╔═✿═𑁍༻⃘⃕🌺══╗
مــــقــالــــــه
╚══🌼༻⃘⃕❀═✿═╝
☀️گواهی مهم شیخ نعمانی درباره عدم سفارت در دوره غیبت ڪبری
مرحوم شیخ ابراهیم نعمانی متوفی 360 هجری قمری است ڪه مهمترین ڪتاب روایی، در مورد ولادت و غیبت حضرت مهدی علیه السلام را نوشته است.
ایشان از شاگردان مبرز مرحوم ڪلینی، صاحب ڪتاب ڪافی است ڪه لا اقل دوره نیابت سه نفر از نواب امام زمان علیه السلام را درڪ نموده است.
او ڪتاب خود را ڪمتر از 15 سال از شروع غیبت ڪبری نگاشته است. در نتیجه ڪاملاً بر شرایط غیبت ڪبری واقف بوده است.
این نص کلام شیخ ابراهیم نعمانی درباره عدم نیابت در دوره غیبت کبری می باشد:
«الغيبة الثانية هي التي إرتفع فيها أشخاص السفراء و الوسائط للأمر الذي يريده الله تعالى و التدبير الذي يمضيه في الخلق و لوقوع التمحيص و الإمتحان و البلبلة و الغربلة و التصفية على من يدعي هذا الأمر، كما قال الله عز و جل: "ما كانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ" ، و هذا زمان ذلك قد حضر، جعلنا الله فيه من الثابتين على الحقّ و ممن لا يخرج في غربال الفتنة. فهذا معنى قولنا: له غيبتان»
📗الغیبة للنعمانی 174
ترجمه:
غيبت دوم آن است كه نائبان و واسطه ها برداشته شدند به جهت چیزی كه خداوند آن را اراده فرموده ... پس اين (نبود سفیر) معنى سخن ما است كه: «او داراى دو غيبت است».
█◄ این تصریح مرحوم نعمانی مبنی بر اینڪه در زمان غیبت ڪبری «نائبان و واسطه ها برداشته شدند» و «این معنای سخن ماست ڪه: او داراى دو غيبت است» سند محڪمی بر ضد تمام ڪسانی است ڪه خود را در این دوره نائب و سفیر امام زمان علیه السلام معرفی می ڪنند.
█◄ زیرا ایشان در زمان غیبت صغری می زیسته و همدوره نواب اربعه بوده و این سخن را در اولین سالهای شروع غیبت ڪبری نگاشته است، لذا ڪاملاً اشراف داشته ڪه از آخرین نائب امام زمان علیه السلام درباره تمام شدن دوره سفارت چه چیزی صادر شده است.
𝐣𝐨𝐢𝐧 ☞︎︎︎ ⍟ @sistanymogtahed ⍟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄
🔎نقد سخنان آقای کهندل (از اتباع احمد بصری)
🎙️توسط استاد سید مهدی مجتهد سیستانی
📜درباره اعتبار حدیث وصیت
ࡋࡋܣُܩَ ࡎَܠَّ ࡃَܠَܨ ܩُܟَܩَܒܦَآܠِ ܩُܟَܩَّܒِِﷺࡐَ عَܟ߲ܠߺ ܦَ߭رَܟَ߲ܤُܩܢ
࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّـدمہــدےمجـتہـدسیسـتانے:
↶↶
➤۱. طریق خاصه دروغ است، بلکه شیخ طوسی گفته: جهت خاصه (الغيبة للطوسي ص137)، و «جهت خاصه» یعنی روایاتی که به نقل از امامان معصوم علیهم السلام می باشد؛ هر چند در اسناد آن راویان سُنی هم وجود داشته باشد. تفصیل مطلب در کتاب "شکست وصیت"
➤ ۲. آنچه درباره ابن عبدون گفتید دروغ محض است زیرا او هیچ توثیقی ندارد و فقط چون استادِ نجاشی بوده و آیت الله خوئی همه اساتید نجاشی را ثقه می دانند وی را ثقه دانسته اند: هو ثقة، لأنه من مشايخ النجاشي (معجم رجال الحدیث ج2 ص143). بماند که اصلاً نام او در سند وصیت نیامده، و قطعی نیست که مراد از جماعت، ابن عبدون باشد.
حال بر فرض محال که گفته بودند ابن عبدون صحیح الحدیث است، مراد تمام سلسله سند و یا محتوای تمام احادیثش نیست، چون ما هیچ کسی را نداریم که تمام احادیثی که نقل می کند از نظر سلسله سند و محتوا صحیح باشد، حتی شیخ طوسی اینگونه نیست چه برسد به ابن عبدون.
✺◆••⊰⇩⇩⇩⊱••━═━━═━ا
↶↶↶↶
➤ 3. کرامت داشتن بزوفری هیچ ربطی به صحت حدیثی که با چندین واسطه نقل نموده ندارد و اینکه برای بزرگ گویی، بزوفری را علامه خطاب می کنید مضحک است، زیرا نه ایشان علامه بوده، و نه کسی علامه خطابش کرده است.
➤ 4. بزوفری حدیث وصیت را از پدر شیخ صدوق نقل نکرده و این فریبکاری آشکار است، بلکه از علی بن سنان سُنی نقل نموده که مجهول علی الاطلاق می باشد.
➤ 5. اینکه بقیه راویان وصیت را نام نمی برید از فریبکاری است، چون در ادامه سند، احمد بن محمد بن خلیل کذاب (خلاصة الأقوال ص205 رقم20) و جعفر بن احمد مصری جعال (الکامل في ضعفاء الرجال ج2 ص581) وجود دارد، و نیز حسن بن علی مجهول و علی بن بیان مجهول.
✺◆••⊰⇩⇩⇩⊱••━═━━═━ا
↶↶↶↶
➤ 6. پیامبر وفاتشان در روز اتفاق افتاده نه شب («رسول خدا در روزی که وفات نمود ...» کتاب سلیم ج2 ص862؛ «در روز دوشنبه که روح رسول خدا قبض شد» همان ج2 ص794؛ «روز دوشنبه، روز نحسی بود که در آن روز خداوند پیامبرش را قبض روح نمود» الکافی ج4 ص146؛ «چه روزی شوم تر از روز دوشنبه که رسول خدا را در آن روز از دست دادیم» الکافی ج8 ص314؛ «روزی شوم تر از روز دوشنبه نداریم روزی که رسول خدا دست از این جهان شست» الخصال ج2 ص385؛ «رسول خدا در روز دوشنبه مسموم چشم از دنیا بست» تهذیب الأحکام ج6 ص2؛ «رسول خدا در روز دوشنبه روح از تنشان خارج شد» إعلام الوری ج1 ص53)
در منهاج البراعة ج15ص106 آمده است: «این باور، مورد اتفاق است؛ طبرسی می گوید: (رسول خدا در روز دوشنبه؛ دو شب مانده به ربیع الاول در میانه روز که خورشید فروزش می کرد، چشم از دنیا بست)». و فروزش کردن یعنی: تابیدن و نور افکندن: التحقیق فی کلمات القرآن ج1 ص265، لسان العرب ج8 ص418»؛ در تاریخ طبری آمده: رسول خدا در نیمه روز از روز دوشنبه، چشم از دنیا بست. تاریخ طبری ج3 ص200؛ و در المسترشد ص 115 آمده است: «رسول خدا در آن روز و هنگامی که خورشید، فروزان بود، چشم از دنیا بست» و فروزان بودن خورشید یعنی: بالا آمدن و رسیدن به بالاترین مکان در آسمان؛ مجمع البحرین ج5 ص10.
و همین دلیل آشکار جعلی بودن این حدیث است.
✺◆••⊰⇩⇩⇩⊱••━═━━═━ا
↶↶↶↶
➤ 7. روایات متعدد شیعه و سنی وجود ندارد که پیامبر آن وصیت را نوشتند بلکه شیعه و سنی نقل کرده اند که آن منافقان مانع نوشتن وصیت شدند، همین.
➤ 8. تنها روایت متن وصیت، حدیث غیبت طوسی نیست، بلکه بارها تذکر داده ایم در "کمال الدین" متن وصیت آمده:
امام صادق علیه السلام فرمود: «ما صحیفه ای به املای رسول خدا و خط امیر المومنین یافتیم که در آن آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم این نوشته ای است از جانب خدای عزیز حکیم ... وصی تو را بر تمام اوصیا برتری دادم؛ و تو را به دو نوه ات پس از او تکریم نمودم؛ دو نواده ات حسن و حسین ... و علی سرور عابدان ... و پسرش محمد ... و جعفر ... پس از او موسی را برگزیدم ... علی ... چشم علی را به جمال محمد پسرش و خلیفه پس از او روشن نمودم ... و سعادت را برای پسرش علی رقم زدم ... از او ... حسن بر آید ... سپس آن را به فرزند حسن که رحمت برای عالمین است کامل می کنم ... اینها صاحبان ولایت من هستند و به واسطه اینها هر فتنه ای را دفع می نمایم ... اینها هستند که بر آنها صلوات و رحمت پروردگارشان می باشد و اینها همان هدایت یافتگانند».
(كمال الدين ج1 ص312، عيون أخبار الرضا عليه السلام ج1 ص45 ح3
✺◆••⊰⇩⇩⇩⊱••━═━━═━ا
↶↶↶↶
در این 👆🏿حدیث به متن وصیت مکتوب تصریح شده و بیان داشته اند که آن وصیت نزد امام است، یعنی آخرین وصیت نبوی بوده که در آن نام تک تک اوصیای نبی خدا و امامان دوازده گانه، ثبت شده است و حتی یک کلمه درباره مهدیان پس از قائم در آن نیست بلکه تصریح کرده که وصایت با دوازدهمین نفر آنها صلوات الله علیهم اجمعین کامل می شود.
بلکه در حدیث شریفی بیان شده که وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله نوشته ای نازل شده از آسمان بوده، اما در آن هم هیچ سخنی از مهدیین نیست. (تفصیل سخن در کتاب "شکست وصیت").
و در کتاب سلیم هم گزارش متن آمده و گفته به دوازده نفر وصیت شده نه بیست و چهار نفر. (كتاب سلیم ج2 ص658، و ج2 ص877)
✺◆••⊰⇩⇩⇩⊱••━═━━═━ا
↶↶↶↶
➤ 9. اینکه متن وصیت در کتاب سلیم نیامده، خدشه ای به آن وارد نمی کند، چون به تعداد تصریح کرده، و فرموده: نه نفر از فرزندان حسین، و این ادعای تمام مدعیان حسنی و نیز آنها که کمتر یا بیشتر از نه نفر از فرزندان حسین را امام می دانند باطل می کند مثل هفت امامی و شش امامی و زیدیه و احمد بصری. پس شد عاصم از ضلال.
و البته نام این نه نفر در دهها روایت دیگر آمده است.
➤ 10. طبق تصریح روایت سلیم، قضیه رزیه در دوشنبه و همان روز وفات اتفاق افتاده است نه پنجشنبه: (كتاب سليم ج2 ص794) و احمد بصری از روی جهل و به تقلید از اهل سنت، زمان هتک حرمت را پنجشنبه دانسته، پس بیهوده اینقدر این اشتباه را تکرار نکنید.
