eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
220 دنبال‌کننده
712 عکس
272 ویدیو
5 فایل
عضوی کوچک از جامعه حوزویان مشغول به تدریس، تحقیق و تبلیغ در جبهه انقلاب اسلامی مسئول قرارگاه مکتب توحید درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 اعمال روز دحوالارض فردا ۲۵ ذی القعده روز بسیار مهم دحوالارضه. در این روز هم زیارت امام رضا علیه السلام خیلی توصیه شده. اونایی که مشرف میشن حرم، به یاد همۀ آرزومندا و دورافتاده‌ها باشن. 💔 🆔 @Smh_Doaei
▪️ در مصاحبه با خبرگزاری شبستان عنوان شد: 🔰 مهم‌ترین شاخصۀ «فرهنگ رضوی»، حرکت از «خودسازی» به «تمدن‌سازی» ▫️ بازنشر به‌مناسبت ایام مخصوص زیارت امام رضا علیه السلام 💠 فرهنگ رضوی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ ▪️ دورۀ امامت حضرت رضا علیه السلام، به‌مقتضای حکمت بالغۀ الهی و به‌خاطر حضور قهری حضرت در متن معادلات و مناسبات کلان حاکمیتی، به یک معنا «نقطۀ آغاز تبدیل اسلام اهل بیت به یک تمدن جهانی» است. یعنی غیر از مواردی مثل عبودیت، خدامحوری، دین‌مداری، آخرت‌گرایی، توجه تام به شریعت و حسن خلق که در سیره و سبک زندگی همۀ امامان علیهم السلام دیده می‌شود، آن‌چه که به‌طور خاص در سیرۀ امام رضا علیه السلام جلوه داشته و می‌توان از آن به‌عنوانِ «شاخص فرهنگ رضوی» در رنگین‌کمان فرهنگ اهل بیت یاد کرد، مسئلۀ «جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» است. بر همین اساس، تقلیل شخصیت متعالی و چندبُعدی امام رضا علیه السلام به مواردی مثلِ «ضامن آهو» ـ به‌عنوان یک لقب متعارف ـ و معرفی آن حضرت به‌عنوان یک انسان صرفا معنوی، مهربان و متخلق، قابل مساعدت نیست. بلکه باید با تکیه بر لقبِ «عالم آل محمد» و برندسازی اجتماعی و تمدنی از اتمسفر فکری و فرهنگی ایشان، زمینۀ لازم برای تبدیل واقعی و عینی مشهد الرضا علیه السلام به «پایتخت معنوی ایران اسلامی» را فراهم آورد. به عبارت دیگر، مشهد مقدس علاوه بر آن‌که باید قطب اصلی گردشگری دینی و زیارتی باشد، باید به یک پایگاه اصلی برای «نشر معارف حکمی و معنوی شیعه در جهان» ـ با شاخصۀ «توحیدمحوری» ـ و مرکزی برای پشتیبانی فکری، برنامه‌ای و انسانی از ابرپروژۀ «تمدن نوین اسلامی» نیز تبدیل شود. 💠 شهروند رضوی کیست و چه مؤلفه‌هایی دارد؟ ▪️ «شهروند رضوی» کسی است که علاوه بر توجه به حداقل‌های فکری، احساسی و رفتاری تعریف‌شده در دین مبین اسلام، نه فقط به فکرِ «سلوک توحیدی» و «ارتقاء حداکثری معنویت و عقلانیت در وجود خود» است، بلکه به «تلاش بر ایجاد جامعۀ اسلامی و تحقق تمدن اسلامی» نیز اهتمام ویژه‌ای دارد. 💠 آثار و برکات وجودی امام رضا علیه السلام برای ایران اسلامی چه بوده است؟ ▪️ اگر هویت و هدف انقلاب اسلامی ایران، یک هویت و هدف جهانی و تمدنی است، اگر به‌فرمودۀ رهبر معظم انقلاب، «گام دوم انقلاب»، گامی برای «جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» است و اگر طبق آن‌چه گذشت، اصلی‌ترین شاخصۀ فرهنگ رضوی، زمینه‌سازی برای بروز ابعاد تمدنی اسلام اهل بیت و حرکت از «خودسازی» به «تمدن‌سازی» است، می‌توان به این نتیجه رسید که وجود پُربرکت حضرت رضا علیه السلام و آموزه‌های آن امام بزرگوار، یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های علمی و معنوی ایران اسلامی در این مسیر می‌باشد؛ همان گنجینۀ گرانبهایی که گویا از قرن‌ها قبل، توسط خداوند رحیم، حکیم و قدیر، برای ملت بصیر ایران اسلامی ذخیره شده است. اگر خوبانی مثل شهید سلیمانی عزیز، با توسل به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و با تکیه بر موهبت‌های فکری و معنوی آن امام همام، هم سیر روحی خود را سرعت داده و هم جایگاه انقلاب اسلامی و جبهۀ مقاومت را در دنیای امروز تثبیت کرده‌اند، ما نیز باید این فرصت را قدر دانسته و از حضرت بخواهیم که توفیق سلوک توحیدی، حرکت در خط انقلاب و رهبری، جهاد مخلصانۀ در جبهۀ فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور ولایت عظمای حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را به همۀ ما عنایت کنند، ان شاء الله. 📌 متن کامل: http://shabestan.ir/detail/News/1218787 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔰 دانش هسته‌ای دینی | علوم حوزوی سکولار ▪️ درنگی کوتاه بر ماهیت حوزه تراز انقلاب اسلامی ✍ سید محمدحسین دعائی ۱. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: «العلم ودیعة الله فی ارضه و العلماء امناؤه علیه.» این حدیثی است که در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با اهالی صنعت هسته‌ای، بر دیوار حسینیه امام خمینی نقش بسته بود. ۲. اگر دانش فهمِ «اقوال خدا» در «کتاب تشریع» دینی است، دانش کشفِ «افعال خدا» در «کتاب تکوین» هم دینی است؛ به‌شرط آن‌که در راستای حاکمیتِ «دین خدا» و گره‌گشایی از «خلق خدا» به کار گرفته شود. ۳. امروز، به برکتِ «انقلاب اسلامی»، شاهد آنیم که «دانش هسته‌ای» هم به یک «علم دینی» تبدیل شده و دانشمندان هسته‌ای، امین این ودیعه الهی در زمین هستند. ۴. حال مبادا «حوزویان» با غفلت از «اسلامی‌سازی علوم انسانی» و «کاربردی‌سازی علوم اسلامی»، از «دانشگاهیان»، در مسیر ایجادِ «تمدن نوین اسلامی» عقب بیفتند. ۵. امروز، علوم حوزوی چقدر «در خدمت زندگی مردم» هستند؟ امروز، علوم حوزوی چقدر در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و بین المللیِ «جمهوری اسلامی» نقش دارند؟ امروز، علوم حوزوی چقدر باعث آبرومندی و سربلندی ایران در جهان شده‌اند؟ امروز، علوم حوزوی، در میانِ «مؤلفه‌های قدرت ایران»، از چه جایگاهی برخوردارند؟ امروز حوزویان چقدر در معرض هجمه و ترور دشمنان هستند؟ و بالاخره این‌که امروز حوزویان چقدر در عملیاتی‌کردنِ «راهبردهای رهبری»، پیشرفت پروژه‌های پیشوای امت و شادی دل نائب امام زمان ارواحنا فداه نقش دارند؟ این سؤالات را جدی بگیریم! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔸 حدود دو سال قبل، به توفیق الهی، ترجمۀ دعای شریفِ «جوشن کبیر» را شروع کرده و تقریبا همزمان با اولین
