♦️منظور از عصر انقلاب ...
🔹اولین سالگرد رحلت امام خمینی در 1369/03/14 برگزار شد. مقام معظم رهبری در آن سخنرانی درباره دوران جدید تاریخ بشر خطاب به مردم ایران می فرمایند:
🔵 «وقتی عصر جدیدی در تاریخ بشر آغاز میشود، هیچكس نمیتواند خود را از تأثیرات آن #عصر بركنار بدارد. دوران گذشتهی تاریخ بشر هم همینطور بوده است. هیچكس ممكن نیست خودش را از تأثیرات دورانی كه با پایههای محكم الهی و انسانی در جهان شروع شده، دور بدارد. ما میخواهیم این را اعلام بكنیم. اگرچه بسیاری از ملتها و دولتهای سطح زمین، تحت تأثیر این عصر جدید قرار گرفتند، حتّی نقشهی سیاسی دنیا عوض شده است، اما توقع نداریم كه تحلیلگران و قضاوتكنندگانِ قدرتمند و سیاسی عالم اقرار كنند كه این عصر آغاز شده است. آنها اعتراف نمیكنند كه دوران جدیدی آغاز شده است؛ اما تحت تأثیر این دوران قرار گرفتهاند و آن را احساس میكنند.
این عصر و این دوران جدید را باید #دوران_امام_خمینی نامید.»
🔸مقام معظم رهبری (دام ظله)
پی نوشت:
ای کاش فیلم یا صوت این جلسه بود...
#عصر_انقلاب
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
♦️سواد رسانه ای و نویسندگی/ امروز و دیروز
🔹آقای غفاری استاد نویسندگی من بود در دوران دبیرستان
🔹تدریس نویسندگی ظاهرا ساده است ولی در مدرسه ی ما کمی تفاوت داشت. خیلی از اساتید ادبیاتِ دبیرستان ما در دانشگاه ها تدریس می کردند یا المپیادی بودن یا شاعر و داستان نویس مشهوری شده بودند. از فاضل نظری و محمد مهدی سیاری بگیرید تا دیگران... .
آقای دکتر حداد عادل هم به قدری اعتبار داشت تا بتواند چهره های بزرگی را دعوت کند که نویسندگی درس بدهند.
🔹خلاصه یه جورایی نویسندگی در مدرسه ما مثل ریاضیات در دانشگاه شریف بود.
🔹خیلی خیلی مهم بود.
🔹الغرض
هر سال یک استاد در هر پایه به عنوان "محبوبترین استاد مدرسه" معرفی می شد. استادی که بیشترین رأی را از بچه ها گرفته بود.
تقریبا محال بود با وجود آقای غفاری، اساتید دیگر، شانسی داشته باشند.
🔹آقای غفاری با دو ساعت در هفته به ما فهماند که مشکل از ما نیست، از معلم هاست که نمی توانند بچه ها را میخکوب کنند جوری که از صدای زنگ تفریح ناراحت شوند.
🔹مدتی است که کانال ایشان را در بله پیدا کردم و مطالبشان را می خوانم.
پستی دیدم که فکر می کنم خیلی خیلی مهم و قابل استفاده باشد.
🔸سواد رسانه ای دغدغه ی چند ساله من است.
🔸قطعا نمی توانیم نسل های آینده را بدون سلیقه ی رسانه ای و آگاهی جدی در این معرکه رها کنیم و منتظر بنشینیم و تماشا کنیم تا چه از آب در می آیند؟
🔸کتابچه ای جذاب و زیبا از سخنرانی های چند سال اخیر ایشان آماده شده با همان بیان دوست داشتنی دوران دبیرستان.
🔸پست بعدی متن ایشان در کانال از سرنوشت پیامرسان #بله است.
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
هدایت شده از سید مجتبی امین جواهری
بهار سال ۹۵ در سه جلسهی متوالی در جمع محدود و خودمانی والدین کانون فرهنگی تربیتی مسجد چهارده معصوم علیهمالسلام شهر مقدس قم، به ارائهی زنجیروار سه مبحث مجزا در موضوع «تربیت رسانهای» پرداختم.
حالا بعد از دو سال و چند ماه، بچههای قرارگاه فرهنگی-تربیتی خادمان امابیها سلاماللهعلیها محتوای آن سه جلسه را مکتوب کردهاند و با کمترین دخل و تصرف در لحن گفتار و سخنرانی، در قالب یک کتابچهی ۱۶۰ صفحهای برای خودشان چاپ زدهاند.
همتشان را میستایم و بخاطر زحمتی که متقبل شدهاند دستشان را میبوسم.
اما مطابق سنتی که در ازسرنوشت پیمیگیرم، جسارت کردم و اجازه گرفتم که فایل این کتابچه را برای استفادهی عمومی منتشر کنم.
مجدداً بزرگواری کردند و اجازه دادند. این روحیهی جهادیشان را نیز میستایم و قدر میدانم.
*
کتابچهی سه گفتار در تربیت رسانهای را از این صفحه دریافت کنید:
http://azsarnevesht.ir/post/456
*
AzSarNevesht.ir
💠 @sm_javaheri
♦️برگ های پاییزی را باید جمع کرد تا با آن ها.....
سالهاست #تلویزیون نمی بینم چون تلویزیون ندارم.
شاید بعضی وقت ها برای تماشای فوتبال به صورت آنلاین از شبکه های صدا و سیما استفاده کنم.
🔹امروز رفته بودم فلافلی که متوجه شدم اخبار ساعت 14 در حال پخش است. نشستم و با دقت نگاه کردم. صاحب مغازه هم در حالی که گوجه ها را با دقت خرد می کرد، تمام حواسش به خبرها بود و هر از گاهی حاشیه ای به هر کدام از اخبار میزد.
مجری گفت: «در یکی از شهرهای فرانسه با جمع کردن برگ های پاییزی در سطح شهر توانستند از آن ها برق تولید کنند. برگ های پاییزی می توانند برای 4000 واحد مسکونی به مدت یک سال برق تولید کنند.»
صاحب مغازه گفت: «می بینی خدا چی خلق کرده! کی فکرش را می کرد که از برگ درخت بشه برق تولید کرد!»
🔹اخبار تمام شد و مجری خلاصه خبرها را در پایان مرور کرد.
امام جمعه ی تهران در خطبه ها گفته بود که باید تیمی را برای طراحی جنگ اقتصادی علیه دشمنان تدارک ببینیم....
اخبار تمام شد.
🔹جوان فلافل فروش گفت: «می بینی آقا سید! اونا دارن از برگ های پاییزی برق تولید می کنند و ما هم چند روز دیگه باید برگ ها رو جمع کنیم و باهاش غذا درست کنیم، اون وقت این آقا میگه برای جنگ اقتصادی علیه دشمن برنامه ریزی کنیم.»
🔹اخبار زیادی از تلویزیون پخش شد از جمله این که وزیر ورزش و جوانان چندین پروژه ی مهم در استان فارس افتتاح کرد و ... ولی شاید آنچه در ذهن باقی می ماند، همان است که آن جوان فلافل فروش گفت.
⭕️مشکل از کجاست؟
🔸صدا و سیما نباید از پیشرفت کشورهای دیگر خبر دهد؟
🔸ما خودمان خبرها را رصد می کنیم و کنار هم قرار می دهیم، میلیون ها تومان هزینه می کنیم تا نیم ساعت آنتن زنده برای پخش اخبار داشته باشیم در آخر هم همه چیز علیه خودمان تمام می شود.
🔸مشکل از صحبت های امام جمعه نیست
🔸مشکل از اعلام پیشرفت های صنعتی در کشور های دیگر نیست
🔆 مشکل این جاست که "ما" خبر می دهیم. باید دیگران از ما خبر دهند. تا وقتی همه ی رسانه ها دربست در اختیار حاکمیت قرار گیرد، هر خبری نوعی اعلام رسمی موضع جمهوری اسلامی محسوب می شود.
