eitaa logo
سخن تاریخ
972 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarik زمینه ها و عوامل مهجوریت و مظلومیت امیرمؤمنان على (علیه السلام) با رویکرد قرآنى و تاریخى زمینه ها و عوامل مهجوریت امیرمؤمنان على (علیه السلام) پس از رحلت پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) تا شهادت آن حضرت در این مقاله با روش توصیفى تحلیلى و با رویکرد قرآنى و تاریخى بررسى شده است. زمینه هاى مهجوریت حضرت على (علیه السلام) عبارت است از: ضعف بصیرت و راسخ نبودن ایمان تازه مسلمانان، کوتاهى خواص اهل حق، و اطاعت نکردن ایشان از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) به خاطر اجتهاداتى که در برابر دستورات آن حضرت داشتند. عوامل مهجوریت حضرت على (علیه السلام) عبارت است از: جریان نفاق اموى که تا سال هشتم با پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) جنگید؛ کینه توزى برخى از مسلمانان به خاطر کشته شدن بستگانشان در جنگ هاى صدر اسلام به دست امیرمؤمنان (علیه السلام)؛ حسادت و تعصبات قبیله اى؛ دنیاطلبى برخى از اصحاب که حضرت على (علیه السلام) را مانع رسیدن به کام یابى هاى مادى خود مى پنداشتند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13559
@sokhanetarik نشست «نظام موضوعات تاریخی در قرآن» با ارائه حجت الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری 15 فروردین 1403 درپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13612
@sokhanetarik مدرسه بهاره «پژوهش های کاربردی در مطالعات تاریخی (۱)» از ۱ تا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ الی ۲۰ برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13616
@sokhanetarik دنیا و آمادگی برای مرگ از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام نویسندگان: علیرضا هدایی و مصطفی هدایی در خصوص هدف آفرینش انسان حداقل دو دیدگاه می تواند وجود داشته باشد. یکی اینکه انسان هدفی جز شرکت در مسابقه گردآوری مال، دستیابی به مقامات بالای اجتماعی، و به دست گرفتن قدرت ندارد و در این راه می تواند تمامی ارزشها و اصول انسانی را نادیده بگیرد؛ گویی جاودانه خواهد زیست و مرگ هیچگاه بر او چیره نخواهد شد. دیدگاه دیگر، دیدگاه الهی دینی است که نقطه مقابل دیدگاه اول به شمار می رود. مقاله حاضر می کوشد با تمرکز بر سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام دیدگاه دوم و مشخصه های آن را با سبکی ادبی تبیین کند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13620
@sokhanetarik کتاب «خاستگاه‌های انقلاب روسیه؛ (۱۸۶۱-۱۹۱۷)» تالیف آلن وود و ترجمه مجید صادق‌زاده حمایتی از سوی نشر ثالث منتشر شد. انقلاب ۱۹۱۷ روسیه شاید مهم‌ترین واقعه سیاسی قرن بیستم بود که طنین‌های آن همچنان در قرن بیست‌ویکم به گوش می‌رسد. جان رید، روزنامه‌نگار آمریکایی که این انقلاب را به چشم دیده بود، حوادث آن دوره را در اثر معروفی به نام «ده روزی که جهان را لرزاند» حکایت کرده است. لرزه‌ها و پس‌لرزه‌های آن آشوب هنوز هم تداوم دارد. یک قرن پس از این واقعه، هنوز هم اثرات مستقیم و غیرمستقیم امواج روسیه ۱۹۱۷ بر مسائل سیاسی، اقتصادی، ایدئولوژیک، دیپلماتیک و نظامی جهان حس می‌شود. از زمان پایان جنگ سرد و به ویژه پیرو وقایع یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک و واشینگتن، شاید بتوان گفت دلمشغولی‌ها و مسائل رهبران کنونی جهان متفاوت از مسائلی است که ذهن نیاکانشان را در انتهای قرن پیش به خود مشغول کرده بود. با این حال، ارزیابی علل، روند و نتایج انقلاب روسیه نه تنها موضوع تاریخی جالبی است، بلکه مسئله‌ای است که برای درک آگاهانه جهان سیاسی که در آن زندگی می‌کنیم اهمیت اساسی دارد؛ جهانی که اتحاد جماهیر شوروی (دولت و جامعه مولود آن انقلاب) نقش مهمی در آن بازی کرده است. در این کتاب، ریشه‌ها و روند انقلاب روسیه از آزادی سرف‌های روسیه در ۱۸۶۱ تا تصرف قدرت سیاسی توسط بلشویک‌ها و تاسیس اولین حکومت اتحاد جماهیر شوروی در اکتبر ۱۹۱۷ مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13624
@sokhanetarik محمد باغستانی: فتح مکّه در ادامه شکل‌گیری حرکت تمدنی است که از مدینه شروع شد که پس از ۱۳ سال یه جمعیت کوچکی مسلمان شدند و پیرو اسلام شدند و سپس در مدینه به جامعه‌ای که اکثریتش مسلمان شده بودند تبدیل شد و به اصطلاح امروزی دولت شهر مسلمان به وجود آمد برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13642
@sokhanetarik نشست «آزمون دوام مولفه های تاریخی برای معنای واژگان در بافتار متنی قرآن کریم؛ مطالعه موردی بسط و انعام» با ارائه دکتر احمد پاکتچی ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13646
@sokhanetarik کتاب «مفاتیح الجنان» با گردآوری شیخ عباس قمی به عنوان دهمین کتاب از سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن»؛ روز یکشنبه ۱۹ فروردین‌ ۱۴۰۳ در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران معرفی و بررسی می‌شود. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13649
@sokhanetarik مسائل فرهنگی کارگزاران در حوزه نظام ارزشی در سیره مدیریتی امیرالمومنین (علیه السلام) نویسنده: علی حاجیانی نژاد این پژوهش تلاشی برای شناخت سیره مدیریتی حضرت علی(علیه السلام) در شناسایی مسائل فرهنگی کارگزاران در حوزه ارزشی می باشد، بنابراین دغدغه اصلی ما در این پژوهش این است که چند مورد از مسائل فرهنگی کارگزاران در حوزه نظام ارزشی در سیره مدیریتی حضرت امیر(علیه السلام) را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین ضمن بررسی در سیره مدیریتی امیرالمؤمنین(علیه السلام) به چگونه شناسایی و برخورد کردن با مسائل فرهنگی کارگزاران خواهیم رسید. هدف ما در این پژوهش شناسایی مسائل فرهنگی کارگزاران در سیره مدیریتی حضرت علی(علیه السلام) در دوران چهار سال و نه ماه حکومت حضرت با تکیه بر نهج البلاغه می باشد، این کتاب ارزشمند در بردارنده مبانی فرهنگی اجتماعی و حکومتداری و سرشار از رهنمودهای حکومتی امام علی(علیه السلام)به حاکمان و کارگزاران حکومت اسلامی است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13653
@sokhanetarik نشست «تاریخ دریانوردی و باستان‌شناسی دریا» شنبه‌ها از ۲۶ فروردین ماه لغایت ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13668
@sokhanetarik چرا و از چه زمانی روی خانهٔ خدا را با پارچهٔ مشکی می‌پوشانند؟ سخن تاریخ: پرده کعبه پوششی برای خانهٔ خدا که در طول تاریخ به رنگ‌های مختلف و از جنس چرم یا پارچه بوده و سابقه‌ای معادل سابقهٔ کعبه دارد. رنگ این پوشش، در دوره‌های مختلف، متغیر بوده و حتی گاه متأثر از درگیری‌های سیاسی میان مسلمانان بوده است. پوشاندن کعبه با پردهٔ سیاه عملی سیاسی و شعاری از سوی حکومت عباسیان دانسته شده است. الناصر لِدین الله، خلیفه عباسی (حکومت ۵۷۵–۶۲۲ه‍.ق)، را نخستین کسی پنداشته‌اند که کعبه را با پوششی سیاه پوشاند. اما پیش از او هم پوشاندن کعبه با پردهٔ سیاه از سوی عباسیان انجام شده بود. درگیری سیاسی میان عباسیان و دشمنانشان موجب اهمیت بیش از پیش رنگ پوشش کعبه، به‌عنوان اعلانی سیاسی، در دوران عباسیان بوده است. استفاده از رنگ سیاه برای پردهٔ کعبه تا روزگار معاصر ادامه داشته است. برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13671