eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇👇 متن کتاب در سایت کتابخانه قائمیه اصفهان : https://lohedana.ir/books/18490 کتابخوان قائمیه  رسالة في عرق الجنب من الحرام السيد محمد باقر بن محمد نقي الشفتي انتشارات مكتبة مسجد سيد اصفهان سال ۱۴۰۲ مطالعه کتابکمک به تولید بیشتر کتاب دانلود فایل PDF دانلود فایل HTML دانلود فایل EPUB دیگر فرمت‌ها رسالة في عرق الجنب من الحرام تأليف العلاّمة المحقّق و الفقيه المتتبّع الحاجّ السيّد محمّد باقر الشفتيّ المعروف بحجّة الإسلام ( ۱۱۸۰ - ۱۲۶۰ ه ) تحقيق السيّد مهدي الشفتيّ 🙏 ( با تشکر از جناب آقای حسین غزالی ) 👉 @smbshafti
❖ غدیر در بیان امام هادی سلام الله علیه 📌مرحوم شیخ طوسی در کتاب "تهذیب الاحکام" آورده است ❋امام هادی علیه السلام فرمودند: وَ يَوْمُ اَلْغَدِيرِ فِيهِ أَقَامَ رَسُولُ اَلله صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَخَاهُ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَماً لِلنَّاسِ وَ إِمَاماً مِنْ بَعْدِهِ • رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر برادر خود حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را "عَلَم" (شاخص هدایت) جمیع مردمان و "امام" بعد از خودشان قرار دادند. 📖تهذیب الاحکام ج۴ ص۳۰۵ 💚الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمؤمنين علیه السلام
🌺 سفارش به اطعام نیازمندان در عید غدیر حضرت علیه‌السلام به واسطۀ پدران بزرگوارشان از صلوات‌الله‌علیهم‌أجمعین روایت فرمودند: 🍃 «در روز غدیر، در خوردنی‌های خود به قدر توانایى و استطاعت‌تان، ضعفا و نیازمندان شیعه را با خود همسان سازید؛ چرا که انفاق نمودن یک درهم در این روز، با دویست هزار درهم (در روزهای دیگر) برابری می‌کند؛ و زيادتر از این ثواب نیز از جانب خدای تعالی امکان دارد!» 💠 «عَنْ‏ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه‌السلام عَنْ‏ آبَائِه‏ علیهم‌السلام عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام قال فی فضائل یوم الغدیر: ... وَ سَاوُوا بِكُم ضُعَفَاءَكُم فِي مَآكِلِكُم وَ مَا تَنَالُهُ القُدرَةُ مِنِ استِطَاعَتِكُم عَلَى حَسَبِ إِمكَانِكُمْ، فَالدِّرهَمُ فِيهِ بِمِائَتَي أَلْفِ دِرهَمٍ، وَ المَزِيدُ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ.» 📚 مصباح المتهجّد (شیخ‌طوسی)، ص۷۵۷ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۹۴، ص۱۱۷ 🌿 دعوت به مشارکت در اطعام غدیر 👈 درگاه مشارکت در اطعام غدیر (هزینۀ اطعام هر نفر ۷۰ هزار تومان) @Hedayatgary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از امام مهربان
🕋 حج و غدیر 🔷 فضیلت عید غدیر 📚 امام صادق علیه السلام فرمودند : « ... شایسته است در روز عید غدیر ، به خدا نزدیک شوید بوسیله : 🔺 نیکی کردن به دیگران 🔺 روزه گرفتن 🔺 نماز خواندن 🔺 انجام صله رحم 🔺 دیدار با برادران ایمانی ، زیرا پیامبران ، هنگامیکه جانشینان خود را منصوب می کردند ، چنین می کردند و به آن توصیه می فرمودند » ( مصباح المتهجد ، ج۲ ، ص۷۳۶ ، شیخ طوسی ، قرن پنجم هجری ) @hamsafarehaj
🔸 شاگردان شیطان در غدیر ویژه نامه امیر بی همتا (شماره۴) قصه‌های شنیدنی تاریخ وقتی سودمند است که تاثیرگذار و مایۀ عبرت عملی باشد. شاید هیچ داستان واقعی تاریخی به‌اندازۀ تعیین و نصب دو خلیفۀ الهی در زمین، عبرت‌آموز نباشد. اولی «آدم» بود که شیطان از ابتدا، کرامت و عنایت ویژۀ الهی در حق او را تاب نیاورد،‌ تکبر کرد و حسد ورزید و خود را منافقانه دوست و خیرخواه او جلوه داد. با  نقشۀ شوم و زیرکانۀ او، آدم از بهشت رانده شد و پروژۀ غمبار شقاوت و گمراهی انسان کلید خورد. دیگربار در غدیر و با نصب امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام به‌عنوان خلیفۀ خدا و رسول، باب نجات  به روی بشر گشوده شد. شیطان، از درد ناکامی ناله سرداد و ناامید به گوشه‌ای خزید. این بار شیطان‌صفتان به مدد او آمدند و همان نقشه را دوباره اجرا کردند. کسانی که نسبت به فضایل بی‌حد وحصر «علی»‌ علیه‌السلام در آتش حسادت می‌سوختند، ‌و از قبل برای حکمرانی شوم خود بعد از پیامبر برنامه‌ریزی کرده بودند، در غدیر نیز منافقانه،‌ در چهرۀ دلسوز و همراه ظاهر شدند. اولین کسانی که با امیرالمومنین بیعت کردند،‌ با مکر و مغالطه در سقیفه مسیر غدیر را منحرف و بشر را به پرتگاه شقاوت و هلاکت ابدی کشاندند. جالب آنکه پیامبر اکرم‌ (صلی الله علیه و آله) در خطبه غدیر به این دو واقعه هشدار می‌دهد: «مَعاشِرَ النّاسِ، إِنَّ إِبْلیسَ أَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ، فَلاتَحْسُدُوهُ فَتَحْبِطَ أَعْمالُکُمْ وَتَزِلَّ أَقْدامُکُمْ، فَإِنَّ آدَمَ أُهْبِطَ إِلَی الْأَرضِ بِخَطیئَةٍ واحِدَةٍ، وَهُوَ صَفْوَةُالله عَزَّوَجَلَّ، وَکَیْفَ بِکُمْ وَأَنْتُمْ أَنْتُمْ وَ مِنْکُمْ أَعْداءُالله؛ هان مردمان! به‌راستی‌که شیطان، آدم را با حسد از بهشت رانده، مبادا شما به علی حسد ورزید که اعمالتان نابود و گام‌هایتان لغزان خواهد شد. آدم به خاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد و حال آن که برگزیدۀ خدای عزّوجلّ بود. پس چگونه خواهید بود شما و حال آن که شما شمایید! و دشمنان خدا نیز از میان شمایند.» @shobeiryzanjani
به مناسبت بزرگترین عید اسلامی عید سعید غدیر خم روز تاج گذاری امیرالمومنین حضرت علی سلام الله علیه مجلس جشنی ویژه برادران روز جمعه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ (صبح عید سعید غدیر خم) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ برقرار می باشد. خیابان هاتف ، انتهای کوچه مشیر یخچال ، مدرسه علمیه جوادیه به یادبود دو حامی ولایت و امامت آیه الله حاج سید احمد و حاج سید حسن حسن فقیه امامی (قدس سرهما)
‍ 🔺 نگاره‌ تاریخی و مهم غدیر خم. 💥 منسوب به کتاب ابوریحان بیرونی (الآثار الباقیة عن القرون الخالیة) ▫️در کتابخانه دانشگاه ادینبرو انگلستان. 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 http://eitaa.com/monzer_ir
🌺 فرا رسیدن خجسته سالروز اکمال دین و اتمام نعمت، تبیین صراط مستقیم و اعلام ولایت و خلافت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه و عید بزرگ غدیر را به محضر مبارک قطب عالم امکان، حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم و در این هنگامۀ استجابت دعا از خداوند علیّ أعلی، تعجیل در فرج یگانه وارث غدیر را مسئلت داریم. از صلّی‌الله‌عليه‌وآله روایت شده است که فرمودند: 🔥 «وقتی در روز قيامت، اولين و آخرينِ خلق جمع می‌شوند و پل صراط بر روی جهنّم نصب می‌گردد، كسی از آن به سلامت عبور نمی‌كند مگر اينكه جواز ولايت علیّ بن ابیطالب (علیهماالسلام) را داشته باشد؛ و این همان معنای سخن خدای تعالی است که می‌فرماید: وَقِفوهُم إِنَّهُم مَسئولُون (آنان را نگه دارید که باید مورد سوال واقع شوند؛ سوره صافات، آیه ۲۴) یعنی از ولایت علیّ بن ابیطالب از آنان سوال می‌شود.» 📚 کتب عامه: فرائد السمطين (جوينی)، ج۱، ص۲۸۹ ينابيع المودة (قندوزی)، ج۱، ص۳۳۸ 📚 کتب شیعه: الأمالی (شیخ‌طوسی)، ص۲۹۰ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۳۹، ص۲۰۲ علیه‌السلام @Hedayatgary
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخندۀ باب‌الحوائج، حضرت موسی بن جعفر، امام کاظم صلوات‌الله‌علیه را به محضر مقدّس حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. از حضرت علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: 🔴 «از صرف مال و دارائیت در راه طاعت و رضای پروردگار دریغ مکن، که (برایت شرایطی پیش خواهد آمد و) ناچار خواهی شد دو برابر آن را در راه معصیت و نافرمانی خدا صرف کنی!» 💠 «قَالَ الامام الکاظم علیه‌السلام:‏ إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي‏ طَاعَةِ اللَّهِ‏ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ.» 📚 تحف العقول (علامه‌حرّانی)، ص۴۰۸ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۷۵، ص۳۲۰ 🍃 «یارب فرج صاحب ما را برسان.» @Hedayatgary
✨عید نورانی ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت امام کاظم علیه السلام مبارک باد. 🔸آیت الله العظمی شبیری زنجانی:   خطیب بغدادی از سنّی‌های خیلی متعصّب و مخالف شیعه است. او به قدری با شیعه مخالف است که علمای شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد می‌کند. وی با این همه تعصّب و کینه، وقتی به سرگذشت حضرت امام کاظم علیه السلام می‌رسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت می‌پردازد. از جمله می‌نویسد: «موسی بن جعفر علیهماالسّلام به علت عبادات و اجتهادش، عبد صالح خوانده می‌شد. و بسیار کریم و بخشنده بود.» @shobeiryzanjani
✅ تکلّم امام کاظم علیه‌السلام به زبان فارسی!     أبابصیر گوید: روزی بر حضرت علیه‌السلام وارد شدم و عرض کردم: «فدایتان شوم! امام چگونه شناخته می‌شود؟» حضرت فرمودند: 🌿 «امام به خصلت‌هایی شناخته می‌شود: مهمترین آنها این است که پدرش (که امام قبلی است) او را به مردم معرفی نموده و به عنوان پرچم هدایت برایشان نصب کرده باشد، تا حجّت را بر ایشان تمام نماید؛ همان گونه که صلّی‌الله‌علیه‌وآله، علی علیه‌السلام را بعنوان پرچم هدایت نصب نمود و به مردم معرفی کرد (در واقعه خم)، هر امامی هم باید امام پس از خود را به مردم معرفی نماید؛ نشانۀ دیگر آن است که هر سؤالی از او بپرسند، بتواند جواب دهد؛ و دیگر اینکه از چیزی که بر او مخفی شده، ابتداء به سخن گفتن نماید؛ و اینکه از اخبار و حوادث آینده به مردم خبر دهد؛ و دیگر اینکه با مردم به تمام زبانها بتواند صحبت کند.» سپس به من فرمودند: «قبل از اینکه بروی، علامتی به تو نشان خواهم داد که با آن مطمئن شوی!» به خدا قسم مدتی نگذشت که مردی از اهل خراسان وارد شد و شروع کرد با امام کاظم علیه‌السلام به عربی سخن گفتن! ولی حضرت پاسخش را به زبان فارسی دادند! مرد خراسانی گفت: «خدا خیرتان دهد! من فکر می‌کردم شما فارسی متوجه نمی‌شوید؟!» حضرت فرمودند: «سبحان الله! اگر نتوانم جوابت را به زبان خودت بدهم، پس من چه فضل و برتری بر تو دارم (که امامت باشم)؟!» سپس به من فرمودند: 🍃 «همانا بر امام، کلام هیچ انسانی و هیچ پرنده‌ای و هیچ چهارپایی و هیچ جانداری مخفی نیست! که امام با این علامت شناخته می‌شود؛ و اگر کسی این نشانه‌ها را نداشته باشد، امام نیست!» 💠 «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْمَاضِي عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَيْهِ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، بِمَ يُعْرَفُ الْإِمَامُ؟ فَقَالَ: بِخِصَالٍ، أَمَّا أُولَاهُنَّ فَشَيْ‌ءٌ تَقَدَّمَ مِنْ أَبِيهِ فِيهِ وَ عَرَفَهُ النَّاسُ وَ نَصَبَهُ لَهُمْ عَلَماً، حَتَّى يَكُونَ حُجَّةً عَلَيْهِمْ، لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَصَبَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ عَلَماً وَ عَرَّفَهُ النَّاسَ، وَ كَذَلِكَ الْأَئِمَّةُ يُعَرِّفُونَهُمُ النَّاسَ وَ يَنْصِبُونَهُمْ لَهُمْ حَتَّى يَعْرِفُوهُ. وَ يُسْئَلُ فَيُجِيبُ، وَ يَسْكُتُ عَنْهُ فَيَبْتَدِئُ، وَ يُخْبِرُ النَّاسَ بِمَا فِي غَدٍ، وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ بِكُلِّ لِسَانٍ. وَ قَالَ لِي: يَا بَا مُحَمَّدٍ، السَّاعَةَ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ أُعْطِيكَ عَلَامَةً تَطْمَئِنُّ إِلَيْهَا. فَوَ اللَّهِ مَا لَبِثْتُ أَنْ دَخَلَ عَلَيْنَا رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ، فَتَكَلَّمَ الْخُرَاسَانِيُّ بِالْعَرَبِيَّةِ فَأَجَابَهُ هُوَ بِالْفَارِسِيَّةِ، فَقَالَ لَهُ الْخُرَاسَانِيُّ: أَصْلَحَكَ اللَّهُ، مَا مَنَعَنِي أَنْ أُكَلِّمَكَ بِكَلَامِي إِلَّا أَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ لَا تُحْسِنُ. فَقَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ، إِذَا كُنْتُ لَا أُحْسِنُ أُجِيبُكَ، فَمَا فَضْلِي عَلَيْكَ؟! ثُمَّ قَالَ: يَا بَا مُحَمَّدٍ، إِنَّ الْإِمَامَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ كَلَامُ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ، وَ لَا طَيْرٍ وَ لَا بَهِيمَةٍ وَ لَا شَيْ‌ءٍ فِيهِ رُوحٌ، بِهَذَا يُعْرَفُ الْإِمَامُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ هَذِهِ الْخِصَالُ فَلَيْسَ هُوَ‌ بِإِمَامٍ.» 📚 قرب الأسناد (عبدالله‌حمیری)، ص۳۳۹ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۴۸، ص۴۷ 🍂 «یارب فرج امام ما را برسان.» علیه‌السلام @Hedayatgary
🛑 توسل مشاهیر اهل تسنّن به امام موسی بن جعفر عليهماالسلام ✍ حجت‌الاسلام رسول چگینی🔻 💥 اسناد و مدارک معتبر، نشانگر آن است که در پویه تاریخ، پاره‌ای از مشاهیر اهل تسنّن معتقد بودند که امام موسي بن جعفر عليهما السلام داراي مقام "باب الحوائجی" بوده و هر کس دست توسّل به دامان آن امام همام زند، حاجتش مستجاب می‌گردد. برخي از عالمان بنام اهل تسنن نيز در کشاکش مشکلات به حضرت متوسل مي‌شدند و حاجت مي‌گرفتند که در اينجا به چند نمونه اشاره مي‌کنيم: 1️⃣ شافعی (م 204ق) ابن سمعون (م 387ق) به نقل از شافعي مي‌نويسد: ▫️كان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب . ▪️جناب شافعي پیوسته مي گفت : قبر موسي كاظم [علیه صلوات المصلین] نوشداروي مجرب است. 📚ابن سمعون ، أبو الحسن محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس البغدادي ، أمالي ابن سمعون ، ج 1 ، ص125 . 2️⃣ گزارش دميري (م 808ق) او نيز همانند ابن سمعون نقل می‌كند: ▫️كان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب . ▪️شافعي هميشه مي گفت : قبر موسي كاظم نوشداروي مجرب است. 📚الدميري، كمال الدين محمد بن موسى بن عيسى، الوفاة: 808 هـ ، حياة الحيوان الكبرى ج1، ص 189، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1424 هـ - 2003م ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : أحمد حسن بسج. 3️⃣ ابن صباغ مالکي (م 855ق) وی در کتاب الفصول المهمة مي نويسد: ▫️وهو المعروف عند أهل العراق بباب الحوائج إلى اللَّه ، وذلك لنجح قضاء حوائج المسلمين ونيل مطالبهم وبلوغ مآربهم وحصول مقاصدهم. ▪️و او [موسي بن جعفر عليهاالسلام] نزد اهالي عراق به باب حوائج الي الله معروف بود چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسيدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نيازمندي آنان و رسيدن به مقاصد آنان نتيجه حاصل مي شد. 📚ابن صباغ المالكي المكي، علي بن محمد بن أحمد (متوفاى855 هـ)، الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج 2 ص 932 ، تحقيق: سامي الغريري، ناشر : دار الحديث للطباعة والنشر ـ قم ، الطبعة : الأولى، 1422هـ . 4️⃣ ابن حجر هيثمي (م 973ق) ابن حجر هيثمي نيز در کتاب الصواعق المحرقه خود که رد بر مذهب و مکتب شيعه مي باشد، پيرامون شخصيت موسي بن جعفر سلام الله عليهما مي نويسد: ▫️وكان معروفا عند أهل العراق بباب قضاء الحوائج عند الله. ▪️موسي کاظم علم و معرفت و فضل و کمال را از پدرش به ارث برد و در اثر عفو و گذشت و بردباري که از خود نشان مي داد، ملقب به «کاظم» شد؛ نزد عراقي ها به «باب الحوائج نزد خدا» معروف بود و در زمان خودش عابدترين، عالم ترين و بخشنده ترين فرد بود. 📚الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 2 ص 590 ، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م. 5️⃣ توسل ابا علي خلال ابا علي خلال، از علماي بزرگ اهل سنت از جمله کساني است که به قبر موسي بن جعفر عليهماالسلام توسل جسته است چنانچه خطيب بغدادي و ابن جوزي با سند صحيح مي نويسند: ▫️اخبرنا احمد بن جعفر بن حمدان القطيعي قال :سمعت الحسن بن ابراهيم الخلاّل يقول : ما اهمّني امر، فقصدت قبر موسي بن جعفر (عليه السلام) . فتوسلت به إلا سهل الله لي ما احب . ▪️احمد بن جعفر بن حمدان القطيعي خبر داد که شنيدم حسن بن ابراهيم خلال مي گفت : هيچ مشکلي پيش نيامد مگر اين که به موسي بن جعفر (عليه السلام) توسل کردم وخداوند هماني را که دوست داشتم به من داد . 📚البغدادي، ابوبكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب (متوفاى463هـ)، تاريخ بغداد، ج 1 ص 120 ، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت. 6️⃣ عبدالباقي العمري الفاروقي (م 1279ق) عبدالباقي العمري الفاروقي صاحب کتاب «الترياق الفاروقي في منشأت الفاروقي» که از نوادگان خليفه دوم نيز مي باشد، در قضيه توسل و گره گشايي با توسل به موسي بن جعفر عليهماالسلام مي نويسد: ▫️لذو استجر متوسلا ان ضاق امرک او تعسر بأبي الرضا جدالجواد محمد موسي بن جعفر. ▪️اگر کارت تنگ يا مشکل شد، به پدر امام رضا و جد محمد جواد، موسي بن جعفر عليه‌السلام توسل کن. 📚الترياق الفاروقي في منشأت الفاروقي، ص 98-99. 7️⃣ قرماني (م 1019ق) احمد بن يوسف قرماني نيز مي نويسد: ▫️هوالمعروف عند أهل العراق بباب الحوائج، لأنه ما خاب المتوسل به في قضاء حجاة قط. ▪️او نزد مردم عراق به باب الحوائج مشهور بود چرا که هر کسي در بر آورده شدن حاجاتش به او متوسل مي شد به دست مي آورد. 📚القرماني، أحمد بن يوسف، أخبار الدول و آثار الأول في التاريخ، ج 1 ص 337 ، (المتوفى: 1019هـ)، المحقق، الدکتور فهمي سعد، الدکتور أحمد حطيط، عالم الکتاب. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
 ✅ قسمتی از مقدمه کتاب : ، و شرح مولف آن  - مرحوم سید محمد علی زواره ای  متخلص به : - درباره علت تالیف تذکره و جمع کردن اشعار شعرا در مدح مرحوم   : 🔸️... که به اقبال همایونش وساده شریعت غرّا و اریکه ملت بیضا مزّین است به قدوم سعادت لزومِ شعاعِ آفتابِ فلک رسالت و پرتو ماه سپهر امامت شمعِ محفل دودمان مصطفوی، نهال ریاض ذراری مرتضوی یگانه گوهر بحر علم و کمال بلند اخترِ آسمانِ مجد و اقبال، خلاصه انفس و آفاق، جانشین نبی به استحقاق کاشف حقایق ایمان عالم دقایق ایقان غوث الاسلام و المسلمين عون الايمان و المؤمنین پیشوای دین مبین حجة الله على الأرضِ أجمعين، علامة العلماء الموحدين، استاد الفقهاء و المجتهدين، قدوة الْأَيَّامُ، مقتدى الْأَنَامِ شَمْسٍ فَلَكَ السَّعَادَةُ وَ السيادة ، مركز دايرة الْإِفَاضَةِ وَ الْإِفَادَةُ ، السَّيِّدُ السَّنَدِ الْعَالِمِ الْعَادِلِ الْكَامِلِ الْبَاذِلُ أبوالمفاخر وَالْمَآثِرِ : حاجی الحسينى . هُوَ الشَّمْسُ مِنْ أَىُّ الْبِلَادِ رَأَيْتُهُ * * * هُوَ الْبَحْرِ مِنَ أَىُّ النواحى أَتَيْتُهُ مَتَّعْنا اللَّهُ تَعَالَى بلقائه وَ أفاضنا بِطُولِ بَقَائِهِ - 🔸️بر علمای متبحرین و فقهای متدبّرین این نکته پوشیده نیست که از ابتدای زمان غیبت و افتتاح هنگام حیرت الى يومنا هذا که قریب به هزار سال جلالی است در هیچ عهدی از عهود ماضیه و هیچ قرنی از قرون سالفه بسط بساط شریعت و نشر اخبار و سنت نبوی که در این زمان به واسطه اهتمامات جنابش در جمیع اقطار جهان و بلاد و امصار مسلمانان وقوع یافته نبوده و در هیچ عصری از اعصار هیچ یک از مجتهدین جامع الشرایط این گونه سعی در قوام ملت بیضا و نظام شریعت غرا نفرموده ابر افادتش که عالمگیر است بر کشتزار شریعت احمدی چنان قطره ای بارآمد که خضارتش تا مختتم اعصار برقرار خواهد بود و نسیم افاضتش که از مهب جنان است ریاض مذهب جعفری را چنان خرمی بخشود که تا منقرض، ادوار به طراوتش خواهد افزود. 🔸️شعر: فَلَيْسَ شَبِيهُهُ لِلدِّينِ واقٍ * * * وَ لَيْسَ نَظِيرُهُ لِلشَّرْعِ حأَمْ فَقَدَرَ الْعِلْمُ مِنْهُ فِي ارْتِفَاعِ * * * وَ أْمُرْ الشَّرْعِ مِنْهُ فِى انتظام وَ نُورُ الْعَدْلِ مِنْهُ فِي ازْدِيَادٍ * * * وَ ثَغْرُ الْفَضْلِ مِنْهُ فِى ابتسام 🔸️چون سپاس داری این نعمتِ، عظما بر هر فرقه واجب است و شکرگزاری این عطیتِ کبرا بر، هر کس، لازم، خاصه طبقه علما و طایفه شعرا را که به اقتضای ارادت و اقتفای، شریعت به مراسم شکر و سپاس اقدام و اهتمام نمایند، بناء علیه شعرای طلیق اللسان و فصحای رشیق البیان از عراقین و خراسان و فارس و آذربایجان از هر مرز و بوم هند [۱] و روم از عرب و عجم و ترک و دیلم که هر یک در طلاقت لسان و رشاقتِ بیان و رسوم فصاحت و فنون، بلاغت در لغات تازی و دری ثاني اعشی و جریر و تالی انوری و ظهیرند به سنت سنيّه شعرای مدحت سرای حضرت رسالت اقتفا کرده، جنابش را به قصاید غرا و مدایح بیضا ستوده مطایای نیازمندی را به عطایای [۲] « لایَحمَلَ عَطاياهم الَّا مَطَايَاهُمْ » گرانبار نموده اند. ---------- [۱]: حتى هند [۲]: اضافی دارد : لَهُ هِمم لا منتهی لکبارها . 🔸️... و هدایای و اوراق آن [۱] مدایح که با آطباق جواهر برابر است چون حواس کاتب پریشان و متفرق و هبوب رياح حوادث در آنها متطرق بود، حقير كثير التقصير، محمد على بن محمد [۲]، که پیوسته از سقاتِ عنایاتش جرعه گیر و ذره آسا از آفتاب الطافش مستنیر است از جناب مستطابش مستدعی و مقرون به قبول و تمنایش به حصول موصول آمد که آن فراید جراید ملاحت و لآلی اصداف فصاحت که اکنون لولو منثور، کنایتی از آن است به نظم آنها پردازد و مجموعه ای از آن جواهر منظومه سازد. 🔸️حسب الاشاره لازم البشاره به جمع آنها پرداخت و به اش» موسوم ساخت، چون تقديم اسامي حكما و فضلا - تعظيماً لشأنهم - لازم بود به رعایت حروف تهجی، چون دیگر تذکره‌ها متعذر آمد و عذر کاتب در پریشان نگاری نزد مترسلین [۳] به عذر بدتر از گناه اشبه و عدمِ - ربطش معذرتی موجه است ؛ شعر : عَلَى اللَّهِ فِي كُلِّ الامور توكلى * * * وَبِالْخُمُسِ مِنْ آلِ الْعَبَاءُ توسلى ---------- [۱]: (ندارد) [۲]: الطباطبایی الزواره ای [۳]: مترسلين عصر ارسال شده توسط کتاب‌خوان قائمیه https://www.ghbook.ir/Book/18433 👉 @smbshafti
⚜استناد مرحوم "خواجه نصیرالدین طوسی" به حدیث متواتر غدیر جهت اثبات امامت امیرالمؤمنین سلام الله علیه و شرح مرحوم "علامه حلیّ" بر کلام ایشان رضوان الله تعالی علیهما ❖مرحوم خواجه در تجرید می‌فرمایند: از جمله ادله‌ای که دلالت بر امامت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می‌کند؛ حدیث متواتر غدیر است ❂ حضرت علامه حلی در شرح افاده می‌کنند: این حدیث [من کنت مولاه فعلیّ مولاه] را تمام طوائف مسلمین نقل کرده‌اند (و جای شک نیست که) این حدیث متواترا نقل شده است. اما اختلاف در دلالت آن بر مسئله امامت است که حسب⬇️قرائن دلالت بر امامت دارد و لفظ مولی به معنی اولی بالتصرف است ۱_ مقدمه حدیث حضرت می‌فرمایند: (أ لست اولی بکم من انفسکم) قرینة لفظیة شاهد بر این است که مولی در معنی اولی استعمال شده ۲_ عرف لغت مقتضی اراده اولی از مولی است ۳_ استعمال در قرآن (النار هی مولاکم) یعنی اولی بکم ۴_ شعر اخطل در مدح "عبدالملک بن مروان" (فاصبحت مولاهم من الناس کلهم) یعنی تو امام و رئیس همه مردم شدی ۵_ در فقه بحث "مولی و عبد" که مولی به معنی اولی بالتدبیر و التصرف در امور عبد است ۶_ حسب قرائن مقالیة و مقامیة از مولی غیر از اولی قصد نمی‌شود
⚜ تفکرات خرافی و ضدّ دین "کریم کرمانی" از رهبران غلات شیخیه ✺کرمانی در شرح حکایت صناعی "المعرفة بالنورانیة" می‌آورد: • امامان شیخیه (که ربطی به حضرات معصومین تشیع ندارد) انشقاق از نور ذات خدایشان دارند!!!و این انشقاق و جدایی از ذات خدا در عالم ادنی محقق است زیرا انفصال و جدایی ظاهری به تنزل در عالم کثرات امکان دارد و الّا در عالم اعلی انشقاق ممتنع است بلکه ذات امامانشان همان ذات خداست که لا اول لوجوده (امامان ایشان موجودیت حادثه ندارند و مخلوق خداوند متعالِ موحّدین نیستند بلکه ازلا همیشه هستند)...لا اول له و لا آخر و لانهایة له (امامانشان بالذات سرمدیت دارند و حائز مقام موهوم لانهایت که مفهومی باطل است هستند) ◄ سپس نتیجه می‌گیرد چون امامان معاندین تشیع چنین ویژگی های متناقض و مخالف یقینی ضروریات معارف انبیاء و معصومین علیهم السلام دارند پس آیة رب العالمین شدند • آیتیّت هم در نزد ایشان اینگونه تصور دارد: ذات حضرت حق تجلی و ظهور دارد بالاسم و این اسم جهت همان ذات واحده است که در بساطتش تعدد و تثنی راه ندارد. در واقع مقام حقیقت محمدیه ایشان همان ظهور و تجلی خداوند صوفیان و باطنیه است و فرض تعیّن حق متعال
✅ چهار روز پس از واقعۀ غدیر خم چه اتّفاقی رخ داد؟ در نیمه شب جمعه ۲۲ ذی‌الحجّه سال دهم هجری، بار دیگر خداوند متعال جان پاک رسولش را از گزند منافقان حرامی حفظ می‌کند تا صدق این آیه و وعدۀ الهی پس از ابلاغ پیام غدیر، بر همگان روشن گردد: 💠 «وَاللّهُ يَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ.» (و خداوند تو را از شرّ مردم حفظ می‌کند؛ سوره مائده، آیه ۶۷) 🐫 در مسیر بازگشت صلّی‌الله‌علیه‌وآله از محل واقعه غدیر خم به مدینه، بین «جُحفه» و «أبواء»، منافقان با استفاده از تاریکی شب، نقشۀ قتل رسول خدا را در سر می‌پرورانند تا زودتر به هدف پلید خود که غصب خلافت علیه‌السلام است برسند! آنان تصمیم دارند در یکی از گردنه‌های مسیر، در محلّی به نام «أرشی» یا «هرشا» کمین کنند و ظرفهای بزرگ حاوی سنگریزه را به طرف شتر حضرت که در جلوی کاروان در حرکت است، رها کنند تا حیوان رمیده و از کوه پرت شود و بدین وسیله، پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله را به قتل برسانند و خودشان هم با استفاده از تاریکی شب به میان جمعیّت برگردند تا کسی آنها را نشناسد! ✨ ولی خداوند متعال، رسولش را از توطئۀ آنان آگاه می‌سازد؛ «حُذَيفة بن يَمان» و «عمّار یاسر»، پیامبر را در این مسیر همراهی می‌کردند؛ یکی افسار شتر را در دست دارد و دیگری از پشت سر شتر را راهنمایی می‌کند؛ همین که شتر به گردنۀ کوه أرشی می‌رسد و می‌خواهد به سمت پایین، راه خویش را پی گیرد، منافقان سنگ‌های بزرگ را از بالای کوه رها می‌کنند؛ پیامبر با یک اشاره به شتر، فرمان توقّف می‌دهند؛ با توقف شتر، سنگ‌ها به طور معجزه‌آسایی بدون آسیب رساندن به شتر، به پایین کوه می‌غلطند و حضرت سالم می‌مانند. 👣 منافقان که این توطئه را نقش بر آب می‌بینند، هر یک به سویی فرار می‌کنند تا پس از عبور قافله، بر سر شترهای خود رفته و به کاروان ملحق شوند؛ رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، برای اینکه آیندگان این منافقان خبیث را بشناسند، با دست به سمت آنها اشاره‌ای فرمودند؛ ناگهان به اعجاز، نوری تابید و فضا را برای لحظاتی روشن ساخت و بدین ترتیب و ، چهرۀ پلید منافقان را شناسایی کردند. نام ۱۴ عامل این ترور نافرجام به نقل شاهد این ماجرا، حذیفة بن یمان در تاریخ به یادگار مانده است: 🔥 ، ، ، ، ، ، عبدالرحمن بن عوف، سعد بن أبی‌وقاص، أبوعبیده جراح، أبوموسی أشعری، مغیرة بن شعبة، أوس بن الحدثان، أبوهُریرة و أبوطلحه أنصاری.   📚 ارشاد القلوب (حسن‌دیلمی)، ج۲، ص۱۹۷ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۲۸، ص۹۹ 📝 این افراد پس از این ماجرا، آرام ننشستد و حدود هفتاد روز بعد، پس از به ثمر رساندن توطئۀ خود برای مسمومیّت و شهادت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، در محلّی بنام «سقیفه بنی‌ساعده» در مدینه گرد هم جمع شدند و بزرگترین جنایت تاریخ بشریّت که الهی امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود، را انجام دادند. @Hedayatgary
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
24 ذی الحجّه 1 ـ روز مباهله این روز از یک سو روز مباهله اهل بیت علیهم السّلام با نصاری نجران است و از سوی دیگر روز نزول آیه ی تطهیر در شأن اهل بیت علیهم السّلام. (1) هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر صلّی الله علیه و آله علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السّلام را فرا خواند و فرمود : «اللّهم هؤلاء اهلی (اهل بیتی)» : «بار الها اینان اهل من هستند». (2) ←  نامه پیامبر صلّی الله علیه و آله به نصارای نجران در سال دهم هجری پیامبر صلّی الله علیه و آله نامه ای به نصارای نجران فرستادند، به این مضمون که خداوند یکتا را عبادت کنند و مسلمان شوند، یا به مسلمین جزیه بدهند و به مذهب خود باشند، در غیر این صورت آماده جنگ گردند. بنی نجران در کلیسای بزرگ خود به مشورت پرداختند، عدّه ای مانند «سید» که از بزرگان قوم بود و «عاقب» که اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسلیم در برابر خواسته پیامبر صلّی الله علیه و آله اعلام کردند. در مقابل عدّه ای مانند «ابو حارثه» اسقف اعظم نجران که 120 سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پیامبر صلّی الله علیه و آله موافق بودند. بعد از دو روز مشورت قرار شد کتاب «جامعه» را که صفات پیامبر بعد از حضرت عیسی علیه السّلام را ذکر کرده بود، و صحیفه حضرت شیت علیه السّلام را بخوانند. در حضور جمع مسیحیان و فرستادگان پیامبر صلّی الله علیه و آله فصل های جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصمیم گرفتند هفتاد نفر از جمله سیّد و عاقب و ابو حارثه را برای تحقیق به مدینه بفرستند. ←  نجرانیان در مدینه آنان به مدینه آمدند و خدمت پیامبر صلّی الله علیه و آله شرفیاب شدند. هرچه آن حضرت دلیل و برهان آورد آنان قبول نکردند و امر به مباهله واگذار شد. جبرئیل علیه السّلام نازل شد و این آیه را آورد : «فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الْکاذِبینَ» (3) : «اگر کسی با تو مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده، بگو بیاید تا فرا خوانیم پسران خود و زن های خود و کسی که به منزله جان ماست. آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». لذا قرار بر مباهله شد و سید و عاقب به محل اردوی خود در خارج مدینه رفتند. آنان با یکدیگر مشورت کردند و بعضی از علمای آنها گفتند : «اگر فردا محمّد با اصحاب و جمعی کثیر برای مباهله حاضر شود این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید. ولی اگر خواص اهل بیت خود را آورد این کار انبیاء است». ←  مراسم مباهله روز دیگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پیامبر صلّی الله علیه و آله دست علی بن ابی طالب علیه السّلام را گرفت و از حجره بیرون آمد. امام حسن و امام حسین علیهما السّلام را پیش رو روانه فرمود و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها از پشت سر آمدند، تا بین دو درختی که قبلاً تعیین شده بود رسیدند. قبلاً به دستور حضرت زیر آن دو درخت را جارو زدند، و به عنوان سایه بان عبای سیاهی بالای درخت قرار دادند. مسلمانان مدینه هم آمدند، بنی نجران هم با فرزندان خود آمدند. پیامبر صلّی الله علیه و آله کسی را نزد سیّد و عاقب فرستاد که ما آماده ایم. اسقف با همراهان آمد و گفت : با چه کسانی با ما مباهله می کنید ؟ پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود : «با بهترین اهل زمین و نیکو ترین جهانیان نزد خداوند متعال زیرا که از طرف خداوند متعال امر شده ام که آنها را بیاورم»، و اشاره به آل عبا علیهم السّلام فرمودند. سید و عاقب و اسقف همین که چشمشان به پیامبر صلّی الله علیه و آله و آل عبا علیهم السّلام افتاد، وحشت کردند به حدّی که چهره هایشان زرد شد. ابوحارث که میل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پیش گذاشت و دست سید و عاقب را گرفته پس کشید و آنها را نصیحت کرد و از عواقب این مباهله مطلع کرد و گفت : صفات او و اهل بیت او را در کتابها خوانده اید. این محمّد صلّی الله علیه و آله همان پیامبر است، مگر نمی بینید ابرهای سیاه را، و دگرگونی آفتاب را، و شاخه های درختان را که خم شده، و صدای مرغان، و دود سیاه اطراف و آثار زلزله را که در کوهها نمودار شده است. آن بزرگواران منتظرند که دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنی گویند از ما نشانی نمی ماند. برویم و با او صلح کنیم. ... 📚 منابع : 1. مسار الشیعة : ص 23 ـ 22. و ... . 2. بحار الأنوار : ج 35، ص 237 ـ 206، 265. و ... . 3. سوره آل عمران : آیه ی 61. https://telegram.me/TaqvimeShia
←  پرهیز نجرانیان از مباهله بنی نجران ابو حارث را فرستادند و او مسلمان شد و عرض کرد : مردم نجران پشیمان شده اند. حضرت فرمود : اسلام بیاورند. گفت : قبول نمی کنند. فرمود : آماده جنگ باشند. گفت : قدرت این کار را ندارند، ولی حاضرند جزیه را قبول کنند. پیامبر صلّی الله علیه و آله به أمیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند : «شرائط ذمّه و مقدار آن را به آنها بگوئید». بعد از معیّن نمودن جزیه و شرائط آن، أمیرالمؤمنین علیه السّلام آنها را نزد پیامبر صلّی الله علیه و آله آوردند، و پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند : «اگر با من و این جماعت اهل بیت من مباهله می نمودید، به صورت میمون و خوک می شدید و این وادی بر شما آتش می شد و یک سال نمی گذشت که تمامی نصاری نابود می شدند». (4) 📚 منابع : 4. اقبال : ج 2، ث 350 ـ 309. و ... . https://telegram.me/TaqvimeShia
24 ذی الحجّه 2 ـ روز خاتم بخشی (5) در این روز امیر المؤمنین علیه السلام در مسجد پیامبر صلّی الله علیه و آله انگشتر خود را در حالت رکوع به سائل بخشید، و آیه مبارکه ی «إنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» (6) در شأن آن حضرت نازل شد. (7) امام صادق علیه السلام درباره معنای این آیه شریفه از پدرشان از جدّشان علیهم السلام نقل می کنند که فرمودند : «یَعْرِفُونَ نِعْمَةَ اللهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها» (8) : «نعمت خداوند را می شناسند و سپس آن را انکار می کنند». حضرت فرمودند : هنگامی که آیه مبارکه ی «انما ولیکم الله ...» نازل شد، عدّه ای از اصحاب پیامبر صلّی الله علیه و آله در مسجد مدینه جمع شدند. بعضی به بعض دیگر گفتند : درباره این آیه چه می گویید ؟ بعضی گفتند : اگر منکر این آیه بشویم سایر آیات را هم باید منکر شویم و اگر ایمان به این آیه بیاوریم و قبول کنیم برای ما ذلّت است زیرا علی بن ابی طالب علیه السّلام بر ما مسلّط می شود. عدّه ای از منافقین گفتند : ما می دانیم که محمّد در آنچه می گوید صادق است. او را به ظاهر دوست داریم، ولی از علی علیه السلام در آنچه امر می کند اطاعت نمی کنیم. حضرت فرمودند : در این هنگام این آیه نازل شد : «یعرفون نعمة الله ثم ینکرونها ...»، یعنی : ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام را می شناسند و حال اینکه اکثر آنها که آن را می شناسند نسبت به ولایت آن حضرت کافرند. (9) بعضی از مخالفین گفته اند : برای کسی اتّفاق نیفتاده که در یک زمان جمع بین دو عبادت مالی و بدنی بنماید مگر برای علی بن ابی طالب علیه السلام، و برای احدی نیامده از فضایل مثل آنچه برای علی علیه السلام آمده است. 📚 منابع : 5. قلائد النحور : ج ذی الحجّه، ص 426. اکابر اهل سنّت اتّفاق دارند که آیه «انما ولیکم الله ...» در شأن امیر المؤمنین علیه السّلام نازل شده است. مانند فخر رازی، محمّد صدر عالم، ابن مردویه، خطیب بغدادی، ابن عساکر، محمّد بن اسماعیل الامیر، ابن مغازلی، ابو اللیث سمرقندی، سبط ابن جوزی، شهاب الدین احمد، ابن صباغ، ابو نعیم، ملا علی قوشجی، سمعانی، واقدی، بیهقی، نسائی، خوارزمی، طبری، کلبی، حموینی و ... 6. سوره مائده : آیه ی 55. 7. مسار الشیعة : ص 23. و ... . 8. سوره نحل : آیه ی 83. 9. کافی : ج 1، ص 427. و ... . https://telegram.me/TaqvimeShia
🍂 «عَزِیزٌ عَلَیَّ أَن أَرَی الخَلقَ وَ لا تُرَی...» بر من سخت و سنگین است که مردم را می‌بینم، ولی شما امام زمانم را نمی‌توانم ببینم... 📚 فرازی سوزناک از 🌿 «اللّهمّ عجّل لسیّدنا المظلوم الفرج.» علیه‌السلام @Hedayatgary
🌺 ۲۵ ذی‌الحجّه: سالروز نزول سورۀ هل‌أتی (انسان) در شأن امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام مجتبی و امام حسین صلوات‌الله‌علیهم 💠 «وَ يُطعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا، إِنَّمَا نُطعِمُكُم لِوَجهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُم جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا.» 🍃 «و غذا را در عین دوست داشتنش، به مسکین و یتیم و اسیر می‌کنند؛ (و می‌گویند) ما شما را فقط برای خشنودی خدا می‌کنیم و انتظار هیچ پاداش و تشکری از شما نداریم.» 📖 سوره مبارکه انسان، آیات ۸ و ۹ از حضرت علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: 🌿 «آن کاسه‌ای که در آن غذا از بهشت آوردند و آن بزرگواران میل کردند، نزد ماست و حضرت صاحب‌الأمر علیه‌السلام آن را ظاهر خواهد کرد و طعام بهشتی از آن تناول خواهد فرمود.» 📚 بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۴۳، ص۳۱ تفسیر صافی (فیض‌کاشانی)، ج۱، ص۳۳۳ 🍂 «یارب فرج صاحب ما را برسان.» علیهم‌السلام @Hedayatgary