♦️ روایتی درباب تحویل سال در مفاتیح الجنان
امام صادق (ع) فرمودند:
" چون نوروز شود، #غسل کن و پاکیزه ترین #جامه_های خود را بپوش و به بهترین #بوی_های خوش خود را معطر گردان. پس چون از نماز های پیشین و پسین و نافله های آن فارغ شدی، #چهار_رکعت نماز بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر ( انا انزلناه ) و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا ایها الکافرون و در رکعت سوم بعد از حمد، ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را بخوان و بعد از نماز به #سجده_شکر برو و این #دعا را بخوان:
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَی جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّی لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.
(مفاتیح الجنان،اعمال عید نوروز، ص 473)
🔸خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست آنجانشینان پسندیده، و بر تمام پیامبران و رسولانت، با برترین درودهایت، و ایشان را برکت ده به برترین برکتهایت، و درود فرست بر جانها و تنهایشان خدایا بر محمّد و خاندان محمّد برکت ده، و به ما در این روز برکت ده که آن را برتری و کرامت و شرافت دادی، و مرتبهاش را بزرگ نمودی.
خدایا به من برکت ده، در آنچه به من نعمت دادی، تا احدی را جز تو سپاس نگویم، و در روزیام بر من وسعت ده، ای صاحب بزرگی و بزرگواری.
خدایا هر آنچه از من غایب شده باک نیست مبادا کمک و نگهداریات از من غایب گردد، و هرچه را گم کردهام، یاریات را بر آن از من گم مساز تا در آنچه به آن نیازمند نیستم، خود را بر زحمت نیفکنم، ای صاحب بزرگی و بزرگواری.
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
VOICE_20240323_011803_236.ogg
8.49M
پاسخ به سه سوال👇🏻
سلام سه تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید
۱-جمهوریت در جمهوری اسلامی به چه معناست و با آنچه در غرب گفته می شود تفاوت دارد؟
۲-اگر یک حکم از احکام اسلام رو مردم خواستار عدم اجرای آن شدند و مردم اکثریت بودند تکلیف حکم چی می شود؟
۳-اگر یه گروهی موافق با مسئله ای شدند که مخالف قوانین اسلام و کشور است اجازه گفتمان سازی آن را در کشور دارند و اگر ندارند چرا؟
#بشنوید
#مشاوره
💡نظر شما چیست؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸ناشناس:
https://daigo.ir/pm/0sCDkG
🔸آی دی:
@smojtabaamin
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طریقه #احراقیه در رفع رذائل اخلاقی👇
(به بهانه کلیپی از آقا مجتبی حورایی)
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان طرق اخلاقی را به سه دسته تقسیم می کنند:
1) طریق حکما (توجه به فوائد دنیوى فضائل و تحسین افکار عمومى است)
2) طریق انبیاء گذشته (توجه به فوائد اخروى فضائل)
3) طریق قرآن (محو زمینه های رذائل اخلاقی)
ادامه مطلب علامه طباطبایی {کلیک کنید}...
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
سوم: طريقه اختصاصى اسلام است. استدلال اسلام در اين زمينه در پرتو #توحيدخالص صورت می گيرد، زيرا هنگامیكه انسان يقين پيدا كرد كه هستى حقيقى ويژه خداست خواهد دانست كه اوست مالك تمام وجود و هستى و آثار آن و پروردگار كليه جهانيان اوست و ديگران در برابر او مالك نفع و ضرر، مرگ و زندگى نيستند...
در اين حال است كه انسان جز آنچه را خدا بخواهد، اراده نمی كند و جز از آن كه خدا از آن كراهت دارد، متنفر نيست، او اصلًا خودش را مالك چيزى نمىداند تا خود را با آن مشغول كند و در نتيجه دچار عجب و تكبر و يا غم و اندوه و ديگر حالات نفسانى نمیگردد...
