هدایت شده از سیاست نامه
نامزدهای انتخابات و هواداران هیجان زده این جملات را چند بار با صدای بلند بخوانند:
...شما که وکیل از جانب ملت هستید، و عصاره فضایل ملت هستید، باید در آنجا همان معنایی که مامور او شدید از طرف ملت، همان معانی باشد. ملت یک ملت اسلامی است و اسلام را میخواهد و احکام اسلام را میخواهد. شما وکیل نیستید که بروید آنجا بنشینید و حسابهایی که خودتان با هم دارید صاف کنید. اگر یک همچو کاری بشود، این انحراف است و غصب است آن محل برای شما. شما باید- ان شاء الله همین طور هم هست- شما باید در آنجا معلم اخلاق باشید از برای همه کشور؛ برای اینکه مطالب شما به همه کشور بسط پیدا میکند...
4 خرداد 1359
#انتخابات_مجلس_۹۸
#مجلس_شورای_اسلامی
#منشور_انتخابات
@siyasat_nameh
وحید جلیلی/فعال فرهنگی
📝 نه به "النصر باالرُّعب"
🔰 محور نبرد حزباللهیها با حزباللابیها
🔻 اگر اصرار بر لیست وحدت؛ از باب دشواری انتخاب سی نفر از بین صدها نفر است چرا در شرایط متفاوت؛ فیالمثل در شهرهایی که فقط یک نماینده دارند هم باز همین شیوه تعقیب میشود؟
🔻 چهل و یک سال از انقلاب گذشته است و قبایل سیاسی عزم جزم دارند که سازماندهی سیاسی جامعه را روزبهروز به مدلهای غربی نزدیکتر و از مبانی دینی و انقلابی دورتر و دستیابی به اهداف گام دوم را دشوارتر کنند.
🔻 در صد و هفتاد و پنج حوزه انتخابیه (از مجموع 211 حوزه) مردم برای انتخابِ فقط یک نماینده پای صندوق میروند و در 22 حوزه دیگر برای انتخاب 2 نماینده.
🔻 معمول این است که در هر حوزهای بیش از چهار پنج کاندیدای جدی و اصلی وجود ندارد. آیا انتخاب یک نفر از بین چهار پنج نفر، کار دشواری است؟!
🔻 واقعا با چند روز وقت گذاشتن و حرفهای نامزدها را شنیدن و آنها را با سوالهای جدی راجع به کارنامه و برنامهشان مواجه کردن، نمیشود به نتیجه رسید؟!
🔻 مگر نه این است که به برکت جمهوری اسلامی در هر فامیل و محله و مسجد و محیطی کلی آدم تحصیلکرده و اهل بررسی و پژوهش وجود دارد.
🔻 چرا باید سازوکار ترجیحی ما این باشد که زیرساخت "اتّباع احسن" شکل نگیرد و مردم مستقیما با کاندیداها مواجه نشوند و در بسیاری موارد بدون آنکه حتی یک صفحه یا یک پاراگراف در مورد شخص موردنظر اطلاعات داشته باشند تنها به واسطه معرفی از سوی یک "اتاق تاریک" (چه اصلاحطلب چه اصولگرا) نامش را به صندوق بیاندازند؟
🔻 این شیوه "النصر بالرعب" که زیر زبان هر دو جناح مزه کرده و چند دوره است مد شده و از مردم میخواهد از ترس رای آوردن اصولگراها یا اصلاحطلبها به لیست مقابل رای بدهند چه نسبتی با جمهوریتی دارد که دویست و پنجاه هزار خون پاک به پایش ریخته است؟
🔻 مگر انتخابات نباید فرصتی برای ارتقاء فرهنگ سیاسی جامعه و آگاهتر شدن مردم و بالا رفتن قدرت تحلیل شان باشد؟
🔻 هزاران دانشکده، دهها هزار مدرسه، هفتاد هزار مسجد؛ چهل هزار پایگاه بسیج؛ دهها هزار فعال اجتماعی و فرهنگی و ... در کشور، چرا در این فرصت کمنظیر؛ "یستمعون القول فیتبعون احسنه" را بشارت نمیدهند؟
🔻 "جمهوری" اسلامی اینگونه ساخته میشود؛ نه با فرار به اتاقهای تاریک و الزام مردم به انتخابهای کور.
🔻 فضای انتخابات باید فضای شوق باشد و نه رعب.
🔻 البته در هر دو حالت، مردم داوطلبانه و با تصمیم خودشان رای میدهند ولی بسته به اینکه مبنای این تصمیمسازی؛ تمهید رشد جامعه باشد یا تحکیم انحصار قبایل سیاسی؛ نتایج متفاوتی به دست خواهد آمد.
🔻 فرق میکند مردم با شوقِ تحول مثبت به سمت صندوقها بیایند یا از بیمِ تغییر منفی.
🔻 جالب است همان بازی که در پایتخت برای تنظیم فهرست سی نفره نامزدها از بین صد تا دویست کاندیدای قابل اعتنا با محوریت جناحها شکل میگیرد، به شکل غیرمنطقی، بیکم و کاست در حوزههای انتخابیه دیگر برای ارائه فهرستهای چند نفره و حتی یک نفره! تقلید و تکرار میشود.
🔻 فقط خدا میداند که جوخههای ترور نرم این قبایل سیاسی تا کنون ملت را از چند هزار نفر از فرزندان انقلابی خود، محروم کرده است.
🔻 عادت شده است که در شهرستانهایی که یک یا چند نماینده انتخاب میکنند هم؛ پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی؛ لابیها گرد بیایند و تکلیف انتخابات را پیشاپیش یکسره کنند از ترس آن که مبادا مردم گیج بشوند و نتوانند به انتخاب درست دست پیدا کنند!! جناحها و قبایل سیاسی چرا این همه از آن که مردم بشنوند و فکر کنند و مقایسه کنند میترسند؟
🔻 ظاهر کار آن است که میخواهیم کار مردم را آسان کنیم ولی حقیقت این است که میخواهند با بیرون راندن مردم از دایره بررسی و تامل و تحلیل و مقایسه کار خود را آسان کنند.
🔻 این شیوهها شاید مناسب دموکراسی باشد ولی قطعا نسبتی با جمهوریت تراز اسلامی ندارد.
🔻 در جمهوریت دینی؛ انتخابات موضوعیت دارد و فقط پلی به پارلمان نیست.
🔻 در انتخابات مردم باید بشنوند و بپرسند و بیاموزند و بسنجند و برگزینند نه آنکه بترسند و آن چه اصلاحطلبان یا اصولگرایان دیکته میکنند بنویسند.
🔻 مدل فیل و الاغ؛ ارمغان استحمارگران است و خصوصا در گام دوم و با افق تمدنسازی؛ تقلید حریصانه از این مدل؛ نشانه انحطاط و ارتجاع است و نه انقلابیگری و تحولخواهی.
🔻 در انتخابات انقلابی رای با چشم باز و با معیار و آگاهی و تحلیل و مقایسه شکل میگیرد و نه از ترس رقیب و با چشم بسته و اعتماد کور به قبایل قدرت.
🔻 ماجراهای اخیر روشن کرد یک میدان نبرد اصلی حزباللهیها در سالهای آتی با حزباللابیها خواهد بود.
🔻 حزباللهیها طرفدار "جمهوریت دینی" مبتنی بر رای مسولانه و آگاهانه و بصیرانهاند و حزباللابیها (در هر دو طرف) به دنبال رای تزیینی، غیرمسولانه و کور.
🆔 @jalili_vahid
پروفسور کرمی- کرونا در قم.ogg
1.42M
هدایت شده از محمد هادی سمتی
در شعبه ای که حضور داشتم،حضرت صاحب الزمان،ملت،هرکسی که دزد نباشد،احمدی نژاد و رییسی و شیخ دیابته هم رأی آوردند اما قابل تأمل ترین تعرفه ای که دیروز دیدم این بود:
به عشق رهبرم به هیچ کسی رأی نمی دهم!
@MHSemati
هدایت شده از روزنه
📷:تحلیل عوامل کاهش حضور مردم در انتخابات از نظر مرحوم #هاشمی_رفسنجانی
#تاریخ_تطبیقی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حضور لیبرال ها در عرصه قدرت
تهاجم مطبوعات به نهادهای انقلابی و روحانیت
حضور عناصر چپ نما در عرصه رادیو تلویزیون
انتخاب بنی صدر و امیدوار شدن روشنفکرنماها
اما این خط قوس نزولی حضور مردم با انتخابات مجلس شورای اسلامی، تغییر کرد...
با تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب فرهنگی مردم امیدوار شدند و دیدند دارد کارهایی صورت می گیرد...
(خطبه های جمعه، ج3، صص 282و283)
🔶حاشیه روزنه
تصور اینهمانی در وقایع سیاسی، قابل قبول نیست اما گاه با ردیابی علل و عوامل برخی پدیده های سیاسی، می توان به معلول مشترک در ادوار تاریخی دیگر پی برد.
از این گذشته، منطق تحلیل پدرخوانده خرده جریان اعتدال، برای پیروان چشم و گوش بسته این مکتب، قابل پذیرش تر است!
اکنون اگر بخواهیم با منطق مرحوم هاشمی تحلیل کنیم، حضور روحانی در جایگاه ریاست جمهوری و ناکارآمدی حداکثری حامیان او در مجلس (تا بدان جا که از آنان بعنوان عناصر مسلوب الاختیار و وکیل الدوله یاد می شد)، و #آمریکاگرایی_افراطی برخی مسئولین، از جمله علل و عوامل ایجاد قوس نزول حضور مردم در انتخابات است.
موضوعی که برای تبدیل به قوس سعود، حتما باید یک دوره انتخاب موفق و #مجلس_قوی_وکارآمد را تجربه کند.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
#پیشنهاد_پویش_حوزوی
#روحانیت_در_کنار_مردم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نظر به همگامی همیشگی مردم و روحانیون در ادوار مختلف تاریخی و در عرصه های سختی و خطر، اینبار نیز پیشنهاد می شود، طلاب و روحانیون مجاهد قم، به پا خیزند و همچون حوادث تلخ #سیل و #زلزله، اینبار در ماجرای #کرونا نیز به نقش آفرینی بپردازند.
حضور شما با هیئبت روحانی در #خط_مقدم، همواره موجب دلگرمی و همراهی مردم است.
متولیان امور بهداشتی هم حتما از ظرفیت و پایگاه اجتماعی طلاب در مقابله با این پدیده نامیمون استفاده خواهند کرد.
اعلان نظر همه مجموعه ها، مدارس، تشکل ها و شخصیت های حوزوی در پیوستن به این پویش سراسری، موجب دلگرمی مردم خواهد شد.
اکنون که #روحانی در کنار مردم قم نیست، روحانیت باید در کنار مردم باشد.
انشاءالله در این برهه هم در ادای تکلیف، پرچم دار و پیشگام باشیم؛ آنگونه که به روایت منشور روحانیت امام، پیشینیان و مجاهدان همیشه جاوید روحانیت، حماسه آفریده اند.
اخبار، دیدگاه ها و پیشنهادهای مرتبط را برای انعکاس در #روزنه ارسال بفرمائید.
@rozaneebefarda
هدایت شده از محمد هادی سمتی
سلام
چند نکته مهم را مورد توجه قرار بدهیم:
۱_ در هیاهوی کرونایی،فرصت استثنائی ماه رجب را قدر بدانیم و برای سلامتی جسم و روح خود و همنوعانمان دست به دعا برداریم.
۲_ نماز اول ماه را فراموش نکنیم.خیلی طول نمی کشد و اگر کسی کم طاقت است می تواند نشسته نیز بخواند اما سعی کنیم بخوانیم.
۳_ صدقه اول ماه نیز سفارش شده و از هزار تومان تا هرچه قدر که توان مالی داریم پرداخت کنیم.اگر کسی را سراغ داریم اولویت با او هست و اگر نه به کمیته امداد،بهزیستی یا گروه های مردمی تحویل بدهیم.
برخیزیم و حرکت کنیم
#ماه_رجب
#نماز_اول_ماه
#کرونا_ویروس
@MHSemati
🔸 همراه جهادی
🔹امروز توفیقی بود با جمعی از اعضای انجمن اساتید انقلابی حوزه علمیه قم به بیمارستان فرقانی قم برویم، بیمارستانی که محل استراحت، قرنطینه و درمان بیماران مشکوک به کرونا است.
🔹️ عیادت از بیماران و عرض خدا قوت و خسته نباشید به کادر زحمت کش و جهادگر این بیمارستان فرصتی بود که بدون همکاری ریاست محترم این بیمارستان حاصل نمی شد.
🔹دیده ها و شنیده ها بسیار است اما آنچه با تمام وجود حس می شود جو سنگینی است که در این بیمارستان جاری است.
🔹️ تلاش شبانه روزی کادر درمانی و خدماتی، جهادی است که باید بدان توجه شود، جهادی که شاید بتوان با نام #مدافعان_سلامت از آن نام برد.
🔹این جهادگران بی ادعا را باید دریابیم، با حضور در میدان برای روحیه دادن، با حضور کنترل شده برای همکاری و برداشتن باری از روی دوش خسته این عزیزان و برای نشان دادن قدردانی مان نسبت به این تلاش.
🔹️ حرکت خودجوش ما با نام #همراه_جهادی برای کمک به زحمت کشان این بیمارستان امری ضروری است که بی شک با موافقت مسئولان این بیمارستان می تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.
🔹از این روی انجمن اساتید انقلابی حوزه علمیه قم بنا دارد با استفاده از ظرفیت های موجود این فرصت را برای هر طلبه جهادی فراهم سازد.
🔹️ کافی است با دبیر انجمن اساتید آقای شفیعی به آدرس @mhsh66 در پیام رسان ایتا یا تلگرام ارتباط برقرار کنید
🆔 @rasanewsagency
✍️ خود مختاری را ترویج نکنید ( بخش اول)
...حالا اما مسئله #کرونا_ویروس باعث شده تا دوباره برخی افراد در قم بر طبل استقلال و خودمختاری بکوبند. ماجرا از جایی شروع شد که آستان مقدسه حضرت معصومه از دستور شورای تأمین برای تعطیلی موقت نمازجماعت و سایر برنامه های حرم خبر داد. دستوری که با واکنش برخی از مردم قم مواجه شد و با حضور در حرم نماز جماعت را برپا کردند.
متن کامل:
https://eitaa.com/siyasat_nameh/309 https://eitaa.com/siyasat_nameh/314
✍️ خود مختاری را ترویج نکنید (بخش اول)
"زمان آن فرا رسیده است که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل گردد."
اوائل سال 97 بود که احمد زادهوش از روحانیون مقیم قم،طی یادداشتی نظریه استقلال حوزه علمیه قم را مطرح کرد و واکنش های جدی و طنز زیادی را به دنبال داشت. او البته بعدا در یادداشت دیگری از موضع خود عقب نشینی کرد و گفت منظورم از بیان مطالب قبلی،ارتقاء نهاد مدیریتی و نهادهای مرکزی و اقماری حوزه علمیه در تراز بین المللی بود.
هرچند یادداشت اصلاحی وی تقریبا توجیه گری محسوب می شد و با جمله ای که به آن تصریح کرده و خواستار استقلال قم شده بود همخوانی نداشت. برخی نیز معتقد بودند که پیشنهاد استقلال قم در واقع واکنشی به بی توجهی برخی مسئولان کشور به درخواست های عده ای از علما درباره وضعیت قم است. از جمله سایت تابناک در یادداشتی که اول اردیبهشت 97 منتشر کرد نوشت:
"طی ماه های اخیر انتقادات زیادی از سوی برخی علما و حتی مراجع در خصوص شرایط و وضعیت استان قم صورت گرفت که عمده آنها، خواستار رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان به شرایط و وضعیت این استان بودند که جمعیتی بیش از یک میلیون دارد و حدود 400 تا 500 هزار تن از آنان را روحانیونی تشکیل می دهند که در آن ساکن هستند.
شاید همین انتقادات و مباحث مطرح از سوی علمای برجسته و حتی برخی مراجع در خصوص لزوم رسیدگی بیشتر به استان قم باعث شده که حجت الاسلام زادهوش به عنوان مدیر جامعه المرتضی تصور کند که شاید بحث را فراتر از اینها باید مطرح کند."
حالا اما مسئله #کرونا_ویروس باعث شده تا دوباره برخی افراد در قم بر طبل استقلال و خودمختاری بکوبند. ماجرا از جایی شروع شد که آستان مقدسه حضرت معصومه از دستور شورای تأمین برای تعطیلی موقت نمازجماعت و سایر برنامه های حرم خبر داد. دستوری که با واکنش برخی از مردم قم مواجه شد و با حضور در حرم نماز جماعت را برپا کردند.
در ادامه قطعه ای تصویری از تولیت آستان مقدسه منتشر شد که با تأکید بر شفابخش بودن حرم ،مردم را به حضور در حرم ترغیب می کرد و البته بر ضرورت رعایت مسائل بهداشتی تأکید داشت.
داستان به این جا ختم نشد و سعید نمکی _وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا_ از برقراری محدودیت تردد در اماکن مقدسه و تعطیلی نماز جمعه در استان های درگیر خبر داد اما قم بلافاصله اعلام استقلال کرد و اطلاعیه برگزاری نماز جمعه با رعایت تدابیر بهداشتی منتشر شد. خود مختاری قم البته خیلی دوام نیاورد و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه وارد عمل شد و نماز جمعه قم و 22 استان دیگر را تعطیل اعلام کرد.
@siyasat_nameh
هدایت شده از محمد هادی سمتی
✅ «اپلیکیشن جامع استاد مطهری»
💢 مسابقات کتابخوانی همراه با جوایز ارزنده/ دسترسی به همه کتابهای شهید مطهری/ جستجو در متن و فهرست کتابها/ سخنرانیها/ کتابهای صوتی/ دورههای آموزش الکترونیکی
⬇️ دانلود اپلیکیشن از لینک زیر:
👉 www.motahari.ir/app
❗️نصب اپلیکیشن و شرکت در مسابقات رایگان است.
‼️با وارد کردن کد معرف زیر در هنگام ثبت نام ۵ امتیاز هدیه بگیرید:
97uaRGMv