᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت پانزدهم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
▫️نکته 13) اعتبار سنجی کتاب غیبت:
یاران احمد بصری تاکید میکنند که کتاب غیبت شیخ طوسی از موثق ترین کتب استدلالی ایشان میباشد که خودش بر صحت احادیث آن گواهی داده است.
اما با یک بررسی ساده و اجمالی متوجه وجود روایات متعارضِ متعدد در این کتاب میشویم که روشن میکند نه تنها این کتاب از موثق ترین کتب شیخ نیست که تمام احادیثش هم معتبر نمیباشد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و از جمله روایات متعارض آن عبارت است از:
الف) امام دوازدهم (طبق حدیث وصیت) فرزند دارد، امام دوازدهم فرزند ندارد.🔺
ب) بعد از قائم دوازده مهدی هست، یازده مهدی هست.🔺
ج) دوازده مهدی از نسل مهدیاند، آنها از نسل حسینند.🔺
د) امام دوازده خاتم اوصیاء هست، امام دوازده (طبق حدیث وصیت) خاتم اوصیا نیست.
هـ) مدت حکومت قائم: 309 سال، 70 سال، 19 سال.
و) در لوح جابر نام سه نفر علی بود، در لوح جابر نام چهار نفر علی بود.
ز) چه کسی بعد از امام دوازدهم میآید؟ مهدی اول ـ منتصر.
ح) نرجس کیست؟ دختر پادشاه روم ـ کنیز یکی از عمه های امام یازدهم علیه السلام.
ط) نرجس چگونه به نکاح امام علیه السلام در آمد؟ از بازار خریده شد ـ توسط عمه هدیه شد
ی) قابله امام مهدی علیه السلام که بود؟ حکیمه عمه امام ـ پیرزن همسایه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺 . شیفتگان احمد این تعارض را تاویل برده اند که بعداً جوابش خواهد آمد.
🔺 . پیروان احمد این تعارض را تاویل برده اند که بعداً جوابش میآید.
🔺 . یاران احمد این تعارض را توجیه کردهاند که بعداً پاسخش ذکر میشود.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ایشان به رغم آنکه در بخش تولد امام عصر علیه السلام به داستان چگونگی ازدواج نرجس با امام عسکری علیه السلام پرداخته، در عین حال در بخشهای دیگر کتاب، داستان ازدواج مادر امام علیه السلام و چگونگی تولد حضرت را به نحوه های گوناگون آورده و مشخص نکرده که کدامیک از آن روایات مورد پذیرش او هستند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
برای مثال، در روایت ص240 تولد امام علیه السلام به کلی با آنچه حکیمه نقل کرده متفاوت است، و نیز در روایت ص244 داستان مشهور ازدواج امام عسکری علیه السلام با نرجس به طور ضمنی رد شده، اما شیخ طوسی بدون پذیرش یا رد، هر دو داستان را نقل میکند.
و از این همه نتیجه میگیریم: این کتاب درصدد گزینش روایات صحیح نبوده، و تنها در رد شبهات مخالفان نگاشته گشته است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 14) سوء استفاده فرقههای منحرف از قرآن و روایات:
گاهی بعضی ساده اندیشان خیال میکنند اگر کسی آیات و روایاتی مطابق ادعای خود ارائه کرد لابد بر حق است، در حالیکه توجه ندارند سوء استفاده از آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام کاری است که عموم فرقههای منحرف در طول تاریخ اسلام انجام دادهاند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
روش آنها اینست که بعضی از آیات متشابه یا تفاسیر شاذ آیات را با تعدادی روایات بی سند یا دارای نسخه بدل یا طرد شده توسط متخصصان با تقوا گرد آورده و مستند ادعای خود قرار می دهند، و برای همین هم هیچگاه نتوانسته اند علمای بزرگ را جذب خود نمایند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
مگر فرقه صوفیه به این آیه برای جواز ترک نماز و روزه استناد نکردهاند؟ «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ»🔻
مگر فرقه جبریه جهت اثبات مجبور بودن انسان ها به آیات متعدد قرآن مثل این دو آیه استناد نکردهاند؟ «وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللهَ رَمى» و🔻: «وَ اللهُ خَلَقَكُمْ وَ ما تَعْمَلُون»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . حجر: 99.
🔻 . انفال: 17.
🔻 . صافات: 96.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
مگر فرقه مشبّهه در اثبات جسم بودن خدا و دیده شدنش در قیامت به این آیات تمسک نکردهاند؟ «وُجُوهٌ ... إِلى رَبِّها ناظِرَة»🔻 و: «وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا»🔻
مگر فرقه هفت امامی با تمسک به بعضی احادیث، از طریق شیعه دوازده امامی خارج نشدند؟
مگر فرقه فطحیه با تمسک به وصیت امام صادق علیه السلام به امامت عبد الله افطح قائل نشدند؟
و مگر میرزا ابو الفضل گلپایگانی بیش از هزار صفحه از آیات و روایات و تفاسیر جهت اثبات حقانیت بهائیت گرد نیاورد؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . قیامت: 22 – 23
🔻 . فجر: 22.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