eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
699 دنبال‌کننده
327 عکس
53 ویدیو
22 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
اسم اعظم چیست؟ (یا مقصود از این که اهل بیت (ع) اسماء حسنی و اسم الله اعظم هستند چیست؟) 🔰علامه طباطبایی (ره) ➕ رساله الاسماء روايات ودعاهايى كه با سند صحيح از ائمه عليهم السلام نقل شده است و بر وجود «اسم اعظم» دلالت دارد، در حدّ تواتر می باشد؛ كه با توجه به فراوانى آنها، نيازى به نقل آنها در اين مختصر نيست. آنچه مهم است، بيان اين نكته است كه اگر درروايات ودعاها وآثارى كه دراين روايات براى اسم اعظم ثابت شده است، دقت شود، معلوم می گردد اسم اعظم، اسمى است كه هرگونه اثرى برآن مترتب می گردد، اعم از به وجود آوردن، نابود كردن، ابداء، اعاده، آفريدن، روزى دادن، زنده كردن، ميراندن، حشر، نشر، جمع‏ كردن و متفرق ساختن و خلاصه، هرنوع دگرگونى جزئى و كلى؛ و روشن است كه اين تأثيرات بر اسم لفظى كه يك صداى از بين رفتنى و عرض متكى به مخارج دهان است، مترتب نمی گردد، بلكه از ناحيه معنا بروز می ‏كند؛ اما نه از آن جهت كه مثلًا يك صورت ذهنى خيالى می باشد؛ زيرا چنين صورتى همانند لفظ است؛ علاوه بر آن‏كه در مصداق خارجى، فانى می باشد؛ و اضافه بر آن‏كه اين امر، هرچه باشد، با وجود خارجى، خود، اثر می ‏كند، و محال است چنين وجودى به ذهن آيد. بنابراين، اسم مورد نظر، يك اسم خارجى و حقيقى می باشد، يعنى ذات همراه با يك وصف. پس آن اسم يكى ازمراتب آن ذات مقدس می باشد، البته بالاترين و والاترين آن مراتب؛ و مقصود از اسم اعظم خداوند كه در كلمات معصومين آمده، همين است. @sm_javaheri ادامه 👇🏻
در كتاب بصائرالدرجات از عمّار ساباطى نقل شده است كه: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: جانم به فدايت، دوست دارم از اسم اعظم خداوند متعال برايم بگويى. امام صادق عليه السلام فرمود: تو توان آن را ندارى. عمار می ‏گويد: وقتى اصرار كردم فرمود: در جاى خود باش. آن‏گاه برخاست و داخل خانه شد؛ پس از زمان كوتاهى، مرا صدا زد: كه داخل شو؛ وارد خانه شدم و امام به من‏ فرمود: آن چيست؟ گفتم: شما بگوييد فدايت شوم. آن‏گاه امام عليه السلام، دست خويش را برزمين گذاشت، و من ديدم كه خانه به دورم می چرخد، وامر بزرگى مرا گرفت [حالت عجيبى به من دست داد] و نزديك بود هلاك گردم. امام عليه السلام خنديد؛ عرض كردم: جانم به فدايت، مرا بس است، نمی ‏خواهم. در بصائرالدرجات نظير اين جريان از عمر بن حنظله وامام باقر عليه السلام نيز نقل شده است. هم‏چنين در بصائرالدرجات از جابر نقل است كه امام باقر عليه السلام فرمود: اسم اعظم خداوند هفتاد وسه حرف است، و تنها يك حرف آن، نزد آصف بود؛ آصف آن يك حرف راگفت وزمين ميان او و تخت بلقيس، درهم نورديد تا او تخت را به دست گرفت؛ آن‏گاه زمين به حالت نخستين خود بازگشت؛ واين عمل دركمتر از يك چشم برهم زدن انجام شد، و ما هفتاد و دو حرف از اسم اعظم را داريم؛ ويك حرف هم نزد خداست كه آن را علم غيب براى خود مخصوص ساخت؛ و هيچ توان و نيرويى نيست مگر به خداى على عظيم... ♦️پس از آن‏كه دانستيم جان آدمی می تواند در يك مرتبه ازمراتب ذات، فانى گردد كه دراين صورت، چيزى جز آن مرتبه، باقى نخواهد ماند، معناى اين روايات روشن می ‏شود؛ واگر به راستى لفظى در كار بود، حال آن نسبت به استجابت به مانند حال ساير الفاظ دعا می ‏بود. از اين‏جا معلوم می ‏گردد كه مراد از حروف درروايت، حروف الفبا نيست وقطعاً چنين است؛ زيرا در آن صورت، درحجاب بودن آن، نامعقول خواهد بود. واين‏كه درروايت آمده است. «حروف اسم اعظم در قرآن، پخش است وامام آنها را گرد آورى می كند و با آن، خدا را می ‏خواند»، اين مطلب راتأييد مى‏كند. ♦️در عيون اخبارالرضا عليه السلام و تفسير عياشى آمده است: همانا فاصله بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم از اسم اعظم خدا، كمتر از فاصله سياهى چشم از سفيدى آن است. و از اين‏جا معناى آنچه از امامان معصوم عليهم السلام نقل شده است كه آنها اسماء حسنا و اسم اعظم خداوندند، روشن می گردد. اين معنا از روايتى كه از اصول كافى نقل كرديم نيز به دست می آيد. با توجه با آن روايت و آنچه در روايات «حُجُب» آمده است، دانسته می ‏شود كه پنهان بودن اسم اعظم و برگزيدن آن در علم غيب، تنها به سبب بى‏تعيّن بودن آن است كه موجب می گردد كسى به آن دست نيابد، مگر درصورت فناء؛ و درآن صورت، ديگر نشانى از مخلوق نيست: «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ». و شايد مراد از اين‏كه خداوند يك حرف را براى خود برگزيد، همين معنا باشد؛ واللَّه العالم. @sm_javaheri
https://virasty.com/smojtabaamin خدایا من که کل عمرم به گناه و بطالت گذشت ولی راهپیمایی روز قدس فردا رو قسمتم کن حتی شده درحد سیاهی‌لشکر شاید با همین عمل اسم ما هم درکنار امام زمانی ها قرار گرفت 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️ایران برنده جنگ است این مقاله در یکی از سایت های میانه رو و لیبرال آمریکایی به نام the free press پس از ترورسردار زاهدی منتشر شده و نویسندگان معتبری دارد: ۱) روئل مارک گرچت (افسر سابق اهداف ایرانی Iranian-targets در سیا CIA، محقق مقیم بنیاد دفاع از دموکراسی) ۲) ری تکیه (عضو ارشد شورای روابط خارجی) ♦️به تیتر آن دقت کنید. این نتیجه گیری، از تفکیک تاکتیک های موقت و مزیت های بلند مدت بدست آمده. در قسمتی از متن مقاله آمده: ... But these short-term tactical victories don’t fundamentally alter the Islamic Republic’s advantages. And those advantages, alas, are many. ترجمه: ... اما این پیروزی های تاکتیکی کوتاه مدت، اساساً مزیت های جمهوری اسلامی را تغییر نمی دهد. و این مزایا، نگرانی یا افسوس، بسیار زیادی را همراه خواهد داشت. 🌐 لینک مقاله ♦️پی نوشت: رهبری سال گذشته فرمودند ما به نزدیک شده ایم. متأسفانه این مطلب درست تبیین نشد و به حاشیه رفت. رسانه های فارسی زبان اپوزیسیون درگیر نفرت ورزی نسبت به واقعیت های جمهوری اسلامی هستند و رویکرد رسانه های داخلی نیز بیشتر ایدئولوژیک است. از این جهت فهم واقعیت میدان برای عقل عرفی شهروند ایرانی مختل شده است. مقاله فوق را به عنوان نمونه انتخاب کردم -البته صدها مشابه دیگر نیز دارد- که اشاره به ثبات استراتژیک و راهبرد بلند مدت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان کرده است. جایگاه ایران در جهان نقطه آغاز تحولات اقتصادی و حتی فرهنگی و سیاسی است.این یک مقدمه برای رسیدن به قله است 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 @sm_javaheri
🕯 وضع الفاظ برای روح المعانی و حقایق (حقیقت نبوت و خواستگاه اصلی الفاظ از دیدگاه امام خمینی (ره)) 🔰سید مجتبی امین جواهری ♦️خواستگاه الفاظ حقایق ملکوتی و عالم اسماء و صفات الهی است که نازل شده به عالم طبیعت. من گمان می کردم ما در تلاشیم که با الفاظ و معانی زمینی حقایق آسمانی را بفهمیم ولی امام خمینی (ره) در این عبارت خواستگاه لفظ را اسماء و صفات الهی می خوانند که ما آن را تنزل داده و به پدیده های طبیعی تطبیق کرده ایم. کاملا عکس آنچه فکر می کردم. 🔘«الم تر الی ربک کیف مد الظلّ» 🔘«و انزل من السماء مائا» در نگاه امام منشأ این الفاظ سایه، آسمان و آب عالم طبیعت در ذهن ما نبوده و نیست (👈🏻التعلیقة علی الفوائد الرضویه‏ ص‏‏66ـ67‏) درک این مطلب فهم ما را از حقیقت نبوت و باطن قرآن متفاوت خواهد کرد: نبوت در هر مرتبه محقق است و عبارتست از تجلی به تناسب همان مرتبه. بنابراین انسان کامل و نفس نبی در مراتب مثال و عقل نیز شأن نبوت دارد چون سرچشمه تجلی اسماء الهی است. ♦️عبارت امام از مصباح 40 کتاب مصباح الهدایه👇🏻 📎 «هل بلغک من تضاعیف إشارات الأولیاء، علیهم السلام، و کلمات العرفاء، ‏‎ ‎‏رضی اللّه عنهم، أنّ الألفاظ وضعت لأرواح المعانی و حقائقها؟ و هل تدبّرت فی‏‎ ‎‏ذلک؟ و لعمری، أنّ التدبّر فیه من مصادیق قوله(ع): تَفَکُّرُ سَاعَةٍ خَیرٌ مِن عِبَادَةِ سِتّینَ‏‎ ‎‏سَنَةً.‏‏ ‏فإنّه مفتاح مفاتیح المعرفة و أصل أصول فهم الأسرار القرآنیة. » ♦️بدون این تأمل بهره ما از حقیقت نبوت و قرآن بسیار اندک است: 📎و من ثمرات‏‎ ‎‏ذلک التدبّر کشف حقیقة الإنباء و التعلیم فی النشآت و العوالم. فإنّ التعالیم‏‎ ‎‏و الإنباآت فی عالم الروحانیّات و عالم الأسماء و الصفات غیر ما هو شاهد عندنا، ‏‎ ‎‏أصحاب السجون و القیود وجهنام الطبیعة و أهل الحجاب عن أسرار الوجود. ‏» ♦️و در آخر؛ درک عمیق این مطلب نیاز به خروج از زندان تاریک نفسانیات دارد. که نویسنده از خداوند آن را طلب می کند: ‏‏📎«فاخرج نفسک أیّها الکاتب الغیر المجاهد و المطرود و الملعون المعاند عن هذا‏‎ ‎‏السجن المظلم؛ و ابعثها عن ذاک القبر الموحش؛ و قل: اللّهمّ، یا باعث من فی‏‎ ‎‏القبور، و یا ناشر یوم النشور، ابعث قلوبنا عن هذه القبور الداثرة، و ارحل راحلتنا‏‎ ‎‏عن تلک القریة الظالمة، لنشاهد من أنوار معرفتک، و تسمع قلوبنا أنباء نبیّک فی‏‎ ‎‏النشأة القلبیّة، لئلّا یکون حظّنا من نبوّته(ص) فقط حفظ دمائنا و أموالنا بإجراء‏‎ ‎‏الکلمة علی اللسان، و لا من أحکامه الإجزاء الفقهی و الوفاق الصوری، و لا من‏‎ ‎‏کتابه جودة القراءة و تعلّم تجویده، فنکون ممّن قال تعالی فیهم: «وَ عَلَی سَمعِهِم وَ‏‎ ‎‏عَلَی أَبصارِهِم غِشاوَةٌ.»‏و قال تعالی: «فی قُلُوبِهِم مَرَضٌ»‏و قال تعالی: «وَ إن‏‎ ‎‏مِنهُم لَفریقاً یلوُونَ ألسِنَتَهُم بالکِتابِ . . . .» الآیة. ‏» 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
🔰 سلسله جلسات درآمدی بر فلسفه اسلامی 🔺 در این جلسات تلاش بر این بوده که تاریخ فلسفه اسلامی و نسبت آن با فلسفه یونان بررسی شده و سنت فلسفه اسلامی با سنت کلامی، عرفانی و فقهیِ تمدن اسلامی نسبت سنجی شود. در ادامه نیز سیر تحول فلسفه اسلامی از حکمت سینوی تا حکمت نوری سهروردی و حکمت متعالیه صدرالمتألهین مورد بحث قرار گرفته و در نهایت مسائل مهم فلسفه اسلامی در قالب مباحث حکمت متعالیه و با تمرکز بر کتاب آشنایی با فلسفه استاد شهید مطهری به اختصار گزارش شده است. این جلسات احتمالا برای دانشجویان علاقه مند به فلسفه و طلابی که قصد دارند بدایه الحکمه را آغاز کنند سودمند خواهد بود. لینک جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/1049 @ofoqemobin