هدایت شده از Mjir
درباره لایحه تعطیلی شنبه.
#لایحه
#شنبه
#یوم_السبت
#یوم_سبت
#زمان
#خیانت
https://ble.ir/esmaeil851
https://t.me/esmaeil851
اینجور موقع ها جوونها امروزی چی میگن: اعتماد به نفست نمیدونم چی چی...؟؟!!!
بدون تفاهم و تلاش برای ایجاد تفاهم با دوستانت، به دل انتخابات بزنی و نسخه بدی و شلوغ کنی و طرحت با بانیان وضع موجود حداکثر شباهت را داشته باشد و...
بعد همه را هم متهم کنی به خریت و بلاهت...
اگه سودای سیاست داریم، باید صبر و متانت و آرامش برای انتقال حرفهامون به مخاطب های متنوع آن را هم داشته باشیم.
فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ ۖ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِي الأَمرِ ۖ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُتَوَكِّلينَ﴿آل عمران ۱۵۹﴾
به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [= مردم] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده میشدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.
@social_theory
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
🖇سلسه نشستهای تاریخ سلطه
📌باز خوانی وقایع قرن 19 به روایت اریک هابسباوم
✔️با ارائه: استاد اشکان شاه محمدی
⌛️ زمان : یکشنبه، 30 اردیبهشت1403
🕰 ساعت: 13 الی 15
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔸دبیرخانه هویت ایرانی اسلامی
🔸مرکز علوم نوین اسلامی (معنا)
🌐 @maana_hamandishi
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🖇سلسه نشستهای تاریخ سلطه 📌باز خوانی وقایع قرن 19 به روایت اریک هابسباوم ✔️با ارائه: استاد اشکان شا
ان شا الله خودم شاگرد اول کلاس اقای شاه محمدی خواهم بود...
استاد فلاح چقدر خوب شرایط را توصیف کردند! این زاویه دیدها و جمع بندی ها، از نان شب برای ما واجب تر است!
کثرالله امثاله..
@social_theory
هدایت شده از تلک الایام
و کیف تصبر علی ما لم تحط به خُبرا...
.
اخبار بی خبری...
@telkalayyam
سفرت به خیر اما، تو و دوستی خدا را
چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی
به شکوفه ها، به باران، برسان سلام ما را
@social_theory
#شهید_رئیسی صندلی ریاست جمهوری اسلامی ایران را برای همه کسانی که بعد او بیایند #صندلی_داغ کرد. چه کسی توان این همه #پرکاری و دلبستگی به #محرومین، در عین #تواضع را دارد که پایانش #شهادت باشد؟
این شهادت از اینجا به بعدِ قصه بلند و حماسی انقلاب اسلامی را بسیار خواندنی تر کرد.
🆔 @social_theory
🔴برای ایران چهارم؛ برای رویای سه هزارساله ی سرزمین میانه
🖌حسین مهدیزاده
1️⃣ از 2️⃣
🔻#ایران اسم #اولین ملتی است که در تاریخ بشر شکل گرفته است و به این ایران، ایران بزرگ یا بقول اروپایی ها پرشیا یا همان #ایرانشهر و یا حتی شهر خالی می گفتند. زند (قبیله) ها و ویس (دهکده) های زیادی که بین هزار تا چند هزار سال قبل از این، در سرزمین های ایران بزرگ زندگی میکردند، حدود 2500 سال قبل، نمی دانیم که به چه دلیلی، سرجمع پذیرفتند که به جای اینکه هر کدام یک شهر باشند، یک واحد یکپارچه باشند و هر کدام از این مدنیت ها، شهربانی و #ساتراپی درون آن قدرت مرکزی باشند!
🔻من هنوز متوجه نشدم که چرا این مدنیت ها با هم #یکپارچه شدند!؟ البته می فهمم که هیچ وقت زور برای یکپارچگی به این طولانی و عمق که برای ایرانیت رخ داده است کافی نیست، چه اینکه وقتی پس از 200 سال #اسکندر مقدونی این نظام را متلاشی کرد، این مردم بین هفتصد تا هزار سال دوباره تلاش کردند تا دوباره در دوره #خسروپرویز یکپارچه شوند و البته اینبار این طرح از درون شکست خورد چرا که فرهنگ ایرانی دوره میانه برای وحدت بخشی کم مایه بود.
