eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
📿 | ۰۱۷ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " ما أعلَمُ شَيئًا بَعدَ مَعرِفةِ الله أفضَلَ مِن هذه الصَّلاة " | ١ | 📜 ترجمه: " من در زیر گنبد کبود عملی بهتر و شریف تر و بافضلیت تر از نماز سراغ ندارم " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ عُمَر آمد بعد از رسول خدا، " حَیَّ علَی خَیرِ العَمَل " را از اذان برداشت. گفت که : ما اگر بگوییم " حَیَّ علیَ خَیرِ العَمَل ، " ای مردم بشتابید برای بهترین کارها " یعنی بهترین کارها نماز است؛ بنابراین دیگر جهاد نمی روند، پس بردارید، برداشتند تا حالا هم همین گونه است. |۲| ❖ خُب، رسول خدا این حرف را نمی فهمید؟! کدام جهاد در راه خدا فضیلت دارد؟ آن جهادی که در سایه نماز باشد یا منهای نماز باشد؟! انسان اول باید مصلِّی باشد بعد مجاهد، یا مجاهد باشد و بعد نماز بخواند؟! ذات انسان باید مصلِّی پروردگار باشد؛ پس نماز خَیرُالعَمَل است نه جهاد. اسلام برای نماز است. جهاد برای نماز است. مسلمان می رود جنگ می کند که کفار را نماز خوان کند، به حرم خدا نزدیک کند، معراج بدهد. " الصَّلَاةُ قُربانُ كُلِّ تَقيّ - نماز حالت قرب و نزدیکی انسان با پروردگار است " |۳| تمام نفوس بشر را از هواجس و آرزوها و حجاب های نفسانی بیرون آورده و به عالم انس و خلوت پروردگار ببرد. این خاصیت نماز است. ❖ " وَ لَذِکْرُ الله أَكْبَرُ - ذکر خدا که نماز است از همه چیز بالاتر است." |۴| حالا ما بگوییم که " حَیَّ علیَ خَیرِ العَمَل " ، نمی گوییم تا مردم جهاد بروند، اما جهاد منهای نماز؛ لذا جهاد هم کردند، دنیا را گرفتند، اما در دنیا مصلی درست نکردند. این ضد مکتب امیرالمومنین است. مکتب امیرالمومنین می گفت: باید انسان مصلِّی درست کند، بعد برود جهاد. آنها نماز را رها کردند و رفتند جهاد، دنیا را گرفتند ولی مصلِّی پیدا نکردند، همه اش فوت شد؛ و تا به حال هم نماز در دنیا نیست. ❖ ماهم که دنبال ظهور امام زمان می گردیم، او می آید مصلِّی درست می کند؛ افراد را مصلی میکند؛ به سوی خدا از باطن حرکت میدهد و می رساند. |۵| ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۳، ص ۲۶۴ ۲. صحیح مسلم، ج۲، ص۳ ۳. الکافی، ج۳،ص ۲۶۵ ۴. سوره عنکبوت، آیه ۴۵ ۵. آیین رستگاری ص ۱۲۱ 🔰 @sire_salehan |
❖. عشق و محبت به اولیاء الهی، انسان را به افق فکری و وجودی آنها نزدیک میکند، و هر چه این محبت شدیدتر گردد، انسان بدان افق نزدیک تر میگردد. و بالملازمه ، صفات و روحیات و اخلاق و بالاخره ملکات و عقائد پاک آنان در انسان ظهور خواهد نمود. محب خاندان عصمت، اهل عبادت و تقوی و ایثار و گذشت و انفاق و بذل جان و مال در راه خدا خواهد شد. #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۴۰ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 جنایت کاران تاریخ 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " امام شناسی ، ج۱۶، ص۱۹۳ " می‌فرمایند: ✍🏻... جميع حكّام جور و واليان ستم پيشه كه هنوز شرح حال آنان روى تاريخ را سياه كرده است افراد سبيل كلفت، و ريش تراش، و غدّاره كش، و جاهل به مسائل و احكام دين در ابتداى امرشان نبوده ‏اند، بلكه به صورت ظاهر اهل صلاح و عَبا و رِدا و حَنَك بوده و براى نماز جمعه مداوم و خطبه، خودشان حتماً حضور مى ‏يافته ‏اند. و تا آخر عمر هم با همين شكل و شمايل با قبا و ردا در صحنه حضور مى ‏يافته‏ اند. چرا كه در آن عصر جز اين متاع در بازار عامّه مسلمانان كالائى خريدار نداشت. اما ديو شهوت و كَلْب خشم و غضب و باده غرور و محبت جاه و رياست و پندارهاى پوچ، چنان ايشان را احاطه كرده بود كه‏ خود را خداى روى زمين مى‏ دانستند مُعَبَّا وَ مُعَصَّا وَ مُعَمَّمْ براى قتل دين گشته مُصَمَّم‏ نعوذ بالله من شرور أنْفُسِنَا و من سَيِّئَاتِ أعمالنا 🔰 @sire_salehan |
