eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
194 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃 🔸اين حديث شريف هم به نوعى سلسلة الذهب هست : 🍃 راويان غير معصوم حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْوَهَّابِ  قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو نَصْرٍ مَنْصُورُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلْأَصْبَهَانِيُّ  قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ  قَالَ حَدَّثَنَا دَاوُدُ بْنُ سُلَيْمَانَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا  🍃 راويان معصوم قَالَ : حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :  🍃 متن حديث أَرْبَعَةٌ أَنَا اَلشَّفِيعُ لَهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَوْ أَتَوْنِي بِذُنُوبِ أَهْلِ اَلْأَرْضِ مُعِينُ أَهْلِ بَيْتِي وَ اَلْقَاضِي لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ عِنْدَ مَا اُضْطُرُّوا إِلَيْهِ وَ اَلْمُحِبُّ لَهُمْ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ اَلدَّافِعُ عَنْهُمْ بِيَدِهِ . 📚 خصال؛ ج۱ ص۱۹۶ 🍃 ترجمه حديث امام رضا علیه‌السلام از قول پدرانشان عليهم السّلام فرمودند كه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : 🔹 من در روز قيامت، شفيع چهار تن هستم : 👈 آن كه اهل بيت مرا گرامى دارد ؛ 👈 آن كه نيازهايشان را برآورد ؛ 👈 آن كه براى حلّ مشكلاتى كه گرفتارشان ساخته است، بكوشد ؛ 👈 و آن كه با دل و زبان، دوستشان بدارد. 🍃 نكته حديث 👌 چه بسا اين حديث در راستای همان حديث سلسلة الذهب مشهور هست كه در حقيقت جمله معروف حضرت را توضيح مى دهد آن وقتى كه سرشان را از كجاوه بيرون آوردند و فرمودند : بشروطها و انا من شروطها https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃 امام رضا علیه السلام : احْسِنِ الظَّنَّ باللّهِ فَانَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ انَا عِندَ ظَنِّ عَبدِی المُؤمِنِ انْ خیراً فَخَیراً وَان شَرّاً فَشَرّاً 📚كافى، ج 2، ص 72 به خداوند نیکو گمان باش که خداوند عزوجل می فرماید: من به گمان بنده مؤمنم هستم، اگر خوش گمان بود نیکی می کنم، و اگر بدگمان بود، بر اساس آن بااو رفتار می کنم. (یعنی به خواسته او با او عمل می کنم). 📍دو نمونه از سوءالظن به خدا الف) ازدواج نکردن از ترس فقر امام صادق علیه السلام فرمود: مَن تَرَک التزویجَ مَخافةَ العَیلةِ فَقَد اساءَ بِاللّهِ الظّن 📚كافى، ج 5، ص 330 کسی که از ترس مخارج زندگی، ازدواج نکند به خداوند سوءظن برده است. زیرا خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ 📚 نور 32 اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است. و نیز می فرماید: أَ لَیسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَه 📚 رمز 36 آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده اش کافی نیست؟! ب) بخل ورزیدن امیر المومنین علی علیه السلام فرمود: البُخلُ بِالموجُودِ سوءُالظَّنِ بِالمَعبُودِ 📚غرر الحکم ص293 بخل ورزیدن به آنچه (در دست انسان است) بدگمانی به خداوند است. و در سخن دیگر می فرماید: انَّ البُخل و الجُبنَ و الحِرصَ غزایزٌ شتی یجمعُها سوءُ الظَّنِ باللّه 📚مستدرك الوسائل، ج 7، ص 29 بخل، ترس و حرص غرایز گوناگونی هستند که در بدگمانی جمع می شوند. 👌افرادی که از دادن خمس و زکات و صدقات دیگر دریغ می ورزند، به نوعی سوء ظن به وعده های الهی دارند. و فکر می کنند اگر خمس و زکات بدهند فقیر می شوند . 👌👌 قرآن كريم در سوره فتح آيه شش منافق و مشرك رو به داشتن سوء الظن به خدا توصیف مى كند . https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃 🙏 نامه‌ای از رئوف‌ترین پدر به سخاوتمندترین پسر... بزنطی گوید : نامه‏‌ای از امام رئوف، حضرت رضا صلوات‌الله‌علیه (در طوس) را که به علیه‏‌السلام (در مدینه) فرستاده بودند، خواندم؛ در آن نوشته شده بود: 🌷 «ای أباجعفر! به من خبر رسیده که وقتی سوار مَرکب می‌شوی تا از خانه بیرون بیایی، خدمتکاران تو را از درب کوچک و مخفی خانه خارج می‌کنند، زیرا بُخل آن دارند که از ناحیه‏‌ی تو خیری به دیگران هم برسد! تو را به حقّی که بر گردنت دارم قسم می‌دهم، ورود و خروجت را فقط از درب بزرگ خانه قرار دهی و همراه خودت، سکّه‌ی طلا و نقره فراوان هم برداری تا به هر کس که از تو درخواست کمک کرد، عطا و بخشش نمایی؛ و اگر کسی از عموهایت از تو کمک خواست، كمتر از پنجاه دينار به او مده و بيشتر از آن به اختیار خودت؛ و اگر کسی از عمّه‏‌هايت از تو درخواست کرد، كمتر از بيست و پنج دينار به او مده و بیش از آن به میل خودت؛ 🍃 من با این سفارش مى‏‌خواهم خداوند مقام و مرتبه‌ات را بالا ببرد؛ پس انفاق كن و از خداوندِ صاحب عرش از فقیر شدن، ترس و واهمه نداشته باش.» 💠 «عن أحمد بن محمد بن أبي‌نصر البزنطى قال قرات كتاب أبي‌الحسن الرضا عليه‌السلام الى أبي‌جعفر يا أباجعفر بلغني ان الموالى إذا ركبت اخرجوك من الباب الصغير فانما ذلك من بخل بهم لئلا ينال منك احد خيرا فاسئلك بحقى عليك لا يكن مدخلك ومخرجك إلا من الباب الكبير وإذا ركبت فليكن منك ذهب وفضة ثم لا يسالك أحد إلا اعطيته ومن سئلك من عمومتك ان تبره فلا تعطه اقل من خمسين دينارا والكثير اليك ومن سالك من عماتك فلا تعطها اقل من خمسة وعشرين دينارا والكثير اليك انى اريد أن يرفعك الله فانفق ولا تخش من ذى العرش اقتارا.» 📚 کافی (شیخ‌کلینی)، ج۴،ص۴۳، ح۵ 📚 عیون اخبار الرّضا علیه‌السلام (شیخ‌صدوق)، ج۱، ص۱۱، ح۲۰ https://eitaa.com/sjafarr
_نگران‌نگاه‌خدا به‌خودت‌باش‌تا نگرانی‌ازنگاه‌دیگران اسیرت‌نکند..
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃 🔻۳ چیز، همراهِ ۳ چیز🔻 ✍ امام رضا (علیه السلام) فرمودند: ⚡️ إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَةٍ، مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَةٌ أُخْرَی. ☝️ خداوند در قرآن سه چیز را همراه سه چیزِ دیگر قرار داده است. ❌ پس هر کس یکی را قبول کند، ولی دیگری را قبول نکند، هیچکدام از این دو مطلب از او قبول نیست، و مسلمانیش کامل نیست:😳 👇👇👇👇👇 1⃣ أَمَرَ بِالصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ، فَمَنْ صَلَّی وَ لَمْ یُزَکِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُهُ. ✔ اوّل: خداوند فرموده است بخوانید و بدهید. ❌ پس هر کس بخواند، ولی و و خود را ندهد، نمازش قبول نیست. آیه👇 🕋 أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ (بقره/۴۳) 💢 را بر پا دارید، و را بپردازید. ✨✨✨✨✨ 2⃣ وَ أَمَرَ بِالشُّکْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَیْنِ، فَمَنْ لَمْ یَشْکُرْ وَالِدَیْهِ لَمْ یَشْکُرِ اللهَ. ✔ دوّم: خداوند امر کرده است که برای او شریک قائل نشوید و شُکرِ را بجا آورید، و به احسان کنید. ❌ پس هر کس به پدر و مادرش احترام نگذارد، او هم قبول نیست و از خدا تشکّر نکرده است. آیه👇 🕋 وَ اعْبُدُوا اللهَ وَ لَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا، وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا (نساء/۳۶) 💢 و را بپرستید، و هیچ چیز را شریک و همتای او قرار ندهید؛ و به ، نیکی کنید. ✨✨✨✨✨ 3⃣ وَ أَمَرَ بِاتِّقَاءِ اللهِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ، فَمَنْ لَمْ یَصِلْ رَحِمَهُ لَمْ یَتَّقِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَ. ✔ سوّم: خداوند فرموده است که الهی داشته باشید، و کنید. ❌ پس هر کس را رعایت می‌کند و نمی‌کند، ولی با اقوامِ خود قطع رابطه کرده است، این هیچ سودی به حال او ندارد. آیه👇 🕋 وَ اتَّقُوا اللهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحَامَ (نساء/۱) 💢 داشته باشید نسبت به ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻛﻪ هر وقت ﭼﻴﺰﻯ ﻣﻰ‌ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ، ﻧﺎم ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻴﺒﺮﻳﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ قطع رابطه با ﺧﻮﺩ پرهیز کنید. ✔ آنچه که از آیات و روایات برداشت میشود معلوم میشه، یک مجموعه‌ی به هم پیوسته است. به قول امروزی‌ها یه پکیج کامله.👌 📛 باید همه‌ی دستوراتش رو با هم اجرا کنیم، تا به نتیجه‌ی مطلوب برسیم، وگرنه فایده‌ای نداره. ❌ دینِ نصفه و نیمه قبول نیست.😕 📣 نماز و روزه، خمس و زکات، احترام به پدر و مادر، صله رحم، تقوا، کمک به فقرا و... مجموعه‌ی همه‌ی اینها با هم،👈 میشه . اینها از هم جدا نیستند. 👈 یعنی همین. https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃 📛📛📛 خطرناکتر از دجال در بیان امام رضا علیه السلام حدّثنا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى المتوكّل عَنِ اَلحَسَنِ بْنِ علِيّ اَلْخَزّازِ قال سمعت اَلرِّضَا علیه السلام يقُول :إِنّ ممَّن يتَّخذ موَدّتنا أهْل البيْت لمنْ هو أشَدّ لَعنة علَى شِيعتنا منَ اَلدّجّال فَقلت لَهُ يَا ابن رَسول اَللّه بِماذا قال بِموَالاة أعْدائنا و معاداةِ أولِيائنا إنّه إذا كان كذلك اختلط اَلحقّ بِالْباطل و اشتبه الامر فلم يُعرفْ مؤمنٌ مِنْ منافق . امام رضا علیه السلام: 👌خطر و فتنه انگیزی بعضى از کسانى که 👈ادعاى محبت و دوستى ما را دارند،برای شیعیان ما از دجال بیشتر است. 👌راوی گوید عرض کردم اى پسر رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به چه علت؟ فرمود: 👈به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. 👈و هر گاه چنین شود، 👈حق و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. 📚صفات الشيعة-محمد بن علي ابن بابويه ج:1 ص:8 https://eitaa.com/sjafarr
در عافیت طلبی، عاقبت‌بخیری نیست...
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃 ✅ مناظره‌ای کوتاه از حضرت رضا علیه‌السلام در بُطلان خلافت غاصبین عدّه‌ای از محضر صلوات‌الله‌علیه درخواست کردند که در حضور عباسی ملعون در مناظره‌ای در موضوع شرکت کنند و حضرت نیز پذیرفتند؛ آن مجلسی تشکیل شد و یحیی بن ضحّاک سمرقندی (از علمای عامه) برای با ایشان انتخاب و دعوت شد. امام علیه‌السلام فرمودند: «ای یحیی بپرس.» یحیی گفت: «شما بپرسید ای پسر رسول خدا، تا ما به سؤال شما افتخار کنیم!» حضرت فرمودند: 🔴 «ای یحیی، نظر تو درباره کسی که ادّعا می‌کند راستگوست، ولی به راستگویان ( و علیهماالسلام) نسبت دروغگویی می‌دهد، چیست؟! آیا چنین کسی راستگو و پیروِ دین حقّ است یا دروغگوست؟!» یحیی مدّتی به فکر فرو رفت و چیزی نگفت؛ مأمون گفت: «چرا جواب نمی‌دهی؟!» یحیی گفت: «سؤالی از من پرسیدند که نمی‌توانم پاسخ دهم!» مأمون از حضرت رضا علیه‌السلام پرسید: «منظورتان از این سؤال چه بود؟» امام علیه‌السلام فرمودند: «من با کنایه از یحیی پرسیدم اگر راستگو بوده (شما می‌گوئید ابوبکرِ صدّیق!)، پس راویانِ صادق و راستگو که گفته‌اند ابوبکر روزی بر فراز منبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله اعلام کرد: ♨️ "وَلِيتُكُم وَ لَستُ بِخَيرِكُم!" (شما مرا امیر بر خود قرار دادید، در حالی که من بهتر از شما نیستم!) [۱] باید این سخن نیز راست باشد و اگر این سخنِ ابوبکر راست است، می‌گوئیم امیر باید بهتر از رعیّت باشد، در نتیجه ابوبکر امام نیست! همچنین از قول او نقل کرده‌اند که گفته است: 🔻 "أَنَّ لِي شَيطَاناً يَعتَرِينِي!" (من شیطانی دارم که مرا وسوسه می‌کند و گرفتارش هستم!) [۲] اگر ابوبکر راستگوست، پس این سخن هم راست است، در نتیجه نمی‌تواند امام باشد، چون توانایی تصرّف در امام الهی را ندارد! و نیز از عُمَر نقل کرده‌اند که گفته است: 💢 "كَانَت إِمَامَةُ أَبِي بَكرٍ فَلتَةً وَقَى اللَّهُ شَرَّهَا فَمَن عَادَ إِلَى مِثلِهَا فَاقتُلُوهُ!" (امامتِ ابوبکر، یک کارِ ناگهانی و اشتباه بود که خداوند ما را از شرّ آن حفظ کرد! پس هر که این کار را تکرار کرد، او را بکُشید!) [۳] اگر راستگو بود، پس امامت ابوبکر به نظر عمر هم صحیح نبوده و اگر دروغ گفته، پس خودش هم برای زعامت و رهبری مسلمین لیاقت نداشته است!» سخن حضرت که به اینجا رسید، مأمون لعنة‌الله‌علیه چنان عصبانی و برآشفته شد که بی‌مقدّمه فریادی کشید که همه‌ی آن جمع، پراکنده شدند؛ سپس به بنی‌هاشم رو کرد و گفت: «مگر نگفته بودم او (حضرت رضا علیه‌السلام) را شروع کننده‌ی بحث قرار ندهید و بر علیه او جمع نشوید؟! اینها علمشان، علم رسول خداست!» 📚 منابع شیعه: مناقب (ابن‌شهرآشوب)، ج۴، ص۳۵۱ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۱۰، ص۳۴۸ 📚 منابع عامه: [۱] الإنباء فی تاریخ الخلفاء (ابن‌عمرانی)، ص۴۷ [۲] منهاج السّنة (ابن‌تیمیة)، ج۸، ص۲۶۶ [۳] صحیح بخاری، ج۸، ص۱۶۸، ح۶۸۳۰ 🔥 «لعن الله قاتلي فاطمة الزّهراء.» https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃 💡با خود بیندیشیم! در روایتی منسوب به امام رضا (علیه السّلام) -که به تبیین غلو و انواع آن پرداخته- آمده است : «... فَمَنِ ادَّعَى لِلْأَنْبِيَاءِ رُبُوبِيَّةً وَ ادَّعَى لِلْأَئِمَّةِ رُبُوبِيَّةً أَوْ نُبُوَّةً أَوْ لِغَيْرِ الْأَئِمَّةِ إِمَامَةً فَنَحْنُ مِنْهُ بُرَءَاءُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة..» هر کس برای انبیاء ربوبیت ، و برای امامان ، ربوبیت یا نبوت، و برای غیر امامان ، امامت ادّعا کند ، ما در دنیا و آخرت از او بیزاریم . 📚عيون أخبار الرضا، جلد ۲، صفحه ۲۰۱ . این روایت، یک تعریف بسیار روشن و عقلانی از «غلوّ» به دست می‌دهد. تعریفی که فهم و پذیرش آن نه متوقّف بر این روایت، بلکه از بدیهیات و اولیاتی است که هر یک از آحادِ «شیعه» درک می‌کنند.  اما متأسفانه امروز «جامعه شیعه»، میان دو طیف از غالیان گرفتار شده‌ است: 1. گروهی که امامان ما را از پیامبری گذرانده، به خدایی رسانده و آفریننده و روزی‌دهنده جهانشان می‌دانند. 2. گروهی که غیر معصوم را به امامت رسانده‌ و تمام شؤون امام را به او نسبت می‌دهند. سرنوشت امّتی که پیمان خود را با امام خود -عجّل الله تعالی فرجه الشریف- شکسته و توحید و ولایت را لگدمالِ هوس‌های خود کرده است، چه خواهد بود؟ نصرت خداوند و سروری دنیا و آخرت؟ یا خذلان خداوند و خواری دو سرا؟ لحظه‌ای تفکر بهتر از سال‌ها عبادت است. فارغ از همه هیاهوها مدّتی «حرّ گونه» با خود بیندیشیم... https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃 ⭕️ ترک کنندۀ تقیّه، ایمان ندارد! شیخ صدوق رحمه‌الله به اسناد خود از حضرت علیه‌السلام روایت کرده‌ است که حضرت فرمودند: 🔴 «کسی که وَرَع ندارد، دین ندارد (ورع: توقّف در امور شبهه‌ناک) و کسی که تقیّه نمی‌کند، ایمان ندارد؛ همانا گرامی‌ترین شما نزد خداوند، عامل‌ترین شماست به تقیه.» گفته شد: ای فرزند رسول خدا، تقیّه تا چه زمانی؟ حضرت فرمودند: «تا روز وقتِ معلوم (اِلَى يَومِ الوَقتِ المَعلُومِ؛ سوره حجر، آیه ۳۸) که زمان خروج قائم ما اهل‌بیت است؛ پس هر کس تقیّه را قبل از ظهور قائم ما ترک کند، از ما نیست!» 💠 «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعْمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى مَتَى قَالَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ وَ هُوَ يَوْمُ خُرُوجِ قَائِمِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَيْسَ مِنَّا...» 📚 کمال الدین (شیخ‌صدوق)، ج۲، ص۳۷۱ إعلام الوری (شیخ‌طبرسی)، ج۲، ص۲۴۱ این سخن شاید به مذاق عدّه‌ای خوش نیاید، اما بدانید که در این روزگار تیره و تار، کسانی هستند که با احساساتی شدن، ترک واجبِ تقیّه و خروج از حدود وظائف تعیین شده توسط معصومین علیهم‌السلام در دوران (که در کلام و رفتارشان به ما آموخته‌اند)، هم خود و اطرافیانشان را به دردسر می‌اندازند و هم خاطر شریف مولای غریبمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف را از گرفتاری محبّانشان آزرده و پریشان می‌سازند؛ در عین حالی که نتیجۀ قابل توجّهی هم از عمل و سخنشان نمی‌گیرند! 🍂 «اللّهمّ عجّل لمولانا الغریب الفرج.» https://eitaa.com/sjafarr
میگفت:خدایاماروببخش که‌توی‌انجام‌کارخوب‌یاجارزدیم؛یاجازدیم!
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃 📌 مرز بين حكومت اسلام و حكومت كفر ✳️ مرحوم امام (ره) در جواب اين سؤال كه چرا مردم شما را اينقدر دوست دارند ، فرمود : هر اربابى به نوكر خودش علاقمند است . ❇️ يك مسئول در حكومت اسلام خود را نوكر مردم مى داند ولى در حكومت كفر خود را ارباب مردم مى داند و چقدر بين اين دو تفاوت است . ✅ از اول انقلاب به همان مقدارى كه مسئولين حكومت خود را نوكر مردم و مردم را ولى نعمت خود ديدند مردم با اقبال قلبى نظام را به سمت اسلامى شدن كمك كردند و در نتيجه پيشرفت همه جانبه اقتصادی و فرهنگی اتفاق افتاد و اما بالعكس هرچقدر مردم را نوكر خود ديدند و خودشان را ارباب مردم ، با پشت كردن مردم از اسلامى شدن فاصله گرفت و به سمت كفر و طاغوت نزديك شد . https://eitaa.com/sjafarr