فکر می کنم مشکل از مقام بیان تلویزیون باشد. ذهنیت مردم نسبت به مقام بیان تلویزیون باید تغییر کند. این اتفاق وقتی می افتد که تلویزیون در اختیار مردم قرار گیرد. قطعا منظورم خصوصی سازی تلویزیون نیست. اگر قرار باشد تلویزیون در اختیار سرمایه دار ها بیفتد باز همین قصه ادامه پیدا می کند.
باید راه حلی پیدا کنیم که صدا و سیما را به مردم تحویل دهیم تا بدون دخالت جریان های #سرمایه_دار یا روشنفکرهای بی مصرف یا مسئولین بازنشسته، اخبار کشور بازتاب داده شود.
🌀 می دانم که این مسأله پشتوانه اطلاعاتی و امنیتی محکمی در داخل کشور لازم دارد. با همین پشتوانه آمریکا سالهاست به کامران نجف زاده اجازه می دهد از داخلی ترین مسائل کشورش گزارش تهیه کند ولی ما همچنان جرأت نداریم پای دشمن خود را به کشور باز کنیم.
اگر تکیه گاه امنیتی خوبی در داخل کشور وجود داشت، مجبور نبودیم از رسانه ها و مردم وحشت داشته باشیم. وقتی یک کانال تلگرام، کشور را دچار التهاب می کند، چگونه دنبال راه حل برای مردمی کردن رسانه ها باشیم؟
✅ درست است که شبکه های اطلاعاتی و جاسوسی رحم نمی کنند ولی باز هم نمی توانیم دست از تلاش برای ایجاد #جریان_آزاد_رسانه_ای برداریم.
پی نوشت:
یادم باشد درباره ی فلافل بیشتر بنویسم. حق بزرگی بر گردن من دارد.😊
#ملاحظه
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
♦️امشب این هدایا را از بهترین دوستم گرفتم.
🔹کتاب «وقت بودن» از جلیل سامان و کتاب «و این ...»
🔹کتاب وقت بودن اثر جلیل سامان رمانی است که فیلم سینمایی آن هم ساخته شده ولی به مرحله ی اکران نرسید.
🔹جلیل سامان را از سریال ارمغان تاریکی می شناسم که داستانی سیاسی و عاشقانه داشت و مربوط به فعالیت های سازمان های سیاسی در دهه ی 60 انقلاب بود.
🔹درباره ی رمان وقت بودن که شهریور 95 وارد بازار کتاب شد اطلاعات بیشتری ندارم.
🔹ان شاء الله بزودی می خوانم و چند خطی درباره ی کتاب می نویسم.
✅ قسمتی از عبارت کتاب در فصل اول:
«گرد و غبار خوابید و سایه مردی دیده شد که با کلتی رو به آسمان ایستاده و تیری هوایی شلیک کرده بود. صدای مرد در باد پیچید که آمرانه فریاد زد: «من مامور دولتم. یالا برگردین سوار شین»
با وجود قیافه جدی و سگرمههای در هم، در درون ناراضی بود و شکست خورده. او حتی یک روز هم نتوانسته بود عهدی را که با خود بسته بود نگه دارد. شلیک کرده بود! »
💠 ان شاء الله سفره شان پر برکت و زندگی مشترک شان زیر سایه امام زمان سرشار از معنویت و شادی مستدام باشد.
#ملاحظه
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
output_6vsJ9z.gif
933.4K
♦️چندتا از تصاویر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در محضر مقام معظم رهبری
🔹حضرت آقا در توصیف ایشان در پیام خود فرمودند:
ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری با وفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نامآور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود.
#ملاحظه
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
output_u8jSAw.gif
626.4K
🔹گزارش جلسه چهارم فلسفه هنر
🔹تدریس استاد احمد فرحانی
با موضوع:
♦️هنر در پرتو اندیشه توحیدی
در دو قسمت تقدیم می شود.
