❥༻⃘⃕࿇════┅┄
🌄 حدیث بیست و پنجم:
سید بن طاوس از طریق سنی و شیعه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل نموده که: «هر جریانی در امت های گذشته اتفاق افتاده در امت او هم جاری خواهد شد».
📕 . کشف المحجة ص105
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
🌄 حدیث بیست و ششم:
شیخ جلیل راوندی از عبد الاعلی روایت کرده که به امام صادق علیه السلام عرض کرد: «مردم حديثى از رسول خدا نقل مي كنند كه فرمود: هر چه مي خواهید بى پروا راجع به بنى اسرائيل نقل كنید، فرمود: بله، گفتم: پس ما هر چه درباره بنی اسرائیل شنیدیم بگوییم و اشکالی بر ما نیست؟ فرمود: مگر نشنيده اى كه پيغمبر فرمود: در دروغگویى شخص همين بس كه هر چه بشنود نقل كند؟ گفتم: پس مراد چيست؟ فرمود: هر چه در قرآن درباره بنى اسرائيل هست که رخ داده، بى پروا بگو که در این امت هم رخ خواهد داد».
📕. قصص الأنبیاء ص187
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
🌄 مرحوم حر عاملی در پایان این باب می فرماید: احاديث در اين باره زیاد و بين شيعه و سنى متواتر است و من به جهت نداشتن فرصت و كمبود كتابها همه اش را ذكر نکردم، اما همين مقدار که آوردم بلكه قسمتى از آن إن شاء الله کفایت می کند.
👇👇👇
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
اين احاديث به نحو عموم يا خصوص دليل صحت رجعت است و اگر اين عموم بر فرض در مواردى به دليل شرعى صحيح و صريحى تخصيص خورده باشد (يعنى جاهایى باشد كه اين امت شبيه بنى اسرائيل نباشد) پذيرفته می شود اما تخصيص درباره رجعت ممكن نيست چون این روایات همانگونه که دیدید به صورت عمومی یا به گونه خاص، بر صحت رجعت دلالت دارند و نص مخصوص به رجعت در اینها صریح در شمولیت این عموم نسبت به رجعت می باشد پس امکان ندارد با این همه تصریحات و قوت دلالت و کثرت ادله گفت: اين فرد (رجعت) از عموم خارج است و در اين جهت شباهتى بین امت اسلام و امت های گذشته وجود ندارد.
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
اما اينكه مي فرمايد: اين امت در هر چيز بدون كم و زياد، با ساير امتها مساوى است، شايد مراد مساوات در غالب جهات باشد، يا از باب مبالغه گفته شده، يا نظر به تساوى در بعض جهات دارد، البته اين در صورتى است كه ثابت شود در همه جهات مساوى نيستند.
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
به علاوه، برابرى اين امت با ساير امتها دليل نيست كه در همه جهات برابر باشند و گر نه لازم می آید که اصلاً یک امت باشند، بلكه معنى تساوى: شباهت به يكديگر است، و پيداست كه اگر در يك صفت هم متفق باشند شباهت درست است لكن چون در اوّل حديث به لفظ عموم تصريح شده و به چند گونه مورد تاکید قرار گرفته پس شباهت عمومى است.
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
و اكنون كه ثابت شد حوادث ساير امتها در اين امت هم رخ خواهد داد، معلوم مي شود هر حدیثی در دو باب بعدى آمده دليل بر صحت #رجعت هست و ثابت می کند در این امت هم برای گروه زیادی از مردم و ائمه عليهم السلام رجعت خواهد بود، و این غیر از باب های آینده است که مشتمل بر احاديث صريح در این باره می باشد و خدا همان هدایت کننده است.
❥༻⃘⃕࿇════┅┄
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
💢°← #ڪتابایقاظ
🔻#تدریسحقیقۍ
📚🔷شرح ڪتابایقاظ🔷📚
🔰•بر روی احادیث مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
🔹 فهرست باب اول
🔹 فهرست باب دوم
🔹 فهرست باب سوم
🔴 باب چهارم:
🗞️◄ احادیث رجعت(۱ _۸)
🗞️◄ احادیث رجعت(۹_١۶)
🗞️◄ احادیث رجعت(١٧_٢۶)
فهرست باب پنجم
✍️⊹سیدمهدےمجتهدسیستانے
💥•ڪاناݪاحمدالحسنباطل•💥
💠| @https://eitaa.com/sistanymogtahed
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
#فهرست