eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.4هزار دنبال‌کننده
960 عکس
267 ویدیو
114 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
به عنوان کسی که به مطالعات حوزه علوم اجتماعی علاقه دارم و نظریه اجتماعی خاصی را دنبال می کنم، به سازمان هیات و ملحقات آن علاقه زیادی دارم و آن را شدیدا دنبال میکنم. امروز قرار است در یک جلسه خوب شرکت کنم و نکاتی را که آماده کرده عرضه کنم. اگر برگزار کنندگان جلسه مشکلی نداشته باشند، به زودی بخش حرفهای خودم را منتشر خواهم کرد.
💢مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی: بنابر دستگاه ما مفهوم سود افزایش کمی ثروت نیست، افزایش کیفی کرامت است. افزایش کیفی کرامت یعنی مال اضافه نمی‌شود سرمایه و انرژی تولید مال اضافه می‌شود. بنزین قبلی‌تان بنزین مناسب پیکان بوده، حالا بنزینتان مناسب هواپیما است. می‌گویید من باید کرامت انسان را در ظرفیت «روحی، ذهنی، عینی» (متغیرهای اصلی) بالا ببرم، این را مفهوم سود می‌گیرید. می‌گویید از آثار سوم این، افزایش ثروت عینی است، می‌گویم خوب نمی‌شود آن را با آن شاخصه ببینیم؟ می‌گویید نه، برای اینکه قبل از آن شاخصه، شاخصه‌ها است. می‌گوییم چه شاخصه‌ای است؟ می‌گویید که فن‌آوری شما در «سرعت، تسهیل، تسریع» حتماً بالاتر از آن‌ها می‌شود؛ بر آنها غالب هستید. بالاتر، اصلاً خیلی از چیزهایی را که آنها مال می‌دانند، شما مال نمی‌دانید، فقط ارزش سوقیه خودمان را قبول دارید. اگر سوق، مال شما باشد، می‌گویید مشروب الکلی مالیت شرعیه ندارد هرچند مالیه عرفیه عندالکفار دارد. نه فقط آن، کلیه ابزارهایی که منشأ تفاخر و تحقیر غیر باشد، مضر به کرامت است، در نظر شما اضرار به کرامت جزء سود و افزوده شدن قیمت نیست. 📍سال 76- جلسه 15 بحث حول جداول آموزشی مباحث فرهنگستان ⚠️این فیش را آنها می فهمند که با بحث نظریه اجتماعی که مدتهاست آن را در این کانال دنبال میکنم آشنایی دارند. @social_theory
⭕️مدتی است که به دلایل مختلف موضوع «عقلانیت انقلاب اسلامی» و امکان و بودن و نبودش توسط نیروهای انقلاب مورد پرسش واقع می شود. برای من نیز پیش آمد که در معرض این پرسش باشم. 🔆برای من رسیدن به عقلانیت عملی و اجتماعی مهمتر از عقلانیت به معنای نظری (به همان معنای کانتی که در صد سال اخیر هم دغدغه جهان اسلام است) است و عقلانیت انقلاب هم به گمانم از پیدا کردن حکمت عملی و عقل اجتماعی شروع خواهد شد نه آنجایی که دعوا بر سر کاشفیت عقل و اینجور دعواهاست. در ادامه چند گفتگو و مصاحبه که در این موضوع داشته ام را تقدیم می کنم: اول: اقتراح عقلانیت انقلاب: که در محضر استاد فلاح شیروانی و حجج اسلام امامی و موسوی بودم و توسط حجه اسلام اسدپور عزیز برگزار شده بود. در این گفتگو بصورت ناخواسته در معرض اعتراضات کم و بیش نامشخص و حاشیه ای آقای موسوی با فرهنگستان قرار گرفتم و البته تمام سعی خود را کردم که از موضوع خارج نشوم و این توجه را بدهم که سوالات و موضعشون بسیار مبهم است و البته از این جهت حرف فرهنگستان مبهم نیست و واضح است. https://eitaa.com/social_theory/940 دوم: گفتگویی با دوست فاضل و عزیز حجه الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی که خیلی طولانی شد و مساله عقلانیت انقلاب در تعارض عقلانیت تحلیلی و تصویری مورد توجه قرار دادم. این بحث را قبلا من در اهمیت رویای