eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
697 دنبال‌کننده
336 عکس
53 ویدیو
22 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 این همه رنگ از کجا آورده ای تا بشکوفی؟! 🔸 سالهاست نوشته های زیادی درباره جامعه #غمگین ایرانی می نویسند و می خوانیم. 🔸 آنچه در ذهنم با دیدن این عکس جان می گیرد، تصویر مادری شاد و سرزنده و امیدوار است. مادری که احتمالا پشت لنز دوربین، بهترین لحظات عمرش را ثبت کرده. مادری که در عکس ها نیست ولی همه عناصر حافظه جمعی ایرانیان، سلیقه اوست. مادری که هم هست و هم نیست. مادری که ترجیح می دهد مهرمادرانه یا سلیقه زندگی اش را به نمایش بگذارد تا این که از خودش عکس سلفی منتشر کند. 🔸این همه رنگ از کجا آمده؟ 🔸پتو و زیرانداز، بالش و رومیزی و حتی لباس خوابی که این کودک به تن کرده با سلیقه چه کسی انتخاب شده؟ 🔸آیا این رنگ ها نماینده مادری است که از خانه داری و آش پزی افسردگی گرفته و خود را در زندان محدودیت ها محبوس می بیند؟ 🔸مادری که در این عکس حس می کنیم، از کجا روحیه و طراوت گرفته و امید زندگی اش به چیست؟ 🔸چرا فشارهای روانی زنان طبقه متوسط #کلان_شهرها در او کارساز نشده؟ چگونه استیلای مردانه را پذیرفته؟ آیا #زیبایی این تصویر ناشی از جهل و ظلم پذیری اوست؟ آیا اگر او هم سودای چهارشنبه های سفید را در سر می پرورانید، خانه و زندگی اش همین گونه رنگین بود؟ 📌به قول یانیس ریتسوس: پنجه ی مریم رسته در شکاف صخره ای این همه رنگ از کجا آورده ای تا بشکوفی؟ قطره قطره شکوفه از سر صخره ها گرد آورده ام از گلبرگ های سرخ دستمالی بافته ام تا آفتاب هدیه کنم... 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🌠 تصویری از جلسه شبانه استاد جواهری با شرکت کنندگان دوره اندیشه میزان در محل اسکان ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ 📲 @mizanmatahar
💠 درسهای دوره اندیشه میزان مخصوص طلاب و دانشجویان 🔴 در این یک هفته که خدمت دوستان دوره اندیشه میزان بودم سرفصل هایی را مطرح کردم که یک خلاصه ای از آن را برای کانال دوره اندیشه میزان نوشتم. 🔵نتایجی که از کلاس ها تا الآن گرفته شده به صورت خلاصه به شرح ذیل است:
🔅 7 نکته در جمع بندی و یک ارجاع (سرفصل شهید مطهری و علوم انسانی) 🔰سید مجتبی جواهری 🔘 غرض از مباحثی که در توضیح تحولات سیاسی و اجتماعی غرب و جریانات فلسفی آن بیان شد، زمینه سازی برای بررسی نسبت آراء شهید مطهری و مسائل علوم انسانی مدرن بود. در ادامه به نتایج بدست آمده اشاره ای کوتاه خواهیم داشت: 💎 1- علوم انسانی در ذات خود یک پدیده مدرن هستند و ریشه آن به مقوله بازمی گردد. اصولی مثل سکولاریسم، تجربه گرائی، اصل قدرت و تسخیر ( ) و نفی جزم گرایی حاصل ذات اومانیستی آن است. 💎 2- برای شناخت علوم انسانی باید ظرف فکری و تحولات سیاسی و اجتماعی آن را به خوبی بشناسیم تا در مقام نقد دچار آسیب جزء نگری یا نقد انتزاعی نشویم. ما برای ظرف فکری به نظریه سوبژکتیویته دکارت و در تحولات سیاسی و اجتماعی به مقوله استعمار در معانی مختلف اشاره کردیم و در ادامه ساختار استعماری آن را در نظریه شرح دادیم. 