ُ جَعْفَرٍ ع فَأَجْلَسَهُ عَلَی فَخِذِهِ وَ أَقْبَلَ یُقَبِّلُ مَا بَیْنَ عَیْنَیْهِ
ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِ
فَقَالَ لَهُ یَا طُوسِیُّ إِنَّهُ الْإِمَامُ وَ الْخَلِیفَةُ وَ الْحُجَّةُ بَعْدِی وَ إِنَّهُ سَیَخْرُجُ مِنْ صُلْبِهِ رَجُلٌ یَکُونُ رِضًی لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی سَمَائِهِ وَ لِعِبَادِهِ فِی أَرْضِهِ یُقْتَلُ فِی أَرْضِکُمْ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً وَ یُدْفَنُ بِهَا غَرِیباً أَلَا فَمَنْ زَارَهُ فِی غُرْبَتِهِ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ إِمَامٌ بَعْدَ أَبِیهِ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ ص
: أمالی الصدوق ص ۵۸۷.
بحار الانوار ج ۹۹ص۴۲
¤ روایت از امام کاظم علیه السلام
۱۳ هفتاد حج
۱۴ هفتاد هزار حج
۱۵ مثل زیارت خدا در عرش
۱۶ برترین و بهترین هدایای زائرین اهلبیت در قیامت
عیون أخبار الرضا علیه السلام لی، الأمالی للصدوق ابْنُ مَسْرُورٍ عَنِ ابْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ حَفْصٍ قَالَ سَمِعْتُ مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ ع یَقُولُ
مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی عَلِیٍّ کَانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَبْعُونَ حَجَّةً مَبْرُورَةً
قُلْتُ سَبْعِینَ حَجَّةً مَبْرُورَةً
قَالَ نَعَمْ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ
قُلْتُ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ
قَالَ فَقَالَ رُبَّ حَجَّةٍ لَا تُقْبَلُ
مَنْ زَارَهُ أَوْ بَاتَ عِنْدَهُ لَیْلَةً کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ
قُلْتُ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ
قَالَ نَعَمْ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ کَانَ عَلَی عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعَةٌ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ أَرْبَعَةٌ مِنَ الْآخِرِینَ
فَأَمَّا الْأَوَّلُونَ فَنُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ مُوسَی وَ عِیسَی
وَ أَمَّا الْأَرْبَعَةُ الْآخِرُونَ فَمُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ ثُمَّ یُمَدُّ الْمِطْمَرُ فَیَقْعُدُ مَعَنَا زُوَّارُ قُبُورِ الْأَئِمَّةِ أَلَا إِنَّ أَعْلَاهَا دَرَجَةً وَ أَقْرَبَهُمْ حَبْوَةً زُوَّارُ قَبْرِ وَلَدِی عَلِیٍّ ع
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۹۵
و أمالی الصدوق ص ۱۲۰.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۲
همانند زیارت خود پیامبر است
عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ حَفْصٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ ع یَقُولُ
إِنَّ ابْنِی عَلِیّاً مَقْتُولٌ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَ مَدْفُونٌ إِلَی جَانِبِ هَارُونَ بِطُوسَ مَنْ زَارَهُ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ ص
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۶۰.
بحار الانوار ج۹۹ص۳۷
۱۷ ثواب شهداء بدر
کامل الزیارات أَبِی عَنْ سَعْدٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ الزَّیَّاتِ عَنْ یَحْیَی عَنِ الْحَسَنِ الْحُسَیْنِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ قُطْرُبٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ:
مَرَّ بِهِ ابْنُهُ وَ هُوَ شَابٌّ حَدَثٌ وَ بَنُوهُ مُجْتَمِعُونَ عِنْدَهُ فَقَالَ إِنَّ ابْنِی هَذَا یَمُوتُ فِی أَرْضِ غُرْبَةٍ فَمَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ
کامل الزیارات ص ۳۰۴
بحار الانوار ج ۹۹ص۴۲
¤ روایت از خود امام رضا علیه السلام :
ثواب زیارت خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
۱۸ ثواب هزار حج مبرور
۱۹ هزار عمره مقبول
۲۰ بهرمندی از شفاعت خود امام رضا و تمام پدران بزرگوارشان
الأمالی للصدوق الطَّالَقَانِیُّ عَنْ أَحْمَدَ الْهَمْدَانِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ:
إِنَّ بِخُرَاسَانَ لَبُقْعَةً یَأْتِی عَلَیْهَا زَمَانٌ تَصِیرُ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِکَةِ فَلَا یَزَالُ فَوْجٌ یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ فَوْجٌ یَصْعَدُ إِلَی أَنْ یُنْفَخَ فِی الصُّورِ
فَقِیلَ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ أَیَّةُ بُقْعَةٍ هَذِهِ قَالَ هِیَ بِأَرْضِ طُوسَ وَ هُوَ وَ اللَّهِ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ مَنْ زَارَنِی فِی تِلْکَ الْبُقْعَةِ کَانَ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ کَتَبَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَهُ بِذَلِکَ ثَوَابَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ کُنْتُ أَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۱
۲۱ تشفُّع امام رضا علیه السلام در حق زائر
الأمالی للصدوق بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع یَقُولُ مَا زَارَنِی أَحَدٌ مِنْ أَوْلِیَائِی عَارِفاً بِحَقِّی إِلَّا تَشَفَّعْتُ فِیهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ
: أمالی الصدوق ص ۱۱۹.
