eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
161 دنبال‌کننده
364 عکس
183 ویدیو
106 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5868542832494515183.ogg
21.56M
تدریس «المهدوية الخاتمة» ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ جلسه چهارم فصل اول: مطالب مقدماتی بحث دوم: وجوب تحصیل یقین در اصول دین ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉ ـ┓𖢖•••••کتاب رویای امامت •••••𖢖┏ ـ┫ ـ┫ حجیّت خواب ـ┫ ـ┫ حجیّت خواب در روایات(ص۴۶_۴۸) ـ┫ 「✎سیّـدمھ‌دےمج‌ـتھ‌دسیستانے ◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉𖠁◉
✪❥🌺๑✿༅࿇༅═┅┅┄• 🔻 بۘۘسۘۘم ۘۘاۘۘلۘۘلۘۘه ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘمۘۘن ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘیۘۘم ۘۘ 🔻 🌱 با سلام خدمت اعضای محترم کانال علمی، پژوهشی «احمدالحسن باطل شد» ⬅️ این کانال با محوریت نقد جریان احمد بصری و روشنگری در مباحث مهدویت و با پاسخگویی استاد «سید مهدی مجتهد سیستانی»، فعالیت‌های ذیل را انجام داده است: 👇 🔹ارائه فایل رایگان ۱۵ کتاب در نقد احمد بصری،  تالیف استاد مجتهد سیستانی، و کلیپ معرفی کتاب‌ها. 🔸تدریس صوتی کتاب «مهدی» تألیف استاد مجتهد سیستانی. 🔹تدریس نوشتاری شرح «کتاب غیبت نعمانی». 🔸تدریس نوشتاری کتاب «فاصله زمانی بین ظهور تا خروج امام‌زمان علیه‌السلام» تأليف استاد مجتهد سیستانی. 🔹تدریس صوتی کتاب «مهدیان دروغین» تأليف رسول جعفریان. 🔸تدریس صوتی کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعه» تأليف سید علیرضا حسینی. 🔹تدریس نوشتاری کتاب «لوح و قلم» تأليف استاد مجتهد سیستانی. 🔸تدریس صوتی و نوشتاری کتاب «یُمن یَمن» تأليف استاد مجتهد سیستانی. 🔹تدریس نوشتاری کتاب «نبرد ۱» تأليف استاد مجتهد سیستانی. 🔸تدریس صوتی کتاب «آسیب‌شناسی فهم حدیث» تأليف سید علی دلبری. 🔹تدریس نوشتاری کتاب «اقیانوس جهل» تأليف استاد مجتهد سیستانی. 🔸تدریس صوتی و نوشتاری کتاب «ایقاظ درباره رجعت» تأليف مرحوم حر عاملی. 🔹تدریس نوشتاری کتاب «انکساراً للوصیة» تأليف استاد مجتهد سیستانی. 🔸تدریس صوتی کتاب «المهدوية الخاتمة» تأليف استاد سید ضیاء خباز. 🔹تدریس... 🔸سلسله کنفرانس‌هایی در نقد و بررسی و رد ادله‌ی احمد بصری. 🔹ارائه بیش از ده مقاله با موضوعات درباره نقد احمد، توسط استاد مجتهد سیستانی. 🔸مناظرات مکتوب با اتباع احمد بصری. 🔹مستندات صوتی و تصویری در نقد سخنان احمد بصری. 🔸صدها پرسش پیرامون موضوعات مختلف و ارائه پاسخ توسط استاد مجتهد سیستانی. 🔹۵۰ جلسه فیلم سخنرانی استاد مجتهد سیستانی در رد ادعاهای احمد بصری. 🔸سخنان استاد مجتهد سیستانی با اتباع احمد بصری. 🔹نقد سخنان آقای کهندل درباره صحت حدیث وصیت. 🔸نقد سخنان آقای زجاجی درباره عدم ختم وصایت. 🔹جلسه پرسش‌ و ارائه پاسخ توسط استاد مجتهد سیستانی با محوریت نقد جریان احمد بصری به صورت آنلاین. 🔸ابهام زدایی از چند حدیث توسط استاد مجتهد سیستانی. 🔹سلسله کنفرانسهای «مهدویت» با موضوع نقد جریان احمد بصری پیرامون رجعت. 🔸پاسخ استاد مجتهد سیستانی به بافته‌هایی پیرامون معجزه. با ما باشید.💐 https://eitaa.com/sistanymogtahed ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
✿﷽➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻ ▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓ 𖣫📕 تدریس ڪتا‌ب‌ 📕𖣫 𖣫 اعتبارسنجی احادیث شیعه 𖣫 ▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓ ➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻ 📚🔶 ڪلی ڪتاب‌🔶📚 ♦️¦¦ بر روی موضوع مورد نظر ڪلیڪ ڪنید: 𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ 𑁍│⠂فهرست بخش یکم 𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ╣◆ حدیث و چالش‌های دوران معاصر 𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ 𑁍│⠂ فهرست بخش دوم 𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ╣◆ متون قدیم اعتبارسنجی و رجالی شیعه 𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ 𑁍│⠂ فهرست بخش سوم 𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ╣◆ علمای رجال و داوری راویان احادیث 𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ 𑁍│⠂(١) فهرست بخش چهارم 𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ╣◆ واقعیات اعتبارسنجی احادیث 𑁍╭┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ 𑁍│⠂(٢) فهرست بخش چهارم 𑁍╰┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ╣◆ ادامه واقعیات اعتبارسنجی احادیث 📄👈🏿فهرست‌ کلی جلسات تدریس •لینڪ‌ڪاناݪ‌‌احمدالحسن‌باطل‌شد• @ https://eitaa.com/sistanymogtahed ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ 🔘°¦← ➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻➻ 🔰•بر روی تدریس مورد نظر ڪلیڪ ڪنید: ♦️ 📚🔷🎤تدریس‌صوتی ڪتاب‌مهـــدی🔷📚 تألیف: سید مهدی مجتهد سیستانی ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️فهرست تدریس نوشتاری شرح غیبت نعمانی ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️🎤فهرست تدریس صوتی کتاب مهدیان دروغین ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️فهرست تدریس نوشتاری کتاب فاصله زمانی ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️🎤فهرست تدریس کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️فهرست تدریس نوشتاری کتاب لوح و قلم ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️🎤فهرست تدریس صوتی و نوشتاری رمان یُمنِ یَمن ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️ فهرست تدریس نوشتاری کتاب نبرد (۱) ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️🎤فهرست تدریس صوتی کتاب آسیب شناسی فهم حدیث فهرست ۱ فهرست ۲ فهرست ۳ ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️فهرست تدریس نوشتاری کتاب اقیانوس جهل ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️🎤فهرست تدریس صوتی و نوشتاری کتاب ایقاظ درباره رجعت ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️فهرست کتاب تصویری رویای امامت ♦️🎤فهرست تدریس صوتی و نوشتاری کتاب ستیزه با عقل ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️فهرست تدریس نوشتاری کتاب انکساراً للوصیة ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄ ♦️🎤 فهرست تدریس کتاب المهدوية الخاتمة فهرست ۱ فهرست ۲ ✍️⊹سیدمهدےمجتهدسیستانے 💥•ڪاناݪ‌‌‌احمدالحسن‌باطل‌شد•💥 💠| @ ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
┄┅━⊹༅♦️👥♦️༅⊹━┅┄ «منــــاظــــــره ای نــــاقــــص» ┄┅━⊹༅♦️👥♦️༅⊹━┅┄ "صفحه اول" 🔵سوال یک شیعه از مبلغ مدعی یمانی: 💠 احمد بصری مدعیست فرزند امام مهدی می باشد در حالیکه در بعضی احادیث به صراحت فرزند داشتن حضرت قائم نفی شده است. پاسخ شما در مورد این احادیث چیست؟؟ ❓ ⬇️🔻⬇️ 1️⃣مسعودى در کتاب اثبات الوصیه، نقل مى‏ كند: وقتى على بن حمزه و ابن سراج و ابن ابى سعيد مكارى بر امام رضا عليه السلام وارد شدند، على بن ابی حمزه به ايشان گفت: فَإِنّا روينا أنَّ الإِمامَ لا يَمضى حَتّى‏ يَرى عَقَبه: ما از پدرانت چنین روایت شدیم كه امام از دنيا نمى‏ رود تا فرزندش را ببيند. امام رضا عليه السلام فرمود: أما رويتُم فى هذَا الحَديثِ بِعَينِهِ: «إلَّا القائِمَ»: آيا در همین حديث، چنین روایت نشده اید که: «مگر قائم؟». گفتند: خير. امام رضا عليه السلام فرمود: بَلى‏، قَد رويتُموهُ و أَنتمُ لا تَدرونَ لِمَ قيلَ و لا مَعناهُ: بلکه! روايت شده ايد؛ ولى نمى‏ دانيد چرا گفته شده و نمى ‏دانيد معنايش چيست. ابن ابى حمزه گفت: إنَّ هذا لَفِى الحَديثِ: اين در حديث بوده است. امام رضا عليه السلام به وى فرمود: وَيحَكَ كَيفَ تَجَرَّأتَ أن تَحتَجَّ عَلَىَّ بِشَى‏ءٍ تُدمِجُ بَعضَهُ: واى بر تو، چگونه جرئت كردی بر من به چیزی احتجاج کنی كه در آن دخل و تصرّف می کنى؟! سپس فرمود: إنَّ اللَّهَ تَعالى‏ سَيُرينى عَقِبى إن شاءَ اللَّهُ: به زودى خدا، فرزند مرا به من نشان خواهد داد. منبع: مسعودی، اثبات الوصیه، ص 208. پی نوشت: این ابی حمزه از سران واقفه بود و به امام رضا علیه السلام اعتقادی نداشت و یکی از ادله واقفه فرزند نداشتن امام رضا بود، به همین خاطر امام در این حدیث یک جواب نقضی می دهند و یک جواب حلّی. ابتدا می گویند: قائم با اینکه امام است ولی فرزندی ندارد (خوب پس اولاً پدر من قائم موعود نبوده چون فرزندان بسیاری داشته، ثانیاً چه بسا من همان قائم باشم لذا فرزند نداشتن من اشکالی در امامتم ایجاد نمی کند) و در ادامه تصریح می کنند: من هم فرزند دار خواهم شد و قبل از وفات فرزندم را خواهم دید پس باز در امامت من خدشه ای نیست. محل شاهد این فقره است که: همه امامان فرزند دارند الا حضرت قائم که ندارد. ┄┅━⊹༅🔸🔹🔸༅⊹━┅┄ 2️⃣ حسن بن على خزّاز نقل مى ‏كند: دَخَلَ عَلِىُّ بْنُ أَبِى حَمْزَةَ عَلى‏ أبِى الحَسَنِ الرِّضَا عليه السلام فَقالَ لَهُ: أنتَ إمامٌ قالَ: نَعَمْ فَقَالَ لَهُ: إِنِّى سَمِعْتُ جَدَّكَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عليه السلام يَقُولُ لَايَكُونُ الإمَامُ إِلَّا وَ لَهُ عَقِبٌ. فَقَالَ: أَ نَسِيتَ يَا شَيْخُ أَوْ تَنَاسَيْتَ لَيْسَ هَكَذَا قَالَ جَعْفَرٌ عليه السلام: إِنَّمَا قَالَ جَعْفَرٌ عليه السلام: لَايَكُونُ الإِمَامُ إِلَّا وَ لَهُ عَقِبٌ إِلَّا الْإِمَامُ الَّذِى يَخْرُجُ عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عليه السلام فَإِنَّهُ لَاعَقِبَ‏ لَهُ. فَقَالَ لَهُ: صَدَقْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ! هَكَذَا سَمِعْتُ جَدَّكَ يَقُولُ: على بن ابى حمزه بر امام رضا عليه السلام وارد شد و گفت: آيا ت اومام هستي؟ فرمود: «آرى». گفت: من از جدّت جعفر بن محمد شنيدم كه فرمود: «امامى نيست، مگر آن كه فرزند دارد». فرمود: «پيرمرد! فراموش كرده ‏اى، يا خود را به فراموشى مى ‏زنى؟! جعفر، چنين نفرمود؛ بلكه فرمود: هر امامى فرزندى دارد، مگر امامى كه حسين بن على عليه السلام (در رجعت) بر او (از قبر) خارج می شود». او گفت: راست مى ‏گويى، قربانت گردم! همینگونه از جدت شنیدم که فرمود. پی نوشت: در این حدیث نیز، به فرزند نداشتن حضرت قائم تصریح شده است. 📗منبع: طوسی، الغيبة، ص224 ⬇️🔻⬇️
"صفحه دوم"  🔴پاســـخ مبلغ یمانی: منظور از قائم در این احادیث و مشابه آن مهدی دوازدهم است نه امام محمد بن الحسن ع که مشهور و معروف و ثابت است دارای فرزند و اولاد میباشند مخصوصا در آخرالزمان 🔵جـــواب آن شیعه: 1. وقتی میگوید الامام الذی یخرج علیه الحسین بن علی یعنی امام دوازدهم چون در احادیث داریم که بعد از امام مهدی، امام حسین رجعت نموده و حکومت می کنند؟ پس ادعای شما غلط است. 2. شما فقط یک حدیث بیاورید که مراد از قائم، مهدی دوازدهم است، نه امام دوازدهم ┄┅━⊹༅🔸🔹🔸༅⊹━┅┄ 🔴پاســـخ مبلغ یمانی: در احادیث نداریم که بعد از امام دوازدهم امام حسین رجعت میکند بلکه گفته قبل از مرگ مهدی یی که فرزند ندارد امام حسین خروج می کند و چون بر اساس روایات، امام محمد بن الحسن فرزند دارند پس نتیجه میگیریم  آن مهدی کسی غیر از امام دوازدهم است. 🔵جـــواب آن شیعه: در علم منطق اول ادعا را ثابت می کنند بعد در پاسخ از آن استفاده می نمایند. لذا شما فقط یک حدیث بیاورید که به صراحت، کلمه قائم را در دوازدهمین مهدی به کار برده باشد نه امام دوازدهم. ┄┅━⊹༅🔸🔹🔸༅⊹━┅┄ 🔴پاســـخ مبلغ یمانی: Block ┄┅━⊹༅♦️👥♦️༅⊹━┅┄
"صفحه سوم" «جـــــواب صـــــحیـــح» ✍️⊹سیدمہدےمجتہدسیستانے 💠 سخن هنبوشی در ظاهر منطقی است و از دو مقدمه تشکیل شده است: 🔸 (١) 🔹طبق روایات متعدد امام دوازدهم دارای فرزند می باشند. 🔸(٢) 🔹طبق این دو روایت قائم دارای فرزند نیست. 🔵نتیجه جمع این دوسته روایت: مراد از قائمی که دارای فرزند نیست فردی غیر از امام زمان علیه السلام می باشد. لذا جواب صحیحی که شما می توانید بدهید اینست: «١»🔅 اولاً به صرف تعارض محتوای دو حدیث نمی توان قائل به دوئیت شد چون ممکن است یکی از این دو دسته اصلاً از امام صادر نشده باشد لذا ابتدا باید صدور هر دو دسته را از معصوم ثابت نمایید بعد در مقام جمع مثلاً بگویید دو قائم وجود دارد. «٢»🔅 راه جمع این دو دسته، منحصر به این نیست که قائل به تعدد قائم برای این امت شویم بلکه می توان گفت: منظور از اینکه قائم فرزندی ندارد، فرزندی که بعد از او به خلافت و امامت برسد ندارد، همانگونه که محدث نوری و محقق تستری و دیگران این معنا را بیان کرده اند. «٣»🔅 در کتاب "لوح و قلم" ثابت کرده ایم که مراد آن دو روایت از قائم، کسی است که دارای امامت خاصه باشد زیرا اصل موضوع این دو روایت، دعوای واقفیه بر سر امامت خاصه حضرت رضا علیه السلام بوده است که آنها می گفتند امام کسی است که عقب داشته باشد و چون امام رضا در آن زمان فرزندی نداشتند پس امام نیستند و امام رضا علیه السلام خیانت آنها را آشکار کردند که شما انتهای حدیث را بریده اید و حدیث ادامه دارد و ادامه اش اینست: الا قائمی که حسین بر او خروج می نماید -دقیقاً همان کاری که احمد و پیروانش با احادیث می کنند!- خوب احمد بصری تصریح می کند که امامت مهدیین به معنای عام است نه به معنای خاصی که ائمه داشته اند. 🔵در نتیجه محتوای این دو حدیث ربطی به قائمی که دارای امامت عام هست ندارد و دقیقاً درباره قائمی سخن می گوید که دارای امامت خاص می باشد که او به اعتراف خود احمد بصری و پیروانش، امام دوازدهم می باشد. 🔵حاصل آنکه بین این دو دسته روایت تعارض مستقر وجود دارد و جز توجیهی که محدث نوری و محقق تستری بیان نموده اند راهی برای جمع بین این دو دسته روایت وجود ندارد و الا باید احمد بصری و پیروانش قائل به بطلان این دو حدیث و عدم صدورش از معصوم شوند چون معصومین سخن متعارض نمی زنند. اما خوشبختانه یا بدبختانه، آنها قائل به بطلان این دو حدیث نیستند بلکه نسبت به آن، توجیه تعدد قائم را مطرح می کنند که عرض کردیم با توجه به متن آن دو روایت، باطل است. لذا توجیه آنها کنار رفته اما اعترافشان به صحت این دو حدیث سر جای خودش باقی می ماند و در این صورت نمی توانند بگویند: روایات فرزند داشتن امام دوازدهم متواتر است اما این دو خبر واحدند و بین خبر متواتر و واحد، خبر متواتر پذیرفته می شود! ‼️ زیرا وقتی شما به صحت و صدور خبر واحد اعتراف کردید دیگر فرقی با خبر متواتر نمی کند زیرا تواتر نیز بیش از اثبات صدور خبر از معصوم، افاده ای ندارد.                                                                           و البته، متواتر بودن روایات درباره فرزند داشتن آن حضرت نیز دروغی بیش نیست. ┄┅━⊹༅♦️👥♦️༅⊹━┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
𑁍༅❀﷽༻⃘⃕𑁍🍃༅⊹┄• • سلسله‌ڪنفرانسـهای‌‌مهدویت • ✾͜͡📝با موضوع: نقد جریان احمد بصری                 پیرامون رجــعـت 🔴 در ســه جلـــسه ┄┄━⊹𑁍༻⃘⃕❀𑁍⊹┅┄┄ ✾͜͡👤ارائـه‌دهنده: استاد سیّد مهدے مجتهد سیستانے 📅←ساعت ←١٩:٠٠ چهارشنبه پنجشنبه جمعه ┄┄━⊹𑁍༻⃘⃕❀𑁍⊹┅┄┄ مڪان‌برگزارۍ: ☜ ڪانال‌علمۍ‌تحقیقاتۍ‌   احمدالحسن.باطل‌شد:👇🏿 👇🏿 ♦️جلسه اول. ♦️جلسه دوم. ♦️جلسه سوم. 『صَلَّی‌ْاللّٰھ‌ٌعَلَیڪ‌َیٰااَبٰاعَبدِالله』 『أللَّھُـمَ‌؏َـجِّـلْ‌لِوَلیِڪْ‌ألْـفَـرَج』 ┄═༻⃘⃕❀𑁍༻⃘⃕❀𑁍༻⃘⃕❀═┄
❖•◆➤•﷽➻➻➻➻➻➻➻ •السَلٰآمُ‌عَلَیڪ‌یٰآعَبدَالله‌بن‌الحَسَن‌عَلَیہِ‌السَلٰآم.. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ نقد جریان احمد بصری                 پیرامون رجــعـت 🔴 جلـــسه اول: ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ ♦️جریان احمد بصری درباره رجعت سه ادعا دارد: الف) کسی در روی زمین رجعت نمی کند بلکه رجعت در آسمان رخ می دهد! ب) مراد از رجعت، متولد شدن افرادی همانند آنهاست نه بازگشت خودشان. ج) رجعت بعد از مهدی دوازدهم است نه امام زمان علیه السلام. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ 🔴بررسی اولین ادعا (رجعت آسمانی): قبل از شروع سخن، دو حدیث شریف از دو امام بزرگوار بیان می کنم تا از همین ابتدا حق از باطل روشن شود: الف) حضرت باقر علیه السلام: روزهاى خدا سه تا است: روزی که قائم قیام کند، روز بازگشت، و روز قيامت. (معانی الأخبار ص366، الخصال ج1 ص108 ح75، الصراط المستقیم ج2 ص264) بر خلاف احمد بصری که رجعت را سومین روز خدا می داند!!! ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ ب) امام صادق علیه السلام: از ما نیست کسی که به رجعت ما ايمان نداشته باشد. (من لا یحضره الفقیه ج3 ص458 ح4583) و به زودی خواهید دانست که مراد اهل بیت علیهم السلام رجعت در زمین است پس تکلیف منکر چنین رجعتی معلوم است. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ چند نکته: نکته اول) معنای لغوی رجعت: شیخ حر عاملی در کتاب "ایقاظ" می نگارد: آنچه از معنای رجعت به ذهن می رسد و علما بدان تصريح کرده ‏اند، زنده شدن بعد از مرگ و پيش از قيامت است، همچنانکه از موارد استعمال آن به دست می آید و در حديثهای مربوط به رجعت نيز بدان تصريح شده و لغت‏ دانها هم به صراحت گفته اند. از جمله، لغت دان مشهور عرب، جوهرى در کتاب "صحاح" و نیز صاحب "قاموس" گفته اند: فلانی به رجعت معتقد است يعنى به زنده شدن در دنيا بعد از مرگ (الصحاح ج3 ص1216، تاج العروس ج11 ص152). ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ پس معلوم مي شود همین معناى حقيقى رجعت است، لذا هر جا قرينه‏ اى در كار نباشد جایز نیست تفسير ديگرى از آن كرد؛ و ادله صحت آن دوازده تاست. و به حكم حديثهاى صريح واجب است لفظ بر معناى حقيقى حمل شود، و تا ممكن است نبايد از ظاهر كلام دست كشيد، و چون در احادیث رجعت درست بنگرى خواهی دید دست كمى از روایاتِ نص بر یکی ائمه مثل حضرت رضا عليه السلام ندارد. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ نکته دوم) تواتر احادیث رجعت زمینی: شیخ حر عاملی در "ایقاظ" می نگارد: شکی نیست که احادیث رجعت به حد تواتر معنوی رسیده اند و هر كس در دل، شبهه و تقليد باطلى نداشته باشد به آنها يقين مى ‏كند، و عقل نیز به یقین، تبانی تمام اين راويان را بر دروغ محال می داند، و جستجو در ساير اخبارى كه ادعای تواتر آنها می شود- از قبيل سخاوت حاتم طائی- نیز همین را ثابت می کند، چون ما قطع داریم احاديث رجعت به مراتب زیادى از آنها و نيز از روایات امامتِ هر يك از ائمه بيشتر است. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ و: در روايات زيادى از ائمه هدى عليهم السلام نقل است خداوند هنگام قيام مهدى عليه السلام جمعى از دوستان و شيعيان وى را كه پیشتر مرده ‏اند زنده می كند، تا به ثواب نصرت و کمک او نائل و به ظهور دولتش شادمان شوند. و همچنین گروهی از دشمنانش را به دنيا بر می گرداند تا از آنان انتقام گيرد و ایشان به كيفر دنيایى خود برسند، مثل اینکه به دست شيعيانش كشته شوند، یا از ديدن شوکت آن جناب خفت و خوارى بچشند، و هيچ عاقلی شك نمی كند كه اين برای خدای متعال مقدور است و ذاتاً محال نیست. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ نکته سوم) رخداد رجعت زمینی در امتهای گذشته: الف) قوم حزقیل علیه السلام: قرآن می فرماید: «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ: آیا به آنهایی ننگریستی كه هزارها بودند و از بيم مرگ از وطن خويش خارج شدند، پس خدا به آنان گفت: بميريد سپس زنده ‏شان كرد؟». (البقرة: 243)👇🏿👇🏿 ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ اين آيه بر رخ دادن رجعت در بنی اسرائیل دلالت دارد و به تصریح حديثهاى متعدد عده مذکور در این آیه هفتاد هزار نفر بودند که خدا ایشان را مدت درازى میراند، سپس زنده ‏شان نمود، پس به دنيا برگشتند و دوباره مدت زیادی زندگى كردند. و به ضميمه احادیثی است كه مي گويند هر چه در امتهاى گذشته واقع شده در اين امت هم رخ خواهد داد، روشن می شود همین نوع رجعت در امت اسلام اتفاق خواهد داد. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ ب) عزیر علیه السلام: قرآن می فرماید: «أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلى‏ قَرْيَةٍ وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها قالَ أَنَّى يُحْيِي هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ كَمْ لَبِثْتَ‏ قالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِكَ وَ شَرابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلى‏ حِمارِكَ وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ كَيْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَكْسُوها لَحْماً فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ: يا مثل آنكه به روستایی‏ گذر کرد كه خالی از سکنه بود، گفت: چگونه خدا مردم اينجا را بعد از مرگشان زنده مى ‏كند؟ پس خدا وى را صد سال ميراند سپس زنده‏ اش‏ نمود، گفت: چقدر در اينجا ماندى؟ گفت: يك روز يا قسمتى از یک روز، گفت: بلكه ‏صد سال ماندى، پس به خوردنى و نوشيدنى خويش بنگر که دگرگون نشده و به الاغت نظر کن و تا ترا براى مردم نشانه ‏اى قرار دهيم، و به استخوانها نگاه نما چگونه بلندشان مي كنيم سپس به آنها گوشت مى‏ پوشانيم، پس چون مطلب برايش آشكار شد گفت: ميدانم كه خدا بر هر چيز بسیار تواناست». (البقرة: 259)👇🏿👇🏿 ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ اين آيه صريحاً مي فرمايد شخص مذکور صد سال مرد، سپس خدا زنده اش نمود و به دنيا بازش گرداند، و الاغش را هم زنده کرد؛ و در احادیث تصريح شده وی پيامبر بوده؛ و به ملاحظه آن حديثها كه مي گويد هر چه در ساير امتها بوده در اين امت هم خواهد بود، بايد نظيرش در اين امت هم واقع شود و پیامبر رجعت نمایند. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ ج) اصحاب كهف سيصد و نه سال در غارشان ماندند، آنگاه خدا آنها را مبعوث کرده و به دنيا برگشتند، كه قصه ‏شان معروف است و اگر کسی اشکال کند که آیه گفته: "وَ تَحْسَبُهُمْ أَيْقاظاً وَ هُمْ رُقُودٌ: گمان مي كنى بيدارند در صورتى كه خوابند" (الکهف: 18) پاسخ می دهیم: آنها مرده بودند چون خداوند درباره مردگان مي فرمايد: "مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ: گويند: چه کسی ما را از خوابگاه خويش برانگيخت؟! اين همان است كه خداى رحمان وعده داد، و پيمبران راست گفتند" (یس: 52)، خوب اينها با اينكه قطعاً مرده بودند قبر را خوابگاه گفتند، و امثال اين تعبيرات فراوان است. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ د) حضرت عیسی علیه السلام که قرآن می فرماید: «إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ: من ترا برگيرم و به سوى‏ خود بالا می برم». (آل عمران: 55) مرحوم طبرسى از ابن عباس نقل مى‏ كند مراد آیه اینست که ترا به وسيله مرگ می گيرم (مجمع البیان ج2 ص759) و رئيس محدثين شيخ صدوق همین را گفته، و خود آيه نيز در همين ظاهر و واضح است، و دليل بر اینست كه فرود آمدن حضرت عيسى در آخر الزمان از اقسام رجعت می باشد، و همه مسلمين بر نقل فرود آمدن آن جناب اجماع دارند، و عده‏ اى از علما نیز این اجماع را نقل کرده اند. در حالیکه بازگشت او به دنيا پس از مرگش خواهد بود زيرا خداوند مي فرمايد: "إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ: من ترا فوت می کنم و به سوى خويش بالا مي برم". (آل عمران: 55) ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻ نتیجه اینکه رجعت در امتهاى سابق به اثبات رسيده، و پيغمبر صلی الله علیه و آله هم می فرمايد: هر چه در امتهاى سابق واقع شده بدون كم و كاست در اين امت واقع می شود، لذا طبق این قاعده بايد رجعت نيز در اين امت رخ دهد؛ و سنيها هم روايت مي كنند: چون حضرت مهدى علیه السلام ظهور كند عيسى بن مريم نازل شده، پشت سر وی نماز می خواند. ❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