💎 3- ما در این جلسات نشان دادیم که شهید مطهری برداشت صحیحی از ذات مسائل علوم انسانی غربی داشته و هیچ وقت آن را از ماهیت خود تفکیک نکرده است. 💎 4- ما در این جلسات متوجه شدیم که با توجه به روش تجربه گرای خود چاره ای ندارد مگر این که بعد از تشکیل دولت مدرن تدوین گردد، چون آزمایشگاه علوم انسانی تجربه تمدنی بشر در عصر مدرن است. بنابراین حتی اگر اندیشه را مقدم بر قدرت (یا فعل) بدانیم، مسلم این است که علم به معنای مجموعه از گزاره های تدوین شده، قطعا پس از تجربه تمدنی تولید و تحصیل می شود. 💎 5- مهمترین گام برای تأسیس علوم انسانی و ِ (معادل کاربردی آنچه امروز در دنیای غرب وجود دارد) تشکیل حکومت اسلامی بود تا دانشمند اسلامی را با مسائل بومی خود در مدیریت انسان و استکمال آن از نزدیک آشنا کند. پیش از تجربه تمدنی مسأله تولید نخواهد شد و بدون مسأله علمی بنا نمی شود. 💎 6- شهید مطهری در مواجه با غرب تنها به یکی از ابعاد آنها مثل مواجه فقهی محدود نشده بلکه مواجه شهید مطهری در همه ابعاد اعم از ابعاد معرفت شناسانه، ابعاد فلسفی و ابعاد انسان شناسانه و ابعاد جامعه شناسانه و ... است. عده ای به غلط تنها راه حل ایجابی شهید مطهری را کتاب اسلام و نیازهای زمان دانستند حال آن که مواجه شهید مطهری با تمدن غرب دامنه بسیار وسیعی دارد. 💎 7- نقد و تولید فکری شهید مطهری مبتنی بر دو امر اساسی است: اول ایشان که برگرفته از قرائت و ابتکار علامه طباطبایی از ملاصدراست و دوم ایشان در استفاده از مبانی و روش های فقهی حضرت امام خمینی (ره) است. 📚 در ادامه برای آگاهی بیشتر از نگاه انتقادی ایشان به مبنای اومانیسم در فلسفه مدرن، بعضی از عبارات ایشان را معرفی می کنیم: 🔸مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ج 1 (انسان و ایمان)/ ص 13 و 14 🔸مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ج 4 (انسان در قرآن)/ ص 64 {خودآگاهی انسانی} 🔸نقدی بر مارکسیسم/ص 71 و 72 {نظریه فوئرباخ و آگوست کنت} 🔸آینده انقلاب اسلامی ایران/ ص 178 و 280 {آیا اومانیسم بدون ایمان به خدا امکان دارد/ اومانیسم ملازم قبول نوعیت انسان و فطرت است} 🔸گریز از ایمان و گریز از عمل/ ص 81 {دین انسانیت} (ادامه دارد....) ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ 📲 @mizanmatahar
🔹 پست اول 🔅 تأکید شهید مطهری بر به عنوان هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران در سخنرانی به مناسبت ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران 🔚 ادامه در تصویر بعدی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 💠 @sm_javaheri
🔹 پست دوم 🔅 تأکید شهید مطهری بر به عنوان هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران در سخنرانی به مناسبت ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران ❓❓❓❓ مقصود شهید مطهری از توحیدی چیست؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 💠 @sm_javaheri
🅾 کلیات شاخصه های نظام آموزشی و پژوهشی مطلوب برای یک حوزه علمیه 🔰 حجت الاسلام سید مجتبی جواهری @almorsalat 👇👇👇👇
🅾 کلیات شاخصه های نظام آموزشی و پژوهشی مطلوب برای یک حوزه علمیه 🔰 حجت الاسلام سید مجتبی جواهری ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ ❓❓ 🔸سلام علیکم جناب استاد 🔸بنده مدیر یکی از حوزه‌های علمیه استان سیستان و بلوچستان هستم. 🔸می خواستم نگاه و دیدگاه حضرتعالی را به صورت مبسوط راجع به پیشرفت طلاب هم در بخش آموزشی و هم پژوهشی بدانم. یک حوزه خوب و پیشرفته در این دو مقوله چه برنامه هایی باید داشته باشد. هم طبق برنامه درسی مرسوم حوزه و هم برنامه‌ریزی فوق العاده جهت پیشرفت طلاب. جنابعالی چه طرح و برنامه ای را پیشنهاد می فرمایید؟ 🔸ممنون و متشکرم ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ ✅ : حجت الاسلام سید مجتبی جواهری @smojtabaamin ♦️نکاتی که به ذهن حقیر می رسد و می توانم آن را در قالب یک پیام رسان خدمت شما مطرح کنم به صورت کلی بر دو قسم است. 🔹قسم اول: مسائلی درباره محتوای آموزشی 🔹قسم دوم: مسائلی درباره روش ها و متدهای مفید در آموزش و پژوهش 💢 قسم اول: محتوای آموزشی ▫️پیرامون قسم اول که مربوط به محتوای آموزشی است باید عرض کنم که آنچه به نظر می رسد بهترین شناخت موجود از اسلام برگرفته از جریان علمی ای است که توسط حضرت امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) طرح ریزی شده است. ▫️این جریان اولاً جامع ترین خوانش موجود از اسلام است و قرائت ایشان نسبت به اسلام وحدانی بیشترین قرابت را دارد. هر کدام از طوایف و نحله های فکری در حوزه علوم اسلامی متشتت و پراکنده است و امکان سازماندهی به همه معارف اسلامی در آن ها وجود ندارد. عده ای اسلام را محدود به فقه و عده ای دیگر محدود به معقولات دانسته اند. عده ای آن را وسیله تهذیب فردی و عده ای دیگر مشغول علم زدگی و تأمین معاش یا مقاصد دیگر اجتماعی با معارف آن هستند. در حالی که امام و علامه هر دو نگاهی جامع به اسلام دارند و مقصود از آن را هدایت بشر دانسته و همه علوم را در خدمت این امر اصلی می دانند. از این رو هدایت در نگاه ایشان علاوه بر فرد و جامعه به دنیا و آخرت توأمان می پردازد. نگاه این دو عالم، اتفاقا تنها خوانشی است که می تواند نیاز انسان عصر امروز را به دین برطرف کند و برای او مسیر هدایت تعیین کند. ▫️ثانیاً ایشان معارف اسلامی را در دو جنبه حقیقت و اعتبار به خوبی و متناسب با یکدیگر تقریر کرده اند. همین امر منجر به اشاره اندیشه ایشان به اسلام وحدانی شده است که مطلوب حقیقی از دین است. ▫️آنچه موسوم به نظام فکری برای شناخت اسلام است، زائیده تفکری است که اولا همه جانبه باشد ثانیا روش مند و سازمان پذیر باشد. این ویژگی گوهر گرانبهایی است که در دست احدی از متأخرین و قدما با این دقت یافت نمی شود. ▫️برای تفصیل بیشتر مدعای فوق چاره ای ندارم الا این که شما را به لینکهایی ارجاع دهم که در آن ها به این ویژگی ها اشاره های زیادی شده است. ▫️در ابتدا "نگاهی به دریا" که نکاتی پیرامون فکر و اندیشه امام خمینی است که از دروس استاد علی فرحانی تقطیع شده: 🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5295 ▫️و در مرتبه بعد این صوت کوتاه است که ویژگی اندیشه امام و علامه طباطبایی در آن تقریر شده: 🆔 https://eitaa.com/almorsalat/1770 ▫️مطالب دیگری هم هست که فعلا مجال بیان آن نیست و در صورت تمایل می توانم آن ها را ارائه دهم. 💢 قسم دوم: درباره روش ها ▪️نکته اول: ترکیب آموزش و پژوهش به صورت خلاصه اگر بخواهم بگویم؛ یکی از سیاست های غلط در فضای حوزه امروز که جلوی بازدهی آن را گرفته به فراموشی سپردن روش های اجتهادی قدمای ماست. متأسفانه تا اسم قدما را به زبان می اوریم غالبا گمان می کنند که مقصود، شرکت در درس های متعدد از کتب قدیمی است. حال آن که آنچه اختیار کرده ام روش اجتهاد پرور آنهاست. ▪️این روش، ترکیب آموزش و پژوهش با یکدیگر است. یعنی متعلم عمده بار آموزشی را با پژوهش های متعدد به دوش کشد. پژوهش حین آموزش و آموزش حین پژوهش. ▪️در متن درس و حین آموزش لازم است طلبه میان مفاهیمی که آموخته با حوزه مفاهیم پیشین خود ارتباط و اتصال برقرار کند و تأثیر آن ها را بر یکدیگر بداند. در این صورت طلبه دارای یک نظام معنایی از علم مورد نظر می شود. عمده آنچه مسیر اجتهاد را برخلاف سنت های پیشین حوزوی طولانی کرده است یادگیری جزیره جزیره علوم و حتی مباحث مختلف یک علم است. این جزیره ها باید با کمک پژوهش ها و زیر نظر اساتید به یک دیگر متصل و مرتبط شود. 📌(به دلیل طولانی شدن پیام از ذکر مثال خودداری می کنم) ▪️برای اجرائی شدن این سیاست می توانیم از سازوکار در کنار شرکت در درس رسمی استفاده کنیم. یعنی استاد در وقتی جداگانه و به صورت شخصی تر از طلاب بخواهد درباره ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی فکر کنند و با مشاوره آن ها را به مقصد برساند. توجه کنید که مشاوره در اینجا تقریر ثانی درس یا مباحثه درس یا بیان نکات جدیدتر از درس نیست. در مشاوره مبتنی بر همان نکاتی که آموزش داده شده ارتباط و اتصال میان مفاهیم و گزاره ها به بحث گذاشته می شود و نتیجه آن برای طلاب نوشتن با این رویکرد است. ▪️ حاصل نگاه سازمانی به مفاهیم زیر نظر استاد در مشاوره تحصیلی است. تقریر نویسی غیر از خلاصه کردن درس است. ▪️بنابراین توضیحات، درس، مشاوره و تقریر سه مرحله مهم در یادگیری است. نوشتن تقریر نیاز به پژوهش دارد و این پژوهش به معنای تتبع یا تلنبار کردن عبارات مختلف در کتب مختلف نیست. پژوهش در این جا به معنای تمرکز و تفکر بر مطالب مطرح شده در درس و کشف روابط و اتصالات آن ها با مفاهیم تصوری پیشین است. ▪️نکته دوم: سیر مطلب ما، مطلب هل، مطلب لم یکی دیگر از سیاست های آموزشی و تربیتی صحیح در سنت حوزوی ما رعایت مراحل آموختن یک علم است. ضروری است که دغدغه اصلی در آغاز یادگیری یک علم، شناخت مفاهیم تصوری آن علم باشد نه فهرست کردن براهین و ادله و مویدات آن. ▪️در گام بعدی یعنی پس از شناخت چیستی مفاهیم علم، طلبه به دنبال احکام و لوازم آن می رود و لوازم هر یک را از دیگری تفکیک می کند و تأثیر آن لوازم بر مفهوم را شناسایی و رصد می کند. در مرحله آخر پس از این که با یک نظام فکری، علم مورد نظر را آموخت، می تواند به اقوال دیگر رجوع کرده و نظام های مشابه را بازسازی کند. اگر مراحل ابتدایی به خوبی طی شود طلبه می تواند با آموختن چند گزاره از نظام فکری دیگر، کل آن نظام را برای خود بازسازی کند. این بود که در گذشته بزرگان و فقهای ما می توانستند فتوای فقهای دیگر یا حتی فقهای مذاهب دیگر را با توجه به مبنای آن ها به خوبی حدس بزنند و بدون رجوع به نوشته های آنان بازگو کنند. ▪️با رعایت این دو نکته در سیاست های آموزشی و پژوهشی می توانید مقدمات اجتهاد واقعی را در تربیت ذهن و فکر طلاب فراهم کنید. ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 مروری بر یک اجتهاد به معنای #واقعی ▫️ (قسمت اول) 🔰 حجت الاسلام سید مجتبی جواهری @almorsalat 👇👇👇👇
💫 مروری بر یک اجتهاد به معنای ▫️(قسمت اول) 🔰 حجت الاسلام سید مجتبی جواهری @smojtabaamin 🌐🌐🌐🌐🌐 🔹به عبارات ذیل دقت کنید: ▪️ در این درس که اولین درس ماست لازم است دانشجویان عزیز از هم اکنون یک نکته را بدانند و در پی جستجو و تحقیق بیشتر برآیند و خویشتن را کاملًا مجهز سازند، و آن این که فرهنگ اسلامی خود یک فرهنگ ویژه و خاصی است در میان فرهنگهای جهان، با یک روح خاص و یک سلسله مشخصات مخصوص به خود. ... ▪️ اگر فرهنگی از انگیزه‌هایی ویژه برخوردار باشد، جهت و حرکت مخصوص به خود داشته باشد، آهنگ حرکتش با آهنگ حرکت سایر فرهنگها متفاوت باشد، عناصر ویژه‏ای وارد کند و آن عناصر برجستگی خاصی داشته باشد، دلیل بر این است که آن فرهنگ اصالت و شخصیت دارد. (کلیات علوم اسلامی/منطق و فلسفه/ص 18) 🔹شهید مطهری معتقد است فرهنگ اسلامی یک فرهنگ خاص، اصیل و مستقل است. ایشان رابطه این فرهنگ با فرهنگ های پیرامونی خود را به خوبی تبیین می کنند و می فرمایند: ▪️بدیهی است که برای اثبات اصالت یک فرهنگ و یک تمدن، ضرورتی ندارد که آن فرهنگ از فرهنگها و تمدنهای دیگر بهره نگرفته باشد، بلکه چنین چیزی ممکن نیست. هیچ فرهنگی در جهان نداریم که از فرهنگها و تمدنهای دیگر بهره نگرفته باشد، ولی سخن در کیفیت بهره‏گیری و استفاده است. ▪️یک نوع بهره‏گیری آن است که فرهنگ و تمدن دیگر را بدون هیچ تصرفی در قلمرو خودش قرار دهد. اما نوع دیگر این است که از فرهنگ و تمدن دیگر تغذی کند؛ یعنی مانند یک موجود زنده آنها را در خود جذب و هضم کند و موجودی تازه به وجود آورد. @almorsalat ▪️فرهنگ اسلامی از نوع دوم است، مانند یک سلّول رشد کرد و فرهنگهای دیگر را از یونانی و هندی و ایرانی و غیره در خود جذب کرد و به صورت موجودی جدید با چهره و سیمایی مخصوص به خود ظهور و بروز کرد و به اعتراف محققان تاریخ فرهنگ و تمدن، تمدن اسلامی در ردیف بزرگ‏ترین فرهنگها و تمدنهای بشری است. این سلّول حیاتی فرهنگی در چه محلی و به دست چه کسی و از چه نقطه‌ای رشد خود را آغاز کرد؟ این سلول مانند هر سلول دیگر که در آغاز کوچک و نامحسوس است، در شهر مدینه به وسیله شخص پیامبر گرامی پایه گذاری شد و از علوم اسلامی نوع اول آغاز به کار کرد. برای آگاهی بیشتر باید به کتب مربوطه مراجعه کنید» (کلیات علوم اسلامی/منطق و فلسفه/ص 19) 🔹توضیح استاد مطهری یک کلید واژه مهم دارد و آن یا است. بهترین نمونه ای که می توان آن را به عنوان الگو معرفی کرد مواجهه ائمه اطهار (ع) با اندیشه های یونان باستان است. پیش از این مواجهه، فضا برای بازگو کردن بسیاری از حقایق فراهم نبود و یا آمادگی عمومی وجود نداشت ولی با برپایی مناظرات متعدد، مجموعه ای از میراث روایی ائمه اطهار (ع) در تاریخ باقی ماند تا منشأ الهام یکی از مهمترین مکاتب فلسفی تاریخ بشر باشد و قرن ها بعد در عصر رنسانس با ترجمه آثار (ره) به جهانیان معرفی گردد. 🔹این نقطه آغازی بود تا در حافظه تاریخ، مکتب نه به عنوان یک گرایش کلامی غیر از معتزله و اشاعره، بلکه به عنوان خوانشی برخواسته از اسلام به تفسیر انسان و هستی بپردازد. 🔹معنای واقعی اجتهاد همین است از این رو تقلید از میت جایز نیست. اجتهاد یعنی پاسداری از مرزهای فرهنگی تمدن اسلامی نه تهاجم و نه انفعال، بلکه و آن ها در فرهنگ اصیل خود. پاسداری نیاز به دارد و حیات به معنای آگاهی از لحظه به لحظه خط مقدم جبهه هاست. بنابراین شاید شرط حیات برای مرجع تقلید را همان تسلط و اشراف او بر شرایط و اقتضائات زمانه بدانیم. 🔹پس از پیروزی بر جریان ماتریالیسم با پاسداری بزرگانی همچون ، امروز نوبتِ جهاد دیگری است. سالهاست رهبری به تعابیر مختلف اولویت اصلی حوزه های علمیه و دانشگاه ها را تولید اسلامی خوانده اند. این امر همچون موارد پیشین نیاز به اجتهاد دارد. اجتهادی که با مفهوم «هضم» و «تغذیه» در ارتباط است. 🔹 ما چگونه می توانیم از علوم انسانی ایجاد شده در تمدن غرب استفاده کنیم و معارف خود را بازتولید کنیم؟ قطعا از جمله برجسته ترین شخصیت های معاصری که گام های قابل ملاحظه ای در آغاز این حرکت برداشته است کسی غیر از استاد شهید مطهری نیست. ایشان در توصیه به می فرمایند: ▪️«حوزه‌های علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آورده‌اند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت علوم انسانی جدید به فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) می‌توانند از این انزوای حقارت‏آمیز علمی خارج شوند و کالاهای فرهنگی خود را در زمینه‌های مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند.» (آینده انقلاب اسلامی ایران/رسالت های حوزه و روحانیت) 🔹در ادامه این مجموعه نوشته ها قصد داریم یکی از نمونه های اجتهاد شهید استاد در برابر یکی ازمسائل علوم انسانی را رمزگشایی کنیم تا روش ایشان را در این پیکار بیاموزیم. 💠 ادامه دارد.... @almorsalat
🔸قسمتی از صوت جلسه اول تدریس حجت الاسلام جواهری 🔸مقدمه کلی در ضرورت شناخت ذاتیات علوم انسانی مدرن 🔹شناخت ذاتیات علوم انسانی مدرن و مطالعه تحولات اجتماعی غرب یکی از مهمترین ضرورت های مطالعه در فضای علوم انسانی است 🔹متأسفانه در بسیاری از جریانات علمی در حوزه تفکر اسلامی آنچه به عنوان معادل علوم انسانی در غرب مطرح می شود اساساً ارتباطی به علوم انسانی ندارد و هیچ کارکرد تمدنی برای ما نخواهد داشت. 🔹این آسیب از سویی به مبانی انسان شناسی و هستی شناسی دانشمندان باز می گردد و از سوی دیگر به عدم شناخت ایشان از علوم انسانی مدرن و عدم ملاحظه تحولات سیاسی و اجتماعی غرب است. 🔹با توجه به این مقدمه در دوره اندیشه میزان ذیل سرفصل "مطالعه دلالت های اندیشه بر علوم انسانی" چهار دوره تطور دنیای غرب (دوره باستان، قرون وسطا، دوره رنسانس یا عصر روشنگری، دوره مدرن) به صورت کلی بیان شد. 🎧 صوت جلسه 👇👇 🌐 کانال اندیشه میزان 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 📲 @mizanmatahar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 🔸قسمتی از صوت جلسه اول تدریس حجت الاسلام جواهری 🔸مقدمه کلی در ضرورت شناخت ذاتیات علوم انسانی مدرن 🎧 صوت جلسه 🌐 کانال اندیشه میزان 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 📲 @mizanmatahar
📢📢 اگر تمایل داشتید 6 جلسه صوت های بنده رو از دوره اندیشه میزان دانلود کنید به لینک داخل پست زیر مراجعه کنید 👇👇👇👇👇
📣📣 🔻قابل توجه طلاب و دانشجویان محترم 🔈🔈 ❇️ برای خریداری و دانلود صوت دروس دوره اندیشه میزان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🌐 soda96.ir/eLVm 🔸🔸🔸🔸🔸 📢 کانال دوره اندیشه میزان 📲 @mizanmatahar
💭💭💭 ♦️ تابستان امسال در خدمت بعضی از دوستان اهل بندرعباس که در رشته علوم انسانی تحصیل می کردن، بودم. 🔹با بعضی از رفقا هنوز ارتباط دارم. یکی از رفقا این سوال رو برام فرستاد. منم در جوابش این صوت رو فرستادم 🔈🔈 👇👇👇👇 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به سوالی درباره خیر و شر و افعال الهی 🔈🔈 👇👇👇👇 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ♦️امروز به درخواست مدیریت کتابخانه دارآباد تهران، چند دقیقه درباره ضرورت برگزاری یادبود دفاع مقدس صحبت کردم. جلسه 🔉🔉 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️تعریض به حاجی سبزواری و توجه ویژه به ذائقه عرفانی 🔆 مرحوم امام در کتاب تقریرات فلسفی اشاره ای به ذوق عرفانی کرده و فهم کلام عرفا را منوط به داشتن ذائقه عرفانی می خوانند. ایشان معتقدند توان تفسیر کلام را نداشته و برداشت او را به تفسیر یک ملحد از سخن نبی مرسل تشبیه می کنند. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🎥 ♦️دو اشاره لطیف 🔹الانسان عبید الاحسان 🔹 انسان بنده احسان است. 🔸من که زانو به زانوی امام می شینم نمی فهمم در مغز امام چی میگذره اون بچه با کیلومترها فاصله داره به فکر امام عمل میکنه. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️توضیحات حجت الاسلام دکتر مرتضی روحانی (مدیر مسئول موسسه ترجمان علوم انسانی) درباره حاشیه سازی‌های اخیر رسانه‌ها علیه دکتر حداد عادل و مدارس فرهنگ ۱. من دو سال دبیرستان فرهنگ درس خواندم. دوم و سوم دبیرستان. حدود ده سال هم آنجا تدریس کردم. تا همین پنج سال پیش هم رابطه خیلی خوبی با فریدالدین داشتم که حقیقتا حکم برادر بزرگتر را داشت و الان بین مان شکرآب است. چرایش به این بحث ربطی ندارد. ۲. اجمالا می‌خواهم بگویم که الان رابطه‌ای با فرید و خاندان حداد ندارم. پس این رشتو را از یک فرد مطلع و اکنون بی طرف بخوانید. اولا که فرید در مدرسه پسرانه فرهنگ درس نخوانده. این را می‌توانید از دکترشکرچی که از فارغ‌التحصیلان دور اول مدرسه است بپرسید. ۳. مدرسه فرهنگ یک مدرسه غیرانتفاعی به معنای واقعی کلمه بود. ساختمان مدرسه پسرانه (دخترانه را نمی‌دانم) متعلق به آموزش و پرورش است. این ساختمان فوق العاده قدیمی بود طوری که آموزش و پرورش آن را تخلیه کرده بود و دکتر همانجا را می‌گیرد تا بتواند ایده مدارس علوم انسانی را عملی کند. ۴. مدرسه در سالهای نوپایی اجاره نمی‌داده ولی بابت آن سالها در حیات بالا مدرسه ساختمان خوب و نوسازی ساخته که مالکیت آن برای آموزش و پرورش است که چه بسا هزینه ساختش چند برابر هزینه اجاره آن سالها باشد و الان هم مدرسه ماه به ماه به آموزش و پرورش اجاره می‌دهد. ۵. در مورد شهریه هم باید بگم شهریه تابع وضع اقتصادی است. بله شهریه مدارس غیرانتفاعی گران است ولی شهریه فرهنگ از خیلی جاها ارزان‌تر است. حقوق معلمین‌اش هم کمتر است و ... این را بگذارید کنار اینکه مدرسه هیچ، تاکید می‌کنم هیچ دانش آموزی را برای شهریه رد نمی‌کند. ۶. من خودم دو سال مسئول گزینش مدرسه بودم و می‌توانم در مورد این موضوع شهادت بدهم که مدرسه با همگان بر سر قیمت مماشات می‌کرد و کسی را بخاطر مسائل مالی رد نمی‌کرد و ما هر سال چندین ثبت نام رایگان داشتیم. ۷. فضای دانش آموزان هم هیچ وقت فضای لاکچری نبوده و مدرسه با این موارد به شدت مقابله می‌کرد. این را گستره جغرافیایی دانش آموزان هم بیان می‌کند. ما از شهر ری تا تجریش دانش آموز داشتیم و این دقیقاً بخاطر این بود که محل مدرسه در مرکز شهر بود. من خودم از خیابان پیروزی به فرهنگ می‌رفتم. ۸. ما دانش آموزی داشتیم که پدر خانواده را رها کرده بود و مدرسه کمک مالی هم به خانواده دانش آموز می‌کرد. اینها را گفتم که قبر و قیامتتان را بیهوده نفروشید. خانم ماهروزاده حرفش را بد گفت. و خب سواستفاده کنندگان کار خودشان را کردند. این بحث تمام. ۹. اما اینکه خانم ماهروزاده و همسرشان نمی‌توانند گلایه کننده سیستم آموزشی باشند به نظر من حرف درستی است. این بزرگواران باید پاسخگوی سیستم باشند. البته در حد خودشان سعی در راه اندازی مدارس نمونه دولتی فرهنگ کردند و این واقعا یک خدمت فرهنگی بود. ۱۰. این را بگذارید در کنار فعالیت‌های سالهای اخیر مدرسه در دلگان،ایرانشهر و خوزستان و ... که کاملا با ایده‌های تمرکز زدایانه صورت گرفته. هزینه این مدارس را فریدالدین رسما با گدایی از خیرین در می‌آورد. مدارسی که سعی در ارتقا سطح دانش مناطق محروم دارد. ۱۱. مطالبه‌گری کنید، سوال بپرسید، مواخذه کنید ولی عاقبتتان را به هیچ و‌ پوچ نفروشید. در نهایت هم باید بگم که مدارس غیرانتفاعی را مخالف عدالت آموزشی می‌دانم ولی حقیقتا راه حلی هم ندارم. البته راه حل داشتن وظیفه من نیست. کاش مسولین فکری کنند. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💠ملاحظات و محاکمات (سید مجتبی جواهری) 🔹 @Sm_javaheri
♦️حاج آقای روحانی از اساتید ما در دبیرستان بودن و به نظرم بهترین موضع رو برای آگاهی درباره این سوژه رسانه ای داشتن، من هم اون رو منتشر کردم. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri