eitaa logo
سیدمصطفی
8 دنبال‌کننده
326 عکس
69 ویدیو
8 فایل
جهت ارتباط: 🆔 @smht63
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متنی متفاوت برای شبی متفاوت با حوصله و دقت بخوانید سه دقیقه بیشتر وقتت شما را نمی گیرد 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 همیشه فکر می کردم شب قدر یعنی شب نزول قرآن . ارزش شب قدر را به نزول قران می دانستم اما یک شب قدر حرفهایی را از یک استاد یاد گرفتم که همه چیز را در ذهنم به هم ریخت . سوره قدر را تفسیر میکرد می گفت : «یا نزول قرآن شب قدر را شب قدر کرده ؟ یا اینکه شب قدر شب قدر بوده و قرآن در آن نازل شده است؟» مثل کسی که ازدواج خود را که یک کار مهمی است در یک وقت با برکتی قرار میدهد برکت ان وقت به ازدواج نیست . نزول قران یک کار مهم و بزرگی است اما در شب قدر اتفاق افتاده…. انا انزلناه فی لیلة القدر . یعنی اول شب شب قدر بوده و بعد قرآن در آن نازل شده . دلیل بهتر آیات بعدی است که شروع میکند به توضیح چیستی شب قدر . لیلة القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر . «انزلناه» فعل ماضی است یعنی نازل کردیم و تمام شد . اما در معرفی شب قدر می گوید «تنزل» فعل مضارع است یعنی هنوز نازل می کنیم یک عملی در این شب هر سال تکرار می شود و در توضیح عظمت این شب این عمل را بیان می کنند . «الملائکه» یعنی «کل ملائکه» این الف و لام در زبان عربی معنای «کل »میدهد . «الروح» همان رئیس ملائکه است در ان شب همه اینها متوجه زمین اند و فرود می آیند .چه واقعه ای رخ میدهد ؟ چه شده که همه دارودسته خدا در صحنه عالم متوجه زمین اند ؟ هر سال ؟ همه ؟ از تمام آسمانها؟ به سوی زمین ؟ یعنی هر خبری هست اینجاست و در عوالم بالا خبری نیست ! ❓سوال اینجاست که اینها کجا نازل می شوند؟ منزل علیه کیست؟ به کجا می ایند ؟ برای پاسخ خوب است اول بپرسیم اینها برای چه می آیند ؟ «من کل امر .» یعنی چه ؟ یعنی برای تصمیم گیری برای همه چیز . این امر امر تکوینی است یعنی هر موجودی . از این جا باید فهمید کجا می آیند؟ «من کل امر .» «امر» چیست ؟ این امر دو جای دیگر در قرآن آمده: یکی «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» و دیگری «ائمة یهدون بامرنا .» علامه طباطبایی از اولی این را استفاده می کند که معنای این «امر» هر شیئی است که وجود داشته باشد امر تکوینی . و از آن استفاده می کند که آیه «ائمة یهدون بامرنا» فصل امامت را بیان میکند یعنی وجه تمایز ائمه را نشان میدهد که آنها هدایت تکوینی می کنند همه موجودات عالم را . و در شب قدر تکلیف کل امر است که مشخص می شود . .... 🔷عزیزان ! آن رئیس حقیقی و ذاتی عالم آن خدای لا یزال همه را به سراغ فرمانده زمینی و خلیفه خود می فرستد همه متوجه ولی عصر هستند اوست که قرار است همه تصمیمات منجز و معلق عالم یعنی قضا و قدر به دست او میرسد . شب شب اوست .یعنی چی ؟ یعنی رفیق من! اگر تا به صبح مناجات کنی و قران سر بگیری اما از او غافل باشی بیراهه میروی . هیچ عملی بی رنگ فریاد درونی «یا صاحب الزمان» فایده ای ندارد بقیه همه بیراهه رفتن است . مردم !بدانید باید به چه چیز بچسبید . کدام ریسمان را چنگ بزنید . بعد با بیانی طعنه آمیز گفت : همه میایند پایین تو میخواهی تنها بروی بالا؟! این ایام همه عطش دارند اما نمی دانند کدام حلقه را باید بگیرند . آن حلقه گم شده تو امام است چه بفهمی چه نفهمی . یک عده خوابند و اصلا در حرکت نیستند یک عده اما در حرکتند ولی جهت را نمی دانند . راه اینجاست و بقیه راهها مسدود است . شاید حسابی در کار بوده که شهادت مرد ولایت و امامت علی مظهر خلافت خدا در این شب ها رخ می دهد . 🔸استاد می گفت : حقیقت دین معرفت امام است معرفت امام و حجت خدا . شب قدر شب تجلی خلافت خلیفة الله است . خلافت او در این شب تجلی می کند . تمام گردانندگان عالم هستی «من کل امر » بر او نازل میشوند . بله حالا آن گردانندگان تحفه قران را پیش پیامبر آوردند جبرئیل دست خالی نیامد آن تحفه را هم آورد والبته این اهمیت و ارزش قران را می رساند . نکند همه عالم از دیو و دد تا فرشته و جبرئیل متوجه او باشند و من و تو متوجه جای دیگر ! معقول نیست خلف است محال است سلام کنی و او جواب ندهد . در تاریخ سراغ نداری سائلی دست پیش امام دراز کند و دست خالی برگردد زبان حال و قال شما این باشد : ..... یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین..... شبهای آخر ماه رمضان است و آن حرفها هنوز مرا سرگردان و آشفته کرده . این ماه هم در حال تمام است من کجا او را پیدا کنم ؟ او کجاست ؟ میزبان و مهماندار این مهمانی خدایی کجاست ؟ نکند همه عالم متوجه او باشند و تو متوجه جای دیگر؟ ✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ 🆔 @smht11014
💠 پاداش روزه ماه رمضان 🌺 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم 🌷 هر كس ماه رمضان را از روى ايمان و به خاطر پاداش الهى روزه بدارد و گوش و چشم و زبانش را از مردم باز دارد، خداوند روزه اش را می پذيرد و گناهان گذشته و آينده اش را می آمرزد و به او پاداش صابران را می دهد. 🌹 قال رسول الله صلى الله عليه وآله: مَن صامَ شَهرَ رَمَضانَ إيمانا وَاحتِسابا، و كَفَّ سَمعَهُ و بَصَرَهُ و لِسانَهُ عَنِ النّاسِ، قَبِلَ اللهُ صَومَهُ و غَفَرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَأَخَّرَ، و أعطاهُ ثَوابَ الصّابِرينَ؛ 📗المقنعة، ص۳۰۵ 🆔 @smht11014
💠 فضایل ماه رمضان در کلام امام رضا(ع) (۱) امام رضا (ع) فرمودند: 🌷 کارهای نیک در ماه رمضان مقبول است وگناهان آمرزیده است کسی که در ماه رمضان یک آیه از قرآن را بخواند مثل این است که در غیر رمضان یک ختم قرآن کرده است وکسی که دراین ماه روی خوش به برادر ایمانیش نشان دهد، روز قیامت او را ملاقات نمی کند مگر اینکه صورتش خندان است و بهشت را به او بشارت می‌دهند. 🌹 «اَلْحَسَناتُ فی شَهْرِ رَمَضان مَقْبُوْلَهٌ، وَ السَّیِاتُ فِیْهِ مَغْفُوْرَهٌ مَنْ قَرَأ فی شَهْرِ رَمَضان آیهٌ مِنْ کِتابِ اللهِ عَزَّوَجَل کانَ کَمَنْ خَتَمَ القُرآنُ فی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ وَ مَنْ ضَحِکَ فِیْهِ فی وَجْهِ اَخِیْهِ الْمُوْمِنِ لَمْ یَلْقَهُ یَوْمَ القِیامَهِ اِلَّا ضَحِکَ فی وَجْهِهِ وَ بَشَّرَهُ بِالْجَنَّهِ 📚 بحار الأنوار، ج ۹۶، ص ۳۴۱ 🆔 @smht11014
💠 آثار دعا و استغفار 🌷 امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: در ماه رمضان بسیار استغفار و دعا کنید؛ چراکه دعا بلا را از شما دور می کند و استغفار، گناهان شما را پاک می کند. 🌹 عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ فَأَمَّا الدُّعَاءُ فَيُدْفَعُ بِهِ عَنْكُمُ الْبَلَاءُ وَ أَمَّا الِاسْتِغْفَارُ فَيَمْحَى ذُنُوبَكُمْ. 📚 کافی، ج4، ص88 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غیبت امام مهدی(عج) در کلام امام علی(ع): امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند: 🌷 برای قائم عج غیبتی است که مدتش طولانی است. گویی شیعیان را با چشم خود می بینم که همچون گوسفند بی شبان به دنبال چراگاهی می گردند و نمی یابند. آگاه باشید! کسی که آن روز بر دین خود ثابت قدم باشد، قلبش از طولانی شدن غیبت امامش به قساوت نمی گراید و در روز رستاخیز در بهشت با من و در مقام من باشد. 🌹 « لِلْقَائِمِ مِنَّا غَیبَةٌ أَمَدُهَا طَوِیلٌ کأَنِّی بِالشِّیعَةِ یجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِی غَیبَتِهِ یطْلُبُونَ الْمَرْعَی فَلَا یجِدُونَهُ أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَی دِینِهِ وَ لَمْ یقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَیبَةِ امامهِ فَهُوَ مَعِی فِی دَرَجَتِی یوْمَ الْقِیامَةِ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إِذَا قَامَ لَمْ یکنْ لِأَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیعَةٌ فَلِذَلِک تَخْفَی وِلَادَتُهُ » 📚 شیخ صدوق، کمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص۳۰۳ 🆔 @smht11014
💠 فضایل ماه رمضان در کلام امام رضا(ع) (۲) 🌷امام رضا (ع) فرمودند: و کسی که در این ماه اعانت کند (خدمتی به برادر ایمانیش بنماید) خداوند او را هنگام عبور از پل صراط (آنروز که تمام پاها می‌لغزند و به جهنم می‌افتد) کمکش می‌کند و کسی که در این ماه خشم و غضبش را از ( زیر دستان و مردم) نگهدارد روز قیامت خداوند خشم و غضبش را از او نگه می‌دارد. 🌹 وَ مَنْ اَعانَ فِیْهِ مُوْمِناً اَعانَهُ اللهُ تَعالی عَلَی الجَوازِ عَلَی الصِراطِ یَوْمَ تَزلُّ فِیْهِ الْاَقْدامُ وَ مَنْ کَفَّ فِیْهِ عَضَبَهُ کَفَّ اللهُ عَنْهُ یَوْمَ القِیامَهِ 📚 بحار الأنوار، ج ۹۶، ص ۳۴۱ 🆔 @smht11014
💠 ضرورت پندگویی و پندپذیری 🌷 المُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش از کسی که او را نصیحت می کند. 📗 تحف العقول، ص ۳۰۲. 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نشانه های رضایت خدا از بنده اش چیست؟ 🌸 روايت شده است كه موسى عليه السلام گفت: پروردگارا ! مرا از نشانه خشنودى خود از بنده ات خبر ده. خداوند متعال به او وحى كرد: هرگاه ديدى كه من بنده ام را براى طاعت خود آماده و از معصيتم رويگردان مى كنم، اين نشانه خشنودى من است. ☀️ رُويَ أنّ موسى عليه السلام قالَ: يا رَبِّ أخبِرْني عن آيَةِ رِضاكَ عن عَبدِكَ ، فَأوحَى اللّه ُ تعالى إلَيهِ: إذا رَأيتَني اُهَيِّئُ عبدِي لطاعَتِي وأصرِفُهُ عن مَعصِيَتي ، فذلكَ آيَةُ رِضايَ؛ از این بالاتر، خداوند می فرماید: ☀️ «إِذَا رَأَیتَ نَفسَک تُحِبُّ المَسَاکینَ وَ تُبغِضُ الجَبَّارِینَ فذلِكَ آيَةُ رِضاىَ». اگر روحت این طوری شد که مستضعفان و مستمندان را دوست داشتی، امّا ستمگرها را دشمن داشتی، این، علامت رضایت من است. 📚 بحارالأنوار، ج 67، ص 26 و 27 🆔 @smht11014
♻️ استغفار تنها برای گنهکاران نیست ✍ خداوند متعال در سوره آل عمران آیه 17، در وصف متقین مى فرمايد: ☀️ الصّابِرينَ وَالصّادِقينَ وَالْقانِتينَ والْمُنْفِقينَ والْمُسْتَغْفِرينَ بِالاسْحارِ؛ آنان صابرند و صادقند و قانت اند و انفاق كنندگانند و در سحرها استغفار مى كنند. ✅ این آیه نشان می دهد که استغفار تنها برای گنهکاران نیست بلکه متقین به صورت دائم و در مناجات های سحرگاهی همواره به درگاه خدا استغفار می کنند. ✅ این صفت متقین را قرآن در سوره ذاریات آیه 17و18 متذکر می شود: ☀️ كانُوا قَليلا مِنَ اللَّيلِ ما يَهْجَعُونَ وَبِالاسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِروُنَ؛ شب ها كم مى خوابند و در سحرها استغفار مى كنند. 🆔 @smht11014
💠دعای گشایش از گرفتاریها رسول خدا (ص): 🌷 آیا به شما خبر بدهم از دعایى که هرگاه غم و گرفتارى پیش آمد آن دعا را بخوانید گشایش حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعاى یونس که طعمه ماهى شد:  🌷 لَا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ (خداوندا) جز تو معبودى نيست! منزهى تو! من از ستمكاران بودم! *انبياء/ 87 📗 خصال، ص ۲۱۸ 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 کارت به کارت کردن فطریه 💠 سوال: باتوجه به اینکه باید از مالی که کنار گذاشته میشود پرداخت شود؛ آیا جایز است به صورت کارت به کارت به فقیر داده شود؟ ✅ جواب: اگر مبلغ فطریه را کنار نگذاشته باشید، می توانید با انتقال از کارت خود به کارت فقیر نیت فطریه کنید، ‌و چنانچه قبلاً مبلغ فطریه را کنار گذاشته اید، باید همان را به فقیر برسانید. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 💠 در همه‌ی نمازهای واجب و مستحب، مستحب است که در رکعت دوم پس از پايان حمد و سوره و پيش از رکوع، دستها به دعا برداشته شده و دعا خوانده شود. اين عمل قنوت نامیده می شود. ولی در نماز جمعه اين عمل را در رکعت اول، پيش از رکوع و در رکعت دوم بعد از رکوع، بجا می‌آورد. و در نماز عيد فطر و قربان در رکعت اول پنج قنوت و در رکعت دوم چهار قنوت بجا می‌آورد. ✅ در قنوت می‌تواند هر ذکر يا دعا يا آيه‌ئی از قرآن را بخواند و حتی می‌تواند به يک صلوات يا سبحان الله يا بسم الله الرحمن الرحيم اکتفاء کند، ولی بهتر است دعاهائی که در قرآن آمده است خوانده شود. مانند ربنا آتنا فی الدنيا حسنة و فی الآخرة حسنة و قنا عذاب النار، يا ذکرها و دعاهائی که از ائمه (عليهم السلام) نقل شده است، مانند: لااله الاالله الحليم الکريم، لااله الاالله العلیّ العظيم، سبحان الله رب السماوات السبع، و رب الارضين السبع، و ما فيهنّ‌ و مابينهنّ، و ربّ العرش العظيم، والحمد لله رب العالمین. ✅ در قنوت جايز است به زبان فارسی يا هر زبان ديگر دعا کند و استغفار و طلب حاجت نمايد. 📚 سؤال: آیا حسین (علیه السلام) در نماز اشکال دارد؟ در صورتی که این کار را در نمازهاي گذشته کرده باشد، چه حکمی دارد؟ 🔰 جواب: به طور کلی در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود، البته اگر به خاطر جهل به حکم، نماز خود را با انجام این کار صحیح می دانسته، نمازهای گذشته قضا ندارد ولی بنا بر احتیاط واجب باید انجام دهد. 📚 سؤال: آیا بلند خواندن در ، مستحب است؟ 🔰 جواب: بلند خواندن است مگر برای (در ) در صورتی که صدایش به امام برسد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ التماس حضرت امام رحمت الله علیه از مردم ایران.
صلی الله علیه و آله و سلم: 🌷 وَالَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ إِلَّا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَرَجَائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلُقِهِ وَ الْكَفِّ عَنِ اغْتِيَابِ الْمُؤْمِنِينَ‌. قسم به كسی كه جز او خدايی نيست خير دنيا و آخرت به مؤمنی عطا نشد مگر بواسطه چهار چيز: 1⃣ نسبت به خدا. 2⃣ بودن به رحمت او. 3⃣ . 4⃣ اجتناب از مؤمنين. 📚وسائل الشیعه، ج 15، ص230 💠 🌷 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: 🌷 و قسم به خدايی كه جز او معبودی نيست هيچ مؤمنی به خدا حسن ظن نمی ورزد، مگر اينكه خداوند مطابق با همان حسن ظن، با او برخورد می نمايد؛ چرا كه او كريمی است كه تمام خوبی ها به دست اوست و شرم دارد از اين كه بنده ای به او حسن ظن داشته باشد و او خلاف آن ظن با او معامله نمايد و اميدش را نا اميد گرداند پس به خداوند و رحمت او اميدوار و راغب باشيد. 🌹والَّذِي لَاإِلَهَ إِلَّا هُوَ لَايَحْسُنُ ظَنُّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ بِاللَّهِ إِلَّا كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ لِأَنَّ اللَّهَ كَرِيمٌ بِيَدِهِ الْخَيْرُ يَسْتَحْيِي أَنْ يَكُونَ عَبْدُهُ الْمُؤْمِنُ قَدْ أَحْسَنَ بِهِ الظَّنَّ ثُمَّ يُخْلِفَ ظَنَّهُ وَ رَجَاءَهُ فَأَحْسِنُوا بِاللَّهِ الظَّنَّ وَ ارْغَبُوا إِلَيْه؛ 📚 وسائل الشیعه، ج15، ص230 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 و ما بدون تو در هر کجای این عالَم که باشیم غریبیم ... اللھم‌عجل‌ݪوݪیڪ‌اݪفࢪج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @smht11014
قالَ علیه‌السلام: مَنِ اسْتَغْنى بِاللّهِ إفْتَقَرَ النّاسُ إلَیْهِ، وَمَنِ اتَّقَى اللّهَ أحَبَّهُ النّاسُ وَ إنْ کَرِهُوا. (بحارالانوار، ج75، ص79) علیه السلام فرمودند: هر که خود را به‌ وسیله خداوند بى‌نیاز بداند مردم محتاج او خواهند شد و هر که تقواى الهى را پیشه خود کند خواه ناخواه، مورد محبّت مردم قرار مى‌گیرد، گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند.
احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول) 📚 شرايط شکسته شدن نماز 🆔 @leader_ahkam
احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول) 📚 شرايط شکسته شدن نماز ۱. پیمودن مسافت شرعى ✳️ مسافت شرعی یعنی هشت فرسخ پیموده شود و مقدار مسافت شرعی، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و حدود ۲۰.۵ کیلومتر در مسافت تلفیقی (رفت و برگشت) می باشد. ۲. قصد مسافت شرعی 💠 اگر کسی مسافت شرعی را بدون قصد بپیماید، نمازش شکسته نیست و باید نماز را تمام بخواند. ۳. استمرار قصد مسافت شرعی 🔷 در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به حدود ۲۰.۵ کیلومتر از قصد خود برگردد یا تردید کند، در ادامه حکم سفر شرعی نخواهد داشت. ولی چنانچه دوباره برای ادامه همان سفر، تصمیم گرفت، نمازش شکسته است؛ خواه سفر را شروع کرده باشد یا هنوز در آن محل باقی مانده باشد، خواه بقیۀ مسیر به تنهایی به اندازه مسافت شرعی باشد و یا نباشد. ۴. نخواهد از وطن عبور کند و يا نخواهد جایی ده روز یا بیشتر بماند ⏺ مسافری كه مي خواهد پيش از رسيدن به حدود ۴۱ کیلومتر از وطن خود بگذرد و يا در محلی ده روز بماند، چون اين مسافرت کمتر از هشت فرسخ است، بايد نماز را تمام بخواند. ۵. جایز بودن سفر ☑️ کسی که به سفر حرام می رود، خواه خود سفر، حرام باشد مثل فرار از جنگ یا سفر به انگیزه حرام و برای انجام کار حرام باشد مثل دزدی، نمازش تمام است و چنانچه سفر از اول تا آخر (به جز اندکی از آن)، همراه با گناه باشد، حکم سفر معصیت را دارد و نمازش تمام است. ۶. داشتن محل استقرار(خانه به دوش نبودن) 🔶 چنانچه مسافری محل ثابت و مکان استقراری نداشته باشد (و خانه به دوش باشد)، نمازش تمام است همچنین امثال صحرانشين ها و کولی ها که اهل جای خاصی نمی باشند و از این جا به آنجا می روند، نمازشان تمام است. ۷. شغل نبودن سفر 🔄 اگر سفر به جهت شغل باشد، مانند معلمی که برای رسیدن به محل تدریس، سفر می کند و یا خودِ سفر، شغل باشد مانند راننده و خلبان، نماز تمام است. ۸. رسیدن به حد ترخص ⁉️ کسی که به سفر مي رود وقتي به حد ترخص برسد از آنجا به بعد نمازش شکسته است. حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذانِ آخر شهر (با صدای معمولی و بدون بلندگو)، شنیده نمی شود و تعیین آخر شهر بر عهده عرف است. 🆔 @leader_ahkam
📚 احکام نموداری نماز مسافر (بخش دوم) 💠 مکان هایی که شخص، حکم مسافر را ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 احکام نموداری نماز مسافر (بخش دوم) 💠 مکان هایی که شخص، حکم مسافر را ندارد. ۱. وطن ⬅️ اصلی: ✅ مکانی که انسان بخش عمده ای از اوایل حیات خود (مثلا ده سال) را در آنجا رشد کرده باشد، گرچه آنجا محل تولد او یا وطن والدین او نباشد. برای تحقق وطن اصلی، مدت لازم رشد در آن مکان، موکول به نظر عرف است؛ مثلا اگر حدود ده سال اول زندگی را در جایی گذرانیده است، عرفا وطن اصلی صدق می کند، اما اگر مدت رشد در آن مکان به گونه ای است که نظر عرف معلوم نمی شود، باید در آن مکان احتیاط کند و نماز را جمع (هم قصر و هم تمام) بخواند. ⏺ اتخاذی: ☑️ مکانی که انسان آن را برای سکونت دائم یا مدت طولانی (مثلا 40 سال) برگزیده و در آنجا ساکن شده است، خواه از وطن اصلی اعراض کرده یا نکرده باشد. ۲. مکانی که وطن نیست ولی عرفا مسافر محسوب نمی شود. ✅ مکانی که انسان برای زندگی به مدتی معین (هر چند برای یکی دو سال) آن را انتخاب کرده و به گونه ای است که عرفاً در آنجا مسافر محسوب نمی شود. ۳. مکانی که قصد اقامت ده روز يا بيشتر دارد. ☑️ مسافری که قصد دارد حداقل ده روز پشت سر هم در محلي اقامت نماید يا مي داند که بدون اختيار ده روز در محلي توقف دارد، بايد نمازش را تمام بخواند. ۴. مکانی که سی روز با ترديد مانده است. 🔷 مسافری که نمازش شکسته است، چنانچه در جایی توقف کند و نداند مدت توقفش ده روز یا کمتر است، باید نماز را شکسته بخواند؛ اما اگر توقف او با حالت تردید ادامه یافت، پس از روز سی ام تا زمانی که در آنجاست، باید نماز را تمام بخواند اگر چه نصف روز باشد. 🆔 @leader_ahkam
📚 نماز در فاصله بین دو وطن 💠 سؤال: اگر فاصله دو وطن فردی ۲۵ کیلومتر باشد، حکم نماز و روزه وی در بین راه دو وطن چگونه است؟ ✅ جواب: اگر فاصلۀ بین دو وطن، کمتر از ۴۱ کیلومتر باشد، در بین راه، نماز کامل و روزه صحیح است. 🆔 @leader_ahkam
📚 نماز در محدودۀ حد ترخص 💠 سؤال: مسافری که به قصد پیمودن مسافت شرعی از وطن خارج می شود از چه زمانی نمازش قصر است، همچنین وقتی به سوی وطن برمی گردد از چه زمانی نمازش تمام است؟ ✅ جواب: هنگام رفتن، با گذشتن از حد ترخصِ وطن*، نمازش قصر است و هنگام برگشت نیز با رسیدن به حد ترخص، نماز تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب است که در حد فاصل بین حدّ ترخص و وطن، نماز را به صورت جمع بین قصر و تمام بخواند. * یعنی از آخرین خانۀ وطن به اندازه ای دور شود که صدای اذان متعارفِ شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه. بر اساس تحقیقات انجام گرفته حدود ۱۳۵۰ متر پس از آخرین نقطۀ شهر، حدّ ترخص می باشد. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت صادق عليه السّلام به مردى فرمودند: چون اندوهى تو را رسد؛ سجده‌ گاهت را مسح کن، بعد دستت را از طرف گونه چپ بر صورت بکش و سپس دست بر پیشانی بکش و از گونه راست خود بگذران و سه مرتبه بگو: بسْمِ اللَّهِ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ. اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ. 📚 من لایحضره الفقیه 🆔 @smht11014