eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
314 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
✅یک سوال و جواب درباره بیانیه گام دوم 📝حسین مهدیزاده سوال آیا ، با شرایط موجود جامعه و این واقعیت که گسترده ای در حوزه عمومی و همینطور در میان میانه و بالادست در جریان است سازگار است؟ آیا نویسنده بیانیه گام دوم به اندازه کافی کاستی ها را دیده است؟ بیانیه گام دوم، بیانیه انتقادی و شرح کاستی های گام اول نیست، بلکه پیشنهادی راهبردی از یکی از پیشگامان به نسلی است که گام دوم را طی خواهد کرد. نکته این است که نسبت به دارایی های و آنچه به گام دوم قابل انتقال است، دو احتمال قابل تصور است: یک. چهل اول مطلق است و باید با زدن ، به رسید دو. چهل سال اول، کم یا زیاد، برای دستاوردهایی داشته و البته در برخی مواضع نیز انقلاب را دچار آسیب دیدگی کرده است، اما به هر حال گام دوم را باید با توجه و بر اساس شرایطی که در گام اول شکل گرفته است و در ادامه آن ساخت. دسته ای که به انحطاط مطلق معتقد هستند حداقل در سه گونه ذیل هستند: الف: دلبسته هستند و هیچ دلبستگی به پرچمِ دینی اما غیرمدرن انقلاب اسلامی ندارند، لذا منظورشان از انحطاط این است که انقلاب اسلامی راه غربی شدن را طی نکرده است، لذا هرچه زودتر آورده شود. ب: کسانی که دلبستگی به شعارهای انقلاب اسلامی دارند، اما در ، می اندیشند، لذا معتقدند که اصلاح یک جامعه تنها از طریق بروز وضع موجود ممکن است. لذا ارتکاز آنها از اصلاح همواره نوعی با وضع موجود است. ج: کسانی که در مطالعه اوضاع موجود و تحلیل شاخصه های مطلوب می کنند، لذا هر دو وضع موجود و مطلوب را بصورت و کم دقت با هم مقایسه می کنند، لذا از آنجایی که بین این دو وضعِ کلی، رابطه منطقی را مشاهده می کنند، تنها نسخه آنها، در هاست. اما در نگاه شماره دو ما با نگاهی و طرف هستیم که می فهمد، شخم زدن وضع موجود، حتما تمام دستاوردهای و آسیب های چهل سال اول را به یکباره و به یک اندازه می کند. در حالی که انقلاب از لحاظ آرمانها و شعارهای اصلی و ادامه انبیاء در عصر حاضر است. این انقلاب در طول چهل سال اول خود، در برخی میدانها بصورت منسجم و در برخی بصورت پراکنده دستاوردهای خوبی داشته است و در مجموع نیز در جهت آرمانهای انبیاء در اصلاح جامعه حرکت کرده و از حق که مگذریم کفه ترازو را به نفع آن سنگین تر کرده است لذا چه جای پشت کردن به آن. آن هم وقتی که اگر پشت کنیم باید در دنیای که ها سود آن را می برند (به قول ) همچون بِچَریم! متن بیانیه گام دوم از منطقی تبعیت می کند که در مشاوره های خود از آن تبعیت می کنند. یعنی حتی وقتی ها و طرف مشاوره آنها، در بدترین اوضاع بحرانی هم به سر می برند، باز هم نیازی به در بیان مشکلات نمی بینند. به تعبیری نه کلی گویی می کنند که احساس تعارض تنها یافته ایشان از مقایسه وضع موجود و مطلوب باشد و نه در نسخه دادن به دنبال توسعه تضادها و ضدیت ها هستند، بلکه به دنبال ساختن وضع جدید بر روی ها و های موجود در عین آگاهی از نقاط آسیب دیده و تجربه های شکست هستند. نویسنده بیانیه گام دوم، در جای جای متن خود، به همان اندازه ای که آسیب دیدگی ها و تجربه های شکست را لازم است، گزارش کرده است و در آن اهمال نکرده است، اما ماموریت خود را بر یافتن دارایی هایی که باید برای انتقال به دوره دوم انقلاب بر آنها تمرکز نمود معطوف کرده است. اما نکته مزیت اصلی گام دوم به نظرم نویسنده است، یعنی پیشنهاد در مقابل (یعنی ساخت مدیریت شده در محدوده سالهایی که در آن هستیم تا حدود سال دوهزار و سی). این نوع نگاه جسورانه، ذهنهای امیدوار و فعال و انقلابی را سر ذوق می آورد چون ماموریت انقلابی به پایان نرسیده است است. شاید اصلی ترین آورده این بیانیه برای فکر علمی برای آینده نیز، توجه نظری دادن به مساله social theory انقلاب اسلامی است. اینکه انقلاب اسلامی باید مدل اجتماعی مناسب برای