eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
723 دنبال‌کننده
343 عکس
54 ویدیو
22 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️یک پیشنهاد عالی برای شما 👈در این سایت می تونید عباراتی را از متن یا ترجمه روایات جستجو کنید. جستجوی پیشرفته ای محسوب نمیشه و مانند نرم افزارهای جامع حدیثی نیست ولی کارایی خوبی داره و از نظر گرافیکی هم زیباست. 🌐 http://mizan.hadith.net/ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️سنت و مدرنیته، دوگانه ساخته شده از ذهن مدرن 🔹چند روز پیش، بعد از برد شیرین 5 بر صفر تیم ملی فوتبال ایران، #مسعود_ده_نمکی در اظهار نظری گفت که برد پر گل به تیم کشوری جنگ زده مثل یمن خلاف منش و اخلاق پهلوانی است. او این پدیده را با روحیه پهلوانی مرحوم تختی در رقابت های کُشتی مقایسه کرد که در اجرای فنون کشتی، ملاحظه مصدومیت رقیب خود را می کرد. 🔻 به بهانه این اظهار نظر، چند خطی با دوستانم بحث کردیم که خلاصه آن را برای شما می نویسم. #عصر_انقلاب 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️سنت و مدرنیته، دوگانه ساخته شده از ذهن مدرن 🔹چند روز پیش، بعد از برد شیرین 5 بر صفر تیم ملی فوتبال ایران، در اظهار نظری گفت که برد پر گل به تیم کشوری جنگ زده مثل یمن خلاف منش و اخلاق پهلوانی است. او این پدیده را با روحیه پهلوانی مرحوم تختی در رقابت های کُشتی مقایسه کرد که در اجرای فنون کشتی، ملاحظه مصدومیت رقیب خود را می کرد. 🔻 به بهانه این اظهار نظر، چند خطی با دوستانم بحث کردیم که خلاصه آن را برای شما می نویسم. 💢 یکی از دوستانم معتقد بود که فارغ از این اظهار نظر، اساساً فوتبال یک ورزش مدرن محسوب می شود و ذاتاً رنگ و بوی فرهنگ مدرن دارد بنابراین تا زمانی که در فرهنگ سنتی ما هضم نشود، نمی توانیم انتظار داشته باشیم منش پهلوانی که محصول فرهنگی سنتی ماست، در آن ظهور کند. پدیده های غربی مثل ورزش های رقابتی، سینما، کنسرت، حتی دموکراسی و ... ذاتاً کارکرد استعماری دارند. بنابراین یا باید مطلق آن را نفی کرد، یا با هضم در فرهنگ سنتی، آن ها را دچار استحاله کرد. مثل انتخابات در ایران که معنای کاملاً متفاوتی با انتخابات در کشورهای مدرن دارد. در ایران بسیاری از متدینین برای کشف گزینه اصلح از نظر و انتخاب او تلاش می کنند و این تناقض ذاتی در نظام انتخاباتی است. اگر رهبری صرفا نظر خود را در میان کاندیداها اعلام کنند، این بمنزله انحراف انتخابات تلقی می شود در حالی که در هیچ جای جهان اعلام نظر، انحراف انتخابات نخواهد بود. 💢 پیش تر که با کتابهای شهید آوینی و مرحوم مددپور و ... انس داشتم، این دیدگاه ارزش والایی برایم داشت. شهید آوینی معتقد بود صنعت سینما زاییده تجسم گرایی در قوم یهود است. برای آن ها "دیدن" در حکمِ حجیت بود به همین دلیل دین یهود نسبت به مسیحیت ظرفیت عرفانی کمتر و ظرفیت فقهی بیشتری دارد. تجسم و صورتگری در ذات خود نوعی گرایش به ماده و زمین است و همین امر مانع از بالفعل شدن استعدادهای عرفانی مجرد از ماده می شود. او هیچ وقت فیلم سینمایی نساخت و به نمایش مستندگونه با تفسیر عرفانی از حقایق اکتفا کرد. (روایت فتح) ✅ این روزها چند سالی است که از کتابهای شهید آوینی فاصله گرفته ام ولی همچنان آثار فرهنگی را رصد می کنم. یکی از دست آورد های جمهوری اسلامی در این سالها واقع نگری است. من امروز معتقدم اساساً فوتبال یا سینما و ... ذات مشخصی ندارند که رنگ و بوی فرهنگ مدرن یا سنتی داشته باشد. اصلا دوگانه و را محصول تولد بیمارگونه روشنفکران ایرانی می دانم. امام خمینی (ره) پس از سالها تبعید، روز اولی که به ایران آمدند در بهشت زهرا فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم ما با فساد مخالفیم. 🔸سالها پیش این جمله در ذهن من لاینحل بود ولی امروز برایم حل شده است. بنظرم تنها ذاتی که برای این پدیده ها می توان قائل شد، کارکرد اقتصادی آن ها در جامعه است. آیا این پدیده ها در ساختار نئولیبرالیسم و در خدمت نظام سرمایه داری قرار گرفته یا در ساختار عدالت محور است؟ با این نگاه هیچ فرقی بین هنر قالیبافی و هنر سینما نیست هیچ فرقی بین کشتی و زورخانه با فوتبال نیست مگر در ساختار آنها. جمهوری اسلامی یک ساختار است که همه پدیده ها در آن معنای دیگری پیدا می کنند. چرا این را می گویم؟ 🔸ایران امروز هویت نسبتاً یکپارچه و با ثباتی دارد. دشمنانش مشخص هستند. استدلال های واضحی در عرصه بین الملل دارد. قدرت فرهنگی و سیاسی روشنی در منطقه دارد. از آن مهمتر 40 سال با تمام فشارها، ساختار سیاسی خود را حفظ کرده است و در لایه های مختلف در حال فعالیت و نفوذ و طراحی است. هیچ کشوری در خواب هم نمی دید که بتواند جاسوسی در اسرائیل داشته باشد آن هم در سطح هیئت دولت صهیونیست ها. مظاهر این هویت یکپارچه، چه فرش باشد چه سینما حاکی از یک واقعیت است. 🔹دیدار رهبری با مدال آوران ورزشی کافیست که این ماهیت پوچ را حاکی از آثار وجودی کند. پس به نظرم در بازی با یمن چون بچه های تیم ملی نماینده های جمهوری اسلامی ایران هستند، باید تا می توانند از ظرفیت ورزش استفاده کنند و نام ایران را بر زبان ها بیندازند. حتی اگر برای این کار مجبور شویم 5 گل به تیم کشوری جنگ زده مثل یمن بزنیم. 🔅این موضوع احتیاج به توضیح بیشتری دارد. ان شاء الله در آینده ادامه می دهم. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️عذر خواهی خداوند از بنده فقیر 🔻یک روایت جالب درباره فقر مومنین از کتاب عدّة الداعی و نجاح الساعی دیدم. این کتاب رو مرحوم ابن فهد حلی نوشتند که باید یه روزی مفصل درباره ایشان بنویسم. یکی از چند شخصیت محبوب و دوست داشتنی من از میان چهره های مهم تاریخ تشیع هستند. 🔸و امام صادق علیه السلام فرمود: خدای عز و جل از بنده مؤمن محتاج در دنیا عذر خواهی می کند چنان که برادری از برادرش عذر خواهی می کند سپس می فرماید قسم به عزت و جلالم! علت فقر تو در دنیا نه به خاطر این است که تو در نزد من بی مقدار بودی، این پرده را بردار و آنچه به عوض دنیا به تو دادم نگاه کن. پس پرده را بر میدارد و به عوض دنیا نگاه می کند، عرض می کند: پروردگارا هر چه از مال و منال دنیوی مرا دور داشتی ضرری به من نمی زند در مقابل عوضی که به من دادی. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️سه گام منطقی در پاسخ به شبهات ملاامین استرآبادی (مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت دوم) 📕 این مقاله را جهت انتشار در کانال المرسلات نوشتم. 🔅 این کانال مطالب بسیار مفیدی را با موضوعات علوم اسلامی در نگاه به اندیشه های امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی (ره) و مقام معظم رهبری (دام ظله) و شهید استاد مطهری (ره) ترویج می کند. @almorsalat 📌 چکیده و متن کامل را در ادامه #بخوانید 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️سه گام منطقی در پاسخ به شبهات ملاامین استرآبادی (مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت دوم) 🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری 🔻چکیده: 🔸 از اندیشمندانِ مهم و دقیق عالم تشیع محسوب می شود و آنچه موسوم به جریان اخباری گری در جهان اسلام ایجاد شد، همگی بواسطه ی دقت های عمیقِ ایشان بود و متفکرینِ اخباری پس از ایشان، همه تحت تأثیرِ کلام او بودند و نتوانستند بهتر از او به نقد و بررسی علوم عقلی بپردازند. 👈 در این مقاله، اشکالات ملاامین استرآبادی به علم منطق را در قالب سه گام مختلف مورد نقد و بررسی قرار می دهیم. 🚫 در گام اول او معقتد است: که علم منطق توان جلوگیری از خطا در تفکر را ندارد چون خود دارای مقدمات متعددی است که این مقدمات مورد اختلاف و خطای متفکرین و حکما واقع شده است. 🚫در گام دوم او معتقد است: ادراکات انسان یا قریب به حس هستند یا بعید از حس. ادراکات بعید از حس چون تحت تصرف نفس هستند احتمال خطای فراوانی دارند. بنابراین علوم عقلی که مبدأ حسی مشخصی ندارند و نفس به انحاء مختلف در آن ها تصرف می کند، هیچ ملاکی برای جلوگیری از خطا نخواهند داشت. 🚫در گام سوم او معتقد است: تا زمانی که منطق از قواعد و ضوابط ذهنی سخن می گوید، چون از بدیهیات درون نفسانی بهره می برد مشکلی ندارد، ولی در منطقِ مادی، نمی تواند ضابطه ای برون نفسانی برای صحت نتایجِ قیاس منطقی ارائه دهد. علم منطق جز دسته بندیِ مواد قیاس، هیچ ضابطه و ضمانتی برای صحت نتیجة قیاس در موادِّ استدلال ارائه نمی دهد. چون در علم منطق، «بدیهیات» فاقد ملاک برون نفسانی برای ضمانتِ مطابقت ماده ی قیاس با خارج است. ✅ پاسخ به اشکالات فوق با توجه به دروس استاد علی فرحانی در قالب سه تقسیم مختلف از علم در مقدمه منطق تقریر می گردد. ⭕️تقسیم اول: تقسم علم به حصولی و حضوری ⭕️تقسیم دوم: تقسیم علم به تصور و تصدیق ⭕️تقسیم سوم: تقسیم علم به بدیهی و نظری 💠 @sm_javaheri 📕 متن کامل این مقاله را 👇👇👇👇👇👇👇👇
سه گام منطقی.pdf
1.26M
#مقاله ♦️سه گام منطقی در پاسخ به شبهات ملاامین استرآبادی (مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت دوم) #PDF #فلسفه 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️انسان در تولید انبوه 👈 (این تصویر رو برای متن زیر انتخاب کردم. مناسبت خیلی خوبی داره با یادداشتم) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️انسان در تولید انبوه 🔸هر چه پیش می رود انسان ها بیشتر شبیه یکدیگر می شوند. افراد ویژگی های منحصر به فرد خود را از دست می دهند و به جای این که مدل مخصوص به خود را بازسازی کنند، مدل های مختلف را انتخاب می کنند. مدل هایی که از قبل طراحی شده و ما مجبور به انتخاب یکی از آن ها هستیم. خوشحالیم که انتخاب می کنیم ولی حواسمان نیست که ساختن از انتخاب کردن با ارزش تر است. 🔸به نوع استفاده ما از شبکه های اجتماعی دقت کنید، قدرت انتخاب پیدا می کنیم که چه پیامی را منتشر کنیم،ولی پیامی که از قبل توسط دیگران تولید شده. فلسفه "فوروارد" کردن پیام ها دقیقا همین است. 🔸گاهی یک پیام به همه ی ابعاد دغدغه های ما اشاره نمی کند ولی چون مورد تأیید اجمالی ماست آن را در صفحه شخصی منتشر می کنیم. در مرور زمان آن ظرائف و دغدغه های شخصی ما به فراموشی سپرده می شود. چون آن قسمتی که مدلِ از پیش تعریف شده داشت، پر رنگ شد در حالی که سلیقه شخصی ما بروز نکرد و در سکوت باقی ماند. 🔸تفاوت وبلاگ نویسی با فوروارد کردن پیام ها در گروه های مختلف گوشی های هوشمند دقیقا در همین نکته است. در وبلاگ نویسی تک تک الفاظ و جملات توسط ذهن نویسنده ساخته و ترکیب بندی می شد و خب طبیعی است که نویسنده پاسخگوی تک تک کلمات و جملات متن خود خواهد بود. ولی "فوروارد" کردن پیام، معنای دو گانه ای دارد. پخش کننده آن را انتخاب کرده ولی پاسخگوی متنی که انتخاب کرده نیست چون آن را دیگری نوشته. مخاطب هم توقع پاسخگویی و تعهد در ندارد. 🔸در مرور زمان سخن، کلام و نوشته اعتبار خود را از دست می دهد و معانی الفاظ به تبع کانتکس ضعیفشان، بی اثر و نخ نما می شوند. زمانی که "نطق" بی اعتبار شد، انسان هم بی منطق می شود. انسان بی منطق دیگر ناطق نیست و این سرانجامی جز حیوانیت نخواهد داشت. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️دنیا از نگاه انسان خسیس 🔸فکر می کنم در آینده با پدربزرگ و مادربزرگ هایی مواجه خواهیم شد که با خواست و اصرار خود به آسایشگاه سالمندان پناه می برند. 🔸آن ها که امروز با بی توجهی پدران و مادران خود را به آسایشگاه سالمندان منتقل می کنند، کسانی هستند که در آینده حاضر به پذیرش محبت فرزندانشان نخواهند شد. 🔸کسی که محبت نمی کند، محبت هم نمی پذیرد چون پذیرش محبت را خفت و ذلت می داند. 🔸پذیرای محبت و کمک دیگران باشیم به همان اندازه که خود به دیگران محبت می کنیم. 🔸سفره خود را برای دیگران پهن کنیم و سفره دیگران را با گرمی بپذیریم. 👈 این روایت خیلی عمیق و دقیق از زاویه دید انسان خسیس دنیا را توصیف کرده است. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕 معرفی کتاب «تاریخ مختصر نئولیبرالیسم» ◽️ این روز ها جامعه ما دچار آسیب های یک جریان اجتماعی سیاسی و اقتصادی جهانی شده است. بخش های مختلف نظام اجتماعی ما مثل 🔹نظام آموزش 🔹نظام اقتصادی 🔹نظام سیاسی 🔹نظام رسانه ای 🔹و ... همه این بخش ها در کشور آلوده به جریان شده اند. شواهد مختلفی بر این امر وجود دارد که بسیاری از جامعه شناسان دلسوز کشور به آن اشاره کرده اند. لازم است جریان نئولیبرالیسم را به خوبی بشناسیم به همین دلیل این کتاب را در ملاحظه صوتی زیر معرفی کردم. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
معرفی کتاب تاریخ مختصر نئولیبرالیسم.mp3
5.01M
🔊🔊 معرفی کتاب "تاریخ مختصر نئولیبرالیسم" (10 دقیقه) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📽 🔵پولدار باش، لبخند بزن و ابتذال بفروش 👈 این کلیپ کوتاه که ساخته مجموعه است نکات خیلی مهمی را درباره جریان سرمایه داری و نئولیبرالیسم در عرصه فرهنگ و هنر بازگو می کند. 💠 اگر برای نسل های جوان امروز سلیقه هنری در حوزه موسیقی و سینما و ادبیات نسازیم، باید منتظر باشیم که عده ای از این وضعیت اسفبار پول دربیاورند. 🔹کلیپ رو با دقت تماشا کنید. 🔹آخر کلیپ خیلی جالب بود که صبحت های دکتر اباذری رو گذاشته بودن. اصلا توقع نداشتم. هفدانگ دمت گرم 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 مقدماتی متفاوت در شناخت 🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری 💠 سخنرانی در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه ولیعصر (عج) کرمان- اردوی تشکیلاتی شهید بهشتی 🔅جمعه، 5بهمن97 🔅اردوگاه سیدالشهداء آبعلی تهران ✅فهرست موضوعات👇👇 🔸شروع متفاوت در آغاز بحث از ولایت فقیه 🔸تفاوت جهان بینی اسلامی از منظر شیعه و مذاهب اهل سنت 🔸مقصد انسان از منظر قرآن 🔸خلافت الهی و حقیقت ولایت در قرآن 🔸نفی نهیلیسم شیعی در رسیدن به مقصد 🔸ضرورت قصد تقرب در همه آنات زندگی برای رسیدن به مقصد 🔸باطن ولایت فقیه، ساختاری برای توسعه قصد تقرب 🔸شرط مراقبه و محاسبه نفس در تأثیر قصد تقرب ذیل ساختار ولایت @almorsalat 📌 صوت این جلسه را 👇👇👇👇👇
velayatefaghih-aabali-971105(1).mp3
10.56M
💢 مقدماتی متفاوت در شناخت #ولایت_فقیه 👈 جلسه اول 🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری #دانشجویی #در_مدرسه_امام_خمینی @almorsalat
velayatefaghih-aabali-971105(2).mp3
16.74M
💢 مقدماتی متفاوت در شناخت #ولایت_فقیه 👈 جلسه دوم 🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری #دانشجویی #در_مدرسه_امام_خمینی @almorsalat
♦️یک سکانس از یک قاب 🔹رقیب خود را بر زمین انداخته و مستحق نشان می دهد. 🔹ایرانی ها نگران به دنبال مذاکره به سمت داور حرکت می کنند. 🔹رقیب از موقعیت مذاکره استفاده می کند تا نقشه خود را ادامه دهد. 🔹یک نفر از ایرانی ها دائما به ادامه حرکت رقیب اشاره می کند و دلواپس برنامه اصلی رقیب است. 🔹دلواپس به تنهایی نمی تواند مانع از ضربه دشمن شود. 🔹شاکله تیم از هم می پاشد پی نوشت: 📽 در فیلم «چ» ابراهیم حاتمی کیا خیلی زیبا صحنه سکانس مذاکرات بین دکتر مهدی عنایت رئیس کردهای جدایی طلب با چمران را نشان می دهد: 🔸چمران خود را به ماشین رئیس می رساند تا جلوی درگیری را با مذاکره بگیرد. 🔸عنایت از مذاکره استقبال می کند. 🔸در اواسط مذاکره 20 دقیقه وقتی که به ایرانی ها داده بودند تمام می شود. 🔸یکی از فرماندهان عنایت از او اجازه آغاز درگیری را می گیرد. 🔸عنایت وسط مذاکرات اجازه را صادر می کند و به ادامه مذاکرات می پردازد. 🔸چمران با دیدن این صحنه او و محل مذاکرات را با یک نارنجک تنها می گذارد. 🔸چمران باز می گردد تا از مردمش دفاع کند. 🔸وصالی مردانه در سنگر ایستاده بود. 🔸نیروهای نظامی با فرمان امام به کمک مردم محاصره شده آمدند و محاصره شکسته شد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا