eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
23 ربیع الأوّل 1 ـ ورود حضرت معصومه علیها السلام به قم در این روز در سال 201 هـ کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به قم تشریف فرما شدند که 17 روز قبل از شهادت آن حضرت است. (1) آن حضرت با قدوم مبارک خود این شهر را متبرک گردانیدند، و به در خواست جناب موسی بن خزرج پسر سعد أشعری که از بزرگان قم بود، منزل او را منوّر نموده در آنجا نزول اجلال فرمودند. در همان مکان تشریف داشتند و زن های قم مخصوصاً علوّیات به خدمت آن حضرت می رسیدند و از وجود آن حضرت استفاده می کردند تا بعد از 17 روز از دنیا رحلت فرمودند. عبادتگاه آن حضرت معروف به «ستّیه» در میدان میر قم معروف است. (2) 📚 منابع : 1. نظر به اینکه رحلت آن حضرت در 10 ربیع الثانی است و طبق تصریح کتاب تاریخ قم تألیف حسن بن محمّد بن حسن بن سائب بن مالک اشعری متوفای 378 ق و کتاب انوار المشعشین : ج 1، ص 276 و ج 2، ص 488، آن حضرت 17 روز در قم اقامت گزیده اند، لذا روز 23 ربیع الأوّل سالروز ورود آن حضرت به قم است. 2. بحار الأنوار : ج 48، ص 290، ج 57، ص 219. 👉 @smbshafti
✅ سؤال از (قدس سره) درباره زیارت حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) ❓سؤال : اينكه مشهور است در السنه در زیارت جناب فاطمه در قم : من زار فاطمة بقم وجبت له الجنة . اين حديث است يا خير ؟ اگر حدیث باشد التماس این است بیان حال حدیث را که صحیح است یا نه ؟ 🔸جواب : عین این لفظ حال در نظرم نیست که دیده باشم، لکن شیخ صدوق در کتاب عیون به سند صحیح ذکر فرموده حدیثی را که قریب به این مضمون است : 🔸قال ابی ومحمد بن موسی المتوکل رضی الله عنهما قالا : حدثنا علی بن ابراهیم عن أبيه عن سعد بن سعد قال: سألت أبا الحسن الرضا عليه السلام عن زيارة فاطمة بنت موسى بن جعفر عليهما السلام ؟ فقال: من زارها فله الجنة(1). 🔸وسند حديث از قرارى که ذکر شد، صحیح است ؛ راوی که سعد بن سعد بوده باشد، نجاشی وشیخ طوسی وعلامه وغیرهم تصریح بر وثاقت او فرموده اند، او عرض نموده خدمت جناب حضرت امام رضا علیه السلام از زیارت وثواب حضرت فاطمه در قم ؟ فرمودند: هرکس زیارت کند فاطمه را پس از برای اوست بهشت . 🔸وآنچه مشهور در السنه است راجع به این می شود وهو العالم بحقایق أحكامه (2). 📚 (1) عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 267. 📚 (2) : نسخه خطي: خاتمة في المتفرقات . 👉 @smbshafti
هدایت شده از زیارت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حضور کاروان نمادین ورود پر خیر و برکت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر قم 🔷🔸💠🔸🔷 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 ﷽ 🔆 بسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ امام صادق علیه السلام: هر گاه يكى از شما بگيرد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم نگويد. در آن شريك است و اگر بخورد و بنوشد يا لباس بپوشد و هر كارى كه بايد نام خدا را بر آن جارى سازد، انجام دهد و چنين نكند، شيطان در آن است. إذا تَوَضَّأَ أحَدُكُم و لَم يُسَمَّ كانَ لِلشَّيطانِ فى وُضوئِهِ شِركٌ و إن أكَلَ أو شَرِبَ أو لَبِسَ و كُلُّ شَى ءٍ صَنَعَهُ يَنبَغى أن يُسَمِّى عَلَيهِ فَإن لَم يَفعَل كانَ لِلشَّيطانِ فيهِ شِركٌ؛ 📚محاسن ص ۴۳۳ ، ح ۲۶۰ ─┅═༅═❥༅🪷༅❥═༅═┅─ https://t.me/talaatalrashidah https://eitaa.com/altalaatorrashidah https://chat.whatsapp.com/Cal7Zn2dD5EBIcVPxdZhq3
فضیل بن یسار از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: «هنگامی که قائم ما قیام می‌کند، با مردم نادانی روبه رو می‌گردد که در نفهمی، از جهال جاهلیت که پیغمبر با آنها مواجه بود، بدترند! »عرض کردم: «چطور؟ » فرمود: «وقتی پیغمبر صلی الله علیه و آله مبعوث شد، مردم بت‌هایی از سنگ و صخره‌ها و چوب‌های تراشیده را پرستش می‌کردند و زمانی که قائم قیام می‌کند، همه مردم کتاب خدا (قرآن) را به میل خود تأویل کرده و به آن استدلال می‌کنند. » آنگاه فرمود: «آگاه باشید! به خدا قسم عدل قائم (چندان گسترش می‌یابد و نافذ است که) مانند سرما و گرما به داخل خانه‌های مردم رسوخ می‌کند. » عَنِ الْفُضَیْلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ: إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهَلَةِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِیَّةِ فَقُلْتُ وَ کَیْفَ ذَلِکَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَتَی النَّاسَ وَ هُمْ یَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِیدَانَ وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَی النَّاسَ وَ کُلُّهُمْ یَتَأَوَّلُ عَلَیْهِ کِتَابَ اللَّهِ وَ یَحْتَجُّ عَلَیْهِ بِهِ ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ کَمَا یَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقُرُّ. 📚غیبت نعمانی، صفحه ۲۹۷ اللهم عجل لولیک الفرج 🤲🏻 ─┅═༅═❥༅🪷༅❥═༅═┅─ کانال الطلعةالرشیدة 🌤 ─┅═༅═❥༅🪷༅❥═༅═┅─ https://t.me/talaatalrashidah https://eitaa.com/altalaatorrashidah https://chat.whatsapp.com/Cal7Zn2dD5EBIcVPxdZhq3
✅آیا میخواهید که اهل نجات و رستگاری باشید؟ 👈رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند : 🔸️مَنْ أَحَبَّ أَنْ یسْتَمْسِکَ بِدِینِی وَیرْکَبُ سَفِینَةَ النَّجاةِ بَعْدِی فَلْیقْتَدِ بِعَلِی ّ بْنِ أَبِی طالِبٍ وَلْیعادِ عَدُوَّهُ وَلْیوالِ وَلِیهُ؛ فَإِنَّهُ وَصِیی وَخَلِیفَتِی عَلی أُمَّتِی فِی حَیاتِی وَبَعْدَ وَفاتِی وَهُوَ إِمامُ کُلِ ّ مُسْلِمٍ وَأَمِیرُ کُلِ ّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی، قَوْلُهُ قَوْلِی وَأَمْرُهُ أَمْرِی وَنَهْیهُ نَهْیی وَتابِعُهُ تابِعِی وَناصِرُهُ ناصِرِی وَخاذِلُهُ خاذِلِی . 🔸️هرکه دوست دارد به دین من چنگ زند و بعد از من بر کشتی نجات سوار شود، باید به علی بن ابی طالب علیه السلام اقتدا کند، دشمنان او را دشمن بدارد و دوستانش را دوست بدارد چون او وصی و جانشین بر امّت من است؛ چه در حیات من و چه پس از وفات من، و او امام هر مسلمانی و امیر هر مؤمنی بعد از من است، سخن او سخن من، امر او امر من و نهی او نهی من است، پیرو او پیرو من و یاور او یاور من است، و هرکه او را خوار کند مرا خوار کرده است». ---------- 📗بحار الانوار، ج ۳۶، ص ۲۵۴ 📗التحصین ،  ص ۵۵۳ 📗کمال الدین، ج ۱، ص ۲۶۰     👉 @smbshafti
🔴 عمر بن خطّاب و يهودیّت! [در این مقاله فقط از کتب حدیثی معتبر نزد عامه نقل مطلب شده است.] روزی عمر با کتابی که از یهودیان گرفته بود نزد صلّی‌الله‌علیه‌وآله آمد و شروع به خواندن کرد! پیامبر غضبناک شدند و فرمودند: «ای پسر خطّاب! آیا هنوز در شک هستی؟! سوگند به کسی که جانم در دست اوست، برایتان مطالب صحیح و پاکیزه (قرآن) آورده‌ام؛ از اهل کتاب چیزی نپرسید كه هرگز شما را هدایت نمی‌کنند، زیرا که خود در گمراهی‌اند! به خدا قسم اگر موسی علیه‌السلام زنده بود و در بین شما زندگی می‌کرد، برایش جایز نبود جز آن كه از من پیروی کند!» [۱] مردی برای رفتن به بیت المقدّس از اجازه گرفت؛ به او گفت: «برو کارهای سفرت را انجام بده و موقع رفتن، نزد من بیا.» وقتی آن مرد آمد، عمر به او گفت: «این سفرت را (مانند سفر حج) عُمره قرار بده!» همچنین آورده‌اند که عمر هنگام ورود به ، ذکر تلبیه (لبيک! اللّهمّ لبيک! که حاجیان می‌گویند) می‌گفت! [۲] بنابر نظر بعضی بزرگان اهل تسنّن، لقب «فاروق» را يهوديان بر عمر بن خطاب نهادند! ابن شهاب (م۱۲۴ق) که از تابعین بود، می‌گويد: «اهل كتاب نخستين افرادی بودند كه عمر را ناميدند! و مسلمانان (عامه) هم تحت تأثير سخن آنان، این لقب را بر او نهادند و از رسول خدا صلّی‌الله‌عليه(وآله)وسلّم حدیثی در اين خصوص به ما نرسيده است!» [۳] غاصبان خلافت از سویی مردم را از کتابت احادیث نبوی و سؤال از معانی ، منع می‌کردند و از سوی دیگر آنان را به سمت علوم انحرافی اهل کتاب می‌نمودند؛ ابوهُریرة (م۵۹ق) که از صحابه و جاعلین حدیث بود از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله چنین (به دروغ) نقل کرده است که: «سخنان بنی‌اسرائیل (یهودیان) را نقل کنید و این کار ایرادی هم ندارد!» [۴] قصّه‌خوانی در میان مسلمین در زمان حیات پیامبر مرسوم نبود؛ در زمان هم چنین رسمی نبود؛ اما به دستور عمر، شخصی بنام «تَمیم داری» قصه‌خوانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه را در مسجد پیامبر در مدینه آغاز کرد! قصه‌گوها داستانهای تحریف شده را برای مسلمانان بازگو می‌کردند! [۵] خلفای غاصب حزب با تکیه بر علوم منحرف و تخصّص عناصر یهودی آنان در تحریف ادیان، جدیدی را بنیان نهادند و هدفشان این بود که با ترویج این اسلام جعلی، اسلام ناب محمّدی از میان برداشته شود! و در نتیجه پیشگویی پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله به حقیقت پیوست که فرموده بودند: «زمانی بر مردم خواهد آمد که از اسلام جز اسمش و از قرآن جز رسم الخطّش چیزی باقی نمی‌ماند! مساجدشان به ظاهر آبادند، ولی از هدایت ویران! عُلمایشان شرورترین خلق خدایند که فتنه از آنان خارج می‌شود و به همان‌ها باز می‌گردد!» [۶] 📚 منابع معتبر نزد عامه: [۱] مجمع الزوائد (هیثمی)، ج۱، ص۱۷۴ [۲] کنز العمال (متقی‌هندی)، ج۱۴، ص۱۴۶ [۳] طبقات الكبری (ابن‌سعد)، ج۳، ص۲۷۰ [۴] سنن ابی داود، ج۳، ص۳۲۲ [۵] تاریخ المدینه (ابن‌شبة) ج۱، ص۱۲ [۶] الداء والدواء (ابن‌قیم‌جوزیة)، ص۱۰۶ 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت.» @Hedayatgary
هدایت شده از امام مهربان
💠 ... زرارة بن أعین از امام صادق (ع) سوال نمود : اگر من در زمان غیبت امام زمان (عج) حضور پیدا کردم ، چه کاری انجام دهم ؟ امام صادق (ص) فرمودند : ای زرارة ، اگر در این زمان حضور پیدا کردی ، بر این دعا مداومت کن : « اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى » ... 📚 کمال الدین و تمام النعمه ، ج۲ ، ص۳۴۲ ، ح۲۴ ، شیخ صدوق ، قرن چهارم هجری @hamsafarehaj
هدایت شده از زیارت
✅العبد محمدتقی بهجت : 🔸 مگر ثواب زيارت سيدالشهداء را ما می‌دانيم چه خبر است؟! مگر می‌دانيم رواياتی كه درباره زيارت سيدالشهداء وارد شده،‌ به كجا رسيده است؟! هيچ می‌توانيم بگوييم: «كان كمن زار الله في عرشه؛ زيارت امام حسين در شب جمعه مانند كسی است‌كه خدا را درعرشش زيارت كند» يعنی چه؟ آيا ما از اين‌ها می‌فهميم ؟! 🔷 يا همين بكاء بر سيد الشهدا ثوابش چه اندازه است؟ آيا می‌توانيم حدی برايش بگوييم كه ديگر از آن بالاتر نيست؟ 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٢٧۴ 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
▫️امام رضا علیه‌السّلام به موسی بن سیار فرمودند: ای موسی بن سیار! مگر نمی‌دانی که بر ما امامان، اعمال شیعیانمان هر صبح و شام عرضه می‌شود؟! پس هر تقصیری که در اعمال آن‌ها باشد، از خداوند متعال گذشتِ از آن را خواهیم خواست ؛ و هر کار خوب و پیشرفت در برنامه‌های دینی باشد، از خداوند پاداش برای صاحب آن عمل خواهیم خواست. 📗بحارالانوار، ج ۶۱ ، ص۱۲۷
🔸️[الغیبة] للنعمانی عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَی الْعَلَوِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ قُتَیْبَةَ الْأَعْشَی عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ: إِذَا ظَهَرَتْ رَایَةُ الْحَقِّ لَعَنَهَا أَهْلُ الشَّرْقِ وَ الْغَرْبِ أَ تَدْرِی لِمَ ذَلِکَ؟ قُلْتُ : لَا . قَالَ: لِلَّذِی یَلْقَی النَّاسُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ قَبْلَ خُرُوجِهِ. 🔸️[ترجمه]غیبت نعمانی: ابان بن تغلب می‌گوید: شنیدم که حضرت صادق علیه السلام می‌فرمود: «وقتی پرچم حق آشکار شد، مردم شرق و غرب آن را لعنت می‌کنند. می‌دانی چرا؟ » گفتم: نه. فرمود: «برای ناراحتی‌هایی که مردم قبل از ظهور وی، از بعضی از خاندان او می‌بینند. » -. 🔸️ [الغیبة] للنعمانی عَبْدُ الْوَاحِدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ قُتَیْبَةَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: إِذَا رُفِعَتْ رَایَةُ الْحَقِّ لَعَنَهَا أَهْلُ الشَّرْقِ وَ الْغَرْبِ . قُلْتُ لَهُ: مِمَّ ذَلِکَ؟ قَالَ :مِمَّا یَلْقَوْنَ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ. 🔸️[ترجمه]غیبت نعمانی: حضرت صادق علیه السلام فرمود: «وقتی پرچم حق آشکار شد، اهل شرق و غرب آن را لعنت می‌کنند. »پرسیدم: «برای چه؟ » فرمود: «به خاطر صدماتی که از بعضی بنی هاشم می‌بینند. » -. 📗غیبت نعمانی : ۲۹۸ - 👉 @smbshafti
المحاسن أَبِی عَنْ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْجَعْفَرِیِّ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ مُدْرِکٍ أَبِی عَلِیٍّ الطَّائِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: 🔸️أَیُّ عُرَی [۵] الْإِیمَانِ أَوْثَقُ ؟ فَقَالُوا : اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ . فَقَالَ: قُولُوا فَقَالُوا یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ الصَّلَاةُ. فَقَالَ: إِنَّ لِلصَّلَاةِ فَضْلًا وَ لَکِنْ لَیْسَ بِالصَّلَاةِ . قَالُوا: الزَّکَاةُ. قَالَ: إِنَّ لِلزَّکَاةِ فَضْلًا وَ لَیْسَ بِالزَّکَاةِ قَالُوا صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ. فَقَالَ: إِنَّ لِرَمَضَانَ فَضْلًا وَ لَیْسَ بِرَمَضَانَ. قَالُوا: فَالْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ. قَالَ: إِنَّ لِلْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ فَضْلًا وَ لَیْسَ بِالْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ. قَالُوا : فَالْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ . قَالَ: إِنَّ لِلْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَضْلًا وَ لَیْسَ بِالْجِهَادِ. قَالُوا : فَاللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ [۱]. فَقَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: إِنَّ أَوْثَقَ عُرَی الْإِیمَانِ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِی اللَّهِ وَ تَوَالِی وَلِیِّ اللَّهِ وَ تَعَادِی عَدُوِّ اللَّهِ [۲] . 👈**[ترجمه]محاسن: عمر بن مدرک ابی علی طایی گفت: حضرت صادق علیه السّلام فرمود: کدام یک از دستاویزهای ایمان محکم تر است؟ عرض کردند: خدا و پیامبرش بهتر می‌دانند. فرمود: جواب بدهید! عرض کردند: نماز. فرمود: نماز با اهمیت است، ولی آن نیست. گفتند: زکات. فرمود: زکات نیز اهمیت زیاد دارد، ولی محکم ترین آنها نیست. گفتند: روزه ماه رمضان. فرمود: روزه ماه رمضان دارای اهمیت است، ولی آن نیست. گفتند: حج و عمره. جواب داد: حج و عمره اهمیت دارد، ولی آن نیست. گفتند: پس جهاد در راه خدا. فرمود: جهاد در راه خدا دارای اهمیت است، ولی آن نیست. عرض کردند: پس خدا و پیامبر می‌دانند. امام توضیح داد: پیامبر اکرم فرمود: محکم ترین دستاویز ایمان، حب در راه خدا و دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خدا و دوستی با دوست خدا و دشمنی با دشمن خدا است. -. محاسن: ۱۶۵ - ---------- [۵]: العری جمع العروة. [۱]: فی المصدر: و رسوله و ابن رسوله اعلم. [۲]: المحاسن: ۱۶۵.
هدایت شده از ویرگول (منبرکوتاه)
چه کیفیتی برای خوابیدن در روایات توصیه شده است؟ ✅ به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣عَنْ عَلِیٍّ فِی حَدِیثِ قَالَ: إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ النَوم فَلْیَضَعْ یَدَهُ الْیُمْنَی تَحْتَ خَدِّهِ الْأَیْمَنِ فَإِنَّهُ لَا یَدْرِی أَ یَنْتَبِهُ مِنْ رَقْدَتِهِ أَمْ لَا 📚الخصال ص۶۳۶ امیرالمومنین صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که یکی از شما قصد خوابیدن داشت، باید دست راستش را زیر گونه راست خود قرار دهد، زیرا او نمی داند که آیا از خوابش بیدار می شود یا خیر! 2⃣عن جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ لِعَلِیٍّ قَالَ: یَا عَلِیُّ النَّوْمُ أَرْبَعَةٌ نَوْمُ الْأَنْبِیَاءِ عَلَی أَقْفِیَتِهِمْ وَ نَوْمُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَی أَیْمَانِهِمْ وَ نَوْمُ الْکُفَّارِ وَ الْمُنَافِقِینَ عَلَی یَسَارِهِمْ وَ نَوْمُ الشَّیَاطِینِ عَلَی وُجُوهِهِم 📚فقیه ج۴ص۳۶۵ امام صادق صلوات اللَّه علیه از پدرش روایت نموده و که رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمودند : ای علی! خواب چهار نوع است : خوابیدن انبیاء بر قفاست و خواب مؤمنین بر سمت راستشان است و خواب کفار و منافقین بر سمت چپشان است و خواب شیاطین بر صورتشان است! 3⃣عَبْداللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَامِرٍ الطَّائِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ فِی حَدِیثٍ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ عَلِیّاً عَنِ النَّوْمِ عَلَی کَمْ وَجْهٍ هُوَ قَالَ النَّوْمُ عَلَی أَرْبَعَةِ أَوْجُهٍ الْأَنْبِیَاءُ تَنَامُ عَلَی أَقْفِیَتِهِمْ مُسْتَلْقِینَ وَ أَعْیُنُهم لَا تَنَامُ مُتَوَقِّعَةً لِوَحْیِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُؤْمِنُ یَنَامُ عَلَی یَمِینِهِ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ الْمُلُوکُ وَ أَبْنَاؤُهَا تَنَامُ عَلَی شَمَائِلِهِمْ لِیَسْتَمْرِءُوا مَا یَأْکُلُونَ وَ إِبْلِیسُ مَعَ إِخْوَانِهِ وَ کُلُّ مَجْنُونٍ وَ ذُو عَاهَةٍ یَنَامُ عَلَی وَجْهِهِ مُنْبَطِحاً 📚خصال ص۲۶۲ امام رضا صلوات اللَّه علیه از پدرش روایت نموده است که مردی از امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در مورد خوابیدن سؤال کرد که بر چند وجه است؟ امام فرمود : خواب بر چهار وجه است : انبیاء بر پشت خود می خوابند، در حالیکه چشمان آنها نمی خوابد و منتظر وحی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ است. و مؤمن بر طرف راستش رو به قبله می خوابد و پادشاهان و فرزندان‌ آنها بر سمت چپشان می خوابند تا آنچه می خورند گوارا گردد و ابلیس به همراه برادرانش و هر فرد مجنون و صاحب آفت و مرض، بر روی صورت (وارونه) می خوابد! 4⃣عن الحسن بْنِ علي الْعَلَوِيِّ يقول سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا يَقُولُ: لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ عِنْدَ نَوْمِنَا عَشْرُ خِصَالٍ الطَّهَارَةُ و تَوَسُّدُ الْيَمِينِ وَ تَسْبِيحُ اللَّهِ ثَلَاثاً و ثَلَاثِينَ و تَحْمِيدُهُ ثَلَاثاً و ثَلَاثِينَ وَ تَكْبِيرُهُ أَرْبَعاً وَ ثَلَاثِينَ وَ نَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ بِوُجُوهِنَا وَ نَقْرَأُ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَى آخِرِهَا فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ أَخَذَ بِحَظِّهِ فِي لَيْلَتِه 📚مستدرک ج ۵ص١١۶ حسن بن علي علوي گوید : شنیدم امام علی نقی صلوات اللَّه علیه فرمود : ما اهل بیت ده عمل در هنگام خواب انجام می دهیم : وضو گرفتن و روی دست راست خوابیدن و ٣٣مرتبه «سبحان الله» گفتن و ٣٣بار «الحمدلله» گفتن و ٣۴ بار «اللَّهِ اکبر» گفتن و رو به می کنیم و سوره حمد و آیةالکرسی و خواندن آیه «شهد الله» (آیه ١٨ آل عمران) ، پس کسی که این کارها را انجام دهد بهره خود را از شب خود برگرفته است! 5⃣امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در حدیث چهارصد گانه فرمود : وقتی یکی از شما قصد خوابیدن داشت باید دست راستش را زیر گونه راستش قرار دهد و بگوید : بِسْمِ اللَّهِ وَضَعْتُ جَنْبِی لِلَّهِ عَلَی مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ وَ دِینِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ وَلَایَةِ مَنِ افْتَرَضَ اللَّهُ طَاعَتَهُ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ پس کسی که این گفتار را هنگام خواب بگوید از دزد و غارتگر و خراب شدن ساختمان بر او حفظ می شود و ملائکه برای او طلب بخشش می کنند. 📚خصال ج ٢ص۶٣١ ✅ با توجه به روایات فوق و غیره، نحوه توصیه شده خواب این است که مؤمن بر روی دست راست خود بخوابد و دست راست خود را بر زیر گونه راست خود قرار دهد، در حالیکه مانند گذاشتن میت در قبر، صورتش به طرف قبله باشد. ✅ به سمت قبله بودن پاها، برای حالت احتضار و هنگام غسل دادن میت است و با حالت خواب متفاوت است. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 ش۱۲۷
هدایت شده از زیارت
❇️یَعسُوبُ الدّین 🔻 قالَ أمِیرُ‌المُؤمِنِینَ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: «فَإِذَا كَانَ ذَلِکَ ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ.» ✍️ امیر‌المؤمنین علیه‌السّلام فرمود: چون زمانش فرا رسد، پيشواى دين با پيروان خود به راه افتد؛ پس همچنان كه ابر پاييزى به هم بپيوندند، اهل ايمان گِرد او اجتماع كنند. ✔️ هرگاه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کند، مردم مانند زنبوران عسل که بعد از پرواز، اطراف پادشاه زنبورهاى عسل بر زمين می‌نشينند، گِرد ایشان جمع می‌شوند و همچون ابرهاى رقيق و پراکنده پاييزى که به يکديگر مى پيوندند، نزد ایشان اجتماع می‌کنند. ‼️ «یعسوب» در لغت به معنای امیر و ملکه زنبوران عسل است و از آنجا که امام علی علیه‌السّلام امیرِ مؤمنین و جلودار دین بودند، به ایشان «یعسوب الدین» می‌گفتند. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۶۰. 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
بمناسبت سالگرد مرحوم آية الله حاج سید حسن فقیه امامی رضوان الله تعالی علیه مجلس توسل به حضرات اهل بیت معصومين عليهم السلام به مدت پنج شب برقرار می باشد. دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۷ شب مکان: خیابان هاتف انتهای گذر مشیر یخچال مدرسه علمیه جوادیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🌺 داستان  شاه عباس صفوی و شیخ بهائی قسمت اول روزی شاه عباس به همراه وزیرش شیخ بهایی و چند تن از فرماندهان به شکار می روند.در بین راه ، شاه عباس به شیخ بهایی گفت: یاشیخ! نقل ، داستان ، یا پندی بگوئید که این فرماندهان با ما آمده اند درسی گیرند! شیخ بگفتا ؛این سه تپه خاک را میبینید؟ گفتند بله شیخ گفت خاک آن تپه اولی بر سر کسی که راز دلش را به هر کسی بگویدحتی به نزدیکترین فرد ! گفت آن تپه وسطی رامیبینید؟ گفتند! بله ، شیخ گفت خاک آن تپه بر سر کسی که به آدم بی اصل و نسب و بی نام و نشان خدمت میکند. شیخ گفت آن تپه (آخری) سومی را می بینید؟گفتند بله شیخ گفتا خاک آن تپه بر سر کسی که خود تلاش نمی کند و بزرگترها دائم به او خدمت میکنند شاه عباس گفت آن دو مورد اول بماند ، اما بند سوم به من خطاب شده؟؟ چه بدی به شما کردم؟ شیخ گفتا اگر صبر کنید جواب هر سه را یکجا خواهم دادمدتی گذشت شاه عباس آهوی بسیار زیبایی داشت و با اسبش دور آهو میدوید و سرگرم میشد، برای این آهو هر روز وقت کافی می گذاشت تا اینکه روزی شیخ بهایی آهوی شاه عباس را می دزدد و در جایی مخفی می کند و گوسفندی را سر می برد و در کیسه ای گذاشته و به خانه می برد همسرشیخ بهایی با دیدن کیسه خون آلود جویای محتوای آن میشود که شیخ در جواب می گوید این آهوی شاه عباس است که کشته ام. همسرشیخ بهایی شیون کنان بر سر خود میزند و با لحنی تند میگوید: متوجه هستی چکاری انجام داده ای؟ شاه عباس اگر متوجه شود گردنت را خواهد زد ، دلیل این کارت چی بوده؟ شیخ می گوید من وزیر شاه عباس هستم اما او اصلاً به من و خدمات من توجه نمی کند و بیشتر وقتش را با این آهو سپری میکند ، از ناراحتی این کار را انجام دادم و قرار نیست کسی بفهمد! فقط من وتو می دانیم آن را درگوشه حیاط خاک می کنیم وکسی هم متوجه نمی شود ممکن است ، رفتار شاه با من بهتر شود ، خبر گم شدن آهو به گوش شاه عباس می رسد ، وی عده ای را مأموریافتن آهو در شهر و بیابان میکند اما هیچ خبری ازآهو نیست شاه عباس هزار سکه طلا را برای یافتن آهو جایزه تعیین میکند ، خبر هزار سکه به گوش همسرشیخ بهایی میرسد و بی وقفه به دربارشاه میرود تا خبر کشته شدن آهو را بدهد و هزار سکه جایزه اش را دریافت کند. شاه عباس باشنیدن این خبر شیخ را احضار می کند تا دلیل این کارش را بگوید؟ شاه عباس فریاد می زند شیخ من چه بدی و چه کوتاهی در حق تو و خانواده ات کرده ام که جوابش این باشد ؟شیخ گفت اعلاحضرت از آن جایی که من وزیر شما بودم ، اما هیچ وقت به من توجه نکردید و بیشر وقت خود  را با بازی کردن با آهو می گذراندید و من هم از سر حسادت آهو را دزدیده وسر بریدم. 🟥 داستان  شاه عباس و شیخ بهائی قسمت  دوم شاه عباس باشنیدن این خبر شیخ را احضار می کند تا دلیل این کارش را بگوید؟ شاه عباس فریاد می زند شیخ من چه بدی و چه کوتاهی در حق تو و خانواده ات کرده ام که جوابش این باشد ؟ شیخ گفت اعلاحضرت از آن جایی که من وزیر شما بودم ، اما هیچ وقت به من توجه نکردید و بیشر وقت خود  را با بازی کردن با آهو می گذراندید و من هم از سر حسادت آهو را دزدیده وسر بریدم. شاه عباس عصبانی شد و جلاد را خبر کرد و به او گفت سزای اعمال شیخ قطع گردن اوست همین جا حکم را اجرا کن و گردن شیخ بهایی رابزن جـــــلاد شمشیرش را بالابرد ودرحین فرودآمدن رو به پادشاه کرد و گفت اعلاحضرت شیخ خیلی به من وخانواده ام لطف داشته و من توان چنین کاری را ندارم مرا عفو بفرمایید شاه عباس جلاد بعدی و جلادان دیگر رافراخوانداما هیچکدام راضی نبودند که گردن شیخ بهایی را بزنند. شاه عباس گفت صد سکه طلا به هر کسی می دهم که امروز گردن شیخ را بزند خبر به نگهبان قصر پادشاه رسید به سوی شاه عباس آمد و گفت صد سکه را بدهید من گردن شیخ را خواهم زد! شمشیر را ازجلاد گرفت بالا برد موقع فرود آمدن شمشیر ، شیخ گفت دست نگه دارید آهو زنده است ، من او را نکشته ام شیخ به خدمتکارش دستور داد تا آهو‌ را بیاورد. شاه عباس متعجب شد و دلیل این کارش راپرسید؟ شیخ گفت زمانی باهم به شکار رفتیم و به من گفتی به این جوانان پندی بیاموز  و من خاک آن سه تپه رامثال زدم که باعث نگرانی شما شد! الان جواب آن پند همین است گفتم:خاک آن تپه اول بر سر کسی که راز دلش رابه هر کسی میگوید حتی به نزدیکترین فرد  همسر من که پدر فرزندانش بودم راز نگهدار من نبود ومرا به هزار سکه طلا فروخت پس خاک آن تپه اول برسرمن که راز دل خودم را برای کسی بازگو کردم! شاه عباس حیرت زده از دو تپه خاک بعدی پرسید:؟ شیخ گفت به یاد بیاوریدگفتم خاک آن تپه  دومی ، بر سر کسی که به آدم بی اصل و نسب خدمت کند
این نگهبان در گوشه شهر گدایی میکرد و شکم زن و بچه اش را نمیتوانست سیرکند !من به اوخدمت کردم واو را به قصر آوردم صاحب مال وزندگی ، پست و مقام کردم وحالا بخاطر صد سکه قصد زدن گردن مرا داشت پس خاک آن تپه دوم هم برسرمن که به آدم بی اصل ونسب خدمت کردم و آن تپه سوم که گفتم خاکش بر سر کسی که روی پای خود نایستد به بزرگترازخودش خدمت کند من که وزیر شما بودم سالها به شما مشاوره دادم و هزاران کار نیک وخیر در شهر و در راه خدمت به شما انجام دادم بخاطر یک آهو می خواستید گردن مرا بزنید که سالها به شما وفادار بوده ام پس خاک آن تپه سوم هم بر سر من پایان🌹🌹🌹🌹🌹 👉 @smbshafti
🏴 دوم (یا سوم) ربیع الثانی ، یکصد وهشتاد و پنجمین سالگرد فقیه پارسا علامه محقق حاج سید محمد باقر ، معروف به :   (متوفای سال 1260 هجری)   👉 @smbshafti
▪️ مرحوم رضا قلی خان هدایت (1215_  1288) در تاریخ روضة الصفای ناصری ضمن وقایع سال 1260 درباره رحلت می نویسد : تصریح این کنایت وتشریح این حکایت آنکه جناب سیادت نصاب فاضل باذل فخر المجتهدین وزین المسلمین همیم کریم حاجی سید محمد باقر که فی الحقیقه وعماد الایام ودر همه بلاد مسلمانان مقبول خواص وعوام بود، رحلت یافت وقلوب ارباب علوم را ضجرت این واقعه بشکافت . تمامت اصفهان به سوگواری وعزاداری تقدم جستند ودر مجالس فاتحه خوانی نشستند وبه استدعای مریدان ومستفیدان فرزند سعادتمند گرانمایه اش جناب سیادت مآب فضیلت نصاب آقا حفظه الله تعالی وزاد الله بقائه که در عتبات عالیات عرش درجات به تحصیل علوم دینیه وتکمیل رسوم یقینیه اشتغال داشت، آمده بر مسند موروث والد ماجد برنشست وبه نشر علوم مبالغت فرمود، اللهم احفظه . 📚 روضة الصفای ناصری : 8312 / 15 👉  @smbshafti
گزیده ای از زندگینامه ▪️ مرحوم تنكابنى از شاگردان از آخرين روزها و لحظه‏ هاى زندگى استاد خويش، چنين حكايت می ‏كند : او در آخرين لحظه از عمرِ خود وضو ساخته، نوافل ظهر وعصر را ايستاده به جا آورد، امّا ناگاه بی ‏طاقت شد، پس در بالاى جانماز مقدارى از تربت حضرت سيّد الشهدا عليه السلام را تناول نمود و بلا فاصله طائرِ روحش به آشيانِ قُدْس پرواز كرد. حاجى كلباسى هنوز به خانه نرسيده، در اثناء راه به او خبر دادند كه سيّد به نزد اشراف اجداد اطهار شتافت . حاجى از اين خبر وحشت اثر بيهوش گرديد، پس از آنكه بهوش آمد به خانه سيّد آمد و بر او گريه وزارى نمود . 📚 قصص العلماء : ص 168 👉 @smbshafti
🔻و آنان که ظلم و ستم کردند، به زودی خواهند فهمید که بازگشت‌شان به کجاست! 🔸️علی بن ابراهیم قمی، محدّث و مفسّر بزرگ شیعه در قرن سوم از حضرت علیه‌السلام روایت می‌کند که فرمودند: 🔴 «به خدا قسم، به اندازۀ ظرف حجامتی، خون (مظلومی به ناحق) ریخته نشود و عصایی به عصایی نخورَد (جنگ و درگیری برپا نشود) و ناموسی به حرام تجاوز نشود و مالی به ناحق ستانده نشود، مگر اینکه گناه و وِزر و وبالش بر گردن آن دو (اولین غاصبان خلافت، و ) است، بدون اینکه چیزی از گناه عاملان کم شود!» ✅ «عن الصادق علیه‌السلام قال: وَ اللَّهِ مَا أُهْرِيقَتْ مِحْجَمَةٌ مِنْ دَمٍ وَ لَا قُرِعَ عَصًا بِعَصًا وَ لَا غُصِبَ فَرْجُ حَرَامٍ وَ لَا أُخِذَ مَالٌ مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ إِلَّا وَ وِزْرُ ذَلِكَ فِي أَعْنَاقِهِمَا مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِ الْعَامِلِينَ بِشَيْ‌ءٍ.» 📚 تفسير القمی، ج‏۱، ص۳۸۳ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج‏۳۰، ص۱۴۹ 🔺️ «بِدَم المظلوم عجّل لولیّک الفرج.» @smbshafti
آیا تغییر نام از دیدگاه اسلام مجاز است؟ فردی که همنام یکی از معصومان(ع) است، اگر نامش را تغییر دهد، آیا سرنوشتش نیز تغییر خواهد کرد؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa51716