eitaa logo
معارف الثقلین
23 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
8 فایل
قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي أهل بيتي ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا من بعدي أبداً وإنهما لن يفترقا حتى يردا علي الحوض @shaydary
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله سیستانی: کتک زدن بچّۀ نابالغ جایز نیست؛ مگر در صورتی که تمام شرایط زیر مراعات شود: 1. بچّه، کار حرامی را انجام داده باشد یا سبب اذیّت دیگران یا ضرر رساندن به آنان شده باشد. 2. ولیّ شرعی بچّۀ نابالغ یا کسی که از او اجازه دارد، این کار را انجام دهد. 3. زدن به قصد ادب کردن و تربیت باشد، نه برای تشفّی خاطر (خنک شدن دل). 4. او را بیش از سه ضربه نزند. 5. زدن، به گونه‌ای نباشد که بدن طفل سرخ شود؛ بلکه آهسته و خفیف باشد. 6. تنها راه ادب کردن و تربیت، زدن باشد. بنابراین، مادر، برادر، خواهر، آموزگار بچّۀ نابالغ، حقّ زدن او را ندارند؛ مگر اینکه با وجود شروط فوق، از ولیّ شرعی او (پدر یا پدربزرگ پدری) کسب اجازه کرده باشند. همچنین، اگر کتک زدن باعث سرخ شدن یا کبود شدن یا سیاه شدن بدن بچّۀ نابالغ گردد، دیه دارد و مقدار دیۀ آن، در جلد چهارم فصل احکام دیات بیان خواهد شد. توضیح المسائل جامع ج2
تنبلی در امور دنیا ... از امام باقر علیه السلام: من مبغوض می دارم مردی را که در امر دنیای خود تنبل باشد پس کسی که در مورد امر دنیای خود تنبل باشد در مورد امر آخرت خود تنبل تر خواهد بود وسائل الشیعة ج17 ص58 الکسل في أمر الدنيا: عَنْ‌ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: إِنِّي لَأُبْغِضُ‌ الرَّجُلَ‌ أَوْ أُبْغِضُ‌ لِلرَّجُلِ‌ أَنْ‌ يَكُونَ‌ كَسْلاَناً [كَسْلاَنَ‌] عَنْ‌ أَمْرِ دُنْيَاهُ‌ وَ مَنْ‌ كَسِلَ‌ عَنْ‌ أَمْرِ دُنْيَاهُ‌ فَهُوَ عَنْ‌ أَمْرِ آخِرَتِهِ‌ أَكْسَلُ‌.. وسائل الشيعة ج17 ص58
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله العالی) : از اول عاشق فلسفه بوده ام اما گمشده ام را در کتاب و سنت یافتم حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی-مدظله از مراجع تقلید در درس تفسیر سوره یس در مسجد اعظم قم با اشاره به آیه «أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن یُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا وَلاَ یُنقِذُونِ»، گفت: همه آلهه‌ها از دو مسأله انقاد و شفاعت عاجز هستند. وی با تأکید بر این‌که همه چیز در قرآن و روایات است به طلاب توصیه کرد که وقت خود را صرف قرآن و روایات کنند و خاطرنشان کرد: بنده سال‌ها نزد فیلسوف بزرگ مرحوم میرزا مهدی آشتیانی و مرحوم میرزا ابوالقاسم الهی که فیلسوف خراسان بود، فلسفه را تلمذ کردم چون از اول عاشق این رشته بودم اما بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است. سال ۱۳۹۲
