eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺عکسی از پدر علامه امینی (ره) 👈 محقق فقید، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد امینی (صاحب تعلیقات بر مکاسب شیخ انصاری، تعلیقات بر لمعه شهید ثانی، مجموعه ادبی و... | عکس: آرشیو پژوهشکده تاریخ معاصر) 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐http://eitaa.com/monzer_ir
⚫️ نسخه PDF + دانلود 💥 کتاب فاطمه الزهراء (س) 💥 اثر علامه شیخ عبدالحسین امینی (ره) ☝️ روی عنوان کتاب کلیک و دانلود کنید ▫️با تحقیق فرزند علامه، استاد محمد امینی نجفی ▪️ این کتاب را از دو جهت به سیره‌پژوهان عزیز پیشنهاد می‌کنیم: 1⃣ اشراف علامه امینی رضوان الله علیه در عرصه آیات و روایات بر مقامات حضرت فاطمه (س) و طرح شایستۀ آن در کتاب حاضر، بسی سودمند است مخصوصا برای مبلغین در ایام فاطمیه. 2⃣ مقدمه کتاب پیش رو، یکی از یادداشت‌های ارزشمندی است که به قلم دکتر عبدالحسین طالعی درباره خاندان، مشایخ روایی، سالشمار زندگی و تحقیقات علمی علامه امینی (ره) به رشته تحریر درآمده است. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
✅ چند نکته و نویافته از / و در باره علامه امینی 🖌  دکتر عبدالحسین طالعی 📚 منبع : سایت بنیاد محقق طباطبایی ره 🔸۱. مقدمه بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم که ما در حقّ بزرگانمان بسیار کوتاهی کرده‌ایم. از جمله اینکه نخستین وظیفۀ ما برای احیای نام ویادشان نگارش ونشر زندگینامۀ تحلیلی این بزرگان است که هنوز در این گام اول مانده‌ایم. 🔸مقدمۀ همین گام اول، گردآوری تمام اسناد مربوط به دانشوران شیعی است، به ویژه اَعلامی که فاصلۀ زمانیِ زیادی با آنان نداریم. متأسفانه در همین گام مقدماتی نیز غالباً کارنامۀ قابل قبولی نداریم. 🔸باری، با عنایت به همین خلأ جدّی است که نگارندۀ سطور، نشر اسناد مربوط به بزرگان علم و خدمتگذاران دین را در شمار وظایف خود دانسته وبه شکلهای مختلف به این کار می‌پردازد. 🔸یکی از این راهها بازنشر مطالب مفیدی است که در کانالهای تلگرامی یا سایت های اینترنتی منتشر می‌شود ودر میان آشفته بازار انفجار اطلاعات گم می‌شود و به دست اهل آن نمی‌رسد. 🔸پیش از این مطالبی در مورد علامه مجاهد شیخ عبدالحسین امینی منتشر شده بود. اینک در این فرصت، مجموعه‌ای از مطالب علامۀ امینی یا مطالب مربوط به ایشان بازنشر می‌شود که پشت صحنه هایی از جهاد او در زمینۀ کتاب الغدیر وکتابخانۀ امیرالمؤمنین علیه السلام را می‌نمایاند. 🔸روشن است که نشر آنها نخستین مرحله است ومقدمه‌ای بر تحلیل وپژوهش در باب آنها است. 🔸این مطالب برگرفته از منابع زیر است که از تمام این عزیزان تشکر می‌شود: بند دوم. کانال تلگرامی استاد سید محمد رضا شفتی بند سوم و چهارم و نهم. ارسالی استاد رحیم نیک بخت به این بنده. بند پنجم. آرشیو مؤسسه کتابشناسی شیعه بند ششم. کانال تلگرامی استاد احمد علی مجید الحلّی بند هفتم. کانال منتدی اهل التراث بند هشتم. کانال حوزه علمیه قم (استاد ناصرالدین انصاری) بند دهم. سایت اینترنتی مباحثات. 📜 ۲. متن نامه علامه امینی به آیة الله سید محمد رضا ، از اعلام اصفهان 🔸عظّم الله اجورنا واجورکم بمصابنا بالامام السبط المفدّی ؛ سلام الله علیکم اهل البیت ورحمة الله وبرکاته. 🔸سرور عزیزم به شرف عرض عالی می‌رسانم: امیدوارم که هماره در ظلّ عنایت ایزدی از حوادث دهور وعاهات، مصون ومحفوظ بوده وکسالتی نداشته باشید. 🔸 بحمد الله والمنة حقیر را هم حیات عاریه موجود ودائم دعاگو وهر جا بوده باشم متذکر عواطف واشفاق لا تُنسی بوده و برخوردارم. 🔸 محامد حسنه و خصال پسندیدۀ آن ذات پاک رَطب اللسان است وجاری است. زیاده از حد وصف، مشتاق دیدارم. و هیچگاه در دعاگویی کوتاهی ندارم. و تقاضا دارم که از دعای خیر فراموشم نفرموده و از برکات انفاس قدسیه بهره مندم فرمایید. 🔸بحمدالله اسکلت ساختمان کتابخانه تمام شده وساختمان خیلی آبرومندی با سمنت وآهن چند طبقه بنا گردیده، تفصیل حالات را جناب آقای فانی معروض حضور انور می‌دارند. جدا ملتمس دعایم و بیش از تحمل زیر بار سنگینی رفته‌ام. 🔸امید دارم که از برکات وتوجهات اجداد طاهرین آن سرور محترم به سادگی وسهولت ومیمنت این کار انجام گرفته ودر میان مردم سنّی موجب افتخار وسربلندی وعزّت بوده باشد. 🔸خدمت حضرات متعلّقین خاصّه جناب مستطاب شریف محترم آقازاده خودم سلام تقدیم نموده واظهار دعاگویی می‌نمایم. ایام مرحمت وسعادت وعزّت وبزرگواری مستدام. والسلام علیکم. الاحقر عبدالحسین امینی ۱۴ محرم ۱۳۷۷ 👉 @smbshafti
