eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 ذوالقرنین در بیان قرآن کریم : آیا قرآن درباره ذوالقرنین به ابهام گویی اکتفا کرده است؟ 💠 گاه چنین تصور می شود که قرآن کریم درباره این شخصیت ، تعمدا به صورت راز گونه سخن گفته و مشخصات بیان شده از سوی قرآن به قدری مبهم است که اساسا نمیتوان آن را بر فرد خاص تطبیق داد! اما در مباحث اخیر بیان شد که قرآن علاوه بر مشخصات روحی ، به بیان قلمرو وسیع ذوالقرنین (از شرق تا غرب) پرداخته و سیاست های مختلف دفاعی / اقتصادی / دینی / اجتماعی او را به تصویر کشیده است‌. 💠 علاوه بر آن به ابعاد مهم دیگری نیز پرداخته که در آینده تشریح خواهند شد. روایات هم باب بررسی را مسدود اعلام نکرده بلکه خصوصیات دیگری افزوده اند 💠 خود قرآن نیز این توضیحات را در پاسخ یک سوال از سوی اهل کتاب و مشرکین بیان فرموده سپس در میانه شرح ماجرا (آیه ۹۱) بر احاطه اش نسبت به واقعه تاکید میکند! بنا بوده است صاحبان سوال ، جواب را بفهمند و به احاطه علمی صاحب قرآن پی ببرند. (بلکه قصد به چالش کشیدن علم پیامبر اکرم را داشته اند.) نه اینکه فقط با پاسخی مبهم و چند پهلو رو به رو شوند 💠 وجود اختلاف و خطا بین مفسرین لزوماً دلیل بر رمزی بودن یک متن نیست. عوامل مختلفی سبب اختلاف نظر می شوند. اساسا کمتر مسئله دینی /تاریخی /قانونی /حقوقی /..../ وجود دارد که معرکه آرای مختلف قرار نگرفته باشد. و این به معنای مسدود بودن یا ابهام ذاتی مسئله نیست. از جمله اینکه گاه صاحب متن ، مقصودش را بیان میکند اما مردم زمان های بعدی در اثر عدم آشنایی با تعابیرش آن را درک نمیکنند. (چنانکه نمونه هایی را خواهیم دید.) 💠 از جهت دیگر هم : گاهی برای فهم مسئله نیاز هست که زمان بگذرد! چنانکه گفته شده : (قرآن آیاتی دارد که زمان آن را تفسیر میکند.) پس لزوما نمی توان متاخر بودن یک نگاه تفسیری را دلیل بر بطلان آن گرفت 💠 داستان ذوالقرنین دارای ابعاد مختلف ادیانی ، اخلاقی ، تاریخی ، جغرافیایی و ... است. از سوی مسلمین درباره آن ادعای اعجاز می شود و از جانب اسلام ستیران درباره اش شبهاتی مطرح می شود. پس نباید با این بیان که متن مبهم است و ... مسئله را خاتمه یافته تصور کرد 💠 قرآن هنگام شرح داستان ذوالقرنین به بیان مناطق قومی و جغرافیایی هم پرداخته است. سرزمین مطلع الشمس ، مغرب الشمس ، عین حمئه ، سرزمین بین السدین ، قوم یاجوج و ماجوج ، سرزمین دور افتاده ای که زبان دیگران را فهم نمی کردند و نمونه های مختلف دیگر ✍✍ به عنوان نمونه : هنگامی که قرآن در این ماجرا از دیده شدن صحنه غروب خورشید در ساحل سخن می گوید (کهف : ۸۶) چه مقصودی دارد؟ میدانیم که قرآن یک رمان تاریخی نیست. و از ورود به بسیاری تفاصیل خودداری میکند. اتفاقا در همین سوره از ورود به جزئیات کم فایده که راه اثبات و نفی روشن نداشته و زمینه جدال بیهوده می شوند نهی شده است. (کهف : ۲۲) ✍✍ روشن است که مقصود در اینجا انکار هر گونه جنبه رمزی در قرآن و احادیث نیست. سخن آن است که نباید بدون ملاک ، دایره اسرار را گسترده تر از واقعیت آن کرد. 💠 در ادامه به بررسی درباره مختصات جغرافیایی و تاریخی قلمرو ذوالقرنین خواهیم پرداخت ان شاء الله @Hekmatenabavi
🔶 قلمرو ذوالقرنین : مختصات جغرافیایی و تاریخی آن در قرآن کریم 1⃣ 💠 ابتدا باید ببینیم که کلمه "مطلع الشمس" و "مغرب الشمس" در داستان ذوالقرنین به چه مناطقی اشاره دارند؟ مطلع الشمس به معنای محل بر آمدن خورشید است و مغرب الشمس به معنای محل غروب آن 💠 این نام گذاری از دیرباز تا کنون رایج بوده و قرآن هم برای بیان مقصودش از این نام گذاری عرفی رایج استفاده کرده است 💠 مردم شرق از دیرباز ، یونان و روم و اروپا را مغرب نامیده اند. اما از جهت شرقی نیز خراسان بزرگ (از مرز گرگان تا بلخ و خوارزم و...) همان سرزمین مطلع الشمس یا بخش مهم آن است. چنانکه در ادامه به برخی اسناد اشاره خواهد شد : 💠 خراسان در زبان فارسی پهلوی به معنای محل بر آمدن خورشید (مطلع الشمس) بوده است. خسرو انوشیروان شاه ساسانی (قبل از بعثت رسول الله ص) ایالتی با این نام داشت و در طرف مقابل آن سرزمین هایی که در جانب روم بودند "خور بران" می نامیدند. یعنی سرزمین غروب خورشید! (دائره المعارف بزرگ اسلامی ، مدخل خراسان و همچنین مفاتیح العلوم خوارزمی ، ص ۱۳۷ به علاوه رجوع شود به فخر الدین اسعد گرگانی (شاعر قرن پنج و دانا به زبان فارسی پهلوی) (ص۱۱۹) 💠 بلکه پیش تر از اینها : هرودوت (مورخ یونانی قرن پنجم پیش از میلاد) در ضمن شرح لشکر کشی کوروش به شرق ایران اشاره میکند که او در جهت شرق و طلوع خورشید پیش رفت. (کتاب اول ، بند ۲۰۱) و هنگام توصیف قوم ماساژت که در نواحی شرق و شمال شرقی ایران بوده اند می گوید : آنان فقط خورشید را می پرستند. (کتاب اول ، بند ۲۱۶) و این نشانگر اهمیت خورشید در آن مناطق است! 💠 قرآن بیان میکند که ذوالقرنین هنگام رسیدن به مطلع الشمس ، به قومی رسید که زندگی بدوی داشتند و میان ایشان با خورشید ، ساتری نبود. (کهف : ۹۰) یعنی سرپناه درستی نداشتند. چنانکه احادیث نیز بر همین معنا تصریح دارند. از جمله اینکه آنان خانه سازی را نمی دانستند به عنوان نمونه ✍✍ اینجا گفتیم که در جهان قدیم ، از جانب شمال و شرق ایران ، اقوام بدوی و کوچ نشین حضور داشتند که شامل طیفی از قبایل سکایی و مغولی و ... میشدند. (و بار ها به ایران حمله کردند.) هرودوت مورخ در عصر هخامنشی از میان اقوام مجاور با سکا ها از قومی یاد میکند که زیر درخت زندگی میکردند و فقط هنگام زمستان پارچه های نمدی را به درخت می بستند اما هنگام تابستان چنین نمی کردند. (کتاب چهارم : بند ۲۳) دقیقا همان تعبیر قرآنی در این اسناد دیده می شود 💠 بنابر تعبیر قرآن (کهف : ۸۶) ذوالقرنین در سفر به غرب ، شاهد غروب خورشید در ساحلی تیره و گل آلود بوده است. (عین حمئه) ما میدانیم که در مرز بین اروپا و آسیا ، دریای سیاه قرار دارد. که در طول تاریخ از سوی ایرانیان و یونانیان و ... به عنوان دریای تیره یا سیاه نامگذاری شده است. به عنوان نمونه در کتاب بندهش (از کتب زرتشتیان که اصل نگارش آن مربوط به اواخر ساسانیان است و در دوران اسلامی به شکل نهایی رسیده) در کنار نام بردن از دریا های مختلف از دریای سیاه بن در روم یاد میکند. (ص۷۴) که به روشنی مربوط به دریای سیاه است که اکنون در مجاورت کشور ترکیه می باشد. اما در آن عصر ، مجاور با روم شرقی بود. رود های مختلفی به دریای سیاه میریزند و با گل و لایی که همراه آورده اند می توانند صحنه ساحلی آن را گل آلود و تیره کنند. از جمله رود هالیس (قزل ایرماق امروزی) که در مرز بین ایران و لیدی قرار داشت و شاه لیدی با عبور از آن ، جنگ ضد کوروش را شروع کرد 💠 ذوالقرنین پس از سفر به جهت غربی ، مردمی را در کنار آن ساحل می بیند و وعده میدهد که ستمگران و متجاوزین از ایشان را مجازات خواهد کرد (کهف : ۸۷) 💠 ما در اینجا توضیح دادیم که پس از به حکومت رسیدن کوروش بزرگ ، همسایگان غربی بر ضد او متحد شده و دست به قتل و غارت مردم تحت حمایت او زدند. و بنابر گزارش خود یونانیان ، کوروش از ایشان میخواهد که در این هجوم با دشمنانش همکاری نکنند که اکثر دولتشهر های یونانی تبار ، توجه نکرده و در جنگ ها شکست خوردند. نهایتا قلمرو کوروش تا مرز اروپا گسترش یافته و موفق شد مهاجمین لیدیایی و یونانی را شکست داده مجازات کند. همان طور که از جانب شرق و شمال به قلمرو او حمله شد و برای آرام کردن آن نواحی ، در این جهات نیز پیش روی کرد و در مطلب آینده به همراه جزئیات تاریخی و جغرافی ، توضیح داده می شود ✍✍ تا اینجا مشخص شد که مختصات قلمرو ذوالقرنین از جهت شرقی شامل خراسان قدیم بوده و به قدری پیش رفت که به انسان هایی با زندگی بدوی رسید. (بر مناطق متمدن آن ناحیه مسلط بود.) و از سوی غرب ، تا سواحل یونانی نشین نفوذ داشته است چنانکه در تعابیر حدیثی هم بار ها به توسعه قلمرو ذوالقرنین در جهت شرق و غرب اشاره شده است (یک نمونه) ادامه دارد ... @Hekmatenabavi
📜 آغاز علامه محقق حاج سید محمد باقر ، معروف به ( قدس سره )؛ به مرحوم آیة الله ( ۱۲۲۲ - ۱۲۹۲ ) فرزند میرزا کاظم 👉 @smbshafti
📜 آغاز علامه محقق حاج سید محمد باقر ، معروف به ( قدس سره )؛ به مرحوم آیة الله (قدس سره) 👉 @smbshafti
مرحوم آیة الله سيد ابوالقاسم بن ميرزا كاظم زنجانی
هدایت شده از امیرحسین طالقانی
🌹 سرور گرامی ، سلام و عرض ادب و تبریک و تهنیت بمناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه سلام الله علیها 🌹 چهارشنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ ، مصادف با نیمه شعبان ولادت با سعادت امام زمان عج است 🌹 از رسول گرامی اسلام (ص) تا امام عسکری (ع) ، همه معصومین ، بشارت مهدی موعود عج را داده اند 🌹 امروز ما در برابر امام مهربانمان چه وظیفه ای داریم؟ 🌹 شاید کمترین قدم ها در برابر آن پدر مهربان ، تلاش های خالصانه ما باشد : 🔷 برگزاری جشن در ایام نیمه شعبان 🔷 برگزاری مراسم دعا و احیاء شب نیمه شعبان 🔷 برگزاری مراسم چهل روز دعا برای امام زمان عج ، از شنبه ۸ بهمن تا چهارشنبه ۱۷ اسفند ( نیمه شعبان ) 🔷 آذین بندی اماکن عمومی جهت یادآوری و اطلاع رسانی عمومی 🔷 هدیه دادن کتاب و اقلام فرهنگی جهت ارتقاء معرفت دینی و مهدوی 🔷 کمک به محرومان و آبرومندان بنام امام زمان عج 🔷 و هر طرح و برنامه دیگر .... 🌹 به نظر شما ، با یاری امام زمان عج ، مادرشان حضرت فاطمه (س) چگونه شادمان شده و در حق شما ، دعا می کنند؟
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌﷽‌‌‌✺✦۞✦┄ ♦️هدیه به فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) جناب آقای علی دوانی از محدث‌زاده و ایشان از آقای رحمانی همدانی نقل می‌کند که آیت الله آخوند ملاّ علی همدانی فرمودند: وقتی حاج شیخ عباس قمی کتاب«سفینة البحار»را نوشتند که «لم یسبقه احد»ودر زمان حیاتش به سختی چاپ شد،در نظر خودش خیلی عالی آمده بود اما وقتی قصد کرد «مفاتیح الجنان»را تألیف کند منصرف شده بودند که با بودن این همه کتب ادعیه مثل«اقبال سیدبن طاووس»و «زادالمعادعلامه ی مجلسی»وغیره چه لزومی دارد کتاب دعایی بنویسم ولی بعد به واسطه ارادت واخلاص زائدالوصفی که به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) داشت، به ذهنش خطور می‌کند که من کتاب دعایی تألیف کنم وثوابش راهدیه به روح حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نمایم و کتاب«مفاتیح الجنان»را نوشتند. در اثر اخلاص و ارادت به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، این کتاب شهرت جهانی پیدامی‌کندواز نظر چاپ ونشر هیچ کتابی نیست که ازآن سبقت گیردمگر قرآن کریم.. . . برگرفته ازکتاب«ماه درخشان؛صاحب مفاتیح الجنان»؛شرح حال معنوی محدث جلیل القدرحاج شیخ عباس قمی @varesoon
🟢 ای‌ ظهورت‌ دردها را خوش‌ترین‌ درمان، بیا... راوی از لسان مبارک صلوات‌الله‌علیه نقل می‌کند که حضرت فرمودند: 🔴 «اين امر (ظهور) که فرا رسيدنش را انتظار می‌کشيد، واقع نمی‌شود مگر پس از آنکه برخی از شما (شیعیان) از برخی ديگرتان برائت و بيزاری بجویند و بعضی از شما در صورت بعضی از خودتان، آب دهان بيندازند و عده‌ای از شما عدۀ ديگر را کافر دانسته و يکديگر را لعن کنند!» راوی گويد عرض کردم: «زندگی در چنین روزگاری چه خیر و ارزشی دارد؟!» امام عليه‌السلام فرمودند: 🌿 «تمام خيرات در آن دوران است؛ چرا که قائم ما (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) قيام می‌کند و همۀ اين اختلافات و نابسامانی‌ها را (از جوامع شیعیان) از بين می‌برد.» 💠 «عَنْ عَمِيرَةَ بِنْتِ نُفَيْلٍ قَالَتْ‌ سَمِعْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ علیهماالسلام يَقُولُ لَا يَكُونُ الْأَمْرُ الَّذِي تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ يَتْفُلُ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ يَشْهَدَ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ بِالْكُفْرِ وَ يَلْعَنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَقُلْتُ لَهُ مَا فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ مِنْ خَيْرٍ فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیه‌السلام الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ يَقُومُ قَائِمُنَا وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ‌.» 📚 الغیبة (شیخ‌نعمانی)، ص۲۰۵، ح۹ النّجم الثّاقب (محدث‌نوری)، ج۲، ص۴۴۰ 🍂 «اللّهمّ عجّل لمولانا الغریب الفرج.» عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف @Hedayatgary
✍️ نامه‌ آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی به طالب علم کیمیا ای طالب راه خدا و ای سالک طریق هدی ! جستن کبریت احمر ، عمر ضایع کردن است . روی بر خاک سیه آر که یک‌سر کیمیا است ، و شیخ بهائی علیه الرحمة می‌فرماید : گیرم که نحاس را تو زر کردی زر کن مس خویشتن اگر مردی ای برادر ، یقین دان که قنطار قنطار طلای احمر برای کسی که از این عالم داخل آن عالم شد به قدر ذره‌ای نفع و اثر ندارد . چنان فرض کن که انسان عمری را صرف نمود و آن علم را پیدا کرد ، بعد امر به انتقال به آن عالم شد ، از اینجا که رفته ، در آنجا هم چنین علمی ذره‌ای نفع ندارد . پس اکسیری حاصل کن که برای آن عالم بدرد خورد ، و آن اکسیر را حضرت حق توسط پیغمبر بر حق حضرت محمد بن عبدالله (علیه آلاف التحیة و الثناء) برای شما آورده است . 💠 @varesoon
🔹 در میان اوراق مرحوم والد ترجمه مختصری از مرحوم شیخ محمّدتقی بجنوردی¹ دیدم به خط مرحوم میرزا علی اکبر نوقانی² به این شرح: 🔸 بسم الله الرحمن الرحيم 🔸 مرحوم مغفور خلد آشیان فردوس وساده، حجة الإسلام و المسلمين، الزاهد العابد الورع التقي النقي الحاج شيخ محمّد تقي البجنوردي (أعلـى الله مقامه و رفع في الخلد أعلامه). 🔸 عمر شریفش هشتاد و چهار سال بوده، از شاگردان مرحوم حجة الإسلام و المسلمين الشيخ محمد حسن صاحب «جواهر الکلام» بوده و در سنه یک‌هزار و سیصد و سیزده هجری در ماه صفر الخیر رحلت فرموده. در اوایل ورود به مشهد مقدس منزوی بوده و به اصرار مرحوم حجةالإسلام حاج میرزا نصرالله مجتهد (طاب ثراه) به نماز جماعت و امامت قیام فرموده. آنچه در شهر مشهد مقدس از شعائر دینیه در وفیات ائمّه هدى (علیهم السلام) و عزاداری و امر به معروف و نهی از منکر دائر بوده و هست تمام به برکات وجود آن مرد بزرگ بوده. از تاریخ فوت او تاکنون رئیس روحانی به آن اقتدار و عظمت در خراسان نبوده. در روز رحلت آن مرحوم که من طفل بودم به خاطر دارم که تمام شهر تعطیل و جمیع طبقات با اشکهای جاری جنازه آن فقید را تشییع می‌نمودند. (حشره الله مع رسوله و الأئمّة الطاهرين). 🔸 حرّره الأحقر: علی اکبر النوقانی (عفي عنه) 1⃣ شیخ آقا بزرگ تهرانی در نقباء البشر (ج ۱، ص ۲۳۸) سال وفاتش را ۱۳۱۴ ذکر کرده است. 2⃣ مرحوم میرزا علی اکبر نوقانی خیلی شیرین و اهل ذوق بود. وی نقل می‌کرد: شخصی به نام «بدایع نگار لاهوتی» از اعضای آستان حضرت رضا (ع) مجله‌ای به نام «الکمال» منتشر می‌کرد. چون در ایران مرسوم نیست که مجلات را با «ال»، نام‌گذاری کنند، شاعری نامگذاری بدایع نگار را این چنین مسخره کرده بود: البدایع نگار را دیدم پشت الميز الإداره خويش القلم را گرفته بر الدست الدواتی نهاده در اَلپیش پی اَلمُشتری همی گردید همچو اَلگرگ در پی اَلميش مرحوم والد نیز کتابش را «الکلام یجر الکلام» نام گذاشت ولی چون اسم کتاب عربی است و مرادش همان مثل معروف الكلام یجر الكلام است، قهراً باید با «ال» باشد. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۳۱۸ @Adropfromthesea
🚩 ۲۹ جمادی‌الثانی: سالروز رحلت امامزاده ﺳﻴّﺪ ﻣﺤﻤّﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﻫﺎﺩﻯ علیهماالسلام (عموی بزرگوار امام‌زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) امامزاده ﺳﻴّﺪ ﻣﺤﻤّﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﻫﺎﺩﻯ علیهﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۵۲ هجری (در سن ۲۴ سالگی) ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺮﺍﺀ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ رحلت فرمود؛ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ «ﺍﺑﻮﺟﻌﻔﺮ»، «ﺍﺑﻮﻋﻠﻰ» ﻭ «ﺳﻴّﺪﻣﺤﻤّﺪ ﺑَﻌﺎﺝ» ﻧﻴﺰ می‌گفتند. ﺟﻠﺎﻟﺖ ﻗﺪﺭ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ او ﺑﻪ ﺣﺪّﻯ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻋﺪّﻩﺍﻯ ﺍﺯ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻰﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ علیهماﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭﻟﻰ ﺑﺎ ﺭﺣﻠﺖ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ حیات ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ، ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﻣﺎﻡ بعدی ﺍﺳﺖ؛ ﻋﻠﻴﻪﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﺟﻨﺎﺏ ﺳﻴّﺪ ﻣﺤﻤّﺪ سلام‌الله‌علیه ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻭﺍﻓﺮﻯ ﺩﺍشتند، ﺑﻪ ﺣﺪّﻯ ﻛﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﺣﻠﺖ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﺒﺎﻥ ﭼﺎک ﻛﺮﺩند (و در پاسخ کسانی که به ایشان اعتراض نمودند، به گریبان چاک دادن حضرت موسی در مرگ برادرش هارون استناد فرمودند.) پس ﺍﺯ ﺭﺣﻠﺖ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺑﺎﺩﻯ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ «ﺑَﻠَﺪ» (ﺩﺭ ۵۰ کیلومتری جنوب ﺳﺎﻣﺮﺍﺀ) ﺩﻓﻦ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ، ﻛﻪ ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﻗﺒﺮ ﺍیشان ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖ. ﻛﺮﺍﻣﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﮔﻨﺒﺪ ﻭ ﺻﺤﻦ ﻭ ﻏﺮﻓﻪﻫﺎﻯ ﻣﺘﻌﺪّﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﻫﻞﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻣﺸﺮّﻑ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ. ﻧﺴﺐ ﺳﺎﺩﺍﺕ «ﺁﻝ ﺑﻌﺎﺝ» ﺩﺭ ﻋﺮﺍﻕ ﻭ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻠﻰ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ، ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ حضرت ﺳﻴّﺪ ﻣﺤﻤّﺪ ﻣﻨﺘﻬﻰ ﻣﻰﺷﻮﺩ. 📚 سفینة‌البحار (محدث‌قمی)، ج۲، ص۴۱۰ تقویم شیعه (بندانی‌نیشابوری)، ص۱۷۸ 📝 امامزاده سید محمّد سلام‌الله‌علیه در بین مردم عراق (حتی اهل تسنّن) بسیار صاحب کرامت و مورد احترام‌ هستند و آنها می‌ترسند به نام ایشان سوگند یاد کنند و اگر کسی به برداشتن مالی متّهم شود، آن را برمی‌گرداند اما به سیّدمحمّد قسم نمی‌خورد؛ همچنین به کثرت قضای حوائج و نتیجه گرفتن توسّلات (خصوصاً فرزنددار شدن) معروف و مشهورند. 🌐 آشنایی بیشتر با این امامزاده جلیل‌القدر سلام‌الله‌علیه @Hedayatgary
💠 سرور عزیز ، سلام علیکم عرض ادب و احترام 🔹 احتراما ، به اطلاع حضرتعالی می رسانم جمعی از دوستان امام زمان عج با هم توافق نموده اند که جهت اطاعت از توصیه امام صادق علیه السلام به چهل روز دعا کردن برای تعجیل در فرج امام زمان عج : از شنبه ششم رجب ( ۸ بهمن ) تا چهارشنبه نیمه شعبان ( ۱۷ اسفند ) بمدت چهل روز در مساجد ، حسینیه ها ، نماز جماعت اداره ها و منازل ، خالصانه دست به دعا بردارند 🔹 به منظور اطلاع رسانی در این زمینه در پیام رسان ایتا ، کانالی بنام « امام مهربان » تشکیل شده است احتراما از شما دعوت می کنم با صبر و بردباری این دعوت را پذیرفته و با استفاده از لینک آن ، حضور در این گروه را تحمل بفرمایید افراد حاضر در این گروه اساتید و بزرگانی هستند که بخاطر امام زمان عج زحمت اجرای این طرح را تقبل فرموده اند 🔹 در طول این چهل روز ، در این کانال متن دعاهای امام زمان عج و کلیپ های مرتبط با آن هم منتشر می شود ، که در صورت تمایل می توانید در گروه های دیگر منتشر کنید و علاقمندان به امام زمان عج را یادآور این وظیفه بفرمایید 🔹 از اینکه فقط بخاطر محبت به حضرت ولی عصر عج ، این دعوت را پذیرفتید ، بسیار متشکرم سید امیر حسین طالقانی 🌷🌷🌷🌷🌷 آدرس بر روی پیام رسان تلگرام : @emamemehrabanam 🌷🌷🌷🌷🌷 آدرس بر روی پیام رسان ایتا : eitaa.com/emamemehrabanam 🌷🌷🌷🌷🌷
✅اهمیت ماه رجب این ماه از جهات متعدد اهمیت دارد، از جمله اینکه از ماههای حرام بوده و ولادت امیرالمومنین علیه السلام و بعثت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در این ماه واقع شده است و شب اول آن يكى از چهار شبى است كه تأكيد به شب زنده‌داری و عبادت شده است. 🔸️پیغمبر اکرم (ص) : ماه رجب را «ماه أصَبّ» نامیده‌اند زیرا رحمت خدا در این ماه بر امت فرو می‌ریزد. 🔸️نمازی برای هر شب این ماه مستحب است در ماه رجب شصت رکعت خوانده شود به این صورت که هر شب این ماه دو رکعت که در هر رکعت آن : سوره فاتحه را یک مرتبه وقل یا أیها الکافرون ‌را سه مرتبه و قل هو اللّه احدرا یک مرتبه بخواند و هنگامی که سلام نماز را داد، دستهای خود را بلند کرده و بگوید: لا إلهَ الا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ له الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْیی وَ يُمیتُ وَ هُوَ حَىُّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلی‌ كُلِّ شَىْ‌ءٍ قَدِيْرٌ وَ إِلَيْهِ الْمَصِيْرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الا بِاللَّهِ العَلِىِّ العَظِيْمِ اللّهُمَ صَلِّ عَلی‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ النَبىِّ الأُمِّی‌  و دستهای خود را بصورت بکشد. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «هر کس چنین کند خداوند متعال دعای او را مستجاب و ثواب شصت حج و شصت عمره به او می‌دهد.» 🔸️روزه در ماه رجب از روایات متعددی که درباره روزه‌های ماه رجب حتی یک روز از آن وارد شده است، اهمیت فوق‌العاده این ماه و عبادت و خودسازی در آن کاملا روشن می‌شود که در اینجا به گوشه‌ای از آن اشاره می‌شود: 🔸️۱- مرحوم «شیخ صدوق» به سند معتبر از امام صادق (ع) نقل می‌کند که یکی از یاران آن حضرت در اواخر ماه رجب خدمت‌شان رسید. چون نظر مبارک امام (ع) به او افتاد، فرمودند: آیا در این ماه روزه گرفته‌ای؟ عرض کرد: نه. فرمودند: آن قدر ثواب از تو فوت شده است که اندازه آن را کسی جز خدا نمی‌داند. این ماه، ماهی است که خداوند آن را بر سایر ماه‌ها برتری بخشیده و احترام آن را عظیم شمرده و برای روزه داشتن آن، پاداش‌های مهمی قرار داده است. آن مرد عرض کرد: آیا اگر در بقیه این ماه روزه بدارم، به بخشی از ثواب می‌رسم؟ امام (ع) فرمودند: آری. سپس ثواب‌های مهمی برای کسی که فقط روز آخر ماه یا دو روز آخر ماه یا سه روز آخر ماه را روزه بدارد، بیان فرمودند؛ مانند نجات از سکرات مرگ، عذاب قبر و لغزش بر صراط و شداید قیامت و نایل شدن به برائت و رهایی از آتش دوزخ. 🔸️۲- در حدیث دیگری آمده است: «رجب» نام نهری است در بهشت، از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر. هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد، از آن می‌نوشد. 🔸️۳- در حدیث دیگری از رسول خدا (ص) می‌خوانیم که هر کس یک روز از این ماه را روزه بگیرد، خشنودی عظیم خدا را به دست آورده است، خشم الهی از او دور می‌شود و درهای جهنم به روی او بسته خواهد شد. 🔸️۴- هر کس سه روز از این ماه را که پنج‌شنبه و جمعه و شنبه باشد روزه بگیرد، فضیلت بسیار دارد و همچنین در سایر ماه‌های حرام. در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است: هرگاه کسی نتواند در این ماه روزه بگیرد، هر روز ۱۰۰ مرتبه این تسبیحات را بخواند، تا ثواب روزه آن را دریابد: «سُبْحانَ اللهِ الْجَلیلِ، سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبیحُ اِلاَّ لَهُ، سُبْحانَ الاَْعَزِّ الاَْکْرَمِ، سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّةَ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ منزه است خدای بزرگ، منزه است آن که تنزیه و تسبیح جز برای او شایسته نیست، منزه است خدای برتر و کریم‌تر، منزه است آنکه لباس عزت در بر دارد و شایسته آن است.»
 علیه السلام . سوم رجب سال ۲۵۴هجری قمری مصادف با یازدهم تیر سال ۲۴۷هجری شمسی حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام در سن ۴۱سالگى در سامراء شهید شدند.  علیه السلام درزمان شهادت پدرشان ۸سال و ۵ماه داشتند وبعد ازشهادت حضرت جوادالأئمه علیهم السلام خلافت عظمی ومنصب كبراى امامتشان آغازشد، ومدت ظاهری امامت آن وجود شريف ۳۳سال بوده است.  مادرشان  سلام الله علیها هستند که شانزدهم ذیحجه روز بزرگداشت این بانو است.  ملعون زمینه کشتن امام رامحیا ساخت و  دستورقتل حضرت راصادر کرد و  ولدالزنا ایشان رامسموم کرده و براثر همین زهر مظلومانه شهید شده ودرخانه خودشان یعنی حرم فعلی سامرا دفن گردیدند. . درایام خلافت غاصبانه  زنی ادعا کرد که حضرت زینب است وطرفدار جمع کرده بود. متوکل به او گفت: توجوان هستی واز زمان زینب کبری سالهای زیادی گذشته است. آن زن گفت: رسول خدا درمن تصرف کرده ومن هرپنجاه سال یکبار  میشوم. (علی الظاهرتا آن زمان اینطورمشهور بوده که  الله علیها زنده هستند وازچشم مردم غائب شده اند)  با اطرافیان مشورت کرد وهمه گفتند امام هادی علیه السلام میتواند تکلیف این زن را روشن کند. حضرت را حاضرکردند و ازادعای آن زن پرسیدند؟ امام هادی علیه السلام ازقول پیامبر فرمودند: "حُرّمَ لُحومُ أولادی علی السِّباع" گوشت فرزندانم بر درندگان حرام است. این زن رابه قفس  بیندازید تا دروغش آشکار شود. متوکل خواست آن زن را درقفس شیرهای گرسنه بیندازد. اماآن زن گفت: این حرف کذب است، میخواهد مرابه کشتن بدهد، اوخود ازاولاد پیامبر است واگر این کلام صحیح است اول خود اونزد درندگان برود. متوکل به امام گفت راست میگوید برای اثبات ادعای خود ابتدا خودتان به قفس شیرهای گرسنه بروید. امام هادی علیه السلام پذیرفتند ودر مقابل همه به قفسی که شش  داشت وارد شدند. اما ناگاه دیدند شیرهای وحشی دورحضرت حلقه زده ونشستند. امام آنها رانوازش نموده وبا آنان سخن فرمودند. بعد اشاراتی کردند و هرشیری به کناری رفت. متوکل برای اینکه آبرویش بیشتر نرود ازحضرت خواست که بیرون بیایند وامام هادی علیه السلام نیز بیرون آمدند وفرمودند: هرکس میگوید  سلام الله علیها است داخل شود. آن زن خودش رابه زمین انداخت وگفت دروغ گفتم، مرا عفو کنید. احتیاج دنیا، مرابه این کار واداشت و  نیز شفاعت کرد وآن زن را رها کردند. مناقب ج۴ ص۴۱۶ بحارالانوار ج۵۰ ص۱۱۷ .
هدایت شده از حمید رضا قمی
سلام برشما🌹 *💠« مُعَلّی» در ماه مبارک رجب💠* 🍃یونُس بن ظَبیان گفت: بود و نزد مولایم حضرت علیه السلام بودم ، مُعَلَّی بن خُنَیس وارد شد و سخن از دعای در به میان آمد. معلّی عرض کرد: ای سرور من! دعایی به من بیاموز که جامع همه (خیراتی) باشد که شیعه در کتاب هایش نوشته و به ودیعه گذارده است. 👈حضرت فرمود: ای معلّی بگو: *✅«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِينَ لَك َ، وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْك َ، وَ يَقِينَ الْعَابِدِينَ لَكَ،اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ وَ أَنَا عَبْدُكَ الْبَائِسُ الْفَقِيرُ، وَ أَنْتَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ،* *اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِي، وَ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِي، وَ بِقُوَّتِكَ عَلَى ضَعْفِي، يَا قَوِيُّ يَا عَزِيزُ* *اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِيَاءِ الْمَرْضِيِّين َ، وَ اكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»* 🍃پس حضرت فرمود: 🔹ای معلّی به خدا قسم این دعا، جامع همه دعاهای از زمان حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام تا زمان حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله و سلم است. 📚بحارالأنوار ج98 ص390 به نقل از اقبال الاعمال ص142 ‌‍‌‌┈•••🍃🌸🍃•••┈ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‍
🔸حضرت امام کاظم "علیه السلام":    ، ماه عظیمی است که خداوند در آن حسنات را دوچندان می کند و گناهان را از بین می برد.   کسی که یک روز از ماه رجب را بدارد، آتش دوزخ به اندازه طی کردن یک سال از او دور می‌گردد و کسی که سه روز روزه بگیرد، بر او واجب می‌شود. (الفقیه، ج2،ص92) https://t.me/Shobeiryzanjani
✍ أميرالمؤمنين حضرت علی (علیه‌السلام): ✅ اگر سه چیز را در زندگیتان اصلاح کنید ، خداوند سه چیز دیگر را برای شما اصلاح میکند. 1️⃣ باطنت را اصلاح کن ، خداوند ظاهرت را اصلاح میکند و خوبی ات را سر زبانها می اندازد. 2️⃣ رابطه ات را با خدا اصلاح کن ، خداوند رابطه ات را با مردم اصلاح میکند و باعث احترام خلق به تو میشود. 3️⃣ آخرتت را اصلاح کن ، خداوند امر دنیای تو را اصلاح میکند. 📗 خصال شیخ صدوق ‌‌‌‌ ۰۰۰۰۰۰۰••✾•🍃🌺🍃•✾••۰۰۰۰۰۰۰ 🤲 إلهی عجّل لِـمَولانا الفرج 🤲
💠 وجوه 🔹 حاجی محمّد ابراهیم کلباسی و آسیّد محمّد باقر حجةالإسلام شفتی دو رئيس درجه اوّل روحانی اصفهان بودند و مسلکشان درست در مقابل هم بود. کلباسی سهم امام را دفن می‌کرد و در مقابل آسیّد محمّد باقر اشخاصی را گمارده بود که ببینند حاجی سهم امام را در کجا دفن می‌کند تا آن را دربیاورد و به مصرفش برساند. 🔸 این دو با این اختلاف مسلک در نهایت رفاقت با یکدیگر مشی می‌کردند و فوق‌العاده با هم رفیق بودند. اگر ایمان و تقوای واقعی باشد، اختلاف مسلک در رفاقت خللی ایجاد نمی‌کند. 🔹 آقای آشیخ محمّد حسین کلباسی (رحمة الله علیه) نقل می‌کرد: شخصی بازاری نزد مرحوم حجةالاسلام شفتی آمد و گفت: من هر سال خمس اموالم را اخراج می‌کنم ولی دلم نمی‌آید به مصرف برسانم لذا در زیر درخت در منزل دفن کرده‌ام. شما کسی را بفرستید تا کَتِ من را ببندد و پول‌ها را از آن‌جا دربیاورد. 🔸 آسيّد محمّد باقر با اظهار ناراحتی گفت: این چه پیشنهادی است؟ این کار حاکم است که پول به زور می‌گیرد. این وظیفه دینی خودت است که این پول را با طیب نفس بدهی، و آن شخص را رد کرد. 🔹 آسیّد محمّدباقر اهل تهجّد بود و فعالیت‌هایش نیز قبل از اذان صبح آغاز می‌شد. بین الطلوعین در منزل آن شخص بازاری زده شد. وقتی در را باز کرد، دید آسیّد محمّد باقر است با اصحابش. آسیّد محمّد باقر به اصحابش گفت که کَتِ او را ببندید. کَتِ او را بستند. سپس دستور داد پول‌ها را از آن‌جا بیرون آورند. 🔸 آن شخص گفت: اگر دیروز مرا رد نمی‌کردید، من جای پول‌ها را عوض می‌کردم. معلوم شد برخورد روز قبل آسیّد محمّد باقر حساب شده بود. آسیّد محمّد باقر دیده بود آن شخص موقتاً شیطان را رد کرده است ولی معلوم نیست بر آن حال باقی بماند، لذا او را رد کرد تا وسوسه نشود و جای پول‌ها را عوض نکند. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۸۲ @Adropfromthesea
پاراگرافی از اوائل المقالات شیخ مفید که در چاپ پیشین حذف شده بود، اما در چاپ موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، توسط استاد دکتر مهدی محقق آمده است. استاد محقق با اشاره به روش نادرست و تلقی ناصحیح از وحدت که نتیجه‌اش حذف مطاعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام از سوی برخی، و چاپ مکرر و آزادانه ادعاهای واهی عامه در کتب‌شان از سوی دیگر شده، بیان می‌کنند این روش هیچ راهی بسوی وحدت نخواهد گشود؛ و ایشان اشاره می‌کنند که چنین خیانتی در چاپ میراث شیعی را انجام نخواهند داد. اوائل المقالات شیخ مفید، به تصحیح دکتر محقق در سال ۱۳۸۳ توسط موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل- دانشگاه تهران به چاپ رسیده است. امروز ۱۰بهمن ماه، سالگرد تولد استاد مهدی محقق بود. با آرزوی سلامتی و دعای خیر برای ایشان @nosakh_shii
🔸پربرکت‌ترین مولود «ابویحیی صنعانی» می گوید: روزی در محضر امام رضا علیه‌السلام بودم، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود نزد ایشان آوردند، حضرت فرمودند: «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ؛ این مولودی است که با برکت‌تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است.» 🔺 الكافي، ج‏1، ص: 321، ح9 🔅عید نورانی میلاد با سعادت حضرت جواد الائمه امام محمد بن علی التقی علیه‌السلام را محضر مبارک فرزندشان حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (عجل الله فرجه) و همه موالیان و محبان خاندان رسالت تبریک و تهنیت می‌گوییم. @zanjani_net
✅ مؤمنین به امامت جواد الائمه علیه‌السلام، در روز قیامت حقّ شفاعت از هفتاد گنهکار جهنّمی از خاندان خود را خواهند داشت! 💠 «لَا يُؤمِنُ عَبدٌ بِهِ إِلَّا جَعَلتُ الجَنَّةَ مَثوَاهُ وَ شَفَّعتُهُ فِي سَبعِينَ مِن أَهلِ بَيتِهِ كُلُّهُم قَدِ استَوجَبُوا النَّارَ...» 📚 کافی (شیخ کلینی)، ج۱، ص۵۲۸ کمال الدین (شیخ‌صدوق)، ج۱، ص۳۱۰ علیه‌السلام @Hedayatgary
🔴 عمربن‌خطاب، عمروعاص و معاویه، اولین تهمت‌زنندگان بسیاریِ مزاح بر امیرالمؤمنین علیه‌السلام! ابن ابی الحدید، ادیب و مورّخ سنّی معتزلی قرن هفتم در شرح نهج البلاغه می‌نویسد: 🍃 «اما نرمخویی و گشاده‌رویی و خوشرویی و تبسّم در علی علیه‌السلام چنان بود که هرگاه مَثَل می‌زدند، به خوش اخلاقی آن حضرت مَثل می‌زدند؛ تا جایی که دشمنانِ حضرت، به همین خاطر از ایشان عیب‌جویی می‌کردند!» ⭕️ برای مردم شام اینگونه می‌گفت: "علی (علیه‌السلام) بسیار اهل شوخی و مزاح است!" و درباره این مسأله، خود حضرت علیه‌السلام چنین فرمودند: ‼️ «من در شگفتم از فرزند نابغه! برای اهل شام چنین ادعا می‌کند که من اهل شوخی و مزاح هستم، در عین حال این‌گونه وانمود می‌کند که من بسیار اهل سختگیری و تفتیش هستم! عمروعاص این تهمت را از عمر بن خطاب یاد گرفته است، وقتی که می‌خواست خلافت عثمان را محکم کند! عمر به من گفت: "بخدا قسم بخاطر شرافت پدرت، خلافت به تو می‌رسید، اگر اهل شوخی و مزاح نبودی!" عمر همین را گفت و این عمرو بر آن حرف‌هایی اضافه نمود و سعی کرد آن را زشت‌تر کند!» 🌿 صعصعة بن صوحان از اصحاب خاص حضرت و دیگر اصحاب و یاران امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌گفتند: «حضرت در میان ما، مانند یکی از ما و نرمخو و با تواضع بسیار و آسان‌گیر بودند؛ با این وجود ما از امام علیه‌السلام بسیار حساب می‌بردیم، مانند اسیری که بالای سرش شمشیرزنی ایستاده است!» 🔻و به قیس بن سعد گفت: «خدا رحمت کند ابوالحسن را، چقدر اهل بگو بخند بود!» قیس جواب داد: «آری، رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله هم به یاران خود لبخند می‌زدند و اهل مزاح بودند، اما من می‌بینم که تو می‌خواهی از این نکته برای خود استفاده کنی و به حضرت زخم زبان بزنی! اما بدان که قسم به خدا با همۀ آن خنده‌رویی، از شیر گرسنه باهیبت‌تر بود و این هیبتِ تقواست و این هیبتی نیست که تو‌ داری و افراد فرومایه و پستِ اهل شام، از تو حساب می‌برند!» آنگاه ابن‌ابی‌الحدید در مقام جمع‌بندی مطلب چنین می‌نویسد: 📝 «البته این اخلاق بطور موروثی و نسل به نسل در پیروان و شیعیان و دوستداران آن حضرت تاکنون هست، همانگونه که جفاپیشگی و خشونت و بداخلاقی در پیروان طرف مقابل است! و کسی که کوچکترین شناختی نسبت به اخلاق مردم و عادات آنها داشته باشد، این نکته را می‌داند!» 📚 شرح نهج البلاغة (ابن‌أبی‌الحدید)، ج۱، ص۲۵ 🍂 «صلّی الله علیک یا اوّل مظلوم و اوّل من غصب حقّه یا امیرالمؤمنین.» @Borrhan @Hedayatgary
هدایت شده از امام مهربان
💠 چهل روز دعا و نیایش ، برای امام زمان (عج) و ظهور آن حضرت 💠 از شنبه ۸ بهمن ( ۶ رجب ) تا چهارشنبه ۱۷ اسفند مصادف با نیمه شعبان 💠 روز هفتم 💠 🌹تا نیمه شعبان فقط ۳۳ روز باقیمانده است 🔹 امام باقر (ع) فرمودند : در روز جمعه ، در قنوت قبل از اینکه برای خودت دعا کنی بگو : « اللَّهُمَّ تَمَّ نُورُكَ فَهَدَيْتَ فَلَكَ الْحَمْدُ رَبَّنَا وَ عَظُمَ حِلْمُكَ فَعَفَوْتَ فَلَكَ الْحَمْدُ رَبَّنَا وَ بَسَطْتَ يَدَيْكَ فَأَعْطَيْتَ فَلَكَ الْحَمْدُ رَبَّنَا وَجْهُكَ أَكْرَمُ الْوُجُوهِ وَ جَاهُكَ أَكْرَمُ الْجَاهِ وَ جِهَتُكَ خَيْرُ الْجِهَاتِ وَ عَطِيَّتُكَ أَفْضَلُ الْعَطِيَّاتِ وَ أَهْنَؤُهَا، تُطَاعُ رَبَّنَا فَتَشْكُرُ وَ تُعْصَى رَبَّنَا فَتَغْفِرُ لِمَنْ شِئْتَ فَلَكَ الْحَمْدُ تُجِيبُ الْمُضْطَرَّ وَ تَكْشِفُ الضُّرَّ وَ تُنَجِّي مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ وَ تَقْبَلُ التَّوْبَةَ وَ تَشْفِي السَّقِيمَ وَ تَعْفُو عَنِ الْمُذْنِبِ لَا يَجْزِي أَحَدٌ بِآلَائِكَ وَ لَا يَبْلُغُ نَعْمَاءَكَ قَوْلُ قَائِلٍ اللَّهُمَّ إِلَيْكَ رُفِعَتِ الْأَصْوَاتُ وَ نُقِلَتِ الْأَقْدَامُ وَ مُدَّتِ الْأَعْنَاقُ وَ رُفِعَتِ الْأَيْدِي وَ دُعِيتَ بِالْأَلْسُنِ وَ تُقُرِّبَ إِلَيْكَ بِالْأَعْمَالِ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ‏ اللَّهُمَّ إِلَيْكَ نَشْكُو فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا وَ وُقُوعَ‏ الْفِتَنِ وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا فَافْرِجْ ذَلِكَ يَا رَبِّ عَنَّا بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْكَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامٍ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِينَ ، سپس هفتاد مرتبه بگو : أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْه‏ » 📚 مکیال المکارم ، ج۲ ، ص۲۴ 📚 جمال الاسبوع ، سید بن طاووس ، ص۴۲۵ 💠 جهت دعا برای امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت ، از هر دعایی استفاده شود مطلوب است ، البته مرحوم آیت الله سید محمد تقی فقیه احمد آبادی مولف کتاب گرانقدر مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم (عج) ، در کتاب خود دعاهای متعددی را از محضر امامان معصوم (ع) ارائه نموده است