eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
191 دنبال‌کننده
475 عکس
189 ویدیو
106 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 در پایان تذڪر می دهیم: هر چند سند سه حدیث از پنج حدیثی ڪه مرحوم حر عاملی در اینجا ثبت نمود ضعیف بود اما به تصریح خود ایشان در انتهای این فصل: احادیث متضمن این معنی جداً زیاد است، و سند تعدادی از آنها معتبر می باشد. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
و الحمد لله رب العالمین
دوستان بزرگوار. این کنفرانس ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 فصل سوم:‏ در اينكه تأويل بردن مطالب دين بدون دليلِ محكم جائز نيست. تاویل دارای چند قسم است که بعضی صحیح و بعضی اشتباه و گمراه کننده می باشد و منظور از آن در اینجا اینست که یک کلام را بر خلاف مراد متکلم و خلاف معنایی که در آن ظهور دارد تفسیر کنند، مثل اینکه بگویند مقصود از رجعت گذشتگان اینست که افرادی بمانند شخصیت آنها متولد می شوند! ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄حدیث اول) شیخ جلیل القدر کلینی «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ ... فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ‏ هَذَا عَمَّنْ‏ تَأْخُذُونَهُ‏ فَإِنَّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ الْجَاهِلِينَ». ترجمه: امام صادق علیه السلام: «علما وارث پيامبرانند ... بنگريد اين علوم را از كه فرا مى ‏گيريد كه در هر نسلی در ميان ما اهل بيت عادلانى هستند كه تحريف غلو کنندگان، و افتراى مبطلان و تأويل جاهلان را از چهره دين مى‏ زدايند». 📕 . الکافی ج1 ص32 ح2 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ سند حدیث به خاطر وجود ابو البختری ضعیف است اما همین حدیث یا مضمون آن با سندهای معتبر نقل شده 📕 . قرب الإسناد ص77 ح250، الغیبة للنعمانی ص67 ح7 و محتوایش نزد عقل و دین مورد قبول می باشد و از این واقعیت خبر می دهد ڪه بعضی افراد نادان ڪه آگاهی چندانی از مبانی و معارف دین ندارند سخنان دین را تاویل می برند. این حدیث یا مضمون آن با سندهای مختلف در ڪتاب های متعددی همچون قرب الإسناد، بصائر الدرجات، اثبات الوصیه، غیبت نعمانی، اشعثیات، دعائم الاسلام، ڪمال الدین و مقتضب الأثر ثبت شده است. 📕  . قرب الإسناد ص77 ح250، بصائر الدرجات ص10-11 ح1 و ص11 ح3، إثبات الوصیة ص268، الغیبة للنعمانی ص67 ح7، دعائم الإسلام ج1 ص81، ڪمال الدین ج1 ص221 ح7، مقتضب الأثر ص10 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 حدیث دوم) روى العامة و الخاصة بأسانيد متعددة أنّ رسول اللّه صلى الله عليه و آله قال لعلى عليه السلام: «يَا عَلِيُّ إِنَّكَ‏ تُقَاتِلُ‏ عَلَى‏ تَأْوِيلِ‏ الْقُرْآنِ‏، كَمَا قَاتَلْتُ عَلَى تَنْزِيلِهِ». ترجمه: سنی و شیعه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده اند: «ای علی تو بر تاویل قرآن خواهی جنگید همچنانکه من بر تنزیل آن جنگیدم». 📕 . المسترشد ص429 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ صدور این مضمون از رسول خدا صلی الله علیه و آله به اثبات رسیده است و از نظر مضمون خبر می دهد که بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله، افرادی نا آگاه، آیات قرآن را به معانی باطلی تاویل می برند که کار به تکفیر مسلمین و طغیان بر آنها خواهد کشید و راهی جز جنگ با آنها و از بین بردنشان باقی نمی ماند و این وظیفه خطیر بر عهده امیر المومنین علیه السلام گذاشته شده است. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 حدیث سوم) و روى جماعة من علمائنا منهم الرضى فى نهج البلاغة و الطبرسى فى الاحتجاج عن أمير المؤمنين عليه السّلام أنه قال فى كلام له: «إِنَّمَا أَصْبَحْنَا نُقَاتِلُ‏ إِخْوَانَنَا فِي الْإِسْلَامِ عَلَى مَا دَخَلَ فِيهِ مِنَ الزَّيْغِ وَ الِاعْوِجَاجِ وَ الشُّبْهَةِ وَ التَّأْوِيلِ». 📕 . نهج البلاغة ص179، الإحتجاج ج1 ص186 ترجمه: جمعى از علماى ما از جمله سيد رضى در نهج البلاغه و طبرسى در احتجاج از امير المومنين عليه السلام نقل مى‏كنند كه در ضمن كلامى فرمود: «حال ما اینگونه گشته که با برادران دينى خود می جنگیم به خاطر کفر و انحراف و شبهه و تاویلی كه وارد دين شده است». ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ این حدیث قابل پذیرش است و می گوید: تاویلات باطل از دین باعث شد بین دو طایفه از مسلمانها جنگ و ڪشتار در بگیرد. مرحوم حر عاملی می گويد: در اين موضوع نيز جداً حديث زياد است، از جمله در تفسير اين آيه: «وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ: تأويل متشابه را جز خدا و ثابت‏قدمان در علم كسى نمی داند» (آل عمران: 7) حديثهاى زيادى وارد شده كه مراد از ثابت‏قدمان در علم، پيامبر و ائمه عليهم السلام اند. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