eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarik حجت الاسلام امیر علی حسنلو: مسجد الاقصی در اتفاقات آخرالزمانی نقش دارد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13733
@sokhanetarik حجت الاسلام رسول جعفریان: تازه ترین داستان در باره رابطه ابن ملجم و امام علی (علیه السلام) است که او قبلا از خواص نزدیک (از ده نفر اول) بوده، نزدیک ترین فرد به امام علی (علیه السلام) و خانه زاد ایشان بوده و متاسفانه عاقبت بخیر نشده است!! برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13737
@sokhanetarik دکتر عبدالرضا صدرایی، محقق تاریخ تشییع: اقدامات علامه مجلسی سقوط حکومت صفویه را عقب انداخت. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13741
@sokhanetarik انواع روایات تأویلی سوره هود درباره امام ‌علی(علیه السلام) نویسنده: محمدهادی قهاری کرمانی یکی از آموزه‌های اهل‌بیت (علیهم السلام) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه‌ای نو و هماهنگ با زمان به نام تأویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده می‌شود، دارای تأویل‌اند و بهترین راه دست‌یافتن به تأویل قرآن از طریق اهل‌بیت(علیهم السلام) می‌باشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل‌بیت (علیهم السلام) عدل قرآن به‌شمار می‌روند. در بسیاری از روایات تفسیری اهل‌بیت (علیهم السلام) به تأویل آیات قرآن پرداخته شده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که در روایات تفسیری سوره هود چه نوع تأویلاتی نسبت به امام‌علی (علیه السلام) صورت گرفته است. در این راستا، روایات تأویلی مرتبط با امام‌ علی (علیه السلام) از بین روایات تفسیری سوره هود استخراج گردید و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تأویل در این‌روایات درباره آن حضرت وجود دارد که عبارت‌اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اتمّ اطلاق یا عموم آیه. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13745
@sokhanetarik نشست «چگونگی مواجهه امیرالمومنین (علیه السلام) با ویژه خواری اقتصادی» با ارائه دکتر نعمت الله صفری فروشانی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱ برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13752
@sokhanetarik مهلت ارسال مقالات به هفتمین همایش ملی آموزش تاریخ در مدارس تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ تمدید شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13755
@sokhanetarik مجموعه چهارم از ویژه‌نامه سندنگار با عنوان «فلسطین؛ سرزمین غصب‌شده» توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد. این‌مجموعه دربرگیرنده آن‌دسته از اسناد مکتوب و تصویری آرشیو ملی ایران درباره مهاجرت برخی یهودیان به فلسطین است که به همت معاونت اسناد ملی این سازمان تدوین و تنظیم شده و توسط انتشارات معاونت پژوهش و منابع دیجیتال منتشر شده است. مجموعه اسنادی «فلسطین؛ سرزمین غصب‌شده» شامل یک مقدمه تاریخی، سه مصاحبه تخصصی و ۴۵ عنوان سند در قالب ۷۵ برگ سند است. این اسناد که برای اولین بار منتشر شده و در مخازن آرشیو ملّی ایران حفاظت و نگهداری می‌شود؛ روایتگر اقدامات گوناگون یهودیان صهیونیست، از جمله برخی فعالیت‌های تبلیغی آنها برای تشویق سایر یهودیان به مهاجرت به فلسطین و غصب آن سرزمین است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13758
@sokhanetarik نسبت اخلاق و سیاست از دیدگاه امام علی (علیه السلام) نویسنده: جلال درخشه یکی از پرسش های دیرینه و پایدار در حوزه اندیشه سیاسی، پرسش نسبت اخلاق و سیاست می باشد. نتیجه تأمل در باره چنین نسبتی منجر به شکل گیری نگرش های متفاوتی شده است. عده ای معتقدند که کاربرد موثر قدرت سیاسی با رعایت اصول و موازین اخلاقی سازگاری ندارد و در نتیجه هیچ آرمانی بدون اعمال قدرت حتی عدالت تحقق نخواهد داشت. در مقابل گروهی معتقدند که اصول اخلاقی بخودی خود آنقدر ارجمند است که باید به صورت دائم تمایلات گسیخته قدرت سیاسی را مهار کند و گرنه سیاست هیچ ارزشی ندارد. مقاله حاضر سعی خواهد کرد که پرسش این نسبت را در اندیشه و عمل حکومتی امام علی(علیه السلام) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و پاسخی در خور عرضه دارد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13762
@sokhanetarik کتاب «برآمدن اشکانیان» با عنوان فرعی تلاقی یونانی‌مآبی با تاریخ ایران و آسیای میانه تالیف مارک یان اولبریخت و ترجمه محمدابراهیم محجوب از سوی نشر ماهی راهی بازار چاپ و نشر شد. کتاب حاضر پژوهشی است در تاریخ دوره نوپایی امپراتوری اشکانی از حدود ۲۴۸ تا ۱۶۵ پیش از میلاد و در آن روایات متون مکتوب و کتیبه‌نگاری به زبان‌های، یونانی، لاتین، پارتی پارسی (میانه و نیز منابع موجود در عرصه‌های سکه‌شناسی و باستان‌شناسی تحلیل شده‌اند. تاریخ دوره پساهخامنشی ایران -دوره یونانی مآبی- در این اثر به تاریخ جهان کوچ‌زیان آسیای میانه گره می‌خورد و پاگیری حکومت اشکانی بر بستر سنت یکجانشینی ایرانی، سنت‌های مقدونی-یونانی و سنت‌های کوچ زیستی و سکنی‌گزینی آسیای میانه روایت می‌شود. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13781
@sokhanetarik حسین استادولی، پژوهشگر: یکی از نقدهایی که به کتاب مفاتیح الجنان می کنند سندیت برخی از دعاها است که به اعتقاد من به توجه به شناختی که از پیشینه تحقیقاتی و پژوهشی شیخ عباس قمی دارم هر دعایی که در این کتاب آمده با ذکر منبع است و این مهم به خوبی مشخص است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13785
@sokhanetarik همایش ملی «جهانِ ایرانی: ماد و هخامنشی» ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 31 خرداد ماه می باشد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13789
سخن تاریخ
@sokhanetarik خط زمان در قرآن؛ بررسی موردی «إذ» و «و إذ» نویسنده: محسن الویری مقوله «زمان» یکی از اصلی ترین مقومات تاریخ با هر تعریفی از آن است. مفهوم زمان در دانش تاریخ و به عبارتی دقیق تر، «زمان تاریخی»، تفاوتی جوهری با مفهوم رایج از زمان در فلسفه و فیزیک دارد. یکی از ویژگی های زمان تاریخی، پیوند آن با مقوله ای به نام «خط زمان» است و این مفهوم نیز به نوبهخود در پیوند با مفهومی دیگر به نام «رویدادهای مهم» قرار دارد. «خط زمان» (Timeline) که اکنون جایگاهی مهم در اطلاع رسانی یافته، حکایتگر یک بازه زمانی برای بازنمایی یا ارایه منظم گرافیکی یا غیرگرافیکی مهم ترین رویدادهای آن بازه است. قرآن به دلیل پیوند تاریخ با هدایت انسان، اهتمامی در خور توجه به تاریخ البته با شیوه بیانی ویژه خود دارد و به نظر می رسد که برجسته ساختن توالی زمانی رویدادها و ارایه الگوهای مختلفی برای خط زمان، یکی از مصداق های این اهتمام باشد. نوشتار پیش رو پس از مروری بر تعابیر مختلف قرآنی در این زمینه، با بررسی موارد کاربرد «إذ» و «و إذ» در قرآن، کوشیده است یکی از خط زمان های موردنظر قرآن را بازنمایاند. این بررسی نشان می دهد که «إذ» و «و إذ» به معنای ظرف زمان و متعلق به فعل محذوف «اذکر» یا «اذکروا»، یک خط زمان با تکیه بر پاره ای رویدادهای مهم زندگی نه تن از پیامبران (ابراهیم، لوط، موسی، سلیمان، الیاس، یونس، یوسف، عیسی و محمد(صلی الله علیه و آله))، دو تن از شخصیت های الهی (لقمان و مریم) و یک گروه (اصحاب کهف) را تشکیل می دهند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13793
@sokhanetarik کتاب «چالش‌های تاریخی» با عنوان فرعی چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ تالیف عباس سلیمی نمین از سوی دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به بازار چاپ و نشر کتاب آمد. این کتاب در هشت فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بررسی موضوعاتی همچون باستان با عظمت، مشروطه به غارت رفته، سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹، نهضت ملی و مشت آهنین، دردی جانکاه، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب ۵۷»، فرجام تمسک به منابع نامعتبر، منشا تقابل آقای منتظری با امام پرداخته است. به طور کلی هشت چالش تاریخی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است که این هشت چالش عبارتند از: نسبت ۷ آبان با ایرانیان (مناظره شروین وکیلی، پرویز رجبی، عبدالمجید ارفعی، بهرام روشن‌ضمیر و عباس سلیمی نمین)، مشروطه به غارت رفته (مناظره قلمی در روزنامه شرق)، سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹( مناظره صادق زیباکلام و عباس سلیمی نمین در کانون اندیشه جوان)، نهضت ملی و مشت آهنین (مناظره قلمی ابراهیم یزدی و عباس سلیمی نمین)، رکس؛ آتشی که به جان آتش‌افروزان افتاد (مناظره قلمی در روزنامه کارگزاران)، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب ۵۷»( محاجه‌ای قلمی با شبکه من و تو)، خرد جمعی و نظام تصمیم‌ساز در دفاع مقدس و… (مناظره مرتضی الویری و عباس سلیمی نمین در جماران)، منشا تقابل آقای منتظری با امام (مناظره اعضای بیت آیت‌الله منتظری و عباس سلیمی نمین به دعوت انجمن اندیشه و قلم). برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13797
@sokhanetarik نظام موضوعات تاریخی در قرآن (تاریخ اسلام به روایت قرآن) ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ برای دریافت صوت به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13806
@sokhanetarik همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در قم برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13802
@sokhanetarik نقش دانشمندان شیعه در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی در شامات از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری نویسندگان: حسین مرادی نسب و هادی شمس آبادی هجرت دانشمندان شیعه به مناطق شام و وجود برخی دولت های شیعی شامات، از جمله عوامل مؤثر بر رشد علوم مختلف عقلی و نقلی در این منطقه بوده است. این مقاله، با بهره گیری از فهارس و منابع رجالی و شرح حال ها و نیز تواریخ عمومی و محلی و خاندان ها و دودمان ها، کوشیده است عوامل حضور علمای شیعه در شام و نقش آنها در گسترش فرهنگ و علوم اسلامی را تا پایان قرن هفتم هجری مورد بررسی قرار دهد. به استناد یافته های پژوهش و با توجه به آثار ماندگار مکتوب و غیرمکتوب، می توان از سهم بزرگ علمای شیعه در این زمینه سخن گفت. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13814
@sokhanetarik نشست «مطالعات سیره نبوی در دانشگاه عبری اورشلیم» با ارائه دکتر حسین علی بیگی 27 فروردین 1403 در دانشگاه رازی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13824
@sokhanetarik نشست «گسست تاریخی» 28 فروردین 1403 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13828
@sokhanetarik سومین همایش ملی «زن مسلمان در آیینه الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی» ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 15 اردیبهشت 1403 می باشد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13831
@sokhanetarik جایگاه علماء دینی در حکومت آل مظفر و چگونگی نقش آفرینی آنان نویسندگان: جمشید نوروزی و مژگان صادقی فرد انتشار و تثبیت ایدئولوژی دینی در تعامل با علمای دین دست یافتنی بود. در دوره آل مظفر که روح مذهبی بر تمام مسائل سیاسی و اجتماعی سایه انداخته بود، حکام و علما روابطی دو سویه و بسیار نزدیک داشتند. اندیشمندان حوزه دین که انگاره های اجتماعی قدرتمند داشتند، با حمایت حاکمیت و مساعدت وضعیت عمومی دوره آل مظفر، به قدرت قابل توجهی دست یافتند. سوال اصلی این پژوهش، جایگاه علمای دین در حکومت آل مظفر و چگونگی نقش آفرینی آنها در این حکومت است. یافته های این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه ای انجام شده، مبین آن است که عالمان دینی به واسطه جایگاه و منزلت قابل توجه در این حکومت، افزون برعهده داری نقش های آموزشی و فرهنگی و نیز تصدی مناصب قضائی، ندرتاً به وزارت هم دست یافتند؛ همچنین با نقش آفرینی سیاسی، اموری همچون شفاعت بین گروه های متخاصم در جنگ های بی شمار عصر فترت، صدور فرمان تکفیر بر ضد گروه های مخالف حکومت و نیز حمایت از برخی تصمیمات امرای آل مظفر را عهده دار شدند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13834
@sokhanetarik محمد رسولی: براساس پژوهش‌های متعدد و مختلفی که صورت گرفته، به طور قطع به یقین ثابت شده شاهنامه کاملاً تاریخ محض است و در تاریخ بودنش هیچ شک و تردیدی نمی‌توان داشت. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13838
@sokhanetarik حجت الاسلام رسول جعفریان: سید جمال، در میان روحانیون سنتی، مقبولیتی نداشت و کسی چندان به وی توجهی نکرد، درست به عکس جریان روشنفکری مذهبی در تهران و شهرهای دیگر مثل تبریز که اعتنای زیادی به او داشتند. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13842
@sokhanetarik مقام ابراهیم(ع) کجاست و تاریخچه آن چیست؟ سخن تاریخ: مقام ابراهیم سنگی است در نزدیکی کعبه، که نشان پای حضرت ابراهیم(ع) روی آن قرار دارد. گفته‌اند ابراهیم(ع) هنگام ساختن کعبه یا وقت دعوت از مردم برای انجام حج، روی سنگی ایستاده و جای قدم‌های او، به معجزه الهی، در آن نقش بسته است. در قرآن در دو آیه به مقام ابراهیم اشاره شده است. مشهور مفسران مقصود را همان سنگ مخصوصی دانسته‌اند که اثر پای حضرت ابراهیم(ع) بر آن نمایان است. برخی معتقدند تمام حج یا حرم مکه، مقام ابراهیم بوده است. برخی کتاب‌های سیره و تاریخ درباره موقعیت مکانی سنگ گفته‌اند که از مکان کنونی‌اش به کعبه نزدیک‌تر یا حتی چسبیده بوده است. جایگاه فعلی مقام ابراهیم ۱۳ متر از کعبه فاصله دارد. برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13846
@sokhanetarik نقش منصب وکیل الدوله در حکومت‌های افشاریه و زندیه نویسنده: مهدی دهقانی مقام وکالت در ساختار حکومتی و اجتماعی ایران عصر صفوی جایگاه خاصی داشت. با فروپاشی حکومت صفویه، مدعیان مختلف سلطنت، مقام منسوخ‌شدۀ وکالت دولت را احیا کردند و این مقام به‌تدریج با کسب اختیارات گسترده در سایر مشاغل دیوانی، حکومتی و نظامی رواج یافت. در پژوهش کنونی به این سوال پاسخ داده می‌شود که کدام مناسبات سیاسی ـ نظامی در دوره‌های افشاریه و زندیه، موجب افزایش نقش‌ منصب وکیل‌الدوله شد؟ در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق تاریخی و طبقه‌بندی تحولات سیاسی ـ نظامی حکومت‌های افشاریه و زندیه، این ویژگی‌ها و آثار آن بر منصب وکیل الدوله را تحلیل و بررسی می‌کنیم. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مقام وکالت دولت نقش مهمی در تضعیف فرمانروایی شاهزادگان و همچنین نظام دیوان‌سالاری صفویه داشت و در مقابل، به اقتدار روزافزون مدعیان مختلف سلطنت یاری رسانید. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13854