هوالنور
قسم به نور که ظلمت تمام خواهد شد
قسم به فجر که صبحی مدام خواهد شد
قسم به فتح که آزادی تو نزدیک است
قسم به عشق _که ختم کلام خواهد شد_
قسم به آتش و خون، عاقبت فلسطین نیز
پر از حکایت برد و سلام خواهد شد
به انتقام قسم، انتفاضه پیروز است
بایست، پشت سر تو قیام خواهد شد
حرام زاده ترین قوم با تو رو در روست
بمان که خواب به چشمش حرام خواهد شد
رسیده است سر آغاز سرنگونیشان
و خنده های تو حسن ختام خواهد شد
#عاطفه_جوشقانیان
#غزه #فلسطین #مقاومت
الا لعنة الله علی القوم الظالمین
اومدم دندونپزشکی
سقف رو سوراخ کردن برای لوله بخاری
یه کم ریخته
می دونم خود عوامل اینکار رو کردن و سقف امنه
می دونم اتفاقی نخواهد افتاد
می دونم فاصله دارم باهاش
می دونم که برفرض محال اگر هم بریزه، بچه م همراهم نیست، پدر و مادرم نیستن، عزیزانم اینجا نیستن و آسیبی بهشون نمی رسه
همه اینا رو می دونم و بازم چند دقیقه یکبار با نگرانی، نگاه می کنم به سقف..
الان غزه چه خبره؟...
مادرای فلسطینی چی دارن می کشن؟...
بچه هایی که بازی شون بازی مرگه..
خواهرایی که برادراشون و دیگه نمیبینن..
ته ته همه این ماجراها
امان از دل زینب
الا لعنة الله علی القوم الظالمین...
#غزه
«بهنامخدا»
شعری بخوانید از دوست عزیزم:
یخ زدم استکان چای افتاد، از لب تاجدار یک سینی
تا خبر داد زد تو را دیدم، سوختم
مادر فلسطینی!
یادم آمد که قصههای تو را، در کتابی پر آه میخواندم
میشود گفت قصههای تو را؛ شعرهای غریب آیینی
سقفهای خراب و هم دیوار، لحظهها روی لحظهها انبار
میرود در گلوی خون سیمان، مرگ را با دو چشم میبینی
دختر نازنین تو سارا، پسر خوب تو محمد کهــــ
سن آن کودکان، سه و ده سال، به نظر میرسید تخمینی!
کفشهای کتانی سارا، غرق خون دیدهام محمد را
پیرهن، بادبادکی را آه! کرده خونابهها چه تزیینی!
روزگار سیاه زیتون را، پرچم رنگرنگ در خون را
آسمان را که سخت له میشد، زیر چنگال گرگ ماشینی
تا کجا میشود نگفت و ندید؟ تا کجا میشود تحمل کرد؟
پس کجا رفته واژهٔ ایمان؟ رگ غیرت! سفارش دینی!
این منم از تو مینویسم آه! التهابی که از تو میگوید
چهقدر ناگزیر هستی تو، که چنین سوگوار بنشینی؟
من تو را گریه کردم و دیدم، من پرم، من پر از پریشانی
بپذیر این من پریشان را، بپذیر از من آنچه میخوانی
زهرا سلیمی
کانال شاعر:
🔰https://eitaa.com/shabenoghreie
🔰@sobhetazedam
السلام علیک یا فاطمة المعصومة
از هرکسی به غیر شما رو گرفته ایم
برگیم و با نسیم حرم خو گرفته ایم
هوهوی باد در حرمت موج می زند
او را به خدمت تو اذان گو گرفته ایم
گرد و غبار از دل خود پاک می کنیم
در صحن اگر که دست به جارو گرفته ایم
بر شانه رواقت اگر گریه می کنیم
از ابرهای صحن تو الگو گرفته ایم
ای ساحل امید! کنار ضریح تو
هربار یاد کشتی پهلو گرفته ایم
مهر تو را که ضامن ما روز محشر است
از آستان ضامن آهو گرفته ایم
#عاطفه_جوشقانیان
هوالنور
«پِلی استیشنش تمام شده، میرود سمت پاکت آجیل»
..قصهی کودکی فلسطینیست، اگر آنجا نبود اسراییل
بازی هفت سنگ او جنگ است، کم نبینید سنگهایش را
فیل را در می آورد از پا، یادتان رفته قصه سجیل؟
پدرش تشنه تشنه جان داده، او که ده بار امتحان داده
باز سرمشق آب بابا را، به معلم نمیدهد تحویل
آی فرعونیان به حکم خدا کودک قصه زنده میماند
باز تاریخ تازه خواهد شد، باز موسی و رد شدن از نیل..
می شکوفد دوباره زیتون ها، به بهار و به انتظار قسم
می رسد فصل دیگری از راه می شود داستان ما تکمیل
#عاطفه_جوشقانیان
#غزه #فلسطین
الیس الصبح بقریب ؟..
@sobhetazedam
هدایت شده از ادبیات قم
آفرینشهای ادبی حوزه هنری استان قم
برگزار میکند:
چهارمین نشست تخصصی شعر بانوان《بهارنارنج》
با حضور:
خانم دکتر افسانه غیاثوند
و شعرخوانی بانوان شاعر قم
با اجرای: عاطفه جوشقانیان
زمان: چهارشنبه، دهم آبان ماه، ساعت ۱۶
مکان: حوزه هنری استان قم، سالن مهر
《ورود برای عموم بانوان آزاد است》
@adabqom
#محفل_شعر_بهارنارنج
#آفرینش_های_ادبی_حوزه_هنری_قم
#حوزه_هنری_انقلاب_اسلامی
#حوزه_هنری_قم
#شعر_بانوان_قم
#بهار_نارنج
هدایت شده از حوزه هنری استان قم
⭕️ محفل شعرخوانی کربلای غزه برگزار شد
🔺روز چهارشنبه 24 آبان ماه 1402 محفل شعر «کربلای غزه» با حضور امام جمعه شهر نجف، مسئولین دانشگاه دیوانیه و جمعی از بانوان شهر قم و نجف در سالن آمفیتئاتر دانشگاه شهر دیوانیه برگزار شد.
🔺در این محفل عاطفه جوشقانیان، فاطمه عِفری، سمانه خلفزاده، فائزه امجدیان و جمعی از بانوان عراقی دانشگاه دیوانیه در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه، سرودهایشان با موضوع غزه و فلسطین را در حضور دانشجویان و مسئولان دانشگاه قرائت کردند.
🔺پس از این محفل شاعران شهر قم بر مزار ابومهدی المهندس دوست و همرزم شهید قاسم سلیمانی حاضر شدند و علاوه بر نثار فاتحه به روح او و دیگر همرزمان مدفون در کنار او، به شعرخوانی با موضوع غزه و مقاومت اسلامی پرداختند.
🔺 متن کامل خبر: https://artqom.ir/fa/pages/News-detail/163055
#غزه
#شعر
#کربلای_غزه
🔺حوزه هنری قم در فضای مجازی 👇
@Artqom_ir
مدت هاست راجع به شعر آیینی و خصوصا شعر فاطمی مطلبی میخواهم بگویم اما فرصت نشده بود. امروز دیدم شاعر بزرگواری همان نکات را نوشتند، نوشته های ایشان را ارسال میکنم.
خصوصا این مسئله در بحث زبان حال باید خیلی خیلی بیشتر مورد حساسیت و توجه قرار گیرد.
هدایت شده از علی مقدم
♻️نکته ای دوستانه به ذاکرین آل الله
ابیات یک شعر را گلچین کنید
ذاکرین محترم خوب است وقتی شعری را برای اجرا انتخاب میکنند دقت داشته باشند اگر بیتی دارای کژتابی یا مشکلات معرفتی هست، آن بیت را نخوانند
هیچ ضرورتی ندارد که در اجرا همه ابیات یه شعر را بخوانیم
این دهه فاطمیه در بعضی جلسات از بعضی از ذاکرین آل الله ابیاتی شنیدم که کاش این ابیات را حذف می کردند و نمی خواندند
چند نمونه را ذکر میکنم تا شاید کمی حساسیت ها بیشتر شود و مطالبه عمومی در این زمینه شکل بگیرد( به دلیل احترام به شاعران بزرگوار نام شاعر را ذکر نمیکنم)
علی مقدم
هدایت شده از علی مقدم
دَری که ساختم آخر به من خیانت کرد
گرفت آتش و خود را به روی یار انداخت
هدایت شده از علی مقدم
خاتون من! قلندر خوبی نبوده ام
من را ببخش؛ شوهر خوبی نبو ده ام
هدایت شده از علی مقدم
تورم دهنت حرف کربلا میزد
به زینب و حسنت حرف کربلا میزد
چرا باید به این راحتی ترکیبهای سخیفی مثل تورم دهنت را برای حضرت زهرا سلامالله علیها استفاده کنیم؟
هدایت شده از علی مقدم
بمان وگرنه حلالت نميكنم زهرا
بمان نرو كه مي افتم بدون تو از پا
هدایت شده از علی مقدم
مرز بیان مظلومیت با ذلیلانه به تصویر کشیدن، باید حفظ شود و گرنه شاعر برای گریه انداختن مخاطب از هر تصویر رقت بار و هر ترکیب نامناسبی استفاده می کند
هدایت شده از علی مقدم
《اجل وفاتی》 تو غرور مرا شکست
در شهر گفته ام همه جا خوب می شوی
مویت اگر چه سوخت، عروس منی هنوز
افتاده ای به گریه چرا؟ خوب می شوی
عجیبه که توی چندتا سایت که این شعر را گذاشته اند به جای "عجّل" نوشته اند "اجّل"
هدایت شده از علی مقدم
والله اگر از باب جلوگیری از گسترش این اشعار در هیئات نبود، حتی خجالت می کشیدم اینها را نقل کنم اما متاسفانه به دلیل گسترش این مدل شعر سرودن، مجبورم نقل کنم تا کمی حساسیت هم در شاعران این مدل اشعار و هم ذاکرین ایجاد شود
من رو زدم تو خنده به تابوت می کنی؟
اینگونه با دلی که شکسته است تا مکن
پیراهن اضافه نداری عوض کنی
پس بر لباس خونی خود اعتنا مکن
از این طرف به آن طرف خانه پیش من
پیراهن حسین مرا جا به جا مکن
هر قدر هم که باز بگویم نرو بمان
بی فایده است پس برو و پا به پا مکن
هدایت شده از علی مقدم
آب ها از آسیاب افتاد خوبت میکنم
یار هجده ساله، هجده سال دیگر هم بمان
آه آهِ تو مرا به آه آه انداخته
جای کم کم رفتن از پیش علی کَم کَم بمان
روی تو گرچه وَرَم کرده ولی با آن خوشم
با همین روی به هم پیچیده و دَرهَم بمان
هدایت شده از شعر هیأت
💠 مرثیههای غیرمعصومانه
«نقدی بر سوگسرودههای فاطمی»
🔹مرثیهسرایی در عزای معصومین(علیهمالسلام) امری پسندیده است و کثرت روایات از اهمیت آن حکایت دارد. این دسته از روایات همواره دغدغهای مقدس برای شعرای آیینی ایجاد کرده تا با پرداختن به این مهم، به ثواب اخروی و برکات دنیوی آن دست یابند. اما در مرثیهپردازی باید توجه داشت اصول و ملاکهای شعر ارزشی مراعات شود و شاعر از هنجارهای آن تخطی نکند. اصولی مانند:
ـ رعایت شأن معصومین(علیهمالسلام)
ـ معرفتافزا بودن مرثیه
ـ بیان مستند
ـ بیان هنری
و سایر اصولی که سهلانگاری در رعایت آنها، شعری به ظاهر آیینی را در واقع به شعری مخالف با آموزههای دینی تبدیل میکند.
🔸پرداختن به مراثی غیرواقعی، همواره یکی از لغزشگاههای اساسی این عرصه است. هنرنمایی شاعر در مرثیهپردازی باید جلوهای از درک صحیح واقعه و پردازش زوایای پنهان آن باشد. ارائۀ تصویر غیرمستند، خلاف موازین مرثیهسرایی است. به عبارت دیگر، مرثیه باید با خیال همراه باشد نه اینکه از اساس خیالی باشد.
جای تعجب و تأسف است که برخی شاعران آگاهانه یا غیرآگاهانه، روضه را به نحوی بیان میکنند که صرفا مستمع را تحت تأثیر قرار دهد اما با گزارههای تاریخی همخوانی ندارد. گویا «اَحسَنُ الشّعر اَکذَبُها» را حقیقتاً به معنای دروغپردازی پنداشتهاند.
🔹تأسف بیشتر زمانی است که شاعر در مضمونیابیهای افسارگسیخته خود، به مضمونی روی آورد که نه تنها از لحاظ تاریخی غیرمستند است، بلکه از لحاظ اعتقادی نیز دارای ایراد جدی است؛ مانند اشعاری که شأنیت عصمت در آنها نادیده گرفته شده است. این «مرثیههای غیرمعصومانه» که مدتی است در اشعار فاطمی ورود پیدا کرده است، تصویری غیرقابل قبول از معصوم ارائه میدهد. به این نمونهها توجه فرمایید:
چادرش را تکاند و راه افتاد
مثل کوه از کنار کاه گذشت
ولی از درب خانه ناغافل
دو سه باری به اشتباه گذشت!
و:
از صدای شکستنِ بغضش
چشم دیوارها سیاهی رفت
مادرم راه خانه را آن روز
تار میدید! اشتباهی رفت!
و:
بازم نمیگی که چی شد تو اون کوچه
بازم نمیگی آخه رو چرا میگیری
بازم نمیگی چی اومد به روز چشمات
که بچههاتو با هم اشتبا(ه) میگیری!
چهقدر باید حواس شاعر به گریاندن مستمع پرت شده باشد که برای رسیدن به آن، حاضر شود معصوم را -العیاذ بالله- حواسپرت نشان دهد. اشک گرفتن به چه قیمت؟ به قیمت زیر سؤال بردن عصمت!
🔸اشک باید زمینه تفکر، تحول و تعالی را در شنونده ایجاد کند، برای همین روایات تا این حد بر آن تأکید دارند؛ در حالیکه نتیجه مضامین اینچنینی، چیزی جز سقوط اعتقادی نیست. باید بر غربت و مظلومیت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) گریست اگر قرار باشد ما با چنین مضامینی در مصیبت ایشان اشک بریزیم.
قدرت تعقل و تشخیص معصوم حتی در بزرگترین مصیبتها ذرهای کمرنگ نمیشود و موردی نمیتوان یافت که معصوم ناخواسته دچار اشتباه در تشخیص شده یا کلامی به اشتباه از ایشان صادر شده باشد؛ این خاصیت عصمت است. بزرگان دین فرمودهاند که گناه، نسیان و سهو از جانب شیطان است و القائات شیطانی به وجود معصوم راه ندارد «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» (احزاب/۳۳).
🔹اگر قرار باشد کسی که دارای مقام عصمت است، در حالات مختلف دچار این اشتباهات شود، چگونه میتوان به قول و فعل او اعتماد کرد؟ تنها حکمت است که حتی در سختترین شرایط همواره در حرکات، سکنات و کلمات معصوم جاری است.
تصور کنید در لحظات آخر عمر شریف نبی مکرم اسلام(صلّاللهعلیهوآلهوسلم) که حضرت در نامساعدترین شرایط جسمی قرار دارند، در همان حال به آوردن قلم و کاغذ برای نوشتن وصیت امر کنند؛ اگر کسی بگوید «درد بر پیامبر غلبه کرده، نمیداند چه میگوید. حرفش را جدی نگیرید!» آیا به این فرد نمیگویید: مگر تو مسلمان نیستی! مگر قرآن نمیخوانی! خداوند متعال در آیه ۳ و ۴ سوره نجم فرموده است: «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى؛ و پیامبر از روی هوا و هوس چیزی نمیگوید، هرآنچه میگوید وحیی است که به او الهام شده است». حواسمان باشد که شعرمان ناخواسته رنگ و بوی حرف این افراد را نگیرد که مقام عصمت را نادیده گرفته و به معصوم نسبت هذیان و اشتباه دادند.
هدایت شده از شعر هیأت
🔸این یادداشت را با سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در باب مرثیهسرایی به اتمام میرسانیم:
«یک قسم منبر هم مربوط به مدایح و مراثی اهلبیت است. البته ما در باب مرثیهخوانی حرفهای زیادی داریم. بارها هم ما توی همین جلسه به شما مداحهای عزیز عرض کردیم، جاهای دیگر هم گفتیم که در مرثیهخوانی بایستی به «صدق واقعه» پایبند بود. درست است که شما میخواهید مستمع خودتان را بگریانید، اما این گریاندن را به وسیلۀ «هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه» تأمین کنید، نه در ذکر واقعهای که اصل ندارد. ما در گذشتهها سراغ داشتیم -انشاءالله حالا آن جور نیست- که بعضیها فیالمجلس یک چیزی را جعل میکردند؛ نکتهای همانجا به ذهنش میآمد، میدید خوب است، موقعیت خوب است، همانجا میگفت و از مردم اشک میگرفت! این درست نیست. اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشکآلود -که اشک را به چشم میرساند و چشم را اشکبار میکند- به معارف زلال است؛ البته با هنرنمایی.» (۱۳۸۹/۳/۱۳)
✍🏻 #عباس_همتی
🌐 shereheyat.ir
✅ @ShereHeyat