eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
771 دنبال‌کننده
362 عکس
62 ویدیو
23 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 👈درباره من: https://B2n.ir/x85407 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin فعالیت های فضای مجازی من https://eitaa.com/sm_javaheri/896
مشاهده در ایتا
دانلود
در كتاب بصائرالدرجات از عمّار ساباطى نقل شده است كه: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: جانم به فدايت، دوست دارم از اسم اعظم خداوند متعال برايم بگويى. امام صادق عليه السلام فرمود: تو توان آن را ندارى. عمار می ‏گويد: وقتى اصرار كردم فرمود: در جاى خود باش. آن‏گاه برخاست و داخل خانه شد؛ پس از زمان كوتاهى، مرا صدا زد: كه داخل شو؛ وارد خانه شدم و امام به من‏ فرمود: آن چيست؟ گفتم: شما بگوييد فدايت شوم. آن‏گاه امام عليه السلام، دست خويش را برزمين گذاشت، و من ديدم كه خانه به دورم می چرخد، وامر بزرگى مرا گرفت [حالت عجيبى به من دست داد] و نزديك بود هلاك گردم. امام عليه السلام خنديد؛ عرض كردم: جانم به فدايت، مرا بس است، نمی ‏خواهم. در بصائرالدرجات نظير اين جريان از عمر بن حنظله وامام باقر عليه السلام نيز نقل شده است. هم‏چنين در بصائرالدرجات از جابر نقل است كه امام باقر عليه السلام فرمود: اسم اعظم خداوند هفتاد وسه حرف است، و تنها يك حرف آن، نزد آصف بود؛ آصف آن يك حرف راگفت وزمين ميان او و تخت بلقيس، درهم نورديد تا او تخت را به دست گرفت؛ آن‏گاه زمين به حالت نخستين خود بازگشت؛ واين عمل دركمتر از يك چشم برهم زدن انجام شد، و ما هفتاد و دو حرف از اسم اعظم را داريم؛ ويك حرف هم نزد خداست كه آن را علم غيب براى خود مخصوص ساخت؛ و هيچ توان و نيرويى نيست مگر به خداى على عظيم... ♦️پس از آن‏كه دانستيم جان آدمی می تواند در يك مرتبه ازمراتب ذات، فانى گردد كه دراين صورت، چيزى جز آن مرتبه، باقى نخواهد ماند، معناى اين روايات روشن می ‏شود؛ واگر به راستى لفظى در كار بود، حال آن نسبت به استجابت به مانند حال ساير الفاظ دعا می ‏بود. از اين‏جا معلوم می ‏گردد كه مراد از حروف درروايت، حروف الفبا نيست وقطعاً چنين است؛ زيرا در آن صورت، درحجاب بودن آن، نامعقول خواهد بود. واين‏كه درروايت آمده است. «حروف اسم اعظم در قرآن، پخش است وامام آنها را گرد آورى می كند و با آن، خدا را می ‏خواند»، اين مطلب راتأييد مى‏كند. ♦️در عيون اخبارالرضا عليه السلام و تفسير عياشى آمده است: همانا فاصله بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم از اسم اعظم خدا، كمتر از فاصله سياهى چشم از سفيدى آن است. و از اين‏جا معناى آنچه از امامان معصوم عليهم السلام نقل شده است كه آنها اسماء حسنا و اسم اعظم خداوندند، روشن می گردد. اين معنا از روايتى كه از اصول كافى نقل كرديم نيز به دست می آيد. با توجه با آن روايت و آنچه در روايات «حُجُب» آمده است، دانسته می ‏شود كه پنهان بودن اسم اعظم و برگزيدن آن در علم غيب، تنها به سبب بى‏تعيّن بودن آن است كه موجب می گردد كسى به آن دست نيابد، مگر درصورت فناء؛ و درآن صورت، ديگر نشانى از مخلوق نيست: «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ». و شايد مراد از اين‏كه خداوند يك حرف را براى خود برگزيد، همين معنا باشد؛ واللَّه العالم. @sm_javaheri
https://virasty.com/smojtabaamin خدایا من که کل عمرم به گناه و بطالت گذشت ولی راهپیمایی روز قدس فردا رو قسمتم کن حتی شده درحد سیاهی‌لشکر شاید با همین عمل اسم ما هم درکنار امام زمانی ها قرار گرفت 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️ایران برنده جنگ است این مقاله در یکی از سایت های میانه رو و لیبرال آمریکایی به نام the free press پس از ترورسردار زاهدی منتشر شده و نویسندگان معتبری دارد: ۱) روئل مارک گرچت (افسر سابق اهداف ایرانی Iranian-targets در سیا CIA، محقق مقیم بنیاد دفاع از دموکراسی) ۲) ری تکیه (عضو ارشد شورای روابط خارجی) ♦️به تیتر آن دقت کنید. این نتیجه گیری، از تفکیک تاکتیک های موقت و مزیت های بلند مدت بدست آمده. در قسمتی از متن مقاله آمده: ... But these short-term tactical victories don’t fundamentally alter the Islamic Republic’s advantages. And those advantages, alas, are many. ترجمه: ... اما این پیروزی های تاکتیکی کوتاه مدت، اساساً مزیت های جمهوری اسلامی را تغییر نمی دهد. و این مزایا، نگرانی یا افسوس، بسیار زیادی را همراه خواهد داشت. 🌐 لینک مقاله ♦️پی نوشت: رهبری سال گذشته فرمودند ما به نزدیک شده ایم. متأسفانه این مطلب درست تبیین نشد و به حاشیه رفت. رسانه های فارسی زبان اپوزیسیون درگیر نفرت ورزی نسبت به واقعیت های جمهوری اسلامی هستند و رویکرد رسانه های داخلی نیز بیشتر ایدئولوژیک است. از این جهت فهم واقعیت میدان برای عقل عرفی شهروند ایرانی مختل شده است. مقاله فوق را به عنوان نمونه انتخاب کردم -البته صدها مشابه دیگر نیز دارد- که اشاره به ثبات استراتژیک و راهبرد بلند مدت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان کرده است. جایگاه ایران در جهان نقطه آغاز تحولات اقتصادی و حتی فرهنگی و سیاسی است.این یک مقدمه برای رسیدن به قله است 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 @sm_javaheri
🕯 وضع الفاظ برای روح المعانی و حقایق (حقیقت نبوت و خواستگاه اصلی الفاظ از دیدگاه امام خمینی (ره)) 🔰سید مجتبی امین جواهری ♦️خواستگاه الفاظ حقایق ملکوتی و عالم اسماء و صفات الهی است که نازل شده به عالم طبیعت. من گمان می کردم ما در تلاشیم که با الفاظ و معانی زمینی حقایق آسمانی را بفهمیم ولی امام خمینی (ره) در این عبارت خواستگاه لفظ را اسماء و صفات الهی می خوانند که ما آن را تنزل داده و به پدیده های طبیعی تطبیق کرده ایم. کاملا عکس آنچه فکر می کردم. 🔘«الم تر الی ربک کیف مد الظلّ» 🔘«و انزل من السماء مائا» در نگاه امام منشأ این الفاظ سایه، آسمان و آب عالم طبیعت در ذهن ما نبوده و نیست (👈🏻التعلیقة علی الفوائد الرضویه‏ ص‏‏66ـ67‏) درک این مطلب فهم ما را از حقیقت نبوت و باطن قرآن متفاوت خواهد کرد: نبوت در هر مرتبه محقق است و عبارتست از تجلی به تناسب همان مرتبه. بنابراین انسان کامل و نفس نبی در مراتب مثال و عقل نیز شأن نبوت دارد چون سرچشمه تجلی اسماء الهی است. ♦️عبارت امام از مصباح 40 کتاب مصباح الهدایه👇🏻 📎 «هل بلغک من تضاعیف إشارات الأولیاء، علیهم السلام، و کلمات العرفاء، ‏‎ ‎‏رضی اللّه عنهم، أنّ الألفاظ وضعت لأرواح المعانی و حقائقها؟ و هل تدبّرت فی‏‎ ‎‏ذلک؟ و لعمری، أنّ التدبّر فیه من مصادیق قوله(ع): تَفَکُّرُ سَاعَةٍ خَیرٌ مِن عِبَادَةِ سِتّینَ‏‎ ‎‏سَنَةً.‏‏ ‏فإنّه مفتاح مفاتیح المعرفة و أصل أصول فهم الأسرار القرآنیة. » ♦️بدون این تأمل بهره ما از حقیقت نبوت و قرآن بسیار اندک است: 📎و من ثمرات‏‎ ‎‏ذلک التدبّر کشف حقیقة الإنباء و التعلیم فی النشآت و العوالم. فإنّ التعالیم‏‎ ‎‏و الإنباآت فی عالم الروحانیّات و عالم الأسماء و الصفات غیر ما هو شاهد عندنا، ‏‎ ‎‏أصحاب السجون و القیود وجهنام الطبیعة و أهل الحجاب عن أسرار الوجود. ‏» ♦️و در آخر؛ درک عمیق این مطلب نیاز به خروج از زندان تاریک نفسانیات دارد. که نویسنده از خداوند آن را طلب می کند: ‏‏📎«فاخرج نفسک أیّها الکاتب الغیر المجاهد و المطرود و الملعون المعاند عن هذا‏‎ ‎‏السجن المظلم؛ و ابعثها عن ذاک القبر الموحش؛ و قل: اللّهمّ، یا باعث من فی‏‎ ‎‏القبور، و یا ناشر یوم النشور، ابعث قلوبنا عن هذه القبور الداثرة، و ارحل راحلتنا‏‎ ‎‏عن تلک القریة الظالمة، لنشاهد من أنوار معرفتک، و تسمع قلوبنا أنباء نبیّک فی‏‎ ‎‏النشأة القلبیّة، لئلّا یکون حظّنا من نبوّته(ص) فقط حفظ دمائنا و أموالنا بإجراء‏‎ ‎‏الکلمة علی اللسان، و لا من أحکامه الإجزاء الفقهی و الوفاق الصوری، و لا من‏‎ ‎‏کتابه جودة القراءة و تعلّم تجویده، فنکون ممّن قال تعالی فیهم: «وَ عَلَی سَمعِهِم وَ‏‎ ‎‏عَلَی أَبصارِهِم غِشاوَةٌ.»‏و قال تعالی: «فی قُلُوبِهِم مَرَضٌ»‏و قال تعالی: «وَ إن‏‎ ‎‏مِنهُم لَفریقاً یلوُونَ ألسِنَتَهُم بالکِتابِ . . . .» الآیة. ‏» 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
🔰 سلسله جلسات درآمدی بر فلسفه اسلامی 🔺 در این جلسات تلاش بر این بوده که تاریخ فلسفه اسلامی و نسبت آن با فلسفه یونان بررسی شده و سنت فلسفه اسلامی با سنت کلامی، عرفانی و فقهیِ تمدن اسلامی نسبت سنجی شود. در ادامه نیز سیر تحول فلسفه اسلامی از حکمت سینوی تا حکمت نوری سهروردی و حکمت متعالیه صدرالمتألهین مورد بحث قرار گرفته و در نهایت مسائل مهم فلسفه اسلامی در قالب مباحث حکمت متعالیه و با تمرکز بر کتاب آشنایی با فلسفه استاد شهید مطهری به اختصار گزارش شده است. این جلسات احتمالا برای دانشجویان علاقه مند به فلسفه و طلابی که قصد دارند بدایه الحکمه را آغاز کنند سودمند خواهد بود. لینک جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/1049 @ofoqemobin