﴿۲۶﴾ يَا رَبَّ الْبَيْتِ الْحَرامِ، يَا رَبَّ الشَّهْرِ الْحَرامِ، يَا رَبَّ الْبَلَدِ الْحَرامِ، يَا رَبَّ الرُّكْنِ وَ الْمَقامِ، يَا رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ، يَا رَبَّ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ، يَا رَبَّ الْحِلِّ وَ الْحَرامِ، يَا رَبَّ النُّورِ وَ الظَّلامِ، يَا رَبَّ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ، يَا رَبَّ الْقُدْرَةِ فِى الْأَنامِ. سُبْحانَكَ يَا لَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. (٢۶) ای بت شیرین‌کار کعبه! ای پروردگار ذی‌الحجه! ای یکه‌سوار مکه! ای خداوندگار رکن و مقام! ای صاحب‌اختیار سرزمین مشعر! ای کردگار گرامی‌ترین مسجد روی زمین! ای پایه‌گذار هر باید و نباید! ای آفریدگار نور و ظلمت! ای دادار درود و دعا! و ای چشمه‌سار انرژی‌های جاری در جهان آفرینش! تو از تمام پلشتی‌ها پاک و از همۀ پستی‌ها پیراسته‌ای، ای آن‌که هیچ خدایی جز تو نیست! ببین که از فرط بیچارگی، فریادم به آسمان بلند است! فریادم را بشنو، دستم را بگیر و با وصال خود، آتش فراقت را فروبنشان، ای یگانه پروردگار من! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
منبر هیئت رایة الهدی یزد - خرداد ۱۴۰۲.mp3
18.5M
🔰 منبر جلسه مناجات‌خوانی سحر جمعه 🗓 ذوالقعده ۱۴۴۴ قمری / خرداد ۱۴۰۲ شمسی 📍 مسجد آخوند ملااسماعیل یزد، هیئت رایة الهدی 🎙 سید محمدحسین دعائی 📝 خلاصۀ مطالب: 🔸 از اهمیت و ضرورت خلوت شبانه با خدا هرچه بگوییم کم گفتیم. 🔹 شب‌زنده‌داری از اولین دستورات الهی به رسول خاتم است. 🔸 حرف آخر را امام عسکری علیه السلام بیان کرده‌اند: رسیدن به خدا بدون شب‌زنده‌داری ممکن نیست. 🔹 طی مسیر طولانی لقاء خدا در فرصت محدود عمر، فقط با بهره‌گیری از فرصت شب ممکن است. 🔸 اساسا انسانیت انسان وابستۀ به شب‌زنده‌داری است. 🔹 توفیق شب‌زنده‌داری، نتیجۀ مراقبۀ انسان در طول روز است. 🔸 شاخصۀ مبغوض‌ترین افراد در نزد خدا: «جیفةٌ باللیل» و «بَطّال بالنهار» 🔹 شاخصۀ دوستان خدا: «رُهبانٌ باللیل» و «اُسدٌ بالنهار» 🔸 تعطیلی بازار دنیا در تاریکی و سکوت شب، فرصتی است برای تقویت یاد خدا؛ به‌شرط آن‌که با روشنایی و شلوغی خودساخته، این فرصت را از بین نبریم. 🔹 شب‌زنده‌داری، کلاس اول سلوک راه خداست. کلاس بعدی، کلاس هدایت، خدمت و مجاهدت عمومی است. 🔸 خلوت و عزلت ممدوح، نه طغیانی در مقابل اجتماع، بلکه تمهیدی برای خدمت‌رسانی بهتر به جامعۀ ایمانی است. 🔹 سرّ وجوب اعتکاف در مسجد جامع و استحباب دعاکردن برای چهل مؤمن در نمازشب، همین رویکرد اجتماعی موجود در معنویت اصیل اسلامی است. 🔸 اساسا مقصد نهایی در نگاه دینی، فراگیرشدن عبادت و عبودیت جمعی است؛ و تمام زحمات اولیاء خدا در همین راستاست. 🔹 امید آن‌که شیرینی خلوت شبانۀ با خدا و شهد مجاهدت در مسیر حاکمیت دین خدا را بچشیم. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 منبر جلسه مناجات‌خوانی سحر جمعه 🗓 ذوالقعده ۱۴۴۴ قمری / خرداد ۱۴۰۲ شمسی 📍 مسجد آخوند ملااسماعیل یزد