🔴 پس «توحيد خالص» درمان هر دردى است و به بركت اين داروى شفا بخش، تمام بيمارىهاى روحى و اخلاقى بدون احتياج به دو روش و طريقه مذكور، برطرف مىشود و فرق روش ويژه اسلام يا دو طريقه ديگر همان ديگر همان فرق «رفع» و «دفع» است. در آن دو روش نخست، كوشش بر اين است كه مرضهاى اخلاقى به توسط ضدشان درمان شوند
مانند بيمارىهاى بدنى، اما در طريقه اسلام طبعاً هر رذيله و صفت مذموم از ريشه برانداخته مىشود و به اصطلاح با به كاربستن تعاليم اخلاقى اسلام، رذائل الخاقى موضوعاً منتفى خواهند بود.
(ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص: 539)
پی نوشت:
این مطلب صرفا تعریضی بر آقای حورایی یا جریان رسانه ای کپسولی کردن معارف اخلاقی نیست.
در محتوای بسیاری از اساتیداخلاق نیز درک مطلب علامه وجود ندارد.
بنده شخصا تنها در آثار اخلاقی حضرت امام (ره) و تابعین ایشان طریقه سوم را یافتم.
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از المرسلات
benevisid_01_01_01.mp3
1.96M
🎙#طلبه_موفق| در مسیر علمی؛ نوشتن، الزامی است / توصیه اکید علامه حسن زاده بر نوشتن
🎙استاد علی فرحانی
#طلبه_موفق
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ملاحظات| امین جواهری
🎙#طلبه_موفق| در مسیر علمی؛ نوشتن، الزامی است / توصیه اکید علامه حسن زاده بر نوشتن 🎙استاد علی فرحانی
♦️تأکید استاد فرحانی بر نوشتن👆🏻
دوستانی که با بنده در ارتباط هستند معمولا از من اهمیت نوشتن را شنیده اند.
در تجربه شخصی من یادگیری با نوشتن محقق می شود. بنظرم هیچ روش دیگری به کیفیت تقریرنویسی با اسلوب و آداب صحیحش به یادگیری علوم اسلامی کمک نمی کند.
عناصر شفاهی مثل مباحثه یا صرفا مطالعه کار نوشتن را نخواهد کرد.
سالها پیش درباره روش تقریر نویسی دوره ای برگزار شد برای علاقه مندان مجدد لینک آن را بارگذاری می کنم👇🏻
🌐 https://www.soda96.ir/taghrir/
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
44.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلک القضیه ....😭
قصد داشتم بمناسبت تصویب قطعنامه شورای امنیت متنی را بنویسم از این 171 روز که مطلب آقای علی علیزاده رو خوندم.
این کلیپ را همراه با این متن تقدیم به شما👇🏻
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️ آن قضیه دیگر...
🔰علی علیزاده
ماجرای غزه در صد و هفتاد و یک روز گذشته فقط ماجرای قتل عام سی و دو هزار زن و کودک و آواره کردن دو میلیون انسان و شکنجه چند صدهزار نفر با سلاح گرسنگی و تشنگی نبود. غزه فروپاشی همه نظامهای ارزشی و اخلاقی مسلط و مدعی بود. فروپاشی هرگونه امکان «جامعه جهانی» تا اطلاع ثانوی. از امریکا و اروپای لیبرال با «حقوق بشر» شان که سلاح و پول اسراییل را فراهم کردند و شرکای مستقیم این نسل کشی هستند تا روسیه و چین با نظم چندقطبی هنوز نیامدهشان که با چرتکهی رئال پلیتیک محاسبه کردند و نخواستند با آمریکا در بیفتند و ساکت نظاره کردند. تا آن «جهان اسلام» اش که روزی پنج بار به نماز ایستاد و رمضان که شد روزهاش را گرفت ولی نه از غصه مرد نه یک نفرش مثل آرون بوشنل خودش را به آتش کشید یا حتی یک سنگِ خشم به یک سفارت غربی پرتاب کرد. ماجرای غزه، این اولین نسلکشیِ هرلحظه مخابره شدهی تاریخ، در سطح فردی هم برای ناظرانش تجربهی درونی تکان دهنده و تغییردهندهای بود.
🔸بسیاری از ما با تماشای هرروزه تصاویر این نسلکشی، در نوسان بین اندوه عزادارانه و خشم انفجارگونه و استهلاک حاصل از استیصال در خود پیچیدیم و روز به روز و ساعت به ساعت و ویدیو به ویدیو آدمهای دیگری شدیم. فارغ از انکه ساکن نیویورک و لندن بودیم یا صنعا و ژوهانسبورگ. تا مرز فروپاشی روانی و عاطفی رفتیم و با دیدن بیتفاوتی اطرافیانمان با محیط خود هم غریبه شدیم. یا تکه هایمان را به هم وصله کردیم و خود را قانع کردیم جز مقاومت راهی نیست.
🔸این صد و هفتاد و یک روز ماجرای غزه مثل خطی از میان همه جا رد شد و همه چیز را به دو نیم تقسیم کرد. آنهم در عصری که نمیتوانستی بگویی نمیدانستم، ندیده بودم، خبر نداشتم. حالا دیگر هیچ دولتی، هیچ ملتی، هیچ نهادی، هیچ شخصیت معروفی، هیچ فرد عادی راه سومی نداشت: تاریخ سوالش ساده خواهد بود: «روزی که محمد سه ساله، لنای هشت ماهه، زینای دو ساله، زکریای چهار ساله و دوازده هزار کودک دیگر نسل کشی میشد تو کدام سوی این خط ایستاده بودی؟ نسبت تو با ماجرای غزه، این بزرگترین کربلای معاصر، چه بود؟»
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
💫 قراراست ان شاء الله فردا در خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باشم و در محفل نقد فیلم و مستند آن ها شرکت کنم. موضوع گفتگوی ما درباره یک انیمیشن سینمایی مهم به نام درون و بیرون است.
انیمیشن سینمایی درون و بیرون بر اساس اصول روانشناختی و برای کنار آمدن با شرایط جدید و رسیدن به بلوغ فکری ساخته شده است و حاوی یک ایده مشخص در حوزه انسان شناسی و تربیت است.
👈🏻 لینک پخش فیلم:
🌐https://www.aparat.com/v/bPTvI
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
♦️ صوت و تصویر جلسه فردا ساعت 16 در کانال تلگرام زیر بصورت لایو استریم 👇🏻
💫 https://t.me/sm_javaheri
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
اسم اعظم چیست؟
(یا مقصود از این که اهل بیت (ع) اسماء حسنی و اسم الله اعظم هستند چیست؟)
🔰علامه طباطبایی (ره)
➕ رساله الاسماء
روايات ودعاهايى كه با سند صحيح از ائمه عليهم السلام نقل شده است و بر وجود «اسم اعظم» دلالت دارد، در حدّ تواتر می باشد؛ كه با توجه به فراوانى آنها، نيازى به نقل آنها در اين مختصر نيست. آنچه مهم است، بيان اين نكته است كه اگر درروايات ودعاها وآثارى كه دراين روايات براى اسم اعظم ثابت شده است، دقت شود، معلوم می گردد اسم اعظم، اسمى است كه هرگونه اثرى برآن مترتب می گردد، اعم از به وجود آوردن، نابود كردن، ابداء، اعاده، آفريدن، روزى دادن، زنده كردن، ميراندن، حشر، نشر، جمع كردن و متفرق ساختن و خلاصه، هرنوع دگرگونى جزئى و كلى؛ و روشن است كه اين تأثيرات بر اسم لفظى كه يك صداى از بين رفتنى و عرض متكى به مخارج دهان است، مترتب نمی گردد، بلكه از ناحيه معنا بروز می كند؛ اما نه از آن جهت كه مثلًا يك صورت ذهنى خيالى می باشد؛ زيرا چنين صورتى همانند لفظ است؛ علاوه بر آنكه در مصداق خارجى، فانى می باشد؛ و اضافه بر آنكه اين امر، هرچه باشد، با وجود خارجى، خود، اثر می كند، و محال است چنين وجودى به ذهن آيد.