ایرانی و جهادتبیین اجمالا مطرح کرده بودم و این جلسه تفصیل آن بود. https://eitaa.com/social_theory/941 سوم: مصاحبه با روزنامه قدس درباره جهاد تبیین که البته قسمت دوم آن هنوز منشر نشده است و در آنجا به ضرورت تبیین از طریق روایت و تصویر را مطرح کردم. همانطور که در گفتگو با جناب آقای مدرس هم عرض کردم، ضرورت روایت و ساخت تصاویر، یک ضرورت روبنایی نیست و خلا آن در انقلاب، یک خلا بنیادین است و توجه به آن، تغییرات گسترده ای در ماهیت عقلانیت جبهه انقلاب بوجود خواهد آورد. https://eitaa.com/social_theory/942 @socisl_theory
هدایت شده از حسین مهدیزاده
عقلانیت انقلاب(موسوی-امامی-مهدیزاده-استادفلاح).mp3
51.47M
اقتراح عقلانیت انقلاب: که در محضر استاد فلاح شیروانی و حجج اسلام امامی و موسوی بودم. جلسه توسط حجه اسلام اسدپور عزیز و به مدیریت ایشان برگزار شده بود. در این گفتگو بصورت ناخواسته در معرض اعتراضات کم و بیش نامشخص و حاشیه ای آقای موسوی نسبت به فرهنگستان قرار گرفتم و البته تمام سعی خود را کردم که از موضوع خارج نشوم و این توجه را بدهم که سوالات و موضعشون بسیار مبهم است و البته از این جهت حرف فرهنگستان مبهم نیست و واضح است. @socisl_theory
مصاحبه با حجت الاسلام حسین مهدی زاده. 14001201.MP3
26.49M
گفتگویی با دوست فاضل و عزیز حجه الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی که خیلی طولانی شد و مساله عقلانیت انقلاب در تعارض عقلانیت تحلیلی و تصویری مورد توجه قرار دادم. این بحث را قبلا من در اهمیت رویای ایرانی و جهادتبیین اجمالا مطرح کرده بودم و این جلسه تفصیل آن بود. @socisl_theory
2 (4).pdf
1.18M
مصاحبه با برادر عزیزم آقای فاطمی، از روزنامه قدس درباره جهاد تبیین که البته قسمت دوم آن هنوز منشر نشده است. در این گفتگو به ضرورت تبیین از طریق روایت و تصویر را مطرح کردم. همانطور که در گفتگو با جناب آقای مدرس هم عرض کردم، ضرورت روایت و ساخت تصاویر، یک ضرورت روبنایی نیست و خلا آن در عقلانیت انقلاب، یک خلا بنیادین است و توجه به آن، تغییرات گسترده ای در ماهیت عقلانیت جبهه انقلاب بوجود خواهد آورد. @socisl_theory
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 نقشه‌ی خدا 🔻 نظام اسلامی به انسان‌ها سعادت می‌دهد. نظام اسلامی، یعنی آن نظامی که مبنی بر است برای جامعه؛ مبنی بر است در جامعه. 🔻 آنچه مهم است، این‌که؛ اساس نظام، هندسه‌ی کلی نظام؛ است؛ این را باید در نظر داشت و نسبت به آن حساس بود. 🔻 باید دید؛ حرفی که زده می‌شود و کاری که دارد انجام می‌گیرد، در مقایسه‌ی با این نقشه‌ی کلی در چه وضعیتی قرار دارد. روی مسأله‌ی اصلی نظام و نقشه‌ی نظام و کلیت نظام، اهمالی را نباید روا بداریم. 💬 امام خامنه‌ای - ۱۳۸۸/۱۲/٠۶ 🌐 اخبار استراتژیک 📡 @StrategicNews_ir
یکی از بهترین جلساتی که ان شاءالله شرکت خواهم کرد ...🌺
طرحی برای تفکر هم اندیشی و هم‌سخنی | روایت فکر‌هایی برای فکر یازدهم تا سیزدهم اسفند ۱۴۰۰ ۱۶ روایت از طرحی برای تفکر. محورهای هم اندیشی: - تعریف شما از جریان عقلانیت در جبهه - توصیف شما از وضعیت امروز جریان تفکر و عقلانیت در جبهه - تصویر شما از وضع مطلوب این جریان - مسئله شناسی، عارضه یابی و تحلیل شما نسبت به گسست جریان نظر و عمل - طرحی برای تفکر: راهکارها، ساز و کارها، ایده ها و یا برنامه در حال اجرای شما برای رفع این نقیصه پیوند پخش زنده نشست: https://zil.ink/tbfekr دسترسی به گفتارهای اندیشه ورزان حاضر در نشست (مقدمه ای بر طرحی برای تفکر): https://pishraftsch.com
💢خلاصه ارائه اول(ارائه 15 دقیقه ای) بنده در نخستین نشست طرحی برای تفکر در ادامه تقدیم میشود. در این ارائه هدف این بوده است که هر کس مساله های نظری اصلی و پروژه های عملی مان را توامان با هم گزارش بدهیم: 1- مساله اصلی من حوزه عمومی و طبیعت جامعه است، نه حکمرانی و عرصه قدرت سیاسی، چرا که فکر می کنم در خلاء حوزه عمومی قوی و در جریان، حکمرانی بر یک بدن مرده نمی تواند حکمرانی قوی باشد. طبعیت جامعه آنجاست که دست نامرئی جامعه به میان می آید. جامعه مثل یک رود روان است که حکمران، گاهی به کمک ابزارهایی صناعی، کمی می توانند مدیریت کنند. مطالعات من برای مطالعه طبیعت جامعه از طریق نظریه اجتماعی است. ما انسان طبیعی و نظریه اجتماعی طبیعی خودمان را گم کرده ایم. من سه انسان که دارای سه نظریه اجتماعی بوده است را می شناسم: نظریه اجتماعی دنیای باستان که جامعه استیلاست و همه چیز رو استیلایی میفهمد، از رابطه انسان با خدا، با حاکم، با طبیعیت، با زیردست، با خانواده، و... . نظریه اجتماعی دنیای جدید که دنیای جامعه بازاری اسمیت است و انسان سوداگر را به یک طبیعت اجتماعی جدید که همه روابط را از طریق تضاد برابر و طرفینی معنا می کند. نظریه اجتماعی انبیاء که در خط عمودی به جای استیلاء، ولایت را دارد و در خط افقی به جای تضاد بازاری، یاریگری و اخوت را دارد که نظریه جتماعی امامت و امت را می دهد. 2- اینها مفاهیم مورد بررسی در فضای تفکر است و با منطق علمی نمی توان آن را مورد گفتگو قرار داد، نهاد علم ما، تفکر جزئی را حمایت می کند نه حوزه هایی مثل نظریه اجتماعی را. ساختار حکمرانی ما نیز دچار این بحران است که اسلام را تنها در قالب احکام فرعیِ شرعی و توسعه را در قالب قانون و مهندسی دنبال می کند لذا از این سطح از تفکر حمایت نمی کند. 3- من در سه لایه این نظریه اجتماعی را دنبال کرده ام: الف- در حوزه نهادسازی اجتماعی: این حوزه بیشتر به اقتصاد و برنامه ریزی اجتماعی نزدیک است. غرب شرکت را سلول جامعه می داند و مردم را همان بخش خصوصی می داند، اما ما طبق اندیشه و قانون اساسی مان، سلول جامعه را خانواده می دانیم، لذا باید دانش آن را تولید کنیم. ب- پیدا کردن عینیتی در مستوای نظریه اجتماعی: به نظرم مفهوم «فضای اجتماعی» که هانری لوفور مطرح کرد، این توان را دارد که بگوید هر نظریه اجتماعی باید بتواند به فضا تبدیل شود و الا تبدیل به طبیعت و طبع زندگی مردم نمی شود و مکتبی که فضا را بر اساس معانی نظریه اجتماعی خودش نمی سازد، محکوم به مرگ اجتماعی است. ج- برای عمومی شدن فکر: عقلانیت تصویری و منطق هایی که تصاویر کل گرایانه از معانی مورد تفکر تولید می کنند، باید در جبهه انقلاب ارزشی بیشتر از عقلانیت تحلیلی و نظری موجود پیدا کند. 4- اولا طلبه ای هستم که بیش از 15 سال با فرهنگستان و آقای میرباقری مانوس بوده ام. ثانیا دغدغه فضای اجتماعی در تاسیس «اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی» با همراهی کسانی مثل دکتر جهانبخش و حجه الاسلام حسن کربلایی تبلور یافت. در این اندیشکده با این تصویر سراغ شهرسازی رفتیم که شهرساز خود را کالبد ساز همه دانش ها و ارزشها و هنجارهایی می داند که دین و علم و فرهنگ آن را ضروری می کند. ثالثا دغدغه توسعه عقلانیت تصویری هم ما را به تاسیس «مدرسه اسلامی رویای ایرانی و تصاویر آینده» برای طلاب در قم ترغیب کرد که در سال آینده بطور رسمی از آن رونمایی خواهد شد؛ ان شاء الله @social_theory
هدایت شده از سطلیات
سوال و جواب از دکتر حمید سپهر، روان شناس کودک و متخصص اموزش کودک که اگر درست یادم باشد، در انگلستان تحصیل کرده اند و سالهاست به ایران برگشته اند و در این حوزه فعال هستند. و کتابی اخیرا از ایشان چاپ شده با نام «مدرسه کتابنخوانی». این سوال را فردی در گروهی که ایشان عضو هستند از ایشان پرسیده بودند که جواب ایشان برایم جالب بود. 👇 ❓ببخشید بهترین سن برای شروع آموزش زبان دوم به کودکان چه سنی هست؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ✅با سلام و پوزش از تاخیر در پاسخ، ۱) هموطنان عزیز آگاه باشند که کودکان بسیار زیادی در جامعه ما زبان اول و مادری غیر فارسی دارند (آذری، کردی، عرب، ...) و زبان فارسی زبان دوم آنها محسوب میشود و سوادآموزی اولیه بهتر است در زبان مادری انجام شود. ۲) کودکان اگر در شرایطی باشند که دو زبان همزمان مورد استفاده دائم باشد (معمولا این امر فقط با حضور در کشور یا منطقه با زبان رایج دوم امکان پذیر است) دوزبانه پرورش می یابند. دوزبانه شدن های کاذب و بازاری که تبلیغ میشوند که با ساعات زیاد استفاده از تلویزیون و فیلم انجام شود حقه بازی و سودجویی است و نتیجه ای جز آسیب به کودکان ندارد. ۳) برابر تعلیم و تربیت اسلامی و روانشناسی امروزی کودکان زیر ۶ سال نباید مورد آموزش رسمی قرار بگیرند. غالب کلاسهای حضوری و مجازی زبان انگلیسی روش مناسبی برای کودکان ندارند و آنها را خسته و رشدشان را دچار اختلال میکنند. ۴ ) برای تصمیم در مورد ورود کودک به یادگیری زبانی غیر از زبان مادری باید به شرایط و ابعاد مختلف رشد در کودک توجه کنیم. کودکان زیادی امروز در ایران با رشد زبان مادری ضعیف وارد مدرسه میشوند و در یادگیری خواندن و نوشتن با مشکل روبرو خواهند بود. رشد سالم و همه جانبه (جسمی حرکتی، هیجانی، اجتماعی، زبان، ...) هدف درست برای والدین است. در کشور شاهد توجه افراطی و یکجانبه به رشد شناختی (البته غالبا هم از نوع انتقال محتوا و حافظه محور) هستیم. کودکان زیادی را دیده ایم که نیاز فراوان به ورزش و تحرک و بازی با همسالان دارند ولی به این کلاس و آن کلاس (از نوع درس و زبان و ریاضی) برده میشوند. این اعمال سلیقه ها نه فقط رشد بلکه سلامت کودکان در حال و آینده را مورد مخاطره قرار میدهند. تنهایی، کمبود رابطه اجتماعی، تماشای زیاد تلویزیون و یا فضای مجازی به ضعف در رشد زبان مادری در بسیاری از کودکان منجر شده و میشود. در چنین شرایطی ورود کودک به یادگیری زبان دیگر قطعا توصیه نمیشود. اگر رشد کودک شما از هرجهت مطلوب باشد و اگر آموزشها با روش مناسب برای کودکان انجام شود و اگر کودک علاقه داشته باشد، ورود به یادگیری زبان دیگر شاید مفید هم باشد. میتوان گفت در هر سنی میتوان شروع کرد ولی رشد همه جانبه و مخصوصا زبان مادری را دچار مشکل نکند. بنده معمولا زیر ۷ سال را از این جهت که نمیتوان از سلامت رشد زبان مادری کودک اطمینان داشت زیاد توصیه نمیکنم. اغلب کودکان ما که نیاز به بازی بیشتر و تحرک و روابط اجتماعی با همسالان دارند شاید از کلاس ورزش و هنری آزاد بیشتر بهره رشدی ببرند.
💢هفته بزرگداشت جهاد علمی استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره)💢 💠بازخوانی اندیشه استاد، با گفتارهایی از اساتید و پژوهشگران فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔰در موضوعات؛ بنیادین و راهبردی 🔸چهارشنبه و پنج شنبه، ۱۸ و ۱۹ اسفندماه، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📲پخش زنده در صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی در اینستاگرام 💬لینک مجازی: https://croom.ir/b/qfa-jga-uyy-suf @monir_ol_din
💢هفته بزرگداشت جهادعلمی استاد سیدمنیرالدین حسینی💢 🔹برنامه روز دوم نشست پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰/ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 1⃣جناب آقای اسماعیل پرور موضوع ارائه: احکام حکومتی در نگاه استاد حسینی 2⃣حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی موضوع ارائه: فقه حکومتی در اندیشه استادحسینی 3⃣حجت الاسلام حسن کربلایی موضوع ارائه: شبکه اسلامی علمی دراندیشه استاد حسینی 📲پخش زنده در صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی در اینستاگرام 💬 لینک مجازی: https://croom.ir/b/qfa-jga-uyy-suf @monir_ol_din
💢هفته بزرگداشت جهادعلمی استاد سیدمنیرالدین حسینی💢 🔹برنامه روز دوم نشست پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰/ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 1⃣جناب آقای اسماعیل پرور موضوع ارائه: احکام حکومتی در نگاه استاد حسینی 2⃣حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی موضوع ارائه: فقه حکومتی در اندیشه استادحسینی 3⃣حجت الاسلام حسن کربلایی موضوع ارائه: شبکه اسلامی علمی دراندیشه استاد حسینی 📲پخش زنده در صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی در اینستاگرام 💬 لینک مجازی: https://croom.ir/b/qfa-jga-uyy-suf @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای همایش گام دوم انقلاب از نگاه قرآن و حدیث ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ 🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان از آنجا آغاز شد که... دو دقیقه با وقتی از یا میگوییم به این نکات توجه کنید اینکه تحلیل مسائل اقتصادی در دنیا بر اساس آن چیزهای قشنگی که در کتب اقتصادی نوشته شده است یک تحلیل کودکانه است. مسائل اقتصاد سیاسی را نمیتوان با ماشین حساب تحلیل کرد 💠 @h_abasifar
آدام اسمیت و اندیشه «تجارت آزاد استعماری»، تحلیل انتقادی خاستگاه تاریخی نضج یک ایده مغفول نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان محمدرضا رضی بهابادی 1 داوود منظور 2 https://ies.journals.isu.ac.ir/article_76057.html
💢کل‌نگری اسلامی ...💢 🔹در گروهی از فرهیختگان گفته شد که یکی از اساتید علوم انسانی معتقد است که نگاه سیستمی و کل نگری، اساساً سکولار است و ما در سنت فکری خودمان چنین رویکردی نداریم. 🔹متن زیر در پاسخ به این ادعا در همان گروه نوشته شد که با اندکی تغییر تقدیم می گردد:👇 ◼️نگاه مجموعه نگر و کل نگر، به نحوه های متعددی در سنت منطقی و فلسفی ما سابقه دارد. ➖ هم در نگاه فلسفه مشاء، هم در نگاه حکمت متعالیه و هم در نگاه عرفانی، منظرهای کل گرایانه متعددی وجود دارد که متاسفانه خوب منقح نشده و مرز آنها با یکدیگر و حتی با نگاه سیستمی مدرن روشن نشده است. ➖به عنوان مثال، ما در تفکر مشایی با جوهر جسمانی مواجه هستیم که اساسا منتجه ی ترکیب دو جوهر صورت و ماده است؛ ترکیب یک جوهر بالفعل و یک جوهر بالقوه و یا حتی در ذهن، ما مفهومی داریم به نام «نوع» که در نگاه مشهور (به غیر از نگاه علامه طباطبایی)، حاصل ترکیب دو مفهوم جوهر و عرض است که یکی «مبهم» است و دیگری «متحصل». ➖همچنین ما در حکمت متعالیه بعد از تشکیک، اثبات یک «واحد مشکک و ذومراتب» می کنیم. این نگاه نوعی وحدت و کثرت توأمان را توضیح می دهد که کاملا متفاوت با نگاه هگلی و همچنین نگاه های سیستمی و کل گرایانه نیمه دوم قرن بیستم است. ➖هم در حکمت متعالیه و هم در عرفان موارد متعدد دیگری نیز از نگاه کل نگرانه وجود دارد که لازم است که نسبت آن با نگاه کلی نگرانه تحلیل شود، مانند قاعده «بسیط الحقیقه ». ➖اینها همه غیر از تصریحاتی است که خود بوعلی در مقاله پنجم و فصل دوم الهیات شفا تحت عنوان «فی کیفیة کون الکلیة للطبایع الکلیة و اتمام القول فی ذلک و فی الفرق بین الکل و الجزء، الکلی و الجزئی» دارد: 👇 «و إذ قد عرفنا هذه الأشياء فقد، سهل لنا الفرق بين الكل و الجزء و بين الكلي و الجزئي، و ذلك أن الكل من حيث هو كل يكون موجودا في الأشياء، و أما الكلي من حيث هو كلي فليس موجودا إلا في التصور. و أيضا الكل يعد بأجزائه‏ و يكون كل جزء داخلا في قوامه، و أما الكلي فإنه لا يعد بأجزائه، و لا أيضا الجزئيات داخلة في قوامه. و أيضا فإن طبيعة الكل لا تقوم الأجزاء التي فيه، بل يتقوم منها، و أما طبيعة الكلي‏ فإنها تقوم الأجزاء التي‏ فيه. و كذلك‏ فإن طبيعة الكل لا تصير جزءا من أجزائه البتة، و أما طبيعة الكلي فإنها جزء من طبيعة الجزئيات لأنها إما الأنواع فتقوم من طبائع الكليين أعني الجنس و الفصل، و إما الأشخاص فتتقوم‏ من طبيعة الكليات كلها و من طبيعة الأعراض التي تكتنفها مع المادة. و أيضا فإن الكل لا يكون كلا لكل جزء وحده و لو انفرد، و الكلي يكون كليا محمولا على‏ كل جزئي‏. و أيضا فإن أجزاء كل كل متناهية، و ليس أجزاء كل كلي متناهية. و أيضا الكل يحتاج، إلى أن تحضره أجزاؤه معا، و الكلي‏ لا يحتاج إلى أن تحضره أجزاؤه معا. و قد يمكنك أن تجد فروقا أيضا غير هذه فتعلم أن الكل غير الكلي‏.» ◼️مرحوم سیدمنیرالدین حسینی نیز اوائل دهه شصت به بررسی منطق کل نگری و سیستمی ورود پیدا کرده است. ➖ شروع این توجه از پرداختن به مقوله صورت می گیرد. ➖مدعای آن زمان مرحوم حسینی آن است که در مقام امتثال احکام کلی شرعی، نمی توان از شیوه «انطباق کلی بر فرد» استفاده کرد و ما در مقام عمل، ناگزیر از برخورداری از «منطق نظام سازی یا کل‌سازی» هستیم. همین امر موجب شد که به مطالعه انتقادی نگاه های سیستمی غرب به بپردازد. حاصل این تلاش، این تحلیل بود که نگاه سیستمی از دو منشاء می تواند متأثر از نگاه های غیر دینی شود و تفکر سیستمی را مادی گرایانه کند. این دو منشاء، عبارتند بود از 1ـ که از ناحیه نظام ارزشی و مطلوبیتهای محقق سرچشمه می گیرد و 2ـ که از نظام فکری و هستی شناسیِ محقق نشأت می گیرد و توضیح نوع نسبت‌ها و نظام نسبتهای متغیرهای مختلف یک فرآیند و ترکیب را میدهد. ➖گزارش خوبی از تحلیل های دهه شصت مرحوم حسینی در مقدمه کتاب «درآمدی بر نظامهای اقتصادی» که تقریر درسهای دهه شصت دکتر مسعود درخشان است➖، آمده است. ➖همچنین جناب آقای پیروزمند حدود بیست سال پیش، مقاله ای نوشته بودند تحت عنوان «نقدی بر نگرشهای سیستمی» که نمی دونم کجا چاپ شده است. ➖همچنین جناب آقای مهندس سید جعفر مرعشی کتابی را چند سال پیش با همکاری چند نفر دیگر تحت عنوان «تفکر سیستمی» منتشر کردند که فصل آخرش گزارشی از نگاه های مرحوم حسینی الهاشمی به تفکر سیستمی است. ➖البته این تلقی ها، بعد و در ضمن مباحث فلسفی مرحوم حسینی ارتقاء یافت و به مواجهه و نقد ریشه های فلسفی و منطقی تفکر مدرن منتهی شد که گزارش آن را می توانید از دوستان گروه فلسفه فرهنگستان طلب کنید.
ادامه مطلب کل‌نگری اسلامی ... 2 از 2👆 ◼️چندسال پیش طرحی را در فصلنامه صدرا تحت عنوان «ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی» ارائه کردم و چند مصاحبه و یادداشت خوب هم از آقایان امینی نژاد و برنجکار، فیروزجاهی، متقیان هم تهیه شد تا بتوانیم ادبیات تخصصی خوبی در لایه های فلسفی نگاه کل نگرانه دست و پا کنیم که متأسفانه در ابتدا خیلی این طرح تحویل گرفته نشد و زمانی مورد تأکید سردبیر و بزرگواران دیگر قرار گرفته بود که حقیر دیگر درگیر کاری دیگر شده بودم! امروز نیز همچنان معتقدم که جای کار بسیاری در ریشه های فلسفی و منطقی کل نگری و کلی نگری و نسبت این دو وجود دارد که می تواند در نحوه جریان فلسفی در علوم پایین دست خود به شدت مؤثر باشد ...🌺🌺🌺 ◼️ در ادامه کنداکتوری که برای این پرونده در سال 96 فراهم شده بود، به پیوست تقدیم می گردد:👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/524
کنداکتور کل نگری ـ پیش نویس 4 .pdf
149K
💢کنداکتور پرونده‌ی ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی بخشی از متن:👇 مسئله را می توان هم نقطه مقابل دانست و هم نقطه مقابل . کلی‌نگری، رابطه ذهن و خارج را کلی و فرد (مفهوم و مصداق) می پندارد. در این تحلیل افراد یک کلی در خارج، حقیقتاً وحدت ندارند و وحدت آنها صرفاً مفهومی و ذهنی است. در شناخت کلی نگرانه، دغدغه اصلی یافت مناط صدق در افراد برای اتصاف به کلی است، هرچند دغدغه ای برای توضیح رابطه خارجی افراد یک کلی یا افراد کلی‌های مختلف را ندارد . جزئی‌نگری در تحلیل خود، از رابطه کلی و فرد بهره نمی گیرد، بلکه تلاش میکند امور خارجی را به عنوان یک پدیده مرکب، پیچیده و ذواجزاء، به اجزاء خود خُرد کرده و تجزیه و آنالیز نماید تا از این طریق بتواند حکم مرکب خارجی را به دست آورد. در مقابل این کلی نگری و جزء نگری، کل نگری وجود دارد که نه خارج را کلیات تحقق یافته در ضمن افراد می داند و نه اینکه برای شناسایی امر خارجی قابل به تجزیه و آنالیز اجزاء آن است، بلکه معتقد است که امور خارجی در عین برخورداری از کثرت و تعدد، دارای وحدت و انسجامی ورای إجزاء نیز می باشد که درک این وحدت و انسجام نه با کلی‌نگری میسور است و نه با جزء‌نگری اصطیاد می شود. به تعبیر دیگر، کل نگری، رهیافت و نگرشی برای ملاحظه‌ی هم‌زمان کثرت و وحدت پدیده هاست؛ رهیافتی که به اندیشمند امکان می‌دهد در عین ملاحظه کثرات و اجزاء یک پدیده، آن را خلاصه در این کثرات نکند و برای همه آن‌ها، هویتی یکپارچه و حقیقی فرض نماید. https://eitaa.com/alimohammadi1389/526