مرحوم حجة الاسلام حاج سید احمد دعائی، از پدر خود، مرحوم آقا سید محمد دعائی رحمة الله علیه که از ملازمان مرحوم حاج شیخ حسنعلی نخودکی بوده‌اند، نقل می‌کردند که: من مدتی به‌خاطر خستگی ناشی از منبرهای متعدد شبانه و دیر خوابیدن، توفیق بیداری برای نماز شب را نداشتم. یک شب در عالم خواب یا مکاشفه دیدم زمینی که روی آن خوابیده‌ام دارد به من نهیب می‌زند که: فلانی! تو باعث سرافکندگی من پیش زمین‌های اطراف هستی! چرا روی من نماز شب نمی‌خوانی؟ و وقتی من از خستگی‌ام گفتم، در پاسخ گفت: تو برای بیداری شب تصمیم بگیر، بر عهده من که بیدارت کنم! از آن شب به بعد، دیگر هر ساعتی و با هر حالتی که می‌خوابم، برای نماز شب بیدار می‌شوم. 🆔 @Smh_Doaei
درسته که خدای مهربون، همیشه و همه‌جا در کنار ما و منتظر شنیدن صدای ماست؛ درسته که هر وقت بخوایم، می‌تونیم با خدا حرف بزنیم؛ درسته که برای توبه‌کردن نباید معطل وقت خاصی شد؛ اما یکشنبه‌های ماه ذی القعده و نمازی که در این روز وارد شده، یه فرصت ویژه است برای جبران همۀ عقب‌افتادگی‌ها، میان‌بُر زدن و رسیدن به قافلۀ خوشبختی. ... فردا، آخرین یکشنبۀ ماه ذی القعدۀ امساله؛ و شاید آخرین یکشنبۀ ماه ذی القعدۀ عمر ما ... 🆔 @Smh_Doaei
🔰 نماز یکشنبه‌های ماه ذی القعده ▪️ از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که هر کس این نماز را بخواند، 🔸 توبه‌اش پذیرفته و گناهش آمرزیده می‌شود، 🔹 طلبکاران او در قیامت از وی راضی می‌گردند، 🔸 ایمانش از او گرفته نشده و با ایمان از دنیا می‌رود، 🔹 قبرش گسترده و نورانی می‌شود، 🔸 پدر و مادرش از او خوشنود می‌شوند، 🔹 آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان او می‌گردد، 🔸 روزی او توسعه می‌یابد، 🔹 فرشتۀ مرگ در وقت مردن با او مدارا کرده و جانش را به آسانی می‌گیرد. 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین کتاب‌هایی که در دوران نوجوانی خواندم، کتابِ «آسمانی‌ترین مهربانی»، تألیف نویسندۀ توانمند، جناب آقای «سید مهدی شجاعی» بود؛ کتابی که در آن، بخش‌هایی از زندگی امام جواد علیه السلام و ابعادی از شخصیت نورانی آن امام مهربان، در قالب هفتاد داستان کوتاه و جذاب، روایت شده بود. 🔹 طعم شیرین مقدمۀ این کتاب، هنوز در کام من هست:
می‌خواستم تو را خورشید بنامم ـ از روشنایی منتشرت ـ دیدم که خورشید، سکه صدقه‌ای است که تو هر صبح از جیب شرقی‌ات درمی‌آوری، دور سر عالم می‌چرخانی و در صندوق مغرب می‌اندازی؛ و بدین‌سان استواری جهان را تضمین می‌کنی. می‌خواستم نام تو را ابر بگذارم ـ از شدت کرامتت ـ دیدم که ابر دستمالی است که تو با آن عرق‌های آسمانی‌ات را از جبین می‌ستری و بر پیشانی زمین‌های تب‌دار می‌گذاری. می‌خواستم تو را آسمان بخوانم ـ از وسعت آبی نگاهت ـ دیدم که آسمان سجاده کوچکی است که تو برای عبادت مدامت زیر پا می‌افکنی. می‌خواستم تو را اقیانوس صدا کنم ـ از بی‌کرانگی‌ات ـ دیدم که اقیانوس جرعه آبی است که تو به لب‌های عطشناک زمین بخشیده‌ای. می‌خواستم تو را نسیم لقب دهم ـ از لطافت و مهربانی‌ات ـ دیدم که نسیم، فقط بازدم توست که در فضای قدسی فرشتگان تنفس می‌کنی. به اینجا رسیدم که: زیباترین و زیبنده‌ترین نام، همان است که خدا برای تو برگزیده است، ای کریم‌ترین بخشنده روی زمین! ای جواد! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
مهر و مه ارچه در کف من نقره و طلاست مهریه‌ام فقط سپر ساده شماست آری پسرعموی عزیزم ازین به بعد زهرا به جان خود سپر جان مرتضاست 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔰 وقتی کینه کورت می‌کند ▪️ نگاهی گذرا به دفاعیۀ «مهدی نصیری» از «فیروز نادری» ✍ سید محمدحسین دعائی ۱. همان‌طور که قبلا گفتم، «مهدی نصیری» مسخ شده؛ و هرچه می‌گذرد، این مسخ‌شدگی در او رسوخ بیشتری پیدا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که این روزها، در گاه‌شمار فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور، از شرّ هیچ اتفاق کوچک یا بزرگی برای لگد زدن به جمهوری اسلامی و البته رسوا کردن خود نمی‌گذرد. ۲. دفاع اخیر نصیری از «فیروز نادری»، به‌قدری سست و سطحی است که با هیچ منطقی جز «کینه‌ورزی نسبت به انقلاب اسلامی» نمی‌توان آن را توجیه کرد. او از یک سو با بی‌دقتی یا غرض‌ورزی تمام، مخالفت نادری با «اساس اسلام» و «نهاد روحانیت» را به مخالفت با «جمهوری اسلامی» تقلیل داده و از سوی دیگر زمین و زمان را برای اثبات حقانیت و برائت او به یکدیگر می‌دوزد. به میان کشیدن بحث از اقسامِ «کفر»، ارائۀ تحلیلی خام از مقولۀ «استضعاف» و ارائۀ یک بسته‌بندی دینی از «تکثرگرایی» و «اباحه‌گری» در قالب انگارۀ التقاطیِ «عصر حیرت»، بخشی از تلاش مذبوحانۀ نصیری برای دفاع از «شخصیت فیروز نادری» است. آری؛ اشتباه نشود! این‌که «شخص فیروز نادری» و ذات او چه موقعیتی دارد یا این‌که پروندۀ عمر او با چه وضعیتی بسته شد، مورد بحث نیست؛ بلکه سخن در تحلیل آراء و افکاری است که شخصیت او را شکل داده و در آیینۀ گفتار و رفتار او بروز و ظهور پیدا کرده‌اند. ۳. شخصیت فیروز نادری، حتی اگر مستحق مذمت نباشد ـ که هست ـ قطعا شایستۀ تجلیل نیست. زیرا او نه فقط به‌مقتصای مبانی متقن معرفتی، بلکه بر اساس انگاره‌های سست نصیری نیز وضعیت قابل‌دفاعی ندارد. به عبارت دیگر، حتی اگر ملاک قضاوت دربارۀ انسان‌ها، فقط «انسانیت و ارزش‌های اخلاقی» باشد هم نمی‌توان نادری را انسان شایستۀ تجلیلی دانست. زیرا او نه تنها هیچ احترامی برای صاحبان عقیده‌ای غیر از عقیدۀ خود ـ یعنی متولیان نهاد دین ـ قائل نیست، بلکه به‌دنبال شکنجه و کشتن آن‌ها در سیاره‌ای دیگر است؛ و این یعنی اگر دستش برسد و قدرتش را داشته باشد، هم دیکتاتور است و هم مردم‌آزار. ۴. در پایان، این نکته نیز گفتنی است که: دفاعیۀ «نصیری» از نادری، عرصه‌ای است برای رصد تناقض‌های فکری و ریاکاری‌های رفتاری او. به‌راستی چگونه می‌توان نگران دست کوتاه نادری از دنیا، شخصیت او، احترام او و حقوق انسانی و طبیعی او بود، اما در هجمه همه‌جانبه به مخالفان فکری و سیاسی خود، ذره‌ای از این نگرانی‌ها را نداشت؟ یا چگونه می‌توان به «حیرت حداکثری» معتقد بود، اما به‌جای «احتیاط حداکثری»، به «ولنگاری و وادادگی حداکثری» رسید؟ و بالاخره این‌که چگونه می‌توان در مسائل اعتقادی و در مواجهه با دین‌گریزی‌ها و دین‌ستیزی‌های صریح، از آزادی‌خواهی، تکثرگرایی و رواداری دم زد، اما در عرصۀ تقابل‌های سیاسی با جبهۀ انقلاب، اهل موضع‌گیری‌ها و کنشگری‌های بنیادگرایانه، تندورانه و جزم‌اندیشانه بود؟ درست است؛ این‌ها همه نتیجهٔ «کینه‌ورزی» و «مسخ‌شدگی» است. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا. 🏷 🆔 @Smh_Doaei