🔻اما برویم سراغ سوالهای اصلی تر؛ ایران از کجا تا کجاست؟ وقتی می گوییم ایران، می دانید ایران کجاست و به کجا اَنیران گفته میشده؟ خیلی خلاصه جواب می دهم، ایران، از جلگه های رود سند شروع میشده و بعد در سرزمین های بین پنج دریای عمان، خزر، سیاه، مدیترانه و سرخ عمق پیدا می کرده و تا شمال آفریقا، یعنی مصر و جلگه رود نیل هم ادامه پیدا می کرده.
🔅ما تا به امروز سه بار ایران ساخته ایم:
1️⃣ایران اول به پایتختی زاگرس تا شوش تا مدائن تاسیس شد.
2️⃣ایران دوم یا همان ایران معروف به دوره میانه، ایرانی است که پس از حمله اسکندر هزار سال تلاش کرد تا مجددا همه این جغرافیای آرزومند را دور هم جمع کند، این تلاش به نخبگی #پارت و #پَهلَو ممکن شد و #خراسان بود که پایتخت فرهنگی ما شد.
#فردوسی پس از شکست این تلاش، شاهنامه و #شهرنامه باقی مانده از این دوره را به نظم درآورد. یادتان هست که #اَنیران شاهنامه فردوسی که دشمن اصلی رستم بود کجا بود؟ بله! #توران.
توران همان آسیای میانه است که مشکل ما ایرانیان با آنها این است که #دیوپرست هستند. دیو و دئوس و ذئوس از یک ریشه هستند و ما با آن بت پرستی که در شرق و غرب عالم در جریان بود مخالف بودیم.
البته توران در دور سومی که مردم این منطقه یک دست شدند به ما پیوست!
🔻اما یک دقتی کنید که این ایران بزرگ #امروز اسمش چیست؟ آیا هنوز هم هویت مشترکی دارد؟
اروپایی های استثمارگر، که خود را نقطه پرگار عالم می دانستند، همه ما را خاور یعنی شرق نامیدند و آمریکا را باختر و غرب. اما اگر به جغرافیای انسانی کره زمین نگاه کنید، واقعیت این است که دقیقا این منطقه ای که از آن حرف زدیم، «سرزمین های میانه» جغرافیای انسانی است!
🔻اینجا میانه شرق و غرب است، اینجا میانه شمال و جنوب است! اینجا تنها یک اسم دارد: #میانه، #وسط بدون هیچ پسوند و پیشوندی!
به یک معنای استعاری، همینها هستند که #امت وسط هستند و #شاهد زندگی شرق و غرب و شمال و جنوب!
و اگر شاهد صادق و #دادگری باشیم، می توانیم راوی درستی ها و ارزشمندی های همه طرفین برای همدیگر باشیم. می توانیم واسطه شویم تا همه با هم مراوده و تعامل و معامله خیرخواهانه کنند!
🔻اینجا تنها جایی است که اگر قبول کند و #اخلاق و نگاه درستی را انتخاب کند، می تواند رابطه شرق و غرب و شمال و جنوب عالم را تراز کند. اینجا جایی است که می تواند آن تعادلی را که عدل است و منافع کسی را بر دیگری ترجیح نمی دهد، را به جهانیان معرفی کند. بقیه اگر بخواهند هم #نمی_توانند چنین باشند!
بقیه خودشان یک کفه ترازو هستند و کی، کفه می تواند تراز بشود؟ چه شرق و چه غرب، اگر بخواهند نقش تراز را بازی کنند، منافع شان را تحمیل خواهند کرد.
3️⃣ اگر خوب دقت کنید ایران بزرگ، همین سرزمین میانه و وسط، در دور سوم نامش شده است جهان اسلام! اگر از کلیت این سرزمین سوال کنید، باید به کلیت جغرافیای آن نگاه کنید. این کلیت بیش از هزار و چهارصد سال است که اسمش سرزمین اسلام است و شدیدا هم فرهنگ اسلام را پذیرفته!
تازه اسلام، توران را هم مسلمان کرده! چقدر ما ایرانیان با تورانیانِ «دیوپرست» جنگیدیم و موفق نشدیم و نشد که نشد! می دانید که ما ایرانیان، تازی ها را جزء خودمان می دانستیم، و پس از اینکه #جمشید فرّه ایزدی را از دست داد، تازی هایمان به قدرت رسیدند، اما توران، دیگری و دشمن ما بود. مشکل توران بود! اما دور سوم و در دور اسلام توران و حتی شبه جزیره هم راه درست و جای خود را پیدا کردند و به این یکپارچگی بزرگ پیوستند!
📌 لینک قسمت دوم:
https://eitaa.com/social_theory/2454
🆔 @social_theory
🔴برای ایران چهارم؛ برای رویای سه هزارساله ی سرزمین میانه
🖌حسین مهدیزاده
2⃣ از 2⃣
🔻شوربختانه، اسلام به دست #خلافت افتاد؛ معنایی از جنس همان چیزی که ما ایرانیان آن را غلط و ظلم یافته بودیم و به خاطر همین نیز از #ساسانیان دل کنده بودیم و دروازه شهرهایمان را به سوی تازی هایمان باز کرده بودیم و شاید داستان پناه بردن از جمشیدی که فره ایزدی را از دست داده، به #ضحاک شاه تازی، استعاره همین تجربه تلخ تاریخی باشد.
🔻ما ساکنین سرزمین های شرقی تر که پهلوانان -عناصر فرهنگی دوران دوم- در میان ما بودند، با خلافت سر ناسازگاری گذاشتیم و کم کم راه #اهلبیت پیامبر اسلام را برگزیدیم!
بقیه سرزمینها اما، کم کم ایران را فراموش کردند، مرکزی ها و غربی ها، حتی عرب شدند! شام و مصر را نگاه کنید! اینها برای خودشان هویت تمدنی در دوران باستان داشتند، اما حالا عرب هستند و استیلای خلافت را پذیرفتند، چنانچه سابقا در مقابل #فرعون ها هم مقاومت نکرده بودند و تسلیم شده بودند!
4⃣حالا بعد از دو هزار و پانصد سال از شروع ایران و هزار و چهارصد و پنجاه سال از اسلام، یک #ایران_چهارمی، یک اسلام دیگری، یک کورسویی از رفتار مشترک بین ساکنین سرزمین های میانه دوباره در حال رخ نمایان کردن است.
این بار، این احیاء، زنده به افکار و ایده سیاسی و اجتماعی و مجاهدت و پهلوانی و ایثار همین طرفداران اهلبیت است که می خواهند به سبک ولایت و فتوت و اخوت -البته با نسخه و نقشه و طرح و شریعتی که از اهلبیت یاد گرفته اند، در یکی از پیچیده ترین دوران های جامعه پردازی تاریخ بشر، دوباره #رویای_سرزمین_های_میانه را احیا کنند و روایت مشترکی برای این مردم از هم گسیخته و ناامید و به استثمار رفته توسط غربیان و شرقیان ایجاد کنند!
لابد می پرسید با کدام شواهدی دفعتاً چنین ادعای غریب می کنی؟!
چون دارم با این دو چشم کوچکم چیزهای بزرگ و باور نکردنی می بینم!
می بینم که یک خراسانی و سیستانی و سِندی، به فرمان یک زاگرسی برای نجات کنعانیهای اسیر شده به دست صلیبی ها در بیت مقدِس، در کنار مدیترانه، جهاد می کنند! یک کارمانیایی، برای نجات بین النهرینی ها در بغداد کشته می شود! یک یمنی از باب المندب، برای نجات مسلمانان بیت مقدِس، تجارت غرب و شرق را به گرو میگیرد، بلکه در اقیانوس هند، کشتی رومی های صلیبی را با موشک غرق میکند!
🔻و امروز هم از شبه قاره هند، تا توران تا قفقاز تا کنار مدیترانه، برای شهادت #رئیس پارت و پارس و ماد عزای عمومی اعلام کرده اند!
🔻 این نشانه های غریب، نشانه های چیست اگر نشانه های احیاء چهارم نیست!؟
اینها نشانه های #هلال_شیعی و احیاء #امپراتوری_پرشیا نیست! کسانی که چنین می گویند، آگاهانه دروغ می گویند تا حقیقت مخفی شود!
اینها رویاشان ایرانی تر نیست از آنهایی که #شیر_و_خورشید را می پرستند و انتخاب هزار و چهارصد سال اخیر ایرانیان و ساکنین سرزمین میانه را «انتخابی در پرانتز» معرفی می کنند؟
اینها ایرانی تر نیستند از کسانی که در سرزمینهای میانه، سودای غربی شدن و شرقی شدن دارند و فرش قرمز زیر پای آنها پهن می کنند و در مقابل، ساتراپی های ایران و ایالت های اسلامی را با نژادپرستانه ترین تعابیر، عقب مانده و دشمن خطاب می کنند و با آنها رفاقت نمیکنند؟! دشمن بودن آنها واضح نیست؟!
🔆ایران چهارم، اینبار با مشارکت همه شهربانی هایش، در حال تولد است! همان «بعثت الاسلام من جدیدٍ»! همان «امت وسط»! همان «سرزمین های افسانه ای میانه»! همانی که هنوز فقط می دانیم که با مقاومت و «نه شرقی، نه غربی» در حال آغاز شدن است!
اینها نشانه های غریب یک تولد نیست؟!
📌 لینک قسمت اول
https://eitaa.com/social_theory/2453
🆔 @social_theory
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 ما باید در نجات زمین نقشآفرین باشیم!
🔴 اولین دوره رایگان آشنایی با اقداماتی برای «نجات زمین»
💎 الگویی برای حل مشکلات:
✔️ محیط زیست
✔️ سیل و خشکسالی
✔️ پوشش گیاهی و درخت
✔️ فاضلاب، پسماند و زباله
آخرین تلاشها برای حفظ زمین و تداوم چرخهٔ حیات!
🗓 زمان برگزاری: ۱۲ تا ۳۱ خرداد
📱 بهصورت مجازی (آفلاین)؛ با امکان شرکت از سراسر کشور
⏱ بهصورت فشرده در ۳ ساعت
👨🎓 همراه با اعطای گواهی پایان دوره
✅ برای ثبتنام به شناسه زیر در ایتا پیام دهید👇
@shipaa_admin
⏳ مهلت ثبتنام: ۱۱ خرداد ماه
🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇
https://eitaa.com/shipaa
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
Invitation.pdf
118.8K
📃 نامه ای به محضر حضرات آیات اعرافی، اراکی و میرباقری
▫️مسیری که از امروز تا قله باقی مانده و باید پیمود، نصب نرم افزار اسلامی روی سختافزارهایی است که در این مدت به دست آوردهایم. چه، اگر روی سختافزارهای خود، نظامات فکری منبعث از تمدن غرب را نصب کنیم، خروجیاش، بلاتردید یک انسان مطلوب غربی خواهد بود، نه یک انسان مطلوب اسلامی.
▫️در افق تمدنی انقلاب اسلامی، ساحات مختلف حیات بشری، صوری دارند که در طول 45 سال گذشته با اهتمام نخبگان حوزوی و دانشگاهی، بخشی طراحی شدهاند و بخشی فرآیند تکوین خود را طی میکنند. لکن آنچه تحصیل شده، آنگونه که باید در دستور کار ساختارهای اجرایی کشور قرار نگرفته است.
▫️برای رقم زدن این تحول اساسی، کشور نیازمند شخصیتی در راس قوه مجریه است که ضمن شناخت دقیق نسخههای سرمایهداری، به نسخههای برآمده از انقلاب اسلامی اشراف و اعتقاد راسخ داشته باشد و با شجاعت و درایت درصدد اجرای آنها برآید.
▫️برخلاف آنچه معمول و رایج شده، مقام ریاست جمهوری مقام اجرا به معنی پیمانکاری نیست؛ چه، اساسا دولت طبق سیاست های کلی اصل 44 از فعالیتهای پیمانکاری منع شده است! مقام ریاست جمهوری، مقام طراحی و تشخیص و تصمیم است و لذا فردی با این مختصات باید در راس قوه مجریه قرار گیرد.
▫️به همین جهت، به عنوان شاگردی کوچک در مکتب انقلاب اسلامی، از شما بزرگواران که عمری را صرف مبارزه فکری با نظام سرمایهداری و طراحی نظامات اسلامی کردهاید، تمنا دارم پا به عرصه بگذارید و در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، داوطلب شوید. ما نیازمند بازگشت فضیلت به عرصه رقابت هستیم.
@syjebraily
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
📃 نامه ای به محضر حضرات آیات اعرافی، اراکی و میرباقری ▫️مسیری که از امروز تا قله باقی مانده و باید
بسه تعالی
هر انتخاباتی سایه هایی از اسامی بزرگ بر سرش دارد که البته کاندیدا هم نمی شوند اما آن سایه ها، در رنگ نهایی انتخابات و منتخب و ماموریتش موثر می شوند. قد بلند شهید جمهور آیت الله رئیسی اولین سایه بلندی است که بر این انتخابات سایه افکنده.
از سوی دیگر بلندنظری این شهید بزرگوار، بعد از سالها، فاصله قم و تهران را کم کرده و از همان ساعات اولیه آرام گرفتن بدن رئیس جمهور شهید، از سوی کنشگران سیاسی تهران، پیامهایی مبنی بر دعوت از علمای قم، به گوش رسید.
موجهای توئیتری این دعوت ها هم نشان می دهد که بدنه انقلابی با اعتماد و امیدواری به این دعوتها نگاه می کنند و احساس می کنند که ردا و کفش شهید جمهور، بیش از هر کسی بر قامت علمای دین برازنده است.
فارغ از اینکه فکر می کنم تاکنون معلوم شده است که علمای قم، قصد حضور در پاستور را ندارند، اما این امید مجدد به حوزه را نباید بی جواب گذاشت و علمای اعلام و طلاب عزیز باید با گامی بلندتر در #تبیین آنچه رئیس چهاردهم جمهور به سوی آن برود نقش آفرینی کنند.
این روزها از حوزه توقع نمی رود که فقط از یک نامزد حمایت کند. به شکرانه این رجوع مجدد، حوزه علمیه باید در کشف ماموریت های دولت جدید برای مردمی شدن واقعی تر نظام، برای انسانی تر شدن اقتصاد کشور، برای صف بندی کردن با سرمایه سالاری داخلی و خارجی، برای مبارزه با سرکوب دانش و صنعت توسط خام فروشهای نوکیسه، برای احیاء کرامت کارگر و معلم و...
برای برادرانه تر شدن روابط، بین دلبستگان به آرمان امت اسلامی، مقتدر تر شدن جبهه مقاومت در مقابل با غده سرطانی اسرائیل... برای رسیدن به دولتی مقتدر که حرفش حرف باشد و موشک حامی کودکان فلسطینش با بورس و دلار وطلا تهدید و سرکوب نشود.... باید حرفهای واضح تری بزند.
حوزه به پشتوانه خون شهید جمهور و اخلاق بی نهایت او، باید اخلاق فاسدی که از سال 88 بر انتخابات های کشور حاکم شد و جامعه را دو شقه کرد را اصلاح کند. برای این کار خیلی باید دوندگی کرد، و همه طلاب می دانند که به جای اینکه سودای پاستور رفتن بزرگان حوزه را در سر داشته باشند، باید به فکر طرح هایی درست و کارآمد برای همان تحول آفرینی باشد که رهبر معظم انقلاب در 21 اردیبهشت 1400 یعنی یکماه قبل از انتخاب شهید جمهور به آن تاکید کردند.
به عنوان یک طلبه کوچک و تماشاچی، بر روح شهید جمهور عزیز درود می فرستم که چنین آبرویی را مجددا به حوزه و طلاب با اخلاص و کم توقع آن بخشید. و صد امید که علما و طلاب ما این فرصت را مغتنم بشمارند و با اخلاص تمام آن را در خدمت اسلام هزینه کنند و از روح این شهید عزیز در این راه مدد بگیرند.
حسین مهدیزاده
7 خرداد 1403
🆔 @social_theory
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
🔸سلسله نشستهای ایران آینده🔸
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔍 دولت فردا و الگوی سیاستورزی شهید
📍 نشست حضوری
🗓 سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳
⏱ ساعت: ۱۵ الی ۱۹
📍قـــــم ، بلوار نیایش
سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
📌پخش از طریق:
🌐 www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🔸سلسله نشستهای ایران آینده🔸 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔍 دولت فردا و الگوی سیاستورزی شهید 📍 نشست حضوری 🗓
در میان این سخنرانی ها، نکته ای که اقای دکتر ساجدیان در ذهن دارند و ظاهرا قرار است همآن را بیان کنند، بیش از همه حرفهایی که در این مدت درباره #دولت شهید رئیسی شنیدم برایم جذاب بود.
به همین دلیل از برگزار کندگان این جلسه خواستم که به جای بنده ایشون را دعوت کنند چون حرفی بالاتر از ایده ایشون برای گفتن ندارم. اگر توانستید گوش بدهید، اگرچه من نیز فایل صوتی آن را بازنشر خواهم داد.
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
6- ساجدیان.mp3
4.93M
🔸نشستهای ایران آینده🔸
دولت فردا و الگوی سیاست ورزی شهید
🎙حمید ساجدیان
📍دولت کارآمد و ضرورت نیروی سوم
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#ایران_آینده
#دولت_مقاومت_ملت_توقف_ناپذیر
#آیت_الله_شهید_رئیسی
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بام برشدهام تشنه، با صدای بریده
اذان به وقت گلوی بریدۀ تو بگویم
هزار مرتبه آتش شدم نشد که غروبی
ز خیمههای به آتش کشیدۀ تو بگویم
#لایوم_کیومک_یااباعبدالله
#علیرضا_قزوه
🆔 @social_theory
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🔴در ایام انتخابات؛ فصل بهار سیاست ایران چکار کنیم؟
📝 حسین مهدی زاده
1️⃣ از 2️⃣
واضح است که ایام انتخابات برای باشگاه مشاغل وابسته به رای مردم، فصل کار و کوشش و فصل درو کردن محصول است. اما بارها دیده ایم که بزرگترها می گویند که انتخابات روز مردم است. همین دو سال پیش، وقتی رهبر انقلاب پای صندوق رای آمدند، فرمودند که «روز انتخابات، روز ملّت ایران است. امروز میداندار و صحنهگردان اصلی مردمند.»
❓یادم هست که در آن ایام فکر می کردم که آیا در ایام انتخابات من چه میدان داری جدیدی را تجربه می کنم؟من که شغلم از جنس قدرت سیاسی نیست و در نظام اداری کشور کار نمی کنم، چنین تصوری از بودن در انتخابات دارم؟به عنوان یک انسان تحصیل کرده حوزه و متعلق به دانش های انسانی و فرهنگی، آیا واقعا در این روز و ایام بیشتر احساس میدان داری می کنم؟
✅ ایام انتخابات، ما یک دستگاه عظیم مشارکت اجتماعی شکل میگیرد برای تعیین تکیف آن بخش از نظام مدیریت و دیوان کشور که باید با تفاهم ملت انتخاب شوند. از این جهت یک انسان روستایی هم مجبور است به پست ریاست جمهوری و نماینده مجلس و خبرگان رهبری و... فکر کند. به این ترتیب، در این ایام مردم آگاهی های اجتماعی و سیاسی و کلان خود را انبارگردانی کنند و از آنها یک گردگیری مختصر می کنند چرا که این ایام هوا برای فکر سیاسی و اجتماعی بهاری و مساعد است!
اما با خودم حساب می کردم که واقعا کسی مثل من در طول سال، از طریق حسابهای کاربری فضای مجازی، از طریق جلسات کارشناسی که دعوت می شوم، از طریق نظراتی که از من دیده می شود، بر نهاد حکمرانی بیشتر اثر می گذارد تا این یک ماه فشرده و پر استرس و پر شعار؟
اگر حال شما هم در این یک ماه مثل من است، پس اشتغال شما هم از جنس فرهنگ و دانش های انسانی و اجتماعی است و این یک مشکل طبیعی در میان ماست! فرهنگ و علم، اموری آرام و کند هستند و انتخابات، پدیده ای تند و پرسرعت و دفعی؛ و ما را چکار با این پدیده شلوغ!
البته بخشی از علوم انسانی مدرن که تکنیک های برندسازی سیاسی و بازاریابی رای و جنگ های روانی و مدیریت ناخودآگاه مردم را آموخته اند، در این ایام سرشان خیلی هم شلوغ است. اما بقیه ما در ایام انتخابات احساس غریبی می کنیم! جامعه عجله دارد و حوصله شنیدن ندارد و باید با یک توییت و یک شعار و یک هیجان، کار را تمام کرد و ما اینکاره نیستیم!
⁉️ پس در ایام انتخابات هیچ ماهی خاصی نیست که ما برای خودمان آن را بگیریم؟ یعنی کاری باشد که کارآیی و ثمره اصلی اش هم برای خود ما و ماموریت فرهنگی و طلبگی و علمی ما باشد؟
✅ پاسخ من همان چیزی است که در بالا نوشتم: این فصل، به اندازه ای که مجبور می شوند چند کلمه با هم درباره سیاست صحبت کنند، به همین اندازه مجبور می شوند به آن فکر کنند و این یعنی هوای اندیشه سیاسی صاف و مساعد است و اگر پروازی بخواهد رخ بدهد، در همین روزها باید باشد.
من در انتخابات خبرگان 94 که چند نفر از اساتیدم کاندیدای خبرگان بودند، برای اولین بار و به سختی دست از غریبی کردن برداشتم و در صحنه رقابت، همراه یکی از اساتیدم یک ماه حاضر شدم. خیلی سخت بود و روزی دوباره خسته می شدم و تصمیم می گرفتم که برگردم به کتابخانه، اما مقاومت کردم تا آخر این صحنه را ببینم.
انتخابات آرام و کم حاشیه خبرگان، صحنه آشتی من با این فناوری اجتماعی بود و ترسم از آن ریخت!
اینگونه بود که به مرور سوال بالا در من متولد شد که من هم می خواهم از این یک ماه سودی ببرم و برای کارهای خودم چیزی جمع کنم. من نیاز به رای و شهرت و رابطه بازی که ابزار دست سیاست مدار است ندارم، پس این یک ماه چه فایده ای برای من دارد؟
اولین بار در انتخابات 1400 به این موضوع، با جرات فکر کردم که من چه نقشی می توانم در انتخابات داشته باشم، در حالی که این دفعه دیگر من هیچ کاره هستم؟
🔆 توجه به #رویای_اجتماعی_در_بازاریابی_سیاسی در همین ایام برایم جلب توجه کرد، چارچوب مفهومی که در این دو سال و اندی پس از انتخابات 1400 در باره اش بسیار خوانده ام و سر صبر چیزهایی پیدا کردم که هیچ وقت فکرش را هم نمی کردم! اصلا فکرش را نمی کردم که این کلمه ساده و ظاهرا غیر علمی تا این حد در حکمت عملی و علوم اجتماعی ریشه و عقبه و بنیان داشته باشد! به نحوی که از سپیده دمان شکل گیری حکمت عملی بر سر اهیمت آن، منازعات جدی و بنیادینی در جریان بوده و هنوز هم هست!
لینک قسمت دوم یادداشت:
https://eitaa.com/social_theory/2138
🆔 @social_theory