eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
314 عکس
41 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
ص167-1.mp3
16.38M
🔹شرح مقدمه قیصری - 93 🔸عارف الهی مرحوم استاد مهندسی (رضوان الله علیه)
ص167-2.mp3
11.5M
🔹شرح مقدمه قیصری - 94 🔸عارف الهی مرحوم استاد مهندسی (رضوان الله علیه)
🔰جلسه گروه عرفان اسلامی(جلسه۲۱۹) ⬅️ تحلیل مسئله عینیّت خلق و حق در عرفان اسلامی با رویکرد ارزیابی اشکالات منتقدان 🎤حجت‌الاسلام و المسلمین وحید واحد‌جوان 🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ ساعت ۱۸.۱۵ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan اصلاحیه ساعت 18.15 شروع می شود
🤲 مناجات نامه - 5 الهی هر که تو را شناخت و علم مهر تو افراخت هر چه غیر از تو بود بینداخت. آن کس که تو را شناخت جان را چه کند فرزند و عیال و خانمان را چه کند دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی دیوانهٔ تو هر دو جهان را چه کند الهی هر که ترا شناسد کار او باریک و هر که ترا نشناسد راه او تاریک، تو را شناختن از تو رستن است و بتو پیوستن از خود گذشتن است. 🔸خواجه عبدالله انصاری @sokhanerfan
ندیم و مطرب و ساقی همه اوست خیال آب و گل در ره بهانه 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۷ استاد محمد مهدی مهندسی 🔹پیرامون جهاد با نفس • در قدم اول (خودسازی) باید مسأله تفکر را انسان دنبال بکند و فکر کند که هدف خلقتش چیست و برای چه آفریده شده است؟ • بعد از مرحله تفکر، منزل عزم است. عزم یعنی بنا را بر ترک معاصی و ترک گناهان گذاشتن و انجام واجبات و جبران آنچه که در مدت عمرش از دستش رفته است. بنا بگذارد که نواقص را تکمیل کند و بلاخره خودش را از نظر ظاهر و صورت تبدیل به انسان عقلی و شرعی بکند. انسان شرعی یعنی انسان پایبند به شریعت. یعنی انسانی که ظاهر خودش را با شریعت تطبیق می‌دهد. ما اگر نمی‌توانیم از نظر باطن خودمان را وفق بدهیم با اولیای الهی، حداقل از نظر ظاهر می‌توانیم تأسی کنیم به وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۳۴ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
❇️ شیعه یعنی ... نبايد ما گمان كنيم كه ما شيعه امير المؤمنين- سلام الله عليه- هستيم و خود او در دعاى كميل و ساير ادعيه ‏هايش و در روشش آن طور خوف از خدا داشت، و آن طور از عاقبت میترسيد كه منعكس شده است و ما اصلًا دنبال اين مسائل نباشيم و بگوييم ما شيعه هستيم. ما بگوييم شيعه هستيم و خداى نخواسته ظلم بكنيم، نمیشود اين. اگر در روايات فرموده‏ اند كه پيروان على، اهل سعادتند، بايد ما ببينيم ما پيرو هستيم يا نيستيم؟ ما به وظايفمان، حتى به همان وظايف صوریمان عمل مى‏ كنيم يا نمى‏ كنيم؟ 🔸امام خمینی (رضوان الله علیه) @sokhanerfan
خدایی سایه ای رفت از سر ما @sokhanerfan
ص169.mp3
18.93M
🔹شرح مقدمه قیصری - 95 🔸عارف الهی مرحوم استاد مهندسی (رضوان الله علیه)
ص170.mp3
15.49M
🔹شرح مقدمه قیصری - 96 🔸عارف الهی مرحوم استاد مهندسی (رضوان الله علیه)
✅ ذکر مصیبت امام جواد(ع) از زبان شهید مطهری 🔹سیاست خلفای عباسی با سیاست اموی‌ها فرق داشت. اموی‌ها خشن‌تر بودند ولی اینها موذی‌تر بودند یعنی سیاستمدارانه‌تر عمل می‌کردند که فقط عده قلیلی می‌توانستند دست سیاست اینها را بخوانند. 🔹یکی از کارهایی که اینها می‌کردند این بود که چون می‌خواستند ائمه را تحت‌ نظر داشته باشند، به زور و اجبار، یکی از دخترهایشان را به آنها می‌چسباندند که باید با این ازدواج کنی! بعد که ازدواج می‌کردند، می‌گفتند: دختر ما و داماد ما باید همین جا کنار خودمان باشند! برای این که به یک شکلی که مردم نفهمند اینها را تحت نظر و تحت مراقبت شدید و اذیت شدید داشته باشند. 🔹معتصم بالاخره سبب شد که همسر امام یعنی امّ الفضل امام را مسموم کرد، آن هم با یک وضع خیلی ناراحت‌کننده‌ای. و چون  برای همه مسموم‌کننده‌ها معلوم و محرز بود که دستور خلیفه بوده، جرأت این که بدن امام را دفن کنند، نداشتند. 🔹حتی معتصم دستور داد: بدنش را بیندازید در کوچه. دو سه روز بدن امام در میان کوچه افتاده بود. بعد به معتصم خبر دادند که یک وضع خارق‌العاده‌ای پیش آمده. هر میتی اگر سه چهار روز روی زمین افتاده باشد بدنش عفونت پیدا می‌کند و بدن این مرد روز به روز بر بوی خوشش افزوده می‌شود، و اگر مردم این موضوع را بفهمند اوضاع خیلی بد می‌شود. 🔹این بود که خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن کنند. وجود مقدسش را در کنار جدش موسی بن جعفر(ع) در همین محل معروف یعنی کاظمین(علیهما السلام) دفن کردند. و حالت ایشان از این جهت، تأسّی داشت به جدّ بزرگوارشان حسین بن علی(ع) که فرمود: مُلْقاً ثَلاثاً بِلا غُسْلٍ وَ لا کفَنٍ. و لا حول و لا قوّة الّا بالله العلی العظیم. 📝 آشنایی با قرآن، ج۱۲، ص۳۲-۲۹ (با تلخیص) @sokhanerfan
▪️صلوات خاصه حضرت امام جواد علیه السلام: ▪️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَا وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ‏ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏. @sokhanerfan
سخن عرفان
🔸حدیث عشق یادنامه استاد عارف؛ محمدمهدی مهندسی (رضوان الله علیه) به همراه نکات ناب اخلاقی و عرفانی
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۸ استاد محمد مهدی مهندسی 🔹 اهمیت شریعت راه ِاینکه به کمال برسیم همین است که دست از شریعت بر نداریم. اگر راهی بهتر از شریعت بود، اگر راهی برای تکامل بهتر از ترک محرمات و انجام واجبات و آنچه را که شریعت مقدس به روی ما باز کرده، وجود داشت، خدای متعال توسط پیامبران بیان می‌فرمود. مگر می‌شود بی‌شریعت انسان به حقیقت برسد؟ مگر می‌شود بی‌شریعت طریقتی را دنبال کند که نتیجه‌اش حقیقت باشد؟ این سخن (حقیقت بدون شریعت) سخن افرادی است که واقعیت را نمی‌دانند یا خودشان را فریب می‌دهند یا دیگران را، که ترک ظاهر کنید تا علم باطن پیدا کنید یا اگر علم به باطن پیدا شد ترک ظاهر کنید و ترک شریعت کنید! نعوذ بالله آیا خدای متعال راه کمال را نمی‌دانست که حالا ما بگوییم باید آن را ر‌ها کنیم تا به این برسیم؟ 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۳۵ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔸 فواید سکوت جاهل قالَ الْجَوادُ عليه السلام: لَوْ سَكَتَ الْجاهِلُ مَا اخْتَلَفَ النّاسُ. امام جواد عليه السلام فرمود: اگر نادان سخن نگويد. مردم اختلاف نمى كنند [سخنان ناآگانه سبب بسيارى از اختلافات است]. 📗الفصول المهمة 274/275 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 علوم دینی و فلسفه و عرفان را برای چه بخوانیم؟ دخترم! در رفع حُجُب [موانع راه سلوک به سمت خدا]، کوش نه در جمع کتب. گیرم کتب عرفانی و فلسفی را از بازار به منزل و از محلی به محلی انتقال دادی یا آنکه نفس خود را انبار الفاظ و اصطلاحات کردی، و در مجالس و محافل، آنچه در چنته داشتی عرضه کردی و حضار را خود کردی و با فریب شیطانی و نفس اماره خبیث تر از شیطان، محموله خود را سنگین‌تر کردی و ملعبه ابلیس مجلس آرا شدی، و خدای نخواسته به سراغت آمد که خواهد آمد. آیا با این محموله های بسیار، به حجب افزودی یا از حجب کاستی؟ خداوند «عزوجل» برای بیداری علما، آیه‌ی شریفه «مثل الذین حملوا التوراة...» [سوره جمعه/ آیه 5] را آورده تا بدانند انباشتن علوم گرچه علم شرایع و توحید باشد از حجب نمی‌کاهد، بلکه افزایش دهد و از حجب صغار (=حجاب‌های کوچک)، او را به حجب کبار (=حجاب‌های بزرگ) می‌کشاند. 👈 نمی‌گویم از علم و عرفان و فلسفه بگریز و با جهل عمر بگذران، که این است!!! می‌گویم کوشش و مجاهده کن که انگیزه، الهی و برای دوست باشد. و اگر عرضه کنی، برای خدا و تربیت بندگان او باشد، نه برای ریا و خودنمایی که خدای نخواسته، جزو علمای سوء شوی که بوی تعفنشان اهل جهنم را بیازارد. 📚 عرفانی امام خمینی(ره) به عروس خودشان، خانم دکتر @sokhanerfan
✳️ روایت مهمی از امام باقر علیه السلام عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: ... لَا نَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُطِيعاً لِلَّهِ تَنْفَعُهُ‏ وَلَايَتُنَا وَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ عَاصِياً لِلَّهِ لَمْ تَنْفَعْهُ وَلَايَتُنَا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا. 📘الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص75 امام باقر عليه السّلام فرمود: هر كس از شما كه مطيع خدا باشد دوستى و ولایت ما سودش دهد و هر كس از شما نافرمانى خدا كند دوستى و ولایت ما سودش ندهد، واى بر شما! مبادا فريفته شويد. واى بر شما مبادا فريفته شويد. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
✅ شیعه واقعی چه کسی است؟‌ شخصى به امام باقر عليه السلام عرض كرد: «الحمدلله شيعيان شما خيلى زياد هستند» امام عليه السلام نگاه پرمعنايى به او كرد و فرمود: اينها كه مى‏گويى شيعيان ما هستند، آيا اين كارها را انجام مى‏دهند؟ هَلْ يَعْطِفُ الْغَنيُّ عَلَى الْفَقيرِ؟ وَ يَتَجاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ الْمُسِي‏ءِ وَيَتَواسَوْنَ؟ قُلتُ: لا، قالَ: لِيْسَ هؤُلاءِ الشِّيعَةُ، الشِّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هَكَذا @sokhanerfan ◀️ آيا ثروتمندان اين افراد به حال فقرا و مستمندان خود توجّهى دارند و به آنها رسيدگى مى‏كنند؟ ◀️ آيا بزرگان و نيكوكاران اين افرادى كه شما آنها را شيعه‏ مى‏خوانيد، خطاها و اشتباهات خطاكاران را مى‏بخشند و آنها را مورد عفو و گذشت قرار مى‏دهند، (يا آنها را چندين برابر مجازات مى‏كنند و زجر مى‏دهند!؟) ◀️ آيا اينها مواسات دارند؟ خوشبختى‏ هاى خويش را بين همديگر تقسيم مى‏كنند (شاديهايشان را با هم قسمت نمايند)؟ آن مرد وقتى اين ويژگي ها را شنيد شرمنده شد و پاسخ منفى داد. سپس حضرت فرمود: چنين افرادى شيعه نيستند؛ شيعه كسى است كه آنچه را گفتم عمل كند. 📙 بحار الانوار، جلد 71، صفحه  313 @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۹ استاد محمد مهدی مهندسی 🔹پیرامون جهاد با نفس • کسی که در مسیر مبارزه و مجاهده با نفس قرار گرفته برنامه هر روزه‌ای داشته باشد. در آغاز روز با خودش قراردادی ببندد و شروطی را برای حرکت روزانه خودش قرار دهد که امروز چه باید بکنم و چه نکنم! و یک تعهد را در خودش به وجود بیاورد که من امروز باید این کار‌های خوب رو انجام بدهم یا آن کارهای بد را ترک کنم. این مرحله، مشارطه است. • بعد از مشارطه، مراقبت است. مراقبت به این معنا که دائماً مواظب باشید به آن شرط و شروطی که با خود گذاشته‌اید، عمل نمایید. عزیزان کم نگیرید مراقبت را که از بهترین زمینه‌های رشد و بهترین شرایطی است که می‌تواند در جنبه مبارزه با نفس و جهاد اکبر ما را موفق کند. • مراقبت انسان را کنترل می‌کند و آثار بسیار خوبی حتی در هنگام نماز در انسان ایجاد می‌کند. اگر نصف روز یا یک روز را آدم تمرین کند از اول صبح تا هنگام نماز ظهر و شب مراقبت کند، می‌بیند با دیروزش فرق کرده و احساس‌های قشنگ‌تری از نظر معنوی در وجودش شکل گرفته تا برسد به مراقبت‌های ویژه‌ای که اولیا الهی دارند. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۳۶ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔹انصاف و عدالت🔸 به همه کاندیداها و موافقان و مخالفانشان با سلام 🔹به عنوان برادر بسیار کوچک، این نکته را به همه یادآوری می‌کنم که در گفتارها، نقل‌قول‌ها، تحلیل‌ها، تاییدها، نقدها و رد کردن‌ها، انصاف و عدالت را در نظر بگیریم. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ. (مائده/۸) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است! (ترجمه آیت الله مکارم) 🔸بدانیم اگر برای خدا (و فی سبیل الله) کار می‌کنیم، حرف می‌زنیم، دفاع می‌کنیم، رد می‌کنیم و مانند آن، باید انصاف و عدالت حتی نسبت به مخالف و دشمن را داشته باشیم و هر جا احتمال بدهیم فلان کار یا سخن، ممکن است خلاف انصاف و عدالت باشد، باید احتیاط کنیم. 👈اما اگر برای خدا (و فی سبیل الله) کار نمی‌کنیم، بلکه برای نفس، دنیا و مانند آن تلاش می‌کنیم، باید به خودمان تذکر بدهیم که جز خسران بر خود نمی‌افزاییم. به فرمایش امام خمینی (ره)، گاهی علم فقه و توحید و تفسیر قرآن و... هم انسان را به جهنم می‌برد. با پوزش وحید واحدجوان @sokhanerfan
🌷🌷 روز عرفه مرحوم «علاّمه مجلسى» مى گوید: روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامى است و کسى که بتواند این روز را در «عرفات» باشد، توفیق بزرگى دارد. این روز اعمال و دعاهاى فراوانى دارد و بهترین عمل در این روز، دعا است. این روز، براى تقویت معرفت الهى، و رابطه عمیق تر با حضرت حق و شناخت صفات جمال و جلال پروردگار، بسیار مناسب و مغتنم است. این روز، بویژه براى کسانى که در سرزمین پرخاطره و انسان ساز «عرفات» باشند و در مناسک حج شرکت داشته باشند، سعادت مضاعف خواهد بود; آنان که در لباس سفید احرام، با قلبى مملوّ از عشق خداوند، دعاى عرفه امام حسین(علیه السلام) را در سرزمین عرفات زمزمه مى کنند، از این زلال معرفت ناب، بیش از دیگران سیراب مى شوند. 🔹امام باقر(علیه السلام) از امام زین العابدین(علیه السلام) روایت کرده است که آن حضرت در روز عرفه جمعى را مشاهده کرد که دست نیاز به سوى مردم دراز کرده و کمک مى خواستند! حضرت فرمود: واى بر شما! آیا از غیر خدا در این روز حاجت مى طلبید در حالى که در این روز امید مى رود که فضل خداوند حتّى شامل بچّه هایى شود که در شکم مادرانند. 🔹 در روز عرفه، مخصوصاً دعا براى مؤمنان و دوستان بسیار سفارش شده است. چه آنان که زنده اند و چه کسانى که از دنیا رفته اند. 🔹 از ابراهیم بن هاشم که از بزرگان شیعه است چنین نقل شده که: «عبد اللّه بن جندب» را در سرزمین عرفات دیدم که در روز عرفه، غرق در دعا و راز و نیاز بود. دست هاى خود را به سوى آسمان بلند کرده بود و اشک از چشمانش سرازیر بود، و فراوان گریه مى کرد; در پایان نزد او رفتم و گفتم: وقوف و عبادت هیچ کس را مثل تو ندیدم. گفت به خدا سوگند! فقط براى برادران مؤمن دعا کردم، زیرا از امام موسى کاظم(علیه السلام) شنیدم که فرمود: هر کس براى برادران مؤمن خود دعا کند، از عرش ندا مى رسد که صدهزار برابر آن براى خود تو خواهد بود، و من نخواستم از صد هزار برابر دعاى فرشتگان که یقیناً مستجاب است، دست بردارم! و براى خودم دعا کنم که نمى دانم مستجاب خواهد شد یا خیر! 📗 مفاتیح نوین 💢سخن عرفان @sokhanerfan
🔸عید دل عید قربان، عید دل بریدن است؛ دل بریدن از آنچه غیر اوست؛ دل بریدن از آنچه غیر حقیقت است؛ دل بریدن از آنچه که ما را از معشوق هستی جدا کرده، به خود مشغول میکند؛ دل بریدن از هر چه غیر خداست! این دل بریدن به معنای بی رحمی و نامهربانی و دوست نداشتنِ مخلوقات و موجودات عالم نیست. این دل بریدن به معنای سختی دل و فراموشی جان نیست؛ بلکه به معنای این است که هر چه غیر معشوق است، جلوه و آیت اوست و ما باید نگاه و علاقه استقلالی را از کثرات و موجودات برداریم و بجای آن، نگاه و محبت آیتی و مَظهری داشته باشیم؛ یعنی به هر چه می نگریم، او را در آن جلوه ببینیم و در همه کثرات او را مشاهده نماییم. به هر چه می‌نگرم صورت تو می‌بینم ازین میان همه در چشم من تو می‌آیی همه جهان به تو می‌بینم و عجب نبود ازان سبب که تویی در دو دیده بینایی به هیچ مخلوق و موجودی، مستقل نگاه نکنیم؛ هیچ آیتی را اصل نپنداریم. ابراهیم خلیل، محمد مصطفی، علی مرتضی، حسن مجتبی، حسین سیدالشهدا و دیگر انبیا و اولیاء الهی (سلام الله علیهم اجمعین) همه نسبت به مخلوقات، موجودات، همسر و فرزند، دوست و آشنا، مهربان بودند، علاقه مند بودند، محبت می کردند، دلسوز بودند، از فراقشان گریه میکردند؛ با این ویژگی که آنها نشانه و جلوه خداوند هستی اند؛ و هیچ یک از مخلوقات، آن بزرگواران را از نگاه به حقیقت هستی دور نمیکرد بلکه به او نزدیکتر میکرد؛ چرا که اوست اول و آخر و ظاهر و باطن؛ و اوست با همه، هر جا که باشیم؛ و اوست قیوم همه؛ و اوست مالک همه؛ و اوست رب و معبود همه. ای فدای تو هم دل و هم جان وی نثار رهت هم این و هم آن دل فدای تو، چون تویی دلبر جان نثار تو، چون تویی جانان دل رهاندن ز دست تو مشکل جان فشاندن به پای تو آسان راه وصل تو، راه پرآسیب درد عشق تو، درد بی‌درمان بندگانیم جان و دل بر کف چشم بر حکم و گوش بر فرمان گر سر صلح داری، اینک دل ور سر جنگ داری، اینک جان این سخن می‌شنیدم از اعضا همه حتی الورید و الشریان که یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا اله الا هو ✍وحید واحدجوان @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۱۰ استاد محمد مهدی مهندسی • از مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه نقل شده که وقتی در بیمارستان مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی در روز‌های آخر عمر بستری بود وقتی سؤال از ‌ایشان می‌کنند که برای حضور قلب در نماز چه کنیم؟ ‌ایشان مکرر می‌فرماید: مراقبت! مراقبت! مراقبت! • علامه حسن‌زاده آملی از قول علامه طباطبایی فرموده بود که آقا هرچی که در روز مراقبتم بیشتر باشد، مشاهداتم در شب صاف‌تر و زلال‌تر است. • اگر کسی به آن‌چه که می‌داند عمل کند و مراقبت داشته باشد خداوند می‌آموزد که چه کند. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۳۷ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه کاندیداها و مبلغانشان این سخنان امام خمینی (رضوان الله علیه) را بارها گوش کنند. @sokhanerfan
🔹رفتار ما در سایه محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام آیا شایسته است که ما دم از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بزنیم، دم از ولایت امام زمان عجل الله فرجه الشریف بزنیم، دم از عشق و محبت به ایشان بزنیم، آنگاه کاری بکنیم که دل ایشان را به رنج بیاوریم؟ هر چه که انتساب انسان به امامان معصوم علیهم السلام بیشتر باشد، هرچه که ارتباط انسان بیشتر باشد، باید شخصیت خودش را بیشتر از پیش متناسب با آن ذوات مقدسه بکند. لذا مواظب باشیم که محبت‌های ما تخیل محبت نباشد، تصور محبت نباشد، تصور محبت غیر از محب بودن است، غیر از خود محبت است. سعی کنیم مصداق محبت در قلب ما باشد. خود ما مصداق محبت باشیم برای ائمه علیهم‌السلام، برای امام زمان سلام الله علیها. نمی‌شود که انسان بگوید من امام زمان را دوست می‌دارم ولی کاری کند که ایشان ناراحت شود. 🔹 استاد مهندسی (ره) ✳️ جهت عضویت در کانال سخن عرفان 👇 @sokhanerfan
🍀 ولایت مطلقه کلیه الهیه امیر المؤمنین علی علیه السلام یکی از بهترین آثار درباره و در ، کتاب است. علامه سید جلال الدین در پیشگفتار این کتاب می نویسد: «يكى از آثار نفيس در مبحث نبوت و ولايت، به طريقه محققان از عرفا و كمّل از حكماى اسلامى، رساله مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية اثر سيد سادات و ماجد العرفاء و الفقهاء، قدوة الحكماء المتألهين، استاد محقق در حكمت متعاليه، مرحوم مبرور، حضرت امام خمينى، سقى الله تربته، مى باشد». 🔹امام خمینی در ومیض 5 از این کتاب درباره ولایت مطلقه کلیه الهیه می نویسد: «و بما علّمناك من البيان و آتيناك من التبيان يمكن لك فهم قول مولى الموحّدين و قدوة العارفين، أمير المؤمنين، صلوات اللّه عليه و على آله أجمعين: كنت مع الأنبياء باطنا، و مع رسول الله ظاهرا. فإنّه، صلوات الله عليه، صاحب الولاية المطلقة الكلّيّة. و الولاية باطن الخلافة؛ و الولاية المطلقة الكلّيّة باطن الخلافة الكذائيّة؛ فهو بمقام ولايته الكلّيّة قائم على كلّ نفس بما كسبت، و مع كلّ الأشياء، معيّة قيّوميّة ظلّيّة إلهيّة، ظلّ المعيّة القيّوميّة الحقّة الإلهيّة». یعنی از آنچه به تو آموختیم فهم این سخن مولای موحدان و پیشوای عارفان، امیر مؤمنان (صلوات الله علیه و علی آله اجمعین) که فرمود: «با همه انبیا در باطن و با پیامبر خدا در ظاهر بودم» برایت ممکن می شود. امام علی علیه السلام، صاحب ولایت مطلقه کلیه است و ولایت، باطن خلافت است و ولایت کلیه، باطن خلافتی این چنینی است. او به مقام ولایت کلیه اش قائم بر هر نفس است در آنچه کسب می کند؛ و با هر شیء‌ای معیت دارد به نحو معیت قیومی ظلی الهی  که ظل معیت قیومیه حقه الهیه است. 🔹این بیان امام، ما را به یاد عبارت معروف درباره امیر مومنان  علیه السلام می آورد، آنجا که نوشته است: «حقيقة محمد صلى الله عليه و سلم المسماة بالعقل فكان سيد العالم بأسره و أول ظاهر في الوجود فكان وجوده من ذلك النور الإلهي و من الهباء و من الحقيقة الكلية و في الهباء وجد عينه و عين العالم من تجليه و أقرب الناس إليه على بن أبى طالب، و أسرار الأنبياء». (الفتوحات المكية - عثمان يحيى - ج2، ص 227) البته در کتب دیگر، این عبارت شیخ، دقیقتر نقل شده: 1. «أقرب الناس إليه على بن أبى طالب عليه السلام ثم سائر الأنبياء» (مصباح الأنس بين المعقول و المشهود، ص 407) 2. «قال الشيخ محیی الدين: و كان أقرب الناس إليه في ذلك الهباء علي بن أبي طالب رضي الله تعالى عنه الجامع لأسرار الأنبياء أجمعين انتهى». (اليواقيت و الجواهر فى بيان عقائد الأكابر، ج2 ص 339) 3. «قال صاحب الفتوحات- قدّس سرّه- بعد ذكر نبيّنا- صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-: «و أنّه أوّل ظاهر في الوجود، و أقرب الناس إليه عليّ بن أبي طالب- عليه السّلام- إمام العالم و سرّ الأنبياء أجمعين». («كلمات مكنونه» فيض کاشانی، طبع سنگى، ص 181؛ مجموعه آثار آقا محمد رضا القمشه اى، ص 126) 🔹وحید واحدجوان @sokhanerfan