بنابراين، اسم مورد نظر، يك اسم خارجى و حقيقى می باشد، يعنى ذات همراه با يك وصف. پس آن اسم يكى ازمراتب آن ذات مقدس می باشد، البته بالاترين و والاترين آن مراتب؛ و مقصود از اسم اعظم خداوند كه در كلمات معصومين آمده، همين است.
@sm_javaheri
ادامه 👇🏻
در كتاب بصائرالدرجات از عمّار ساباطى نقل شده است كه:
به امام صادق عليه السلام عرض كردم: جانم به فدايت، دوست دارم از اسم اعظم خداوند متعال برايم بگويى.
امام صادق عليه السلام فرمود: تو توان آن را ندارى.
عمار می گويد: وقتى اصرار كردم فرمود: در جاى خود باش. آنگاه برخاست و داخل خانه شد؛ پس از زمان كوتاهى، مرا صدا زد: كه داخل شو؛ وارد خانه شدم و امام به من فرمود: آن چيست؟ گفتم: شما بگوييد فدايت شوم. آنگاه امام عليه السلام، دست خويش را برزمين گذاشت، و من ديدم كه خانه به دورم می چرخد، وامر بزرگى مرا گرفت [حالت عجيبى به من دست داد] و نزديك بود هلاك گردم. امام عليه السلام خنديد؛ عرض كردم: جانم به فدايت، مرا بس است، نمی خواهم.
در بصائرالدرجات نظير اين جريان از عمر بن حنظله وامام باقر عليه السلام نيز نقل شده است.
همچنين در بصائرالدرجات از جابر نقل است كه امام باقر عليه السلام فرمود:
اسم اعظم خداوند هفتاد وسه حرف است، و تنها يك حرف آن، نزد آصف بود؛ آصف آن يك حرف راگفت وزمين ميان او و تخت بلقيس، درهم نورديد تا او تخت را به دست گرفت؛ آنگاه زمين به حالت نخستين خود بازگشت؛ واين عمل دركمتر از يك چشم برهم زدن انجام شد، و ما هفتاد و دو حرف از اسم اعظم را داريم؛ ويك حرف هم نزد خداست كه آن را علم غيب براى خود مخصوص ساخت؛ و هيچ توان و نيرويى نيست مگر به خداى على عظيم...
♦️پس از آنكه دانستيم جان آدمی می تواند در يك مرتبه ازمراتب ذات، فانى گردد كه دراين صورت، چيزى جز آن مرتبه، باقى نخواهد ماند، معناى اين روايات روشن می شود؛ واگر به راستى لفظى در كار بود، حال آن نسبت به استجابت به مانند حال ساير الفاظ دعا می بود.
از اينجا معلوم می گردد كه مراد از حروف درروايت، حروف الفبا نيست وقطعاً چنين است؛ زيرا در آن صورت، درحجاب بودن آن، نامعقول خواهد بود. واينكه درروايت آمده است. «حروف اسم اعظم در قرآن، پخش است وامام آنها را گرد آورى می كند و با آن، خدا را می خواند»، اين مطلب راتأييد مىكند.
♦️در عيون اخبارالرضا عليه السلام و تفسير عياشى آمده است:
همانا فاصله بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم از اسم اعظم خدا، كمتر از فاصله سياهى چشم از سفيدى آن است.
و از اينجا معناى آنچه از امامان معصوم عليهم السلام نقل شده است كه آنها اسماء حسنا و اسم اعظم خداوندند، روشن می گردد. اين معنا از روايتى كه از اصول كافى نقل كرديم نيز به دست می آيد.
با توجه با آن روايت و آنچه در روايات «حُجُب» آمده است، دانسته می شود كه پنهان بودن اسم اعظم و برگزيدن آن در علم غيب، تنها به سبب بىتعيّن بودن آن است كه موجب می گردد كسى به آن دست نيابد، مگر درصورت فناء؛ و درآن صورت، ديگر نشانى از مخلوق نيست: «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ». و شايد مراد از اينكه خداوند يك حرف را براى خود برگزيد، همين معنا باشد؛ واللَّه العالم.
@sm_javaheri
https://virasty.com/smojtabaamin
خدایا من که کل عمرم به گناه و بطالت گذشت ولی راهپیمایی روز قدس فردا رو قسمتم کن حتی شده درحد سیاهیلشکر
شاید با همین عمل اسم ما هم درکنار امام زمانی ها قرار گرفت
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️ایران برنده جنگ است
این مقاله در یکی از سایت های میانه رو و لیبرال آمریکایی به نام the free press پس از ترورسردار زاهدی منتشر شده و نویسندگان معتبری دارد:
۱) روئل مارک گرچت (افسر سابق اهداف ایرانی Iranian-targets در سیا CIA، محقق مقیم بنیاد دفاع از دموکراسی)
۲) ری تکیه (عضو ارشد شورای روابط خارجی)
♦️به تیتر آن دقت کنید.
این نتیجه گیری، از تفکیک تاکتیک های موقت و مزیت های بلند مدت بدست آمده.
در قسمتی از متن مقاله آمده:
... But these short-term tactical victories don’t fundamentally alter the Islamic Republic’s advantages. And those advantages, alas, are many.
ترجمه:
... اما این پیروزی های تاکتیکی کوتاه مدت، اساساً مزیت های جمهوری اسلامی را تغییر نمی دهد. و این مزایا، نگرانی یا افسوس، بسیار زیادی را همراه خواهد داشت.
🌐 لینک مقاله
♦️پی نوشت:
رهبری سال گذشته فرمودند ما به #قله نزدیک شده ایم. متأسفانه این مطلب درست تبیین نشد و به حاشیه رفت.
رسانه های فارسی زبان اپوزیسیون درگیر نفرت ورزی نسبت به واقعیت های جمهوری اسلامی هستند و رویکرد رسانه های داخلی نیز بیشتر ایدئولوژیک است. از این جهت فهم واقعیت میدان برای عقل عرفی شهروند ایرانی مختل شده است.
مقاله فوق را به عنوان نمونه انتخاب کردم -البته صدها مشابه دیگر نیز دارد- که اشاره به ثبات استراتژیک و راهبرد بلند مدت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان کرده است.
جایگاه ایران در جهان نقطه آغاز تحولات اقتصادی و حتی فرهنگی و سیاسی است.این یک مقدمه برای رسیدن به قله است
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 @sm_javaheri
🕯 وضع الفاظ برای روح المعانی و حقایق
(حقیقت نبوت و خواستگاه اصلی الفاظ از دیدگاه امام خمینی (ره))
🔰سید مجتبی امین جواهری
♦️خواستگاه الفاظ حقایق ملکوتی و عالم اسماء و صفات الهی است که نازل شده به عالم طبیعت. من گمان می کردم ما در تلاشیم که با الفاظ و معانی زمینی حقایق آسمانی را بفهمیم ولی امام خمینی (ره) در این عبارت خواستگاه لفظ را اسماء و صفات الهی می خوانند که ما آن را تنزل داده و به پدیده های طبیعی تطبیق کرده ایم. کاملا عکس آنچه فکر می کردم.
🔘«الم تر الی ربک کیف مد الظلّ»
🔘«و انزل من السماء مائا»
در نگاه امام منشأ این الفاظ سایه، آسمان و آب عالم طبیعت در ذهن ما نبوده و نیست (👈🏻التعلیقة علی الفوائد الرضویه ص66ـ67)
درک این مطلب فهم ما را از حقیقت نبوت و باطن قرآن متفاوت خواهد کرد:
نبوت در هر مرتبه محقق است و عبارتست از تجلی به تناسب همان مرتبه. بنابراین انسان کامل و نفس نبی در مراتب مثال و عقل نیز شأن نبوت دارد چون سرچشمه تجلی اسماء الهی است.
♦️عبارت امام از مصباح 40 کتاب مصباح الهدایه👇🏻
📎 «هل بلغک من تضاعیف إشارات الأولیاء، علیهم السلام، و کلمات العرفاء، رضی اللّه عنهم، أنّ الألفاظ وضعت لأرواح المعانی و حقائقها؟ و هل تدبّرت فی ذلک؟ و لعمری، أنّ التدبّر فیه من مصادیق قوله(ع): تَفَکُّرُ سَاعَةٍ خَیرٌ مِن عِبَادَةِ سِتّینَ سَنَةً. فإنّه مفتاح مفاتیح المعرفة و أصل أصول فهم الأسرار القرآنیة. »
♦️بدون این تأمل بهره ما از حقیقت نبوت و قرآن بسیار اندک است:
📎و من ثمرات ذلک التدبّر کشف حقیقة الإنباء و التعلیم فی النشآت و العوالم. فإنّ التعالیم و الإنباآت فی عالم الروحانیّات و عالم الأسماء و الصفات غیر ما هو شاهد عندنا، أصحاب السجون و القیود وجهنام الطبیعة و أهل الحجاب عن أسرار الوجود. »
♦️و در آخر؛ درک عمیق این مطلب نیاز به خروج از زندان تاریک نفسانیات دارد. که نویسنده از خداوند آن را طلب می کند:
📎«فاخرج نفسک أیّها الکاتب الغیر المجاهد و المطرود و الملعون المعاند عن هذا السجن المظلم؛ و ابعثها عن ذاک القبر الموحش؛ و قل: اللّهمّ، یا باعث من فی القبور، و یا ناشر یوم النشور، ابعث قلوبنا عن هذه القبور الداثرة، و ارحل راحلتنا عن تلک القریة الظالمة، لنشاهد من أنوار معرفتک، و تسمع قلوبنا أنباء نبیّک فی النشأة القلبیّة، لئلّا یکون حظّنا من نبوّته(ص) فقط حفظ دمائنا و أموالنا بإجراء الکلمة علی اللسان، و لا من أحکامه الإجزاء الفقهی و الوفاق الصوری، و لا من کتابه جودة القراءة و تعلّم تجویده، فنکون ممّن قال تعالی فیهم: «وَ عَلَی سَمعِهِم وَ عَلَی أَبصارِهِم غِشاوَةٌ.»و قال تعالی: «فی قُلُوبِهِم مَرَضٌ»و قال تعالی: «وَ إن مِنهُم لَفریقاً یلوُونَ ألسِنَتَهُم بالکِتابِ . . . .» الآیة. »
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 سلسله جلسات درآمدی بر فلسفه اسلامی
🔺 در این جلسات تلاش بر این بوده که تاریخ فلسفه اسلامی و نسبت آن با فلسفه یونان بررسی شده و سنت فلسفه اسلامی با سنت کلامی، عرفانی و فقهیِ تمدن اسلامی نسبت سنجی شود. در ادامه نیز سیر تحول فلسفه اسلامی از حکمت سینوی تا حکمت نوری سهروردی و حکمت متعالیه صدرالمتألهین مورد بحث قرار گرفته و در نهایت مسائل مهم فلسفه اسلامی در قالب مباحث حکمت متعالیه و با تمرکز بر کتاب آشنایی با فلسفه استاد شهید مطهری به اختصار گزارش شده است. این جلسات احتمالا برای دانشجویان علاقه مند به فلسفه و طلابی که قصد دارند بدایه الحکمه را آغاز کنند سودمند خواهد بود.
لینک جلسات:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/1049
@ofoqemobin