📣 تصاویر فوق، نمودارهای مرتبط با متن است که جهت سهولت در انتقال مطالب تهیه شده است.
👇👇
#ملاحظه
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
🔹گزارش جلسه چهارم فلسفه هنر (قسمت اول)
🔹تدریس استاد احمد فرحانی
♦️هنر در پرتو اندیشه توحیدی
در جلسات پیشین دو مطلب به عنوان مقدمه برای تبیین هنر در #اندیشه_توحیدی بیان شد:
🔸مطلب اول مربوط به نظام فلسفه اسلامی بود که توضیحات تفصیلی آن مربوط به فلسفه مطلق است و در جلسات قبل اشاره ی کوتاه به آن شد.
به صورت خلاصه سه اصل در نظام فلسفی اسلام وجود دارد که اندیشه مبدا تا معاد را از دیدگاه اسلام تقریر می کند.
➖اصل اول: رئالیسم در مقابل ایده آلیسم است که نتیجه آن اثبات توحید ذاتی و مقام احدیت است.
➖اصل دوم: اصالت وجود که توحید صفاتی، افعالی و اسمائی را اثبات می کند.
➖اصل سوم: تشکیک است که نتیجه آن اثبات اصول انسانی دین مثل امامت، نبوت، ولایت مطلقه، عدل و معاد است.
تشکیک دو قسم دارد: تشکیک طولی که بحث علت و معلول و وجوب و امکان در فلسفه مربوط به آن است. قسم دوم تشکیک عرضی است که مربوط به قوه و فعل، وجود ذهنی و ماهیت است.
👈(نمودار شماره 1)
🔸مطلب دوم مربوط به نظامات غربی بود که توضیح آن گذشت.
⭕️با توجه به این دو مقدمه، در این جلسه به پرسش هایی که در انتهای جلسه قبل بیان کردیم از دیدگاه اندیشه توحیدی پاسخ می دهیم.
❓پرسش اول: آیا هنر صرفا برای هنر است یا برای ارزش های غیر انسانی یا ارزش های انسانی؟
❓پرسش دوم: هنر علت زیبایی است یا زیبایی علت هنر است؟
❓پرسش سوم: رابطه هنر با تخیل و احساس و عقل و زیبایی چیست؟
🔵 توضیح تفصیلی هنر در اندیشه توحیدی:
در عالم دو مرحله وجود دارد. همانطور که گذشت، مرحله اول احدیت و مرحله دوم صفات است. الله و وجه الله تمام آن چیزی است که صاحب اثر و واقعی است. همه ی علوم تفسیر مرحله ی دوم یعنی صفات است. علامه طباطبایی معتقدند که این مرحله همان واقعیتی است که سایه ای دارد و آن سایه همان علم است. مقصود از علم، علوم حقیقی است. علوم حقیقی نیز سایه ای دارد که به آن علوم اعتباری می گویند. بنابراین علوم اعتباری سایة سایة واقعیت است.
👈(نمودار شماره 2)
🔸ذات و صفات در عین بساطت ظهوراتی دارند که در سه دسته کلی جای می گیرند.
🔅ظهور در معقولات که ظهور کلی است
🔅ظهور در ممثلات که ظهور جزئی است
🔅ظهور در متغیرات که ظهور مادی است.
عرفا به ذات و صفات با این سه دسته از ظهورات، حضرات خمس می گویند.
💠 یکی از صفات که در هر سه ی این ظهورات جای دارد، صفت #جمیل است. این صفات در عین تعدد، منجر به ترکب و تمایز نمی شوند همانند معقولات ثانی فلسفی.
👈 (نمودار شماره 3)
🔴 حقیقت زیبایی که همان صفت جمیل است، علت ایجاد هنر است. هنر در حوزه ی علوم متبلور می شود. بنابراین واقعیتی که از آن علمِ هنر متولد می شود، همان صفت جمیل است که در سه دسته از ظهورات یعنی معقول و ممثل و متغیر ظاهر می شود. علم هنری که مولود این حقیقت (صفت جمیل در سه دسته ظهورات) است دو شاخه دارد: علوم حقیقی و علوم اعتباری. پس واقعیت، علتِ تولد افکار است. ثبوت، علتِ اثبات است.
🔸 همانطور که گفتیم چون علوم سایه واقعیت است بنابراین هنر نیز سایه همان صفت جمیل است. سایه حقیقت زیبایی همان هنر در عالم ادراکات است. هنر در عالم ادرکات یا کلی است یا جزئی.
➖هنر کلی همان علوم غریبه است. ادراکاتی که سایه ی معقولات است.
➖هنر جزئی یا ثابت است یا متغیر.
🔻هنر ثابت (ممثلات) همان ریاضیات است که مثال آن علم به موج است و به آن موسیقی می گویند. توازن در امواج همان موسیقی است که البته بی صداست.
🔻هنر متغیر (متریال یا مادی) دو مرحله دارد: هنر حقیقی و هنر اعتباری.
➖هنر حقیقی همان موسیقی و هنرهای تجسمی است. منظور از موسیقی در اینجا امواج چهار بعدی است. هنرهای تجسمی هم طراحی و گرافیک و نقاشی و رنگ هاست.
➖هنر در اعتباریات دو بخش دارد: هنرهای لفظی و هنرهای کتبی.
👈 (نمودار شماره 4)
قسمت اول
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
🔹گزارش جلسه چهارم فلسفه هنر (قسمت دوم)
🔹تدریس استاد احمد فرحانی
♦️ادامه هنر در پرتو اندیشه توحیدی
اعتقاد ما این است که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری فلسفه باعث تولید فکر و فکر باعث تولید علم و علم باعث تولید تمدن می شود. فلسفه همان بخش مطلق است که #فقه_اکبر است. فقه اکبر باعث ایجاد نظامات در ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری می شود. هر کدام از این دو دسته از ادراکات دستگاه استخراج علوم دارد. که در حقایق #منطق و در اعتباریات #اصول_فقه است. به این بخش فکر می گویند که علوم حقیقی از علوم اعتباری متمایز می شوند.
ما در بخش فلسفه مطلق قرار گذاشتیم که در این دوره به آن نپردازیم.
👈 (نمودار شماره 5)
🔴 موجود تقسیم می شود به موجود حقیقی و موجود اعتباری.
⭕️موجود حقیقی به واجب و ممکن و موجود ممکن به جوهر و عرض تقسیم می شود.
➖جوهر به سه بعدی و چهار بعدی تقسیم می شود که به هر دو موسیقی می گویند. البته جوهر سه بعدی مورد اختلاف است و طبق نظر ادقِ حرکت جوهری، جوهر سه بعدی نداریم. البته عده ای مثل آیت الله مصباح در بعضی عبارات به آن قائل شده اند.
➖عرض به کم و کیف تقسیم می شود. کمیات به متصل و منفصل و متصل به قار و غیر قار تقسیم می شود. متصل غیر قار هم موسیقی است که البته فاقد صدا و فرکانس است چون جسمانیتِ مادی ندارد و دو بعدی است.
کیف به مسموع و مبصر تقسیم می شود. کیف مسموع همان آهنگ است. موسیقی در هر سه عالم حضور دارد و عده ای معتقدند که امکان استکمال با موسیقی در هر سه مرتبه وجود دارد. کیف مسموع که آهنگ بود تفاوتش با کم متصل غیر قار در این است که آهنگ حیث قابل است و کم متصل غیر قار حیث فاعلی است. موسیقی با آهنگ تفاوتی دارد. آنچه شنیده می شود آهنگ است.
کیف مبصر هم همان هنر های تجسمی است.
⭕️موجود اعتباری به قبل الاجتماع و بعد الاجتماع تقسیم می شود. بعد الاجتماع یا مداری است یا منزلی و مداری یا ثابت است یا زائل. ثابت یا بالذات است یا بالغیر. بالغیر هم یا لفظی است یا کتبی. هنرهایی که از ادراکات اعتباری سرچشمه می گیرند تأثیر بسزایی در تمدن سازی دارد. مقصود از لفظی همان رابطه ی اعتباری بین لفظ و معناست مثل ادبیات و ... .
👈(نمودار شماره 6)
💢 نکته: با این تقسیمات اساساً هنرهای اروتیک در هیچ دسته ای قرار نمی گیرد چون مربوط به حیوانیت است و زیبایی انسانی در آن نیست.
✳️ جلسه بعدی را برای پاسخ به پرسش های دوستان قرار می دهیم.
قسمت دوم
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
♦️عکسی که ایران را آماده ی انقلاب مشروطه کرد
🔹شاید آن روزی که موسیو نوز بلژیکی، مدیر کل گمرکات ایران برای تمسخر روحانیت عبا و عمامه به تن کرد و با قلیان عکس گرفت و منتشر شد، در خواب هم نمی دید که تصویرِ او اولین جرقه انقلاب مشروطه در ایران شود.
💢خلاصه ای از داستان این عکس را در پست زیر بخوانید.
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
♦️عکسی که ایران را آماده ی انقلاب مشروطه کرد
🔹شاید آن روزی که موسیو نوز بلژیکی، مدیر کل گمرکات ایران برای تمسخر روحانیت عبا و عمامه به تن کرد و با قلیان عکس گرفت و آن را منتشر کرد، در خواب هم نمی دید که تصویرِ او اولین جرقه انقلاب مشروطه در ایران شود.
🔹مظفرالدین شاه برای جلب نظر روس ها و گرفتنِ وام از آن ها، عین الدوله را دوباره صدراعظم خود قرار داد.
🔹روس ها در ازای پرداخت وام، خواستار کاهش تعرفه های کالاهای وارداتی از روسیه به ایران (کمتر از 5 درصد) شدند و موسیو نوز بلژیکی را به عنوان مدیر کل گمرکات ایران معرفی کردند.
🔹عین الدوله شرط روس ها را پذیرفت.
🔹بلژیکی ها به اجناس بازرگانان ایرانی تعرفه های سنگینی تحمیل کردند.
🔹بازرگانان اعتراض کردند.
🔹قیمت قند و بعضی کالاها در بازار تهران افزایش یافت.
🔹عین الدوله به جای دستور به موسیو نوز برای کاهش تعرفه، به بازرگانان برای کاهش قیمت فشار آورد.
🔹بازرگانان سرپیچی کردند و اعتراض خود را به علمای وقت رساندند.
🔹عین الدوله بازرگانان را فلک کرد.
🔹در همان سالها (1284ه.ش) عکسی از موسیو نوز در میهمانی بالماسکه با لباس روحانیت منتشر شد.
🔹آیت الله سید عبدالله بهبهانی به این ماجرا واکنش نشان داد و بازارها برای مدتی تعطیل شد.
🔹این ماجرا در کنار فلک کردن بازرگانان منجر به تحصن اعتراضی علما و روحانیون در حرم عبدالعظیم شد. (مهاجرت صغری)
🔹آیت الله سید محمد طباطبایی که ارتباط عمیق تری با آیت الله بهبهانی برقرار کرده بود، توانست شروط بازگشت علما را بیش از برکناری موسیو نوز قرار دهد.
🔹علما متفق شدند که تأسیس عدالتخانه و برکناری عین الدوله نیز در شمار شروط تحصن قرار گیرد.
🔹خشونت کارگزاران دولتی علیه متحصنین و مردم و کشته شدن یک طلبه به نام سید عبدالحمید ....
🔹نهضت مشروطه آغاز شد...
✅ داستان مشروطه ادامه دارد. این چند خط قسمت اول بود.
#ملاحظه
#محاکمه
#مشروطه
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri