eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
697 دنبال‌کننده
336 عکس
53 ویدیو
22 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
🎖 خروجی های این مدارس، نسل بعدی مدیران اجرائی و فرهنگی کشور را تشکیل می دهند. ✅ نکته جالب در همه این مدارس اهتمام ویژه در امر است برخلاف مدارس دولتی که عرفی تر از آن ها محسوب می شود. ♻️ جریان سرمایه داری به راحتی عنصر را تبدیل به یک کالا می کند و از طریق آن پایه های خود را محکم می کند. ⛔️ با این توضیح به روشنی می توان پیوند و و در جامعه را رصد کرد. 🌀 هر کس پول بیشتری داشته باشد می تواند فرزندان به ظاهر مذهبی خود را در خدمت سیاست کشور قرار دهد و چرخه قدرت و ثروت را در انحصار طبقه خاص حفظ کند. 🔻 پی نوشت: نام دبیرستان من هم در این لیست هست. بنابراین دو زانو نشسته ام در انتظار ثروت و قدرت. 😅 به قول شاعر: سر بر سر نهم آیی چو تو در تا غیر نداند که مرا با تو سری هست 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔅دعای ویژه شبهای قدر (المراقبات به نقل از مرحوم سیدابن طاووس قدس سره) 💠 @sm_javaheri
▪️الا ای تیرگی های شب ای خاموشی صحرا زمین ها آسمان ها گوش سر تا پا ▪️ببینید از دل بشکسته آوای که می آید که نزدیک است بنیاد فلک را برکند از جا ▪️کدام افتاده از پایی به خاک تیره افتاده که گویی خاک معشوق است و او چون عاشقی شیدا ▪️به پای نخل های کوفه اشک کیست می بارد؟ که نخلستان زاشکش می دهد شیرین ترین خرما ▪️به گرد نخل ها در ظلمت شب گشتم و دیدم امیرالمومنین را محو ذات خالق یکتا ▪️نه خوفش از جحیم و نی هوای جنتش در سر نه در افسوس دیروز و نه در اندیشه فردا ▪️زخشم افکنده بر اعضای دنیا لرزه و گوید که ای دنیا چه خواهی از علی عالی اعلی ▪️من از آغاز عمر خود طلاق دائمت گفتم زچشمم دور تر شو دور غری غیری ای دنیا ▪️شب تاریک و نخلستان و این صحرا بود شاهد که این دنیا بود زندان و من زندانی دنیا ▪️خدا داند ز کل گنج هایت دوست تر دارم که طفلی بی پدر لب واکند گوید به من بابا ▪️میان دوستان خود چنان تنهای تنهایم که شب با چاه دور از چشم یاران می کنم نجوا ▪️از آن کودک که دارد شوق بر پستان مام خود علی را مرگ خوشتر با چنین غم های جانفرسا ▪️چه شب هایی که نان دادم به سائل ها و بشنیدم که می گفتند یارب از علی برگیر داد ما ▪️نه آن سائل مرا بشناخت در دامان تاریکی نه من در نزد او کردم برایش نام خود افشا ▪️تو هم دنیا چو آن سائل مرا نشناختی هرگز که خون کردی دل زار مرا پیوسته بی پروا ▪️تو زهرای مرا در سن هجده سالگی کشتی تو پیش چشم من سیلی زدی بر صورت زهرا ▪️زمن مخفی مکن دنیا که من این نکته می دانم همین شب ها کنی برنامه قتل مرا اجرا ▫️ حاج آقای سازگار(میثم) 💠 @sm_javaheri
◾️ شهادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام بر همه شیعیان و محبین حضرت تسلیت. 🔹 چند خط از شب نوزدهم و شب بیست و یکم 👇👇👇 💠 @sm_javaheri
🔲 شب نوزدهم: 🔸هنوز سر از سجده بر نداشته بود که شمشیر ابن ملجم مرادی بر فرق مولا نشست. در آن لحظه حساس، دو صدا به گوش رسید: 🔸یکی بین زمین و آسمان، جبرئیل امین علیه السلام بود که خبر شهادت علی علیه السلام را داد؛ به این صورت که «به خدا قسم! ارکان هدایت فرو ریخت و نشانه ها و عَلَمهای پرهیز کاری سرنگون گشت و ریسمان محکم الهی گسست.» و ادامه داد: «قُتِلَ ابْنُ عَمِّ الْمُصْطَفَی قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَی قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَی قَتَلَهُ اَشْقَی الْاَشْقِیَاءُ؛ پسر عموی مصطفی کشته شد. وصی برگزیده به قتل رسید. علی مرتضی کشته شد. او را شقی ترین افراد به قتل (شهادت) رساند.» 🔸 و صدایی هم از عاشق شهادت، علی علیه السلام شنیده شد که می فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَْهُ وَ رَسُولُهُ؛[13] به نام خدا و به یاری خدا و بر دین رسول خدا [از دنیا می روم] قسم به پروردگار کعبه! رستگار شدم. این [شهادت] چیزی بود که خدا و رسولش به ما وعده داده بود.» ◼️ شب بیست و یکم: 🔸 بعد از آنکه زخم سر را بستند و حضرت به هوش آمد، در حالی که خون از سر و روی حضرت میریخت، عرضه داشت: اِلهِی اَسْئَلُکَ مُرَافَقَةُ الْاَنْبِیَاءِ وَ الْاَوْصِیَاءِ وَ اَعْلَی دَرَجَاتِ جَنَّةِ الْمَاْوی؛[14] خدای من! از تو همراه بودن با انبیاء و اوصیاء و بالاترین درجة بهشت را درخواست می کنم.» 🔸 اصبغ بن نباته می گوید: وارد خانة علی علیه السلام شدم، دیدم علی علیه السلام یک پارچة زردی را به سر مبارکشان بسته اند و خون هم مرتب از سر مولا می ریزد و رخسار شریفشان زرد شده است؛ به گونه ای که من بین پارچه و صورت تشخیص ندادم. آن گاه فریاد کشیدم و خود را به دامن حضرت انداختم و او را می بوسیدم و اشک می ریختم. حضرت فرمود: «لَا تَبْکِ یَا اَصْبَغُ فَاِنَّهَا وَ اللَّهِ الْجَنَّةُ؛[15] گریه نکن اصبغ به راستی و قسم به خداوند! این [حالی که می بینی، مرا در شرف ورود به] بهشت [قرار داده] است.» 🔸 و به دخترش ام کلثوم که به شدت گریه می کرد، جایگاه خویش را گوشزد کرده، فرمود: «یَا بُنَیَّةُ لَا تَبْکِِین فَوَ اللَّهِ لَوْ تَرَیْنَ مَا یَرَی اَبُوکَ مَا بَکَیْتِ...؛ دخترم! گریه نکن! به خدا سوگند! اگر می دیدی آنچه را که پدرت می بیند، گریه نمی کردی.» عرض کرد: شما چه می بینید؟ فرمود: «می بینم که ملائکه و انبیاء عظام صف کشیده اند و همه منتظرند که من بروم ... .» 🔸وی در حالی که یک دست بر قلب خود گذاشته بود و با دست دیگر خاک بر سر می پاشید، می گفت: «مرگ و شهادت گوارایت باد! که تولدت پاک و شکیبایی ات نیرومند و جهادت بزرگ بود. بر اندیشه ات دست یافتی و تجارتت سودمند گشت. بر آفریننده ات وارد گشتی و او تو را با خوشی پذیرفت و ملائکه اش به گردت جمع شدند. در همسایگی پیغمبر جای گزین گشتی و خداوند تو را در قرب خویش جای داد و به درجة برادرت مصطفی رسیدی و از کاسه لبریزش آشامیدی... .» 💠 @sm_javaheri
🕌 نقشه پراکندگی جمعیت مسلمانان در جهان ✳️ سبز پر رنگ بالای 50 درصد ❇️ سبز کم رنگ بین 10 تا 50 درصد 💠 @sm_javaheri
🌟 سال 2050 جمعیت مسلمانان بیش از مسیحیان 🔹به گزارش «شیعه نیوز»، براساس تحقیقات جدیدی که توسط مرکز تحقیقات پیو منتشر شده تا پایان قرن حاضر، برای اولین بار در تاریخ تعداد مسلمانان بیشتر از تعداد مسیحیان خواهد شد. 🔹به گزارش مهر، آلن کوپرمن مدیر بخش تحقیقات دینی در مرکز تحقیقاتی پیو گفت: یک طرز تفکر این است که مسیحیت هفت قرن جلوتر از اسلام بوده است و اکنون پیروان اسلام با مسیحیت درحال رسیدن به یک میزان مساوی هستند. 🔹درحال حاضر مسیحیت پرجمعیت ترین دین دنیا است و یک سوم از جمعیت ۲.۲ میلیاردی پیروان ادیان جهان را به خود اختصاص داده است. تحقیقات پیو نشان می دهد که سرعت رشد اسلام با هیچ کدام از ادیان دیگر برابری نمی کند و از همه آنها بیشتر است. 🔹براساس این تحقیق، گروه های دینی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. این درحالی است که گروه های دینی در سال ۲۰۱۰ تنها ۲۳ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دادند. این بدان معناست که تعداد مسلمانان دنیا تا سال ۲۰۵۰ تقریبا برابر با تعداد مسیحیان برابری و یا از آنها بیشتر خواهد شد. 🔹اگر رشد اسلام با همین میزان پیش برود، تعدد مسلمانان تا سال ۲۰۷۰ از مسیحیان بیشتر خواهد شد. 🔹این آمار بیان کننده این مطلب نیست که تعداد مسیحیان درحال کاهش است، مسئله مهم اینجاست که سرعت رشد مسیحیت به اندازه اسلام نیست. این درحالی است که تعداد مسیحیان از ۲.۱ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ به ۲.۹ میلیارد نفر می رسد. اما افزایش تعداد مسلمانان از ۱.۶ میلیارد نفر به ۲.۸ میلیارد نفر می رسد. 🔹این رشد هم به سن نسبتا جوان جمعیت مسلمان ارتباط دارد و هم به نرخ باروری میان آنها. سایر گروه های دینی دارای جمعیتی سالخورده هستند. برای مثال نیمی از پیروان بودا بیش از ۳۰ ساله هستند و نرخ باروری میان آنها ۱.۶ است. در مقام مقایسه در سال ۲۰۱۰، یک سوم از جمعیت مسلمانان زیر ۱۵ سال داشتند و نرخ تولد به ازای هر زن مسلمان ۳.۱ کودک است درحالی که این رقم برای زنان مسیحی ۲.۷ کودک است. 🔹تحقیقات پیو نشان می دهد که دو تغییر جالب دیگر از چشم انداز دینی در حال وقوع است. 🔹خداناباوران، شکاکیان و افرادی که خود را به هیچ گروه دینی متعلق نمی دانند تا سال ۲۰۵۰ درصد کوچکتری از جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند. این درحالی است که گفته می شود این گروه ها دراروپا و آمریکا درحال رشد هستند. گفته می شود علت این کاهش پایین بودن نرخ باروری در میان این افراد است. 💠 @sm_javaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅تضرع وسیله نجات ♦️«در چند دعا ازجمله دعای شریف ابی‌حمزه‌ی ثمالی [آمده]: وَ لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک‌،(۲) راه نجات ما تضرّع به نزد پروردگار متعال است. خب تضرّع پیش خدای متعال که مایه‌ی نجات ما است -میگوییم «لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک‌»- ♦️این تضرّع، چطور وسیله‌ی نجات است؟ انسانهای ضعیف هم گاهی ممکن است تضرّع کنند نزد انسانهای دیگر؛ فرق این [دو] چیست؟ فرق و تفاوت میان تضرّع عندالله و تضرّع عند «بندگان خدا» در چیست؟ مهم این است که به این نکته توجّه کنیم. تضرّع در مقابل بندگان خدا برای این است که شما دل آن‌کس را که پیش او تضرّع میکنید، نرم کنید؛ [امّا] تضرّع عندالله برای این است که دل خودمان را نرم کنیم؛ دل خودمان را نجات بدهیم از قساوت؛ این مایه‌ی نجات است. ♦️اگر دل از حالت قساوت خارج شد و نرم شد، نورانیّت پیدا خواهد کرد. این نورانیّت دل است که راه‌ها را به روی انسان باز میکند، به انسان امید میبخشد، به انسان تلاش میبخشد، انسان را در راه‌های صحیح و درست هدایت میکند. تقوا وقتی‌ بود، خدای متعال هدایتش را به انسان عنایت میکند. این تقوا ناشی از همان نرمش دل و لطافت دل و نورانیّت دل است؛ اصل قضیّه این است.» 🔰مقام معظم رهبری (دام ظله) 💠 @sm_javaheri
♨️معرفی چند کانال مفید حوزوی♨️ 💠 مبصِرات / برگزیده مطالب کتاب شریف المیزان 🆔 https://eitaa.com/mobserat 💠 ملاحظات و محاکمات/ دست نوشته های سید مجتبی جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 🆔 https://eitaa.com/sm_javaheri 💠 یک سال با صحیفه امام خمینی (ره) 🆔 https://eitaa.com/sahifeh_entezar 💠 آموزش فقه/ دروس فقه استاد علی فرحانی 🆔 https://eitaa.com/amoozesh_figh 💠 پیچ اینستاگرام المرسلات 🆔 http://instagram.com/almorsalat 💠 المرسلات/ بازتاب اندیشه های استاد علی فرحانی در علوم حوزوی و علوم انسانی 🆔 https://eitaa.com/almorsalat 💠 صوت دروس اساتید حوزه 🆔 https://eitaa.com/soda96
🔸شرکت در دوره تابستانی "الصافات" که میهمان دانشگاه چمران اهواز بودم. بچه های خوب و دوست داشتنی و با انگیزه و بسیار منظم. خیلی بیشتر از تجربه های قبلی. 🔸موضوعی که بر عهده من گذاشته بودن تدریس دو کتاب #انسان_و_ایمان و #جهان_بینی_توحیدی از شهید استاد مطهری بود. ✅ آروزی موفقیت برای بچه های فعال و مومن دانشگاه چمران پی نوشت: صوت ها دستم برسه در کانال میذارم 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♨️ تدریس فشرده کتاب جهان بینی توحیدی و انسان و ایمان از آثار شهید مطهری 🔰 سید مجتبی جواهری 💢💢💢💢💢💢 🔵دوره مباحث معرفتی طرح "الصافات" بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز تابستان امسال در 6 جلسه برای هر گروه برگزار شد. 🔹جلسه اول و دوم توضیح طرح کلی اندیشه اسلامی از دیدگاه در کتاب مقدمه ای بر است. در این دو جلسه چرائی و چگونگی ورود شهید مطهری به جهان بینی اسلامی بیان شده و تفاوت آن با اندیشه قدما و متکلمین مورد بررسی قرار گرفته. 🔹جلسه سوم و چهارم دو مبحث مهم از به صورت خلاصه طرح و بررسی می شود. مسأله اول تفاوت انسان با جانداران و تولید معنای علم و ایمان و رابطه آن دو با یکدیگر و مسأله دوم ضرورت مکتب و ایدئولوژی با توجه به تقسیم فعل انسان به افعال التذاذی و افعال تدبیری. 🔹جلسه چهارم و پنجم ناظر به انواع جهان بینی ، و است و مزایای هر یک بررسی می شود. معیارهای رجحان جهان بینی ها و مقوله وحدت وجود و توحید و نیز در این دو جلسه بیان شده است. 📌 لینک دانلود صوت 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/1391 @almorsalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊 #after_you ▫️یه کار تمیز، ساده و زیبا #بشنوید 📩 اثری از گروه هنری وِتر در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی #vetr 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅روش علامه طباطبایی در آموزش معارف به جوانان 🔸 جزواتی نوشتند برای محصلین دوره دبیرستان تا با زبان ساده آن ها را با معارف اسلامی آشنا کنند. آقای سید مهدی آیت اللهی در همان زمان این جزوات رو به صورت یک و با اجازه علامه طباطبایی با عنوان "آموزش دین" چاپ می کند. ♦️نکته جالبی که در این کتاب وجود دارد اشاره بسیار پر رنگ به ابعاد اجتماعی دین اسلام است. علامه طباطبایی پیش از ورود به توحید در یک مقدمه نسبتاً طولانی ابعاد اجتماعی اسلام را تشریح می کنند. من بعضی از عناوین داخل مقدمه را برای شما می نویسم. تصویر دو صفحه از این مقدمه را در ادامه براتون می فرستم. 📌نقش دین در اجتماع 📌نیازمندی اجتماع به مقررات 📌آزاد بودن انسان در برابر مقررات 📌نقطه ضعف در پیشرفت مقررات 📌سرچشمه اصلی ضعف قانون چیست 📌مزیت دین بر سایر قوانین 📌اهمیت اسلام در آسودگی بشر 📌مقایسه اسلام با روش های دیگر اجتماعی 📌پیشرفت اسلام با وسایل طبیعی 📌آموزش و پرورش در اسلام 📌خدمات اسلام در حیات اجتماعی 📌حفظ منافع افراد و رفع اختلافات 📌روش اسلام و پایه اساسی آن 📌مبارزه اسلام با اختلاف و دشمنیها 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔵مقایسه اسلام با دیگران در این عبارت علامه طباطبایی تصریح می کنند که دین اسلام یک دین صد در صد اجتماعی است چرا که بدون وجود ابعاد اجتماعی، اصلاح فرد و جامعه ممکن نیست. ایشان در دلیل اول به دوران جدید نیز اشاره می کنند که در آن جوامع بشری و روابط جهانی روز به روز نزدیکتر و محکمتر می شود. این عبارات خیلی ارزشمند هستند. این متن الگویی است برای انتقال معارف اسلام به نسل های جدید 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸گوشه حرم حضرت معصومه اتاق نسبتاً بزرگی هست که به نوعی مقبره حاج اسماعیل دولابی است. مردم روزانه به این اتاق می آیند و فاتحه ای برای این مرد بزرگ می خوانند. 🔸امروز جلسه افتتاحیه طرح "مصباح" در این اتاق برگزار شد. حدود 20 دانش آموز نخبه و اهل مطالعه از رشته علوم انسانی خودشون رو از بندرعباس به قم رساندند تا در این دوره شرکت کنند. سخنران افتتاحیه حاج آقای هاشمی است. 🔸قرار شده از شنبه تا جمعه هر روز 4 ساعت با بچه ها باشیم. 2 ساعت تدریس، 1 ساعت پرسش و پاسخ و 1 ساعت هم در بعد از ظهر مباحثه و مشاوره. 🔸موضوع هم همان انسان و ایمان و جهان بینی توحیدی 😅 پی نوشت: اولین باره برای بچه های دهه هشتادی درس می گم. خدا بخیر کنه 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔴درد و دل های شهید مطهری از ناشناخته بودن "اسلام" 🔸دین مقدّس اسلام یک دین است. حقایق این دین تدریجا در نظر مردم، واژگونه شده است، و علت اساسی گریز گروهی از مردم، تعلیمات غلطی است که به این نام داده میشود. این دین مقدّس در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر از ناحیه برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ضربه و صدمه میبیند. هجوم استعمار غربی با عوامل مرئی و نامرئیش از یک طرف، و قصور یا تقصیر بسیاری از مدعیان حمایت از اسلام در این عصر از طرف دیگر، سبب شده که اندیشه های اسلامی در زمینه های مختلف، از اصول گرفته تا فروع، مورد هجوم و حمله قرار گیرد. بدین سبب این بنده وظیفه خود دیده است که در حدود توانایی در این میدان انجام وظیفه نماید. (عدل الهی/14) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔹بخشی از مقاله ♦️«روانکاوی و فرم - حس» (شماره هفتم مجله فرم و نقد) 📝 مسعود فراستی 🔸روانکاوی برخلاف فلسفه، جامعه‌شناسی، روانشناسی و زبان‌شناسی، با ناخودآگاه مأنوس است، اما همچون آن مدیوم‌ها، هنر را نه موجود زنده، که ابزار اثبات نظریه‌های خود می‌گیرد. لاجرم از درک آن عاجز مانده و خود را از لذت هنر نیز محروم می‌سازد. 🔸روانکاوی به ما یاری می‌دهد تا وجه یا وجوهی از شخصیت مؤلف را بهتر دریابیم (برای مثال: نقد فروید بر داوینچی) اما مؤلف، تنها به‌مثابۀ یک شخصیت خاص، و نه شخصیتی آفرینش‌گر که هنر -فرم- می‌سازد. یاری روانکاوی به ما هم به شرطی است که روانکاو نباشیم و فقط تا حدی به آن مجهز شویم. حدش را نیز هنر تعیین می‌کند. هنر، نه ‌دربارۀ چیزی، که خود یک «چیز» -شیء زنده- است. 🔸هنر بی‌قصد و غرض است. نه می‌خواهد چیزی را بگوید و نه درخدمت -و برای- چیزی باشد؛ نه «هنر برای هنر» و نه هنر متعهد -هنر برای اجتماع- و نه هنر برای اخلاق. 🔸هنر مدیون نقد است. آثار خوب و بزرگ هنری، با نقد جلا می‌یابند و ملموس‌تر و لذت‌‌بخش‌تر می‌شوند؛ و آثار بد، تخریب و رسوا. 🔸هنر و نقد، بنا کردن و تحقق سوژۀ خودِ مدام در حال شدن -هنرمند و منتقد- است در مسیر تغییر جهان. ♦️هگل میگوید: «هنر مرده است». اما تا زمانی که سوژه-انسان پا برجاست، هنر و نیاز به آن نیز پابرجاست. پس زنده‌باد هنر-انسان. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🚫 قدیسی به نام احمد شاملو 🔸مستند قدیس به معنای واقعی کلمه نشان دهنده مریضی قسمتی از جریان روشنفکری جامعه ایران است. 🔸جریانی که درکی از هنر و فرم نداشت و زیبایی را در جایی غیر از انسان جستجو می کرد. شعر سپید که بیش از ابتکار، حاصل صنعت ترجمه بود با صورتی مهاجم متولد شد. 🔸 ای کاش احمد شاملو قدر توصیه های نیما یوشیج و فروغ فرخزاد را می دانست و اینچنین به خودزنی نمی افتاد 🔹 این مستند مجموعه ای از روایت های ناب از احوالات شعر و ادبای ماست. پی نوشت: درگیر حواشی مستند نشوید که لایزیدهم الا خسارا https://www.aparat.com/v/LIaVu 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠@sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 این همه رنگ از کجا آورده ای تا بشکوفی؟! 🔸 سالهاست نوشته های زیادی درباره جامعه #غمگین ایرانی می نویسند و می خوانیم. 🔸 آنچه در ذهنم با دیدن این عکس جان می گیرد، تصویر مادری شاد و سرزنده و امیدوار است. مادری که احتمالا پشت لنز دوربین، بهترین لحظات عمرش را ثبت کرده. مادری که در عکس ها نیست ولی همه عناصر حافظه جمعی ایرانیان، سلیقه اوست. مادری که هم هست و هم نیست. مادری که ترجیح می دهد مهرمادرانه یا سلیقه زندگی اش را به نمایش بگذارد تا این که از خودش عکس سلفی منتشر کند. 🔸این همه رنگ از کجا آمده؟ 🔸پتو و زیرانداز، بالش و رومیزی و حتی لباس خوابی که این کودک به تن کرده با سلیقه چه کسی انتخاب شده؟ 🔸آیا این رنگ ها نماینده مادری است که از خانه داری و آش پزی افسردگی گرفته و خود را در زندان محدودیت ها محبوس می بیند؟ 🔸مادری که در این عکس حس می کنیم، از کجا روحیه و طراوت گرفته و امید زندگی اش به چیست؟ 🔸چرا فشارهای روانی زنان طبقه متوسط #کلان_شهرها در او کارساز نشده؟ چگونه استیلای مردانه را پذیرفته؟ آیا #زیبایی این تصویر ناشی از جهل و ظلم پذیری اوست؟ آیا اگر او هم سودای چهارشنبه های سفید را در سر می پرورانید، خانه و زندگی اش همین گونه رنگین بود؟ 📌به قول یانیس ریتسوس: پنجه ی مریم رسته در شکاف صخره ای این همه رنگ از کجا آورده ای تا بشکوفی؟ قطره قطره شکوفه از سر صخره ها گرد آورده ام از گلبرگ های سرخ دستمالی بافته ام تا آفتاب هدیه کنم... 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🌠 تصویری از جلسه شبانه استاد جواهری با شرکت کنندگان دوره اندیشه میزان در محل اسکان ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ 📲 @mizanmatahar
💠 درسهای دوره اندیشه میزان مخصوص طلاب و دانشجویان 🔴 در این یک هفته که خدمت دوستان دوره اندیشه میزان بودم سرفصل هایی را مطرح کردم که یک خلاصه ای از آن را برای کانال دوره اندیشه میزان نوشتم. 🔵نتایجی که از کلاس ها تا الآن گرفته شده به صورت خلاصه به شرح ذیل است:
🔅 7 نکته در جمع بندی و یک ارجاع (سرفصل شهید مطهری و علوم انسانی) 🔰سید مجتبی جواهری 🔘 غرض از مباحثی که در توضیح تحولات سیاسی و اجتماعی غرب و جریانات فلسفی آن بیان شد، زمینه سازی برای بررسی نسبت آراء شهید مطهری و مسائل علوم انسانی مدرن بود. در ادامه به نتایج بدست آمده اشاره ای کوتاه خواهیم داشت: 💎 1- علوم انسانی در ذات خود یک پدیده مدرن هستند و ریشه آن به مقوله بازمی گردد. اصولی مثل سکولاریسم، تجربه گرائی، اصل قدرت و تسخیر ( ) و نفی جزم گرایی حاصل ذات اومانیستی آن است. 💎 2- برای شناخت علوم انسانی باید ظرف فکری و تحولات سیاسی و اجتماعی آن را به خوبی بشناسیم تا در مقام نقد دچار آسیب جزء نگری یا نقد انتزاعی نشویم. ما برای ظرف فکری به نظریه سوبژکتیویته دکارت و در تحولات سیاسی و اجتماعی به مقوله استعمار در معانی مختلف اشاره کردیم و در ادامه ساختار استعماری آن را در نظریه شرح دادیم. 💎 3- ما در این جلسات نشان دادیم که شهید مطهری برداشت صحیحی از ذات مسائل علوم انسانی غربی داشته و هیچ وقت آن را از ماهیت خود تفکیک نکرده است. 💎 4- ما در این جلسات متوجه شدیم که با توجه به روش تجربه گرای خود چاره ای ندارد مگر این که بعد از تشکیل دولت مدرن تدوین گردد، چون آزمایشگاه علوم انسانی تجربه تمدنی بشر در عصر مدرن است. بنابراین حتی اگر اندیشه را مقدم بر قدرت (یا فعل) بدانیم، مسلم این است که علم به معنای مجموعه از گزاره های تدوین شده، قطعا پس از تجربه تمدنی تولید و تحصیل می شود. 💎 5- مهمترین گام برای تأسیس علوم انسانی و ِ (معادل کاربردی آنچه امروز در دنیای غرب وجود دارد) تشکیل حکومت اسلامی بود تا دانشمند اسلامی را با مسائل بومی خود در مدیریت انسان و استکمال آن از نزدیک آشنا کند. پیش از تجربه تمدنی مسأله تولید نخواهد شد و بدون مسأله علمی بنا نمی شود. 💎 6- شهید مطهری در مواجه با غرب تنها به یکی از ابعاد آنها مثل مواجه فقهی محدود نشده بلکه مواجه شهید مطهری در همه ابعاد اعم از ابعاد معرفت شناسانه، ابعاد فلسفی و ابعاد انسان شناسانه و ابعاد جامعه شناسانه و ... است. عده ای به غلط تنها راه حل ایجابی شهید مطهری را کتاب اسلام و نیازهای زمان دانستند حال آن که مواجه شهید مطهری با تمدن غرب دامنه بسیار وسیعی دارد. 💎 7- نقد و تولید فکری شهید مطهری مبتنی بر دو امر اساسی است: اول ایشان که برگرفته از قرائت و ابتکار علامه طباطبایی از ملاصدراست و دوم ایشان در استفاده از مبانی و روش های فقهی حضرت امام خمینی (ره) است. 📚 در ادامه برای آگاهی بیشتر از نگاه انتقادی ایشان به مبنای اومانیسم در فلسفه مدرن، بعضی از عبارات ایشان را معرفی می کنیم: 🔸مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ج 1 (انسان و ایمان)/ ص 13 و 14 🔸مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ج 4 (انسان در قرآن)/ ص 64 {خودآگاهی انسانی} 🔸نقدی بر مارکسیسم/ص 71 و 72 {نظریه فوئرباخ و آگوست کنت} 🔸آینده انقلاب اسلامی ایران/ ص 178 و 280 {آیا اومانیسم بدون ایمان به خدا امکان دارد/ اومانیسم ملازم قبول نوعیت انسان و فطرت است} 🔸گریز از ایمان و گریز از عمل/ ص 81 {دین انسانیت} (ادامه دارد....) ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ 📲 @mizanmatahar