اولَ ظالم" تا عبارت "و علی اصحاب الحسین". 8️⃣ قدم هشتم: اظهار برائت آخر ✍️ از عبارت "اللَّهُمَّ خُصّ أنتَ" تا عبارت "إلی یوم القیامة". 9️⃣ قدم نهم: سجده‌ی وصال ✍️ از عبارت "اللَّهُمَّ لکَ الحَمدُ" تا عبارت "بذلوا مُهَجَهُم دونَ الحسین". 👈استاد صدری 👈 28 / شهریور / 1402 ــ شهرستان خلخال فرمت Mp3 🆔 @Tqkhalkhal
هدایت شده از کانال سین جیم دین
پاور تدبر در زیارت عاشورا.ppt
1.91M
🔹پاور تدبر در زیارت عاشورا 🔔 فرمت فایل تدبر در زیارت عاشورا، Ppt می‌باشد. برای باز کردن این فایل، شما باید نرم افزار Office را روی دستگاه خود نصب کرده باشید. ➕اگر مشکل فونت داشتید، با لمس این لینک، فونت‌های من را در رایانه‌تان نصب نمائید. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
▪️روضه مکتوب (12) 👈 روضه امام سجاد ➕ ده روز 12 روز پای سفره کریم ترین بنده هایِ خدا نشستیم. از اصحابِ حسین گفتیم، از فرزندانِ حسین خواندیم، مصائبِ سید الشهداء رو مرور کردیم و اشک ریختیم. امروز، روزِ آخره و میخوایم از امامِ سجاد بخونیم. اما قبلش میخوام به امام زمان بگم: "مُزدِ این عزاداران رو قبلِ اینکه عرقشون خُشک بشه بهشون بده". 🗣 بگیم یا صاحبَ الزمان! شما صاحب عزائید. تا مُهرِ تایید شما رویِ عزاداریِ ما نباشه، فایده نداره. صله و دست مُزد ما این باشه که این قلیل توسلاتِ ما رو قبول کنید. بپذیرید ما رو به نوکری درِ خونه اهلبیت. ما رو واردِ اردوگاهِ خودتون بکنید. مگه جدِ بزرگوارتون امامِ صادق نفرمود: "هرکس برای اباعبدالله اشک بریزد پیامبر را خوشحال کرده، فاطمه رو خوشحال کرده، حق اهلبیت رو ادا کرده"؟ خُب مام گریه کُنِ جدِ غریبِ شما بودیم صُبح و شب. ✋السلام علیکَ یا علی بن الحسین یا بن رسول الله، یا حجة الله علی خلقه.... . ✍️ شاید کسی در عالم مثل حضرت امام زین العباد گریه نکرد و اشک نریخت؛ اونم در اوجِ مظلومیت. این جمله امام سجاد خودش به تنهائی سوزناکترین روضه است؛ که آقا فرمود: "در تمام مکه و مدینه حتی بیست نفر هم ما را دوست ندارند"!!! ا😭 نقل کردن تا سی و پنج سال شبانه روز برای پدر بزرگوارش گریه میکرد، روضه میخواند. آب برای آقا می آوردند اشک دورِ چشمانِ مبارکِ آقا حلقه میزد. غذا می آوردند حضرت منقلب می شدند. گاهی میشد از کوچه ای عُبور میکردند میدیدن قصاب داره گوسفندی رو ذبح میکنه میفرمودن: "آیا آب به این گوسفند دادین"؟ 📝 پاسخ میدادن بله آقاجان! مگه میشه آبش ندیم؟ سنتِ رسولِ خداست. بعد حضرت شروع می کردند به گریه کردن، می فرمودند: "اما پدرم حسین رو بینِ دو نهرِ آب با لب تشنه کُشتند". اگر کُشتند چرا آبَت ندادند کفن بر جسم صد چاکت نکردند دریدند سینه ات را با سُم اسب ترحم بر تن پاکت نکردند اگر کشتند چرا خاکَت نکردند امان بر طفل بی تابت ندادند ➕ نمیدانم چه حالی به حضرت دست داد اون لحظه ای که امام سجاد خواست بدن غرق به خون و قطعه قطعه پدر رو بردارد برای دفن! یه وقت ببینن این بدنِ قطعه قطعه قابلِ حرکت نیست. صدا بزند بنی اسد! برید یک حصیر و بوریا بیارید. ✍️ بدنِ بهترین خلق خدا رو در حصیرگذاشتند. خود آقا وارد قبر شدند بدن اباعبدالله رو در قبر گذاشتند برویِ قبر نوشتند: "هذا قبر حسین بن علی بن ابی طالب، مرمل بالدماء، مقطع الاعضاء". همه صدا بزنن حسین... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
▪️روضه مکتوب (13) 👈 روضه حضرت زینب السلام علی المهدی و علی آبائه الطاهرین در چرخ ولایت است کوکب، زینب / علّامه‌ی نارفته به مکتب، زینب گفتم به خرَد یگانه‌ی دوران کیست؟ / بی پرده دوبار گفت زینب، زینب زینب که از خدا صلوات مکررش / زینب که بعد فاطمه خوانند کوثرش این است آن سلاله زهرا که انبیا / گل‌بوسه می نهند به قبر مطهرش ➕ امام زمان خیلی روضه عمه جانشون زینب رو دوست دارن. پرسیدن آقاجان اونجایی که توی زیارت ناحیه مقدسه فرمودید: "لابکین علیکَ بدل الدموعِ دماً" اشاره تون به کدوم مصیبته؟ امام حسین؟ گودی قتلگاه؟ علی اصغر؟ قاسم؟ 🗣 فرموده باشند برای اسارت عمه ام زینب! زینب هر وقت به زیارتِ قبر پیامبر میرفتند حسنین، خواهر رو مشایعت می‌کردند. امیرالمومنین فرموده بودند قبل از ورودِ زینب، چراغِ کنارِ قبر رو خاموش کنند. ❓وقتی امام حسن علتِ خاموش کردنِ چراغ رو پرسیدند، امیرالمومنین فرمودند: "می‌خواهم چشم کسی به قد و قامت خواهرت نیفته". 👌 من می‌گم علی جان! یا امامِ مجتبی! نبودید توی شام ببینید؛ زینبو واردِ بزمِ شراب کردند! عباس جان به صورتِ زینبِت سیلی زدند! ✍️ همونایی که نون خورِ علی بودن، همونایی که یه زمان امیرالمومنین براشون نون و خرما می بُرد، الآن دارن به زینب صدقه می‌دن: یتیمانی که بابم نان و خرما داد بر آن‌ها / تصدّق می‌دهند امروز بر ما نان و خرما را هزاران چشمِ نامحرم تماشا می‌کند ما را / بگردان یا رب از ناموس خود چشم تماشا را یکی بر دخترت چشم کنیزی دوخته باز آ / بکش بر فرق پر خاکسترش دست تسلا را السلام علی قلبِ زینب الصبور و لسانِها الشَکور. . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
22.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹زعفر جنّی ❓حاج آقا این کلیپ مربوط می‌شه به هیأتِ زعفر جنّی! ماجراش چیه؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ❌ گفته می‌شود زَعْفَر جنّی در سال 61 هجری و مصادف با واقعه‌ی عاشورا، رهبرِ جنّیانِ مؤمن بوده و حتّی پیشنهادِ کمک به امام حسین را داده است. اما این مطلب در هیچ منبعِ معتبری نیامده است! ❗️برای اوّلین بار شخصی بنامِ ملّا حسین کاشفی که در قرن دهم می‌زیسته، قصّه‌ی زعفر جنّی را در کتاب روضة الشهداء آورده است. روضة الشهداء یک منبعِ کُهن و معتبر محسوب نمی‌شود. این کتاب به دلیل ضعفِ محتوایی، نقل‌های نادرستِ بی سند و نگرش صوفیانه مورد نقد است. 🗣شهید مطهری در مورد این کتاب و نویسنده‌اش می‌گوید: "کتاب معروفی است به نام روضة الشهداء که نویسنده‌ی آن ملاحسین‌ کاشفی است. داستان زعفر جنی و عروسی قاسم، اول بار در کتاب این فرد نوشته شده. ملا حسین مرد با سوادی بوده اما معلوم نیست شیعه بوده یا سنی و اساسا مرد بوقلمون صفتی بوده. بین شیعه‌ها که می‌رفته ، خودش را شیعه صددرصد و مسلّم معرفی می‌کرده و بین سُنی‌ها که می‌رفته خودش را حنفی نشان می‌داده است‌". ⚠️ با این اوصاف، هیأت زعفر جنّی یک بدعت و انحراف محسوب می‌شود. مسئولین امر باید هر چه زودتر با این خرافه مقابله کنند. چرا که اگر محفلِ حضرت سیدالشهداء از پیرایه‌های خرافی پاک نشود زمینه‌ی تمسخرِ بدخواهان و دین‌گریزیِ ساده‌لوحان فراهم خواهد شد. 🆔 @SinJimDin
🔹مکر خدا ❓منظور از مکرِ خدا در قرآن چیست؟ خدا نعوذ بالله، مکّار هست یعنی؟😳 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ شخصی از امام رضا همین سوال را مطرح کرد و امام در پاسخ فرمودند: "خدای عزوجل نه تمسخر می‌کند، نه خدعه و نه مکر؛ بلکه جزاء تمسخر و مکر و خدعه را می‌دهد". کتاب التوحید/شیخ صدوق/ص163. ☝️بنابراین تعابیری نظیرِ "وَ اللهُ خیرُ الماکِرینَ" در آیه 54 سوره‌ی آل عمران، به معنایِ فریب و حُقه و کلاه‌برداری نیست؛ بلکه بمعنایِ بازگرداندنِ مکرشان به خودشان است. ➕ علاوه بر این‌که مکر و کیدِ الهی در اغلبِ موارد، اشاره به سنّتی از سنت‌های الهی دارد. مثلا تعبیرِ "اکیدُ کیداً" در آیه‌ی ماقبلِ آخر سوره طارق با عبارتِ "فمهّل الکافرینَ أمهِلهُم رُوَیدا" که در آیه بعد می آید تبیین می‌شود. ☝️با این بیان که مراد از مکر و کیدِ الهی، این است که خدا منکرانِ قیامت را در دم عذاب نمی‌کند و به اندازه‌ی عُمر دنیایِ زودگذرشان به آنان مُهلت می‌دهد. همین مُهلت دادن و همین که گناه می‌کنند اما درجا عذاب نمی‌شوند، مکرِ خداست. 🔔 مثلِ مادری که به حرمتِ میهمانان، شیطنت‌های کودکش را نادیده می‌گیرد و سکوت اختیار می‌کند؛ اما مهلت اندکِ میهمانی که تمام شد، آن‌وقت کودک می‌فهمد که سکوتِ مادر در مهمانی از بابِ مکر بود و اتمامِ میهمانی، شروعِ تنبیهش است. 📢 بگذریم از اینکه "مکر" اساسا در زبانِ عربی بر خلافِ زبان فارسی، لزوما به نقشه‌هایِ شیطانی اطلاق نمی‌شود. مکر به هر نوع چاره اندیشی و بقولِ امروزی ها استراتژی‌ای اطلاق می‌شود که در برابرِ یک توطئه بکار می‌رود. پس مکرِ خدا یعنی نقشِ بر آب کردنِ نقشه‌ی دشمنان الهی. 🆔 @SinJimDin