❖. بر افرادی که طالب راه خدا هستند لازم و حتم است که خود را به صفات خدا در آورند و این معنی بدون تحصیل محبت خداوند محال است؛ یعنی اگر کسی در تمام عمر به کارهای خیر مشغول باشد و از بدی ها اجتناب کند ، ولی محبت خدا را در دل نپروریده باشد ، جان او از صفا و وفا کاملا تهی بوده و مانند قبری است که روی آنرا با نقش و نگار زینت نموده باشند. جان و حقیقت انسان همان قوه جاذبه و کشش روحی اوست وگرنه با دیوار ساکن و قبر خراب چه تفاوت دارد. #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۳۸ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
‍ 🔍 | ۰۰۳۳ 📌 مشکلات اخلاقی 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/b0jrK ☑️ سوال: ~ با سلام؛ اين وجود وجودي پركثافت است. فكرها همه شهواني است و گويي عادت كرده هر نعمتي را به كثافت تبديل كند. و از كودكي اينگونه بودم. بدبيني نسبت به خدا يك طرف ، بی ادبی نسبت به همه يك طرف ، شهوت و عناد و جمود در برابر حق و حالت ترس و اضطراب و پرخاشگري و ... از طرف ديگر، تازه با همه اين احوالات با كوچكترين توفيق خود را از خدا هم بالاتر دانسته فرياد: " اين منم طاوس علين شده سر ميدهد! " آدمي كمرو در امر دينم و تنبل. تازه چون در كودكی مورد آزار قرار گرفته ام دچار گرايش به مفعوليتم گاها هستم. و از نظر گرايش شهوی هم به هر دو جنس گرايش دارم. حرافی و چيزهای ديگه كه بگذريم بيشتر ندانستن تكليف و عناد در پذیرش اذيتم ميكند. چاره اي جز گفتن نداشتم وگمان نبريد از گفتن اين مطالب لذت ميبرم. چه كنم ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ نفس انسان در دو حیثیت فاعلی و قابلی دائماً در حرکت و جنبش است، از جهت قابلی نسبت به عوامل موثّر صورت های پی در پی می پذیرد و چه بسا تکرار این صورت ها در نفس به صورت امری ثابت و مستحکم در خواهد آمد و از جهت حیثیت فاعلی بر اساس ملکات و صفات و غرائز و صور تثبیت شده به انجام افعال و اعمال خارجی اقدام می نماید. بدیهی است نفسی که در مدتی مدید تحت شرائط نامناسب در تخیلات و وساوس قرار گرفته است انتظار اصلاح یک شبه از او نمی توان داشت.  ❖ بنابراین باید با نیتی خالص و عزمی متین و همتی عالی با استمداد از الطاف الهی و عنایات صاحب ولایت کلیه ارواحنا فداه نسبت به ترک این گناه اقدام فرمایید:  • غسل توبه صبح روز جمعه همراه با نیت غسل جمعه.  • دو رکعت نماز پس از نماز صبح به نیت نماز استخاره و توبه و پس از آن سر به سجده گذارد ، صد مرتبه می گوید " استغفرالله ربی و اتوب الیه " و نسبت به هر لغزش و خطائی که تا کنون سرزده است جداً از خداوند طلب مغفرت کنید و بنا را بر عدم تکرار در آینده بگذارید. • تا چهل روز ، روزی ۵۰۰ بار همین ذکر " استغفرالله ربی و اتوب الیه " را انجام دهید.  • از مراجعه به اینترنت حتی برای امور و موارد مناسب جداً خودداری کنید، و نیز از هرگونه تخیّل و ارتباطی که می تواند موجب تجدّد تخیلات گردد ، پرهیز نمایید. • قرائت قرآن روزی یک حزب را ترک نکنید. • دائم الوضو باشید و نسبت به قیام قبل الفجر و نماز شب اهتمام ورزید. • تصور کنید که فقط یک روز از عمر شما باقی مانده است و پس از گذشت آن روز، خداوند یک روز دیگر، عمر شما را تمدید کرده است .هیچگاه تصور نکنید که تا یک هفته یا بیشتر زنده خواهید ماند. (نسبت به این نکته خیلی دقت کنید.) • مطالعه کتب حضرت والد علامه طهرانی قدس سره ر ا بر خود فرض نمائید، روزی حداقل یک ساعت. • به مجرد خطور امری نامناسب فوراً خود را به مسأله ای که موجب انصراف شود مشغول کنید و اذکار توحیدیه در این مسأله می توانند مفید باشند. • مراقبه از اول برخاستن از خواب تا شب هنگام خواب نصب العین خویش قرار دهید. انشاءالله موفق خواهید بود. 🔰 @sire_salehan |
❖. مودت به اهل بیت ملازم متابعت آنها و پیروی از آداب و سنن آنهاست و نیز مستلزم آشنا شدن به علوم آنها و کشف حقائق قرآن و مراتب توحید است، لذا در رتبه بقاء و دوام وجود مقدس حضرت رسول اکرم ، و در سلسله علل مُبقیه اسلام، و به دنباله نتایج حاصله از زحمات آن حضرت است. و بنابراین حقاً اجر و مزد رسالت خواهد بود! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۸۴ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
📿 | ۰۱۸ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " ما انقضَت ساعةٌ مِن دهرِک إلّا بقطعةٍ مِن عُمُرِك " | ١ | 📜 ترجمه: " هیچ لحظه از روزگار تو نمی گذرد الا اینکه قسمتی از عمر تو را با خود می برد! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ " وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِينَ " |۲| آیات قرآن، آیاتی برای همه است ؛ یعنی این آیات برای ما هم هست، خوب باید متوجه باشیم و دائما نگوییم که لعنت بر یهود و نصاری و لعنت بر...، و ما الحمدالله مسلمانیم و راه ما درست است! نخیر، همین آیات برای ما هم هست! ❖ ما در حالات نفسانی خود یک طیفی داریم که در بعضی اوقات که باید اقرار به حق کنیم، با اینکه میدانیم حق است، به واسطه بعضی از جهات اعتباری، اقرار نمی کنیم و همین طور دنبال سراب می رویم و آب از دستمان می رود! در یک قضیه دیگر هم اتفاق می افتد که می فهمیم این حق است ولی اقرار نمی کنیم؛ سپس یک قضیه دیگر ، یک قضیه دیگر و.... این دائمی می شود: سراب و سراب و سراب! آن وقت ما می بینیم که چند بار به دنبال سراب رفته ایم و خدای ناکرده اگر این رفتن ها تکرار بشود، عمر انسان ضایع می شود. مقداری که انسان می تواند حرکت کند، از صبح است تا به غروب ، و وقتی غروب بشود و خورشید غروب کند، هم سراب از بین می رود و هم دیگر آبی نیست. تا هنگامی که آب هست ، آن سراب هم در مقابل آب به واسطه تلألؤ خورشید در برابر انسان هویدا است، و مدت عمر انسان هم محدود است. ❖ امیرالمومنین فرمود: " هر ساعتی از عمرت که می گذرد یک ساعت از حیاتت رفته است " یک ساعت از عمرت قیچی شده است ، یک ساعت از تولدت گذشته است و یک ساعت به مرگ نزدیک شده ای! همین یک ساعت ها می گذرد تا یک مرتبه بانگی بر آمد : و خواجه مُرد! حالا اگر وقتی که انسان مُرد، دنبال سراب باشد، چقدر او ظالم است! ❖ عین این آیه برای ما خوانده می شود ! چرا از اهواء آنها تبعیت کردی بعد از اینکه تو دارای علم بودی ؟ حجت تمام شد! استناد ایمانی و ایقانی داشتی، اعتماد ایمانی و یقینی داشتی، " من عَمِلَ بما عَلِم، ورّثه الله علمَ ما لم یَعلَم - هرکس عمل کند به دانسته های خود، خداوند علم آنچه را نمی داند، به او عنایت خواهد فرمود " | ٣ | درباره تو صادق بود ، پس چرا دنبال " عمل بما علم " نرفتی تا اینکه خداوند از میراث " ما لم یعلم " و از میراث ملائکه و پیغمبران نصیب تو کند؟! دائما گفتی امروز بگذرد، فردا بگذرد، پس فردا بگذرد، تا ببینیم چه می شود! تمام‌ شد ، یک مرتبه برق غیرت می آید و انسان می بینید که خیلی باخته است و دیگر جای تدارک هم نیست؛ چون آفتاب غروب کرده است و نیروی انسان - که حیات و عمر است و باید صرف به دست آوردن آب بشود و بخورد تا جانش از تشنگی نجات پیدا بکند - تمام شده است و تمام قوایش از دست رفته است و تمام عمر را صرف سراب کرده است و عمرش در پایان روز تمام شده است و خورشید غروب کرده است و البته باید دست خالی هم از دنیا برود! |٤| ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. تصنیف غرر الحکم، ص ۱۶۰ ۲. سوره بقره، آیه ۱۴۵ ۳. معادشناسی، ج ۳،ص ۱۹ ۴. مبانی اخلاق، ج ۱،ص ۳۵ 🔰 @sire_salehan |
❖. تنها راه به سوی خدا مودت ذی القربی است و بس؛ یعنی هر مسلمانی که بخواهد مزد پیغمبر خود را داده باشد حتما باید در راه وصول به مقام توحید و اتصاف به صفات حضرت حق جل و علا در تکاپو باشد، و وصول بدین مقام و اتصاف بدین صفات فقط و فقط در سایه مودت به ذوی القربی حاصل خواهد شد! قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۳۴ ☑️ @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۴ 📌 ارتداد در اسلام 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/YvKJu ☑️ سوال: ~ با سلام؛ چرا وقتی کسی از دین اسلام خارج میشود و به دین دیگر میرود حکمش اعدام است در صورتی که در ادیان دیگر چنین نیست ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ خروج از دین و انکار آن در شریعت اسلام موجب ارتداد است، و این مسئله به عنوان یک اصلی از اصول روابط اجتماعی که بنای نظام اجتماع بر آن استوار است مورد نظر و توجّه است، دین در نظام اجتماعی بعنوان اصیل ترین اصل و اساسی ترین محور و حیاتی ترین روش و منش قرار دارد که کلّ مبانی و قوانین اجتماعی مجتمع بر آن محور قرار گرفته و از آن منشعب می شود، دین ناموس یک مسلمان است و او همچنان که از زن و فرزندش در مقابل تعدّی و اضرار باید محافظت و مراقبت نماید، از دین خود این چنین و بلکه بسیار بیشتر و حسّاستر باید اقدام کند. ❖ خروج یک مسلمان از دین فقط یک خروج نیست بلکه به عنوان اهانت و بی اعتناعی و مسخره کردن آن تلقّی می شود و این نکته ای است که نزد خداوند قابل پذیرش نیست. اگر یک فرد بدون اینکه کسی مطّلع شود از دین خارج شد باکی بر او نیست و کسی او را تعقیب نمی کند مثل اینکه بدون اطّلاع افراد شرب خمر کند. امّا اگر این شرب خمر را در ملأ عام انجام داد و یا آثار آن در ملأ عام مشهود شد او را حد می زنند. ❖ اینجا هم همینطور است، کسی که بین خود و خدای خود این قضیه برایش اتفاق افتاد کسی کاری به او ندارد امّا اگر آمد و این خروج از دین را به سایر افراد بازگو کرد و یا مقاله  نوشت یا سخنرانی کرد معلوم می شود این فرد غیر از خروج از دین قصد و غرضی دیگر دارد، در اینجاست که با او برخورد می شود. ❖ البته باید توجّه داشت که خروج از دین صرفاً موجب ارتداد نیست بلکه باید ریشه و علل آن روشن گردد چه بسا افرادی از روی جهالت و اغواء به این مسئله دچار می شوند. 🔰 @sire_salehan |
❖. عُمَر از روی مقنعه سیلی بر صورت فاطمه زد بطوریکه گوشواره از گوش حضرت به زمین افتاد، و با تازیانه بر دست آن حضرت زد. فاطمه فریاد کرد: " وَا أَبَتَاه! و با صدای بلند گریه کرد. عمر می گوید چون ناله فاطمه را شنیدم نزدیک بود که قلب من نرم گردد و دست بر دارم؛ لیکن چون کید محمد و سیراب شدن علی از خون بزرگان عرب خاطرم گذشت، فاطمه را مجدداً به دیوار فشار دادم. فاطمه ناله کرد: " وَا أَبَتاه! هَکَذَا یُفعَلُ بِحَبِیبَتکَ؟ ای پدر جان! آیا اینطور با حبیبه تو رفتار می کنند؟ قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۲۴۸ ☑️ @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۵ 📌 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/TiVcQ ☑️ سوال: ~ با سلام؛ حضرتعالي كه استاد فلسفه هستيد با اين رواياتی كه مذمت فلسفه كرده است چگونه كنار می آييد؟ و آنها را توجيه می كنيد؟ از جمله روايات آنكه در مستدرك وسائل از امام حسن عسکري در احوال مردم در آخر الزمان آمده است : " علماؤهم شرار خلق الله علي وجه الارض يميلون الي فلسفه و التصوف ... " و روايات ديگر ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ فلسفه به معنای پرده برداشتن از رمز و راز هستی بر اساس برهان. چه مانعی دارد؟ مگر در قرآن دعوت به تدبّر در خلقت آسمان ها نشده است و برهان صدّیقین بر وحدت صانع در آیات اقامه نشده است؟ و این همه روایاتی که حل آنها جز با براهین فلسفی میسّر نمی باشد، وجود ندارند؟ اگر با فلسفه و برهان وحدت صانع شبهه ابن کمونه و امثال آن بر طرف شود با کدام فرع فقهی می توان به حلّ این معضلات پرداخت. ❖ فلسفه و تصوفی که مورد مذمّت رهبران شرع قرار گرفته است آن مطالبی است که عدّه ای آنها را مقابل مبانی شریعت قرار می دهند و روح تعبّد و انقیاد را در قبال شرع انور از بین می برند و برای خود دکان و دستگاه درست می کنند. 🔰 @sire_salehan |
❖. حضرت فاطمه فرمود: شما از رسول خدا نشنیدید که فرمود: " رضای فاطمه رضای من است، و خشم فاطمه خشم من است، کسی که دختر مرا دوست داشته باشد مرا دوست داشته است، و کسی که او را به غضب در آورد مرا به غضب در آورده است؟ " گفتند بله، ما از رسول خدا شنیدیم که این مطلب را میفرمود. فاطمه فرمود: من خدا و فرشتگان را گواه میگیرم که شما دو نفر مرا به غضب در آوردید و مرا راضی نکردید. قسم به خدا که من عقب هر نماز که بجا می آورم بر تو ای ابوبکر نفرین خواهم نمود قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۱۹۰ ☑️ @sire_salehan |
📿 | ۰۱۹ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " ضَعْ أمرَ أخيك علي أحسَنِه " | ١ | 📜 ترجمه: " کار برادر مومن خودت را بر بهترین وجه حمل کن! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ اگر انسان در دل خود نسبت به برادر مومن خود گمان بدی ببرد، اولاً اگر بتواند، نگذارد آن گمان بد پیدا بشود؛ و اگر از او کاری دید و متحمل بود که آن کار، کار صحیح یا کار غیر صحیحی باشد، بر کار صحیح حملش کند. مثلاً در روز ماه رمضان دید که او یک جرعه آب خورد؛ ممکن است که انسان کار او را بر محمل صحیحی حمل کند، مثل اینکه مریض بوده است یا ذوالعطاش بوده است یا اینکه غفلت و یا نسیان کرده است و اگر کسی در ماه رمضان نسیان و فراموش کرد و یک جرعه آب خورد، روزه اش صحیح است و گناهی هم نکرده است. این محمل صحیح است. محمل فاسد مثل اینکه انسان کار او را حمل کند بر اینکه مُتجرّیاً در روز ماه رمضان عصیان کرده است و روزه خود را شکسته است؛ حالا انسان از کجا خبر دارد که او عصیان کرده است ؟! شاید واقعا اشتباه و نسیان کرده است و روزه را خورده است، و این خوردن هم روزه او را نشکسته است و روزه اش صحیح بوده است؛ پس کار او در متن واقع دو محمل دارد، به چه مجوز شرعی انسان می تواند کار او را بر آن محمل فاسد حمل کند؟! از شرع گذشته ، انسان به چه مجوز عقلی می تواند کار او را بر آن محمل فاسد حمل کند؟! ❖ اگر مبادرت کنی و فوراً به واسطه عمل زشتی که از او دیدی، آن عمل را بر آن محمل زشتش حمل کنی و ترتیب اثر بدهی، شاید این طور نباشد ، آن وقت میخواهی جلوی خودت را بگیری و دیگر گرفته نمی شود ؛ چون کار زشتی از او دیدی و انتشار دادی و دیگر نمی توانی مطلبی را که انتشار دادی و دیگران را به او بدبین کردی ، بر گردانی! ❖ بنابراین انسان در کارهایی که از برادران مومن خود می بیند ، آن کار را زود حمل بر محمل فاسد نکند، صبر و تانی و تامل کند و محمل صحیحی برای او درست کند و مبادرت بر حکم فساد نکند! اینها همه ناشی از ظن بد است و انسان به طور کلی نباید ظن بد در دلش پیدا بشود؛ ظن بد از هرچیزی بدتر است! چون کم کم این ظن و گمان بد، قلب را می گیرد. ظن به معنای گمان است. اگر انسان گمان بد پیدا کرد، در وهله دوم گمان شدیدتر پیدا می کند و در مرتبه سوم شدید تر می شود، تا به جایی می رسد که اصلا درباره کسی نمی تواند گمان خوب ببرد، و هرچه اندیشه و فکر و خاطرات نسبت به برادران مومن در دل او پیدا می شود ، بد است و این گناه است! | ۲ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۲، ص ۳۶۲ ۲. مبانی اخلاق، ج۱،ص۶۰ 🔰 @sire_salehan |
❖. عباس بن عبدالمطلب از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند: نظریه شما راجع به جریمه ننمودن قنفذ چیست؟ عمر همه عمال خود را جریمه نموده ولی قنفذ را از جریمه کردن عفو نموده است؟! حضرت نگاهی به اطراف خود کردند سپس اشک در چشمان آن حضرت حلقه زد و فرمود: آن به شکرانه ضربتی بوده که قنفذ با تازیانه به فاطمه زد. و روی بازوی او از اثر تازیانه مانند بازوبند متورم بود. قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۲۵۱ ☑️ @sire_salehan |
‍ ‍ ﷽ 📌 صلوات جناب محيى الدّين بر حضرت صديقه كبرى سلام الله عليها 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " معادشناسی، ج۱۰ ، ص۶۷ " آورده اند: ✍🏻..." صَلَواتُ اللَهِ وَ مَلَآئِكَتِهِ وَ حَمَلَةِ عَرْشِهِ وَ جَميعِ خَلْقِهِ مِنْ أَرْضِهِ وَ سَمآئِهِ عَلَى الْجَوْهَرَةِ الْقُدْسيَّةِ فى تَعَيُّنِ الإنْسيّةِ. صورَةِ النَّفْسِ الْكُلّيَّةِ، جَوادِ الْعالَمِ الْعَقْليّةِ، بَضْعَةِ الْحَقيقَةِ النَّبَويَّةِ، مَطْلَعِ الانْوارِ الْعَلَويَّةِ، عَيْنِ عُيونِ الاسْرارِ الْفاطِميَّةِ. النّاجيَةِ الْمُنْجيَةِ لِمُحِبّيها عَنِ النّارِ. ثَمَرَةِ شَجَرَةِ الْيَقينِ، سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينِ. الْمَعروفَةِ بِالْقَدْرِ، الْمَجْهولَةِ بِالْقَبْرِ. قُرَّةِ عَيْنِ الرَّسولِ، الزَّهْرآءِ الْبَتولِ؛ عَلَيْها الصَّلَوةُ وَ السَّلام‏ ☑️ " درود و تحيّات بى شائبه خداوند، و فرشتگان او، و حاملين عرش او، و جميع عالم آفرينش او، از زمينى او و آسمانى او، بر آن پاكيزه گوهر قدس باد، كه با تجرّد قدسيّه در هيئت انسيّه، عالم بشريّت را زينت داده است. آن حقيقت طاهره، خود صورت نفس كلّى و بخشنده و نيرو آورنده عالم عقلى است. پاره اى از حقيقت احمدى، و مَطلَع و مَشرِق انوار علوى است. و اصل و منبع سرچشمه ‏هاى اسرار مكنونه فاطمى است. رستگار و آزاد كننده محبّين خود از آتش است، و جوهره ثمره درخت معرفت و يقين، و بزرگ بانوى بانوان عالمين. قدرش معلوم و معروف، و قبرش پنهان و مجهول است. نور ديده رسول الله، و نام گرامى و لقب سامى ‏اش فاطمه زهراء، و بتول عذراء است؛ كه درود و سلام خدا بر او باد! " 🔰 @sire_salehan |
❖. عجیب است از ابن ابی الحدید که پس از آنکه بعض از این جریانات را نقل می کند و اعتراف می کند که فاطمه در حال خشم و غضب از ابوبکر و عمر از دنیا رفت، می گوید: " در نزد من گناه عمر و ابوبکر از گناهان صغیره بود! " ما نفهمیدیم بنابراین گناه کبیره یعنی چه؟ آنها از آزار و اذیت چیزی فروگذار نکردند تا ما آن درجه از اذیت را گناه کبیره بدانیم؛ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ و حال آنکه اهانت به کفش پای آن طاهره مطهره گناه کبیره است ، و ارتکاب جرائمی به مقدار یک هزارم از جرائم آنها موجب خلود در آتش و موجب تبری و زوال تولی خواهد بود! قدس سره 📚 رساله مودت، ص ۲۱۷ و ۲۱۸ ☑️ @sire_salehan |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 📌روضه: شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🎧 عالم ربانی و حکیم متاله مرحوم آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدس سره ⏰ زمان: ۹ دقیقه 💾 حجم: ۲.MB ☑️ @sire_salehan |
﷽ 📌 نخستین قربانی 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " امام شناسی ، ج۱۰ ، ص ۱۴۴ " آورده اند : ✍🏻 از عبدالرحمن‌ بن‌ نجران‌، از ابن‌ سنان‌، از ابن‌ مسکان‌ از أبوبصیر از حضرت‌ أبوعبدالله‌ جعفر بن‌ محمّد علیهما السّلام‌ که‌ آن‌ حضرت گفت‌: " قُبِضَت‌ فَاطِمَةُ فِی‌ جُمادِی‌ الاخِرَةِ یَوْمَ الثَّلاثَاء لِثَلاثٍ خَلَونَ مِنةُ سَنَةَ إحْدی‌ عَشَرَ مِنَ الهِجْرَةِ؛ وَ کَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أنَّ فَنْفُذَ مَولَی‌ عُمَرَ نَکَزَها بِنَعْلٍ السَّیوفِ بِأمرهِ فَأسْقَطَتْ مُحْسناً وَ مَرِضَتْ مِن‌ ذَلِکَ مَرَضَاً شَدِیداً وَ لَمْ یَدَعْ أحَداً مِمَّنْ آذاهَا یَدْخُلُ عَلَیْهَا " ❖ «فاطمه‌ سلام‌ الله‌ علیها در روز سه‌ شنبه‌ سوّم‌ جمادی‌ الثانی‌ یازدهم‌ از هجرت‌ رحلت‌ کرد؛ و سبب‌ مرگ‌ او این‌ بود که‌ قُنفُذ غلام‌ عمر، به‌ امر عمر او را با آنچه‌ در ته‌ غلاف‌ شمشیر از آهن‌ و غیره‌ می‌گذارند؛ زد و دور کرد و به‌ عقب‌ انداخت‌؛ و فاطمه‌ محسن خود را سقط کرد؛ و از این‌ روی‌ به‌ مرض‌ شدیدی‌ مبتلا شد؛ و نگذاشت‌ یک‌ نفر از آنها که‌ بر او ستم‌ کرده‌ اند از او عیادت‌ کنند» ❖ و سلیم‌ بن‌ قیس‌ آورده‌ است‌ که‌ چون‌ عمَر در را فشار داد به‌ دیوار برای‌ بار دوّم‌ که‌ نَادَت‌ یَا أبَتَاهُ هَکَذَا یُفْعَلُ بِحَبِیبَتِکَ! وَاستَعَانَتْ بِفِضَّةَ جَارِیَتِها وَ قَالَتْ: لَقَدْ قُتِلَ مَا فِی‌ بَطْنِی‌ مِن‌ حَمْلٍ. وَ خَرَجَ أمیرالمؤمنینَ علیه‌ السّلام‌ فَألقَی‌ عَلَیهَا مُلاءَةً فَأسْقَطَتْ حَمْلاً لِسِتَّةِ أشْهُرِ سَمَّاهُ رَسُولُ اللهِ صَلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ وسلّم‌ مُحْسِناً" ❖ فاطمه‌ فریاد زد: ای‌ پدر جان‌ اینطور با حبیبۀ تو عمل‌ می‌کنند؛ و صدا زد و فضّه‌ جاریۀ خود را طلبید و گفت‌: آنچه‌ در شکم‌ خود از حمل‌ داشتم‌ کشته‌ شد. أمیرالمؤمنین‌ علیه‌ السّلام‌ آمد و ملحفه‌ای‌ و یا لباسی‌ که‌ نیمی‌ از پائین‌ بدن‌ را می‌پوشاند بر روی‌ او افکند. و فاطمه‌ طفل‌ شش‌ ماهۀ خود را که‌ رسول‌ خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ وسلّم‌ او را محسن‌ نام‌ گذارده‌ بودن‌ سقط‌ کرد. 🔰 @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۶ 📌 نصیحت علامه طهرانی قدس سره 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/ILoHy ☑️ سوال: ~ با سلام؛ آقا حقیر ۱۸ سال سن دارم و دانشجو علوم قرآن و حدیث هستم. خواستم بدانم شما که در این سن بودید حضرت علامه طهرانی بیشترین توجه را برای شما به چه چیز می دادند و شما و سائر اخوانکم را به چه چیزی بیشتر سفارش می کردند ؟ در این سن بهتر است چه کتبی را مطالعه نمایم ؟⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ مرحوم والد ما علامه طهرانی رضوان الله علیه چه در آن سن و سال و چه پس از آن دائماً ما را به متابعت از حق در هر حال و هر شرایط سفارش می کردند و می فرمودند: " حرکت در غیر این سیر که سیر اولیای الهی است جز خسران و هلاکت چیزی نصیب انسان نخواهد شد. " ایشان پیوسته ما را به سیر و حرکت در مکتب عرفای الهی که خود در این مسأله نشو و نما یافته بودند سفارش می کردند و از غلبه هوی و هوس بر نفس آدمی بر حذر می داشتند و بطور مستمر ما را سفارش به مطالعه کتب خویش می فرمودند.  و بهترین مطالعه برای شما تأمل و دقت در مطالب و مبانی ایشان است 🔰 @sire_salehan |
❖. اگر انسان سکوت را رعایت نکرد و چشم به هر جا دوخت و زبان به هرچه باز شد و هر سخنی از دریچه گوش به ذهن رسید، این ذهن همین طور در این عالم پخش و پلا است؛ جلوه های خدا را در هر موجودی می بیند، ولی کور است و آنها را نمی بیند، بلکه به صورت شکسته و درهم می بیند. و تا آخر عمر به صورت همین تفرقه زندگی میکند، و فقط به نام سلوک و عرفان دلخوش است! و هیج هم به دست نمی آورد! قدس سره 📚 آیین رستگاری، ص ۱۶۵ 🔰 @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۳۷ 📌 مذهب ابن عربی 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/fjonY ☑️ سوال: ~ با سلام؛ جناب آيت الله حسينی تهرانی معتقد به تشيع ابن عربي هستند. بنده دراين مورد مي خواستم مطالبي راازايشان سؤال کنم: ۱. ابن عربي در فتوحات فضائلی را برای خلفای سه گانه بر می شمارد که برخی از آنها را شايد بسياری از اهل سنت هم اعتقاد نداشته باشند تا چه رسد به شيعيان. ممکن است گفته شود که ابن عربی مجبور به تقيه بوده است. ولي اقتضای تقيه اين است که انسان تشيع خودش را در بين مخالفين اظهار نکند نه اين که برای خلفا فضيلت های جعلی بتراشد و يا نقل کند و مهر تاييد بر عقايد باطل اهل سنت بزند. واقعا اين گونه تقيه کردن جزء سيره کداميک از حضرات معصومين عليهم السلام بوده است⁉️ ۲. ابن عربي درجلددوم فتوحات باطن شيعيان را بصورت خنزير می داند. آيا اين هم از لوازم تقيه است⁉️ ۳. ابن عربي در جلداول فتوحات برای برخی از فروع فقهی اسراری را ذکر می کند که اين فروعات مطابق با فقه اهل سنت است. مانند: مسح تمام سر، مسح الاذنين و تجديدالماء لهما، مسح بر عمامه، غسل الرجلين، مسح علي الخف و درباب نواقض و ضو از قبيل مس النساء ، مس الذکر و الضحک في الصلاة. سؤال اين است که چگونه ميتوان برای احکامی ساختگی که اصلا در شريعت وجود ندارند اسراري قائل شد⁉️ از پاسخ جنابعالي تشکر مي کنم ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ ۱. تقیه مراتب مختلفی دارد. آیا گفتن أمیرالمؤمنین به منصور دوانیقی از ناحیه‌ ی امام صادق علیه السلام را چگونه توجیه می‌کنید در حالی که اطلاق آن حتی بر سایر معصومین حرام است؟ نماز خواندن پشت سر ابوبکر و عمر و عثمان توسط أمیرالمؤمنین چه صورتی دارد، آیا تأیید نیست؟ اگر ابن عربی آن مطالب را نمی‌گفت نمی‌ گذاشتند که یک سطر از نوشتجات او اکنون به دست ما برسد. علاوه بر این مطالبی که درباره‌ ی ائمه علیهم السلام به خصوص حضرت بقیة اللـۀ أرواحنا له فداه گفته جای شکی در تشیع این راد مرد الهی باقی نمی‌گذارد. آیا معنی تقیه و مصداق آن هنوز برای شما در این حال و روزگار روشن نشده است؟! ۲. و اما مسئله‌ی خنزیر، ابن عربی گفته که روافض را به صورت خنزیر می‌ دیده است و رفض به  معنی کناره گیری از دین است، نه صرفا تشیّع. مضافاً به این‌ که در بعضی از نسخ اصلی، این عبارت نمی‌ باشد. ۳. اسرار برای اصل حکم و تکلیف است، نه خصوصیت و مصداق آن. زیرا بر اساس تقیه گفته است. و دلیل این مسئله تصریح او در فتوحات به بعضی از تکالیف بر مبنای تشیّع است. در حالی که هیچ‌یک از فقهاء اهل سنّت قائل نیستند. 🔰 @sire_salehan |
❖. کاری که شخص را جنبش دهد و موجب ارتقاء درجه گردد، خود به خود موجب آمرزش گناهان سابق او که حالات دنیه نفس او در وهله سابقه بوده اند خواهد بود. روی این معنی توحید مکفر ذنوب است ، و در عالم توحید اصلا گناه معنا ندارد. شخصی که به مرحله توحید رسید، مانند بچه ای که از مادر متولد شده است پاکیزه خواهد بود.... فذا عبور از مرحله شرک به توحید عالیترین توبه و نافع ترین قسم از اقسام آمرزش گناه است! قدس سره 📚 انوارالملکوت، ج۱، ص ۱۶۰ 🔰 @sire_salehan |
📿 | ۰۲۰ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " إذا التَبَسَت عَلَیكُم الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فَعَلَيكم بِالقُرآن " | ١ | 📜 ترجمه: " وقتی پاره های فتنه ها، افکار، ایده ها و مذاهب مختلفه مانند قطعه های تاریکی ظلمانی و ابر سیاه بر سر شما می ریزد، به قرآن پناه ببرید! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ از قرآن چاره جویی کنید، مشکلات خود را با قرآن حل کنید، دوای خود را از قرآن در بیاورید و مسئله خود را از قرآن بپرسید! آیا ما این کار را میکنیم؟ آیا در دو مسئله جزئی که باهم نزاع داریم فورا بایستی که به مکتب دیگری مراجعه کنیم؟! در نزاع شخصی که باهمدیگر داریم، آیا خوب نیست که آیه قرآن بین ما حکم بشود و ما به آنچه قرآن فرموده است، خصومت خود را حل کنیم؟ آیا به این معنا حاضر هستیم؟! یا اینکه نه ، قرآن یک کنار می باشد و ما دنبال آراء و اهوای خود می رویم؛ آن وقت عنان به گردن خود ما می افتد! وای از آن زمانی که عنان این شتر یا اسب پاره بشود، و ساربان در باتلاق ها می افتد و فرو می رود و هرچه بخواهد خودش را در بیاورد بیشتر فرو می رود تا هلاک می شود! ❖ روش علمی یک مرد مومن آن است که به سیره پیغمبر متاسی باشد و از سیره کفر منزجر باشد؛ روش پیغمبر را خوب بداند و روش غیر پیغمبر را بد بداند؛ کلام پیغمبر را حق بداند و کلامی که پیغمبر با آن مخالفت دارد را باطل بداند ! چون از حق که بگذریم، باطل است حق دوتا نمی شود! اکثرا اسلام را قبول داریم، اما آن مکتب را هم قبول داریم؛ حرف پیغمبر را قبول داریم و نماز را هم قبول داریم ، اما فلان پرده سینما را هم قبول داریم؛ این نمی شود! ❖ اگر انسان به پیغمبر تاسی نکند، به هر کسی تاسی کند روح او در انسان جلوه می کند، این قاعده تکوینی است! خدا با مسلمان ها عقد برادری و خاله و خواهرزادگی نبسته است! این طور نیست که همین که بگویید: " ما مسلمانیم! " شما را ببرد روی عرش بنشاند! نه خیر، حساب و کتاب است و سنت این عالم بر این اساس است. | ۲ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۲، ص ۵۹۹ ۲. مبانی اخلاق، ج۱،ص۷۶ - ۷۹ 🔰 @sire_salehan |
❖. آخر تا کی مردم ، این جهان و عالم طبع و خیال را مرده پندارند ، و برای آن روحی و جانی نبینند؟! روحی و جانی که همچون روح و جان ما بر جسم ما ، بر تمام این جهان حاکم، و هر موجودی را تحت حیطه عینیه و عملیه خود قرار داده است! وقتی از نظر ادله فلسفیه و از نظر منقولات محکمه شرعیه ثابت شد که ولایت کلیه الهیه برا این عالم حکومت دارد، چرا آن را ننویسند و بازگو نکنند؟! ما معتقدیم که ارتباط با ولایت که روح کلی این عالم است برای تکامل بشر از نان شب ضروری تر است! قدس سره 📚 رساله سرالفتوح ، ص ۲۲ 🔰 @sire_salehan |