تلفیق و _نظم_سیاسی_و_اجتماعی را هرچه زودتر تئوریزه کند تا مثل چهل سال اولف گاهی بایستد و نه به نفع اولی، نکند و گاهی هم به نفع دومی از برنخیزد. و چقدر این مساله می تواند برای علوم اجتماعی ما پیشنهاد جذابی باشد، اگر و تنها اگر، رو به مطالعه ایران و خودمان بیاورند. اگر این مساله جدی گرفته شود تازه در حال آغاز است! https://www.instagram.com/hosseinmahdizade/p/BvMvTwaH @teghtesadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه اول عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 10-12-97 👇 @teghtesadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 10-12-97 👇 @teghtesadi
971217 عدالت و انقلاب اسلامی در 3 نگاه اقتصاد سیاسی4.mp3
26.13M
جلسه چهارم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 17-12-97 👇 @teghtesadi
971217 عدالت و انقلاب اسلامی در 3 نگاه اقتصاد سیاسی6.mp3
23.36M
جلسه پنجم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 17-12-97 👇 @teghtesadi
971217 عدالت و انقلاب اسلامی در 3 نگاه اقتصاد سیاسی5.mp3
27.6M
جلسه ششم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 17-12-97 👇 @teghtesadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه سوم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 10-12-97 👇 @teghtesadi
111.mp3
2.89M
گفتگوی بالا قسمتی برشی از درباره (ره)، بنیانگذار فقید فرهنگستان است. موضوع این جلسه شناخت چالش فرهنگ انقلاب اسلامی و بافرهنگ مدرنیته است. در این قطعه صوتی استادمیرباقری، نظریه استاد فقیدشان را در مقایسه با سه نظریه دیگر، اجمالا گزارش می کنند: 1-بخشی از متدینین که این چالش را اصلا فهم نمی کنند، چون بین دین و توسعه تعارضی نمی بیند. 2- کسانی که این دو را دو سیستم جامعه متفاوت می بینند و با قیچی نمی شود به جان آنها افتاد! این گروه حداقل دو نظریه معروف دارد. 2/1- اول گفته شد که اسلام را قانون ثابت می بیند و زمانه را امر سیال. لذا با کشف روش تطبیق شرایط سیال بر قواعد ثابت، تعارض حل میشود. مثل مرحوم علامه طباطبایی. 2/2- عده ای دیگر که آنها نیز دعوی احیاء دینی دارند، راه نجات را در سیالیّت بخشیدن به کل معرفت دینی و تاویل دینداری به تبع شرایط سیال زمانی دانستند، مثل دکتر سروش! استاد میرباقری سعی می کنند از پایگاه نظریه استادشان توضیح دهند که چرا سه نظریه اول، قابل قبول نیست و راه حل را کجا باید جستجو کرد. @teghtesadi
1 dr maghsoodi- sarmaye dari dar iran.mp3
13.15M
دکتر حمیدرضا مقصودی ورود سرمایه داری به ایران جلسه اول در این دو جلسه دکتر مقصودی از نسبت امنیت و اقتصاد و نقش دعوای درون دینی شیعه و سنی (از زمان صفویه و عثمانی) در تغییر مسیر تجارت جهانی از جاده ابریشم به مسیر دریایی که به نفع اروپائیان رقم خورده است و سلطه اروپائیان بر اقتصاد دنیا را نتیجه داده است پرده بر می دارد. وی معقتد است که امروز دوباره برای تغییر موازنه تجاری جهان فرصت مناسبی به وجود آمده است که باید این فرصت را جدی گرفت @teghtesadi
2 dr maghsoodi- sarmaye dari dar iran.mp3
15.52M
دکتر حمیدرضا مقصودی ورود سرمایه داری به ایران جلسه دوم در این دو جلسه دکتر مقصودی از نسبت امنیت و اقتصاد و نقش دعوای درون دینی شیعه و سنی (از زمان صفویه و عثمانی) در تغییر مسیر تجارت جهانی از جاده ابریشم به مسیر دریایی که به نفع اروپائیان رقم خورده است و سلطه اروپائیان بر اقتصاد دنیا را نتیجه داده است پرده بر می دارد. وی معقتد است که امروز دوباره برای تغییر موازنه تجاری جهان فرصت مناسبی به وجود آمده است که باید این فرصت را جدی گرفت @teghtesadi
هدایت شده از آشتیانی
مؤسسه مالی آقای محمد یونس، بانک دهکده یا گرامین بانک نام دارد. این بانک در سال 1967 تأسیس یافته است و تا امروز به بیش از 7 میلیون زن روستائی در بنگلادش و برخی مناطق دیگر دنیا وام پرداخت کرده است. او با همکاری بیل کلینتون رئیس جمهور سابق امریکا و خانم هیلاری کلینتون همسر وی، در چند سال پیش جمعیت کثیری از فروشندگان نیروی کار ایالات آرکانزاس امریکا را نیز در وسعت شمول « احل الله البیع» کاپیتالیستی و برکات مقدس بانکی خویش قرار داده است!!! روال کار بانک دهکده این است که همسان همه بانک های موجود جهان، در راستای پیش ریز سرمایه و کمک به توسعه رابطه خرید و فروش نیروی کار به مراجعین خویش وام می دهد. شیوه کار این مؤسسه مالی در همان حال تفاوتی نیز با مؤسسات بانکی دیگر دارد. اینکه عمدتاً و به طور غالب به زنان فقیر دنیا وام پرداخت می کند!!! و بهره متعارف بانکی خود را از این جماعت دریافت می دارد. محمد یونس از این طریق تا امروز میلیون ها زن بنگالی را بعنوان نیروی کار شبه رایگان با فاجعه بارترین شرائط کار به جمع بردگان مزدی سرمایه جهانی افزوده است. چیزی که در رویه بیرونی خود تصویر دیگری سوای رابطه خرید و فروش نیروی کار را منعکس می سازد!!! ظاهر ماجرا این است که بانک دهکده به توده کثیر زنان بنگالی وام می دهد، این زنان وام دریافتی را دستمایه کار خود می کنند، مصالح و ماتریال و ابزار تولید را خریداری می نمایند. با این ابزار و مواد خام و وسائل کمکی شخصاً محصولات جدیدی را تولید می کنند. آنان در ادامه کار، محصولات تولیدی خود را به بازار سرمایه داری منتقل می نمایند و در آنجا به فروش می رسانند. زنان بنگالی در تداوم این پروسه، وام دریافتی را بعلاوه سود متعارفی که میزان آن در هیچ کجا و هیچ گزارشی درج نشده است، به بانک دهکده آقای محمد یونس مسترد می دارند. نمای بیرونی مراودات همانگونه که بالاتر گفتیم چیزی از رابطه خرید و فروش نیروی کار تصویر نمی کند، اما همه این داد و ستدها نه در قرون میانه تاریخ و نه در برهوت اشکال تولیدی آن دوران، که در عمق تسلط بلامنازع شیوه تولید سرمایه داری و در دایره سامان پذیری سرمایه جهانی به وقوع می پیوندد. قبل از هر چیز ابزار کار و مواد خام و وسائل تولید زنان بنگالی سرمایه بانک دهکده آقای محمد یونس است. میلیاردها دلار از کل سرمایه بین المللی است که در اینجا و در حوزه استثمار توده کثیر زنان بنگالی به وسائل تولید و مبادله تبدیل می شود. بخشی از سرمایه مالی و بانکی دنیاست که در پروسه استثمار نیروی کار پیش ریز می گردد. نکته بعدی اینکه زنان بنگالی با تبدیل وام دریافتی از بانک دهکده صاحب هیچ سرمایه ای نمی شوند بلکه صرفاً موقعیت آنان به عنوان فروشنده نیروی کار به سرمایه جهانی است که از بیخ و بن تحریف می شود. به بیان دیگر این اعجاز باژگونه پردازی سرمایه است که در اینجا مرتبه مضاعف احراز می کند. اگر در وضعیت متعارف، خرید نیروی کار کارگر را به مثابه خرید کار وی القاء می کند، در اینجا، این باژگونه نمائی را تا القاء نفی فروش نیروی کار زن بنگالی و جعل نوعی مالکیت ابزار کار برای وی، بسط می دهد. آنچه در این گذر واقعی است این است که سرمایه بزرگ بانک دهکده نیروی کار 7 میلیون زن بنگلادشی یا انبوه زنان دیگر هم سنخ آنان در این یا آن گوشه دنیا را به کار وا می دارد. این زنان با ابزار و مواد خام و وسائل تولیدی که همه و همه سرمایه آقای محمد یونس هست کار می کنند. محصول کار آنان نیز دقیقاً به عنوان بخشی از محصول پروسه کار نظام سرمایه داری به فرایند دورپیمائی سرمایه جهانی سرریز می شود. بهای این محصول بر اساس قوانین نرخ سود عمومی سرمایه داری تعیین می گردد. سهمی از آنچه زنان بنگالی و زنان همزنجیر آنها تولید کرده اند صرف بازتولید نیروی کارشان می شود و سهم بسیار بزرگتری از آن به صورت اضافه ارزش در پروسه سامان پذیری سرمایه جهانی عاید کل سرمایه و از جمله سهم معینی نیز عاید سرمایه های آقای محمد یونس می گردد. رابطه خرید و فروش نیروی کار تسلط کامل و بلامنازع خود را بر کل شرائط کار و زندگی توده کثیر زنان بنگالی اعمال می نماید.