eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
331 عکس
51 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹فی المدح سیدة النساء سلام الله علیها دختر فکر بکر من، غنچه لب چو واکند از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند طوطی طبع شوخ من گر که شکرشکن شود کام زمانه را پر از شکر جان‌فزا کند بلبل نطق من ز یک نغمه ی عاشقانه ای گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا کند خامه ی مشک‌سای من گر بنگارد این رقم صفحه ی روزگار را مملکت ختا کند مطرب اگر بدین نمط ساز طرب کند گهی دایره ی وجود را جنت دل‌گشا کند منطق من هماره بندد چو نطاق نطق را منطقه ی حروف را منطقه ی‌السما کند شمع فلک بسوزد از آتش غیرت و حسد شاهد معنی من ار جلوه ی دلربا کند نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سبق خاصه دمی‌ که از مسیحانفسی ثنا کند وهم به اوج قدس ناموس اله کی رسد؟ فهم که نعت بانوی خلوت کبریا کند؟ ناطقه ی مرا مگر روح قُدُس کند مدد تا که ثنای حضرت سیده ی‌النسا کند فیض نخست و خاتمه، نور جمال فاطمه چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتها کند صورت شاهد ازل، معنی حسن لم‌یزل وهم چگونه وصف آیینه ی حق‌نما کند؟ مطلع نور ایزدی، مبدأ فیض سرمدی جلوه ی او حکایت از خاتم انبیا کند بسمله ی صحیفه ی فضل و کمال معرفت بلکه گهی تجلی از نقطه ی تحت «با» کند دایره ی شهود را نقطه ی ملتقی بود بلکه سزد که دعوی «لو کشف الغطا» کند حامل سرّ مستسر، حافظ غیب مستتر دانش او احاطه بر دانش ماسوی کند عین معارف و حکم، بحر مکارم و کرم گاه سخا محیط را قطره ی بی‌بها کند لیله ی قدر اولیا، نور نهار اصفیا صبح، جمال او طلوع از افق علا کند بضعه ی سید بشر، ام ائمه ی غرر کیست جز او که همسری با شه لافتی کند؟ وحی نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب قصه ای از مروتش سوره ی «هل اتی» کند دامن کبریای او دسترس خیال، نی پایه ی قدر او بسی پایه به زیر پا کند لوح قدر به دست او، کلک قضا به شست او تا که مشیت الهیه چه اقتضا کند در جبروت حکمران، در ملکوت قهرمان در نشئات «کن‌ فکان» حکم «بما تشا» کند عصمت او حجاب او عفت او نقاب او سرّ قدم حدیث از آن ستر و از آن حیا کند نفخه ی قدس بوی او، جذبه ی انس خوی او منطق او خبر ز «لاینطق عن هوی» کند قبله ی خلق روی او، کعبه ی عشق کوی او چشم امید سوی او، تا به که اعتنا کند بهر کنیزی‌اش بود زهره کمینه مشتری چشمه ی خور شود اگر چشم سوی سها کند «مفتقرا» متاب رو از در او به هیچ سو زآنکه مس وجود را فضه ی او طلا کند 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله): نور ابنتی فاطمة من نور الله وابنتی فاطمة افضل من السماوات والارض ... پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:  نور دخترم فاطمه (علیها السلام) از نور خداست، و دخترم فاطمه (سلام الله علیها) برتر از آسمانها و زمین است . 📚 بحارالانوار ، ج 15، ص 10 @sokhanerfan
🌸 اطلاع از باطن، زن و مرد ندارد علامه حسن زاده آملی در صفحه 243 فص فاطمیه می نویسند : نفس انسانی خواه مرد وخواه زن همین که از کدورات مادی بدر آمد و بذرهای معارف در آن پرورده شده‌است و محاسبت را تاکید و مراقبت را تشدید کرده است، صور ملکی و ملکوتی درآن تمثل می‌یابد و با موجودات آنسویی همدهن و همسخن می‌شود. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
4_6050757919538942456.mp3
6.71M
🔷معنای حدیثی که از حضرت فاطمه سلام الله علیها نقل شده (بهترین چیز برای زن آن است که مردی را نبیند و مردی او را نبیند) چیست؟ 🔸استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan
🔹 اسرار نماز _ ۱ عبادات اسرار و حقایقی دارند. نه تنها عبادات، که همه آنچه در ظاهر می بینیم و همه أشیاء، باطن و ملکوت و خزائنی دارد و هرچه پایین است، تنزل یافته حقایق بالاست. «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (سوره حجر ،۲۱) این آیه شریفه ضابطه و قانون کلی را بیان می‌کند به این مفاد که هر چیزی در مسیر نزول قرار گرفته و دارای حقایق و خزائن برتر نزد خداوند عالم است. در واقع همه أشیاء با اندازه ای مشخص و معلوم از نزد خداوند به نحو تجلی نازل شده اند و یکی از این چیزها همین ارکان، افعال و اذکاری است که در قالب نماز وضع شده و به مسلمانان دستور اقامه آن داده شده است. به همین جهت نماز نه تنها دارای خزینه و باطن بلکه دارای خزائن و بواطن و حقایق است. 📘کتاب آشنایی با آداب و اسرار نماز ، استاد وحید واحدجوان ،ص ۲۱ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۱ حضرت علّامه طباطبایی آیتى بود عظیم؛ نه تنها از نقطه نظر فلسفه و احاطه به تفسیر قرآن كریم، و نه تنها از نقطه نظر فهم احادیث و پى بردن بحاقّ معنى و مراد (چه از روایات اصولیه و چه از روایات فروعیه) و نه تنها از نقطه نظر جامعیت ایشان در سائر علوم و احاطه بعقل و نقل؛ بلكه از نقطه نظر توحید و معارف الهیه و واردات قلبیه، و مكاشفات توحیدیه، و مشاهدات الهیه قدسیه، و مقام تمكین و استقرار جَلَوات ذاتیه در تمام عوالم و زوایاى نفس.  هر كس با ایشان مى‌نشست؛ و زبان خاموش و سكوت مطلق ایشان را مى‌نگریست، مى‌پنداشت كه این مرد در مفكّره خود هیچ ندارد؛ ولى چنان مستغرق انوار الهیه و مشاهدات غیبیه ملكوتیه بودند كه مجال تنازل پیدا نمى‌كردند. 📙کتاب مهر تابان ، علامه سید محمّد حسین حسینىّ طهرانى، ص ۱۹ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _۲  خطّ نستعلیق و شكسته علامه از بهترین و شیواترین خطّ اساتید خطّ بود. گرچه در این اواخر بعلّت كسالت اعصاب و رعشه حاصل در دست، دست تكان داشت و خطّ مرتعش بود ولى جوهره خطّ حكایت از استادى در این فنّ را داشت. علّامه در تشخيص خطهاى قديمى و اساتيد فنّ، استاد بودند و خطهاى معروفين را به طرز بى نظيرى مى‌شناختند. به طوري که در بعضى اوقات، اساتيد خط شناسى به ايشان مراجعه مى‌نمودند و ايشان بدون درنگ مى‌گفتند: اين خطّ مثلًا از فلان است.يکى از اساتيد اهل فنّ خطّ براى ما مى‌گفت: روزى ما مقدار زيادى از خطوط را که نمى‌شناختيم به محضر ايشان برديم و ايشان يک يک را مى‌گفتند که از کيست، و سريعاً کنار مى‌گذاردند. مثلًا مى‌گفتند: اين خطّ از مرحوم درويش است! اين خطّ ميرعماد است! اين خطّ ميرزا غلامرضا کلهر است! اين خطّ احمد نيريزى است، و همچنين تا آخر مجموعه را يکايک سريعاً گفتند و اوراق را روى هم مى‌گذاردند.پس از انجام اين مهمّ ما پرسيديم: بسيار خوب! شما اينطور مبيّن و روشن ساختيد ولى حالا بفرمائيد: به چه دليل اينطور مى‌گوئيد؟! و براى ما چه حجّتى باشد؟! ايشان يکايک از اوراق را برداشتند و شيوه يکايک از اساتيد خطّ را بيان کرده و سپس مى‌فرمودند: اين قطعه داراى اين شيوه و اين خصوصيّات است؛ که اين نيز براى ما بسيار مُعجب بود! 📙کتاب مهر تابان ، علامه سید محمّد حسین حسینىّ طهرانى، ص ۲۰ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
الهی، موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزد و از وی ناگزیر است؛ إنّا لله و إنّا إلیهِ راجِعون. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🌺🌺🌺 آقای عزیز! خانم گرامی! حرف بشنوید. دستورالعمل انسان ساز را «القرآن مأدبه الله» را در متن زندگیتون پیاده کنید وگرنه حسرتی در پیش دارید، آهی از نهادتون بر می آید که جهنم از روی آن «آه» انفعال دارد و خجالت می کشد. حرف بشنوید، برای سنگ و گل، جان و دل را از دست ندهید. دنیا شما رو شکار نکند. روزیِ هر کسی، نعمت هر کسی، سفره هر کسی روی حساب (تقسیم شده هست). حلالتون را حرام نکنید! (قدس سره) 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
13.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هَلْ إِلَیْکَ یَابْنَ أَحْمَدَ سَبِیلٌ فَتُلْقىٰ ؟ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۳۶ استاد محمد مهدی مهندسی • اگر گرفتار برخی از مشکلات اخلاقی هستیم نترسیم، نهراسیم، نگوییم در ما شکل گرفته، ما که نمی‌توانیم. بدترین حالت این است که انسان ناتوانی‌ها را به خودش تلقین بکند. تصمیم بگیریم و مصمم باشیم تا رذائل را از بین ببریم. قطعاً کسی که مصمم است می‌تواند حرکت کند. • در تصمیم‌گیری درباره برطرف کردن رذائل اخلاقی، مسئله را مشکل تلقی نکنیم، مشکل جلوه ندهیم. چقدر لذتبخش است که انسان بگوید برای خدا می‌خواهم غضب نکنم نسبت ‌به همکارم، نسبت ‌به زن و فرزند و شوهرم، نسبت‌ به مجموعه‌ای که در آنجا هستم. • برای علاج غضب، اسباب غضب را باید از بین برد؛ یعنی چیزهایی که موجب پیدایش این صفت در ما می‌شود. • این‌گونه نیست که هر کس عصبانی می‌شود الزاماً مشکل اخلاقی دارد و تنها علت عصبانیت فقط مسائل اخلاقی است. بالاخره بدن انسان هم نقش دارد و مؤثر است. اعصاب هم نقش دارد. ولی عرض ما اینجاست که تمام علت عصبانی شدن و غضبناک شدن را به گردن اعصاب نگذاریم. یعنی همین‌گونه که ما باید به پزشک اعصاب مراجعه کنیم اگر مشکل عصبی داریم، اگر ناراحتی عصبی داریم، باید مسئله را از نظر اخلاقی بررسی کنیم که آیا واقعاً ما مشکل اخلاقی نداریم؟ یعنی هر نوع عصبانیتی و هر نوع پرخاش‌گری و هر نوع غضب آیا الزاماً ریشه جسمانی دارد؟ یا این‌که نه، ریشه‌های اخلاقی و روحی هم دارد و باید آن اسباب و عللی که منشأ پیدایش این اخلاق رذیله است را از بین برد یا کنترل کرد. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۷۴ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
سخن عرفان
🔹 اسرار نماز _ ۱ عبادات اسرار و حقایقی دارند. نه تنها عبادات، که همه آنچه در ظاهر می بینیم و همه أش
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _ ۲ عبادت های شرعی به ویژه نماز در حقیقت نمادها و قالب هایی است که هر کدام به حقایق و اسراری اشاره می کنند. مثل اینکه سازمانی برای خود آرمی را طراحی می کند. به طراح آن آرم وقتی گفته می شود این طرح را توضیح بده، آن طراح توضیح می دهد و می گوید مقصودم از این خط، این است، مقصودم از آن نقطه، آن است، اینجا چرا خط مستقیم کشیدم، آنجا چرا خط منحنی کشیدم، فلان جا چرا چنین و چرا چنان کردم. یعنی تمام مسائلی که در ذهن آن طراح است در یک قالب طراحی می کند و چه بسا یک جزوه در کنار آن آرم قرار می دهد که این آرم در حقیقت گویای این مطالب است. عبادات ما همینطور است؛ در واقع حرکت های نمادین می خواهد دستمان را بگیرد و به فراسوی آن چیزی که انجام می دهیم هدایت کند. 📘کتاب آشنایی با آداب و اسرار نماز ، استاد وحید واحدجوان، ص ۲۲ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan