eitaa logo
سیره علوی (ع)
208 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
35 فایل
اُدعُ إلى سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه (نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه mawezah.ir Ad1: @mahdimahdavi63 Ad2: @YaAliy Ad3: @Reza_shariati64 http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343 🌸کــپـی از مــطـالــبـ کـانـال بــاذکر صـلـواتـ آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ به سه سوال‌ امام علي (ع) مردم را به قدري آزاد گذارده بود، كه آنان مي‌توانستند در هر زمان و موقعيتي پرسشهاي خود را از آن حضرت بپرسند و گاهي به آنها مي‌فرمود: «قبل از آنكه از ميان شما بروم، نزد من آئيد و سوالهاي خود را مطرح كنيد.» روزي شخصي به حضور آن حضرت آمد و پرسيد: مگر نه اين است كه رسول‌خدا (ص) فرمود: غيروا الشيب و لاتشبهوا باليهود: «موهاي خود را تغيير دهيد و خود را شبيه يهود نكنيد»؟ (موي خود را رنگ و حنا كنيد نه اينكه مانند يهود، بي‌رنگ و ژوليده بگذاريد). امام فرمود: پيامبر (ص) اين سخن را وقتي فرمود كه: پيروان اسلام در اقليت بودند، اما امروز كه اسلام، گسترش يافته و امنيت حكمفرما است، هر كس مختار [صفحه 278] است كه رنگ كند يا نكند. [280]. روز ديگري شخصي از آن حضرت پرسيد: «خير (نيكي) چيست؟!» امام در پاسخ فرمود: خير و سعادت در اين نيست كه ثروت و فرزندانت زياد شوند، بلكه خير و سعادت در افزايش علم و حلم (بردباري) است و در اينكه افتخار كني كه در خط پرستش خدا گام برمي‌داري و اگر كار نيكي انجام دهي از خداوند سپاسگزاري نمائي و اگر كار بدي كردي، از درگاه او طلب آمرزش نمائي. در اين دنيا، فقط دو كس سعادتمند است: 1- كسي كه با توبه خويش مي‌خواهد گناهان گذشته‌اش را جبران كند 2- كسي كه با سرعت به كارهاي نيك اشتغال دارد. [281]. و شخص ديگري به آن حضرت گفت: «اي اميرمومنان! اگر محاسن خود را خضاب و رنگ مي‌كردي بهتر بود!» [صفحه 279] امام به او فرمود: الخضاب زينه و نحن قوم في مصيبه: خضاب و رنگ كردن يك نوع زيبائي است ولي ما عزا داريم (منظور آن حضرت عزاداري در مورد رحلت پيامبر (ص) بوده است). [282]. آري امام علي (ع) در سوك پيامبر (ص) به راستي سوگوار بود و از فراق او همچون شمع مي‌سوخت (و در اين باره مطلبي در داستان 69 گذشت). نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
❁﷽❁ 💢💢💢 هواخواه توام و می‌دانم ڪه می‌دانی ڪه هم نادیده می‌بینے و هم ننوشتہ می‌خوانے… 💢💢💢
امیرمومنان در شریف میفرمایند ؛ ✅ 《در آغاز سرما خود را بپوشانید و در پایان ، آنرا( لباس های اضافی را) در بیاورید‼️ زیرا سرما با بدن ها ، همان میکند که با برگ درختان میکند 📛 اولش میسوزاند ✳️و آخرش میرویاند. ❕》 ✋حال چطور اول و آخر سرما را پیدا کنیم ؟؟ 👈همانطور که از متن روایت مشخص است؛ ❌هر زمان در منطقه ی شما برگ‌های درختان زرد و خشک شدن ( سوختن ) اول سرماست . ❎و هر زمان در منطقه سکونت شما درختان جوانه زدند، آخر سرماست و جالب است که موجب تقویت بدن انسان نیز خواهد شد . به پیشگاه و سلامتی امام خامنه ای
وظيفه انسان در آشوبها فتنه‌ها و حوادث و آشوبهائي كه در جهان اتفاق مي‌افتد، گوناگون است، اختلافات گاهي بين دو گروه منحرف مي‌باشد و گاهي بين دو گروه مشكوك و گاهي نيز بين دو گروه كه يكي حق و ديگري باطل است. از ديدگاه اسلام روشن است كه بايد از حق حمايت كرد و با باطل پيكار نمود، اما در فتنه‌ها و آشوبهائي كه ميان دو گروه در خط باطل و يا دو گروه مشكوك اتفاق مي‌افتد و هيچگونه امتياز و ترجيحي در بين آنها نيست [278] اسلام در چنين موارد دستور توقف مي‌دهد، البته منظور از توقف، عزلت و گوشه‌گيري نيست، بلكه منظور اين است كه يك انسان مسلمان [صفحه 276] پلي براي افراد منحرف يا مشكوك نشود نه پشتوانه آنها باشد و نه از او در جهت باطل بهره‌كشي كنند و از پستان او شير بدوشند. مثلا پيكار «مصعب بن زبير» با «عبدالملك» پنجمين خليفه اموي، پيكار دو قدرت طلب، براي رياست دنيا بود كه انسان مسلمان در اين صورت تا آنجا كه ضرري براي اسلام نباشد، بايد مراقب باشد كه از وجود او استفاده نكنند، بر همين اساس امام اميرالمومنين (ع) مي‌فرمايد: كن في الفتنه كابن اللبون، لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب : «در فتنه (و آشوبها) مانند شتر كم سن و سال (كه به آغاز سال سوم زندگي رسيده) باش، نه پشتي بده كه سوار شوند و نه پستاني (داشته باش) كه بدوشند». [279]. [صفحه 277] منظور اين است كه به هيچ نحو از باطل گرايان حمايت نكن، به قول شاعر: در فتنه چنان باش كه بارت ننهند وز دست و زبانت استعانت نبرند زين آتش تند در حذر باش و به هوش تا مدعيان رند، جانت نخرند نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به همراه عده ای از اصحاب خود از جایی عبور می کردند. ناگهان سگی شروع کرد به پارس کردن. پیامبر صلی الله علیه و آله ایستاد و به پارس سگ گوش داد. اصحاب نیز توقف کردند. آنگاه رو به یاران خود کرد و فرمود: آیا فهمیدید که این سگ چه گفت؟ اصحاب گفتند: خیر. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: این حیوان گفت ای پیامبر خدا! من همیشه خدای مهربان را شکر می کنم که بهره من در این جهان خلقت، این شد که سگ شوم، اگر انسان بی نماز بودم چه می کردم؟ عرفان اسلامی / جلد 5- ص 8 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ميان مسلمان و كافر فاصله اى جز اين نيست كه نماز واجب را عمداً ترك كند يا آن را سبك شمارد و نخواند . فهرست میزان الحکمه ج6 امام صادق (ع) : همانا خدای عزوجل وقتی بنده مومنش توبه کند شاد می شود مانند کسی که چیزی گم کرده و بعد گمشده اش را پیدا کند و خوشحال شود. اصول کافی جلد 4 صفحه 169 یادمان باشد که راه توبه و جبران همیشه وجود دارد...
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم امیر المؤ منین علیه السلام می فرماید: من و عده ای از اصحاب نزد رسول خدا صلی اللّه علیه و آله بودیم، آن حضرت فرمود: بهترین ویژگی زنان چیست؟ هیچیک از ما نتوانستیم جواب دهیم تا اینکه جلسه به پایان رسید و از یکدیگر جدا شویم. من بسوی فاطمه علیها السلام رفتم و از سوالی که پیامبر صلی اللّه علیه و آله از ما پرسیده بود او را مطلع کردم و گفتم کسی از ما نتوانست به آن پاسخ دهد. فاطمه علیها السلام فرمود: ولی من جواب آن را می دانم، بهترین ویژگی زنان این است که به مردها نگاه نکنند و مردها آنان را نبینند. نزد رسول خدا صلی اللّه علیه و آله رفتم و عرض کردم: ای رسول خدا! شما سوال کردید چه چیزی برای زنان بهتر است. بهترین صفت زنان این است که به مردها نگاه نکنند و مردها آنها را نبینند. پیامبر صلی اللّه علیه و آله فرمود: تو وقتی نزد من بودی جواب آن را نمی دانستی چه کسی جواب سوال را به تو آموخت؟ عرض کرد: فاطمه. پیامبر صلی اللّه علیه و آله شگفت زده شد و فرمود: براستی که فاطمه پاره تن من است. بنابر گفته فاطمه علیها السلام زن باید پوشش کامل خود را مراعات کند تا نامحرم او را نبینند و خود از نگاه به نامحرم بپرهیزد تا عفت و سلامت او محفوظ بماند بحار النوار، ج 43، ص 91
🌺🌺 خجسته میلاد پیام آور بزرگ رحمت، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی، صلی الله علیه و آله و سلم 🌺و همچنین میلاد فرخنده‌ی ششمین کوکب تابناک آسمان امامت، رئیس والاقدر مکتب تشیع، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بر حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ونایب برحقشان و همچنین برشما اعضای فرهیخته وبزرگوارمبارک باد
مناظره با خوارج‌ قبلا ماجراي خوارج را (در داستان 28) به طور خلاصه، خاطرنشان ساختيم. خوارج همان ياران ديروز علي (ع) بودند كه بر اثر كوردلي و لجاجت و ناداني، در مساله «حكميت» و جنگ صفين و … در برابر علي (ع) موضع گرفتند و سرانجام همه‌ي آنها- جز اندكي- در يك جنگ شديد (جنگ نهروان) به دست سپاه علي (ع) كشته شدند. قبل از جنگ، امام از راههاي گوناگون با آنها تماس گرفت تا اختلافات با مذاكره و مناظره حل گردد و كار به جنگ نكشد، ولي آنها گوش به نصايح علي (ع) ندادند و آتش جنگ را شعله‌ور ساختند. يكي از راهها اين بود كه امام، پسر عمويش ابن عباس را، كه به خوبي آنها را مي‌شناخت، چندين بار بين خود و آنها، واسطه قرار داد، ولي از آنجا كه آنها در حصار باورهاي كج و دروغين خود محبوس بودند، گاهي قبل از آنكه با ابن عباس سخن بگويند، به ذكر مسائل جزئي مي‌پرداختند مثلا در حالي كه ريختن خون بهترين بندگان خدا مانند «عبدالله بن خباب» و [صفحه 272] همسر باردار او را جايز مي‌دانستند [275] به ابن عباس كه براي مناظره نزد آنها مي‌آمد، مي‌گفتند: «اين لباس زيبا (به قول امروزيها: طاغوتي) چيست كه پوشيده‌اي؟! … ». امام به ابن عباس فرمود: لا تخاصمهم بالقرآن فان القرآن حمال ذو وجوه، تقول و يقولون، ولكن حاججهم بالسنه فانهم لن تجدوا عنها محيصا : «به وسيله‌ي آيات قرآن با خوارج مناظره مكن، زيرا قرآن كتابي است كه مي‌توان آياتش را با احتمالات و توجيهات گوناگون معني كرد، تو چيزي مي‌گوئي و آنها چيزي ديگر (و سخن به جائي نمي‌رسد) ولي با سنت پيامبر (ص) با آنها بحث كن كه در برابر آن پاسخي نخواهند يافت». [276]. توضيح اينكه: مثلا ابن عباس، شاگرد هوشيار و آگاه علي (ع) مي‌خواست، از آيات قرآن، صحت اصل حكميت را (صرف نظر از كيفيت آن) براي آنان ثابت كند، ولي آنها بر اثر جمود و كوته‌فكري و ناآگاهي به [صفحه 273] معاني و مفاهيم قرآن، با توجيهات و احتمالات، سخن ابن عباس را رد مي‌كردند و مي‌پنداشتند كه بايد براي هر موضوعي، آيه‌ي بخصوصي باشد و چون قرآن درباره‌ي «حكميت سياسي دو گروه»، چيزي نگفته است، پس حكميت دو گروه مسلمانان باطل است. دانشمند معتزلي، ابن ابي‌الحديد مي‌گويد: سخن فوق (كه امام، به ابن عباس فرمود) در جاي خود بي‌نظير است و مفهوم بسيار عالي دارد … سپس مي‌گويد: اگر سوال شود كه پس ابن عباس با كدام سنت بايد با خوارج گفتگو كند، در پاسخ گوئيم: منظور امام، سخنان آشكار (و توجيه ناپذير) پيامبر (ص) است مانند اينكه پيامبر (ص) فرمود: علي مع الحق و الحق مع علي، يدور معه حيثما دار: «علي با حق است و حق با علي (ع) است و هر جا كه باشد، علي (ع) نيز همراه و بهم پيوسته با حق است». و يا مانند حديث غدير كه پيامبر (ص) فرمود: اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله: «خداوندا، دوست بدار آنكه علي (ع) را دوست بدارد و دشمن بدار آنكه علي (ع) را دشمن بدارد و ياري كن آنكه علي (ع) را ياري كند و واگذار آن كس را كه علي (ع) را واگذارد». و امثال اين گونه روايات را كه اصحاب از [صفحه 274] پيامبر (ص) شنيده بودند و مورد قبول همه بود و اگر خوارج حتي در مقابل اين گفتار آشكار و قاطع نيز سرباز مي‌زدند. براي علي (ع) ثابت مي‌شد كه خوارج هدف ديگري دارند، نه اينكه حسن نيت داشته ولي نمي‌فهمند. هر چقدر علي (ع) در اين مورد كوشش كرد و اتمام حجت نمود، آنها بر لجاجت خود افزودند، سرانجام علي (ع) ناگزير شد با آنها پيكار كند و آن چنان با آنها بجنگد كه، همه‌ي آنها- جز اندكي- را به هلاكت رسانده و سر به نيست نمايد. [277]. پايان بخش نامه‌ها [صفحه 275] نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
5_6289425588570554498.mp3
2.02M
✅ ماجرای مسلمان شدن کارگر یهودی 🔹 فرقی بین ارباب و غلام نیست همه یک اندازه از بیت المال سهم دارند. ═══✼🍃🌹🍃✼═══ 🎤 #حاج_اقا_دانشمند
1_1573121793.mp3
3.36M
✅ عروس منصف 🔹 قدر زحمت هاتون رو بدونید
✍🏻متن کامل بیانات رهبر انقلاب در درس خارج فقه امروز درباره طرح مدیریت مصرف سوخت؛ ✅بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدللّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة اللّه علی اعدائهم اجمعین 🔸 قبل از اینکه بحث را شروع بکنیم، من عرض بکنم که در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبه‌ی سران کشور، سران قوا اتفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور، و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد، از این کارها هم شد در این یکی دو روزه. چند نکته را باید توجه داشت؛ اولاً وقتی یک چیزی مصوبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوشبینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند بعضی‌ها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم. من این را گفتم، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته. 🔹نکته‌ی دوم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است به هر تقدیر ناراضی میشوند، لکن آتش زدن به فلان بانک این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آوردند. این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمی کند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما این کارها را تشویق کردند، از خانواده‌ی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ی خبیث و جنایتکار منافقین، اینها دارند مرتباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر دارند تشویق میکنند ترغیب میکنند که این شرارتها انجام بگیرد. من عرضم این است هیچ کس به این اشرار کمک نکند، هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه مند است، به زندگی راحت خودش علاقه مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست. 🔸مسئولین هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی خب این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند، باید مراقبت کنند. این مراقبت‌ها را اینها بکنند، مسئولین حفظ امنیت کشور هم به وظایفشان عمل کنند. 🔹مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه‌ی کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است، این را بفهمند توجه کنند که میفهمند هم مردم ملتفتند، و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیه‌ی ما است، مسئولین کشور هم به وظایف‌شان به طور جدی عمل کنند.
✨﷽✨ 🔴سه دفتری که خداوند اعمال بندگان را در آن‌ها ثبت می‌کند ✍پیامبراکرم(ص) فرمود: برای اعمال بندگان سه دفتر هست؛ دفتری که خدا چیزی از آن نمی‌آمرزد. دفتری که خدا به آن اهمیت نمیدهد. دفتری که از هیچ چیز آن نمی گذرد. سپس فرمود: دفتری که خدا چیزی از آن را نمی‌آمرزد، شرک به خدا است. دفتری که خدا به آن اهمیت نمی‌دهد، ستمی است که بنده میان خود و خدا به خویشتن کرده است. مانند روزه‌ای که خورده. یا نمازی که ترک کرده و خداوند اگر بخواهد آنرا می‌بخشد و از آن می گذرد. و اما دفتری که خداوند از هیچ چیز آن نمی‎گذرد ستمهائی است که بندگان به یکدیگر کرده‌اند که ناچار باید تلافی شود. 📚 نصایح، نوشته مرحوم آیت الله مشکینی
☑️سفرش امام علی (علیه السلام) به فرزندش امام حسن (علیه السلام) ✅ پسرم! چهار چيز از من يادگير (در خوبيها) و چهار چيز به خاطر بسپار (در هشدارها ) كه تا به آنها عمل كني زيان نبيني. همانا ارزشمندترين بي نيازي عقل است و بزرگ ترين ترس بي خردي است ترسناك ترين تنهايي خودپسندي است و گرامي ترين ارزش خانوادگي، اخلاق نيكوست. ✅ پسرم! از دوستي با احمق بپرهيز، همانا مي خواهد به تو نفعي رساند اما دچار زيان مي كند. از دوستي با بخيل بپرهيز، زيرا از آنچه كه سخت به آن نيازي داري از تو دريغ مي دارد. از دوستي با بدكار بپرهيز كه با اندك بهايي تو را مي فروشد. از دوستي با دروغگو بپرهيز كه او به سراب ماند دور را به تو نزديك و نزديك را دور مي نماياند. 📚نهج البلاغه
🔸امیرالمومنین(ع) شبی از کنار خانه زن تهیدستی گذشت که فرزندانی خردسال داشت و آنان از گرسنگی می‌گریستند و مادرشان آنان را سرگرم می‌کرد تا بخوابند. آن زن دیگی بر اجاق نهاده بود که در آن جز آب چیزی نبود، تا آن‌ها بپندارند که در دیگ غذایی در حال پختن است. 🔸علی(ع) از حال آن زن باخبر شد و با قنبر به سوی خانه خود رفت و ظرفی خرما و کیسه‌‌ای آرد و روغن و برنج و نان برداشت و بر دوش کشید. با رسیدن به خانه آن زن، از او اجازه خواست و وارد شد، پس مقداری برنج و روغن در دیگ ریخت و پس از پختن آن، برای کودکان در ظرف غذا ریخت و به آنان فرمود: بخورید. 🔸پس از سیر شدن آنان، امام (ع) به صورت چهار دست و پا بر زمین خم شد و کودکان یتیم را دوش خود سوار کرد و گرد اتاق می‌گشت. 🔸کودکان با مشاهده این حالت، بسیار خندیدند و خوشحال شدند. پس از خروج از خانه، قنبر پرسید: سرورم! امشب رفتاری شگفت‌آور از شما دیدم!!! امام (ع) فرمود: ای قنبر! چون وارد خانه شدم، این کودکان یتیم از شدت گرسنگی می‌گریستند. دوست می‌داشتم وقتی از نزد آنان خارج می‌شوم، آن‌ها در حال سیری بخندند و خوشحال کنم.
🌸✨🌸 🌻‍ پـرخــوری مـانع عبـادت 🌻‍ حضرت یحیی از شیطان پرسید: که شیطان تو بر من هم تسلطی داری؟ بر من هم پیروز می شوی. شیطان گفت نه. من بر شما پیروز نمی شوم ولی از یک چیز شما خوشم می آید. یک صفتی داری که من خوشم می آید؟ حضرت یحیی گفت من چی دارم که شیطان خوشش می آید؟ شیطان گفت شما گاهی شب زیاد می خوری. بعد سنگین هستی . موقع خواب. تو عبادت های شبانه تان که بلند می شوی سنگین هستی. من خیلی خوشم می آید. البته سنگین خوردن حضرت یحیی مثل سنگین خوردن ما نیست. ماها گاهی اوقات سوپ می خوریم. تا اشتهایمان باز شود تازه. بعدش هم که غذا می خوریم، دسر می خوریم تا هضم شود. سنگین خوردن ایشان این بوده که کنار نانش یک نمک و شیری هم بخورد. سنگین خوردن حضرت یحیی تناسب با خودش دارد. وقتی این را گفت، حضرت یحیی گفت عهد می بندم با خداا که دیگر شب را سیر نخورم. شیطان هم گفت عهد می کنم دیگر نصیحت به مؤمن نکنم. 〖از بیانات حجت الاسلام عالی〗
4_5917809667907520132.mp3
6.62M
✅ #جوانمرد_قصاب به یاد شهید عبدالحسین کیانی 🔹 سلام خدا بر شهیدان
4_5913408984286496452.mp3
6.51M
✅ زندگی امام زمان (عج) ═══✼🍃🌹🍃✼═══ 🎤 #حاج_اقا_عالی
یکی از سرمایه داران مدینه وصیت کرد که انبار خرمای او را پیامبر اسلام به بینوایان انفاق کند. پس از مرگ او، رسول خداتمام خرماها را به فقرا داد، آن گاه یک عدد خرمای خشکیده و کم مغز برداشت و به مسلمانان فرمود: سوگند به خدا که اگر خود این مرد، این یک دانه خرما را به بدبخت و گرسنه ای می داد، پاداش آن نزد پروردگار بیش از همه این انبار خرما بود که من به دست خود که پیامبر خدا هستم، به فقرا و بینوایان دادم. در حدیث دیگری پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم می فرمایند: اگر مرد در زمان حیات خود یک درهم صدقه بدهد، بهتر از یکصد درهم صدقه در موقع مردنش است.
💬 سفری پرسود و استخاره بد! ✍مردی در مدینه به خدمت حضرت صادق(ص) آمد و عرض کرد: یابن رسول الله! می خواهم به مسافرتی بروم و به نظرم رسید از شما تقاضا کنم تا برایم استخاره کنید؛ امام استخاره کردند و به او فرمودند: خوب نیست. مرد خداحافظی کرد و رفت؛ به استخارهٔ امام ششم گوش نداد و به مسافرت رفت، سه یا چهار ماه بعد برگشت، خدمت حضرت آمد و عرض کرد: یابن رسول الله! چند ماه پیش برای من یک استخاره کردید و بد آمد. فرمودند: بله، الآن هم می گویم آن استخاره بد است. گفت: یابن رسول الله! استخاره کردم که یک سفر تجارتی بروم و شما فرمودید بد است، ولی من به این استخارهٔ شما گوش ندادم و به این سفر رفتم، در این سفر با دادوستدی که انجام دادم، نزدیک ده هزار درهم سود کردم، چرا استخاره تان بد آمد؟ امام(ع) فرمودند: در این سفر چندماهه که رفتی، یادت می آید که یکبار نماز صبحت قضا شد و بلند نشدی در وقتش نماز بخوانی؟ عرض کرد: بله! فرمودند: سود تجارتت در این سفر حدود ده هزار درهم بود؟ عرض کرد: بله! فرمودند: 💥هرچه در کرهٔ زمین است، در راه خدا صدقه بدهی، جبران آن دو رکعت نماز قضا شده را نمی کند 📚سخنرانی استاد انصاریان در شیراز حرم شاهچراغ - ذی القعده۱۴۳۸
‌ ➖الماس از تراش و انسان از تلاش می درخشد! ➖صادق باش هنگامی که فقیری ! ➖ساده باش وقتی که ثروتمندی ! ➖مودب باش وقتی در قدرتی!
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
سهميه بندي بنزين و مداخله رهبري.mp3
6.56M
🔴چرا رهبری در موضوع سهمیه بندی دخالت نکردند؟ 🔴آیا دولت کم کاری کرده است؟ 🔴سهمیه بندی بنزین نادرست است؟ 🔴ما اعتراض داریم چه کنیم؟ پاسخ سوالات فوق در پادکست بیان شده است👆 @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha
نصيحت علي به دانشمند رباني‌ عبدالله بن عباس فرزند عباس بن عبدالمطلب، پسر عموي رسول‌خدا و علي (ع) بود كه در آن هنگام كه بني‌هاشم در شعب ابوطالب محاصره بودند (يعني سال 7 و 8 بعثت) در همان شعب (واقع در مكه) متولد شد و در سال حدود 71 هجري در سن تقريبي 75 سالگي در مكه از دنيا رفت. او مفسر قرآن و از شاگردان برجسته‌ي علي (ع) و از دانشمندان بزرگ اسلام، به شمار مي‌آمد و علاقه‌ي شديد به خاندان نبوت داشت. وقتي از دنيا رفت، محمد بن حنفيه (فرزند علي عليه‌السلام) مي‌گفت: اليوم مات رباني هذه الامه: «امروز دانشمند الهي اين امت از دنيا رفت» و در بستر رحلت اين گفتار بر زبانش جاري بود: : خداوندا! زنده‌ام بر آن عقيده‌اي كه علي (ع) بر آن زنده بود و مي‌ميرم بر آن عقيده‌اي كه او از دنيا رفت و پس از اداي اين سخن، جان سپرد. [271]. به هر حال در نهج‌البلاغه در دو سه مورد، مطالبي آمده كه بعضي نسبت مي‌دهند كه مورد خطاب امام علي (ع) [صفحه 269] ابن عباس بوده است و بعضي اين نسبت را رد كرده‌اند. در اينجا به نقل يكي از موارد اكتفا مي‌كنيم. لازم به تذكر است كه پس از جنگ جمل، امام علي (ع)، عبدالله بن عباس را فرماندار بصره كرد. [272]. علامه‌ي خوئي در شرح نهج‌البلاغه خود مي‌گويد: پس از گسترش اسلام، مالياتها و غنائم اسلامي مانند سيل به حجاز سرازير شد بعضي از اصحاب به جمع كردن و اندوختن اموال، حريص شدند، امام علي (ع) آنها را نصيحت كرده و آنها را بر حذر داشت كه ممكن است در پرتگاه سقوط به طرف دنيا قرار گيرند و دنيا آنها را فريب دهد. در اين راستا، يك نامه براي ابن عباس نوشت كه در آن چنين آمده است: اما بعد: تو بر اجل مقدر، نمي‌تواني پيش دستي كني و از آنچه روزي تو نيست، نصيب تو نخواهد شد. و اعلم بان الدهر يومان، يوم لك و يوم عليك: بدان كه دنيا، دو روز است 1- يك روز به سود تو 2- يك روز به زيان تو و بدانكه دنيا خانه‌اي است در حال تغيير و تحول، آنچه كه از دنيا براي تو تقدير شده، به سراغ تو مي‌آيد، هر چند ناتوان باشي و آنچه به زيان تو است، آن نيز گريبان تو را خواهد گرفت، هر چند قوي [صفحه 270] باشي و بتواني آن را از خود دفع كني. [273]. و در مورد ديگري مي‌فرمايد: با روي گشاده با مردم روبرو شو و بر اساس قضاوت عادلانه به آنها بنگر و از خشم و غضب، سخت دوري كن كه خشم انگيزه‌اي از شيطان است. [274]. امام، با اين نصيحت- حتي به شخصيتهاي بزرگ مذهبي- اخطار نمود كه مبادا مردم را تحقير كنند و بر اموال عمومي دستبرد بزنند و غفلت از دنيا آنها را مغرور سازد و مبادا دامن خود را به دنيا بيالايند. و دنيا را هدف قرار دهند، بلكه دنيا را پلي براي آخرت و هدفهاي عالي معنوي نموده و از آن استفاده مشروع نمايند. [صفحه 271] نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
یاعلی: ✨﷽✨ ✅سالم ماندن بدن در قبر ✍خیلی شنیدیم که بعضی از علما و شهدا بدنشان بعد از سالیان سال در زیر خاک سالم بوده و آسیبی به آن نرسیده. اگر میخواهید شما هم جزو همین افراد باشید به روایت زیر توجه کنید. در این روایت نسخه‌ای بس سالم ماندن در قبر ارائه شده است: رسول الله ص فرمودند: در شب اسراء که به آسمان سفر کرده بودم دیدم بر در ششم بهشت نوشته شده است: هرکس دوست دارد قبرش وسیع باشد مسجد بنا کند. هرکس دوست دارد کرم‌های زمین بدنش را نخورند، مسجد را تمیز کند. هرکس دوست دارد قبرش تاریک نباشد، مساجد را نورانی کند. هر کس دوست دارد بدنش در زیر زمین سالم و تازه بماند و فاسد نشود، برای مسجد فرش تهیه کند. 📚مستدرك الوسائل، ج‏۳، ص۳۸۵ 💥نکته: البته این دستورالعمل قطعا چنین تأثیری خواهد داشت، اما به شرطی که به همراه لوازمش انجام شود. مثلا کسی که مسجد ساخته، ولی برای شهرت و اعتبار خود اینکار را کرده، قطعا قبرش وسیع نخواهد شد، چون کاری که برای غیر خدا انجام شود، پذیرفته نیست و عملی که پذیرفته نیست، اثری اینچنینی هم ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سه توصیه مهم امام صادق(ع) برای خوب زندگی کردن 🎙حجت الاسلام دکتر رفیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥❓ کرامات شیخ حسنعلي نخودکی چگونه حاصل شد؟ 🎤 استاد فاطمی نیا
✨﷽✨ ✅ مال حرام توشه آتش جهنم ✍جهنم و عذاب‌های جهنم تجسم و نتیجه اعمال ما در دنیا هستند نه اینکه جریمه و تنبیهی از طرف خدا! به‌عبارت‌دیگر هر چه در دنیا کشت می‌شود در آخرت درو می‌گردد. حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله) درباره مال حرام فرمودند: کسی که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد، آن مال توشه و مرکب او به طرف آتش جهنم خواهد بود.۱ در روایت دیگری حضرت فرمودند: خداوند متعال فرمود: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم (پول) را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ بکنم.۲ 📚منابع: ۱-بحارالانوار ج۱۰۳ ص ۱۰ ۲-بحارالانوار ج۱۰۳ ص۵.
🌼💠🌼💠🌼💠 💠🌼💠 🌼 💠 🌷امام صادق علیه السلام: ✅ شخصیّت و كمال مؤمن در سه خصلت است: آشنا بودن به مسائل و احكام دین، صبر در مقابل شدائد و ناملایمات، زندگى او همراه با حساب و كتاب و برنامه ریزى دقیق باشد. 📗 أمالى طوسى ج۲ ص۲۷۹ 🌼 💠 🌼💠🌼 💠🌼💠🌼💠🌼
قوم لوط حضرت لوط(ع) هم زمان با ابراهیم می زیست او برای راهنمایی قومی در همسایگی قوم ابراهیم (ع) فرستاده شد مطابق با شرح قرآن این قوم هم جنس باز بودند وقتی که لوط(ع) هدایت خدا را به آنها ابلاغ کرد تا از این گناه کبیره اجتناب کنند آنها وی را رد کردند آنها انکار کردند که او پیغمبر است و به عادت زشت خود دوام دادند در نتیجه این قوم به عاقبت وحشناکی توسط خدا از بین رفت و لوط به قوم خود گفت که آيا عمل زشتى که هيچ کس قبل از شما نکرده است بجا می آورید -به عوض زنان با مردان شهوت میرانند و قوم فاسدی هستند (سوره الاعراف آیه 80-81) و بر آنها بارانى بارانيديم پس ببين که عاقبت گناه کاران چگونه است (سوره الاعراف آیه 84) و نشانه هايى از آنها به جا گذاشتيم تا مايه عبرت عاقلان باشد (سوره العنکبوت آیه 35) شهرى که در آن لوط(ع) زندگى ميکرد و بعدا خراب شد، در عهد عتيق به نام سدوم ذکر گرديده است. چنين به نظر ميرسد که اين قوم که در شمال دریاری احمر زندگى ميکردند و همانطوريکه قرآن ميگويد، از بين رفته اند. حفريات باستان شناسى نشان ميدهد که اين شهر نزديک به بحر ميت در سرحد بين اسرائيل و اردن امروزى قرار دارد. دانشمندان ميگويند که در اين جا ذخاير عظيم سولفر موجود است. بنابرين دراين جا زندگى هيچ نوع حيوان و گیاه ممکن نميباشد. سولفر عنصرى است که در اثر آتش فشان ها به ميدان می آید. قرآن نيز واضح ميسازد که تخريب شهر در اثر زلزله و آتشفشان بوده است. باستان شناس آلمانى ورنر کلر در مورد اين محل ميگويد همراه با قاعده اين شکاف نيرومند دقيقا در امتداد درهء صدم شامل سدوم و گموره يک روز به دوزخى مبدل گشت. انهدام اين شهر ها توسط يک زلزله که احتمالا همراه با انفجارات و الماسک ناشى از گاز طبيعى و حريق سرتاسرى صورت گرفت. اين مسئله باعث اشتعال آتشفشانى گرديد که در امتداد اين دره نهفته بود. فرورفتگى هاى آتشفشانى با کشيدگى های سنگهای مذاب و طبقات سنگهای مذاب و طبقات سنگهای سیاه ذخیره شده دارای سنگ چونه هنوز هم در دامنه های بالایی اردن نزدیک باشند دیده می شود این طبقه های سنگ مذاب و سنگهای سیاه واضح ترین نشانه های وقوع زلزله و آتش فشان در این محل است به هر صورت دریاچه لوط که به نام بحر میت نیز یاد می شود مستقیما بالای یک ساحه کمربند زلزله ای قرار گرفته است قاعده بحر میت در یک محل از نظر ساختمان پایین افتاده قرار دارد این وادی در محل کشش بین دریاچه طبری در شمال و وسط وادی عرابه در جنوب موقعیت دارد جنبه تکنیکی فاجعه ای که قوم لوط را از بین برده است توسط جیولیوجیست ها مطالعه گردید آنها نشان دادند که زلزله در نتیجه یک خط طولانی معیوبه واقع شده بود دریای اردن در مسیر 190 کیلومتری خود-180 متر پایین می رود این نشیب دریای اردن و عمیق واقع بودن دریا میت پایین تر از سطح دریا نمایان گر حادثه عظیم جیولوجی می باشد مسير درياى اردن و بحر ميت صرف يک قسمتى از شکستگى است که در منطقه واقع شده. اين شکستگى از دامنه کوه هاى توروس شروع و به طرف جنوب از سواحل بحر ميت عبور کرده به طرف صحراى عرب تا خليج عقبه در محلى که بحيره احمر را در اختتام افريقا قطع مينمايد، ادامه دارد. فعاليت قوى آتشفشانى در امتداد اين خط وجود دارد. در واقعيت سنگهاى سياه آتشفشانى در کوه گاليله اسرائيل در سطوح مرتفع اردن، در خليج عقبه و ديگر جاها ديده ميشود. تمام اين علايم نشان میدهد که یک فاجعه عظیمی در بحر میت به وقوع پیوسته است مجله جغرافیای ملی در شماره دسامبر 1957 چنین نوشته است تپه لامزوع سدوم مثل یک تیغه بالای بحر میت بلند شده است هیچ کسی آثار شهرهای تخریب شده سدوم و گموره را نیافته اما دانشمندان به این عقیده اند که اینها در دره صدم در مقابل این شگاف ها بوده است ممکن است به تعقیب یک زلزله آبهای سیلاب بحر میت آنها را با خود فرو برده باشد معلومات موجوده در قرآن اظهار ميکند که اين شهر ها هنوز هم بالاى مسير عمده قرار دارند. جيولوجيست ها اين منطقه را بالاى راهى که از جنوب شرق بحر ميت آغاز يافته و از شبه جزیره عرب تا سوریه و مصر امتداد دارد تعیین نموده اند و شهر آنها را زیر رو کردیم و بالای شان سنگهایی از گل سخت چسبنده بارانیدیم در این نشانه هایی برای صاحبان عبرت و بصیرت است و اینها در امتداد راهی موجود بود (سوره الحجر آیه 74 الی 76)
جوانمردی در بخشش در زمان حاتم طایی، عده ای از دشمنان وی با لشگریان خود برای سرکوبی خاتم و قومش قیام کرده بودند. حاتم، سوار بر اسب خود شده و نیزه خود را برداشت و با اعلام، لشگریان خود را جمع کرد تا به جنگ دشمن بروند ، هنگامیکه دو لشگر در برابر هم در آستانه جنگ ، قرار گرفتند یکی از لشگریان دشمن گفت : ای حاتم نیزه خود را به من ببخش ( یا حاتم اهب لی رمحک) حاتم بی درنگ نیزه را به دشمن بخشد! به حاتم گفتند تو با این کار ، خود را به هلاکت انداختی؟ ! ( در این موقعیت حساس علاوه بر اینکه اسلحه تو رفت ، دشمن نیرومندتر شد). حاتم- تمام این مطالب را می دانم و لیکن، جواب آن کسی را می گوید : به من ببخش چه بدهم: ! ولکن ما جواب من یقول لک: هب لی؟ 1 قال الإمام علی علیه السلام: کن عفوا فی قدرتک، جوادا فی عسرتک، مؤثرا مع فاقتک، یکمل لک الفضل. 2 امام علی علیه السّلام فرمود:: زمانی که قدرت داری با گذشت باش و در زمان تنگدستی بخشنده و در عین نیازمندی ایثارگر، تا فضل تو به کمال رسد. پندهای جاویدان ص200 مولف: محمد اشتهاردی 2- غررالحکم ح7179