eitaa logo
سیمای هنر و اندیشه/ سُها
2.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
262 ویدیو
101 فایل
🔹️سرای هنر و اندیشه این یک امید معقول است که در نور چراغ هنر و تفکر راهی برای آینده بیابیم... ارتباط با سها: https://eitaa.com/sm_oboodatian آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، خیابان ظهیرالاسلام، کوچه شماره ۳ (شهید حیرت)، بن بست اول سمت راست (شکوفه)
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔹 تولد زیست سیاست 🔹 متن خوانی کتاب "تولد زیست سیاست" 🔹 ارائه‌ی سید رسول فاطمی 📆 دوشنبه‌ها، ساعت ۱۵:۰۰ جلسه ششم، ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ◀️ جلسات حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @soha_sima
. 🔹 گوشِ گران... 🔹 سلسله جلسات گلستان خوانی 📅 دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۰ 🔸 جلسه بیست و نهم ◀️ جلسات حضوری است و امكان شنيدن زنده آن نيز از طريق لينك زير فراهم است https://www.skyroom.online/ch/sohasima/adabiat @soha_sima
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ... هنوز این اتفاق رخ میدهد که دستگاه و سازوکار از کار بیفتد و دنده‌ها در هم گیر کنند. چرا؟ چون متهم خاموش می‌ماند. خاموشی درباره چه؟ درباره شرایط؟ درباره چگونگی پدید آمدن این شرایط؟ درباره علت آنی رویدادها؟ نه اصلاً! متهم از سؤالی طفره میرود که از نگاه دادگاه مدرن حیاتی است، اما از ۱۵۰ سال پیش حسن و هاله عجیبی آن را احاطه کرده است: «تو کی هستی؟» 🎥 برشی از فیلم «Saint Omer 2022» @soha_sima
مایلم صحبت را با بیان خلاصه‌ای از یک مکالمه که روزی در دادگاه های جنایی پاریس انجام شد آغاز کنم. مردی متهم به پنج تجاوز و اقدام به شش تجاوز بین فوریه و ژوئن ۱۹۷۵ در حال محاکمه بود. متهم خیلی به ندرت سخن می‌گفت.‌ پرسش‌های قاضی رئیس جلسه به این شرح بود: «آیا سعی کردی به پرونده خودت فکر کنی؟» سکوت «چرا در سن بیست و دو سالگی این چنین تمایلات خشونت باری بر تو چیره شده است؟ باید سعی کنی خودت را تحلیل کنی. کلید اعمالت در دست خودت قرار دارد. رفتارت را توضیح بده» سکوت کمی بعد یکی از اعضای هیأت منصفه فضا را در دست می‌گیرد و فریاد می‌زند به خاطر خدا، از خودت دفاع کن! ... هنوز این اتفاق رخ میدهد که دستگاه و سازوکار از کار بیفتد و دنده‌ها در هم گیر کنند. چرا؟ چون متهم خاموش می‌ماند. خاموشی درباره چه؟ درباره شرایط؟ درباره چگونگی پدید آمدن این شرایط؟ درباره علت آنی رویدادها؟ نه اصلاً! متهم از سؤالی طفره میرود که از نگاه دادگاه مدرن حیاتی است، اما از ۱۵۰ سال پیش حس و حال عجیبی آن را احاطه کرده است: «تو کی هستی؟» و گفتگویی که کمی پیش آن را نقل کردم نشان می‌دهد این برای متهم کفایت نمی‌کند تا در پاسخ به آن سؤال پاسخ دهد، «من مسبب جرایم پیش روی شما هستم، همین! قضاوت کن چون باید این کار را بکنی اگر می‌خواهی مرا محکوم کن» خیلی بیشتر از او انتظار می‌رود. لازم است علاوه بر پذیرش، اعتراف، خودسنجی، تبیین خویشتن، افشای آنچه فرد هست هم رخ دهد. دستگاه جزایی دیگر نمی‌تواند فقط با قانون، یک نقض قانون و یک طرف متخلف ایفای نقش کند. این دستگاه به چیز دیگری نیاز دارد: یک ماده مکمل. قضات و هیأت منصفه، و نیز وکلا، و دادستان عمومی نمی‌توانند در عمل نقش خود را ایفا کنند مگر آنکه با نوع دیگری از گفتمان پشتیبانی شوند، گفتمانی که فرد درباره خودش ارائه می‌دهد یا گفتمانی که وی از طریق اعترافات، خاطرات، افشاگریهای خصوصی و غیره برای دیگران میسر می‌سازد. اگر پیش بیاید که این گفتمان غایب باشد قاضی سخت گیر و سنگدل می‌شود و هیأت منصفه رنجیده‌خاطر. آنها اصرار می‌ورزند، متهم را تحت فشار قرار می‌دهند اما متهم وارد بازی نمی‌شود. او با آن افراد محکومی که بایستی کشان کشان به سمت گیوتین یا صندلی الکتریکی برده شوند چون از راه رفتن خودداری کردند تفاوتی ندارد. آنها باید به واقع خودشان کمی راه بروند، اگر براستی میخواهند اعدام شوند. آنها باید کمی درباره خود حرف بزنند اگر می‌خواهند مورد قضاوت قرار بگیرند.... 🔹 بریده‌ای از سخنرانی «فرد خطرناک» که توسط فوکو در سال 1977 ایراد شده است. برگرفته از کتاب «سیاست و خرد» اثر ، ترجمه‌ی محمدرضا اخلاقی‌منش، نشر مصدق (جامی) @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 🔹 متن خوانی کتاب "تولد زیست سیاست" اثر: 🔹 جلسه ششم، ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ @soha_sima
. در جهان ما که تحقیق و پژوهش به روش فروکاسته شده هرکس در خود می‌تواند به این احساس برسد که می‌تواند یک پژوهشگر یا محقق شود. کار به جایی رسیده است که هوش مصنوعی نیز می‌تواند در ظرف چند دقیقه یک پژوهش موفق را به نتیجه برساند. در طول سالیان گذشته و آشنایی حوزه‌های علمیه با روش‌های پژوهشی گمان کردیم با این روش‌ها دیگر رنج تحقیق از دوش ما برداشته شد و با این روش‌ها می‌توان مطالب دینی را دسته بندی کرد و سپس از آنها جمع بندی‌های متفاوت در موضوعات مختلف ارائه کرد. شاید گمان کردیم مطهری شدن آسان است و به مدد این روش‌ها می توان هزاران تحقیق و پژوهش مانند شهید مطهری و ای بسا دقیق تر از آنها تولید کرد. تجربه سال‌های گذشته نشان داد که حقیقت چیز دیگری است. ایام شهادت استاد مطهری فرصتی است تا به راه او بیاندیشیم. به راستی او در چه مواجهه‌ای با اسلام قرار گرفت که توانست صاحب این سخنان عمیق و راهگشا باشد؟ @soha_sima
. 🔹معلم شهید... 🔹 نگاهی به آثار و راه شهید مطهری در مواجهه با اسلام به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری(ره) 📆 سه شنبه دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۰ ◀️ جلسات حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 🔹 مروری بر بیانات رهبر انقلاب با کارگران۱۴۰۲/۰۲/۰۹ 🔹 مقاله کار و سیاست از 📆 یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 معلم شهید... 🔹 نگاهی به آثار و راه شهید مطهری در مواجهه با اسلام به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری(ره) 📆 سه شنبه دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 گوشِ گران... 🔹 سلسله جلسات گلستان خوانی باب سوم؛ در فضیلت قناعت حکایت شمارهٔ دوم 🔹 جلسه بیست و نهم 📅 ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙...قصه‌ شعر... 🔹 مجلس بیست و هفتم؛ 🔹 ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ گفتگوی چهارم کتاب جادوی جاودانگی شعر: عروسک کوکی/ هدیه @soha_sima
. 🔹 مروری بر بیانات رهبر انقلاب با معلمان ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ 📆 امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۰ جلسات حضوری است و امكان شنيدن زنده آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @soha_sima
. 🔹 شعر و دنیای امروز 🔹 گعده گفتگو و متن‌خوانی کتاب؛ 📚 نیست انگاری و شعر معاصر/ اثر: 📆 چهار‌شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ 🔹 جلسه ششم، امروز ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ◀️ جلسات حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @soha_sima
. ... قصه‌ شعر... 🔹 شعر‌خوانی شعرهای شاعران معاصر 🔹 روزهای زوج هفته، از ساعت ۲۲:۰۰ 🔹 مجلس بیست و هشتم؛ 🔹 امشب، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ زنده از طریق رادیو https://www.skyroom.online/ch/sohasima/jirjirak @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 شعر و دنیای امروز 🔹 گعده گفتگو و متن‌خوانی کتاب؛ 📚 نیست انگاری و شعر معاصر/ اثر: 🔹 جلسه ششم، ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 🔹 مروری بر بیانات رهبر انقلاب با معلمان ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ 📆 چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙...قصه‌ شعر... 🔹 مجلس بیست و هشتم؛ 🔹 ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ گفتگوی چهارم کتاب جادوی جاودانگی شعر: دیدار در شب @soha_sima
. ▪️ به مناسبت ایام شهادت و روز معلم 🔹 سه قدم از معلمی گفتگو بر محور؛ اندیشه معلمی در راستای تشکیل هویت نسل جدید 📆 اردیبهشت‌ و خرداد ماه سال ۱۴۰۱ فایل صوتی هر کدام از این جلسات از طریق لینک آن در دسترس است. جلسه اول https://eitaa.com/soha_sima/1397 جلسه دوم https://eitaa.com/soha_sima/1407 جلسه سوم https://eitaa.com/soha_sima/1422 جلسه چهارم https://eitaa.com/soha_sima/1440 جلسه پنجم https://eitaa.com/soha_sima/1442 @soha_sima
. ▪️ به مناسبت ایام شهادت و روز معلم 🔹 معلّمی و بسط شخصیت او در جهان گسترده‌ دانش آموزان  با حضور 📆 ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ لینک فایل صوتی https://eitaa.com/soha_sima/1379 لینک متن مورد بحث در جلسه https://eitaa.com/soha_sima/1378 @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. پرده پرده آنقدر از هم دریدم خویش را تا که تصویری ورای خویش دیدم خویش را خویش خویش من هم اینک از در صلح آمده است بسکه گوش از خلق بستم تا شنیدم خویش را بشنوید| 🎙 تفسیر سوره مبارکه جلسه سوم عنوان:خود را چگونه باید بیندیشیم؟ 📆 شنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ @soha_sima
خود را چگونه باید بیندیشیم؟2.pdf
169K
. از عظمت‌های قرآن آن‌که از طریق کلام الهی، امر بیان‌ ناپذیر، بیان‌پذیر می‌شود و معنا را در ساحات مختلف، بیان‌پذیر می‌نماید تا آنچه را انسان‌ها در راستای جستجوی حقیقت به دنبال آن هستند، بیابند و کسانی معجزه‌بودن قرآن را حتی در الفاظ آن تصدیق می‌کنند که متوجه می‌شوند چگونه آن عالی‌ترین احوال به صورت الفاظی این‌چنین پر محتوا و دارای اشاراتِ متعالی به ظهور آمده. و این‌چنین معنای ذاتی‌بودن بین لفظ و معنا را در قرآن می‌توان فهمید و حتی تجربه کرد. در شعر شاعران ما الفاظ عین معنا نیست. شاعران ما تلاش می‌کنند تا با این اشعار الفاظ را معنی دار کنند. ولی در زبان قرآن ذات الفاظ با معانی آن یکی است و این همان معجزه‌ای است که در قرآن وجود دارد. 📄 خود را چگونه باید بیندیشیم؟ 🔹 تفسیر سوره مبارکه @soha_sima