📜 برگی از : نامه علامه امینی به آیة الله حاج سيد محمد رضا -قدس سرهما- درباره کتابخانه امیرالمومنین -عليه السلام- در نجف اشرف 👉 @smbshafti
✅ ۱۴ ذی‌الحجّه: سالروز اعطای فدک به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در روز ۱۴ ذی‌الحجّه سال هفتم هجری، «فَدَک» به سلام‌الله‌عليها بخشيده شد و صلّی‌الله‌علیه‌وآله بر اين بخشش شاهد گرفتند. پس از فتح خيبر (حدود چهار سال قبل از شهادت پيامبر) نازل شد و دستور فتح فدک توسط رسول‌خدا و عليهماالسلام را ابلاغ نمود؛ آن دو بزرگوار نیز بدون لشكركشى و كوچكترين دخالت مسلمين، قلعۀ فدک را فتح کردند و طبق آیات ۶ و ۷ سوره حشر، سرزمين‌هایى كه بدون لشكركشى مسلمانان فتح شود، مِلک خاص و شخصی پیامبر است و مسلمين هيچ حقّى در آن ندارند. 💠 پس از اين ماجرا، جبرئيل بر رسول‌خدا نازل شد و عرضه داشت: فدک را به فاطمه عليهاالسلام عطا كن. («وَآتِ ذَاالقُربى حَقَّهُ»؛ سوره اسراء، آيه ۲۶: حقّ خويشان را به آنان بده.) پيامبر به حضرت زهرا سلام‌الله‌عليهما فرمودند: «به دستور خداوند، فدک را به تو عطا می‌کنم؛ آن را براى خود و فرزندانت بردار و مالک آن باش.» حضرت زهرا عليهاالسلام عرضه داشتند: «تا شما در قید حیات هستید، بر من و مال من صاحب اختياريد.» ولی پيامبر صلوات‌الله‌عليه فرمودند: «ترس آن دارم كه نااهلان تصرّف نكردن تو را در زمان حياتم، بهانه‌اى قرار دهند و بعد از من فدک را از تو منع كنند.» سپس به أميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمودند: «سند فدک را بعنوان بخشوده و اعطائى پیامبر بنويس و ثبت كن.» و برای آن سند، امیرالمؤمنین علیه‌السلام و را شاهد گرفته و نیز فرمودند: «امّ‌اَيمَن زنى از اهل بهشت است.» درآمد فدک را ساليانه بین ۷۰ هزار تا ۱۲۰ هزار دینار (سكه طلا) نوشته‌اند که حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیهماالسلام، تمام این دارایی را بین فقراء تقسیم می‌کردند و هر ساله چشمان بسيارى از نيازمندان به درآمد بود. ♨️ اما پس از شهادت پيامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله، مأموران به دستور او، نمايندۀ حضرت صدّيقه طاهره سلام‌الله‌علیها را از فدک اخراج كرده و مِلک آن حضرت را نمودند و درآمد آن را بطور كامل براى مخارج حكومت غاصبانۀ خود صرف كردند! حضرت زهرا عليهاالسلام نیز همان نوشتۀ رسول خدا و سند فدک را عيناً نزد ابوبكر آوردند، ولى ابوبكر ضمن بهانه‌تراشی و جسارت فراوان، نه آن سند را قبول كرد و نه شاهدان آن حضرت را! سپس حضرت صدّيقه شهيده عليهاالسلام همراه با جمعى از زنان بنى‌هاشم در نهایت و پوشیدگی به مسجد تشريف بردند و پشت پرده و دور از دید نامحرمان، خطبه‌اى كه دريایى از معارف الهیّه و حقايق ولائیّه است () را با بلاغت و فصاحت تمام ایراد فرمودند و توانستند سند فدک را از ابوبکر غاصب باز پس گیرند؛ ولى در مسیر بازگشت به منزل، که از این کار ابوبکر به شدّت عصبانی شده بود، خود را با شتاب به حضرت رسانید، سند فدک را گرفته و پاره نمود و آب دهان نجسش را به ساحت ملکوتی وجیهةً عندالله انداخت و با دست نحسش به چهرۀ مبارک انسیة‌ُالحوراء سیلی زد... 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت.» 📚 منابع: - بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۹۵، ص۱۸۸ - همان، ج۲۱، ص۲۲ - همان، ج۲۹، ص۱۲۳ - مستدرک سفينة البحار، ج۲، ص۲۱۶ - مصباح كفعمى، ج۲، ص‌۵۹۸ @Hedayatgary
🔸دعایی مخصوص از حضرت امام هادی علیه‌السلام برای برآورده شدن حوائج أبو موسی منصوریّ نقل می‌کند که به حضرت امام هادی علیه‌السلام گفتم: آقاى من! دعايى به من بياموزید كه به وسيلۀ آن به خدا تقرب جويم. حضرت فرمودند: دعایی است که من آن را بسیار می‌خوانم و از خداوند نیز تقاضا کرده‌ام هر کسی بعد از من آن دعا را نزد مزارم بخواند، او را نا امید نفرماید و آن دعا این است: « يَا عُدَّتِي عِنْدَ الْعُدَدِ، وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدُ، وَ يَا كَهْفِي وَ السّندُ، وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ، وَ يَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداً، صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ افْعَلْ بِي... و حاجات خود را بخواهد» 🔺الأمالي (للطوسي)، ص: 280 @shobeiryzanjani
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت حضرت امام هادی صلوات‌الله‌علیه را به محضر مبارک قطب عالم امکان، حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. یکی از اصحاب علیه‌السلام گوید: خدمت حضرت نامه‌ای به این مضمون نوشتم: «شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد، همان گونه كه با خداوند راز و نیاز کرده و حاجاتش را اظهار می‌كند؛ او باید چه كند؟» حضرت در پاسخ مرقوم فرمودند: 🍃 «هرگاه (با امام زمانت) حاجتی داشتی، فقط لب‌های خودت را حركت بده (و حاجتت را بیان کن) و مطمئن باش كه جواب به تو می‌رسد.» 📚 کشف المحجة (سیدبن‌طاووس)، ص۲۱۱ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۵۰، ص۱۵۵ 🍂 «یارب فرج صاحب ما را برسان.» عجّل‌الله‌‌فرجه‌الشریف @Hedayatgary
✅ زیارت غدیریه امام هادی علیه‌السلام حضرت صلوات‌الله‌علیه، چندین متن گران بها در حوزه زیارات که دارای معانی عمیق معارفی هستند به شیعیان هدیه نموده‌اند؛ که معروفترین آنها، یکی که اقیانوس معارف والای امام شناسی است و دیگری که آن را امام هادی علیه‌السلام در سالی که عباسی ملعون، حضرت را از مدینه به سامرا فرا خوانده بود و در روز به نجف رسیدند، علیه‌السلام را با این کلمات شریف زیارت فرمودند؛ و این زیارتنامه مشتمل بر بیان واقعۀ غدیر است که مسلمین در آنجا با امیرالمؤمنین علیه‌السلام به عنوان خلیفه و جانشین صلّی‌الله‌علیه‌وآله بیعت کردند؛ حضرت امام هادی علیه‌السلام در فرازی از زیارت شریف غدیریه می‌فرمایند: 💠 «أَوْحَى إِلَيْهِ رَبُّ اَلْعَالَمِينَ: "يٰا أَيُّهَا اَلرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ وَ اَللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ اَلنّٰاسِ" فَوَضَعَ عَلَى نَفْسِهِ أَوْزَارَ اَلْمَسِيرِ وَ نَهَضَ فِي رَمْضَاءِ اَلْهَجِيرِ فَخَطَبَ وَ أَسْمَعَ وَ نَادَى فَأَبْلَغَ ثُمَّ سَأَلَهُمْ أَجْمَعَ فَقَالَ هَلْ بَلَّغْتُ فَقَالُوا اَللَّهُمَّ بَلَى فَقَالَ اَللَّهُمَّ اِشْهَدْ ثُمَّ قَالَ أَ لَسْتُ أَوْلىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ فَقَالُوا بَلَى فَأَخَذَ بِيَدِكَ وَ قَالَ: "مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلاَهُ اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ اُنْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اُخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ" فَمَا آمَنَ بِمَا أَنْزَلَ اَللَّهُ فِيكَ عَلَى نَبِيِّهِ إِلاَّ قَلِيلٌ وَ لاَ زَادَ أَكْثَرَهُمْ غَيْرَ تَخْسِيرٍ.» 🌿 «خدای تعالی وحی فرمود: "ای پیامبر! آن چه از طرف پروردگارت (درباره خلافت علی علیه‌السلام) بر تو نازل شده است بر امّت ابلاغ کن؛ که اگر ابلاغ نکنی، رسالت خدا را هرگز ابلاغ نکرده‌‏ای و خدا تو را از شرّ مردم نگه می‌‏دارد." (سوره مائده، آیه ۶۷) این بود که پیامبر، زحمت سفر را بر خود هموار کرد و در بیابان شنزار و در گرمایی طاقت فرسا قیام کرد و خطبه آغاز نمود و با صدای بلند به گوش تمام مردم رساند و حکم خدا را ابلاغ نمود و پس از ابلاغ، از مردم پرسید: ای مردم! آیا من امر خدا را به شما ابلاغ کردم؟ همگی گفتند: بخدا قسم آری! سپس عرض کرد: خدایا تو خود شاهد باش. آنگاه فرمود: آیا من بر مؤمنان از خودشان سزاوارتر نیستم؟ مردم همه گفتند: آری یا رسول الله. سپس دست تو را (ای امیرالمؤمنین) گرفت و فرمود: "هر که را من سرپرست و مولایم، این علی سرپرست و مولای اوست! بارالها دوست بدار هر که علی را دوست بدارد و دشمن دار هر که علی را دشمن بدارد و یاری کن هر که او را یاری کند و خوار گردان هر که او را خوار سازد." پس به آنچه خداوند درباره تو (ای امیرالمؤمنین) بر پیامبرش نازل کرد، ایمان نیاوردند جز عده‌ای اندک و بیشتر مردم جز زیان برای خود چیزی نیفزودند!» 📚 المزار الکبیر (ابن‌مشهدی)، ص۲۶۳ مفاتیح الجنان (محدث‌قمی)، ص۳۶۳ شایسته است اهل علم در مجالس و محافل شیعیان در ایام غدیریه، کلمات و معانی بلند این زیارت شریف را تشریح و تبیین کنند. @Hedayatgary
👇👇👇👇 متن کتاب در سایت کتابخانه قائمیه اصفهان : https://lohedana.ir/books/18490 کتابخوان قائمیه  رسالة في عرق الجنب من الحرام السيد محمد باقر بن محمد نقي الشفتي انتشارات مكتبة مسجد سيد اصفهان سال ۱۴۰۲ مطالعه کتابکمک به تولید بیشتر کتاب دانلود فایل PDF دانلود فایل HTML دانلود فایل EPUB دیگر فرمت‌ها رسالة في عرق الجنب من الحرام تأليف العلاّمة المحقّق و الفقيه المتتبّع الحاجّ السيّد محمّد باقر الشفتيّ المعروف بحجّة الإسلام ( ۱۱۸۰ - ۱۲۶۰ ه ) تحقيق السيّد مهدي الشفتيّ 🙏 ( با تشکر از جناب آقای حسین غزالی ) 👉 @smbshafti
❖ غدیر در بیان امام هادی سلام الله علیه 📌مرحوم شیخ طوسی در کتاب "تهذیب الاحکام" آورده است ❋امام هادی علیه السلام فرمودند: وَ يَوْمُ اَلْغَدِيرِ فِيهِ أَقَامَ رَسُولُ اَلله صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَخَاهُ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَماً لِلنَّاسِ وَ إِمَاماً مِنْ بَعْدِهِ • رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر برادر خود حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را "عَلَم" (شاخص هدایت) جمیع مردمان و "امام" بعد از خودشان قرار دادند. 📖تهذیب الاحکام ج۴ ص۳۰۵ 💚الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمؤمنين علیه السلام
🌺 سفارش به اطعام نیازمندان در عید غدیر حضرت علیه‌السلام به واسطۀ پدران بزرگوارشان از صلوات‌الله‌علیهم‌أجمعین روایت فرمودند: 🍃 «در روز غدیر، در خوردنی‌های خود به قدر توانایى و استطاعت‌تان، ضعفا و نیازمندان شیعه را با خود همسان سازید؛ چرا که انفاق نمودن یک درهم در این روز، با دویست هزار درهم (در روزهای دیگر) برابری می‌کند؛ و زيادتر از این ثواب نیز از جانب خدای تعالی امکان دارد!» 💠 «عَنْ‏ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه‌السلام عَنْ‏ آبَائِه‏ علیهم‌السلام عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام قال فی فضائل یوم الغدیر: ... وَ سَاوُوا بِكُم ضُعَفَاءَكُم فِي مَآكِلِكُم وَ مَا تَنَالُهُ القُدرَةُ مِنِ استِطَاعَتِكُم عَلَى حَسَبِ إِمكَانِكُمْ، فَالدِّرهَمُ فِيهِ بِمِائَتَي أَلْفِ دِرهَمٍ، وَ المَزِيدُ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ.» 📚 مصباح المتهجّد (شیخ‌طوسی)، ص۷۵۷ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۹۴، ص۱۱۷ 🌿 دعوت به مشارکت در اطعام غدیر 👈 درگاه مشارکت در اطعام غدیر (هزینۀ اطعام هر نفر ۷۰ هزار تومان) @Hedayatgary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از امام مهربان
🕋 حج و غدیر 🔷 فضیلت عید غدیر 📚 امام صادق علیه السلام فرمودند : « ... شایسته است در روز عید غدیر ، به خدا نزدیک شوید بوسیله : 🔺 نیکی کردن به دیگران 🔺 روزه گرفتن 🔺 نماز خواندن 🔺 انجام صله رحم 🔺 دیدار با برادران ایمانی ، زیرا پیامبران ، هنگامیکه جانشینان خود را منصوب می کردند ، چنین می کردند و به آن توصیه می فرمودند » ( مصباح المتهجد ، ج۲ ، ص۷۳۶ ، شیخ طوسی ، قرن پنجم هجری ) @hamsafarehaj
🔸 شاگردان شیطان در غدیر ویژه نامه امیر بی همتا (شماره۴) قصه‌های شنیدنی تاریخ وقتی سودمند است که تاثیرگذار و مایۀ عبرت عملی باشد. شاید هیچ داستان واقعی تاریخی به‌اندازۀ تعیین و نصب دو خلیفۀ الهی در زمین، عبرت‌آموز نباشد. اولی «آدم» بود که شیطان از ابتدا، کرامت و عنایت ویژۀ الهی در حق او را تاب نیاورد،‌ تکبر کرد و حسد ورزید و خود را منافقانه دوست و خیرخواه او جلوه داد. با  نقشۀ شوم و زیرکانۀ او، آدم از بهشت رانده شد و پروژۀ غمبار شقاوت و گمراهی انسان کلید خورد. دیگربار در غدیر و با نصب امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام به‌عنوان خلیفۀ خدا و رسول، باب نجات  به روی بشر گشوده شد. شیطان، از درد ناکامی ناله سرداد و ناامید به گوشه‌ای خزید. این بار شیطان‌صفتان به مدد او آمدند و همان نقشه را دوباره اجرا کردند. کسانی که نسبت به فضایل بی‌حد وحصر «علی»‌ علیه‌السلام در آتش حسادت می‌سوختند، ‌و از قبل برای حکمرانی شوم خود بعد از پیامبر برنامه‌ریزی کرده بودند، در غدیر نیز منافقانه،‌ در چهرۀ دلسوز و همراه ظاهر شدند. اولین کسانی که با امیرالمومنین بیعت کردند،‌ با مکر و مغالطه در سقیفه مسیر غدیر را منحرف و بشر را به پرتگاه شقاوت و هلاکت ابدی کشاندند. جالب آنکه پیامبر اکرم‌ (صلی الله علیه و آله) در خطبه غدیر به این دو واقعه هشدار می‌دهد: «مَعاشِرَ النّاسِ، إِنَّ إِبْلیسَ أَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ، فَلاتَحْسُدُوهُ فَتَحْبِطَ أَعْمالُکُمْ وَتَزِلَّ أَقْدامُکُمْ، فَإِنَّ آدَمَ أُهْبِطَ إِلَی الْأَرضِ بِخَطیئَةٍ واحِدَةٍ، وَهُوَ صَفْوَةُالله عَزَّوَجَلَّ، وَکَیْفَ بِکُمْ وَأَنْتُمْ أَنْتُمْ وَ مِنْکُمْ أَعْداءُالله؛ هان مردمان! به‌راستی‌که شیطان، آدم را با حسد از بهشت رانده، مبادا شما به علی حسد ورزید که اعمالتان نابود و گام‌هایتان لغزان خواهد شد. آدم به خاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد و حال آن که برگزیدۀ خدای عزّوجلّ بود. پس چگونه خواهید بود شما و حال آن که شما شمایید! و دشمنان خدا نیز از میان شمایند.» @shobeiryzanjani