➤ 11. اینکه روایت سلیم گفته "ثم أخبرنی" و "ثم"می تواند همان روز باشد و می تواند شب وفات باشد دروغی آشکار است، چون متن حدیث تصریح کرده که همان جا که شماها رفتید پیامبر از متن وصیت خبر داده اند و "ثم" در عبارت قبلش آمده که هیچ ربطی به این فقره ندارد: «فَغَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ ص ثُمَّ تَرَكَهَا قَالَ بَلَى قَدْ شَهِدْتُ ذَاكَ قَالَ فَإِنَّكُمْ لَمَّا خَرَجْتُمْ أَخْبَرَنِي [بِذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ] بِالَّذِي أَرَادَ أَنْ يَكْتُبَ فِيهَا وَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْهَا الْعَامَّةَ». (کتاب سلیم ج2 ص658)
✺◆••⊰⇩⇩⇩⊱••━═━━═━ا
↶↶↶↶
➤ 12. اینکه پیامبر باید یک نوشته ای را به جا می گذاشت که امت را گمراه نکند از کجا در آوردید؟ از آیه وصیت؟ جوابش را به طور تفصیل در کتاب "شکست وصیت" مطالعه کنید.
از طرفی، آن نوشته که به ادعای شما، همین حدیث وصیت هست، چگونه از هنگام وفات پیامبر تا زمان اظهار دعاوی احمد بصری، امت را از گمراهی حفظ کرد؟!!!
➤ 13. اینکه حدیث سلیم نمی تواند امت را در زمان ظهور از گمراهی نجات دهد، چون اسم حضرت مهدی در آن نیامده، واقعاً مضحک است. زیرا دهها حدیث تصریح کرده اند که به هنگام ظهور، صیحه و ندا و صوتی آسمانی، قائم را به نام خودش و نام پدرش صدا می زند، و طبق تصریح حدیث معتبر امام صادق علیه السلام، با همین صداست که صاحب الامر شناخته می شود: «قُلْتُ وَ مَا الصَّوْتُ أَ هُوَ الْمُنَادِي فَقَالَ نَعَمْ وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ». (الغیبة للنعمانی ص258 ح16)
✺◆••⊰⇩⇩⇩⊱••━═━━═━ا
↶↶↶↶
➤ 14. وصیتی که قرار بود بازدارنده امت از گمراهی باشد، به تصریح روایات، وصیتی بوده که در حضور اصحاب نگاشته شود و بعد هم قبل از وفات پیامبر در مسجد به صورت علنی خوانده گردد. نه وصیتی که هیچکس نه شنیده و نه مکتوبش را دیده، آخر وقتی ندیده و نشنیده چگونه هدایت شود!!!
به متن حدیث توجه کنید:
«إِنَّكُمْ لَمَّا خَرَجْتُمْ أَخْبَرَنِي [بِذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ] بِالَّذِي أَرَادَ أَنْ يَكْتُبَ فِيهَا وَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْهَا الْعَامَّةَ». (کتاب سلیم ج2 ص658)
«قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنِّي أَرَدْتُ أَنْ أَكْتُبَ هَذَا ثُمَّ أَخْرُجَ بِهِ إِلَى الْمَسْجِدِ ثُمَّ أَدْعُوَ الْعَامَّةَ فَأَقْرَأَهُ عَلَيْهِمْ وَ أُشْهِدَهُمْ عَلَيْهِ». (کتاب سلیم ج2 ص878)
➤ 15. متن وصیت غیبت می گوید مهدیین دوازده گانه بعد از امامان دوازده گانه خواهند آمد و شما هم اعتراف کردید، پس این چه ربطی به احمد بصری دارد که قبل از امام دوازدهم آمده است؟ می گویید زمینه ساز است؟ این را از کجای وصیت در آوردید؟
می گویید از احادیث دیگر در آوردیم؟ خوب ما هم نام آن نه نفر از فرزندان حسین که در وصیت سلیم نیامده را از احادیث دیگر در آوردیم.
پس فرقش چه شد؟
✺◆••⊰⇩⇩⇩⊱••━═━━═━ا