لماذا نرى كل سنة أن السعودية واتباعها يعلنون ثبوت الهلال حتى في أيام لا يمكن علميا رؤية الهلال أصلا؟ ورد في وسائل الشيعة في باب عدم جواز التعويل على قول المخالفين في الصوم والفطر والأضحى: عَنْ‌ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: قُلْتُ‌ لَهُ‌ مَا تَقُولُ‌ فِي الصَّوْمِ‌ فَإِنَّهُ‌ قَدْ رُوِيَ‌ أَنَّهُمْ‌ لاَ يُوَفَّقُونَ‌ لِصَوْمٍ‌ فَقَالَ‌ أَمَا إِنَّهُ‌ قَدْ أُجِيبَتْ‌ دَعْوَةُ‌ الْمَلَكِ‌ فِيهِمْ‌ قَالَ‌ فَقُلْتُ‌ وَ كَيْفَ‌ ذَلِكَ‌ جُعِلْتُ‌ فِدَاكَ‌ قَالَ‌ إِنَّ‌ النَّاسَ‌ لَمَّا قَتَلُوا اَلْحُسَيْنَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ أَمَرَ اللَّهُ‌ تَبَارَكَ‌ وَ تَعَالَى مَلَكاً يُنَادِي أَيَّتُهَا الْأُمَّةُ‌ الظَّالِمَةُ‌ الْقَاتِلَةُ‌ عِتْرَةَ‌ نَبِيِّهَا لاَ وَفَّقَكُمُ‌ اللَّهُ‌ لِصَوْمٍ‌ وَ لاَ فِطْرٍ و‌ عَنْ‌ رَزِينٍ‌ قَالَ‌: قَالَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ : لَمَّا ضُرِبَ‌ اَلْحُسَيْنُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ بِالسَّيْفِ‌ فَسَقَطَ ثُمَّ‌ ابْتَدَرَ لِيَقْطَعَ‌ رَأْسَهُ‌ نَادَى مُنَادٍ مِنْ‌ بُطْنَانِ‌ الْعَرْشِ‌ أَلاَ أَيَّتُهَا الْأُمَّةُ‌ الْمُتَحَيِّرَةُ‌ الضَّالَّةُ‌ بَعْدَ نَبِيِّهَا ، لاَ وَفَّقَكُمُ‌ اللَّهُ‌ لِأَضْحًى وَ لاَ لِفِطْرٍ ، قَالَ‌ ثُمَّ‌ قَالَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فَلاَ جَرَمَ‌ وَ اللَّهِ‌ مَا وُفِّقُوا وَ لاَ يُوَفَّقُونَ‌ حَتَّى يُثْأَرَ بِثَأْرِ اَلْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ . .....
‏روایت شده که امیر المؤمنین(علیه السلام) فرمودند: «بدهکاری زیاد، راستگو را دروغ‌گو می­کند و خوش قول را بد‌قول می­نماید». توضیح المسائل جامع آقای سیستانی ج۳
‏عالمان راه پیامبر صلوات الله علیه و آله را باید بروند ... رنج مردم برای آنها سخت و نسبت به مردم حریص بوده و با مؤمنان رؤوف و مهربان باشند ...
خطبه ۹ نهج‌البلاغه تهدیدها ووعده های ‎ بدون اقدام عملی مناسب را عامل شکست معرفی می کند ....
روي أنه سئل رسول الله صلى الله عليه وآله: ما التوکل علی الله عزوجل؟ فقال ص: العلم بأن المخلوق لا یضر ولا ینفع ولا یعطي ولا یمنع، واستعمال الیأس من الخلق، فإذا كان العبد كذلك لم يعمل لأحد سوى الله، ولم يرج ولم يخف سوى الله، ولم يطمع في أحد سوى الله، فهذا هو التوكل. معاني الأخبار باب ۲۹۴
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ النَّحْرِ إِلَى ظَهْرِ الْمَدِينَةِ- عَلَى جَمَلٍ عَارِيَ الْجِسْمِ فَمَرَّ بِالنِّسَاءِ فَوَقَفَ عَلَيْهِنَّ ثُمَّ قَالَ يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ وَ أَطِعْنَ أَزْوَاجَكُنَّ فَإِنَ‏ أَكْثَرَكُنَّ فِي النَّارِ فَلَمَّا سَمِعْنَ ذَلِكَ بَكَيْنَ ثُمَّ قَامَتْ إِلَيْهِ امْرَأَةٌ مِنْهُنَّ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص فِي النَّارِ مَعَ الْكُفَّارِ وَ اللَّهِ مَا نَحْنُ بِكُفَّارٍ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص- إِنَّكُنَّ كَافِرَاتٌ بِحَقِّ أَزْوَاجِكُنَّ. وسائل الشیعة حديث۲۵۳۵۲
از روایات متعدد به دست می آید که عمده دلیل جهنمی شدن زنان مسلمان، عدم رعایت حقوق شوهرانشان است ... هر کس دلسوز ابدیت زنان جامعه اسلامی است باید آنان را به رعایت حقوق شوهرانشان دعوت کند، چیزی که در سخنان بزرگان کشورمان کمتر می‌بینیم ...
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ آیا پنداشته‌اید که به بهشت می روید درحالی‌که هنوز مجاهدان از شما و صابران از شما نزد خدا مشخص نشده اند .... آل عمران - ۱۴۲
IMG_20240415_100424.jpg
2.7M
وصیت نامه آیت الله تبریزی قدس سره خواندنش میتواند جالب باشد
استاد گنجی: به نظر می‌رسد قدماء که بعضی قائل به مبنای ثقه شدند، بدون رجال به وثاقت می‌رسیدند و مباحث رجالی در قدیم الایام چندان کارایی نداشته. چنین نبوده که طبق هر خبری دقت کنند که رجالی چه گفته، تقسیم خبر به حسن و صحیح و ضعیف از زمان علامه آغاز شده، همه قدماء انفتاحی بودند و این دیدگاهشان به قول رجالی موقوف نبوده. چه بسا اصلا نیازی به قول رجالی نداریم که بگوییم با ثقه بودن مشکل است. به این بیان که عمده فقه توسط اجلاء اصحاب به ما رسیده. در هر بابی که نظر شود که در وسائل الشیعه تجمیع شده و روش نویسنده آن بوده که از سند ذهبیه آغاز کند، غالب ابواب، از افرادی نقل شده که همه معاریف بودند مثل زراره و محمد بن مسلم و حسین بن سعید و حسن بن محبوب که مسلم و واضح است که ثقه هستند و نیازی به قول رجالی برای آنها نیست و از اصحاب اجماع هستند. کثیری از احکام شریعت که به اخبار واحد تصحیح می‌شود، اسنادشان از اجلاء هستند. قسم دیگری از روایات که از اجلاء نیستند، روایاتی است که توسط راویان غیر جلیل القدر نقل شده و به وثاقت آنها اطمینان نداریم، ولی می‌بینیم که عالمان صدر اول طبق خبرشان عمل کردند. عمل آن علماء به این اخبار بسیار مهم است و هیچ کدام اشکال سندی به این اخبار نمی‌کردند و در جواهر بسیار نقل می‌کند که ضعف سند را منجبر به عمل اصحاب می‌دانند. همچنین در نظر آنها، بسیاری از راویان جلیل القدر از این راویان غیر جلیل نقل قول کردند و یا دارای کتب معروفی بودند که معتمد بوده و یا اینکه روایتی در ثنا و مدح آنها وارد شده. به هر حال، اگر کتب رجالی را کنار بگذاریم، باز هم می‌توانیم فقه را استنباط کنیم و ادعا داریم که قدمای اصحاب چنین بوده و این فقهای واپسین بودند که به قول رجالیون اهمیت دادند. بنابراین ادعا داریم که باب علمی منسد نیست. البته ممکن است در یک مواردی، قول رجالی قرینه بر تایید وثاقت باشد و این را انکار نداریم. لذا قائلین به وثوق نیز به قول رجالیون نیاز ندارند و چه بسا آنها به روایت ضعیف عمل کنند. جلسه 102 تاریخ 27 فروردین 1403
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 عدم امکان تغییر جنسیت 👤 بنده تا کنون به یک تحقیق علمی که بگوید این کار ممکن است نرسیده‌ام. چون تغییر جنسیت به این نیست که با یک بخشی از جسم عمل انجام دهند. جنسیت زن و مرد مبتنی بر یک عضو یا دو عضو نیست تا با عمل جراحی یک عضو شخص را تبدیل به مرد یا زن کنند. در حقیقت جنسیت با تغییر عضو حاصل نمی‌شود. فرض کنید یک عضو از یک حیوانی بردارند و به حیوان دیگر پیوند بزنند در این جا حیوان همان حیوان قبلی است و با تغییر عضوش از حیوان خاص بودن خارج نمی‌شود. این که بعضی‌ها می‌گویند ما با عمل جراحی تغییر جنسیت می‌دهیم، دروغ است و ما معتقدیم که این تغییر جنسیت نیست و بر اساس آنچه که از گفته پزشکان این رشته‌ها می‌شنویم چنین نظری داریم. 📚درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
حضور زنان در ورزشگاه‌ها چه فضاحتی که به بار نیاورده است ... رضوان خدا بر روح مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت الله صافی گلپایگانی که چه بصیرتی داشتند و به شدت مخالف این رویه ها بودند ....
چند سال پیش که در عراق، تعطیل اعلام شد طی استفتائی که از دفتر آیت الله سیستانی منتشر شد ایشان خواستار تجدید نظر در این مورد شدند ... https://www.sistani.org/arabic/archive/274/
‏از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا مباشيد زيرا در روز قيامت، هر فرزندى به پدر خويش باز مى‌گردد ... فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلْآخِرَةِ وَ لاَ تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلدُّنْيَا فَإِنَّ كُلَّ وَلَدٍ سَيُلْحَقُ بِأَبِيهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ‎ خطبه ۴۲ نهج‌البلاغة
عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلاَّدٍ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ ذَكَرَ رَجُلاً فَقَالَ إِنَّهُ يُحِبُّ اَلرِّئَاسَةَ فَقَالَ مَا ذِئْبَانِ ضَارِيَانِ فِي غَنَمٍ قَدْ تَفَرَّقَ رِعَاؤُهَا بِأَضَرَّ فِي دِينِ اَلْمُسْلِمِ مِنَ اَلرِّئَاسَةِ . ‏معمر بن خلاد نزد امام رضا عليه السّلام نام مردى را برد و گفت: او رياست را دوست دارد، حضرت فرمود: دو گرگ درنده در ميان گله گوسفندى كه چوپانش حاضر نباشند، زيانبخش‌تر از رياست نسبت به دين مسلمان نيست (رياست‌طلبى از دو گرگ درنده به دين مسلمان بيشتر زيان رساند). الکافی ج۲ ص۲۹۷
البیان فی تفسیر القرآن آیت الله خوئی قدس سره ص405 و406: أثر الفلسفة اليونانية في حياة المسلمين : وقد كان المسلمون بأسرهم على ذلك ، ولم يكن لهم أي اختلاف فيه ، حتى دخلت الفلسفة اليونانية أوساط المسلمين ، وحتى شعبتهم بدخولها فرقا تكفر كل طائفة اختها ، وحتى استحال النزاع والجدال إلى المشاجرة والقتال ، فكم هتكت في الاسلام من أعراض محترمة ، وكم اختلست من نفوس بريئة ، مع أن القاتل والمقتول يعترفان بالتوحيد ، ويقران بالرسالة والمعاد. أليس من الغريب أن يتعرض المسلم إلى هتك عرض أخيه المسلم وإلى قتله؟ وكلاهما يشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، وأن محمدا عبده ورسوله ، جاء بالحق من عنده ، وأن الله يبعث من في القبور. أولم تكن سيرة نبي الاسلام وسيرة من ولي الامر من بعده أن يرتبوا آثار الاسلام على من يشهد بذلك؟ فهل روى أحد أن الرسول أو غيره ممن قام مقامه سأل أحدا عن حدوث القرآن وقدمه ، أو عما سواه من المسائل الخلافية ، ولم يحكم بإسلامه إلا بعد أن یقر بأحد طرفي الخلاف؟!! ولست أدري ـ وليتني كنت أدري ـ بماذا يعتذر من ألقى الخلاف بين المسلمين وبم يجيب ربه يوم يلاقيه ، فيسأله عما ارتكب؟ فإنا لله وإنا إليه راجعون.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم کامل دیدار فرستاده گورباچوف با حضرت امام قدس سره