به مناسبت بزرگترین عید اسلامی عید سعید غدیر خم روز تاج گذاری امیرالمومنین حضرت علی سلام الله علیه مجلس جشنی ویژه برادران روز جمعه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ (صبح عید سعید غدیر خم) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ برقرار می باشد. خیابان هاتف ، انتهای کوچه مشیر یخچال ، مدرسه علمیه جوادیه به یادبود دو حامی ولایت و امامت آیه الله حاج سید احمد و حاج سید حسن حسن فقیه امامی (قدس سرهما)
‍ 🔺 نگاره‌ تاریخی و مهم غدیر خم. 💥 منسوب به کتاب ابوریحان بیرونی (الآثار الباقیة عن القرون الخالیة) ▫️در کتابخانه دانشگاه ادینبرو انگلستان. 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 http://eitaa.com/monzer_ir
🌺 فرا رسیدن خجسته سالروز اکمال دین و اتمام نعمت، تبیین صراط مستقیم و اعلام ولایت و خلافت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه و عید بزرگ غدیر را به محضر مبارک قطب عالم امکان، حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم و در این هنگامۀ استجابت دعا از خداوند علیّ أعلی، تعجیل در فرج یگانه وارث غدیر را مسئلت داریم. از صلّی‌الله‌عليه‌وآله روایت شده است که فرمودند: 🔥 «وقتی در روز قيامت، اولين و آخرينِ خلق جمع می‌شوند و پل صراط بر روی جهنّم نصب می‌گردد، كسی از آن به سلامت عبور نمی‌كند مگر اينكه جواز ولايت علیّ بن ابیطالب (علیهماالسلام) را داشته باشد؛ و این همان معنای سخن خدای تعالی است که می‌فرماید: وَقِفوهُم إِنَّهُم مَسئولُون (آنان را نگه دارید که باید مورد سوال واقع شوند؛ سوره صافات، آیه ۲۴) یعنی از ولایت علیّ بن ابیطالب از آنان سوال می‌شود.» 📚 کتب عامه: فرائد السمطين (جوينی)، ج۱، ص۲۸۹ ينابيع المودة (قندوزی)، ج۱، ص۳۳۸ 📚 کتب شیعه: الأمالی (شیخ‌طوسی)، ص۲۹۰ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۳۹، ص۲۰۲ علیه‌السلام @Hedayatgary
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخندۀ باب‌الحوائج، حضرت موسی بن جعفر، امام کاظم صلوات‌الله‌علیه را به محضر مقدّس حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. از حضرت علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: 🔴 «از صرف مال و دارائیت در راه طاعت و رضای پروردگار دریغ مکن، که (برایت شرایطی پیش خواهد آمد و) ناچار خواهی شد دو برابر آن را در راه معصیت و نافرمانی خدا صرف کنی!» 💠 «قَالَ الامام الکاظم علیه‌السلام:‏ إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي‏ طَاعَةِ اللَّهِ‏ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ.» 📚 تحف العقول (علامه‌حرّانی)، ص۴۰۸ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۷۵، ص۳۲۰ 🍃 «یارب فرج صاحب ما را برسان.» @Hedayatgary
✨عید نورانی ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت امام کاظم علیه السلام مبارک باد. 🔸آیت الله العظمی شبیری زنجانی:   خطیب بغدادی از سنّی‌های خیلی متعصّب و مخالف شیعه است. او به قدری با شیعه مخالف است که علمای شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد می‌کند. وی با این همه تعصّب و کینه، وقتی به سرگذشت حضرت امام کاظم علیه السلام می‌رسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت می‌پردازد. از جمله می‌نویسد: «موسی بن جعفر علیهماالسّلام به علت عبادات و اجتهادش، عبد صالح خوانده می‌شد. و بسیار کریم و بخشنده بود.» @shobeiryzanjani
✅ تکلّم امام کاظم علیه‌السلام به زبان فارسی!     أبابصیر گوید: روزی بر حضرت علیه‌السلام وارد شدم و عرض کردم: «فدایتان شوم! امام چگونه شناخته می‌شود؟» حضرت فرمودند: 🌿 «امام به خصلت‌هایی شناخته می‌شود: مهمترین آنها این است که پدرش (که امام قبلی است) او را به مردم معرفی نموده و به عنوان پرچم هدایت برایشان نصب کرده باشد، تا حجّت را بر ایشان تمام نماید؛ همان گونه که صلّی‌الله‌علیه‌وآله، علی علیه‌السلام را بعنوان پرچم هدایت نصب نمود و به مردم معرفی کرد (در واقعه خم)، هر امامی هم باید امام پس از خود را به مردم معرفی نماید؛ نشانۀ دیگر آن است که هر سؤالی از او بپرسند، بتواند جواب دهد؛ و دیگر اینکه از چیزی که بر او مخفی شده، ابتداء به سخن گفتن نماید؛ و اینکه از اخبار و حوادث آینده به مردم خبر دهد؛ و دیگر اینکه با مردم به تمام زبانها بتواند صحبت کند.» سپس به من فرمودند: «قبل از اینکه بروی، علامتی به تو نشان خواهم داد که با آن مطمئن شوی!» به خدا قسم مدتی نگذشت که مردی از اهل خراسان وارد شد و شروع کرد با امام کاظم علیه‌السلام به عربی سخن گفتن! ولی حضرت پاسخش را به زبان فارسی دادند! مرد خراسانی گفت: «خدا خیرتان دهد! من فکر می‌کردم شما فارسی متوجه نمی‌شوید؟!» حضرت فرمودند: «سبحان الله! اگر نتوانم جوابت را به زبان خودت بدهم، پس من چه فضل و برتری بر تو دارم (که امامت باشم)؟!» سپس به من فرمودند: 🍃 «همانا بر امام، کلام هیچ انسانی و هیچ پرنده‌ای و هیچ چهارپایی و هیچ جانداری مخفی نیست! که امام با این علامت شناخته می‌شود؛ و اگر کسی این نشانه‌ها را نداشته باشد، امام نیست!» 💠 «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْمَاضِي عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَيْهِ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، بِمَ يُعْرَفُ الْإِمَامُ؟ فَقَالَ: بِخِصَالٍ، أَمَّا أُولَاهُنَّ فَشَيْ‌ءٌ تَقَدَّمَ مِنْ أَبِيهِ فِيهِ وَ عَرَفَهُ النَّاسُ وَ نَصَبَهُ لَهُمْ عَلَماً، حَتَّى يَكُونَ حُجَّةً عَلَيْهِمْ، لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَصَبَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ عَلَماً وَ عَرَّفَهُ النَّاسَ، وَ كَذَلِكَ الْأَئِمَّةُ يُعَرِّفُونَهُمُ النَّاسَ وَ يَنْصِبُونَهُمْ لَهُمْ حَتَّى يَعْرِفُوهُ. وَ يُسْئَلُ فَيُجِيبُ، وَ يَسْكُتُ عَنْهُ فَيَبْتَدِئُ، وَ يُخْبِرُ النَّاسَ بِمَا فِي غَدٍ، وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ بِكُلِّ لِسَانٍ. وَ قَالَ لِي: يَا بَا مُحَمَّدٍ، السَّاعَةَ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ أُعْطِيكَ عَلَامَةً تَطْمَئِنُّ إِلَيْهَا. فَوَ اللَّهِ مَا لَبِثْتُ أَنْ دَخَلَ عَلَيْنَا رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ، فَتَكَلَّمَ الْخُرَاسَانِيُّ بِالْعَرَبِيَّةِ فَأَجَابَهُ هُوَ بِالْفَارِسِيَّةِ، فَقَالَ لَهُ الْخُرَاسَانِيُّ: أَصْلَحَكَ اللَّهُ، مَا مَنَعَنِي أَنْ أُكَلِّمَكَ بِكَلَامِي إِلَّا أَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ لَا تُحْسِنُ. فَقَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ، إِذَا كُنْتُ لَا أُحْسِنُ أُجِيبُكَ، فَمَا فَضْلِي عَلَيْكَ؟! ثُمَّ قَالَ: يَا بَا مُحَمَّدٍ، إِنَّ الْإِمَامَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ كَلَامُ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ، وَ لَا طَيْرٍ وَ لَا بَهِيمَةٍ وَ لَا شَيْ‌ءٍ فِيهِ رُوحٌ، بِهَذَا يُعْرَفُ الْإِمَامُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ هَذِهِ الْخِصَالُ فَلَيْسَ هُوَ‌ بِإِمَامٍ.» 📚 قرب الأسناد (عبدالله‌حمیری)، ص۳۳۹ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۴۸، ص۴۷ 🍂 «یارب فرج امام ما را برسان.» علیه‌السلام @Hedayatgary
🛑 توسل مشاهیر اهل تسنّن به امام موسی بن جعفر عليهماالسلام ✍ حجت‌الاسلام رسول چگینی🔻 💥 اسناد و مدارک معتبر، نشانگر آن است که در پویه تاریخ، پاره‌ای از مشاهیر اهل تسنّن معتقد بودند که امام موسي بن جعفر عليهما السلام داراي مقام "باب الحوائجی" بوده و هر کس دست توسّل به دامان آن امام همام زند، حاجتش مستجاب می‌گردد. برخي از عالمان بنام اهل تسنن نيز در کشاکش مشکلات به حضرت متوسل مي‌شدند و حاجت مي‌گرفتند که در اينجا به چند نمونه اشاره مي‌کنيم: 1️⃣ شافعی (م 204ق) ابن سمعون (م 387ق) به نقل از شافعي مي‌نويسد: ▫️كان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب . ▪️جناب شافعي پیوسته مي گفت : قبر موسي كاظم [علیه صلوات المصلین] نوشداروي مجرب است. 📚ابن سمعون ، أبو الحسن محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس البغدادي ، أمالي ابن سمعون ، ج 1 ، ص125 . 2️⃣ گزارش دميري (م 808ق) او نيز همانند ابن سمعون نقل می‌كند: ▫️كان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب . ▪️شافعي هميشه مي گفت : قبر موسي كاظم نوشداروي مجرب است. 📚الدميري، كمال الدين محمد بن موسى بن عيسى، الوفاة: 808 هـ ، حياة الحيوان الكبرى ج1، ص 189، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1424 هـ - 2003م ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : أحمد حسن بسج. 3️⃣ ابن صباغ مالکي (م 855ق) وی در کتاب الفصول المهمة مي نويسد: ▫️وهو المعروف عند أهل العراق بباب الحوائج إلى اللَّه ، وذلك لنجح قضاء حوائج المسلمين ونيل مطالبهم وبلوغ مآربهم وحصول مقاصدهم. ▪️و او [موسي بن جعفر عليهاالسلام] نزد اهالي عراق به باب حوائج الي الله معروف بود چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسيدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نيازمندي آنان و رسيدن به مقاصد آنان نتيجه حاصل مي شد. 📚ابن صباغ المالكي المكي، علي بن محمد بن أحمد (متوفاى855 هـ)، الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج 2 ص 932 ، تحقيق: سامي الغريري، ناشر : دار الحديث للطباعة والنشر ـ قم ، الطبعة : الأولى، 1422هـ . 4️⃣ ابن حجر هيثمي (م 973ق) ابن حجر هيثمي نيز در کتاب الصواعق المحرقه خود که رد بر مذهب و مکتب شيعه مي باشد، پيرامون شخصيت موسي بن جعفر سلام الله عليهما مي نويسد: ▫️وكان معروفا عند أهل العراق بباب قضاء الحوائج عند الله. ▪️موسي کاظم علم و معرفت و فضل و کمال را از پدرش به ارث برد و در اثر عفو و گذشت و بردباري که از خود نشان مي داد، ملقب به «کاظم» شد؛ نزد عراقي ها به «باب الحوائج نزد خدا» معروف بود و در زمان خودش عابدترين، عالم ترين و بخشنده ترين فرد بود. 📚الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 2 ص 590 ، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م. 5️⃣ توسل ابا علي خلال ابا علي خلال، از علماي بزرگ اهل سنت از جمله کساني است که به قبر موسي بن جعفر عليهماالسلام توسل جسته است چنانچه خطيب بغدادي و ابن جوزي با سند صحيح مي نويسند: ▫️اخبرنا احمد بن جعفر بن حمدان القطيعي قال :سمعت الحسن بن ابراهيم الخلاّل يقول : ما اهمّني امر، فقصدت قبر موسي بن جعفر (عليه السلام) . فتوسلت به إلا سهل الله لي ما احب . ▪️احمد بن جعفر بن حمدان القطيعي خبر داد که شنيدم حسن بن ابراهيم خلال مي گفت : هيچ مشکلي پيش نيامد مگر اين که به موسي بن جعفر (عليه السلام) توسل کردم وخداوند هماني را که دوست داشتم به من داد . 📚البغدادي، ابوبكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب (متوفاى463هـ)، تاريخ بغداد، ج 1 ص 120 ، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت. 6️⃣ عبدالباقي العمري الفاروقي (م 1279ق) عبدالباقي العمري الفاروقي صاحب کتاب «الترياق الفاروقي في منشأت الفاروقي» که از نوادگان خليفه دوم نيز مي باشد، در قضيه توسل و گره گشايي با توسل به موسي بن جعفر عليهماالسلام مي نويسد: ▫️لذو استجر متوسلا ان ضاق امرک او تعسر بأبي الرضا جدالجواد محمد موسي بن جعفر. ▪️اگر کارت تنگ يا مشکل شد، به پدر امام رضا و جد محمد جواد، موسي بن جعفر عليه‌السلام توسل کن. 📚الترياق الفاروقي في منشأت الفاروقي، ص 98-99. 7️⃣ قرماني (م 1019ق) احمد بن يوسف قرماني نيز مي نويسد: ▫️هوالمعروف عند أهل العراق بباب الحوائج، لأنه ما خاب المتوسل به في قضاء حجاة قط. ▪️او نزد مردم عراق به باب الحوائج مشهور بود چرا که هر کسي در بر آورده شدن حاجاتش به او متوسل مي شد به دست مي آورد. 📚القرماني، أحمد بن يوسف، أخبار الدول و آثار الأول في التاريخ، ج 1 ص 337 ، (المتوفى: 1019هـ)، المحقق، الدکتور فهمي سعد، الدکتور أحمد حطيط، عالم الکتاب. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
 ✅ قسمتی از مقدمه کتاب : ، و شرح مولف آن  - مرحوم سید محمد علی زواره ای  متخلص به : - درباره علت تالیف تذکره و جمع کردن اشعار شعرا در مدح مرحوم   : 🔸️... که به اقبال همایونش وساده شریعت غرّا و اریکه ملت بیضا مزّین است به قدوم سعادت لزومِ شعاعِ آفتابِ فلک رسالت و پرتو ماه سپهر امامت شمعِ محفل دودمان مصطفوی، نهال ریاض ذراری مرتضوی یگانه گوهر بحر علم و کمال بلند اخترِ آسمانِ مجد و اقبال، خلاصه انفس و آفاق، جانشین نبی به استحقاق کاشف حقایق ایمان عالم دقایق ایقان غوث الاسلام و المسلمين عون الايمان و المؤمنین پیشوای دین مبین حجة الله على الأرضِ أجمعين، علامة العلماء الموحدين، استاد الفقهاء و المجتهدين، قدوة الْأَيَّامُ، مقتدى الْأَنَامِ شَمْسٍ فَلَكَ السَّعَادَةُ وَ السيادة ، مركز دايرة الْإِفَاضَةِ وَ الْإِفَادَةُ ، السَّيِّدُ السَّنَدِ الْعَالِمِ الْعَادِلِ الْكَامِلِ الْبَاذِلُ أبوالمفاخر وَالْمَآثِرِ : حاجی الحسينى . هُوَ الشَّمْسُ مِنْ أَىُّ الْبِلَادِ رَأَيْتُهُ * * * هُوَ الْبَحْرِ مِنَ أَىُّ النواحى أَتَيْتُهُ مَتَّعْنا اللَّهُ تَعَالَى بلقائه وَ أفاضنا بِطُولِ بَقَائِهِ - 🔸️بر علمای متبحرین و فقهای متدبّرین این نکته پوشیده نیست که از ابتدای زمان غیبت و افتتاح هنگام حیرت الى يومنا هذا که قریب به هزار سال جلالی است در هیچ عهدی از عهود ماضیه و هیچ قرنی از قرون سالفه بسط بساط شریعت و نشر اخبار و سنت نبوی که در این زمان به واسطه اهتمامات جنابش در جمیع اقطار جهان و بلاد و امصار مسلمانان وقوع یافته نبوده و در هیچ عصری از اعصار هیچ یک از مجتهدین جامع الشرایط این گونه سعی در قوام ملت بیضا و نظام شریعت غرا نفرموده ابر افادتش که عالمگیر است بر کشتزار شریعت احمدی چنان قطره ای بارآمد که خضارتش تا مختتم اعصار برقرار خواهد بود و نسیم افاضتش که از مهب جنان است ریاض مذهب جعفری را چنان خرمی بخشود که تا منقرض، ادوار به طراوتش خواهد افزود. 🔸️شعر: فَلَيْسَ شَبِيهُهُ لِلدِّينِ واقٍ * * * وَ لَيْسَ نَظِيرُهُ لِلشَّرْعِ حأَمْ فَقَدَرَ الْعِلْمُ مِنْهُ فِي ارْتِفَاعِ * * * وَ أْمُرْ الشَّرْعِ مِنْهُ فِى انتظام وَ نُورُ الْعَدْلِ مِنْهُ فِي ازْدِيَادٍ * * * وَ ثَغْرُ الْفَضْلِ مِنْهُ فِى ابتسام 🔸️چون سپاس داری این نعمتِ، عظما بر هر فرقه واجب است و شکرگزاری این عطیتِ کبرا بر، هر کس، لازم، خاصه طبقه علما و طایفه شعرا را که به اقتضای ارادت و اقتفای، شریعت به مراسم شکر و سپاس اقدام و اهتمام نمایند، بناء علیه شعرای طلیق اللسان و فصحای رشیق البیان از عراقین و خراسان و فارس و آذربایجان از هر مرز و بوم هند [۱] و روم از عرب و عجم و ترک و دیلم که هر یک در طلاقت لسان و رشاقتِ بیان و رسوم فصاحت و فنون، بلاغت در لغات تازی و دری ثاني اعشی و جریر و تالی انوری و ظهیرند به سنت سنيّه شعرای مدحت سرای حضرت رسالت اقتفا کرده، جنابش را به قصاید غرا و مدایح بیضا ستوده مطایای نیازمندی را به عطایای [۲] « لایَحمَلَ عَطاياهم الَّا مَطَايَاهُمْ » گرانبار نموده اند. ---------- [۱]: حتى هند [۲]: اضافی دارد : لَهُ هِمم لا منتهی لکبارها . 🔸️... و هدایای و اوراق آن [۱] مدایح که با آطباق جواهر برابر است چون حواس کاتب پریشان و متفرق و هبوب رياح حوادث در آنها متطرق بود، حقير كثير التقصير، محمد على بن محمد [۲]، که پیوسته از سقاتِ عنایاتش جرعه گیر و ذره آسا از آفتاب الطافش مستنیر است از جناب مستطابش مستدعی و مقرون به قبول و تمنایش به حصول موصول آمد که آن فراید جراید ملاحت و لآلی اصداف فصاحت که اکنون لولو منثور، کنایتی از آن است به نظم آنها پردازد و مجموعه ای از آن جواهر منظومه سازد. 🔸️حسب الاشاره لازم البشاره به جمع آنها پرداخت و به اش» موسوم ساخت، چون تقديم اسامي حكما و فضلا - تعظيماً لشأنهم - لازم بود به رعایت حروف تهجی، چون دیگر تذکره‌ها متعذر آمد و عذر کاتب در پریشان نگاری نزد مترسلین [۳] به عذر بدتر از گناه اشبه و عدمِ - ربطش معذرتی موجه است ؛ شعر : عَلَى اللَّهِ فِي كُلِّ الامور توكلى * * * وَبِالْخُمُسِ مِنْ آلِ الْعَبَاءُ توسلى ---------- [۱]: (ندارد) [۲]: الطباطبایی الزواره ای [۳]: مترسلين عصر ارسال شده توسط کتاب‌خوان قائمیه https://www.ghbook.ir/Book/18433 👉 @smbshafti
⚜استناد مرحوم "خواجه نصیرالدین طوسی" به حدیث متواتر غدیر جهت اثبات امامت امیرالمؤمنین سلام الله علیه و شرح مرحوم "علامه حلیّ" بر کلام ایشان رضوان الله تعالی علیهما ❖مرحوم خواجه در تجرید می‌فرمایند: از جمله ادله‌ای که دلالت بر امامت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می‌کند؛ حدیث متواتر غدیر است ❂ حضرت علامه حلی در شرح افاده می‌کنند: این حدیث [من کنت مولاه فعلیّ مولاه] را تمام طوائف مسلمین نقل کرده‌اند (و جای شک نیست که) این حدیث متواترا نقل شده است. اما اختلاف در دلالت آن بر مسئله امامت است که حسب⬇️قرائن دلالت بر امامت دارد و لفظ مولی به معنی اولی بالتصرف است ۱_ مقدمه حدیث حضرت می‌فرمایند: (أ لست اولی بکم من انفسکم) قرینة لفظیة شاهد بر این است که مولی در معنی اولی استعمال شده ۲_ عرف لغت مقتضی اراده اولی از مولی است ۳_ استعمال در قرآن (النار هی مولاکم) یعنی اولی بکم ۴_ شعر اخطل در مدح "عبدالملک بن مروان" (فاصبحت مولاهم من الناس کلهم) یعنی تو امام و رئیس همه مردم شدی ۵_ در فقه بحث "مولی و عبد" که مولی به معنی اولی بالتدبیر و التصرف در امور عبد است ۶_ حسب قرائن مقالیة و مقامیة از مولی غیر از اولی قصد نمی‌شود