بحار الانوار ج۹۹ص۳۲
۲۲ اجر صد هزار شهید
۲۳ صد هزار صدیق
۲۴ صدهزار حاجی
۲۵ صد هزار عمره گذارنده
۲۶ صد هزار مجاهد
۲۷ حشر با اهلبیت
۲۸ رفیق اهلبیت در درجات بلند بهشت
عیون أخبا
ثوابهای زیارت امام رضا علیه السلام در روایات بحار الانوار بخش ثواب زیارت امام رضا ج۹۹ از ص۳۱ تا ۴۳ -- چهل مورد؛
¤ روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
۱ بهشت بر او واجب می شود
۲ جسدش بر آتش حرام می شود
عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ [۱] .
[۱]: عیون أخبار الرضا (ع) ج ۲ ص ۲۵۵ طبع قم و أمالی الصدوق ص ۶۲ طبع الإسلامیة.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۱
۳ زدوده شدن غم
۴ بخشش گناهان
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّی بِخُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مَکْرُوبٌ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ کُرْبَتَهُ وَ لَا مُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۷
و أمالی الصدوق ص ۱۱۹.
بحار الانوار ج۹۹ص۳۲
¤ روایت از امیر المومنین علیه السلام
۵ غفران گناهان گذشته و آخری
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع سَیُقْتَلُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ بِالسَّمِّ ظُلْماً اسْمُهُ اسْمِی وَ اسْمُ أَبِیهِ اسْمُ ابْنِ عِمْرَانَ مُوسَی ع أَلَا فَمَنْ زَارَهُ فِی غُرْبَتِهِ غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْهَا وَ مَا تَأَخَّرَ وَ لَوْ کَانَتْ مِثْلَ عَدَدِ النُّجُومِ وَ قَطْرِ الْأَمْطَارِ وَ وَرَقِ الْأَشْجَارِ [ عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۸
و أمالی الصدوق ص ۱۱۹.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۲
¤ روایت از امام صادق علیه السلام
۶ ثواب انفاق قبل از فتح مکه
۷ ثواب جنگ و جهاد قبل از فتح مکه
حُسَیْنِ بْنِ زَیْدٍ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ ابْنِی مُوسَی اسْمُهُ اسْمُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ فَیُدْفَنُ فِی أَرْضِ طُوسَ وَ هِیَ بِخُرَاسَانَ یُقْتَلُ فِیهَا بِالسَّمِّ فَیُدْفَنُ فِیهَا غَرِیباً مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ مَنْ أَنْفَقَ قَبْلَ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۵
و أمالی الصدوق ص ۱۱۸.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۲
۸ بهرمند از شفاعت اختصاصی امام صادق در قیامت
۹ دخول در بهشت با دست امام صادق علیه السلام
۱۰ اجر هفتاد شهید در مقابل چشم پیامبر
الأمالی للصدوق ابْنُ نَاتَانَةَ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع
یُقْتَلُ حَفَدَتِی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِی مَدِینَةٍ یُقَالُ لَهَا طُوسُ مَنْ زَارَهُ إِلَیْهَا عَارِفاً بِحَقِّهِ أَخَذْتُهُ بِیَدِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ وَ إِنْ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْکَبَائِرِ
قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ
قَالَ یَعْلَمُ أَنَّهُ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ غَرِیبٌ شَهِیدٌ مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ سَبْعِینَ شَهِیداً مِمَّنِ اسْتُشْهِدَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَی حَقِیقَةٍ
: أمالی الصدوق ص ۱۲۱.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۴
۱۱ علامت شیعه خاص بودن است
وَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع
یُقْتَلُ لِهَذَا وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَی مَوْلَانَا مُوسَی ع وَلَدٌ بِطُوسَ لَا یَزُورُهُ مِنْ شِیعَتِنَا إِلَّا الْأَنْدَرُ فَالْأَنْدَرُ
: عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۹.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۵
چهار بقعه در طوفان نوح زیر آب نرفت ؛
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ ابْنِ بِنْتِ دَاوُدَ الرَّقِّیِّ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع
أَرْبَعُ بِقَاعٍ ضَجَّتْ إِلَی اللَّهِ أَیَّامَ الطُّوفَانِ الْبَیْتُ الْمَعْمُورُ فَرَفَعَهُ اللَّهُ وَ الْغَرِیُّ وَ کَرْبَلَاءُ وَ طُوسُ [۱]
[۱]: فرحة الغریّ ص ۷۰ طبع النجف الأشرف (الطبعة الثانیة).
بحار الانوار ج۹۹ص۳۹
۱۲ مثل زیارت خود پیامبر است
سُلَیْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ طُوسَ فَقَالَ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع فَقَالَ لَهُ یَا طُوسِیُّ مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ إِمَامٌ مِنَ اللَّهِ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ عَلَی الْعِبَادِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ قَبِلَ شَفَاعَتَهُ فِی سَبْعِینَ مُذْنِباً وَ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ عِنْدَ قَبْرِهِ حَاجَةً إِلَّا قَضَاهَا لَهُ
قَالَ فَدَخَلَ مُوسَی بْن
یَوْمَ یَلْقَاهُ
وَ الَّذِی أَکْرَمَنَا بَعْدَ مُحَمَّدٍ ص بِالْإِمَامَةِ وَ خَصَّنَا بِالْوَصِیَّةِ إِنَّ زُوَّارَ قَبْرِی لَأَکْرَمُ الْوُفُودِ عَلَی اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ
وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یَزُورُنِی فَتُصِیبُ وَجْهَهُ قَطْرَةٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۶ و فی الثالث ضمنت بدل حتمت.
بحار الانوار ج۹۹ص۳۶
مستجاب الدعوه
مغفرت گناهانش
مثل زیارت خود پیامبر
ثواب هزار حج
هزار عمره
شفاعت امام رضا و آباء گرامشان
وَ رَأَیْتُ فِی بَعْضِ مُؤَلَّفَاتِ أَصْحَابِنَا قَالَ ذُکِرَ فِی کِتَابِ فَصْلِ الْخِطَابِ عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَی زِیَارَتِی اسْتُجِیبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ فَمَنْ زَارَنِی فِی تِلْکَ الْبُقْعَةِ کَانَ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ کُنْتُ أَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ هَذِهِ الْبُقْعَةُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ لَا یَزَالُ فَوْجٌ یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ فَوْجٌ یَصْعَدُ إِلَی أَنْ یُنْفَخَ فِی الصُّورِ.
بحار الانوار ج۹۹ص۴۳
¤ روایت از امام جواد علیه السلام
۳۶ ثواب هزار هزار حج
عَنِ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ: قَرَأْتُ کِتَابَ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَبْلِغْ شِیعَتِی أَنَّ زِیَارَتِی تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ فَقُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ ع إِی وَ اللَّهِ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ لِمَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ
ثواب الأعمال ص ۸۹ طبع بغداد
و عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۷
و أمالی الصدوق ص ۶۴
و کامل الزیارات ص ۳۰۶.
بحار الانوار ج ۹۹ص ۳۲
مغفرت گناهان گذشته و آخری
نصب منبر برای زائر روز قیامت در محاذی منبر پیامبر
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی ع قَالَ:
مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی ع بِطُوسَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نُصِبَ لَهُ مِنْبَرٌ بِحِذَاءِ مِنْبَرِ رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّی یَفْرُغَ اللَّهُ مِنْ حِسَابِ عِبَادِهِ
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۹
و الأمالی ص ۱۲۰
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۲
۳۷ تحمل سختی در راه زیارت
حرام شدن بدن زائر بر آتش جهنم
الأمالی للصدوق ابْنُ مُوسَی عَنِ الْأَسَدِیِّ عَنْ سَهْلٍ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ الْحَسَنِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ الثَّانِیَ ع یَقُولُ
مَا زَارَ أَبِی ع أَحَدٌ فَأَصَابَهُ أَذًی مِنْ مَطَرٍ أَوْ بَرْدٍ أَوْ حَرٍّ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ
الأمالی للصدوق ص ۶۵۴.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۵
۳۸ ایمنی روز قیامت
عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ
إِنَّ بَیْنَ جَبَلَیْ طُوسَ قَبْضَةً قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ مَنْ دَخَلَهَا کَانَ آمِناً یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِنَ النَّارِ
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۶
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۶
بهشت واجب می شود
عیون أخبار الرضا علیه السلام مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ الْحَسَنِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ:
حُتِمَتْ لِمَنْ زَارَ أَبِی ع بِطُوسَ عَارِفاً بِحَقِّهِ الْجَنَّةُ عَلَی اللَّهِ تَعَالَی
. عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۶ و فی الثالث ضمنت بدل حتمت.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۶
۳۹ برتری زیارت آنحضرت بر زیارت امام حسین
عیون أخبار الرضا علیه السلام بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع قَدْ تَحَیَّرْتُ بَیْنَ زِیَارَةِ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ بَیْنَ قَبْرِ أَبِیکَ ع بِطُوسَ فَمَا تَرَی
فَقَالَ لِی مَکَانَکَ ثُمَّ دَخَلَ وَ خَرَجَ وَ دُمُوعُهُ تَسِیلُ عَلَی خَدَّیْهِ فَقَالَ:
زُوَّارُ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع کَثِیرُونَ وَ زُوَّارُ قَبْرِ أَبِی ع بِطُوسَ قَلِیلٌ .
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۶
و فی الثالث ضمنت بدل حتمت.
بحار الانوار ج ۹۹ص ۳۷
۴۰ برتری زیارت امام رضا علیه السلام بر زیارت حج و سایر امامان معصوم
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ حَجَّ حَجَّةَ الْإِسْلَامِ فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً بِالْعُمْرَةِ إِلَی الْحَجِّ فَأَعَانَهُ اللَّهُ تَعَالَی عَلَی حَجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ ثُمَّ أَتَی الْمَدِینَةَ فَسَلَّمَ عَلَی النَّبِیِّ ص ثُمَّ أَتَی أَبَاکَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع عَارِفاً بِحَقِّهِ یَعْلَمُ أَنَّهُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ بَابُهُ الَّذِی یُؤْتَی مِنْهُ فَسَلَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ أَتَی أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَسَلَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ أَتَی بَغْدَادَ فَسَلَّمَ عَلَ
ر الرضا علیه السلام لی، الأمالی للصدوق ابْنُ الْمُتَوَکِّلِ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع یَقُولُ وَ اللَّهِ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ شَهِیدٌ فَقِیلَ لَهُ فَمَنْ یَقْتُلُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ فِی زَمَانِی یَقْتُلُنِی بِالسَّمِّ ثُمَّ یَدْفِنُنِی فِی دَارِ مَضِیعَةٍ وَ بِلَادِ غُرْبَةٍ أَلَا فَمَنْ زَارَنِی فِی غُرْبَتِی کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَجْرَ مِائَةِ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ صِدِّیقٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ مُجَاهِدٍ وَ حُشِرَ فِی زُمْرَتِنَا وَ جُعِلَ فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجَنَّةِ رَفِیقَنَا عیون أخبار الرضا (ع) ج ۲ ص ۲۵۶ و
أمالی الصدوق ص ۶۳
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۱
شرایط زیارت واقعی:
عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرِّضَا ع
أَنَّهُ قَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص فِی الْمَنَامِ کَأَنَّهُ یَقُولُ لِی
کَیْفَ أَنْتُمْ إِذَا دُفِنَ فِی أَرْضِکُمْ بَعْضِی فَاسْتُحْفِظْتُمْ وَدِیعَتِی وَ غُیِّبَ فِی ثَرَاکُمْ نَجْمِی
فَقَالَ لَهُ
الرِّضَا ع أَنَا الْمَدْفُونُ فِی أَرْضِکُمْ
وَ أَنَا بَضْعَةٌ مِنْ نَبِیِّکُمْ وَ أَنَا الْوَدِیعَةُ وَ النَّجْمُ
أَلَا فَمَنْ زَارَنِی وَ هُوَ یَعْرِفُ مَا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مِنْ حَقِّی وَ طَاعَتِی
فَأَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاؤُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ
وَ مَنْ کُنَّا شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ نَجَا
وَ لَوْ کَانَ عَلَیْهِ مِثْلُ وِزْرِ الثَّقَلَیْنِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ ...
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۱
۲۹ سه بازدید امام رضا علیه السلام از زائر در قیامت :
تطائر کتب،
صراط،
میزان،
الأمالی للصدوق ابْنُ مُوسَی عَنِ الْأَسَدِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ حَمْدَانَ الدِّیوَانِیِّ قَالَ قَالَ الرِّضَا ع
مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا
وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ
الخصال ج ۱ ص ۱۰۹ طبع الإسلامیة
و أمالی الصدوق ص ۱۲۱.
بحار الانوار ج۹۹ص۳۲
۳۰ در درجه امام رضا روز قیامت ؛
بخشش گناهان
عَنِ الْهَرَوِیِّ عَنِ الرِّضَا ع فِی خَبَرِ دِعْبِلٍ قَالَ ع لَا تَنْقَضِی الْأَیَّامُ وَ اللَّیَالِی حَتَّی تَصِیرَ طُوسُ مُخْتَلَفَ شِیعَتِی وَ زُوَّارِی أَلَا فَمَنْ زَارَنِی فِی غُرْبَتِی بِطُوسَ کَانَ مَعِی فِی دَرَجَتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَغْفُوراً لَهُ الْخَبَرَ : عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۶۴.
بحار الانوار ج۹۹س۳۸
۳۱ مستجاب الدعوه می شود
بخشش گناهان
ل، الخصال الْهَمْدَانِیُّ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ یَاسِرٍ الْخَادِمِ قَالَ قَالَ الرِّضَا ع لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَی شَیْ ءٍ مِنَ الْقُبُورِ إِلَّا إِلَی قُبُورِنَا أَلَا وَ إِنِّی مَقْتُولٌ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَ مَدْفُونٌ فِی مَوْضِعِ غُرْبَةٍ فَمَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَی زِیَارَتِی اسْتُجِیبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَ لَهُ ذَنْبُهُ [۲]
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۴
و الخصال ج ۱ ص ۹۴ طبع الإسلامیة
بحار الانوار ج۹۹ ص۳۵
۳۲ وجوب و لزوم مغفرت الهی برای زائر؛
عَنِ الْهَرَوِیِّ قَالَ: دَخَلَ الرِّضَا ع الْقُبَّةَ الَّتِی فِیهَا قَبْرُ هَارُونَ الرَّشِیدِ ثُمَّ خَطَّ بِیَدِهِ إِلَی جَانِبِهِ ثُمَّ قَالَ هَذِهِ تُرْبَتِی وَ فِیهَا أُدْفَنُ وَ سَیَجْعَلُ اللَّهُ هَذَا الْمَکَانَ مُخْتَلَفَ شِیعَتِی وَ أَهْلِ مَحَبَّتِی وَ اللَّهِ مَا یَزُورُنِی مِنْهُمْ زَائِرٌ وَ لَا یُسَلِّمُ عَلَیَّ مِنْهُمْ مُسَلِّمٌ إِلَّا وَجَبَ لَهُ غُفْرَانُ اللَّهِ وَ رَحْمَتُهُ بِشَفَاعَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ تَمَامَ الْخَبَرِ
عیون الأخبار ج ۲ ص ۱۳۶ .
بحار الانوار ج۹۹ص۳۵
۳۳ به زیارت امام رضا در قیامت نائل خواهد شد
۳۴ ثواب دو رکعت نماز در کنار قبر؛ مغفرت در قیامت
گرامی ترین مهمان های خداوند در قیامت
۳۵ ثواب قطره باران در راه زیارت انحضرت،حرمت بدن او بر آتش
عَنِ الْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع یَقُولُ
إِنِّی سَأُقْتَلُ بِالسَّمِّ مَسْمُوماً وَ مَظْلُوماً وَ أُقْبَرُ إِلَی جَنْبِ هَارُونَ وَ یَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ تُرْبَتِی مُخْتَلَفَ شِیعَتِی وَ أَهْلِ بَیْتِی فَمَنْ زَارَنِی فِی غُرْبَتِی وَجَبَتْ لَهُ زِیَارَتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ
وَ الَّذِی أَکْرَمَ مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّةِ وَ اصْطَفَاهُ عَلَی جَمِیعِ الْخَلِیقَةِ لَا یُصَلِّی أَحَدٌ مِنْکُمْ عِنْدَ قَبْرِی رَکْعَتَیْنِ إِلَّا اسْتَحَقَّ الْمَغْفِرَةَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
ی أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی ع ثُمَّ انْصَرَفَ إِلَی بِلَادِهِ فَلَمَّا کَانَ فِی هَذَا الْوَقْتِ رَزَقَهُ اللَّهُ تَعَالَی مَا یَحُجُّ بِهِ فَأَیُّهُمَا أَفْضَلُ هَذَا الَّذِی حَجَّ حَجَّةَ الْإِسْلَامِ یَرْجِعُ أَیْضاً فَیَحُجُّ أَوْ یَخْرُجُ إِلَی خُرَاسَانَ إِلَی أَبِیکَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا ع فَیُسَلِّمُ عَلَیْهِ
قَالَ بَلْ یَأْتِی خُرَاسَانَ فَیُسَلِّمُ عَلَی أَبِی ع أَفْضَلُ وَ لْیَکُنْ ذَلِکَ فِی رَجَبٍ وَ لَا یَنْبَغِی أَنْ تَفْعَلُوا هَذَا الْیَوْمَ فَإِنَّ عَلَیْنَا وَ عَلَیْکُمْ مِنَ السُّلْطَانِ شُنْعَةً
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۵۸.
بحار الانوار ج۹۹ص۳۷
افضل و برتر بودن زیارت امام رضا بر زیارت امام حسین علیه السلام
عیون أخبار الرضا علیه السلام ابْنُ الْمُتَوَکِّلِ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ مَعْرُوفٍ عَنِ ابْنِ مَهْزِیَارَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع: جُعِلْتُ فِدَاکَ زِیَارَةُ الرِّضَا ع أَفْضَلُ أَمْ زِیَارَةُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ زِیَارَةُ أَبِی ع أَفْضَلُ وَ ذَلِکَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَزُورُهُ کُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی ع لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَةِ
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۶۱.
بحار الانوار ج۹۹ص۳۸
¤ روایت از امام هادی علیه السلام :
تحمل یک قطره باران در راه زیارت ؛ بخشش گناهان
عیون أخبار الرضا علیه السلام السِّنَانِیُّ عَنِ الْأَسَدِیِّ عَنْ سَهْلٍ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ الْحَسَنِیِّ قَالَ:
سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیَّ ع یَقُولُ أَهْلُ قُمَّ وَ أَهْلُ آبَةَ الْمَغْفُورُ لَهُمْ لِزِیَارَتِهِمْ لِجَدِّی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا ع بِطُوسَ
أَلَا وَ مَنْ زَارَهُ فَأَصَابَهُ فِی طَرِیقِهِ قَطْرَةٌ مِنَ السَّمَاءِ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ
عیون الأخبار ج ۲ ص ۲۶۰.
بحار الانوار ج ۹۹ص۳۷
¤▪☆
❤️❤️❤️❤️❤️❤️
از مجموعه ۳۰ روایت در باب زیارت امام رضا علیهالسلام این سه مطلب استفاده می شود :
👈 ۱. از هفت معصوم رسیده است
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
امام علی علیه السلام
امام صادق علیه السلام
امام کاظم علیه السلام
امام رضا علیه السلام
امام جواد علیه السلام
امام هادی علیه السلام
👈 ۲. تعداد ۴۰ چهل ثواب با حذف تکراریها برای زائر امام رضا علیه السلام بیان شده است .
👈 ۳. از تعداد ۳۰ روایت ؛
تکراری ترین ثوابی که آمده است :
🌷☆بخشش گناهان زائر است
که دارای مراتبی است
الف؛ غفر الله ذنوبه
ب؛ ما تقدم و ما تاخر
ج؛ حرمت جسدش بر آتش
د ؛ وجوب بهشت براو
🌷☆ بهرمند شدن از عنایات خاص اهلبیت و خود امام رضا بطور خاص در قیامت
مثل شفاعت خاصه، حشربااهلبیت ،
رفاقت با اهلبیت، بهترین هدایای زائرین ، ایمنی روز قیامت ، زیارت خدا در عرش
🌷☆ اجر حج و عمره از هفتاد ، هزار، هفتاد هزار، صد هزار، هزار هزار،
🌷☆ مثل زیارت خود پیامبر
🌷☆ برتر از زیارت سایر اهلبیت
🌷☆ اجر شهید ؛ هفتاد، شهداء بدر، صد هزار شهید
🌷☆ اجر جهاد؛ صد هزار مجاهد، جهاد قبل از فتح مکه
🌷☆ اجر صد هزار صدیق
🌷☆ انفاق قبل از فتح مکه
🌷☆ مستجاب الدعوه
🌷☆ زدوده شدن غم از دل زائر
اهمیت نماز صبح
.
آخر الزمان کانون ایجاد شبهات دینی
.
دو علت درونی و بیرونی ایجاد شبه
.
درونی، گناه ؛
ثبت اقدامنا، ربطنا علی قلوبهم ، یجعل له فرقانا، لاتحزنوا و لاتخافوا ، کتب في قلوبهم الایمان
.
بیرونی ، همنشینی با گنهکار
.
فرمول شبهه ؛
فراموشی قیامت = وابستگی به دنیا = شبهه = لذت گناه
.
انس بیشتر با مجالس ذکر محافل مذهبی و معنوی و کمتر کردن فاصله حرم رفتن
.
یک سوال از صاحب شبهه
تو به هرآنچه می دانی عمل میکنی ؟
یا
به هرآنچه دوست داری عمل می کنی اگرچه دلیلش را هم نمی دانی یا می دانی ضرر هم دارد ولی چون دوستش داری انجامش می دهی؟
.
بالاخره اگر خدا بخواهد بخاطر هر امر و نهی برای تو دلیل بیاورد که پس
کی قراره عبد بودن خود را به خدا اثبات کنی
کی قراره به خدا اعتماد کنی
وقتی دلیل می خوای یعنی هنوز اعتماد ندارم
.
حرف آخر :
حداقل استدلالی که برای حقانیت دین از خدا پرستی تا ولایت فقیه می توان ذکر کرد تا هرگونه شکی را از بین ببرد همین قصه ابن ابی عوجاء با امام صادق علیهالسّلام است که خلاصه اش این است : یک واجب مضر و حرام مفید در اسلام وجود ندارد
🌗 بسته ویژه بهمناسبت سالروز شهادت «عالم آل محمد»(ع)
✔️با آثار و گفتارهایی از صاحبنظران و اساتید حوزه و دانشگاه:
✔️🔘گفتگو:
💠 روشنگری مکتب رضوی علیه دیکتاتوری مأمونی/ علامه سیدجعفر مرتضی عاملی
💠 مناظرات امام رضا(ع)؛ سیره علمی و عملی یک امام/ یحیی یثربی
💠 هجرت تمدن ساز؛ گسترش علم در زمان امام رضا(ع) / محمدهادی همایون
💠 ایران تنها امید علویان/ محمدحسین رجبی دوانی
💠 مغفول بودن نقش امام رضا(ع) در فقه اهل بیت(ع)/ سیدمحمدعلی خادمی
💠 سبک و سلوک سیاسی امام رضا(ع)/ علی شفیعی
💠 مناظرات امام رضا(ع) ضابطهمند و عقلایی بود/ سیدجعفر مرتضی عاملی
💠کُتب کرامات و معجزات امام رضا(ع)، الگوی مناسبی برای سبک زندگی نیست/ مهدی غلامعلی
✔️🔘 یادداشت:
✍️ نسبت فقه و اخلاق در آموزههای امام رضا (ع)/ احمد پاکتچی
✍️ «فقه الرضا» را چه کسی نوشته است؟/ جواد زمانی
✍️ مبارزه از نزدیکترین فاصله؛ تأملی بر سیره سیاسی امام رضا(ع)/ مهراب صادقنیا
✍️ این ولایتعهدی به شرط لا/ رسول جعفریان
✍️ فصلی که دوباره باید خواند/ نجمالدین طبسی
✍️ ولایتعهدی امام رضا(ع)؛ توطئه یا باور!/ سید علیرضا واسعی
✍️ فهم تمدنی سیرهی امام رضا علیهالسلام/ محسن الویری
✍️ برکات بیشمار ثامن الحجج (ع) برای ایرانیان/ علی نصیری
✍️ تقریری بر عدم تقیه امام رضا(ع) در عصر خویش: مجید معارف
✍️ امام رضا(ع)، الگوی گفتگوی جهانی امروز؛ روششناسی مناظرات ثامن الائمه/ حسن امینیفر
✍️ افق گشاییهای فقهی_کلامی عالم آل محمد/ اکبر مرادخانی
✍️ اصول مناظره و آزاداندیشی در سیره امام رضا (ع)/ عباس مصلایی پور
✍️ شاهراه معرفت/ کاوه اسماعیلی
✍️ هدایت موحدانه/ سیده مژگان سخایی
✍️ توسعه تشیع، تعمیق دین/ مسلم شهابی
✍️امام رضا(ع)، سرمشقی برای زیستن در دایره جامعه/ مهدی هادی
✍️درسهایی برای کاهش مشکلات زندگی در «سیره امام رضا (ع)»/ محمدعلی مطلبی فشارکی
✍️ پنج برش از تمایزهای رفتاری امام رضا(ع)/ رضا نظرزاده
✍️ فرصت خاص توسعه تمدنی دیار کهن/ سیدحسین حُرّ
✍️ خانوادۀ متعالی در مکتب رضوی/ احسان صمدی
✍️ معرفی امام معرفی اسلام است/ محمدجواد اخگری
✍️ پنج دستور امام رضا(ع) برای سلوک عاشورایی/ سید محمدمهدی میرباقری
✍️امام رضا (ع) و الگوی گذار به عدالت جهانی موعود/ مجتبی الهی خراسانی
✔️🔘 گزارش:
🔻اصول و مبانی جهاد اقتصادی در سیرۀ رضوی/ آیتالله مکارم شیرازی
🔻بررسی کتاب «الحیاه السیاسیه للامام الرضا(ع)»/ محمدعلی مهدیراد
🔻کنشگری اجتماعی امام رضا(ع)/ احمد مبلغی
🔻امام رضا(ع)؛ زندگی و اقتصاد/ محمد حکیمی
🔻جایگاه عقل در روش تفسیری امام رضا(ع)/ علی نصیری
🔻روایات رضوی بستر مناسبی برای فقه مقارن/ محمود ملکی
🔻نقش امام رضا(ع) در ترمیم سازمان وکالت ائمه(ع)/ محمدرضا جباری
🔻واقعنگری و پرهیز از مباحث انتزاعی در مکتب فقهی امام رضا(ع)/ محمدعلی مهدیراد
🔻کارآمدی سیره امام رضا(ع) در فقه شیعی/ مهدی مردانی
🔻 «تمدّن رضوی» اسلام حداقلی را رد میکند/ موسی نجفی
🔻شیوههای حل مشکل الحدیث عیون اخبار الرضا(ع)/ یاسین پورعلی
🔻«ازدواج و تشکیل خانواده» در سیره رفتاری علی ابن موسی الرضا(ع)/ رضا وطن دوست
🔻مناظرات رضوی در بستر عقلانیت دینی/ حسن حسینییار
🔻 سنت پیامبر(ص) در نگاه امام رضا(ع)/ رحمان ستایش
🔻طبق روایات امام رضا (ع) معاویه جزء صحابه پیامبر(ص) نیست/ محمود ملکی
🔻سیره رفتاری امام رضا(ع)؛ گزارههایی برای تمام بشریت/ ابوالقاسم علیدوست
📸 تصاویر برگزیده از حضور رهبر انقلاب، مراجع و علما در مراسم غبارروبی مضجع مطهر امام رضا(ع)
📽 فیلم/ گزیدهای از بیانات آیتالله خامنهای در کنگره جهانی امام رضا(ع) در سال ۱۳۶۵
📘 امام رضا(ع)؛ دیدگاهها و نظرها/ معرفی ۳۱ مقاله علمی
📗سیره امام رضا(ع) در رویارویی با تعارضهای خاندان علوی/ معرفی کتاب
📙«امام رضا (ع) و مخالفان»؛ با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام/ معرفی کتاب
در مسند احمد حنبل، از معتبرترین کتب روایی نزد اهل تسنّن از عبدالله بن مسعود، از بزرگان اصحاب رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله نقل شده است که گوید:
🔹 «اگر نُه بار قسم بخورم که رسول خدا صلّیاللهعلیه(وآله)وسلّم (توسط؟!) کشته شده و به شهادت رسیده است، برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است! چرا که خداوند ایشان را پیامبر قرار داده و شهادت را برایش انتخاب نموده است.»
🔸 «عَن عَبدِاللهِ قَالَ: لَأَن أَحلِفَ تِسعًا أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّىاللهُعَلَيهِ(وآله)وَسَلَّمَ قُتِلَ قَتلًا، أَحَبُّ إِلَيَّ مِن أَن أَحلِفَ وَاحِدَةً أَنَّهُ لَم يُقتَل، وَذَلِكَ بِأَنَّ اللهَ جَعَلَهُ نَبِيًّا، وَاتَّخَذَهُ شَهِيدًا.»
📚 مسند احمدبنحنبل، ج۶، ص۴۱۸
#اللّهمّ_عجّل_لولیّک_الفرج
#آجرکم_الله_یاصاحب_الزمان
#نبینا_مسموم
◼️ برخی از مستندات شهادت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله ( در منابع شیعه و سنی )
🔸در روایتی إمام صادق علیهالسلام فرمودند:
تَدْرُونَ مَاتَ النَّبِیُّ أَوْ قُتِلَ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ فَسُمَّ قَبْلَ الْمَوْتِ إِنَّهُمَا سَمّتَاهُ فَقُلْنَا إِنَّهُمَا وَ أَبُوهُمَا شَرُّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ.
▪️آيا ميدانيد كه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله (به مرگ طبيعى) مُرده و يا آن كشته (و شهيد) شده است؟
(به راستى خداوند مي فرمايد: پس اگر بميرد و كشته شود به گذشتگان خود باز ميگرديد) پيش از آن كه حضرت بميرد ، مسمومش كردند و آن دو نفر(عايشه و حفصه) به حضرت زهر خورانيدند،
بر همين اساس ما معتقديم كه آن دو و پدرانشان شرورترين خلق خدا ميباشند.
📚تفسیر عیاشی، ج ١ ص ٢٠٠
📚البرهان، ج۵ ص ۴١۵
🔸در روایتی دیگر نیز إمام صادق علیهالسلام فرمودند:
أَنَّهُ أَعْلَمَ حَفْصَةَ أَنَّ أَبَاهَا وَ أَبَا بَکْرٍ یَلِیَانِ الْأَمْرَ فَأَفْشَتْ إِلَی عَائِشَةَ فَأَفْشَتْ إِلَی أَبِیهَا فَأَفْشَی إِلَی صَاحِبِهِ فَاجْتَمَعَا عَلَی أَنْ یَسْتَعْجِلَا ذَلِکَ عَلَی أَنْ یَسْقِیَاهُ سَمّاً
▪️ رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، حفصه را آگاه کردند که پدرش (عمر) و ابوبکر امارت و خلافت را بهدست میگیرند؛ حفصه این سرّ را برای عایشه فاش کرد و عایشه هم برای پدرش گفت و ابوبکر هم به عمر گفت. پس آن دو (ابوبکر و عمر) جمع شدند و برای این که این امر زودتر اتفاق بیفتد، تصمیم گرفتند که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را مسموم کنند.
📚الصراط المستقیم، بیاضی، ج٣، ص١۶٨
📚بحارالانوار ج ٢٢، ص ٢۴۶
🔸سلیم بن قیس هلالی نیز مینویسد:
روزی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در جمع اصحاب فرمودند:
أَيُّهَا النَّاسُ إِذَا أَنَا اسْتُشْهِدْتُ فَعَلِيٌّ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ
▪️ای مردم، آنگاه که من به شهادت رسیدم، علی علیهالسلام از خودتان بر شما سزاوارتر است.
پس علی بن ابیطالب علیهماالسلام از جای خود برخواست و درحالی که میگریست، گفت: پدر و مادرم فدای شما ای پیامبر خدا، آیا شما کشته میشوید؟!
حضرت فرمود:
نَعَمْ أُهْلَكُ شَهِيداً بِالسَّمِّ؛
▪️آری به وسیلۀ سمّ شهید خواهم شد!
📚كتاب سليم بن قيس الهلالی؛ ص۳۶۲
🔸و در کمال تعجب، «صحیح بخاری» نیز اینگونه مینویسد:
قَالَتْ عَائِشَةُ لَدَدْنَاهُ فِي مَرَضِهِ، فَجَعَلَ يُشِيرُ إِلَيْنَا أَنْ لَا تَلُدُّونِي، فَقُلْنَا كَرَاهِيَةُ الْمَرِيضِ لِلدَّوَاءِ، فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ أَلَمْ أَنْهَكُمْ أَنْ تَلُدُّونِي، قُلْنَا كَرَاهِيَةَ الْمَرِيضِ لِلدَّوَاءِ، فَقَالَ لَا يَبْقَى أَحَدٌ فِي الْبَيْتِ إِلَّا لُدَّ وَ اَنَا أَنْظُرُ (وَ نَحْنُ أبَاءنَا).
▪️عايشه گفت در زمان کسالت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به زور در دهان ایشان دوا ريختيم. با اینکه حضرت امر کرده بودند، ابداً چیزی به من نخورانيد. ما گفتيم اصولاً همه مريضها از دوا خوردن بدشان میآيد.
پس پیامبر (صلی الله علیه و آله) با مشاهده این تبانی فرمودند؛ آيا من شما را از خوراندن هرگونه دوائی نهی نكردم؟ سپس امر کردند؛ باید هركسی كه در اين خانه حاضر بوده، جلوی چشم من، از همین دارو بخورد و ما از خوردن آن إبا کردیم.
📚صحیح البخاری، ج۶ ، ص۱۴
📚طبقات الکبری، ج۲، ص۲۳۵.
🔸 رسول الله صلی الله علیه و آله:
«ما مِنّا إلاّ مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ»
هیچ یک از ما نیست، مگر این که یا مسموم یا کشته میشود.
«ما من نبيٍّ أو وصيٍّ إلا شهیدٌ»
هیچ نبی و یا وصی نیست، مگر این که شهید میشود.
📚منبع
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۵ ص ۱
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۷ ص۴۰۵
#اللّهمّ_عجّل_لولیّک_الفرج
#آجرکم_الله_یاصاحب_الزمان
#نبینا_مسموم
🔴 مسموم شهید شدن #پیامبر_اکرم "صلوات الله علیه و آله" در #بیان_علمای_شیعه
۱- #شيخ_مفيد رضوان الله علیه:
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت.[۱]
۲- #شيخ_طوسى رضوان الله علیه:
محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۲]
۳- #شیخ_طبرسی رضوان الله علیه:
به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده اند.[۳]
۴- ابن فتال نیشابوری رضوان الله علیه:
بدان که رسول الله صلی الله علیه و آله روز بیست و هشت صفر سال یازده هجری در سن شصت و سه سالگی در حالی که مسموم بود در مدینه، از دنیا رفت. وگفته می شود که وفات آن حضرت در ماه ربیع الاول بوده، در حالی که قول اول معتمد است.[۴]
۵- #علامه_حلى رضوان الله علیه:.
محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۵]
۶- محمد بن علی اردبیلی رضوان الله علیه:
روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. در حالی که شصت و سه سال داشت. مادرش آمنه دختر وهب بن عبد مناف بود.[۶]
🔻۷- #علامه_مجلسی " رضوان الله علیه " :
روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۷]
📚[۱]- المقنعة، صفحه ۴۵۶.
📚[۲]- تهذيب الأحكام في شرح المقنعة، ج۶، ص۳.
📚[۳]- مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۹، ص۱۵۶.
📚[۴]- روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، جلد ۱، صفحه ۷۱.
📚[۵]- تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية، جلد ۲، صفحه ۱۱۸.
📚[۶]- جامع الرواة وإزاحة الاشتباهات عن الطرق والاسناد، جلد ۲، صفحه ۴۶۳.
📚[۷]- ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، جلد ۹،
#اللّهمّ_عجّل_لولیّک_الفرج
#آجرکم_الله_یاصاحب_الزمان
#نبینا_مسموم