eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
307 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
✅یک سوال و جواب درباره بیانیه گام دوم 📝حسین مهدیزاده سوال آیا ، با شرایط موجود جامعه و این واقعیت که گسترده ای در حوزه عمومی و همینطور در میان میانه و بالادست در جریان است سازگار است؟ آیا نویسنده بیانیه گام دوم به اندازه کافی کاستی ها را دیده است؟ بیانیه گام دوم، بیانیه انتقادی و شرح کاستی های گام اول نیست، بلکه پیشنهادی راهبردی از یکی از پیشگامان به نسلی است که گام دوم را طی خواهد کرد. نکته این است که نسبت به دارایی های و آنچه به گام دوم قابل انتقال است، دو احتمال قابل تصور است: یک. چهل اول مطلق است و باید با زدن ، به رسید دو. چهل سال اول، کم یا زیاد، برای دستاوردهایی داشته و البته در برخی مواضع نیز انقلاب را دچار آسیب دیدگی کرده است، اما به هر حال گام دوم را باید با توجه و بر اساس شرایطی که در گام اول شکل گرفته است و در ادامه آن ساخت. دسته ای که به انحطاط مطلق معتقد هستند حداقل در سه گونه ذیل هستند: الف: دلبسته هستند و هیچ دلبستگی به پرچمِ دینی اما غیرمدرن انقلاب اسلامی ندارند، لذا منظورشان از انحطاط این است که انقلاب اسلامی راه غربی شدن را طی نکرده است، لذا هرچه زودتر آورده شود. ب: کسانی که دلبستگی به شعارهای انقلاب اسلامی دارند، اما در ، می اندیشند، لذا معتقدند که اصلاح یک جامعه تنها از طریق بروز وضع موجود ممکن است. لذا ارتکاز آنها از اصلاح همواره نوعی با وضع موجود است. ج: کسانی که در مطالعه اوضاع موجود و تحلیل شاخصه های مطلوب می کنند، لذا هر دو وضع موجود و مطلوب را بصورت و کم دقت با هم مقایسه می کنند، لذا از آنجایی که بین این دو وضعِ کلی، رابطه منطقی را مشاهده می کنند، تنها نسخه آنها، در هاست. اما در نگاه شماره دو ما با نگاهی و طرف هستیم که می فهمد، شخم زدن وضع موجود، حتما تمام دستاوردهای و آسیب های چهل سال اول را به یکباره و به یک اندازه می کند. در حالی که انقلاب از لحاظ آرمانها و شعارهای اصلی و ادامه انبیاء در عصر حاضر است. این انقلاب در طول چهل سال اول خود، در برخی میدانها بصورت منسجم و در برخی بصورت پراکنده دستاوردهای خوبی داشته است و در مجموع نیز در جهت آرمانهای انبیاء در اصلاح جامعه حرکت کرده و از حق که مگذریم کفه ترازو را به نفع آن سنگین تر کرده است لذا چه جای پشت کردن به آن. آن هم وقتی که اگر پشت کنیم باید در دنیای که ها سود آن را می برند (به قول ) همچون بِچَریم! متن بیانیه گام دوم از منطقی تبعیت می کند که در مشاوره های خود از آن تبعیت می کنند. یعنی حتی وقتی ها و طرف مشاوره آنها، در بدترین اوضاع بحرانی هم به سر می برند، باز هم نیازی به در بیان مشکلات نمی بینند. به تعبیری نه کلی گویی می کنند که احساس تعارض تنها یافته ایشان از مقایسه وضع موجود و مطلوب باشد و نه در نسخه دادن به دنبال توسعه تضادها و ضدیت ها هستند، بلکه به دنبال ساختن وضع جدید بر روی ها و های موجود در عین آگاهی از نقاط آسیب دیده و تجربه های شکست هستند. نویسنده بیانیه گام دوم، در جای جای متن خود، به همان اندازه ای که آسیب دیدگی ها و تجربه های شکست را لازم است، گزارش کرده است و در آن اهمال نکرده است، اما ماموریت خود را بر یافتن دارایی هایی که باید برای انتقال به دوره دوم انقلاب بر آنها تمرکز نمود معطوف کرده است. اما نکته مزیت اصلی گام دوم به نظرم نویسنده است، یعنی پیشنهاد در مقابل (یعنی ساخت مدیریت شده در محدوده سالهایی که در آن هستیم تا حدود سال دوهزار و سی). این نوع نگاه جسورانه، ذهنهای امیدوار و فعال و انقلابی را سر ذوق می آورد چون ماموریت انقلابی به پایان نرسیده است است. شاید اصلی ترین آورده این بیانیه برای فکر علمی برای آینده نیز، توجه نظری دادن به مساله social theory انقلاب اسلامی است. اینکه انقلاب اسلامی باید مدل اجتماعی مناسب برای تلفیق و _نظم_سیاسی_و_اجتماعی را هرچه زودتر تئوریزه کند تا مثل چهل سال اولف گاهی بایستد و نه به نفع اولی، نکند و گاهی هم به نفع دومی از برنخیزد. و چقدر این مساله می تواند برای علوم اجتماعی ما پیشنهاد جذابی باشد، اگر و تنها اگر، رو به مطالعه ایران و خودمان بیاورند. اگر این مساله جدی گرفته شود تازه در حال آغاز است! https://www.instagram.com/hosseinmahdizade/p/BvMvTwaH @teghtesadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه اول عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 10-12-97 👇 @teghtesadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 10-12-97 👇 @teghtesadi
971217 عدالت و انقلاب اسلامی در 3 نگاه اقتصاد سیاسی4.mp3
26.13M
جلسه چهارم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 17-12-97 👇 @teghtesadi
971217 عدالت و انقلاب اسلامی در 3 نگاه اقتصاد سیاسی6.mp3
23.36M
جلسه پنجم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 17-12-97 👇 @teghtesadi
971217 عدالت و انقلاب اسلامی در 3 نگاه اقتصاد سیاسی5.mp3
27.6M
جلسه ششم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 17-12-97 👇 @teghtesadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه سوم عدالت و انقلاب اسلامی حجه الاسلام دکتر محسن خاکی 10-12-97 👇 @teghtesadi
111.mp3
2.89M
گفتگوی بالا قسمتی برشی از درباره (ره)، بنیانگذار فقید فرهنگستان است. موضوع این جلسه شناخت چالش فرهنگ انقلاب اسلامی و بافرهنگ مدرنیته است. در این قطعه صوتی استادمیرباقری، نظریه استاد فقیدشان را در مقایسه با سه نظریه دیگر، اجمالا گزارش می کنند: 1-بخشی از متدینین که این چالش را اصلا فهم نمی کنند، چون بین دین و توسعه تعارضی نمی بیند. 2- کسانی که این دو را دو سیستم جامعه متفاوت می بینند و با قیچی نمی شود به جان آنها افتاد! این گروه حداقل دو نظریه معروف دارد. 2/1- اول گفته شد که اسلام را قانون ثابت می بیند و زمانه را امر سیال. لذا با کشف روش تطبیق شرایط سیال بر قواعد ثابت، تعارض حل میشود. مثل مرحوم علامه طباطبایی. 2/2- عده ای دیگر که آنها نیز دعوی احیاء دینی دارند، راه نجات را در سیالیّت بخشیدن به کل معرفت دینی و تاویل دینداری به تبع شرایط سیال زمانی دانستند، مثل دکتر سروش! استاد میرباقری سعی می کنند از پایگاه نظریه استادشان توضیح دهند که چرا سه نظریه اول، قابل قبول نیست و راه حل را کجا باید جستجو کرد. @teghtesadi
1 dr maghsoodi- sarmaye dari dar iran.mp3
13.15M
دکتر حمیدرضا مقصودی ورود سرمایه داری به ایران جلسه اول در این دو جلسه دکتر مقصودی از نسبت امنیت و اقتصاد و نقش دعوای درون دینی شیعه و سنی (از زمان صفویه و عثمانی) در تغییر مسیر تجارت جهانی از جاده ابریشم به مسیر دریایی که به نفع اروپائیان رقم خورده است و سلطه اروپائیان بر اقتصاد دنیا را نتیجه داده است پرده بر می دارد. وی معقتد است که امروز دوباره برای تغییر موازنه تجاری جهان فرصت مناسبی به وجود آمده است که باید این فرصت را جدی گرفت @teghtesadi
2 dr maghsoodi- sarmaye dari dar iran.mp3
15.52M
دکتر حمیدرضا مقصودی ورود سرمایه داری به ایران جلسه دوم در این دو جلسه دکتر مقصودی از نسبت امنیت و اقتصاد و نقش دعوای درون دینی شیعه و سنی (از زمان صفویه و عثمانی) در تغییر مسیر تجارت جهانی از جاده ابریشم به مسیر دریایی که به نفع اروپائیان رقم خورده است و سلطه اروپائیان بر اقتصاد دنیا را نتیجه داده است پرده بر می دارد. وی معقتد است که امروز دوباره برای تغییر موازنه تجاری جهان فرصت مناسبی به وجود آمده است که باید این فرصت را جدی گرفت @teghtesadi
هدایت شده از آشتیانی
مؤسسه مالی آقای محمد یونس، بانک دهکده یا گرامین بانک نام دارد. این بانک در سال 1967 تأسیس یافته است و تا امروز به بیش از 7 میلیون زن روستائی در بنگلادش و برخی مناطق دیگر دنیا وام پرداخت کرده است. او با همکاری بیل کلینتون رئیس جمهور سابق امریکا و خانم هیلاری کلینتون همسر وی، در چند سال پیش جمعیت کثیری از فروشندگان نیروی کار ایالات آرکانزاس امریکا را نیز در وسعت شمول « احل الله البیع» کاپیتالیستی و برکات مقدس بانکی خویش قرار داده است!!! روال کار بانک دهکده این است که همسان همه بانک های موجود جهان، در راستای پیش ریز سرمایه و کمک به توسعه رابطه خرید و فروش نیروی کار به مراجعین خویش وام می دهد. شیوه کار این مؤسسه مالی در همان حال تفاوتی نیز با مؤسسات بانکی دیگر دارد. اینکه عمدتاً و به طور غالب به زنان فقیر دنیا وام پرداخت می کند!!! و بهره متعارف بانکی خود را از این جماعت دریافت می دارد. محمد یونس از این طریق تا امروز میلیون ها زن بنگالی را بعنوان نیروی کار شبه رایگان با فاجعه بارترین شرائط کار به جمع بردگان مزدی سرمایه جهانی افزوده است. چیزی که در رویه بیرونی خود تصویر دیگری سوای رابطه خرید و فروش نیروی کار را منعکس می سازد!!! ظاهر ماجرا این است که بانک دهکده به توده کثیر زنان بنگالی وام می دهد، این زنان وام دریافتی را دستمایه کار خود می کنند، مصالح و ماتریال و ابزار تولید را خریداری می نمایند. با این ابزار و مواد خام و وسائل کمکی شخصاً محصولات جدیدی را تولید می کنند. آنان در ادامه کار، محصولات تولیدی خود را به بازار سرمایه داری منتقل می نمایند و در آنجا به فروش می رسانند. زنان بنگالی در تداوم این پروسه، وام دریافتی را بعلاوه سود متعارفی که میزان آن در هیچ کجا و هیچ گزارشی درج نشده است، به بانک دهکده آقای محمد یونس مسترد می دارند. نمای بیرونی مراودات همانگونه که بالاتر گفتیم چیزی از رابطه خرید و فروش نیروی کار تصویر نمی کند، اما همه این داد و ستدها نه در قرون میانه تاریخ و نه در برهوت اشکال تولیدی آن دوران، که در عمق تسلط بلامنازع شیوه تولید سرمایه داری و در دایره سامان پذیری سرمایه جهانی به وقوع می پیوندد. قبل از هر چیز ابزار کار و مواد خام و وسائل تولید زنان بنگالی سرمایه بانک دهکده آقای محمد یونس است. میلیاردها دلار از کل سرمایه بین المللی است که در اینجا و در حوزه استثمار توده کثیر زنان بنگالی به وسائل تولید و مبادله تبدیل می شود. بخشی از سرمایه مالی و بانکی دنیاست که در پروسه استثمار نیروی کار پیش ریز می گردد. نکته بعدی اینکه زنان بنگالی با تبدیل وام دریافتی از بانک دهکده صاحب هیچ سرمایه ای نمی شوند بلکه صرفاً موقعیت آنان به عنوان فروشنده نیروی کار به سرمایه جهانی است که از بیخ و بن تحریف می شود. به بیان دیگر این اعجاز باژگونه پردازی سرمایه است که در اینجا مرتبه مضاعف احراز می کند. اگر در وضعیت متعارف، خرید نیروی کار کارگر را به مثابه خرید کار وی القاء می کند، در اینجا، این باژگونه نمائی را تا القاء نفی فروش نیروی کار زن بنگالی و جعل نوعی مالکیت ابزار کار برای وی، بسط می دهد. آنچه در این گذر واقعی است این است که سرمایه بزرگ بانک دهکده نیروی کار 7 میلیون زن بنگلادشی یا انبوه زنان دیگر هم سنخ آنان در این یا آن گوشه دنیا را به کار وا می دارد. این زنان با ابزار و مواد خام و وسائل تولیدی که همه و همه سرمایه آقای محمد یونس هست کار می کنند. محصول کار آنان نیز دقیقاً به عنوان بخشی از محصول پروسه کار نظام سرمایه داری به فرایند دورپیمائی سرمایه جهانی سرریز می شود. بهای این محصول بر اساس قوانین نرخ سود عمومی سرمایه داری تعیین می گردد. سهمی از آنچه زنان بنگالی و زنان همزنجیر آنها تولید کرده اند صرف بازتولید نیروی کارشان می شود و سهم بسیار بزرگتری از آن به صورت اضافه ارزش در پروسه سامان پذیری سرمایه جهانی عاید کل سرمایه و از جمله سهم معینی نیز عاید سرمایه های آقای محمد یونس می گردد. رابطه خرید و فروش نیروی کار تسلط کامل و بلامنازع خود را بر کل شرائط کار و زندگی توده کثیر زنان بنگالی اعمال می نماید.
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
مؤسسه مالی آقای محمد یونس، بانک دهکده یا گرامین بانک نام دارد. این بانک در سال 1967 تأسیس یافته است
دامنه ماجرا اما به همبن اندازه و فقط تا همین جا ختم نمی شود. بانک دهکده فقط نیروی کار7 میلیون زن بنگالی را استثمار نمی کند بلکه عمق، شدت و ابعاد توحش این استثمارگری نیز خود مسأله ای بسیار مهم و قابل کند و کاو است. بانک آقای محمد یونس هیچ کارخانه ای را تأسیس نکرده است. هزینه خرید هیچ زمین و مخارج ایجاد هیچ مؤسسه تولیدی یا تجاری را تقبل نکرده است، اجاره ساختمان هیچ کارگاهی را نمی پردازد. نیازمند خرید سرویس حمل و نقل برای هیچ کارخانه ای نیست، در هزینه خرید ماشین آلات و تکنولوژی و مواد خام و وسائل کمکی و همه ملزومات دیگر تولید نیز به گونه ای که بعداً توضیح خواهیم داد حداکثر صرفه جوئی را به عمل می آورد. از اجاره انبار و پرداخت هزینه های انبارداری نیز بکلی بی نیاز است. از همه اینها مهمتر و تعیین کننده تر، کل 7 میلیون زن بنگالی مطلقاً در استخدام سرمایه آقای محمد یونس نمی باشند، اینان هیچ نوع بیمه، هیچ تأمین اجتماعی، هیچ حق بازنشستگی، هیچ حق مرخصی سالانه، هیچ بیمه دارو و درمان، هیچ نوع امکانات رفاهی، هیچ شکل تضمین معیشتی و در یک کلام هیچ حق و حقوق انسانی یا انسان بودن در بطن و متن شرائط کار و تولید اجتماعی خویش دارا نیستند. اینان شماری از بردگان نفرین شده دوزخ شرارت و سبعیت نظام سرمایه داری هستند که در ازاء نازل ترین و ناچیزترین بهای بازتولید نیروی کار برای سرمایه جهانی و بانک دهکده آقای محمد یونس کار و کار و باز هم کار می کنند. بردگان مزدبگیری که در بطن برنامه ریزی قرن بیست و یکمی نظام سرمایه داری حتی برای سرکوب و خفه کردن آنها نیاز زیادی به ارتش، پلیس و تحمل هزینه ماشین قهر ارتجاعی نیست. آنان در زیر یک سقف با هم جمع نیستند. چه بسا خود را توده همزنجیر فروشنده نیروی کار احساس نکنند و شاید که محمد یونس و بانک دهکده را هم صاحبان سرمایه و استثمارگر جنایتکار نیروی کار خود تلقی ننمایند. همه اینها مواهبی هستند که سرمایه داری پایان قرن بیستم و شروع قرن بیست و یکم برای تشدید و تحکیم بندهای بردگی مزدی و برای تعمیق هر چه موحش تر و سفاکانه تر استثمار کارگران دنیا به زندگی روز بشر اهداء کرده است!!! 📝ناصر پایدار/ سیمای سوسیالیسم @teghtesadi
هدایت شده از کوی سیمرغ
# می_چون_ارغوان @kooyesimorgh
the_Exprience_of_Modernity_By_Marshall_Berman_1FreeMan.Net.pdf
12.46M
دانلود کتاب تجربه مدرنیته 🖋 مارشال برمن ترجمه: مراد #فرهادپور نشر طرح نو، 1379 📍اگر چه تا کنون کتابهاى بسیارى درباره ى مدرنیسم نوشته و منتشر شده است اما کمتر کتابى را مىتوان یافت که همچون کتاب "تجربه‌ى مدرنیته " در عین بهره مندى از عمق و ژرفا از روانى و سهولت و دلنشینى برخوردار باشد که به کار عموم اهل مطالعه و کتاب بیاید. نوشتار زیر نگاهى گذرا به بخش هاى این کتاب و مباحث مطروحه در آن است. نویسنده همانطور که خودش می‌گوید، سعی‌اش بر این بوده تا دری به قلمرو یا ساحت برخی از معنای مدرنیته بگشاید و "ماجراها و دهشتها و سویه‌های مبهم زندگی مدرن" را بکاود و نقشه یا طرحی از آنها بکشد. نویسنده براى این کار از آثار ادبى و نظرى قرن نوزدهم و بیستم در کنار تجربیات و تخیلاتى که محیطهاى جغرافیایى و اجتماعى القا مىکنند، توام بهره مىبرد. تجربیات و حس‌هایى که خواست و دگرگونى را ایجاد و مى‌پرورانند و در این پرورده‌ى عصر مدرن مىتوان هیجان و دهشت، شادى و سردرگمى و بیم و امید را یکجا مشاهده کرد. از یکسو "مهیاى تحقق امکانات جدید در عرصه ى تجربه و حادثه و ماجرا " و از دیگر سو هراسان از رسیدن به ایستگاه نهیلیستى ، چرا که درست در زمانی که مى‌خواهى با فراغت خاطر به تماشاى آفریده‌هایت بنشینى شاهد دود شدن و به هوا رفتن هر آنچه ساخته اى خواهى شد و این طنز مدرنیته خود ژرف‌ترین مضمون و محتواى آن مى‌باشد. او از مدرنیته به معناى "وجه خاصى از تجربه ى حیاتى – تجربه ى زمان و مکان، نفس و دیگران،تجربه ی امکانات و خطرات زندگى" که مردان و زنان سراسر جهان در آن شریک‌اند... @teghtesadi
هدایت شده از Salam
🍀ضربه ای که در گذشته روباه پیر به باغات گردوی ایران زده است! درخت گردو یکی از درختان بسیار ارزشمند است که خواستگاه اولیه آن ایران بوده و بعدها از ایران به خاور میانه و از آنجا به یونان و روم و سپس به انگلستان و بعد به آمریکا برده شده است این درخت به صورت طبیعی می تواند صدها سال ادامه حیات بدهد، لذا انتظار می رود که این کشور پر از درختان گردوی کهنسال باشد ولی متاسفانه نیست! این برای بنده همیشه سوال بود! 🔻اخیرا در سفری که به روستای دروان کرج رفته بودم ملاحظه کردم که در ابتدای روستا چند درخت بید چند صدساله نظر هر فردی را که وارد روستا می شود به خود جلب می کند، روخانه منحصر به فرد این روستا زمینه کاشت باغات پربار گردو، گیلاس و آلبالو را فراهم کرده است، یکی از عجایب این بود که هیچ درخت گردویی بالای ۸۰ سال در این روستا نبود، وقتی دلیلش را پرسیدم یکی از مطلعین گفت: در زمان رضا شاه در آبادی جار زده بودند که هر کس درخت گردوی کهنسال داشته باشد رضا شاه آنرا توقیف خواهد کرد! لذا خود مردم با دست خودشان تمام درختان کهنسال گردو را به الوار تبدیل کردند!! 🔻با یکی از مهندسان محیط زیست با سابقه طالقانی صحبت کردم از قول پدرش نقل می کرد که خارجی ها آمدند و الوار درختان گردوی کهنسال را پیش خرید کردند وقتی مردم همه را بریدند، گفتند طرح عوض شده و ما نیازی به این الوارها نداریم پولی را هم که دادیم نمی خواهیم فقط یکی از درختان بسیار بسیار بزرگ و کهنسال را خریده و الوار کرده و با زحمت فراوان بردند! 🔻کتاب تلخ ترین نوشته من اثر استاد حیدر رحیم پورازغدی را می خواندم دیدم در مشهد هم همین تراژدی نفرت انگیزی درباره درختان پسته وحشی و گردوی خراسان اتفاق افتاده است! واقعا انسان می ماند که این نژاد آنگلوساکسون در گذشته کاری مانده که می توانست علیه کشور و ملت مظلوم ما بکند و نکرده است؟! پیشهاد می کنم یکی از دانشجویان این اقدام تراژدیک روباه پیر را به عنوان موضوع پایان نامه انتخاب کند تا این حقایق تلخ در تاریخ به فراموشی سپرده نشود! علی ارجمند عین الدین/ مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز ▪️ کانال میرزا محمد غفاری قمی @MM_GHaffariQomi
مبتنی بر این حکم، شهید صدر هم میگویند در اقتصاد اسلامی، سرمایه نمی‌تونه سهم از سود داشته باشه و باید فقط اجرت اخذ کنه 👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داینامیک گراف 20 کشور برتر جهان در GDP از سال 1980 تا 2023 بر اساس نظریه برابری قدرت خرید. به جایگاه ایران، چین و روسیه دقت کنید. @teghtesadi
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر معصومی‌نیا موضوع: اقتصاد سیاسی ورزش. تبلیغات بازرگانی جمله‌کلیدی: فوتبال در حقیقت دویدن ۲۲ بیلبورد تبلیغاتی در زمین است @teghtesadi
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر سعیدی موضوع: چیستی اقتصاد ورزش (مقدمات برنامه) @teghtesadi
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر سعیدی موضوع: اقتصاد ورزش (ادامه مقدمات) @teghtesadi
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر سبحانی ثابت موضوع : اقتصاد ورزش و اقتصاد ورزشی ورود سلبریتی‌ها در حوزه اقتصاد @teghtesadi
29.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاهی به برخی موارد جنگ اقتصادی در سه‌ونیم دقیقه 👆👆 صحبت‌های پروفسور مسعود درخشان، استاد تمام اقتصاد دانشگاه، پیرامون جنگ اقتصادی: - از اقتضائات سیاسی و فرهنگیِ رفتار اقتصادی نباید غافل شد. - نمی توان از احکام فردی اقتصاد اسلامی سخن گفت ولی مقلد مکتب اقتصادی کینز و ساموئلسن و فریدمن بود. - اقتصاد سفته‌بازی با طلا و دلار و ارز، هماهنگ با نظام ولایت فقیه نیست، مسئولان اقتصادی با نظرات رهبری فاصله دارند، باید این فاصله جبران شود. - نقطه شروع اقتصاد مقاومتی از مصرف صحیح است که تولید را جهت می‌دهد و آن سرمایه‌گذاری را جهت می‌دهد. - چه کسی مبلغ مارک‌های خارجی و عناوین انگلیسی برای تولیدات و مغازه‌های داخل کشور است؟ - جلوی سیل تهاجم فرهنگ اقتصادغربی را باید گرفت. - اقتصاد اسلامی با سودبردن مخالف نیست با محوریت سودجویی و سفته‌بازی و دلالی مخالف است. 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
🌐 نام "خدا" برروی دلار ماندنی شد ▪️دادگاه عالی آمریکا درخواست گروه‌های ملحد برای حذف نام خدا از روی پول ملی این کشور را رد کرد. ▪️آتئیست‌ها یا خداناباوران وجود نام خدا برروی اسکناس‌ها و مسکوکات را نقض حقوق خود در قانون اساسی آمریکا می‌دانند. @satliyat
هدایت شده از سطلیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماهیت معامله قرن، وعده رفاه اقتصادی برای گذشتن مردم از آرمان سیاسی است. همان وعده ای که در برجام هم بود و ملت مقاومی همچون ایران را نیز سر دوراهی قرار داده است. این کلیب و امثال آن این روزها در میان فلسطینیان و علاقه مندان آرمان فلسطین مدام دست بدست میشود و میگوید که اگه معامله‌ی قرن رو بپذیرید تا ۱۰ سال آینده فلسطین گلستان خواهد شد. دنیای آینده از نظر صاحبان نظمی که ترامپ پیش قراول آن است، دنیایی است که مردم آن آماده هستند هر آرمانی جز رفاه اقتصادی و خوشگذرانی را زیر پا بگذارند!!! باید تماشا کنیم و ببینیم واقها چنین میشود؟!! @satliyat
هدایت شده از تقریرات درسی حسین مهدیزاده
شهادت امام صادق 8-4-98.MP3
11.35M
سخنرانی شهادت امام صادق(ع) 8-4-98 موضوع سخنرانی مقدمه ای تاریخی برای فهم رساله امام صادق به شیعیان است سخن از شرایط شیعیان در زمانه امام صادق ع است که: 1- این دوره از پایگاه امامت، ادامه جامعه سازی بعد عاشوراست. در این دوره با ناامیدی اهلبیت از اصلاح جامعه شکل گرفته حول خلافت، تلاش متمرکزی برای تاسیس جامعه ای مستقل از عامه پی جویی می شود. 2- مشکل عمده امامان بعد از عاشورا از یک سو بنی امیه ای است که با عبدالملک مروان باز سازی شده است و از سوی دیگر جریان شیعیانی سیاسی است که ذیل محمد حنفیه به دنبال ظهور زودهنگام «مهدی آل محمد» هستند. 3- سازمان محمد حنفیه توسط خاندان بنی العباس (که در آن اشقیاء بنی هاشم نفوذ دارند) مصادره می شود: کلام معتزلی از واصل ابن عطا سرچشمه می گیرد، امامت ابوهاشم به محمد بن علی بن عبدالله بن عباس می رسد و سازمان دعوتی سری حول امام مهدی غایب (که طرح طرفداران محمد حنفیه بود) شکل می دهند 4- مخفی بودن نام مهدی که داعیان به او دعوت می کنند، باعث شده بود که همه بزرگان آل رسول، به نحوی برای مردم کاندیدای این منصب باشند. این واقعیت وسوسه کننده باعث ورود سادات حسنی و برخی از فرزندان امام سجاد به قیام شد. 5- در طول تمام این بازه زمانی امامان شیعه از مناسب نبودن زمانه سخن می گویند و تلاش خود را به تاسیس عقلانیت مجزای شیعه در قالب مدرسه کلام و فقه و خلاصه علم شیعی معطوف می کنند. 6- با روی کار آمدن عباسیون و رسیدن خلافت به اشقیاء درون بنی هاشم، به مرور امامان شیعه باز هم به محجوریت دچار می شوند و در نهایت نیز سازمان شکل گرفته بعد از عاشورا در زمان امام کاظم لو می رود.
✅گزارشی از وضعیت اندیشه میرحسین تا تیر ۷۸ ‼️پس میرحسین موسوی کی تغییر کرد؟ به گزارش مشرق، تیر ماه 1378 فتنه‌ای از کوی دانشگاه تهران آغاز شد که فضای سیاسی جامعه را دچار التهاب کرد. اما این فتنه در 23 تیر ماه با حضور گسترده مردم و دفاع همه‌جانبه آن‌ها از نظام اسلامی و ولایت فقیه خنثی شد. بازخوانی مواضع سیاسیون در آن سال‌ها پرده از واقعیت‌های دیگری برمی‌دارد که در تحلیل جریان‌های گذشته، حال و آینده بسیار حائز اهمیت است. در کتاب «تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره مواضع میرحسین موسوی پس از فتنه 18 تیر 1378 به نقل از سید نظام‌الدین موسوی (فعال دانشجویی در آن دوره) می‌خوانیم: «18 تیر حرکتی علیه نظام بود که تا آن زمان سابقه نداشت. آقا در دیدار با برخی تشکل‌ها فرموده بودند که نیروهای انقلاب باید زیر یک پرچم جمع شوند و همه کسانی که روی 4 محور انقلاب، امام(ره)، نظام و ولایت‌فقیه اتفاق نظر دارند باید بین‌شان اتحاد ایجاد شود. در سطح سیاسی جریانات و گروه‌های 27 گانه‌ای شکل گرفت که همان بعدها پایه شورای هماهنگی نیروهای انقلاب شد. در سطح دانشجویی هم ما تصمیم گرفتیم که برویم با افرادی که در این 4 محور می‌گنجند صحبت کنیم و از آن‌ها دعوت کنیم که بیایند پای دفاع از انقلاب. چهره‌های مختلفی مد نظر بودند مثل میرحسین موسوی، مجید انصاری، عسگر اولادی، هاشمی‌رفسنجانی و ...» بیشتر بخوانید: یک آخوند بر سر دوراهی؛ شهید بهشتی یا میرحسین موسوی؟ فتنه‌گر فراری: تناقضات سران جنبش سبز موجب ریزش و نابودی آن شد نظام‌الدین موسوی در ادامه درباره دیدار تشکل‌های دانشجویی با میرحسین موسوی پس از ماجرای کوی دانشگاه می‌گوید: «دقیق یادم هست که رفتیم دیدار آقای [میرحسین] موسوی در دفترشان در خیابان پاستور (آن زمان مشاور رئیس‌جمهور بودند) و با ایشان صحبت کردیم. در این دیدار تحلیل‌مان را ارائه دادیم و مبنایش هم این بود که آنچه در فضای سیاسی کشور در 18 تیر مشاهده شد با آنچه در کشور به عنوان [جریان] چپ می‌شناختیم مغایرت دارد و چیز دیگری است. از طرفی هم سال 76 موسوی به دعوت انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران به دانشگاه آمده بود و آنجا صریحاً بحث جامعه مدنی را مطرح کرده بود که جامعه مدنی همین انجمن‌ها و مساجد و هیئت‌ها هستند و علیه بحث توهم توطئه موضع گرفته بود که توهم توطئه، توهم نیست بلکه توطئه وجود دارد که بعد از آن امثال زیباکلام و عده‌ای در روزنامه‌ها علیه او موضع گرفتند که او هنوز در توهمات دوران نخست‌وزیری‌اش به سر می‌برد. ما این مسائل را به او یادآوری کردیم که ایشان هم گفت بخشی از حرف‌هایتان را قبول دارم ولی آن زمان یک حرفی زد و گفت شما در تحلیل‌ها باید از هاشمی شروع کنید و شروع کرد بحث مفصلی را علیه آقای هاشمی مطرح کردن و اصل بحثش هم این بود که آقای هاشمی به انقلاب خیانت کرده و اگر ما بخواهیم یک نقطه انحراف در انقلاب پیدا کنیم، آن آقای هاشمی است. حتی آن زمان کُدی داد که شما بروید کتاب «توسعه و تضاد» فرامرز رفیع‌پور را بخوانید تا بفهمید ایشان [هاشمی] چه خیانتی کرده است. ما گفتیم این خط انحراف از دوم خرداد به وجود آمده ولی موسوی می‌گفت نه، این خط از آقای هاشمی شروع شده است. نکته بعدی هم موضوع نهضت آزادی بود که آقای موسوی می‌گفت شاخص حضور امریکا در ایران نهضت آزادی است. هر جا و در هر حوزه‌ای که شما دیدید نهضت آزادی فعال است و رشد کرد، بدانید حضور امریکا در آنجا پررنگ‌تر شده است که ما گفتیم شما بیایید همین حرف‌ها را از تریبون ما در دانشگاه بگو اما ایشان جوابی که داد و من هیچ وقت یادم نمی‌رود این بود که: نه، من نمی‌آیم، چون الان حرف زدن من فریاد در بازار مسگرهاست.» منبع: پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی @teghtesadi
002 Dr ghaemi nic_ Society ontology[1].mp3
21.39M
دوره علمی #هستی‌شناسی‌اجتماع #هفته‌اول: بررسی نظریات اندیشمندان غربی دکترمحمدرضاقائمی‌نیک 🔰 #جلسه‌دوم #مدرسه‌آزادفرهنگستان‌علوم‌اسلامی @farhangestan_edu