eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh آموزشی «آشنایی مقدماتی با اسناد تاریخی به همراه آموزش سندخوانی و سندپژوهی» با ارائه دکتر علی امیری 25 مرداد 1402 در سالن اجتماعات حضرت آیت‌الله سیدمحمود ضیابری سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان برگزار می‌ گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh نقش آفرینی تاریخی امام سجاد(علیه السلام) از سال 61 تا 94 هجری قمری نویسندگان: سید حسن قریشی و سید محسن شیخ الاسلامی دوران امامت امام سجاد (علیه السلام) از سال 61 تا 94 یا 95 هجری قمری، یکی از حساس ترین دوره های تاریخ اسلام است. در این دوران، دومین دور درگیری ها میان مسلمانان که با به شهادت رسانیدن امام حسین(علیه السلام) آغاز شده بود، با تثبیت مروانیان پایان یافت و از آن پس، سنّت پیامبر رفته رفته رو به فراموشی می رفت. خفقان، سرکوب، حکومت قبیلگی، تجمل گرایی، تقاطی افکار ملل تابعه و نیازهای فقهیِ نو، مهم ترین مسائل در جامعه اسلامی بود. قدرت امویان در سایه خشونت حاکمان، نارضایتی های گسترده ای را ایجاد می کرد که خطری جدی برای دین نو بود. امام سجاد(علیه السلام) در این دوران پُراهمیت، با درک عاقلانه شرایط سیاسی و نیازهای اساسی جامعه اسلامی، با رفتار سیاسی مناسب و موضع گیری درست، جامعه شیعیان را از خطر پیش رو رهانید و هسته اصلی پیروان ولایت امام علی(علیه السلام) را حفظ نمود. امام سجاد(علیه السلام)در این دوران پُرخطر، با استفاده از ابزارهای متعددی چون: گریه، دعا، زندگی اجتماعی صحیح و موضع گیری سیاسی مناسب، فعالیت نمود. ایشان با گریه، مراتب اعتراض خود به حکومت را ابراز داشت و با دعا، مفاهیم بلند عرفانی و آهنگ جهاد و شهادت را منتقل نمود و با حُسن سلوک، هرگونه شکّ حکومت به خویش و یاران محدودش را از میان بُرد. پژوهش حاضر، به منظور تبیین: شرایط سیاسی و اجتماعی زمان امام سجاد(علیه السلام) شکل رفتار و نوع گفتار امام(علیه السلام) و نقش موضع گیری های درست ایشان در حفظ بنیادهای اصلی تشیع انجام شده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/u71481 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh کرسی علمی_ترویجی «سیر تاریخی آینده پژوهی (موعود گرایی) در آینه قرآن» با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین حمید الهی دوست و نقد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی کلباسی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر قربانی مقدم 25 مرداد 1402 ساعت 9 الی 11 در مجتمع آموزش عالی اصفهان، طبقه دوم، اتاق جلسات شماره یک برگزار می گردد. لینک پخش مجازی برخط: https://vce.miu.ac.ir/isfahan2 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی: شیخ مفید چون دیده است که اسناد مقتل ابومخنف در تاریخ طبری آمده است مع‌الاسف از نقل منابع خودداری کرده و فقط متن را آورده است و سبب شده است تا ما محتاج تاریخ طبری بمانیم. معاصر طبری هم شخصی به نام اعثم کوفی است که کار طبری را ولی بدون دقت در عین متن و اسناد ابومخنف انجام داده است و اخبار نادرستی در آن وارد کرده است. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/t64331 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh سلسله نشست‌های «عاشورا پژوهی 2 » از 29 مرداد تا پنجشنبه 2 شهریور1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh علیرضا ملائی توانی: انقلاب‌ها بازتاب دهنده مسئله‌های تاریخی انباشته و حل نشده یک کشور هستند. انقلاب مشروطه نیز انباشت مسئله‌های تاریخی ایران را بازتاب داد. ما باید مشروطه را به عنوان یک تحول فکری ببینیم، تحولی که آزادی بیان و قلم و آزادی‌های مدنی را به دنبال دارد. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/x21995 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh نظریة «تکامل جامعه و تاریخ» استاد مرتضی مطهری نویسنده: مهدی ابوطالبی این مقاله با بررسی آثار استاد مرتضی مطهری دربارة تحولات جامعه و تاریخ، به دنبال تبیین نظریة «تکامل جامعه و تاریخ» ایشان است. برای تبیین این نظریه، باید به سؤالات ذیل پاسخ داد: تکامل به چه معناست؟ معیارهای تکامل جامعه و تاریخ چیست؟ و سیر حرکت تکاملی تاریخ چگونه است؟ با بررسی آثار ایشان، به این نتیجه می رسیم که «تکامل تاریخ» به معنای به فعلیت رسیدن استعدادهای فطری جامعه است که معیار آن ایمان و ایدئولوژی و رشد آزادی و آگاهی در جامعه است. سیر تکامل تاریخ هم به این صورت است که در طول تاریخ، مجموع جوامع در مجموع زمان ها، روبه تکامل هستند. این تکامل مجموعی اگر به معنای تکامل در نهایت تاریخ و در قالب جامعه مهدوی باشد قابل پذیرش است، اما به صورت تکامل مجموعی در مقاطعی از تاریخ، همواره لزوماً قابل پذیرش نیست، اگرچه برای دوره های تاریخی خاص پذیرفتنی است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/h27466 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh قاسم تبریزی محقق و پژوهشگر تاریخ: شیخ فضل‌الله نوری را به عنوان مدافع استبداد بالای دار بردند و مشروطه اسلامی با این عمل شکست خورد و مشروطه غربی پیروز شد. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/g73518 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh « تاملی در پاسخ «شهید جاوید» به چرایی ادامه حرکت سیدالشهداء علیه السلام پس از رسیدن خبر شهادت مسلم» با ارائه ابراهیم گودرزی 29 مرداد 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh نقش پروپاگاندا در کودتای 28 مرداد بر اساس اسناد دیپلماتیک آمریکا نویسنده: حکیمه سقای بی ریا در نوشتار حاضر، نویسنده با استفاده از الگوی «فرایندمحور تحلیل پروپاگاندا»، به بازیابی پیام های تبلیغاتی غالب، فنون و شبکه های رسانه ای آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332 می پردازد. بررسی مکاتبات رسمی بازیگران اصلی این کودتا در اسناد دیپلماتیک آمریکا نشان می دهد دولت مردان آمریکایی طبیعت ضد امپریالیستی افکار عمومی ایران و به ویژه نگاه استقلال طلبانه مبتنی بر اسلام سیاسی به رهبری آیهالله کاشانی را مهم ترین مانع پیش روی سیاست های خود در منطقه می دیدند. به عبارت دیگر، بازیگران آمریکایی «ناسیونالیسم افراطی» و «اسلام گرایی مبارز» را دو مانع ایدئولوژیک پیش روی منافع غرب و آمریکا در ایران قلمداد می کردند. این پژوهش به واکاوی چرایی و چگونگی جنگ روانی آمریکا برای نفوذ در افکار عمومی ایران به عنوان مرحله ای حیاتی در جهت دست یابی به کودتا می پردازد. ناکامی مصدّق در بی اعتبارسازی کمپین پروپاگاندا، رخنه موفقیت آمیز پروپاگاندای آمریکا را در پی داشت. از این طریق، نه تنها آمریکا کودتایی علیه مصدّق شکل داد، بلکه با تضعیف آیهالله کاشانی، در واقع کودتایی علیه تلاش وی برای ارتقای نهضت ملّی نفت به نهضت اسلامی استقلال طلبانه فراگیرتری انجام داد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/h96363 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh جلسه پیش دفاع رساله دکتری دانش پژوه محمد فرقان با عنوان «تحلیل تمدنی ریشه های پدیده تکفیر و نمود آن در میراث روایی مسلمانان تا پایان قرن چهارم» با راهنمایی دکتر نعمت الله صفری فروشانی و مشاوره دکتر کاظم رحمان ستایش و داوری دکتر سید رضا مهدی نژاد، دکتر علی الهی تبار و دکتر مهدی فرمانیان 30 مرداد 1402 ساعت 17 الی 19 در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه» با ارائه حسین قاضی‌خانی 30 مرداد 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh علی شجاعی‌صائین، پژوهشگر: نادرشاه سرزمین ایران را گسترش داد اما دولت او یک دولت نظامی بود نه یک دولت به معنای فراگیر که بتواند با مردم تعامل داشته باشد و اقتصاد، فرهنگ و دانش کشور را سروسامان دهد. همین وضعیت را با شدت بیشتر در دوره جانشینان نادرشاه هم شاهد هستیم. در دوره زمامداری کریم خان زند اندکی آرامش پدید می‌آید ولی تنها نیمه غربی ایران در اختیار قدرت کریم‌خان است. پس از مرگ کریم‌خان زند اختلافات داخلی و پس از آن جنگ‌های آقامحمدخان قاجار برای تصرف کامل قدرت را شاهد هستیم؛ وقتی او به قدرت می‌رسد ایران خسته و شکسته و آماده فروپاشی است. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: yun.ir/14kqc4 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh محمد ترکمان، پژوهشگر: قیام ملی سی‌ام تیر که موجب تثبیت و استحکام نهضت ملی شد. توطئه علیه نهضت ملی و نخست‌وزیری دکتر مصدق از همان روزهای نخست نخست‌وزیری او آغاز شد. ابتدا نقشه ترور دکتر مصدق را داشتند. بعد تشنجات و پروپاگاندا راه انداختند. سپس معاون پارلمانی دکتر مصدق؛ شهید فاطمی را ترور کردند. توطئه به صورت دائم انجام می‌شد. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: yun.ir/14kqc4 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh سیر تاریخی سرگذشت حضرت رقیه(س) در منابع تاریخی نویسندگان: سید ضیاءالدین علیانسب رؤیا رحیمی قاضی حضرت رقیه(س) فرزند امام حسین(ع) امام سوم شیعیان است. این اثر در پی سرگذشت این دختر خردسال در منابع تاریخی و رسیدن به نتیجه ای روشن درباره زندگی و ذکر نام حضرت است. این که سرگذشت حضرت رقیه(س) در منابع تاریخی چگونه آمده و به دنبال آن درباره نام، نام مادر، تاریخ ولادت و وفات حضرت، سن و محل دفن ایشان تحقیق شده است. این پژوهش به دنبال کشف سرگذشتی روشن درباره ایشان است. نگارنده در این تحقیق که با شیوه کتابخانه ای انجام گرفته، به این نتیجه رسیده که نام ایشان فاطمه، مادرش ام اسحاق دختر طلحة بن عبدالله تیمیه بوده و در سال پنجاه و هفت هجری در مدینه دیده به جهان گشوده است. پس از عاشورا در جمع اسیران حضور داشته و در چهار سالگی در صفر سال شصت و یک هجری چند روز پس از دیدن سر مبارک پدرش، در خانه یزید وفات کرده و همان جا به خاک سپرده شده است. ذکر نام رقیه در منابع تاریخی به قرن دوم برمی گردد که از منابع آن می توان به کتاب مقتل الرقیه به نقل از کتاب منتخب التواریخ اشاره کرد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: yun.ir/5xkpc کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام محمدرضا جباری: گزارشات حوادث تکوینی و خارق عادت و عجیب بعد از عاشورا مانند خون گریستن آسمان و خونی‌شدن نهرها و ...آنقدر در منابع شیعه و سنی زیاد است که غیر قابل انکار است. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/x41136 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh یعقوب توکلی: انگلیسی‌ها می‌دانستند که اگر قدرت جریان مشروطه‌خواه فعال شود،می‌تواند بدنه اجتماعی دین‌باور ایران را فعال کند؛ لذا به سرعت شیخ فضل‌الله نوری را که تمایزش با بقیه علما داشتن عقل تنقیدی فراتر از سایرین بود، اعدام کردند. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/j25390 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh «کربلا به گواه امام سجاد و امام باقر (ع)» اثر مجتبی فرجی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید. این کتاب در ۱۳ فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «اشاره‌ای به تاریخچه تولد و شهادت امام سجاد و امام باقر (ع)» به نگارش درآمده است. دومین فصل از این کتاب با عنوان «شرح حالی کوتاه از امام حسین (ع) پیش از واقعه کربلا در کلام امام سجاد و امام باقر (ع)» به بیان تولد امام حسین (ع) و رفتار پیامبر خدا با امام حسین (ع) پرداخته، ازدواج امام حسین (ع)، رنگ کردن محاسن و حج پیاده را بررسی کرده و امامت در نسل امام حسین (ع)، رفتار امام حسین (ع) با امام حسن (ع) در حیات و ممات و بدهی امام حسین (ع) در زمان شهادت را مورد تأکید قرار داده است. «پیشگویی از سرنوشت امام حسین (ع) به نقل از امام سجاد و امام باقر (ع)» عنوان سومین فصل از کتاب مذکور است که به تبیین سرنوشت امام حسین (ع) و مقام دوستان و زائران آن حضرت در کلام پیامبر خدا (ص)، امام علی (ع) و امام حسن (ع) می‌پردازد. نویسنده در فصل چهارم با عنوان «عامل اصلی واقعه کربلا در کلام امام سجاد و امام باقر (ع)» به بررسی بیعت نکردن با یزید و یزیدیان پرداخته است. پنجمین فصل از این کتاب با عنوان «بخشی از وقایع آغازین خروج از مدینه به مکه در کلام امام سجاد و امام باقر (ع)» به تشریح وداع امام حسین (ع) با قبر رسول خدا (ص) و همسفران امام حسین (ع) در زمان خروج از مدینه پرداخته و نهی عبدالله بن عمر از خروج امام حسین (ع) از مدینه و نصب عُبَیدالله بن زیاد بن اَبیه به حکومت کوفه را مورد تأکید قرار داده است. «بخشی از وقایع خروج از مکه در کلام امام سجاد و امام باقر (ع)» عنوان ششمین فصل از کتاب حاضر است که در آن نویسنده به بررسی سخنان امام حسین (ع) برای یارانش، بدرقه عبدالله بن زبیر از امام حسین (ع) و شهادت مسلم بن عقیل (ع) پرداخته، و طلب یاری از عبیدالله بن حُر جُعفی و خواب قبل از ظهر و شنیدن خبر شهادت خود و یاران را بیان کرده و توقف کاروان امام حسین (ع) توسط سپاه حُر و اقامه نماز جماعت با اذان و اقامه علی اکبر (ع) را به رشته تحریر درآورده است. برای آگاهی بیشتر در این زمینه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/a12788 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh عکس العمل مردم شام نسبت به اسرای کربلا نویسنده: شیما سروری آغاز حرکت امام حسین (ع) و حادثه عاشورا یک حماسه واقعی بود. حضرت زینب (س) بخش دوم مأموریت و رسالت امام حسین (ع) را با اسارت و رفتن به شام تکمیل کرد. شهری که مرکز ثقل حکومت اموی بود و بذر اصلی وقوع حادثه عاشورا در آنجا کاشته شده بود. حال این سؤال مطرح است که عکس العمل مردم شام نسبت به ورود اسرای کربلا چه بود. پژوهش حاضر، واکنش و عکس العمل مردم شام نسبت به ورود اسرای کربلا در سه مرحله ورود اسرا به شام قبل از ورود به قصر یزید، ورود به قصر و پس از خروج از آن را بررسی می کند. مجلس شادی و جشن بزرگی ازطرف یزید برگزار شد و یزید سعی داشت نهایت بهره سیاسی را از آن ببرد که درنهایت نتوانست از آن مجلس بهره ببرد و به هدف خود نرسید؛ زیرا خطبه های داغ و آتشین حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع)، مأموریت امام حسین (ع) را تکمیل کرد و چهره ظلمانی یزید اموی و رفتار و کردار او بر همگان فاش و باعث انزجار و بیداری عمومی مردم شام شد. برای آگاهی بیشتر در این زمینه به آدرس زیر مراجعه نمایید: yun.ir/cbfuja کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعه عاشورا» با ارائه سید محمود طباطبایی نژاد 1 شهریور 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران: بعد از رفتن قوای متفقین از ایران زمزمه استیفای ملت ایران از شرکت نفت جنوب مطرح و تقریبا از سال ۱۳۲۷ به صورت جدی پیگیری شد که یک خواسته ملی بود. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: yun.ir/j4mp5b کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh 🔷 *«معافیت طلاب پژوهشگر از آزمون جامع(کتبی) دکتری و سطح چهار المصطفی»* با توجه به برگزاری همایش بین المللی همایش بین‌المللی حضرت جعفر بن ابی‌طالب (ذوالجناحین)(س) در اسفند ۱۴۰۲ و اهمیت حضور علمی طلاب دکتری و سطح چهار جامعه المصطفی(ص) در این همایش علمی، بر اساس موافقت معاون محترم آموزش المصطفی، دانش پژوهانی که در این همایش، مقالاتشان پذیرفته شود، از آزمون جامع (کتبی) دکتری جامعه المصطفی معاف خواهند شد. همچنین طلابی که مقاله به زبان غیر فارسی به دبیرخانه همایش ارسال نمایند، از امتیاز ویژه ای برخوردار خواهند شد. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ☎️ دبیرخانه همایش: 02537110597 02537110636 🌐ثبت نام و ارسال مقالات: https://hamayesh.miu.ac.ir/jafar/fa 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 مشاهده متن کامل خبر https://hamayesh.miu.ac.ir/jafar/fa/news.php?rid=39 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی: طی ۱۰ سال آینده همایش هشت شخصیت بزرگوار تراز صدر اسلام از جمله جعفر بن ابیطالب، عمار، ابوذر، مقداد، سلمان، ام سلمه، اسما و... را برگزار خواهیم کرد. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://B2n.ir/u62737 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh